Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja

Upseeri
Aemilia loi aiheen: Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
02.10.2011 18:29 #1

Andrzej Sapkowski: Viimeinen toivomus ja Kohtalon miekka
(Noituri -sarjan osat 1 ja 2)

WSOY 2010 ja 2011 - Viimeinen toivomus ja Kohtalon miekka Risingin tietokannassa

Puolassa on henkiolentoja, joita suomalainen tai tyypillisin anglosaksinen käännöskirjallisuus eivät tunne. Puolalaisille ne kuitenkin ovat tuttuja sekä omasta tarinankerrontaperinteestään että fantasiakirjallisuudestaan.

Vampyyrit ovat alun perin slaavilainen hahmoluokka, joka levisi jo 1700-luvulla muuhun Eurooppaan. Vampyyrien suosion nousu räjähti viktoriaanisena aikana ja samalla olio korruptoitui melkoisesti. Kannattaa vilkaista Noiturin näkökulma. Se, uskomatonta kyllä, ei ole yhtään vähemmän seksikäs tai romanttinen kuin Dracula tai mr. Edward, vaikkakin karun nihilistinen ja verinen.

Sama karuus ja herkkyys sopivat kaikkeen Noituri-saagassa. Luonto ei ole lokeroitavissa, eivätkä sitä ole ihmisetkään. Kauhistuttavista teoista tunnettu kuningas voi kahden kesken puhua järkeä, eikä hänen sydämensä ole kiveä tai musta.

Päähenkilö Geralt on rock mustassa nahassa ja hopeaniiteissä. Hänen ammattinsa on noituri, taisteleva maagikko, joka elättää itsensä metsästämällä maksusta lukemattomia erilaisia pahahenkiä. Nimi “noituri” viittaa ehkä alkeelliseen velhouteen, puuhasteluun. Taikuus on olennainen osa taistelutaitoa, kun viholliset ovat yliluonnollisia.

Lue lisää...

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

Viimeksi muokattu: 19.05.2017 12:10 : Jussi.

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Arvostelu: Andrzej Sapkowski: Haltiain verta
04.07.2012 19:04 #2

Andrzej Sapkowski: Haltiain verta
(Noituri-sarjan 3. osa)

WSOY 2012 - Risingin tietokannassa

Mikäli et ole aikaisemmin tutustunut Noituri-sarjaan, lue Aemilian arvostelu kahdesta ensimmäisestä osasta täältä.

Olen ollut Noituri-sarjan fani sen ensimmäisestä osasta lähtien. Minulle Haltiain verta oli yksi vuoden odotetuimmista käännösfantasioista - vain George R. R. Martinin A Dance with Dragons estää sanomasta odotetuin. Noituri on esimerkillinen tapaus hyvästä aikuisten fantasiakirjallisuudesta: maailma on synkkä, hahmot monisyisiä, oikea ja väärä riippuvat lukijan omasta ajatusmaailmasta ja kirjan ongelmat peilaavat todellisen maailman ongelmia.

Sapkowskin Noituri-sarja on saanut paljon positiivista palautetta. Kotimaassaan Puolassa Noituri on saanut tv-sarjaa myöten kaiken, ja Suomessakin molemmat aikaisemmat osat olivat Tähtifantasia-ehdokkaita ensimmäisen voittaessa tunnustuksen.

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Arvostelu: Andrzej Sapkowski: Halveksunnan aika
05.10.2013 12:34 #3

Andrzej Sapkowski: Halveksunnan aika

WSOY 2013 - Risingin tietokannassa

Halveksunnan aika on neljäs käännetty Noituri-sarjan osa ja toinen romaanimuotoinen kirja. Viimeinen toivomus ja Kohtalon miekka olivat novellikokoelmia. Aikaisemmat osat ovat olleet monelle fantasianlukijalle todellinen piristysruiske; sarjan kirjat ovat kypsää, syvällistä ja vetovoimaista luettavaa.

Sarjan kirjat seuraavat Geralt Rivialaisen, noiturin, elämää. Noiturit ovat sotureita, jotka tappavat erilaisia hirviöitä maksusta. Koska he ovat läpikäyneet kokeet, jotka ovat muuttaneet heidät lähes yliluonnollisiksi, he ovat monessa tapauksessa ainoita, jotka kykenevät surmaamaan hirviöitä. Tällä muutoksella on kuitenkin hintansa, koska se vieraannuttaa noiturit muista ihmisistä. Hyvin usein noituri huomaakin olevansa lähempänä hirviötä, jota hän metsästää ihmisten käskystä.

