Patrick Rothfuss

Eija
Eija loi aiheen: Patrick Rothfuss
05.10.2013 19:17 #1

Patrick Rothfuss kirjoitti esikoiskirjansa The Name of the Windin jo vuonna 2007, mutta hänen tuotantonsa ei ole vielä laajentunut kovin runsaaksi. Häneltä on suomennettu Kuninkaansurmaajan kronikan ensimmäinen osa Tuulen nimi . Sarjan seuraava osa The Wise Man's Fear on nyt Kirjavalla suomennettavana ja trilogian viimeinen osa The Doors of Stone arvioidaan ilmestyvän alkukielellä ensi vuonna. Lisäksi häneltä on ilmestynyt yksi pienoisromaani sarjasta The Adventures of the Princess and Mr. Whiffle .

Kirjailijasta on aiemmin keskusteltu paljon vanhalla foorumilla jo vuodesta 2007 lähtien, joten jatketaan täälläkin.

Itse tutustuin kirjailijaan vasta nyt luettuani Tuulen nimen. Pidin kirjasta, vaikka kokonaisuutena se ei ihan nappiin osunutkaan. Kirjan alkupuolisko oli oikein kiinnostava, mutta keskikohdassa meno oli valjumpaa, joskus jopa pitkäpiimäistä. Mm. Yliopisto = Velhokoulu meininki ei ollut minulle erityisen innostavaa lukemista ja välillä tuntui, että tarinaa pitkitetään ihan suotta. Erityisesti kirjassa pidin kehyskertomuksesta eli nykyisyydestä. Sen mystisyys saa halun selvittää, miksi on päädytty tällaiseen tilanteeseen eli menneisyydestä kuuleminen on välttämätöntä, jotta asiat selviävät. Kerrontatapa siis miellytti, mutta eteneminen olisi saanut olla rivakampaa. Kirjoitus on kuitenkin sujuvaa ja suomennoksessakin kieli on välillä kaunista.

Mietin 3½ ja 4 tähden välillä pisteytystä, mutta päädyin jälkimmäiseen, koska parannusta oli keskikohdan keskinkertaisuudesta lopussa ja lopulta kirjasta jäi varsin hyvä maku. Voi olla, että olisi kannattanut odottaa vielä vähän pidempään Tuulen nimen lukemisen kanssa, jotta Wise Man’s Fearin suomennos olisi lähempänä ilmestymistä, mutta ehkä muutaman vuoden jaksan sitä odottaa. En ainakaan tässä vaiheessa lähde englanninkielisen perään.

Noora
Noora vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
05.10.2013 19:37 #2

Itsekkin tuli luettua Tuulen nimi vasta jokinaika sitten loppuun. Ihan kiva kirja se oli kokonaisuutena,vaikka välillä tuntui,että joitain tapahtumia venytettiin liikaa makuuni. Ja Kvothe oli ihan sympaattinen päähenkilö. Jatko-osat tarkoitus lukea sitten,kun ne tulee suomeksi,koska kyllähän kiinnostamaan jäi sen kuninkaan surmaaminen ja ne muut asiat mitä kirjan esittelytekstissä kerrottiin Kvothen joskus tehneen.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

max
max vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
05.10.2013 20:00 #3

Sen enempää spoilaamatta täytyy kyllä varoittaa että kakkososassa velhokouluilu jatkuu, itse pidän siitä sarjassa eniten, joten minulla ei ollut asian suhteen ongelmaa, mutta jos se tökkii niin toinen osa voi olla jonkinasteinen pettymys. Itseäkin hämmentää miten paljon kolmososassa tuleekaan tapahtumaan, mutta jonkilainen twisti on varmaan luvassa.

Rothfuss on yksi suosikkikirjailijoistani ja vaikuttaa tosi rennolta tyypiltä, seurailen hänen blogiaankin silloin tällöin. Viime vuonnahan hän teki sopimuksen seuraavasta fantasisasarjasta, joten sitäkin olen jo alkanut odottaa The Doors of Stonen ohella.

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
06.10.2013 13:35 #4

maxs kirjoitti: Sen enempää spoilaamatta täytyy kyllä varoittaa että kakkososassa velhokouluilu jatkuu, itse pidän siitä sarjassa eniten, joten minulla ei ollut asian suhteen ongelmaa, mutta jos se tökkii niin toinen osa voi olla jonkinasteinen pettymys.

Minulle tämä on iloinen uutinen!

Itse tosiaan luin Tuulen nimen ensimmäisen kerran viime syksynä ja toisen kerran nyt kesällä ja siitä on tullut yksi lempikirjoistani. Tykkäsin hurjasti mm. Rothfussin luomasta maailmasta ja Kvothesta itsestään. (Olen heikkona älykkäisiin päähenkilöihin, ja Kvothehan on aikamoinen yleisnero). Myös kehyskertomus ja kieli olivat asioita joista pidin, vaikka välillä suomennoksessa olikin joitain aika kummallisia ratkaisuja. Kuitenkin esimerkiksi kohdat joissa Kvothe soittaa luuttuaan nostattavat minulle aina kyyneleet silmiin. Näin jälkeen päin voin ehkä yhtyä mielipiteeseen siitä, että tiivistämisen varaa olisi, mutta lukiessani olin niin täysin kirjan lumoissa, ettei pitkästymisen varaa ollut. Itse tosin pidin juuri velhoiluosioista ja tylsintä mielestäni oli ennenminkin
Tuulen nimi jätti todella paljon asioita auki vielä seuraavia osia varten, joten odotan toisen osan suomennosta vesi kielellä.

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Emelie vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
10.10.2013 11:44 #5

Luin Tuulen nimen viime vuoden lopuilla nimenomaan sen takia, että sitä oli täällä (tai no vanhalla) foorumilla hehkutettu niin paljon. Pidin kirjasta todella paljon, mutta lopetus oli aika tyly. Tuntui, että tarina pääsi hyvään alkuun, kun se sitten yhtäkkiä jo loppuikin. Jatkon kaipuustani huolimatta en ole vielä tarttunut seuraavaan osaan, vaan ajattelin kestää ja odottaa suomennoksen ilmestymistä.

Velhokoulu osuus oli parhainta kirjassa, joten tässä valossa odotan vielä innokkaammin toista osaa. Ekassa osassa tökki vähän vastaan kirjan romanssivire. Luin samaan aikaan Scott Lynchin Locke Lamoraa, ja siinä pidin erityisesti siitä, että mukaan ei ollut (vielä) ahdettu romantiikkaa. Ilmeisesti luen romanttista hömppää niin paljon muuten, että tahtoisin saada fantasiakirjat ilman sitä.

Vanamo
Vanamo vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
10.10.2013 12:22 #6

Olen lukenut Tuulen nimen ja The Wise Man's Fear:n. Molemmat lötyvät omasta hyllystäkin (englanniksi). Kirjat kuuluvat siihen harvinaiseen kategoriaan, jotka olisi tehnyt mieli lukea heti uudelleen ja odotan siis kovasti sarjan kolmatta osaa. En oikeastaan osaa edes sanoa, miksi pidin kirjoista niin paljon kuin pidin. Jostain syystä ne vain kolahtivat.

Minäkin seurailen Rothfussin blogia, jonka perusteella kirjailija on todella mukava ja sympaattinen tyyppi. Hänen kirjoituksistaan tulee jatkuvasti hyvälle mielelle. Hän on kertonut olevansa itsekin fani ja olevansa edelleen hieman yllättynyt siitä, miten on noussut kuuluisuuteen. Niinpä hän ymmärtää ja sympatisoi myös omia fanejaan. (Edellinen pohjautuen omaan muistiin eli ei aivan kirjaimellisesti kannata ottaa.)

Viimeksi muokattu: 10.10.2013 12:23 : Vanamo.

Propagandalf
Rahtari
Propagandalf vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
10.10.2013 12:38 #7

Pidin sekä The Name of the Windistä että The Wise Man's Fearistä. Englanniksi nuo luin, kun olivat aikaisemmin saatavana.

Itse pidin kirjan velhokouluilu-osuudesta siinä missä muistakin.

Ainoana pienenä piikkinä lienevät kohtaukset joissa Kvothe haahuilee Dennan perässä, jaan nimittäin parivaljakko Simmon & Wilem:n mielipiteen hänestä. Tosin tässä tapauksessa kyse ei tietenkään ole huonosta kirjoittamisesta, pikemminkin en vain itse pidä Dennan tyylisistä hahmoista.

Kolmatta osaa odotellessa. :smile:

Emelie vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
10.10.2013 12:51 #8

Propagandalf kirjoitti: kyse ei tietenkään ole huonosta kirjoittamisesta, pikemminkin en vain itse pidä Dennan tyylisistä hahmoista.

Ehkä minulla on vähän sama eli Denna hahmona ei napannut, sen sijaan että itse varsinainen romantiikka olisi ollut huono lisä. Mutta, mene ja tiedä.

max
max vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
10.10.2013 13:08 #9

Mielestäni Denna-haahuilusta tekee kiinnostavan se, että vaikka aluksi ajattelin että joojoo taas näitä, no ihan kiva, niin kyseessä ei kuitenkaan ole perinteinen romantiikkajuoni (joista itse kyllä pidän kun en noita kolmiodraamahöttösarjoja lue niin en ole yliannostusta hankkinut). Etenkin kun lukee tarkkaan muiden hahmojen mielipiteet ja Dennan teot niin kyseessähän on pikemminkin varsin sairaalloinen yksipuolinen pakkomielle.

Viimeksi muokattu: 10.10.2013 13:09 : max.

06.11.2013 22:27 #10

Minulla oli saman tyylinen lukukokemus The Name of the Windistä kuin Eijalla avausviestissä. Alkuosa oli jälkipuolta parempi, keskivälin jälkeen tarina tuntui jäävän paikoilleen mutta piristyi taas lopussa. Pidin kirjasta kuitenkin enemmän: tasapainoilin 4 ja 4½ tähden välillä. Pari vuotta lukemisen jälkeen tarkistin kirjan uudestaan suomennoksena, ja toisella kerralla Tuulen nimi itse asiassa tuntui vähän paremmalta, kun tiesi mitä on luvassa.

Minusta meno parani massiivisessa The Wise Man's Fearissä, mutta tiedän monien olevan eri mieltä. Aiempaa selvemmin tuli esille Kvothen epäluotettavuus kertojana. Lukija voi vain arvella, miten paljon todellisuus vastaa K:n tarinaa. Kuninkaansurmaajan kronikan hienoin ominaisuus saattaa olla, kuinka hyvin Rothfuss saavuttaa vaikutelman siitä, että Kvothe todella kertoo omaa elämäntarinaansa kuuntelijoille. Koska päähenkilö on pakkomielteinen Dennasta, hän käyttää valtavasti aikaa tämän kuvailuun. Vastaavasti jotkin lukijaa kiehtovat tapahtumat hypätään kokonaan yli. Tässäkin viittaan sarjan toiseen osaan.

Trilogian päätösosaa ei ole luvassa lähitulevaisuudessa. Wertzone-blogin ylläpitäjä tapasi juuri Rothfussin (ja Scott Lynchin) Lontoossa. Lainaus raportista :

It sounds like we shouldn't be holding our breaths about seeing The Doors of Stone in the near future

Ensi vuonna saamme kuitenkin uuden annoksen Rothfussin fantasiamaailmaa. George R.R. Martinin kotisivujen mukaan Rogues-antologia ilmestyy syyskuussa 2014. Tässä on mukana Rothfussin pienoisromaani The Lightning Tree, jonka päähenkilö on Kuninkaansurmaajasta tuttu Bast. Kertomuksen pituus on noin 20 000 sanaa. Jos haluaa jonkinlaista vertailukohtaa, niin lastenkirja Jali ja suklaatehdas sisältää alkukielellä suunnilleen 30 000 sanaa.

Rothfussin uudesta sopimuksesta, joka kattaa uuden fantasiasarjan, tiedotettiin tosiaan viime vuonna. Mitään tarkempaa informaatiota ei ole annettu, eikä kirjailija ole blogannut aiheesta. Kuten ei myöskään tv-sarjaoptiosta . Diili tuskin liittyy Kuninkaansurmaajan maailman menneisyydessä tapahtuvaan keskeneräiseen romaaniin, jonka työnimenä on Laniel Young-Again. Tämän piti alun perin olla lyhyt tarina, mutta Rothfuss jätti kirjoittamisen tauolle siinä vaiheessa, kun pituutta oli 60 000 sanaa. Kirjailija kertoi asiasta viime huhtikuussa. En tiedä, onko teos edennyt tämän jälkeen. Keväällä Rothfuss arveli lopulliseksi pituudeksi 90 tuhatta sanaa.

Viimeksi muokattu: 06.11.2013 22:44 : Jussi.

14.11.2013 17:42 #11

Rothfussilta kysyttiin yleisötilaisuudessa trilogian päätösosan tilanteesta. Erään raportin mukaan hän sanoi suoraan, että kirja ei ilmesty ensi vuonna. Toisen paikallaolijan mukaan julkaisu vuonna 2014 on epätodennäköinen. Joka tapauksessa kirjoittaminen on yhä kesken. Huomasin, että britti-Amazon antaa ilmestymiajaksi elokuun 2015.

Rothfuss ja kustantamo pohtivat nyt tosissaan sitä, pitäisikö lyhyt Lanielista kertova romaani julkaista ensi vuonna (eli ennen Kuninkaansurmaajan päätösosaa), jotta fanit saisivat uutta luettavaa nopeammin. Rothfuss arveli pystyvänsä kirjoittamaan Laniel-romaanin valmiiksi noin kuukaudessa, mutta tämä tietenkin viivästyttäisi The Doors of Stonea entisestään. Hän itse kannattaa ideaa.

Elenna
Elenna vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
15.11.2013 18:33 #12

Tietääkö kukaan, milloin The Wise Man's Fearin suomennoksen pitäisi suunnilleen ilmestyä? Luin Tuulen nimen noin vuosi sitten ja kuvittelin, että toinen osa olisi tulossa jo pikapuoliin... Taisin kyllä olla väärässä.

Minulle kirjasta jäi mieleen ennen kaikkea yliopisto-osuus (voi että, olisi niin upeaa päästä tutustumaan siihen laitokseen) ja runollinen tunnelma, vaikka esimerkiksi päähenkilön nimi olikin jo päässyt unohtumaan. Tämä ketju onneksi veresti muistoja niin nimien kuin tapahtumienkin osalta!

Pitäisi varmaan tutustua Rothfussiin enemmänkin, voisin aloittaa herran blogista kun sitä on täällä kehuttu. :)

It has long been an axiom of mine that the little things are infinitely the most important.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
16.11.2013 00:04 #13

Luulisi, ettei suomennosta ole lähiaikoina tulossa. Eikös Rothfussin kääntäminen ole Kirjavan kontolla ja heillä on vielä kädet täynnä työtä Martinin opuksen kanssa. En tiedä, yrittävätkö he saada vielä Abercrombietakin ulos ennen Kuninkaansurmaajan kakkoskirjaa... jos on kärsimätön olo, niin suosittelen englanninkieliseen tarttumista :)

Tuosta Laniel-kirjasta sen verran, että mä toivoisin sen julkaisua vasta kolmososan jälkeen. Mutta jos Rothfuss itse on asiasta innoissaan ja hänen tekee mieli viimeistellä se ensin, niin enpä mä sille mitään tietenkään voi. Ehkä se jotenkin piristää ja antaa lisää vauhtia kolmososan työstämiseenkin (tai vaihtoehtoisesti viettelee Rothfussin kokeilemaan muitakin syrjäteitä :tongue: ).

