• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 15 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 90 päivää sitten

Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja

12.06.2016 01:02 #61 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Noitureita on ollut usein tarjouksessa Finnconin kirjamyynnissä. Toki uudesta varmaan sielläkin vielä pyydetään enemmän rahaa, mutta toiveita jostain tarjouksesta voisi ehkä vielä olla.

12.06.2016 10:30 #62 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja

KiLLPaTRiCK kirjoitti:

Jouni kirjoitti: Helsingin keskustan akateemisessa näytti olevan tänään Järven neitoa myynnissä, hinta 27.90

Itiksen Suomalaisessa 32,95€. Kirjakaupat tulevat niin kuolemaan...

Mikä on sääli, harmittaa kovasti tuo Akateemisen myymisen jälkeinen mahalasku. Ei siellä ole enää paljon mitään. Käsittääkseni verkkokauppojen halvat hinnat selittyvät myyntitilojen puutteen vuoksi myös osin sillä, että isoimmat niistä kiertävät veroja? Olisi aika hurjaa jos kaikki myynti keskittyisi jättikaupoille, ja pienemmät eivät enää pärjäisi, koska ne eivät pysty kilpailemaan hintojen kanssa.

12.06.2016 15:52 #63 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja

kyty kirjoitti: Voi silti olla, että ostan Adlibriksestä hinnan takia, ja vanhoja Noitureitahan oli siellä jollain kampanjahinnalla. Ehkä uudenkin hinta laskee hiukan myöhemmin.

Taitaa olla Järven neitokin nyt Adlibriksellä kampanjahintainen. Se on yli 100 sivua pidempi kuin Pääskytorni, jonka hinta oli Adlibriksellä uutena enemmän kuin Järven neidon nykyinen hinta. Kirjan esittelyssä lukee myös "Mukana seuraavissa kampanjoissa: Noituri". Se selittäisi kauppojen huimat hintaerot.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

04.07.2016 16:18 #64 : KiLLPaTRiCK
Luettu.
Selvästi heikoin Noituri-kirja. Annoin vain kolme tähteä, kun edellinen oli mielestäni viiden arvoinen.
Tarinan lopettaminen on tietysti aina vaikeata ja ei tunnu oikein keltään onnistuvan.

04.07.2016 18:02 - 11.07.2016 10:50 #65 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Minusta Järven neito oli erittäin hyvä lopetus saagalle, ja annoin tietokannassa neljä ja puoli tähteä. Heikoin Noituri-kirja on mielestäni Haltiain verta. Eniten tykkäsin novellikokoelmista eli sarjan kahdesta ensimmäisestä osasta. Neito saattoi olla romaaneista paras.

Nyt sitten odottelen tietoa siitä, julkaiseeko WSOY viimeisimmän Noituri-kirjan Sezon burz ("Myrskyn aika").

EDIT: Kirja ilmestyy englanninkielisenä käännöksenä toukokuussa 2018 nimellä Season of Storms. Jos suomennosta ei kuulu, niin voin lukea englanniksi.
Viimeksi muokattu: 11.07.2016 10:50 Jussi.

04.08.2016 09:00 #66 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Jos olen aikaisemmin nillittänyt, että kirjoissa ei juoni liikahda eteenpäin lainkaan, niin Järven neidossa sitten tapahtui senkin edestä. Vaikutelma siitä, että kirjailija venyttää tarinaa niin kauan kunnes kyllästyy, siis vain korostui.

Ja iso kerronnallinen latistus:

Kyllä, tämä kirja oli juuri tuon toiminnallisuuden takia parasta Noituria tähän mennessä (unohtaen alun novellikokoelmat, tietenkin) mutta kokonaisuutena kirjasarja jätti minulle pahan maun suuhun. Parempaakin tarinankerrontaa on nähty (mutta harvemmin parempia hahmoja ja oivaltavampia maailmankuvauksia).

04.08.2016 11:44 #67 : Eija

Rasimus kirjoitti:

Samaa mieltä.

Samaa mieltä Jussin kanssa, että Haltiain verta taisi olla sarjan heikoin. Se oli lähinnä pohjustusta tulevalle. Romaaneista parhaina osina pidin Tulikastetta ja Pääskytornia. Toivottavasti uusi Noituri myös suomennetaan – siinä päästäänkin sitten takaisin lyhyisiin kertomuksiin.

04.08.2016 16:10 - 04.08.2016 16:12 #68 : Rasimus

Eija kirjoitti:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 04.08.2016 16:12 Rasimus.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija

05.08.2016 12:25 #69 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja

Kuten sanoin aika lailla heikoin sarjasta. Pidän vähän rauhallisemmastakin tahdista, kun siinä on sentään jotain järkeä.
Innolla odotan ensi kesää, joilloin toivon uusimman taas kerran ilmestyvän. En tiennyt sen olevan novellikokoelma. Ainoastaan, ettei se jatka tarinaa, vaan on itsenäinen teos.

03.10.2016 02:47 #70 : Dragan
Vastaus käyttäjältä Dragan aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja

Andrzej Sapkowski: Järven neito

WSOY 2016 - Risingin tietokannassa

Viime vuosina monelle suomalaiselle fantasiaharrastajalle on syntynyt kesärutiini. Kun kesä alkaa, tarjolle tulee uusi Noituri luettavaksi. Tämä rutiini on valitettavasti päättymässä, sillä Järven neito on sarjan päätösosa. Kuin läksiäislahjaksi tämä sarjan viimeinen osa on aikaisempia tukevampi.

Sarjan suomentaminen on ollut laadukasta ja säännöllisyyden lisäksi varsin nopeaa. Esimerkiksi kirja on kääntynyt aiemmin suomeksi kuin englanniksi, vaikka sarja nauttiikin valtaisaa suosiota englanninkielisessä maailmassa. Suomessakin sarja on kerännyt varsin hyvää palautetta niin kriitikoilta kuin yleisöltä. Sarjan aloittaneet osat saivat Tähtifantasia-palkinnot, jotka myönnetään vuoden parhaalle käännetylle fantasiakirjalle.

Noiturin päähenkilönä on Geralt Rivialainen, noituri, joiden yleisenä tehtävänä on yliluonnollisuuden pitäminen kurissa ihmisten elämästä. Olemukseltaan Geralt on kuitenkin itsekin monesti pelätty, sillä hän on mutanttina osin yliluonnollinen voimiltaan.

Lue lisää...

12.10.2016 22:18 #71 : Pjst
Vastaus käyttäjältä Pjst aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Ite tykkäsin kyl kirjasta just näin, vaikka edelleen nautin eniten kahdesta ensimäisestä

01.11.2016 13:41 #72 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Myrskykausi ilmestyy WSOY:ltä suomeksi ensi kesäkuussa!

www.kirja.fi/kirja/andrzej-sapkowski/myr...uri-8/9789510421994/

Kustantajan sivustolla kirja on merkitty Noituri-sarjan kahdeksanneksi osaksi, vaikka se kertoo aiemmista tapahtumista. Pituus on 350 sivua.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija

01.11.2016 16:31 #73 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Hienoo. Se onkin sitten romaani (jostain luin aiemmin että olisi ollut novellimuotoinen).

01.11.2016 19:08 #74 : Ririskainen
Vastaus käyttäjältä Ririskainen aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Ääh, vähän harmi että se on romaani. Ehdin jo innostua, kun kuulin novelleja ilmestyvän lisää, koska minusta Viimeinen toivomus ja Kohtalon miekka ovat sarjan parasta antia (itse asiassa Järven neito on edelleen kesältä kesken, en vaan oikein jaksa).

01.11.2016 23:17 #75 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Olihan tämä odotettu uutinen, mutta ei se tee siitä yhtään huonompaa.
Itsenäinen teos voi olla juuri sitä mitä eniten kaipaan.
Tuleeko vuoden 2017 kesäkuusta yhtä mahtava kuin vuoden 2016 kesä oli?

08.11.2016 22:44 - 09.11.2016 12:03 #76 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Järven neito oli ihan kelpo lopetus sarjalle, ja tapahtumia oli aiempiin osiin verrattuna todella hengästyttävää tahtia. Tosin muutama typo pisti silmään, sellainen mitä koneellinen oikoluku ei huomaa.

Rasimus kirjoitti:

Jäi myös hämäämään

Novellit olivat minunkin mielestäni sarjan parasta antia ja Haltiain verta heikoin kirja, mutta odotan silti mielenkiinnolla uutta kirjaa. Ehkäpä yksittäinen romaani ei kärsi samoista ongelmista kuin sarjan osa.
Viimeksi muokattu: 09.11.2016 12:03 kyty. Syy: nyt typotti itselläkin

20.01.2017 14:56 #77 : Freyja
Vastaus käyttäjältä Freyja aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Luin sarjan päätöksen vuoden alkajaisiksi ja pidin kirjasta melkoisen paljon. Minua ei vaivannut tässä keskustelussa spoilereitten alla keskustellut asiat ja tapahtumien vauhti, päinvastoin. Pidin ratkaisuja erinomaisena. Sapkowski kertoi monia asioita tulevaisuuden ja näkyjen kautta pitkin sarjaa, ja siksipä tuntui, että useaan kohtaan tuli jonkinlainen ratkaisu jo ennen itse tapahtuman kuvausta. Joskus pitäisi lukea sarja kokonaisuudessaan uudestaan, että kokonaisuus hahmottuisi paremmin. Olen erittäin iloinen, että sarja suomennettiin loppuun saakka, vaikka se ei aina ole kustantamoilta taattua.

Minulla oli mahdollisuus tavata Sapkowski Irlannissa muutama vuosi sitten ja samassa tilaisuudessa kuuntelin joidenkin puolalaisten fanien negatiivisia kommentteja Myrskykaudesta. Minulle ei tarkalleen selvinnyt mikä heitä oikein hiersi eniten; se että Sapkowski itse piti sitä parhaana ikinä kirjoittamistaan teoksista vai että kirja ei fanien mielestä oikeasti sitä ollut. Siksi en uskalla odottaa kirjalta mitään erityistä, mutta eiköhän se tule luettua jollain aikataululla.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

23.03.2017 21:04 #78 : Käkä the Cunning
Vastaus käyttäjältä Käkä the Cunning aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Miten The Witcher-sarjan suomennokset toimii? Onko ihan fiksusti suomennettu, vai onko tätä Novigrad=Uusikaupunki, Oxenfurt=Häränlinnoitus(?), Geralt of Rivia=Gertrud Riverinen?

Meinasin, että luen alkuperäiskielellä mutta sitten muistin, että sehän on puola. Toisaalta ei ole väliä siinä tapauksessa lukeeko englanniksi vai suomeksi koska molemmat on käännöksiä mutta noi suomennokset aina vähän pelottaa.

• HourglassEyes
  • HourglassEyes hahmo
  • Poissa
  • You know those people who get up 6 am, perky and eager to start the coming day? - I'm not one of them.
23.03.2017 23:45 #79 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Witcherin kohdalla olen kuullut paljolti puhuttavan, että suomenkieliset käännökset ovat parempia kuin englannikieliset. Nämä taitavat olla näitä poikkeuksia käännösten joukossa. :wink:

25.03.2017 17:05 #80 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Mä luulen, että ne kömpelyydet mihin itse törmäsin suomennoksissa, johtuivat enemmän keskinkertaisesta kirjailijasta itsestään kuin suomentajasta. Nimien käännöksessä on pitäydytty kiltisti mahdollisimman pitkälle hyvässä maussa, mutta siihen on turvauduttu silloin kun kyse on ollut itsestäänselvästä merkityksellisestä nimestä (esim. Dandelion -> Valvatti, molemmat kasveja).

Astorethein, Eija, Iivari, Fievre
Uusin jäsen: Raija Karonen