29.10.2013 15:21 #4

Noituri on tähän asti ollut seitsenosainen sarja: viimeinen kirja ilmestyi alkukielellä vuonna 1998. Mutta nyt Sapkowski on laatinut pitkän tauon jälkeen kahdeksannen osan Geraltin seikkailuista. Sezon Burz julkaistaan Puolassa marraskuun alussa.

En ole uskaltanut lukea uutista koskevia keskusteluja tarkasti, sillä en halua spoilaantua saagan loppuratkaisusta. Sen olen kuitenkin saanut selville, että uusi teos ei ole novellikokoelma vaan romaani. Se kuulemma sijoittuu aikaan ennen Haltiain verta. En tiedä, tapahtuuko kirja kahden kokoelman käsittelemällä aikakaudella vai ennen näitä.

Aikookohan WSOY suomentaa uutuuden? Ehkä käännöksen voisi julkaista jo ensi vuonna, jos se kerran tapahtuu sarjan sisäisen kronologian alkupuolella. Uskon, että kesällä 2014 myyntiin tulee kuitenkin Tapani Kärkkäisen käännös kolmannesta romaanista Chrzest Ognia. Englanniksi Baptism of Fire on luvassa jo helmikuussa.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
29.10.2013 22:26 #5

En itse usko että uusinta kirjaa kannattaisi julkaista siinä välissä, ellei se ilmestyisi toisen käännöksen lisäksi. Tarinahan on jatkuva, ja väliin olisi hankala tunkea mitään muuta. Mutta toivottavasti tuo kahdeksas kirja julkaistaan. Välillä todella toivon että osaisin lukea puolaa, sillä kirjojen julkaisuvauhti tuntuu tuskaisen hitaalta kun on kiire lukea eteenpäin. Ostaisin silti suomennokset. Mutta ei auta, käännöstyötä ei voi nopeuttaa, ja Kärkkäisen suomennokset ovat niin hyviä että niitä kannattaakin odottaa... vaikka silti toivoisin että osaisin puolaa. :cheesy:

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
29.10.2013 23:17 #6

Jussi kirjoitti: Uskon, että kesällä 2014 myyntiin tulee kuitenkin Tapani Kärkkäisen käännös kolmannesta romaanista Chrzest Ognia.

Tapani Kärkkäisen Sapkowski-sivu vahvistaa kirjan olevan tulossa, tosin sitä ei sanota milloin:

Chrzest ognia, 1996
- suomeksi: Tulikaste, suom. Tapani Kärkkäinen. Tulossa.

Toivon, että aiemmin julkaistut kirjat käännetään ensin aina seitsemänteen saakka ja sitten vasta uutuus.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

01.11.2013 02:11 #7

Jotkut ovat Puolassa jo saaneet käsiinsä uuden romaanin ja lukeneet sen. Sezon burz on tosiaan "prequel" kaikille aiemmille Noituri-kirjoille: se tapahtuu ennen Viimeistä toivomusta ja toimii yksittäisenä teoksena. Vastaus kysymykseen, miten suuressa roolissa Geralt on:

Geralt is pretty much the sole protagonist.

Hyvä löytö, Freyja! Tarkemmin ajatellen minäkin olen sitä mieltä, että nykyinen jatkuvajuoninen sarja kannattaa suomentaa aluksi valmiiksi eikä keskeyttää sitä itsenäisellä johdanto-osalla.

09.11.2013 19:58 #8

CDONin mukaan Tulikaste ilmestyy toukokuussa! Ehkä pieni aikaistus tarkoittaa sitä, että seuraava Sapkowski-suomennos on luvassa jo loppuvuodesta... No tuskin kuitenkaan. Viimeinen toivomus julkaistiin lokakuussa, Kohtalon miekka elokuussa, Haltiain verta ja Halveksunnan aika kesäkuussa.

Sezon burz myytiin Puolassa lähes loppuun kahdessa päivässä virallisen julkaisun jälkeen, ja uusi painos jouduttiin ottamaan heti.

Viimeksi muokattu: 09.11.2013 19:59 : Jussi.

16.01.2014 13:12 #9

Sain alkuviikosta loppuun Halveksunnan ajan. Suomennos ilmestyi jo kesällä, mutta löysin vasta nyt aikaa sen lukemiseen. Kirja oli loistava, ja annoin sille tietokannassa 4,5 tähteä. No eipä tarvitse odottaa niin pitkään Tulikastetta...