16.11.2013 01:58 #14

Suomalaisen Tulen ja jään laulu -fanisivuston mukaan Satu Hlinovsky kertoi kesällä Finnconissa, että kunhan Martinin Lohikäärmetanssi on saatettu painoon, on Kirjavalta vuorossa The Wise Man's Fearin suomentaminen. Eli välissä ei pitäisi tulla seuraavaa Abercrombieta. Minulle sanottiin sähköpostissa jo elokuussa 2011, että TWMF:n suomennos on työn alla. The Doors of Stonen viivästymisessä vuodelle 2015 on se hyvä puoli, että saatan ehtiä lukea trilogian toisen kirjan uudestaan suomennoksena kertausmielessä ennen päätösosaan tarttumista.

Mainitsemassani tapahtumassa Rothfuss kertoi myös, ettei halua palaa loppuun Kuninkaansurmaajan viimeistä osaa väkisin kirjoittaessaan (jolloin lopputuloskin saattaisi olla epäonnistunut), vaan ottaa rauhallisemmin:

On the bright side, he did say something along the lines of "I'd rather stretch it out, and give you guys a dozen amazing books over 20 years, than burn myself out finishing book three and have it not even turn out well."

Vanamo
Vanamo vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
16.11.2013 11:30 #15

Otan mielihyvin sen tusinan kirjaa ja vaikka vasta 20 vuoden päästä Kuninkaansurmaajan päätösosan.

Minun puolestani Rothfuss kirjoitelkoon siis mitä mielensä tekee, mutta toivottavasti joskus myös sen The Doors of Stonen. Edellisten osien lukemisesta on nyt jo tarpeeksi pitkä aika, ettei odottamisessa ole enää mitään ongelmia. Ja saatanpahan tulla lukeneeksi aiemmat osat myös uudelleenkin, jos tarpeeksi pitkään menee. (Uudelleenluku on plussaa ja erittäin harvinainen tapaus täällä päin.)

Kaikki uusi Rothfussilta kiinnostaa eli Laniel-kirja kuulostaa vain ylimääräiseltä bonukselta. Rothfussilla tuntuu olevan paljon kaikenlaisia projekteja, joten epäilen, että yksi kirja sinne tänne ei oikeasti tunnu missään. Eiköhän hän kirjoita tuota The Doors of Stonea siihen vauhtiin kuin hyvältä tuntuu joka tapauksessa. Haluan ehdottomasti saada lukea laadukkaan ja tarkkaan mietityn päätösosan.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
16.11.2013 20:22 #16

Joo, tottakai minäkin olen sillä kannalla, että hyvää kirjaa kannattaa odottaa ja kirjailijan on parempi hidastella kuin väen vängällä puurtaa eteenpäin, mikäli inspiraatio on vähän kadoksissa.

Voi myös olla, että Lanielin julkaisu tekee hyvää Rothfussin kirjailijanuralle. Martinin kaltainen vanha tekijä voinee vetkutella ihan rauhassa niin pitkään kuin sielu sietää, mutta Rothfussilta on tullut vasta kaksi kirjaa (lukuunottamatta yhtä (kahta?) satukirjasta), joten ehkä on ihan fiksua muistutella aina välillä ihmisiä olemassaolostaan.

22.12.2013 11:43 #17

Kirjavan edustaja vastasi kustantamon blogissa kysymykseeni The Wise Man's Fearin suomennoksen julkaisuajasta:

Rothfuss on vuorossa Lohikäärmetanssin jälkeen. Käännöstyötä on aika paljon jäljellä, joten todennäköisesti kirja ilmestyy vasta vuonna 2015.

Gesicht
Kaartilainen
Gesicht vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
11.01.2014 15:54 #18

Tuulen nimi tuli ostettua ihan sen takia että se oli kovin kehuttu, ja Kirjava oli kustantanut sen. Päätöstäni en ole joutunut katumaan, vaan kirjasta tuli yksi uusista suosikeistani. Vaikka kirja oli pitkä, eikä siinä tapahtunut mitään maata mullistavia tapahtumia, koko kirja oli viiihdyttävä ja koukuttava. Ehkä sen yksi muista erottavista ominaisuuksista on juuri se, että sillä on inhimillisempi lähestymistapa.

Jatko-osaa en ole vielä lukenut, vaikka englanniksi olisikin saatavilla, mutta kun sen lukemiselle vapautuu aikaa, uskon nauttivani siitä yhtä paljon.

"If I'm an angel, what does that make you?"

15.01.2014 15:00 #19

Rothfuss vastaili eilen Redditissä kysymyksiin. Seuraavassa lainauksessa hän luettelee ennen Doors of Stonea ilmestyvät tarinat:

A novella (about 22,000 words) that centers around Bast. It's coming out in the Rogues anthology later this year.

I'm also working on another novella centering around Auri. I meant for it to be a short story, but it became a lot more than that, and right now it's creeping up on 25,000 words.

A short novel (short for me) set in Modeg. It tells the origin stories of one of the other legendary figures in my world: Laniel young-again. (That's probably going to be about 100-120 thousand words or so.)

Tämä vahvistaa sen, että Laniel-romaani ilmestyy ennen Kuninkaansurmaajan kronikan päätösosaa. Auri-kertomus oli minulle uusi tieto, siitäkin on tulossa mukavan pitkä. Missäköhän antologiassa (ja milloin) se julkaistaan?

Rothfussin arvio Lanielista kertovan kirjan lopullisesta sanamäärästä on noussut. Rowlingin Azkabanin vanki on alkukielellä 107 000 sanaa pitkä, Robert Jordanin Uusi kevät 121 000 ja Stephen Kingin Kolme korttia pakasta 128 000. Nämä siis vertailuna.

Eräs käyttäjä kirjoitti Redditissä:

I don't have a source readily available, but I know Pat's said a lot that this story will wrap up in 3 books.

There is a second trilogy planned in this same world from what I've heard though, it just more than likely won't be anymore of Kvothe's retelling of his life (might pick up shortly after he's done though, maybe Pat will answer that)

Ja kirjailija vastasi:

Yeah. Pretty much this.

Rothfuss siis myönsi, että häneltä on tulossa samaan maailmaan sijoittuva uusi trilogia. Ehkä kustantajan kanssa syyskuussa 2012 tehty julkaisusopimus koskee tätä.

Viimeksi muokattu: 15.01.2014 18:27 : Jussi.

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Patrick Rothfuss
15.01.2014 20:11 #20

Toinen trilogia... :smile: Mainiota. Olen kyllä vähän aavistellutkin tuota tulevaksi. Vaikka olenkin lukenut vasta Tuulen nimen (sen tosin monta kertaa :wink:), niin kehyskertomuksesta päätellen valtakunta on pahoissa vaikeuksissa. Ja koska Kvothen tarina tulee kaikella järjellä päättymään sinne Taivalpaaden majataloon minne kehyskertomus sijoittuu, minulla on epälykseni esimerkiksi lopun "onnellisuudesta." Tai siis, kaikki ne puheet

Mutta kunhan vaan spekuloin mitään tietämättä. Kun nyt saisi Wise Man's Fearin ja Doors of Stonen luettua ensin. :lol:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Uusin jäsen: Jimbo Whateverson