Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja

21.08.2019 14:29 - 23.08.2019 21:18 #41 : Jussi

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Ei kai nykyisin kukaan enää mitään dokumenttia tee?

Sinulla on hyviä pointteja viestissäsi. Ymmärrän kyllä, että valtaosalle ihmisistä näyttelijöiden etnisyydellä ei ole merkitystä. Kirjoitin asiasta pidemmän tekstin eräälle toiselle foorumille, kopioidaan se tähän. Vastasin ketjussa edellisen postaajan kysymykseen: "Onko ihonväri jotenkin oleellinen asia kirjassa?"

Kyllä Robert Jordanin kirjoissa jatkuvasti kuvaillaan hahmojen ihonväriä. Ja on se oleellinen asia yleisen logiikan kannalta. Samaan tapaan kuin miltä hobitit näyttävät Sormusten herra -elokuvissa tai Westerosin asukkaat Game of Thronesissa. Minulta meni kiinnostus nollille Ajan pyörä -telkkasarjaa kohtaan tämän näyttelijäjulkistuksen myötä, enkä aio sitä katsoa tai ylipäätään enää seurata projektin etenemistä. Uutta Shannaraa taitaa tosiaan olla luvassa...

Nyt paljastetut viisi näyttelijää esittävät tärkeimpiä rooleja kirjoissa, kaikista merkittävin on Rand. Nuoret asuvat erittäin syrjäisellä Two Riversin (suomeksi Kaksvirrat) alueella. Siellä on neljä kyläkeskittymää/pikkukaupunkia ja laaja haja-asutus. Väestö on maanviljelijöitä; tärkein vientituote on tupakka. Alueella vierailee lähinnä kauppiaita, oikein muita yhteyksiä ulkomaailmaan ei ole. Edes kuninkaan veronkerääjiä ei Two Riversissä nähdä.

Kaikki asukkaat ovat samaa etnistä ryhmää: valkoihoisia, tummahiuksisia ja ruskeasilmäisiä. Tärkein päähenkilö Rand on aivan erinäköinen: punahiuksinen, sinisilmäinen ja poikkeuksellisen pitkä. Tämän uskotaan johtuvan hänen äidistään. Randin isä nimittäin teki Two Riversin asukkaalle ennenkuulumattoman teon: hän lähti maailmalle ja palasi ulkomaalaisen vaimon kanssa. Mutta todellisuudessa Rand on löytölapsi, ja hänellä on aiel-heimolaisen ulkonäkö.

Kun kumppanukset ensimmäisen kirjan alkupuolella poistuvat Two Riversistä, he saapuvat lähimpään oikeaan kaupunkiin, Baerloniin. Siellä Rand huomaa, että ihmiset ovat saman näköisiä kuin kotona. Baerlonissa tavataan Min, yksi sarjan päähenkilöistä. Hänellä on tuttu ulkonäkö: valkoinen iho, tummat hiukset ja ruskeat silmät.

Nyt julkistetuissa näyttelijöissä Randin ja Matin esittäjät ovat valkoihoisia, loput kolme tummia. Ja hekin edustavat eri etnisiä ryhmiä, esimerkiksi Egwenen esittäjä on osittain aboriginaali. Jos tv-sarjan tekijät olisivat toimineet niin, että Rand olisi ollut valkoinen, mutta kaikki muut kaksvirtalaiset jotain tummempaa (mutta yhtenäistä) etnisyyttä, niin kyllä minä sen kestäisin. Mutta nyt näyttelijävalinnoissa ei ole minkäänlaista järkeä tai logiikkaa. Millä perusteella Two Rivers on monietninen paikka? Kuinka tämä toimii? Eikö sulkeutuneella syrjäseudulla ihmisten pitäisi sekoittua, ja kaikki olisivat kohta samanvärisiä? Miksi Mat on täysin valkoinen, kun kolme muuta etnistä kaksvirtalaista ovat tummempia? Miten voin luottaa tv-sarjan tekijöiden saavan aikaan järkeävää materiaalia, jos heillä ei ole mitään kiinnostusta logiikkaan tai lähdemateriaaliin ensimmäisten näyttelijävalintojen kanssa?

Jordanin kirjoissa on tarkat kuvaukset eri kansojen ulkonäöstä. Ja tummempaakin löytyy, esimerkiksi yksi päähenkilöistä päätyy lopulta naimisiin mustan naisen kanssa (tämä on kotoisin läntiseltä mantereelta). En ymmärrä, miksei kirjojen kuvauksia voinut noudattaa. Esimerkiksi Sormusten herra -elokuvissa näin tehtiin, kuten myös Game of Thronesissa. Jälkimmäisessä kaikki ei kyllä vastaa kirjoja, esimerkiksi dothrakien kohdalla. Mutta on tekijöillä ollut kova yritys antaa näillekin oma ulkonäkö, ja Martinin kuvausten mukaisia näyttelijöitä olisi ollut varmaan vaikea löytää. Jos Sormusten herra -elokuvissa hobitit olisivat olleet selittämättömästi monietninen porukka tai GoT:ssa Westerosin asukkaat (poislukien dornelaiset), en olisi katsonut. Jordanin kirjasarjassa yksi mieleenpainuvimmista asioista on aiel-heimolaiset ja näiden kulttuuri. Kirjoissa kansalla on yhtenäinen ulkonäkö: vaalea iho, siniset/vihreät silmät ja vaaleat tai punaiset hiukset. Tumma tukka on harvinaisuus. Ensimmäisten näyttelijävalintojen perusteella voi olettaa, että aielitkin on muutettu monietniseksi kansaksi. Mutta se ei tule minulle koskaan selviämään, sillä en tosiaan seuraa jatkossa yhtään tv-sarjan etenemistä.

Ja vaikka olisin hyväksynyt kaksvirtalaisten roolittamisen yhtenäisellä ei-valkoihoisella etnisyydellä, niin asia olisi silti harmittanut. Aloitin Jordanin kirjojen lukemisen lukioikäisenä, ja Mat, Perrin, Egwene ja Nynaeve ovat olleet pitkään osa elämääni. Kirjoissa heitä kuvaillaan valkoihoisiksi, samoin kansikuvissa ja muussa virallisessa taiteessa. Omistan maailmankirjan The World of Robert Jordan's the Wheel of Time, ja siitä löytyy värikuvia hahmoista. En vaan tajua, mikseivät henkilöt voi olla samaa etnisyyttä kuin kirjoissa. Minulle oli tärkeää TSH-elokuvissa, että hahmot vastasivat mahdollisimman paljon alkutekstin kuvausta (Legolasin hiustenväri ei kyllä ole tiedosssa). Olisi tullut suuri harmistus, jos Tolkienin kirjojen henkilöitä olisi muutettu ei-valkoihoisiksi.

Täytyy vielä lopuksi tarkentaa, että vaikka puhun paljon simien väristä, ei tämä minusta ole kovin tärkeä asia. Esimerkiksi Game of Thronesissa osalla päähenkilöistä on eri väriset silmät kuin Martinin kirjoissa, eikä se häirinnyt minua. Loogisuus hahmojen etnisyydessä/ihonvärissä on se merkittävä juttu.
Viimeksi muokattu: 23.08.2019 21:18 Jussi. Syy: Korjasin kaksi kirjoitusvirhettä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

23.08.2019 02:48 #42 : KiLLPaTRiCK
Nythän me olemme vasta nähneet miltä näyttelijät näyttävät oikeasti.
Ehkä kaikissa maskeissa he näyttävät erilaisilta tai tässä tapauksessa samanlaisilta. Paitsi Rand.
Noituriksikin valittiin tumma hiuksinen, jolle laitettiin Legolas peruukki.

Mielestäni on turha vetää hernettä nenään näin aikaisessa vaiheessa. Sarja voi olla ihan vessa ala Camelot tai jotain Breaking Badiä parempaa. Mutta aika sen näyttää ja varmaan kuulemme/luemme, onko tämä onnistunut filmatisointi, ennen kuin pystymme sitä edes katsomaan.

• Mab hahmo
  • Mab
24.08.2019 11:02 #43 : Mab
Täytyy myöntää, että itsekin yllätyin, kun kaksvirtalaisten rooleihin valitut näyttelijät julkistettiin. Olen myös niitä ihmisiä, joille maailmanrakennus on tärkeää, joten toivon tällaisissa asioissa sisäisesti johdonmukaisia ratkaisuja.