Pidin kovasti Haltioiden verestä, joka oli kuitenkin kahta novellikokoelmaa heikompi. Halveksunnan aika osoitti, että Sapkowski pystyy yhtä hienoon kerrontaan myös romaanimitassa. Netistä löytyvää maailmankarttaa oli taas pakko jatkuvasti vilkuilla - ilman sitä tarinan seuraaminen olisi ollut vaikeaa.

Suosikkini tähän asti suomennetuista Noitureista on kuitenkin Kohtalon miekka. Huomasin, että Halveksunnan ajalla on sarjan korkein käyttäjäkeskiarvo tietokannassa (4,28 tähteä), Haltiain verellä taas heikoin (3,83 tähteä). Minua kiinnostaa nähdä, lukeutuuko Halveksunta Tähtifantasia-palkinnon finalisteihin. Romaani ilman muuta ansaitsisi sen, mutta koska Sapkowski on jo kahdesti voittanut, ei ehdokkuudessa ehkä olisi järkeä.

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
03.05.2014 14:00 #10

Olen myös saanut Noituri suomennokset luettua ajan tasalle, Tulikastetta odotellessa... Edelleenkin suosikkini on kaksi novellikokoelmaa, mutta hyvyyserot ovat kirjojen välillä melko vähäiset. Kaikki sijoittuu arvosteluasteikossani n. 4- tähdestä 4+ tähteen. Jatkuva juonisuus alkoi Haltiain verestä ja melko hitaaseen tahtiin päätarina on edennyt, vaikka tapahtumia ja juonitteluja on matkan varrella piisannutkin. Tosi paljon on hahmojen nimiä ja paikkoja muistettavana, mikä on vaikeuttanut mulla kokonaisuuden hahmottamista. En ole käyttänyt apuna karttaa – olisi varmaan pitänyt. Halveksunnan aikaa lukiessa nimien paljous ja muistamattomuus kuka velho on kenenkin hallitsijan vakooja hiukan turhautti, mutta kyllä tässä suurin piirtein kartalla on pysytty ja vaikeuksitta toisaalta pääsi mukaan tarinaan, vaikka Haltiain veren lukemisesta oli kulunut vuosi.

winkula
Kaartilainen
winkula vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
09.05.2014 14:25 #11

Ensimmäisen kirjan sain luettua, mutta oli sen verran huono etten aivan heti tartu toiseen. En tiedä mitä ärsytti eniten, henkilöt, kerronta vai joku muu. Noituri-sana ainakin puskee korvista ulos, vaikka olin siitä aluksi todella innoissani.

Kynäilijä.

Bensku
Bensku vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
09.05.2014 22:59 #12

Novellikokoelmista en hirveästi tykännyt, mutta romaanit olivat sitten tosi hyviä. Halveksunnan ajasta pidin eniten, mutta kyllä kaikki kannattaa lukea.

Tulikastetta odotellessa... Eka varaus Helmetin kirjastoista, mutta silti kestää vielä ainakin kuukausi, luulisin.

Hiistu
Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
09.05.2014 23:53 #13

Kirjoja on muutoinkin hyvin huomioitu lehdessä, suomennoksista ollut arvosteluja. (Witcher-peleistä tietenkin laajat jutut, alan lehti kun on.) Olen tilannut lehteä veljelle ja jokaista noiturijuttua käynyt ravistelemassa hänelle nenän edessä, että katso nyt, tämmöisiäkin pelejä olisi olemassa, ja näistä on kirjoja, ne kirjat on tuolla hyllyssä, mene lukemaan... Noh, ehkä vielä jonakin päivänä.

Asiasta toiseen... Puolan tämän vuoden euroviisuesitystä katsellessani ajattelin kaikista maailman asioista Geraltia ja kuinka ei ole elämä hänellä helppoa, raasulla.

Mustakuutio
Otus
Mustakuutio vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
11.05.2014 21:06 #14

Hiistu kirjoitti: Toukokuun Pelit-lehdessä (5/2014) on artikkeli, jossa Aleksi Kuutio haastatellut Sapkowskia (sähköpostilla maaliskuussa 2014). Mm. miten Sapkowski päätyi kirjoittamaan fantasiaa, mistä Noituri-tarinat saivat alkunsa, puolalaisesta fantasiasta yleisesti, Sapkowskin mielipide Witcher-peleistä...

