• Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki

18.06.2015 17:10 #41 :: Eija
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Pääskytorni on luettu. Mittaa oli enemmän kuin edellisissä osissa (530 sivua).

Kerrassaan hienoa kerrontaa jälleen. Tarinaa kerrotaan paljon epäjärjestyksessä takaumien kautta. Todella hienosti rakennettuja sisäkkäisiä tarinalinjoja, missä näkökulma vaihtuu sujuvasti lennosta. (Joku kertoo tarinaa ja siinä samassa ollaan kerrotussa tarinassa jne… vaikee selittää. )Tyyli on uudenlaista verrattuna edellisiin (muistaakseni, heh). Huumoria ei oikeastaan ole. Tarina mielestäni etenee kivasti. Jäi kyllä sellaiseen kohtaan, että toivoisin, että hyppysissäni olisi jo seuraava osa.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
    Linnanherra

02.07.2015 09:56 #42 :: Nylkky
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Itse pääsen vasta nyt aloittamaan pääskytornin. Kirja ollut koht kuukauden hyllyssä, mutta kun oston jälkeen luin ekoja sivuja ja totesin. EN MUISTA MITÄÄN!!

Eikun koko sarja alusta, mutta se kannatti. En muistanut koko Regisiin liittyviä kohtia.

Rendering Error in layout User/Profile: SQLSTATE[23000]: Integrity constraint violation: 1062 Duplicate entry '0' for key 'user_preference_user_id'. Please enable debug mode for more information.
02.07.2015 14:36 #43 :: Antti
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Minusta Pääskytornissa kerrattiin ihan mukavasti aiempia tapahtumia, pienimuotoisesti viittaamalla mutta kuitenkin niin, että asioita palasi vähä vähältä mieleen. Odotukset viimeistä osaa kohtaan ovat korkealla.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
    Linnanherra

06.07.2015 09:28 #44 :: Nylkky
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
WSOY kertoi että Andrzej Sapkowskin seuraavan noiturin saagan osan nimi on:

"Järven Valtiatar"

Muuta ei ole ilmoitettu tai ainakaan itse en löytäny. Veikkaan että jos käännöstahti on sama kuin ennenkin niin saamme toivottavasti ensi vuonna uuden Noituri osan.

07.07.2015 14:33 #45 :: Berengar
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Järven valtiatar on saagan pisin osa. Fanikäännöksen perusteella sivumäärä nousee todennäköisesti yli kuudensadan. Enempää en sitten spoilaakaan.
Muokannut 07.07.2015 14:33 Berengar

• Iivari hahmo
  • Iivari

07.07.2015 17:49 #46 :: Iivari
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Kerro nyt kuitenkin, onko fanikäännös olemassa suomeksi vai englanniksi?

17.07.2015 14:34 #47 :: Rasimus
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Pääskytornikin on nyt sitten luettu, ja vieläkin kiusaa Päättymätön Tarina. Tokihan paljon tapahtuu ja maailma muuttuu, mutta iso tarina ei tunnu etenevän mihinkään kuin enintään nykäyksittäin yksi käänne per kirja -periaatteella. :huh:

En usko että on ihan käännöksen vika, mutta nykyaikaisten termien ja käsitteiden käyttö alkaa olla edeltäviin kirjoihin verrattuna entistä runsaampaa. Syö hieman fantasiamaailman uskottavuutta kun puhutaan uudelle ajalle kuuluvista käsitteistä kuten firmoista ja psi:stä. Hieman pitäisi yrittää sanastoa kehittäessä ottaa huomioon, miten hyvin se istuu pseudokeskiaikaiseen miljööseen, tai sitten selkeästi muovata maailma niin että ollaan vaikkapa steampunk-ympäristössä.

Nuo pois lukien, Noitureita silti yhä ihan kiva lukea, vaikka novelleina nämä ovat mielestäni olleet parempia. Takaumarakenne oli kivaa kikkailua. Lisäksi tuntuu kuin kirjailijan kerronta muuttuu yhä vain paremmaksi: Infodumppeja oli, mutta ne eivät pistäneet silmään yhtä pahasti kuin edellisessä kirjassa.

Helkkarin hyvää tuuria, että Witcher 3-peli ja kirjojen julkaisu osuvat aika sopivasti samaan juonelliseen saumaan. Olkoonkin niin, että Wild Huntista on kirjoissa vasta puhuttu, mutta pelissä se käsittääkseni osuu jo kohdalle. Mutta kasvoihinsa haavoittunut, jahdattu Ciri jne... Näin peliä vielä kunnolla pelaamattomana, oletan että kirjojen julkaisu laahaa vain vuoden jäljessä pelistä (siis pelihän ei suoraan edusta kirjojen tapahtumia, maailmaa jne. mutta liippaa pirun läheltä)?
Muokannut 17.07.2015 14:43 Rasimus

• Teirka hahmo
  • Teirka
    Soturi

03.08.2015 21:21 #48 :: Teirka
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Aloin juuri lukea Pääskytornia ja upposin heti kirjan maailmaan, vaikka Tulikasteen lukemisesta taitaa olla jo vuosi. Jälleen upea käännös Tapani Kärkkäiseltä, joka näyttää hallitsevan suvereenisti kaikki vivahteet. Onhan se totta, että osa henkilöistä unohtuu ja varsinkin Tulikasteessa tuli mukaan liuta uusia henkilöitä, joista ei meinannut pysyä kärryillä. Mutta ei se haittaa. Tarina on rakennettu ja kerrottu niin hienosti, että aion loppuun päästyäni lukea koko sarjan uusiksi.

Sivustolta witcher.wikia.com/wiki/File:World_map.jpg löysin myös kunnollisia karttoja.

• Mika hahmo
  • Mika
    Teknikko
05.08.2015 21:37 #49 :: Mika
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Pääskytorni vihdoin viimeistä sivua myöten valmis, vaikka sen jo ennakkotilauksesta sain. Ohohoo, miten tarina eteni ja mihin jäätiin! Viimeistä osaa saakin odottaa innolla! :shock:

Kiitos muuten tuosta karttalinkistä Teirka, selventävät kivasti alueen maantiedettä joka jää pelkästään kirjaa lukemalla harmittavan hämäräksi (kun ei niitä itsekään jaksa piirrellä).

• Dragan hahmo
  • Dragan
    Riivaaja

19.09.2015 20:13 #50 :: Dragan

Andrzej Sapkowski: Pääskytorni

WSOY 2015 - Risingin tietokannassa

Noituri-sarja on päässyt kuudenteen osaansa; näistä kaksi ensimmäistä osaa olivat suhteellisen irtonaisia novellikokoelmia. Pääskytorni-romaani kääntyi suomeksi ihailtavan nopeasti, jopa vuotta aiemmin kuin englanninkielinen käännös on tulossa.

The Witcher on yksi nykypäivän suurimmista fantasiahiteistä, joka nousi puolan ulkopuolella tietoisuuteen lähinnä tietokonepelin ansiosta. Tämä on mielenkiintoinen yksityiskohta, sillä kirjoina Noiturit seisovat enemmän kuin hyvin omilla jaloillaan. Haltiain verta voitti David Gemmell -fantasiapalkinnon ja Suomessa kaksi sarjan osista on saanut Tähtifantasia-palkinnon vuoden parhaasta käännösfantasiasta.

Pääskytornin tarina koostuu pääasiassa kolmesta kokonaisuudesta. Näistä kaksi juonilankaa keskittyy etsimään aikaisemmassa osassa kadonnutta kruununperijä Ciriä, kun taas kolmas kertoo, mitä Cirille tapahtuu. Geralt on läsnä vain yhdessä juonilangassa ja sielläkin lukija huomaa miettivänsä, että hänen roolinsa voisi olla aktiivisempi. Noituri nimittäin seuraa ottotyttärensä Cirin jälkiä kokoamansa erikoisen seurueen matkassa. Hän uskoo Cirin olevan eteläisen suurvaltakunnan Nilfgaardin hallitsijan hallussa ja on valmis uhmaamaan kokonaista valtakuntaa ottotyttärensä takia.

Lue lisää...
Tykännyt: Aulis

24.10.2015 15:56 #51 :: Berengar
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Saagan viimeinen osa Järven neito ilmestyy ensi kesäkuussa. Näyttää olevan jopa 650 sivua luettavaa.

www.kirja.fi/kirja/andrzej-sapkowski/jar...uri-7/9789510415320/
Muokannut 24.10.2015 16:01 Berengar
Tykännyt: Jussi, kyty, Hihhuli

• Dyn hahmo

06.01.2016 19:45 #52 :: Dyn
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Noituri on ollut mulla pitkään lukulistalla, ja aloitin nyt ensimmäisestä osasta eli Viimeisestä toivomuksesta. Geralt on kiinnostava päähenkilö, jossa on luonnetta ja synkkyyttä. Hiukan ehkä kaipaisin lisätietoa maailmasta, lähinnä mihin taikuus perustuu ja millaisia olentoja paikka oikeastaan edes vilisee. Mutta muuten vaikuttaa lupaavalta.

Novellimuodon kanssa en ole ihan sinut, tarinasta tuntuu puuttuvan suurempi juonilanka. Jos tarkoitus on vain seurata, miten Geralt mättää erilaisia örkkejä turpaan, niin vähän väsyttää. Käsittääkseni romaanien myötä saadaan myös laajempaa juonta mukaan, mutta koska haluan lukea nämä järjestyksessä, ensin on selvitettävä nämä novellit...

• Jussi hahmo
  • Jussi

09.01.2016 21:03 #53 :: Jussi
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Luin joulukuussa Pääskytornin. Sanoin ketjussa Tulikasteesta, että se ei ollut yhtä hyvä kuin Halveksunnan aika, ja erityisesti Cirin pieni rooli häiritsi. Pääskytorni sitten palasi Halveksunnan tasolle, ja annoin tietokannassa neljä ja puoli tähteä. Mukavaa, että Järven neidolle on merkitty noin paljon sivuja ennakkotiedoissa. Toivottavasti Neidon jälkeen Sapkowskin suomentaminen ei ole ohi, sillä haluaisin lukea uusimman Noituri-romaanin Sezon burz. Englanninkielinen käännöskin kelpaisi huonompana vaihtoehtona...

Pääskytornissa tosiaan oli paljon Ciriä. Minusta noiturityttö on aivan yhtä kiinnostava ja tärkeä hahmo kuin Geralt. Se kohta oli pysäyttävää luettavaa, kun
Varoitus: Spoiler.
Kirjan ihan viimeiset sivut todella pitivät otteessaan.

Eija kirjoitti: Kerrassaan hienoa kerrontaa jälleen. Tarinaa kerrotaan paljon epäjärjestyksessä takaumien kautta. Todella hienosti rakennettuja sisäkkäisiä tarinalinjoja, missä näkökulma vaihtuu sujuvasti lennosta. (Joku kertoo tarinaa ja siinä samassa ollaan kerrotussa tarinassa jne… vaikee selittää. )

Minä tykkäsin kovasti tästä kerrontatekniikasta.

• Dyn hahmo

08.02.2016 00:53 #54 :: Dyn
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Kaksi ensimmäistä osaa, Viimeinen toivomus ja Kohtalon miekka, on nyt luettu. Tarina muuttuu koko ajan kiinnostavammaksi ja saa Cirin mukaantulon myötä myös yhtenäisemmän rakenteen. Ja Ciri itse - miten kiinnostava henkilöhahmo! Odotan innolla seuraavaa osaa ja sitä, millaiseksi noiturin ja orpotytön isä-tytär-suhde oikein muodostuu.

• Jussi hahmo
  • Jussi

08.06.2016 14:15 #55 :: Jussi
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Booky.fi väittää toimittavansa Järven neidon 2-3 arkipäivässä. Myös e-kirja on saatavilla, joten merkitsin romaanin ilmestyneeksi tietokannassa. En tiedä, löytyykö Neitoa vielä kirjakaupoista.
Muokannut 08.06.2016 14:16 Jussi

08.06.2016 15:00 #56 :: KiLLPaTRiCK
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Myös Adlibrikseltä tuli sähköposti, että kirja on toimitettu.
Toivottavasti ehtii perjantaiksi.
Muokannut 08.06.2016 15:01 KiLLPaTRiCK

• kyty hahmo
  • kyty

08.06.2016 18:15 #57 :: kyty
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)

Jussi kirjoitti: Pääskytornissa tosiaan oli paljon Ciriä. Minusta noiturityttö on aivan yhtä kiinnostava ja tärkeä hahmo kuin Geralt.

Samaa mieltä. Olisi kai virhe ylipäätään ajatella Geraltia (ainakaan ainoana) päähahmona.

Katselin jo eilen kirjakaupassa josko kirjaa jo näkyisi, mutta toisaalta joudun kait odottamaan sen hankkimista jonkun aikaa yllättävien rahanmenojen takia... Adlibriksellä kirjan hinta on kyllä yllättävän alhainen. Lieneeköhän sama hinta Akateemisesta fyysisesti ostettuna. Mieluummin sitä tietysti kannattaisi eettisempiä kirjakauppoja, mutta... kun... hinta. :neutral:

• Jouni hahmo
  • Jouni
    Upseeri

09.06.2016 20:54 #58 :: Jouni

10.06.2016 15:12 #59 :: Berengar
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)
Adlibriksen paketti saapui sopivasti viikonlopuksi. Ihmeen suuria hintaeroja.

11.06.2016 23:14 #60 :: KiLLPaTRiCK
Andrzej Sapkowski (mm. Noituri-sarja)

Jouni kirjoitti: Helsingin keskustan akateemisessa näytti olevan tänään Järven neitoa myynnissä, hinta 27.90

Itiksen Suomalaisessa 32,95€. Kirjakaupat tulevat niin kuolemaan...

Valvojat: RinjaEmelie