20.07.2014 22:44 #21 :: Rasimus
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)

Parissa viime kirjassa sompailu, matkanteko ja tolkuttoman hidas tarinan kehitys ärsyttivät toden teolla. Nyt tässä Tulikasteessa oli sinänsä parempi ote, ettei asialla ollut enää väliä. Minulle (näin kirjaa puoliväliin lukeneena) on riittänyt ihan Gerardin matkanteon kuvaus sodan kauhujen läpi.

Hiistu kirjoitti: Sapkowskin mielipide Witcher-peleistä...

Tähtivaeltajasta mä luin artikkelin, mutta kuvittelinko vain, vai oliko Sapkowskin kommentti peleistä aika diplomaattinen?
Muokannut 20.07.2014 22:44 Rasimus

21.07.2014 09:11 #22 :: max
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)

Rasimus kirjoitti: Se on kyllä totta, että Noituri-sarjan koskaan päättymätön jatkuva juoni häiritsee. Etenkin kun ilman spoilereiden etsimistä ei ole mitään todisteita siitä, että se saataisiin päätökseen niin kauan kuin kirjailija jaksaa kirjoitella ja lukijat ostella.

Jos edes jaksaisi, mutta tuo 14 vuoden Noituri-tauko pistää miettimään että kiinnostaakohan koko sarja enää kirjailijaa itseään. Ensimmäisten osien novelliformaatti toimi kyllä tosi hyvin ja oli kyllä ainakin itselleni mahtava lukuelämys, kuin olisi 'lukenut' erittäin hyvin tehtyä tv-sarjaa. Hyviä fantasianovelleja ei muutenkaan ole mitenkään liikaa.

• Freyja hahmo
  • Freyja
    Pilotti

26.07.2014 21:46 #23 :: Freyja
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Tulikaste luettu ja olihan se hienoa tarinointia ja tilannekuvausta, vaikka tapahtumat eivät sinänsä juurikaan edenneet. Silti kirjassa oli huikeasti sisältöä raakuuksien, taistelukohtausten ja huumorin ohessa. Tarinassa mainittiin pariin kertaan Pääskytorni (ilman toista s:ää), mikä pohjusti hyvin seuraavaan osaan. Toivottavasti se tulee suomeksi ensi vuonna. Odotan jännityksellä Sapkowskin näkemistä kuukauden kuluttua Dublinin Shamrokonissa.
Muokannut 26.07.2014 21:54 Freyja

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen

28.07.2014 20:52 #24 :: Eija
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Samoin sain Tulikasteen eilen luettua loppuun. Ainakin kolmesta viimeisestä kirjasta tämä on mielestäni paras osa. Paikat ja hahmot on jo aiemmin esitelty, joten ei tarvitse energiaa käyttää ylettömästi niihin tutustumiseen ja muistamiseen. Vaikka suuri juonilinjaus ei hirveästi edennyt, niin tapahtumia on paljon ja kirjan sisältö on monipuolinen. Juonen solmuja selvitettiin ja uusia punottiin. Jänniä tyyppejä tuli kuvioihin mukaan ja Cirin luonne käy mielenkiintoiseksi. Huumori on edelleen hersyvästi läsnä. Tässä niin kuin muissakin Noituri sarjan kirjoissa tapahtumat eivät vain ole seikkailua vaan tarinan lomassa pohditaan suurempia elämän kysymyksiä.

Olen luottavainen, että tämän sarjan suomentamista jatketaan – suurin piirtein vuoden välein on suomennos aina tullut eli Pääskytornia voisi odotella keväällä ilmestyväksi. Luin Halveksunnan ajan ja Tulikasteen kolmen kuukauden sisään toisistaan, mikä toimi minulla hyvin - lukutauko ei venähtänyt liian pitkäksi. Nyt on odotettavissa liki vuoden mittainen tauko… mitenköhän sitä taas muistaa kaikki edeltävät asiat ja hahmot. Toisaalta tapahtumia kerrataan kyllä… kuitenkin ennen tarinan päätöskirjaa voisi lukea koko sarjan alusta uudelleen.
Muokannut 28.07.2014 21:04 Eija

29.07.2014 22:19 #25 :: Rasimus
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Pari ekaa lukua meni muistellessa kuka kukin olikaan

Heh. Minä jouduin muistelemaan jopa saman kirjan sisällä esiteltyjä henkilöitä. Nimet eivät painu mieleen :tongue:

Eija kirjoitti: Tässä niin kuin muissakin Noituri sarjan kirjoissa tapahtumat eivät vain ole seikkailua vaan tarinan lomassa pohditaan suurempia elämän kysymyksiä.

Juu. Valitettavasti joskus infodumpin muodossa. Minua kiusasi aivan tolkuttomasti kirjan loppupuolella pitkä keskustelu vampyyreistä, ja verenjanon yhdistäminen alleviivaavasti alkoholismiin. Keskustelussa jaetun tiedon olisi voinut ehkä toisinkin ja lyhyemminkin esittää. Ei ole täydellinen kirjoittaja Sapkowski, ei...

Mutta Tulikaste oli tosiaan parempi kuin aikaisemmat romaanimuotoiset teokset. Parin ensimmäisen kirjan novelleissa Noituri on kuitenkin parhaimmillaan.
Muokannut 29.07.2014 22:19 Rasimus

• Freyja hahmo
  • Freyja
    Pilotti

29.07.2014 22:34 #26 :: Freyja
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)

Rasimus kirjoitti: Minua kiusasi aivan tolkuttomasti kirjan loppupuolella pitkä keskustelu vampyyreistä, ja verenjanon yhdistäminen alleviivaavasti alkoholismiin.

Minua ei kiusannut. Kohtaus oli hauska juuri sen tavan vuoksi miten se esitettiin. Vaan yleensä... kukapa kirjailija olisi täydellinen.

31.07.2014 18:15 #27 :: Berengar
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Ensimmäisestä Noituri-pelistä tuntui löytyvän paljon viittauksia Tulikasteeseen. Ainakin siitä
Varoitus: Spoiler.
oli lainattu samaa dialogia vastaavanlaiseen tilanteeseen pelissä.

• Dragan hahmo
  • Dragan

14.08.2014 13:43 #28 :: Dragan

Andrzej Sapkowski: Tulikaste

WSOY 2014 - Risingin tietokannassa

Vuoden Noituri-annos on jälleen täällä; Geraltin seikkailut ovat jatkuneet viidenteen osaan. Tulikaste on kahden edellisen osan tapaan yhtenäinen tarina, vaikkakin jotkin romaanin osista voisi tulkita tarinaan piilotetuiksi novelleiksi.

Geraltin adoptoima Ciri on yhä huomion keskipiste. Cintran kuningashuoneen ainoana elossa olevana perillisenä hänen kauttaan on saatavissa ote koko alueen politiikkaan. Geralt ei ihmisten riidoista välitä ja haluaisi välttää koko sotkun. Se ei kuitenkaan ole mahdollista, sillä muun muassa Nilfgaardin keisarilla on Ciri tähtäimessään. Hän aikoo mennä naimisiin tämän kanssa ja siten yhdistää Cintran omaan valtakuntaansa.

Geraltin on lähdettävä pelastamaan ottotyttärensä samalla kun koko alue on ajautumassa sotaan. Apunaan hänellä on bardi Valvatti ja metsästäjä Milva. Näiden kolmen etsintäretki on kirjan ydin. Se ei kuitenkaan ole kirjan ainoa juonilanka, sillä paljon aikaa kuluu myös Cirin ja velhojen asioiden seuraamiseen.

Lue lisää...

• Jussi hahmo
  • Jussi

16.09.2014 21:02 #29 :: Jussi
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Sain Tulikasteen tänään loppuun. Kirja oli taas hyvä, mutta minusta vähän Halveksunnan aikaa heikompi. Nyt ei löytynyt niin hienoa kohtaa kuin tapahtumat Thaneddissa, ja romaanissa oli vähän "väliosan" makua. Suurin miinus tulee Cirin liian pienestä roolista! No seuraavassa kirjassa tilanne varmaan korjaantuu. Tulikasteen lopputaistelu oli kirjoitettu todella vetävästi.

Rasimus kirjoitti: Ei ole täydellinen kirjoittaja Sapkowski, ei...

Olen lukenut pitkään, mutta koskaan ei ole tullut vastaan täydellistä kirjoittajaa.

Mustakuutio kirjoitti: Suunnilleen viikon päästä ilmestyvässä Tähtivaeltajassa tulee olemaan reilusti pidempi versio samaisesta haastattelusta. Haastattelua täydentää lisäksi 12-sivuinen Sapkowski-artikkeli

Tähtivaeltajan nettisivuilta löytyy lyhyt näyte artikkelista.

• kyty

03.10.2014 14:22 #30 :: kyty
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)

Olenko ymmärtänyt väärin, vai pitäisikö nyt suomennoksessa olevan saagan olla yksi kokonaisuus, joka loppuu (tai ainakin "loppuu") kahden kirjan päästä? Itseä ei häiritse jos sarja jäisikin vähän auki, kunhan kirjat voi lukea kokonaisuuksina eikä juoni jää kesken.

Muuten toivon että Witcherin suomentamista jatketaan, vaikka en usko että olisi syytä pelätä että ei jatkettaisi.

10.10.2014 11:01 #31 :: Morhgoz
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)

Ansa kirjoitti: No, luen kirjat englanniksi, koska aloitin niiden lukemisen englanniksi ja tuntuu oudolta vaihtaa suomenkielisiin sen takia. Ei minua niinkään haittaa se, että englanninkielisiä on yksi kirja vähemmän. Olen pohtinut, että lukisin juuri sen yhden kirjan suomeksi, mutta jotenkin myös vältellyt sitä...

Sähkösenä löytyy kaikki 7, se yks puuttuva on toimivaa fanikäännöstä ranskankielisestä julkaisusta. Itse olen kuullut kavereilta kauhujuttuja paskasta suomennoksesta, joten aloitin alle viikko sitten englanniksi lukemaan sarjaa ja tällä hetkellä on Blood of Elves menossa...

12.10.2014 16:35 #32 :: Rasimus
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
En kyllä menisi haukkumaan suomennosta paskaksi, vaikka välillä häiritseekin turhan modernien käsitteiden käyttö.

12.10.2014 23:22 #33 :: max
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Mitä itse olen kuullut,niin kyllä juuri päinvastoin että enkkukäännökset on suht tumpeloita verrattuna Kärkkäiseen.
Tykännyt: Iivari, kyty

• Jussi hahmo
  • Jussi

01.11.2014 19:08 #34 :: Jussi
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Pääskytorni ilmestyy WSOY:ltä 1. kesäkuuta. Suomennoksen pituudeksi on merkitty 500 sivua.

www.kirja.fi/kirja/?ean=9789510411575
Muokannut 01.11.2014 19:38 Jussi
Tykännyt: Nylkky, Hihhuli

06.01.2015 13:22 #35 :: max
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Huomasin että Noituri -lautapeliä saa Fantasiapeleistä, onko joku kokeillut?

• Iivari hahmo
  • Iivari

11.01.2015 03:23 #36 :: Iivari
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Kaikille pääkaupunkiseudulla eläville muuten tiedoksi, että Pääskytornin varausjonoon HelMet-kirjastoissa voi jo ilmoittautua :wink:

27.05.2015 10:37 #37 :: Puolikuu
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)

max kirjoitti: Huomasin että Noituri -lautapeliä saa Fantasiapeleistä, onko joku kokeillut?

Huomasin tämän myös. Peli ei ole kuitenkaan saanut hirveän hyviä arvioita, kun katsoin sitä BoardGameGeekissä. Huomasin myös, että peli on saatavana iOSille kuuden dollarin hintaan! Säästää selvää rahaa. On ollut mielessä hankinta. :smile:

28.05.2015 12:52 #38 :: KiLLPaTRiCK
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Pääskytorni tilattu! Mukana lähti myös Musta Komppanja.

• Jouni hahmo
  • Jouni
    Upseeri

28.05.2015 19:20 #39 :: Jouni
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Suomalaisessa kirjakaupassa (Kampissa) näytti tänään olevan Pääskytornia jo hyllyssä, sivuja 530.
Tykännyt: Jussi

29.05.2015 07:32 #40 :: Berengar
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Pitääpä hakea Pääskytorni jo tänään. Vuoden päästä sitten ilmeisesti saagan viimeisen osan julkaisu.

Ainakin saadaan suomennokset aikaisemmin kuin englanninkieliset käännökset. Kohtalon miekka julkaistiin englanniksi viime viikolla, ja kaksi viimeistä osaa ilmestyvät vasta 2016 ja 2017.

Valvojat: RinjaEmelie