Mukavaa, että kelpasi. Jos Sapkowski kiinnostaa laajemminkin, niin kerronpa, että Pelit-lehden juttu oli vain pieni maistiainen tulevasta. Suunnilleen viikon päästä ilmestyvässä Tähtivaeltajassa tulee olemaan reilusti pidempi versio samaisesta haastattelusta. Haastattelua täydentää lisäksi 12-sivuinen Sapkowski-artikkeli ja omana tarinanaan toimiva suomennosnäyte tuoreesta Sezon burz -romaanista, joka ilmestyi puolaksi viime syksynä. Ei kannata huolestua, sillä lehdessä ilmestyvä tarina ei sisällä spoilereita sarjan aiempien kirjojen tapahtumiin. Sezon burz kun sijoittuu kokonaan aikaan ennen alkuperäisiä Noituri-romaaneja.

Aika tuhti lukupaketti siis tulossa. (Vähän häpeällistä näin mainostaa omaa tekstiään, mutta kukapa muukaan sitä kissan häntää nostelisi.)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu

Berengar
Kisälli
Berengar vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
28.05.2014 11:36 #15

Tulikaste on jo myynnissä ainakin Suomalaisessa Kirjakaupassa. Saa varmaan taas odotella 10-11 kuukautta, ennen kuin Pääskystornin suomennos tulee ulos.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
28.05.2014 13:00 #16

Tätä on odottanut kauan :D nyt vaan kirjakauppaan ja syventymään tuohon synkkään upeaan maailmaan :D

Race like first!
Train like second!

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
28.05.2014 15:46 #17

Ja heti ekalla sivulla virhe. Lukee noituri 4, kun pitäisi olla 5...

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
17.07.2014 22:23 #18

Luin Tulikasteen viime kuussa, ja pidin siitä valtavasti. Laajempaa analyysia myöhemmin paremmalta päätteeltä kuin tämä Hetan Majatalon asiakasläppäri, mutta nyt huomasin Ansan hankkineen saman kirjan englanninkielisen käännöksen. Siitä tuli mieleeni taas kysymys, jota olen miettinyt aika ajoin aiemminkin: miksi ihmeessä lukea Noituria englanniksi? En oikein ole koskaan tajunnut - tietysti jos aikoinaan aloitti sarjan englanniksi ennen ensimmäistä suomennosta, se voisi olla peruste. Mutta kun englanniksi on kaiken lisäksi tarjolla yksi kirja vähemmän...

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
18.07.2014 17:35 #19

No, luen kirjat englanniksi, koska aloitin niiden lukemisen englanniksi ja tuntuu oudolta vaihtaa suomenkielisiin sen takia. Ei minua niinkään haittaa se, että englanninkielisiä on yksi kirja vähemmän. Olen pohtinut, että lukisin juuri sen yhden kirjan suomeksi, mutta jotenkin myös vältellyt sitä...

Kyllä siinä meni koko yö (jotain kuutisen tuntia) Baptism of Fire -kirjan lukemiseen. Osaltaan ihan mielenkiintoinen jatkumo edelliseen kirjaan, toisaalta taas edellinen osa oli parempi. Kuitenkin pidin siitä ja muutenkin tästä kirjasarjasta ylipäätään, että jaksan odottaa seuraava osaa niin kauan kuin on tarvis.

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
20.07.2014 13:00 #20

Vähän kyllä näissä uusissa kirjoissa sapettaa jatkuva juoni. Mukavampaa olisi lukea koko sarja putkeen tai jokainen olisi oma tarinansa aikajanalla. Pari ekaa lukua meni muistellessa kuka kukin olikaan. Noitaa, ritaria, tiedustelupäälikköä, haltiaa, ryöväriä ja muita jamppoja kun oli ilmaantunut viime kirjassa kuin olisi Martin alkanut kirjoittaa Noitureita. Minulla kävi tuuri Ajan Pyörän kanssa. Nyt menee taas vuosi seuraavaan ja kaksi lopetukseen.
Ilmeisesti uusin kahdeksas sijoittuu ajallisesti ennen tätä kirjasarjaa? Erinomainen kirja kuitenkin taas kerran.

Viimeksi muokattu: 20.07.2014 13:01 : KiLLPaTRiCK.

punnort, duiduli79, PercyJacksonfani
Uusin jäsen: Aleksi