Kuitenkin Kaksvirran "valkoisuuden" ollessa kyseessä, olen luultavasti hyvin pitkälti fantasiamaailman standardiratkaisujen johdattelema (valkoinen on yleensä aina normi) ja Ajan pyörän tapauksessa myös kansitaiteen. Vai sanotaanko jossain vaiheessa kirjoissa suoraan, että kaksvirtalaiset olisivat valkoisia? Tällainen pätkähän löytyy Randin ja Elaidan tapaamisesta:

Elaida had put down her knitting, Rand realized, and was studying him. She rose from her stool and slowly came down from the dais to stand before him. “From the Two Rivers?” she said. She reached a hand towards his head; he pulled away from her touch, and she let her hand drop. “With that red in his hair, and gray eyes? Two Rivers people are dark of hair and eye, and they seldom have such height.” Her hand darted out to push back his coat sleeve, exposing lighter skin the sun had not reached so often. “Or such skin.”

Se tietysti on tulkinnanvaraista, kuinka tumma normikaksvirtalainen on, vaikka ruskettumaton valkoihoinen näyttäisi selvästi olevan liian vaalea. Mutta tuohon pätkään nähden ei mielestäni voi faktana sanoa, että Nynaeven, Egwenen tai Perrinin näyttelijät olisivat liian tummia. Mat taasen tuntuu näkemäni parin kuvan perusteella liian vaalealta suhteessa muihin kaksvirtalaisiin - joskin kuten KiLLPaTRiCK sanoo, myöhemminhän sen vasta kunnolla näkee, miltä näyttelijät näyttävät täydessä tällingissä - ja se hiertää minua juurikin tuon yhdenmukaisuuden puutteen perusteella. Kaksvirta ei ole ymmärtääkseni monikulttuurinen paikka.

Toisaalta, jos kaikki muut kaksvirtalaiset ovat sitten yhtä tummia kuin Nynaeve & kumpp., niin ei ehkä olisi liian suuri mutka tarinaan kuvitella Matin olevan toinen poikkeus Randin ohella. Jos sarjassa ei asiaa mitenkään avata, niin sitähän voi itse vaikka huvikseen ajatella, että esim joku Matin isovanhemmista on ulkopuolinen. Tai miksei vaikka jompikumpi hänen vanhemmistaan, sittenhän Moirainella olisi enemmän päänvaivaa Uudestisyntyneen lohikäärmeen jäljittämisessä kun toinenkin kaksvirtalainen on (osin) ulkopuolinen :P

Rosamund Piken pituus tai hiusten väri ei haittaa minua lainkaan. Kuten TSH-filmatisoinnit näyttivät, näyttelijöiden pituuteen ja hiustenväriin voi erilaisin tempuin vaikuttaa paljonkin. Eivätkä ne muutenkaan ole ehkä niin olennaisia asioita, pituus ja hiukset kun ovat sellaisia, että niissä on paljon vaihtelua tiiviinkin yhteisön sisällä.

Itse odotan tv-sarjaa ihan mielenkiinnolla. Ajan pyörässä on kosolti mielenkiintoisia elementtejä, mutta kirjojen toteutus ei kaikilta osin ollut aivan makuuni, joten luultavasti olisin tämän kohdalla valmis hyväksymään nikottelematta suuriakin muutoksia. Kunhan siis sisäinen johdonmukaisuus tuntuisi kuitenkin toimivalta :D
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

09.09.2019 13:03 - 09.09.2019 13:52 #44 : Jussi

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Mielestäni on turha vetää hernettä nenään näin aikaisessa vaiheessa.

En (toivoakseni!) ole vetänyt hernettä nenään. En tunne mitään suuttumusta näyttelijävalinnoista, ainoastaan pettymystä. Minulla kiinnostus tv-sarjaan on yhä nollissa. Näin viime viikolla otsikon, että Lanin esittäjä on valittu. Mutta en jaksanut klikata uutista auki. Ei minua yksinkertaisesti kiinnosta, kuka näyttelijä on. Eikä myöskään kiinnosta nähdä hahmoja rooliasuissa.

Mab: kiitos viestistäsi! Viittaminen kansikuviin oli minulta tyhmä veto. Darrell K. Sweetin kannet ovat surullisenkuuluisia juuri siitä, että ne eivät noudata kirjojen kuvauksia.

En muista, sanottiinko Jordanin kirjoissa ikinä suoraan, että kaksvirtalaiset ovat "valkoihoisia". Mutta ymmärtääkseni asiassa ei ole mitään epäselvyyttä. Esimerkiksi mantereen etelärannikon asukkailla (kuten Ebou Darissa) on tekstin mukaan ns. oliivi-iho. Englannin kielessä olive skin -termiä käytetään Välimeren maiden asukkaiden ihonväristä. Kirjojen perusteella kaksvirtalaiset ovat siis vaaleampia kuin nämä oliivi-ihoiset ihmiset.

Vuosituhannen taitteen tienoilla Ajan pyörästä julkaistiin virallinen keräilykorttipeli. Jos muistan oikein, niin Jordan hyväksyi itse korttien kuvituksen. Niissä kaksvirtalaiset esitetään valkoihoisina. Kuvat olivat eri taitelijoilta, ja mukana oli jopa Sweetin kansikuvista otettuja hahmoja. Kuutisen vuotta sitten ilmestyi Ajan pyörä -korttipakka, johon maalaukset piirsi yksi ihminen, Ariel Burgess. Tämä siis tehtiin Jordanin kuoleman jälkeen, joten sillä ei ehkä ole todistusarvoa. Mutta tässäkin kaikki kaksvirtalaiset ovat valkoihoisia. Esimerkkikuvassa näkyvät Perrin, Rand ja Mat:

Burgessin WoT-taiteella on jonkinlainen virallinen asema, ja sitä voi katsella naisen kotisivuilla.

Mab kirjoitti: Kaksvirta ei ole ymmärtääkseni monikulttuurinen paikka.

Alue kyllä muuttuu monikulttuuriseksi kirjasarjan loppupuolella. Kaksvirroille saapuu myöhemmin pakolaisia eri maista, kuten tummempi-ihoista väestöä Arad Domanista.

KiLLPaTRiCK mainitsi edellisessä viestissään Netflixin Noiturin. Minulla katosi innostus tähän siinä vaiheessa, kun sarjaan kiinnitetetiin ei-valkoihoisia näyttelijöitä, esimerkiksi erittäin tumma etnisesti intialainen. Sapkowskin kirjoissa kaikki ovat eurooppalaisen näköisiä, eikä fantasiamaailman mahdollisista muista ihonväreistä ole tekstissä edes mainintoja.

Sitten kun sarja saapuu Netflixiin, niin aion kysyä sen katsoneilta, selitetäänkö nämä toiset etnisyydet jaksoissa jotenkin järkevästi. Jos näin on, niin saatan antaa sarjalle mahdollisuuden. Kaikista tärkeimpiin rooleihin sentään valitiin valkoihoiset näyttelijät. Mutta jos minkäänlaista selitystä ei anneta, ja sarjassa osa Pohjoisen kuningaskuntien väestöstä on ilman syytä tummaihoisia eikä kukaan keskiaikaisessa maailmassa kiinnitä asiaan huomiota, niin silloin en katso sarjaa minuuttiakaan.
Viimeksi muokattu: 09.09.2019 13:52 Jussi. Syy: Korjailin tekstiä.

06.10.2019 21:06 #45 : Jussi
Olisin edellisessä viestissä voinut mainita vuonna 1997 ilmestyneen maailmankirjan The World of Robert Jordan's The Wheel of Time. Siinä on Jordanin hyväksymiä värimaalauksista hahmoista, ja kaksvirtalaiset esitetään valkoihoisina. Sama juttu myöhemmin julkaistussa The Eye of the Worldin virallisessa sarjakuvasovituksessa.

Mutta sitten kirjoista, sillä tv-sarjakeskustelu kuuluu Teatterin puolelle. Jordanin "uusi" romaani Warrior of the Altaii ilmestyy virallisesti tiistaina. Adlibris väittää jo toimittavansa kirjan.

Amerikkalaiskustantaja on kerännyt tunnettujen fantasiakirjailijoiden kommentteja Jordanista ja Ajan pyörästä markkinoidakseen Altaiita:

“His huge, ambitious Wheel of Time series helped redefine the genre.” ―George R. R. Martin, author of A Game of Thrones

“Anyone who’s writing epic of secondary world fantasy knows Robert Jordan isn’t just a part of the landscape, he’s a monolith within the landscape.” ―Patrick Rothfuss, author of the Kingkiller Chronicle series

“The Eye of the World was a turning point in my life. I read, I enjoyed. (Then continued on to write my larger fantasy novels.)” ―Robin Hobb, author of the award-winning Realm of the Elderlings series

“Robert Jordan's work has been a formative influence and an inspiration for a generation of fantasy writers.” ―Brent Weeks, New York Times bestselling author of The Way of Shadows

“[Robert Jordan's] impact on the place of fantasy in the culture is colossal... He brought innumerable readers to fantasy. He became the New York Times bestseller list face of fantasy.” ―Guy Gavriel Kay, author of A Brightness Long Ago

“Robert Jordan was a giant of fiction whose words helped a whole generation of fantasy writers, including myself, find our true voices. I thanked him then, but I didn’t thank him enough.” ―Peter V. Brett, internationally bestselling author of The Demon Cycle series

“I owe Robert Jordan so much. Without him, modern fantasy would be bereft of the expansive, deep worlds and the giant casts which I love so dearly. It's not often I can look at another author and say: that person paved my way. But such is exactly the case with Jordan.” ―Jenn Lyons, author of The Ruin of Kings

06.10.2019 21:59 #46 : KiLLPaTRiCK
Mikäs kirja tämä oikein on?

07.10.2019 20:50 #47 : Jussi
Asiaa selviää aiemmassa viestissäni tammikuulta. Ja aina voi kokeilla googlausta...

Tämä ketju voi olla väärä paikka Warrior of the Altaiista puhumiseen, koska kirja ei liity Ajan pyörä -sarjaan. Amerikkalainen Tor-kustantamo on paljastanut teoksen kartan sekä lukujen alusta löytyvät pienet kuvat .

Huomasin, että Altaii ei ilmesty ollenkaan Isossa-Britanniassa. Orbit-kustantamo, joka on on Ajan pyörän julkaisija saarivaltiossa, ei näköjään kiinnostunut kirjasta.

29.01.2020 12:52 - 29.01.2020 12:55 #48 : Jussi
Risingin tietokannassa Vaarojen taival on tällä hetkellä kaikista eniten osumia saanut kirja. Varmasti taustalla on se, että äsken uutisoitiin Peter Franzénin roolista Amazonin tv-sovituksessa. Mutta todella yllätti, kun katsoin huvikseen, mitkä ovat tietokannan selatuimmat kirjat. Amazonin tv-sarja ei kiinnosta minua ollenkaan, enkä ole seurannut roolitusuutisia ensimmäisten ilmoitusten jälkeen (Franzénin kiinnityksestä kuulin Rinjan viestistä tv-sarjat-ketjusta). Mutta on todella hienoa, jos sen ansiosta Jordanin kirjasarja kokee renessanssin.

Ehkä joku voisi kysäistä Karistolta, suunnitellaanko Ajan pyörän ensimmäisistä kirjoista uusia painoksia. Mutta on tietenkin mahdollista, että Amazonin telkkasarja floppaa täysin ja lakkautetaan ensimmäisen kauden jälkeen. Siinä tapauksessa tv-sarjakannelliset pokkarit olisivat hukkainvestointi.

Brandon Sanderson toivoo, että Ajan pyörä pääsisi tänä vuonna ehdolle parhaan kirjasarjan Hugo-palkintoon. Minustakin tämä on hyvä idea.

I’m a big fan of the idea of a Best Series award. I’ve talked in the past about how some of the things we epic sf/fantasy writers work on are bigger than the sum of their parts. While I think the individual books are great, what is most remarkable to me about The Wheel of Time is its scope, its influence on the genre, and its plotting and pacing across fourteen enormous volumes.

So if there was ever a series that deserved the Best Series Hugo, it’s the one that made everyone create the award in the first place. Instead of focusing on other things I have that are eligible, I’d request that those who can nominate for the Hugos this year consider The Wheel of Time for Best Series. If it deserved a Best Novel nomination, it certainly deserves consideration for Best Series.

Ajan pyörä oli kokonaisuudessaan ehdolla parhaan romaanin Hugo-palkintoon vuonna 2014, muttei voittanut. Kirjasarjapalkintoa ei silloin vielä ollut olemassa.

Jordanin Warrior of the Altaii (joka ei liity Ajan pyörään) julkaistaan ensi marraskuussa isokokoisena nidottuna laitoksena. Varmaan pokkari on luvassa sitten myöhemmin.
Viimeksi muokattu: 29.01.2020 12:55 Jussi.

29.01.2020 13:13 #49 : KiLLPaTRiCK
Kovakantiset kansipaperilla ja ilman, että on jaettu romaanit moneen osaan, olisi kyllä unelmien täyttymys. Vielä päälle kolme suomennosta Sandersonilta.
Onhan tuo koko suomennettu sarja jo hyllyssä ja nuo Sandersonin tiiliskivet myös, mutta kyllä vaihtaisin hienoihin kovakantisiin ala Kirjavan Martin hetkessä.

Elämme hienoa aikaa ja kaikki TV:n ja suoratoistopalveluiden ansiosta. Kuka olisi uskonut?

01.02.2020 21:58 #50 : Jussi
Edelliseen viestiini littyen... Päätin katsoa, näkyykö noussut kiinnostus Ajan pyörään Helmetissä. Ja kyllä näkyi. Ensimmäinen osa Vaarojen taival löytyy kahtena laitoksena pääkaupunkiseudun kirjastoista: kovakantisena ja pokkarina. Kovakantiseen on kahdeksan varausta jonossa, pokkariin 15. Maailmansilmä-pokkarissakin on kuusi varausta odottamassa. Ymmärtääkseni tv-sarja käynnistyy aikaisintaan tämän vuoden lopulla, mutta jo nyt kirjat keräävät uusia lukijoita mediahuomion takia.

Suomalaisten lukijoiden kannalta on tietenkin iso sääli, että tarina jää omalla äidinkielellä kesken. Kariston päätös hämmentää yhä minua. Viimeisetkin käännetyt Ajan pyörän varsinaiset osat nousivat Mitä Suomi lukee -listalle. Suomennokset lopettanut johdanto-osa Uusi kevät ei tähän pystynyt, mutta se ei yllättänyt, sillä kirjan myyntiluvut olivat pettymys englanninkielisessä maailmassa neljä vuotta aiemmin.

Tällä hetkellä Vaarojen taival on Risingshadow'n toiseksi selatuin teos – Maasin Taistelun myrskyt on uutuuskirjana kerännyt eniten osumia.

08.02.2020 11:32 - 08.02.2020 11:42 #51 : Jussi
The Eye of the World on ollut vuodesta 2012 lähtien saatavissa amerikkalaiskustantajalta "trade paperbackinä", eli kovakantisen kokoisena pehmeäkantisena laitoksena. Tässä versiossa ei käytetä perinteistä Darrell K. Sweetin kansikuvaa, vaan aivan erilaista, joka esittää Randia laivan mastossa. Taiteilija on David Grove. Nyt toukokuussa Tor-kustantamo julkaisee isokokoisen nidotun laitoksen uudestaan, ja siihen on palautettu Sweetin vanha maalaus:

A brand-new trade paperback of book one of The Wheel of Time, Robert Jordan’s internationally bestselling fantasy series, with art from iconic Wheel of Time cover artist Darrell K. Sweet.

Aina ennen etukansissa on lukenut sarjan nimi pienellä. Mutta tällä kertaa "The Wheel of Time" on laitettu valtavalla fontilla, ja kirjan nimi selvästi pienemmällä alapuolelle. Tähän on vain yksi syy: Amazonin tv-sarjan nimi on The Wheel of Time, ja mahdollisen kirjanostajan halutaan huomaavan nimen helposti kannesta.

Jussi kirjoitti: Brandon Sanderson toivoo, että Ajan pyörä pääsisi tänä vuonna ehdolle parhaan kirjasarjan Hugo-palkintoon.

Linkittämäni tekstin alussa Sanderson kertoi, että amerikkalaiskustantamo Tor julkaisee The Eye of the Worldistä 30-vuotisjuhlalaitoksen, ja että hän on kirjoittanut siihen uudet alkusanat. Nyt on selvinnyt, että juhlalaitos on kovakantinen ja se ilmestyy 6. lokakuuta. Mutta mitään muuta siitä ei ole tiedossa. Onko kirjassa muutakin uutta kuin Sandersonin esipuhe? Minkälainen sen kansikuva on? Esimerkiksi Martinin A Song of Ice and Firen 20-vuotisjuhlalaitokset ovat kuvitettuja. Edelweiss-katalogin mukaan kirjasta löytyy kansipaperi.

Omistan The Eye of the Worldin ainoastaan pokkarina, joten voisin hankkia kovakantisen juhlalaitoksen, kunhan siitä saadaan lisätietoja. Erikoislaitos on suunnattu suurelle yleisölle, joten sen hinta on kohtuullinen. Uskon, että se julkaistaan todellisuudessa siksi, että Amazonin tv-sarjan alkamisen odotetaan nostavan ensimmäisen kirjan kysyntää. Kolmekymmentä vuotta julkaisusta on vain hyvä tekosyy... Silloin kun TEotW täytti 20 vuotta, ei mitään juhlalaitosta ilmestynyt. Esittelytekstissä sanotaankin:

This special hardcover edition of The Eye of the World celebrates the series 30th anniversary! Now in development for TV!

Viimeksi muokattu: 08.02.2020 11:42 Jussi.

Pisania
Uusin jäsen: Kim Rintamäki