Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
21.04.2014 14:03 #21

Itsehän urakoin läpi kaikki suomennetut 19 päivässä muutama vuosi sitten. Kesälomalla kun ehti lukea aamusta iltaan.. Sandersonin kirjoittamat jatko-osatkin ovat nyt hyllyssä, mutta vielä lukematta.

Ei tuo kyllä mielestäni mitään Hugo-tasoa ollut, varmaan parempiakin ehdokkaita olisi löytynyt, tai olisi voitu jättää alkusarja pois. Onko aikaisemmin edes ollut kokonaisia sarjoja ehdokkaina? Ihan perusfantasiaahan tuo oli. Pidinkin kyllä sarjasta, eli mitään hammasten kiristelyä tai itkukohtauksia ei luku-urakka aiheuttanut :grin:

Nyt kun katson lukupäiväkirjastani arvosanojani eri osille niin kyllähän se taso vähän laski loppua kohti. Parhaan arvosanan 4/5 sai 9 - Kultasilmä ja huonoimmat olivat 23 - Vainajien kaupunki 2- ja 18 - Tuulten kulho 2½. Keskiarvo 3+.

Xariel
Vesivelho
Xariel vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
21.04.2014 14:42 #22

Kiitos, Ecramath. Sait minut nauramaan.

Moonlord, en muista olenko itse mitään ranking-listaa tehnyt, mutta sen muistan että tykkäsin paljon osasta 13, olisikohan ollut Mustan tornin miehet. Olen muutenkin hieman jäljessä enkä tiedä miten sarja päättyy. Ensimmäisellä kerralla kun luin sarjaa, sitä oli julkaistu vissiin osaan 16 asti, joten luin ne kaikki siihen asti. Pari vuotta sitten havahduin siihen, että sitä on varmaan tullut enemmän jo, joten aloitin taas alusta ja pääsin 22. osaan, Tuulten kulhoon, asti.

Nyt sitten vain kerta vielä alusta ja tällä kertaa loppuun asti... mutta ehkä vasta ensi syksynä. Pitää silloin varmaan tehdä tuo ranking itselleni. :lol:

Last edit: 21.04.2014 14:43 : Xariel.

NiTessine
Kadetti
NiTessine vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
22.04.2014 02:44 #23

Echramath kirjoitti: Ajan pyörähän tuli valmiiksi viime vuonna, joten nyt se on sitten valittu Hugo-ehdokkaaksi parhaan romaanin sarjassa. Koko sarja siis, ei vain se viimeinen osa.

Tämä on tietysti aiheuttanut epäuskoa, pelkoa, raivoa ja huvittuneisuutta suomalaisissakin fandom-piireissä. Helsingin Worldcon-projektin vuoksi kun hyvinkin moni suomalainen on mukana Hugo-raadissa ja pedanttisen tuomarin on tietysti luettava kaikki palkintoteoksen kokonaan...

4 400 000 sanaa ja pari kuukautta aikaa. Ei paljoa naurata.

Koko sarja tulee näköjään myös osaksi Hugo Voter Packetia, joka irtoaa 40 dollarin tukijäsenyyden kylkiäisenä, jos jotakuta kiinnostaa. Worldconin tukijäsenyys on aika halpa tapa saada nippu sähkökirjoja, joista noin puolet ovat yleensä hyviä.

Viime yrittämällä sarja jäi kesken ensimmäisen (suomennetun) niteen jälkeen. Katsoo miten paljon tässä on luonne kehittynyt sitten ala-asteen.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
02.05.2014 11:03 #24

Heheh, huomaan, että aika monella on jäänyt Ajan pyörä kesken. En ole hämmästynyt, näin kävi myös minulla. Pääsin muistaakseni suomennettuun osaan 14. Luin sarjaa yläasteella ja pidin siitä aluksi todella paljon (luoja yksin tietää miksi). Ajan pyörä saattoi itseasiassa olla linkki, jota kautta alun perin päädyin Risingshadowille, näin ollen ei kaduta yhtään! Tosin, en näe mitään syytä, miksi palaisin näiden kirjojen pariin. :roll:

Ehkäpä pidin Ajan pyörässä juuri sen hitaasta ja eri näkökulmista tapahtuvasta kerronnasta. Tarinahan on kliseinen, mutta se ei edes suuremmin häirinnyt. Isoimmaksi ongelmaksi näen kirjan hahmot. Rand oli ehdottomasti raivostuttavin, mutta ei esimerkiksi Eqwenessä, Elaynessa tai Nynaevessakaan mainittavimmin hyviä puolia ollut.

Erityisesti juuri kirjan naiset ovat samasta puusta veistettyjä. Vanhalla foorumilla joku taisi ihmetellä, miten kirjan maailmassa miehet ja naiset voivat koskaan päätyä yhteen, sillä selvästi eivät ymmärrä toisiaan. Välillä kuvailu naishahmojen tiukoista katseista, joilla he ”saisivat kenet tahansa tekemään kärrynpyöriä” ja äärimmäinen takakireys menivät suorastaan komiikan puolelle. Matt ja Perrin olivat Ajan pyörässä niitä harvoja, joista saattoi pitää. Tämän kaltaisen pitkän sarjan lukeminen ei vaan tunnu mielekkäältä, jos miltei kaikkien tarinan henkilöiden kohtalo on aivan samantekevää.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Kuurosokea Pianisti
Kuurosokea Pianisti vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
28.07.2014 19:12 #25

Aloin lukea Ajan Pyörää syyskuussa 2011 ja lopetin 10.2.2013. Merkittävä päivämäärä.

Lukiessani ensimmäistä kertaa Vaarojen taipaleen esinäytöstä ajattelin, että kirja/sarja jäisi todennäköisesti lukematta loppuun. En silloin pitänyt synkästä ja tuskaisesta tunnelmasta. Nykyään Lohikäärmevuori on yksi suosikkikohtauksistani.

Päästyäni ensimmäisen kirjan puoliväliin en enää harkinnut lopettamista. Päästyäni Callandorin loppuun aloin uskoa, että tämä oli paras sarja ikinä. Tuolloin kokemukseni fantasiasta olivat aika rajoittuneet. Onkin Ajan Pyörän ansiota, että nykyään minulla on lähes koko ajan fantasiakirja luettavana.

Callandorin jälkeen tarina muuttui ja levisi laajemmalle, enkä pitänyt seuraavista kirjoista yhtä paljon kuin kolmesta eli kuudesta ensimmäisestä. Pidin niistä kuitenkin sen verran, että jaksoin lukea niitä lähes tauotta.

Luin myös viimeiset osat englanniksi ja ehdin odottamaan viimeistä kirjaa. Pidin The Gathering Stormin (12.kirja) lopusta todella paljon, se nosti Randin suosikkihahmokseni. Myös Towers of Midnightissa tapahtui paljon. Mutta 14.osa, A Memory of Light... iso pettymys. Hyvä alku, hyvä loppu, surkea keskivaihe odotuksiin nähden. Ei Tarmon Gai'don voi olla näin tavallinen taistelu!

Kaiken kaikkiaan Ajan Pyörän vahvuuksia ovat tunnelma (etenkin ensimmäisissä osissa) ja kuvaukset vaihtoehtoisista menneisyyksistä, nykyisyyksistä ja tulevaisuuksista (jotka tosin ovat Pyörän maailmassa sama asia). Minä ainakin uppouduin tarinaan täysin.

Heikkouksia ovat lopetukset. Vaikka ne usein ovat eeppisiä, ne ovat liian äkillisiä. Tai sitten varsinaista lopetusta ei ole.

Pitää lukea sarja joskus kokonaan uudestaan, jotta näen, onko se oikeasti paras lukemani.

Mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina ja kerrotaan joskus toiste.

Last edit: 28.07.2014 19:15 : Kuurosokea Pianisti. Syy: päivämäärä väärä
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Helmeilevä susi

24.08.2014 12:39 #26

Tietokirja The Wheel of Time Companion ilmestyy todennäköisesti ensi vuoden marraskuussa. The Wertzone -blogista löytyy tarkempia tietoja . Teos tulee olemaan hyvin paksu, samaa tasoa sarjan pisimpien romaanien kanssa. Mukana on reilusti kuvitusta ja myös uusia karttoja. Joitakin saattaa kiinnostaa Vanhan kielen laaja sanasto. Tietokirja luonnollisesti spoilaa koko sarjan tapahtumat.

The book will be written from a post-AMoL POV. It will have spoilers for the entire series.

Ajan pyörää ei ole luvassa lisää, vaikka Tor-kustantamo haluaisi kovasti jatkoa:

The series is finished and done. Tor offered a lot of money and tried to persuade Harriet into doing more, but Harriet put her foot down and said no. The Wheel of Time ends with A Memory of Light and the companion volume.

Last edit: 24.08.2014 13:38 : Jussi.

max
max vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
24.08.2014 13:54 #27

Jussi kirjoitti: Ajan pyörää ei ole luvassa lisää, vaikka Tor-kustantamo haluaisi kovasti jatkoa

Hyvä.. Dyyni-sarjan lisävenyttelykin on lähinnä loannut sarjan mainetta ja se nyt ei edes päässyt Herbertin aikana lähtemään yhtä pahasti käsistä kuin WoT. Tuskin edes superfanit kaipaa lisää paisutusta kun Sanderson vihdoin sai homman edes jotenkuten säällisesti pakettiin. Kuinka moni myöskään oikeasti innostui Uudesta keväästä saati on lukenut sen enemmän kuin kerran, sentyyppistähän lisä-WoT väistämättä olisi..

Last edit: 24.08.2014 13:56 : max.

24.08.2014 14:44 #28

max kirjoitti: Kuinka moni myöskään oikeasti innostui Uudesta keväästä saati on lukenut sen enemmän kuin kerran, sentyyppistähän lisä-WoT väistämättä olisi..

Minusta Jordanin alkuperäinen New Spring -pienoisromaani, joka ilmestyi Legends-antologiassa vuonna 1998, oli selvästi laajennettua versiota parempi. Kuusi vuotta myöhemmin ilmestynyt täysmittainen New Spring: The Novel tuntui melko turhalta kirjalta.

New Springin myyntiluvut olivat vuonna 2004 iso pettymys Yhdysvalloissa ja Britanniassa. Kirjasta oli otettu aivan liian suuri painos, ja NS päätyi nopeasti kauppojen alelaareihin. Lukijoita tällainen prequel kiinnosti huomattavasti vähemmän kuin sarjan oikea seuraava osa. Huonon vastaanoton takia Jordan ilmoitti kirjoittavansa Ajan pyörän aluksi valmiiksi, ja palaavansa vasta sitten kahden muun prequelin pariin. Alkuperäinen idea oli, että prequelit ilmestyvät varsinaisten osien välissä, ja Jordanilla oli sopimus kustantajan kanssa yhteensä kolmesta (minkä kaikki WoT-fanit varmasti tietävät).

Uusi kevät oli viimeinen suomennettu Ajan pyörä. Toivon, että sen mahdollisesti heikko myynti maassamme ei vaikuttanut sarjan kohtaloon, vaan Kariston porukat olivat selvillä kirjan saamasta vastaanotosta englanninkielisessä maailmassa. Kun suomentamisen keskeyttämisestä ilmoitettiin, yhdeksi syyksi annettiin Ajan pyörän myynnin lasku. Viimeiset varsinaiset osat (Unten veitsi & Käsipuoli) kyllä nousivat Mitä Suomi lukee -listoille. Viimeinen Jordan-julkaisu maassamme on muuten vuodelta 2009, jolloin otettiin uusi pokkaripainos Mustan tornin miehistä. Ilmeisesti siinä vaiheessa Karisto oli vielä sitoutunut sarjan jatkoon. Saman vuoden syksyllä ilmestyi englanniksi The Gathering Storm.

VMN kirjoitti: Olen myös kuullut, että sarjan ensimmäisten osien jälkeen taso laskee. Onko tästä mielipiteitä? Tai ihan muuten vaan, mitä olette mieltä.

Taso alkaa laskea alkuperäisen kuudennen osan (Lord of Chaos) jälkeen, ja pohja saavutetaan 10. kirjassa (Crossroads of Twilight). Mutta Brandon Sandersonin kirjoittamat kolme viimeistä osaa lukeutuvat sarjan parhaisiin. Vastaukseni tuli vähän myöhässä...

Last edit: 03.09.2014 19:32 : Jussi. Syy: Korjasin kirjoitusvirheen.

01.01.2015 14:01 #29

Amazonin mukaan The Wheel of Time Companion ilmestyy 3. marraskuuta. Kirjan pituudeksi on merkitty 768 sivua.

