Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja

Dyn vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
12.06.2016 01:02 #61

Noitureita on ollut usein tarjouksessa Finnconin kirjamyynnissä. Toki uudesta varmaan sielläkin vielä pyydetään enemmän rahaa, mutta toiveita jostain tarjouksesta voisi ehkä vielä olla.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
12.06.2016 10:30 #62

KiLLPaTRiCK kirjoitti:

Jouni kirjoitti: Helsingin keskustan akateemisessa näytti olevan tänään Järven neitoa myynnissä, hinta 27.90

Itiksen Suomalaisessa 32,95€. Kirjakaupat tulevat niin kuolemaan...

Mikä on sääli, harmittaa kovasti tuo Akateemisen myymisen jälkeinen mahalasku. Ei siellä ole enää paljon mitään. Käsittääkseni verkkokauppojen halvat hinnat selittyvät myyntitilojen puutteen vuoksi myös osin sillä, että isoimmat niistä kiertävät veroja? Olisi aika hurjaa jos kaikki myynti keskittyisi jättikaupoille, ja pienemmät eivät enää pärjäisi, koska ne eivät pysty kilpailemaan hintojen kanssa.

12.06.2016 15:52 #63

kyty kirjoitti: Voi silti olla, että ostan Adlibriksestä hinnan takia, ja vanhoja Noitureitahan oli siellä jollain kampanjahinnalla. Ehkä uudenkin hinta laskee hiukan myöhemmin.

Taitaa olla Järven neitokin nyt Adlibriksellä kampanjahintainen. Se on yli 100 sivua pidempi kuin Pääskytorni, jonka hinta oli Adlibriksellä uutena enemmän kuin Järven neidon nykyinen hinta. Kirjan esittelyssä lukee myös "Mukana seuraavissa kampanjoissa: Noituri". Se selittäisi kauppojen huimat hintaerot.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

04.07.2016 16:18 #64

Luettu.
Selvästi heikoin Noituri-kirja. Annoin vain kolme tähteä, kun edellinen oli mielestäni viiden arvoinen.
Tarinan lopettaminen on tietysti aina vaikeata ja ei tunnu oikein keltään onnistuvan.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
04.07.2016 18:02 #65

Minusta Järven neito oli erittäin hyvä lopetus saagalle, ja annoin tietokannassa neljä ja puoli tähteä. Heikoin Noituri-kirja on mielestäni Haltiain verta. Eniten tykkäsin novellikokoelmista eli sarjan kahdesta ensimmäisestä osasta. Neito saattoi olla romaaneista paras.

Nyt sitten odottelen tietoa siitä, julkaiseeko WSOY viimeisimmän Noituri-kirjan Sezon burz ("Myrskyn aika").

EDIT: Kirja ilmestyy englanninkielisenä käännöksenä toukokuussa 2018 nimellä Season of Storms. Jos suomennosta ei kuulu, niin voin lukea englanniksi.

Viimeksi muokattu: 11.07.2016 10:50 : Jussi.

04.08.2016 09:00 #66

Jos olen aikaisemmin nillittänyt, että kirjoissa ei juoni liikahda eteenpäin lainkaan, niin Järven neidossa sitten tapahtui senkin edestä. Vaikutelma siitä, että kirjailija venyttää tarinaa niin kauan kunnes kyllästyy, siis vain korostui.

Ja iso kerronnallinen latistus:

Kyllä, tämä kirja oli juuri tuon toiminnallisuuden takia parasta Noituria tähän mennessä (unohtaen alun novellikokoelmat, tietenkin) mutta kokonaisuutena kirjasarja jätti minulle pahan maun suuhun. Parempaakin tarinankerrontaa on nähty (mutta harvemmin parempia hahmoja ja oivaltavampia maailmankuvauksia).

04.08.2016 11:44 #67

Rasimus kirjoitti:

Samaa mieltä.

Samaa mieltä Jussin kanssa, että Haltiain verta taisi olla sarjan heikoin. Se oli lähinnä pohjustusta tulevalle. Romaaneista parhaina osina pidin Tulikastetta ja Pääskytornia. Toivottavasti uusi Noituri myös suomennetaan – siinä päästäänkin sitten takaisin lyhyisiin kertomuksiin.

04.08.2016 16:10 #68

Eija kirjoitti:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 04.08.2016 16:12 : Rasimus.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija

05.08.2016 12:25 #69

Kuten sanoin aika lailla heikoin sarjasta. Pidän vähän rauhallisemmastakin tahdista, kun siinä on sentään jotain järkeä.
Innolla odotan ensi kesää, joilloin toivon uusimman taas kerran ilmestyvän. En tiennyt sen olevan novellikokoelma. Ainoastaan, ettei se jatka tarinaa, vaan on itsenäinen teos.

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Arvostelu: Andrzej Sapkowski: Järven neito
03.10.2016 02:47 #70

Andrzej Sapkowski: Järven neito

WSOY 2016 - Risingin tietokannassa

Viime vuosina monelle suomalaiselle fantasiaharrastajalle on syntynyt kesärutiini. Kun kesä alkaa, tarjolle tulee uusi Noituri luettavaksi. Tämä rutiini on valitettavasti päättymässä, sillä Järven neito on sarjan päätösosa. Kuin läksiäislahjaksi tämä sarjan viimeinen osa on aikaisempia tukevampi.

Sarjan suomentaminen on ollut laadukasta ja säännöllisyyden lisäksi varsin nopeaa. Esimerkiksi kirja on kääntynyt aiemmin suomeksi kuin englanniksi, vaikka sarja nauttiikin valtaisaa suosiota englanninkielisessä maailmassa. Suomessakin sarja on kerännyt varsin hyvää palautetta niin kriitikoilta kuin yleisöltä. Sarjan aloittaneet osat saivat Tähtifantasia-palkinnot, jotka myönnetään vuoden parhaalle käännetylle fantasiakirjalle.

Noiturin päähenkilönä on Geralt Rivialainen, noituri, joiden yleisenä tehtävänä on yliluonnollisuuden pitäminen kurissa ihmisten elämästä. Olemukseltaan Geralt on kuitenkin itsekin monesti pelätty, sillä hän on mutanttina osin yliluonnollinen voimiltaan.

Lue lisää...

Pjst
Pjst vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
12.10.2016 22:18 #71

Ite tykkäsin kyl kirjasta just näin, vaikka edelleen nautin eniten kahdesta ensimäisestä

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
01.11.2016 13:41 #72

Myrskykausi ilmestyy WSOY:ltä suomeksi ensi kesäkuussa!

www.kirja.fi/kirja/andrzej-sapkowski/myr...uri-8/9789510421994/

Kustantajan sivustolla kirja on merkitty Noituri-sarjan kahdeksanneksi osaksi, vaikka se kertoo aiemmista tapahtumista. Pituus on 350 sivua.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija

01.11.2016 16:31 #73

Hienoo. Se onkin sitten romaani (jostain luin aiemmin että olisi ollut novellimuotoinen).

Ririskainen
Peto
Ririskainen vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
01.11.2016 19:08 #74

Ääh, vähän harmi että se on romaani. Ehdin jo innostua, kun kuulin novelleja ilmestyvän lisää, koska minusta Viimeinen toivomus ja Kohtalon miekka ovat sarjan parasta antia (itse asiassa Järven neito on edelleen kesältä kesken, en vaan oikein jaksa).

01.11.2016 23:17 #75

Olihan tämä odotettu uutinen, mutta ei se tee siitä yhtään huonompaa.
Itsenäinen teos voi olla juuri sitä mitä eniten kaipaan.
Tuleeko vuoden 2017 kesäkuusta yhtä mahtava kuin vuoden 2016 kesä oli?

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
08.11.2016 22:44 #76

Järven neito oli ihan kelpo lopetus sarjalle, ja tapahtumia oli aiempiin osiin verrattuna todella hengästyttävää tahtia. Tosin muutama typo pisti silmään, sellainen mitä koneellinen oikoluku ei huomaa.

Rasimus kirjoitti:

Jäi myös hämäämään

Novellit olivat minunkin mielestäni sarjan parasta antia ja Haltiain verta heikoin kirja, mutta odotan silti mielenkiinnolla uutta kirjaa. Ehkäpä yksittäinen romaani ei kärsi samoista ongelmista kuin sarjan osa.

Viimeksi muokattu: 09.11.2016 12:03 : kyty. Syy: nyt typotti itselläkin

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
20.01.2017 14:56 #77

Luin sarjan päätöksen vuoden alkajaisiksi ja pidin kirjasta melkoisen paljon. Minua ei vaivannut tässä keskustelussa spoilereitten alla keskustellut asiat ja tapahtumien vauhti, päinvastoin. Pidin ratkaisuja erinomaisena. Sapkowski kertoi monia asioita tulevaisuuden ja näkyjen kautta pitkin sarjaa, ja siksipä tuntui, että useaan kohtaan tuli jonkinlainen ratkaisu jo ennen itse tapahtuman kuvausta. Joskus pitäisi lukea sarja kokonaisuudessaan uudestaan, että kokonaisuus hahmottuisi paremmin. Olen erittäin iloinen, että sarja suomennettiin loppuun saakka, vaikka se ei aina ole kustantamoilta taattua.

Minulla oli mahdollisuus tavata Sapkowski Irlannissa muutama vuosi sitten ja samassa tilaisuudessa kuuntelin joidenkin puolalaisten fanien negatiivisia kommentteja Myrskykaudesta. Minulle ei tarkalleen selvinnyt mikä heitä oikein hiersi eniten; se että Sapkowski itse piti sitä parhaana ikinä kirjoittamistaan teoksista vai että kirja ei fanien mielestä oikeasti sitä ollut. Siksi en uskalla odottaa kirjalta mitään erityistä, mutta eiköhän se tule luettua jollain aikataululla.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Käkä the Cunning
Paimen
Käkä the Cunning vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
23.03.2017 21:04 #78

Miten The Witcher-sarjan suomennokset toimii? Onko ihan fiksusti suomennettu, vai onko tätä Novigrad=Uusikaupunki, Oxenfurt=Häränlinnoitus(?), Geralt of Rivia=Gertrud Riverinen?

Meinasin, että luen alkuperäiskielellä mutta sitten muistin, että sehän on puola. Toisaalta ei ole väliä siinä tapauksessa lukeeko englanniksi vai suomeksi koska molemmat on käännöksiä mutta noi suomennokset aina vähän pelottaa.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Andrzej Sapkowski: Noituri -sarja
23.03.2017 23:45 #79

Witcherin kohdalla olen kuullut paljolti puhuttavan, että suomenkieliset käännökset ovat parempia kuin englannikieliset. Nämä taitavat olla näitä poikkeuksia käännösten joukossa. :wink:

25.03.2017 17:05 #80

Mä luulen, että ne kömpelyydet mihin itse törmäsin suomennoksissa, johtuivat enemmän keskinkertaisesta kirjailijasta itsestään kuin suomentajasta. Nimien käännöksessä on pitäydytty kiltisti mahdollisimman pitkälle hyvässä maussa, mutta siihen on turvauduttu silloin kun kyse on ollut itsestäänselvästä merkityksellisestä nimestä (esim. Dandelion -> Valvatti, molemmat kasveja).

Rinja, Pisania
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson