• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 9 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 84 päivää sitten

Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja

28.04.2017 13:52 - 28.04.2017 13:53 #81 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Tänään pystyy tilaamaan ennakkoon Myrskykauden CDON:sta 20% alennuksella ilman postikuluja. (lähimpään R-kioskiin)
Heti pistin tilaukseen ja hinnaksi tuli 17,44€
Viimeksi muokattu: 28.04.2017 13:53 KiLLPaTRiCK.

17.05.2017 18:03 #82 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Netflix tekee Noiturista tv-sarjan! Sapkowski on mukana projektissa, hänen tittelinsä on "creative consultant".

“I’m thrilled that Netflix will be doing an adaptation of my stories, staying true to the source material and the themes that I have spent over thirty years writing,” said Sapkowski. “I’m excited about our efforts together as well as the team assembled to shepherd these characters to life.”

Valitettavasti tv-sovitus kuvataan englanninkielisenä...
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija, kyty

17.05.2017 22:21 #83 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Englanninkielisyys on varmaankin ainoa tapa taata markkinat sarjalle. Odotan silti erittäin innolla!

Internetissä ehdittiin jo toivoa Mads Mikkelseniä Geraltin rooliin. :grin:

17.05.2017 23:07 #84 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja

Jussi kirjoitti: Valitettavasti tv-sovitus kuvataan englanninkielisenä...

19.05.2017 10:44 #85 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Myrskykaudesta voi nyt lukea pdf-muotoisen näytteen. Kustantamo tarjoaa mahdollisuuden katsoa kirjan sisälle .

Astorethein kirjoitti: Noiturista on tehty puolankielinen minisarja yli kymmenen vuotta sitten, jos sellainen kiinnostaa. Kaikki jaksot taitavat löytyä Youtubesta.

Joo, olen tietoinen puolalaisesta tv-sarjasta (ja elokuvasta), mutta en ole katsonut minuuttiakaan. Taso on väitteiden mukaan heikko.

Kieli-heitto viestissäni oli tarkoitettu vitsiksi. Onhan se selvää, että Netflixin sarja kuvataan englanniksi. Pääsin yli siitäkin, että Marco Polossa kaikki puhuvat englantia.

WSOY on kiitettävästi pitänyt Noituri-kirjat tarjolla, Viimeisestä toivomuksesta on otettu jo kolmas painos. Mutta pokkareita ei ole kuulunut. Jos Netflixin tv-sovitus oikeasti toteutuu, niin ehkä silloin saamme lopultakin pokkaripainoksen ensimmäisestä osasta.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

20.05.2017 21:06 #86 : KiLLPaTRiCK
Pokkarit on vessapaperia.

13.10.2017 19:09 #87 : Dragan
Vastaus käyttäjältä Dragan aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja

Andrzej Sapkowski: Myrskykausi

WSOY 2017 - Risingin tietokannassa

Kulunut kesä Suomessa on ollut fantasian riemujuhlaa. Jalava julkaisi Brandon Sandersonin Usvasyntyisen, Vaskikirjat Glen Cookin Valkoisen ruusu ja WSOY jatkoi Noituri-sarjaa Myrskykaudella. Noituri-sarja on tähän mennessä ollut valtaisa menestys: se on saanut kahdesti Tähtifantasia-palkinnon ja on ollut monelle fantasian lukijalle vuosia yksi varma lukuvinkki kesälomalle.

Aikaisemmista osista poiketen Myrskykausi ei jatka suoraan aiempien osien jälkeen, vaan kyseessä on esiosa, joka sijoittuu sarjan alkupuoliskolle. Myrskykautta voidaankin pitää Sapkowskin paluuna sarjan maailmaan pitkän tauon jälkeen. Järven neito kun julkaistiin alunperin 1999 ja Myrskykausi 2013.

Noituri Geralt on hirviöiden metsästäjä, itsekin osittain yliluonnollinen mutantti, jolla on salamannopeat refleksit ja kosketus yliluonnolliseen. Noiturit kiertävät maita ja mantuja tehden yliluonnollisuuteen liittyviä töitä rahapalkkiota vastaan. Geralt ei kuitenkaan ole aivoton tappaja, vaan kokee sympatiaa kohteitaan kohtaan ja usein samaistuu hirviöiden ongelmiin enemmän kuin hänet palkanneisiin ihmisiin.

Lue lisää...

13.10.2017 19:12 #88 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Pitäisi jatkaa sarjan parissa. Harmi kyllä en oikein muista, mihin osaan olen jäänyt - assosioin kirjat vahvasti niiden kansikuviin, ja näissä ne ovat aina samanlaisia! Värin vaihtaminenkaan ei oikein auta... Outo ongelma. :concentrate

31.10.2017 12:45 #89 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Sain Myrskykauden loppuun eilen. Olen paljolti samaa mieltä Draganin arvostelun kanssa. Hyvä kirja, mutta kuitenkin aiempia osia vähän heikompi. Tällaisen prequelin kirjoittaminen ei luultavasti ollut helppoa, mutta Sapkowski onnistui kiitettävästi. Sarjan varsinainen päähenkilöhän oli Haltiain verestä lähtien Ciri, joten Myrskykausi poikkesi muista romaaneista siinä, että nyt keskityttiin (novellikokoelmien tapaan) täysillä Geraltiin. Kirjan lopetus antoi vihjeitä Järven neidon loppuratkaisun tulkitsemiseen.

Myrskykausi julkaistaan englanninkielisenä käännöksenä ensi huhtikuussa. Amerikkalaiskustantaja Orbit mainostaa romaania julisteella , joka on hehkutuksessaan huvittava. Heti otsikoksi on laitettu "THE NEXT BIG THING IN FANTASY". Hyvä sanavalinta mahdollisesti viimeiseen Noituri-kirjaan koskaan... Netflixin tv-sovituksen uskotaan nostavan Noiturin Game of Thronesin rinnalle globaaliksi fantasiailmiöksi. Julisteessa myös väitetään, että Myrskykausi on Geraltin syntytarina (origin story). Tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa.

Season of Stormsin brittikansi on amerikkalaista tyylikkäämpi:

05.11.2017 16:56 #90 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Minä taas pidin Myrskykaudesta edellisiä osia enemmän juuri sen takia, kun se ei ollut edelliseen jatkumoon kuuluva. Tästä seurasi se, että tarina jopa eteni johonkin suuntaan.

En ymmärrä miksi Noituri-kirjat ovat saaneet niin kauheasti rummutusta maailmalla. Varmasti ne ovat puolalaisille kova juttu, mutta minulle Witcher-pelit ovat se ainoa oikea muoto, kirjojen tarjotessa lähinnä loistavia hahmoja ja loistavaa dialogia, keskinkertaista tarinaa, välistä jopa kömpelöllä kerronnalla. :sad:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

06.11.2017 01:49 #91 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja

Rasimus kirjoitti: Pari ekaa novellikokoelmaa on yhä sitä parhautta, johon koko kohu varmaan perustuu.

Yleensä en välitä novelleista samalla tavalla kuin pitkistä kirjoista, mutta Noiturin kohdalla poikkeuksellisesti pidän novelleista enemmän. Eivät kirjatkaan huonoja ole, mutta kärsivät kieltämättä tietystä kömpelyydestä. Jotenkin Sapkowskin huumori ja rempseä ote sopivat lyhyisiin juttuihin paremmin...?

18.02.2018 15:35 #92 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
WSOY alkaa suomentaa Sapkowskin hussilaistrilogiaa! Mutta ensimmäinen osa Narrenturm jaetaan jostain syystä kahtia. Ensimmäinen puolisko on luvassa kovakantisena heinäkuussa. Suomentajana jatkaa Tapani Kärkkäinen. Wikipedian mukaan hussilaistrilogia on historiallista fantasiaa.

www.wsoy.fi/kirja/andrzej-sapkowski/narrenturm-1/9789510431443

27.06.2018 23:06 #93 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Myrskykausi on nyt luettu kesälukemisena, ja tykkäsin siitä todella paljon siitä huolimatta, että kyllähän se tuntui hiukan heikommalta kuin aiemmat kirjat. Lisäksi vaivasi etten taaskaan muistanut ihan kaikkea vanhempien kirjojen hahmoista ja tapahtumista, joten missasin varmasti joitakin juttuja, ja loppuratkaisussakin tuntui jäävän jotain tajuamatta, vaikka sen olisi ilmeisesti pitänyt selventää asioita? Silti, tämä kirja tuntui kivalla tavalla samanlaiselta kuin novellikokoelmat, ja parin jutun takia välillä melkein tuntuikin siltä kuin olisi lukenut novellikokoelmaa.

05.06.2019 18:22 #94 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Sain viimein luettua ensimmäisen Noituri-kirjan eli Viimeisen toivomuksen tuossa loman aikana ja pidin siitä kovasti. Minulla oli melko vahva ennakkokäsitys niin päähenkilöstä kuin kirjan luonteesta muutenkin, koska Noituri-ilmiöltä on ollut mahdotonta välttyä. Aloitin lukemisen siis hypen vallassa, mutta kirja oli onneksi yhtä hyvä kuin odotinkin. Novellimittaiset tarinat olivat helppoa luettavaa ja synkkä fantasiamaailma kaappasi sisäänsä todella tiukasti. Geralt on kiinnostava hahmo, jossa on miehekästä alkuvoimaa, viekasta älykkyyttä ja surumielistä juroutta. Hän muistuttaa Conan barbaaria, paitsi että häntä pidetään sankarina vain harvoin.

Suomennos on erinomainen ja tuntuu kuin kirja olisi alunperinkin kirjoitettu suomeksi. Kieli on eläväistä ja dialogi erittäin hyvää, aivan kuin seuraisin oikeiden ihmisten (tai hirviöiden) välisiä keskusteluita. Mahtava juttu Geraltin seikkailuissa on mullantuoksuisen melankolian seassa jatkuvasti läsnä oleva huumori, jota voisi kutsua tragikomiikaksi.Varsinkin viimeinen tarina, jossa Geralt tapaa Yenneferin ensi kerran, on täynnä melkoista koheltamista, mutta myös suuria tunteita. Ah, Yennefer, olenkin jo ihastunut häneen.

Aloitin tänään lukemaan Kohtalon miekkaa ja hyvältä vaikuttaa edelleen. Toivottavasti kaikki novellit eivät kuitenkaan pääty siihen, että jokin metsämörkö pääsee hengestään ja sen jälkeen mennään majataloon oluelle. Maailmasta olisi myös mukavaa tietää lisää, kuten uskonnoista, valtioiden suhteista ja taikuudesta. Romaaneissa taustatietoa tulee varmaan enemmän, kunhan niihin asti joskus pääsen.

05.07.2019 16:47 #95 : Wuntvor
Vastaus käyttäjältä Wuntvor aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
En vertaisi Geraltia Conan barbaariin. Hahmojen ainoa yhtäläisyys on elannon hankkiminen väkivaltaisesti. Geralt on huomattavasti monitahoisempi henkilönä ja ratkaisee ongelmat miekan sijasta muilla keinoilla tilanteen mukaan.

Luettuani romaanit jäi sarjasta jonkinasteinen pettymys, henkilöiden taustoja ja maailman historiaa kuvaillaan huomattavasti vähemmän kuin olin kuvitellut ensimmäisen osan perusteella. Noituri sarja ei missään tapauksessa ole huonosti onnistunut, mutta siinä ei ole samalla tavalla syvyyttä kuin joissakin muissa sarjoissa. Esim. Wheel of time, Black Company, Realm of the Elderlings jne.

09.07.2019 00:04 #96 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Conanissa ja Geraltissa on toki se ero, että vain toinen on barbaari. Conan nauttii väkivallasta, kun taas Geraltille se on välttämätön paha. Vertaukseni oli huono, mutta tarkoitin lähinnä sitä, että molemmat ovat yksinäisiä oman tiensä kulkijoita. Tietysti olut ja naiset maistuvat molemmille.

04.08.2019 20:39 - 04.08.2019 21:45 #97 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja

Astorethein kirjoitti: Aloitin tänään lukemaan Kohtalon miekkaa ja hyvältä vaikuttaa edelleen.

Sain luettua kirjan loppuun ja se oli yhtä hyvä kuin ensimmäinenkin. Novellimoodi toimii hyvin kaltaiselleni hitaalle lukijalle, joka lukee tarinan silloin ja toisen tällöin. Novelleissa oli sopivasti vaihtelua, eivätkä kaikki edenneet viikon hirviö-kaavan mukaan. Orpotyttö Ciri oli kiintoisa uusi hahmo ja Geralt tuntui entistäkin paremmalta päähenkilöltä.

Astorethein kirjoitti: Ah, Yennefer, olenkin jo ihastunut häneen.

En ole sittenkään, liian kiukkuinen ja epävakaa persoona omaan makuuni. Hyvä hahmo kuitenkin, sitä en kiistä.

I'm just a normal everyday pervert.
Viimeksi muokattu: 04.08.2019 21:45 Astorethein.

05.08.2019 02:53 #98 : KiLLPaTRiCK
Vastailet itsellesi?

05.08.2019 07:21 - 05.08.2019 07:24 #99 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja
Suosit varmaan jotain vaihtoehtoista tapaa ilmaista asiayhteyttä, kun palaat tarkentamaan jo antamiasi kommentteja? :smirk:

Astorethein kirjoitti: Conanissa ja Geraltissa on toki se ero, että vain toinen on barbaari.

On vähän muutakin eroa. Minusta Geralt on perusjamppari siinä mielessä, että kun hän on vähäpuheinen, se johtuu siitä ettei hän keksi mitään järkevää sanottavaa, ja kun hän mokaa, niin hän mokaa hyvin, usein, ja perinteisesti. Conan ei yleensä kärsi tällaisesta eikä noloista tilanteista. Erityisen kuvaava kohtaus on sinulla varmaan vielä tulossa, kun Geralt ja co. päättävät ottaa Cirin normaalisti miehille tarkoitettuun noiturin oppiin.

Mikä onkin syy sille, miksi pidän Noitureista siitä huolimatta että haukun Sapkowskin tarinankerrontaa: Hahmot ja näiden dialogi on erinomaista ja jotain tavallisesta sankarifantasiasta poikkeavaa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 05.08.2019 07:24 Rasimus.

05.08.2019 10:16 #100 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Andrzej Sapkowski: Noituri-sarja

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Vastailet itsellesi?

Olen itseni paras keskustelukumppani ja usein myös ainoa.

Siivetön lohikäärme, KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Dragon X