Saa nähdä, tuleeko Companionista yhtä onnistunut Martinin The World of Ice and Firesta. En kuitenkaan ole yhtä kiinnostunut Jordanin fantasiasarjan maailmasta. Hyllystäni löytyy ennestään tietokirja The World of Robert Jordan's The Wheel of Time (1997), jota ei koskaan suomennettu.

EDIT: Wheel of Time Companionin kansikuvan ja esittelyn näkee täällä .

Last edit: 07.01.2015 17:13 : Jussi.

Helmeilevä susi
Helmeilevä susi vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
13.06.2017 20:25 #30

Luen tällä hetkellä sarjaa. :heart: Aivan mahtava.
Sinänsä pidän Jordanin runsaasti kuvailevasta kirjoitustyylistä.
Jordanille siis lakin nosto ja kunnioittava kumarrus siitä, että onnistuu kirjoittamaan lähestulkoon jokaiselle sivulle sellaiset määrät tyhjää soopaa ja yksityiskohtaista kuvailua ilman, että kuitenkaan hetkeksikään päästäisi lukijan otteestaan tai tarina kävisi sen takia tylsäksi. :huh: Bravo! :cheesy: :grin:
Älkää vielä spoilatko mitään..! :lol:

Alea iacta est.
Dovie'andi se tovya sagain.

Helmeilevä susi
29.06.2017 20:53 #31

Nyt kaikki suomennetut osat luettu :sad:
Onneksi vielä loput enkuksi!
Tämän kevään aikana olen lukenut kaikki kaksikymmentä ja viisi suomennettua sekä Uusi Kevät-kirjan, jolla aloitin. Pidin siitäkin. :)
Mielipide edelleen sama: Mahtava sarja ja hatunnosto tyhjän soopan määrälle! :roll:

Alea iacta est.
Dovie'andi se tovya sagain.

16.01.2018 20:02 #32

The Wertzone -blogissa ilmestyi erittäin kiinnostava artikkeli Ajan pyörän synnystä: The Genesis of the Wheel of Time .

EDIT: Varoitetaan siitä, että teksti sisältää spoilereita suomentamattomista viimeisistä osista.

Last edit: 16.01.2018 20:49 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
16.01.2018 22:20 #33

Oli kyllä mielenkiintoinen artikkeli.

Ja heti tekee mieli aloittaa sarja alusta. Sandersonin kirjoja en olekaan lukenut vielä uudestaan... :wub:

07.08.2018 22:00 #34

A Memory of Lightista poistettu Perrin-osuus julkaistaan vihdoinkin:
brandonsanderson.com/unfettered-iii/

Julkaisu tapahtuu Unfettered III -antologiassa ensi maaliskuussa.

Minua teksti kiinnostaa kovasti, mutta tuskin pääsen lukemaan tätä. En ole edellistä poistettua osuutta River of Souls myöskään lukenut, vaikka kovasti tekisi mieli. Syynä on näiden antologioiden julkaisutapa. Ne tulevat pienkustantamolta, ja pääasiallinen formaatti on sähkökirja. Ja minä kun en e-kirjoja osta tai lue (en edes omista lukulaitetta). Painettu kovakantinen versio on kallis ja suunnattu lähinnä keräilijöille. Mitään edullisempaa "normaalia" kovakantista julkaisua tai nidottua laitosta ei ole eikä tule. Unfettered ykköstä paperikirjana ei edes ole myynnissä Adlibriksessa.

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
07.08.2018 23:10 #35

Jussi kirjoitti: Syynä on näiden antologioiden julkaisutapa. Ne tulevat pienkustantamolta, ja pääasiallinen formaatti on sähkökirja. Ja minä kun en e-kirjoja osta tai lue (en edes omista lukulaitetta).

Hieman julkaisuasian vierestä. Ymmärrän, ettet suhtaudu ekirjoihin suopeasti, mutta nykyään ei tarvi omistaa lukulaitetta lukeakseen ekirjoja. Olen lukenut jo useita kirjoja ihan tavallisella älypuhelimella, jopa minun ikänäolläni pystyy siihen keveästi. Mutta tietenkin, jos ei halua, niin se on eri asia. Halusin vain tuoda esille, ettei lukemiseen tarvi ostaa erillisiä laitteita.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi