Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja

Swilf
Kaartilainen
Swilf loi aiheen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
06.10.2013 13:32 #1

Laitetaan tänne tällainenkin aihe pystyyn eli keskustellaan Ajan pyörä kirjasarjan teoksista.

Itse pidin todella paljon Vaarojen taival nimisestä kirjasta.
Tuossa kirjassa tapahtui paljon mielenkiintoista, mutta juonenkerronta oli todella hidasta, mikä sailukemisen tuntumaan rankalta. Välillä tuntui kuin Jordan olisi yrittänyt tarkoituksella pitkittää tarinan kulkua.

Vaikka kerronta olikin hidasta pidin ainakin kirjasarjan alusta kovasti. Harmittaa vain suunnattomasti, kun karisto lopetti sen suomentamisen. Toivottavasti karisto vielä viisastuisi ja kääntäisi loputkin 3-4 osaakin vielä suomeksi, jotka Brandon Sanderson kirjoitti. :smile:

Viimeksi muokattu: 06.10.2013 13:40 : Iivari.

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Robert Jordan: Ajan pyörä (suomennetut teokset)
06.10.2013 13:39 #2

Itselläni on vakaa aikomus lukea nämä kirjat vielä joku kaunis päivä, mutta jostain syystä aloittaminen aina jää. Ajan pyörä -sarja kun on yksi niistä monen monista eeppisen fantasian perussarjoista joidenka lukeminen minulla on pitkäaikaisena projektina. Ehkäpä pitäisi viimeinkin ottaa itseään niskasta kiini! :lol:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Dyn vastasi aiheeseen: Robert Jordan: Ajan pyörä (suomennetut teokset)
06.10.2013 13:49 #3

Luin näitä vielä silloin, kun niitä suomennettiin aktiivisesti ja eeppisen pitkät sarjat ylipäätään kiinnostivat, joskus yläasteella siis. Jäin suomennoksissa osaan 20 ja jotakin, minkä jälkeen homma tuntui hajoavan niin käsiin, että jätin sarjan sikseen.

Joskus olen miettinyt, että lainaisin englanninkieliset pokkarit jostain ja kävisin sarjan nyt läpi, kun se ilmeisesti on enemmän tai vähemmän päättynyt. Suomenkielisissä on se ongelma, että niitä on niin tuhottoman monta, että kaikkien kantaminen kotiin kirjastosta olisi aivan tappava urakka. :smile:

max
max vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
06.10.2013 13:52 #4

Itselläkin sarjan kahlaaminen on aina tyssäännyt alkuunsa silloin kun ne olivat vielä uusi juttu Suomessa. Parhaillaankin yritän jälleen, tällä kertaa englanniksi, nyt parin luvun päivävauhdilla että ehtii muutakin lukea ja se tuntuu toistaiseksi toimivalta strategialta. Sanderson-fanina aloitin, viimeiset osat silmissä siintäen, mutta toivottavasti lopetan myös Jordan-fanina.

06.10.2013 14:15 #5

Minä aloitin sarjan parissa mahdollisesti jo viime vuosituhannen ( :cheesy: ) puolella, joten kirjojen lukemisen välillä on väistämättä ollut välillä pitkiäkin taukoja. En missään vaiheessa kuitenkaan jaksanut ryhtyä lukemaan osia uudelleen. Jatkoin siitä mihin olin jäänyt ja ihan mukavasti asiat aina vähitellen muistuivat mieleen. Apuna välillä käytin jotain sivustoa, josta saatoin tarkastaa henkilöitä ja tapahtumia.

Sarja saatiin mielestäni oikein mallikkaasti loppuun ja Brandon Sandersonin muuhun tuotantoon aion jossain vaiheessa vielä ehdottomasti tutustua. Viimeiset osat olivat mielestäni sarjan parhaat, tosin luonnollisesti alkupuolen osiin en oikeasti nykyään enää voi verrata, kun lukemisesta on niin pitkä aika. Kokonaisuudessaan sarja oli oikein viihdyttävä, vaikka uudelleen tuskin sen pariin enää palaan.

Fantasyfan
Fantasyfan vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
06.10.2013 20:50 #6

Silloin kun sarjan suomennos alkoi olin aluksi innoissani, mutta innokkuuteni laski sitä enemmän pitä pidemmälle sarja jatkui ja mitä useamman hahmon välillä tarina hyppi. Viimein Winter's Heart -kirjassa tuli mitta täyteen kun kirja alkoi jonkun tyypin jorinalla jota en muistanut ja joka ei kiinnostanut tippaakaan. Kiitti. Nyt mulle riitti.

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
07.10.2013 09:59 #7

Minä rakastan Ajan Pyörää. Rakastin sitä teininä ja rakastan edelleen. Toki se on pitkä, välillä hieman monotoninen, mutta kaikki tapahtuu juonen jatkumista varten. En ole pariin vuoteen oikein ehtinyt lukeakaan proosaa, mutta uusi materiaali Ajan Pyörästä olisi melko korkealla prioriteettilistallani.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Heini Kilappa

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
07.10.2013 14:53 #8

Minun suhteeni Ajan pyörään on aika erikoinen. Toisaalta minulla ei ole siihen erityislaatuista tunnesidettä, vaan se oli vain yksi niistä mammuttifantasiasarjoista joita nuoruudessani luin, mutta se on silti ollut viime vuosinakin varsin usein läsnä arjessani.

Minullehan tärkein asia kaikessa kirjallisuudessa ovat henkilöhahmot ja niiden kohtalot, ja Ajan pyörän kolme päähenkilöä - etenkin Mat - ovat muodostuneet hyvin rakkaiksi. Heillä oli kullakin eeppiset polut kuljettavinaan ja monenlaisia minuutta mullistavia asioita kohdattavanaan ja kaiken sen jälkeen kotiväki ei tunne heitä enää; moinen on omalle mielikuvitukselleni melkoista karkkia. Tykkään näyttää hahmoille palasia heidän omista ja muiden hahmojen menneisyydestä ja tulevaisuudesta, mihin pitkä tapahtuma-ajanjakso sopii mainiosti, ja Ajan pyörän maailma sopii myös loistavasti yhdisteltäväksi jollain tavoin jonkin muun kuvitteellisen maailman ja sen hahmojen kanssa.

Toisinaan minulla on siis suorastaan ns. Ajan pyörä -kausia, jolloin viihdytän itseäsi päivittäin kuvittelemalla jotain sen hahmoihin liittyvää. Paljon useammin minulla on tietenkin omiin hahmoihini liittyviä kausia ja Fitz-kausia, mutta Ajan pyörä -kaudet ovat palanneet yllättävän sinnikkäästi vuosien ja vuosien jälkeen. On tietenkin mahdollista että ne jossain vaiheessa hiipuvat, koska tosi pitkään sinniteltyään Dragonlance-kaudetkin vihoviimein hiipuivat :P

Mutta siis. Ihan sen kunniaksi, että Ajan pyörällä on näin suuri vaikutus elämääni, olisi mukavaa saada luettua se joskus loppuun ja selvittää, miten hahmojen lopulta kävi (ja siten saan myös lisää kuviteltavaa!). Suomennetut osat olen lukenut ja ensimmäisen englanninkielisen hyllyyni hankkinut, mutta ennen sen lukemista on edessä ikuisuusprojektini kielitaidon hiomisen suhteen.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 07.10.2013 14:55 : Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Helmeilevä susi

Joni Koskimaa
Rahtari
Joni Koskimaa vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
07.10.2013 19:29 #9

Itse olen aloittanut sarjan lukemisen useampaan otteeseen, ensin suomeksi ja sitten uudelleen alusta englanniksi hitaaseen kääntämistahtiin kyllästyneenä. Tämä olikin viisas päätös, kun Kariston pentele päätti lopettaa sarjan kääntämisen juuri ennen loppuhuipennusta. Lisäksi ainakin ensimmäisen osan suomennokseen oli päätynyt syntisen paljon käsittämättömiä lauserakenteita, jotka onnistuvat kadottamaan täysin alkutekstin persoonapronominien he/she oikeat viittaussuhteet, niin että kun puhuttiin hänestä joka teki jotain, joutui lukija arvailemaan kuka monista kohtauksen henkilöistä "hän" milloinkin oli.

Sitten, joskus osan 8 tai 9 jälkeen, vierähti jokusen (3-7) vuotta niin etten tullut sarjaa lukeneeksi, joten ajattelin muistia virkistääkseni lukaista sarjan taas uudelleen alusta ennen kuin jatkan seuraaviin osiin. Aikaa meni kyllä muutama viikko, mutta oli mukava lukea uudestaan seikkailun alkupään kirjoja, jotka olivat jo suurelta osin unohtuneet.

Nyt olinkin lukenut kaikki sarjan kirjat lukuun ottamatta viimeistä, jonka julkaisua jouduin odottamaan yli vuoden. Odotukseni kuitenkin palkittiin, sillä päätösosa oli loistava. Muutenkin Sandersonin viimeistelemät loppupään kirjat olivat sarjan parasta antia, Jordanilla kun oli paha taipumus jaaritella joutavia.

Toista Ajan pyörää vastaavaa eeppistä maailmaa lukemattomine paikkoineen, kulttuureineen ja henkilöhahmoineen minulle ei ole tullut vastaan. Vaikka Jordanin kerronta ei ollutkaan niin tiivistä ja ytimekästä kuin toivoisi, oli hän silti mielestäni eräs 1900-luvun parhaista tarinankertojista. Niin monen henkilöhahmon ja juonilangan onnistunut yhtäaikainen jonglööraus ansaitsee hatunnoston ja syvän kumarruksen.

Toisaalta sarja tuskin olisi vieläkään valmis mikäli Jordan ei olisi kuollut, sillä kaikkien sivujuonien sitominen yhteen näppäräksi loppuhuipennussolmuksi oli kertomuksen kasvaessa muodostunut liki mahdottomaksi tehtäväksi. Vaikka joitakin asioita jäi epäselväksi, suoriutui Sanderson tehtävästä paremmin kuin uskalsin toivoa, ja siitä hyvästä aion tutustua myös hänen muihin kirjoihinsa.

Noora
Noora vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
07.10.2013 21:54 #10

Itse en ole yhtään Ajan Pyörää lukenut vielä tähän päivään mennessä,vaikka sitä minulle on suositeltu. nyt,kun sarja on ilmiselvästi valmis niin voisihan sitä kokeilla :roll: Joten onko sarjan kieli englanniksi kovin haastavaa ja monimutkaista,koska ajattelin englanniksi sarjaa kokeilla,kun kerta kirjoja on vähemmän kuin suomeksi ja vikoja osia ei ole edes suomennettu.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

max
max vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
07.10.2013 23:25 #11

Noora kirjoitti: Joten onko sarjan kieli englanniksi kovin haastavaa ja monimutkaista,koska ajattelin englanniksi sarjaa kokeilla,kun kerta kirjoja on vähemmän kuin suomeksi ja vikoja osia ei ole edes suomennettu.

Jos ei ole lukenut paljoa fantasiaa englanniksi, niin on se varmasti alkuun vähän kankeaa, etenkin kun Wheel of Timessa on paljon kuvailevia kappaleita, jotka ainakin itse koin hitaimmaksi sisäistää kun aloin aikanaan englanniksi enemmän lukemaan. Mutta muuten kieli on aika yksinkertaista moneen muuhun verrattuna, kannattaa varmasti kokeilla! :smile:

Joni Koskimaa
Rahtari
08.10.2013 08:03 #12

Lisäksi sarja on sen verran pitkä, että vaikka ensimmäisen kirjan alkukielisen painoksen kanssa menisikin hitaasti, niin viimeiseen osaan päästäessä kielitaito on kehittynyt täysin uudelle tasolle ja lukeminen sujuu kuin tanssi. ;)

Knox Gargol
08.10.2013 09:45 #13

Kannatta lukea alkuu kevyttä kirjallisuutta, kuten Rowlingin Potterit tai Lewisin Narniat ennen kuin siirtyy haastavamman englanninkielen pariin. Itse, joka tapauksessa, suosittelen jokaista kunnioitettavaa teosta luettavaksi alkukielellään, jos kielitaitoa ko. kielessä suinkin vain löytyy. Yhden WoT-romaanin olen tähän mennessä englanniksi lukenut ja se oli paljon juohevampaa tekstiä sellaisenaan.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

08.10.2013 13:31 #14

Ajan pyörä ei välttämättä ole kaikkein helpoin aloituskohde, jos on lukenut vähän englanniksi. Minä yritin jatkaa englanniksi jossain vaiheessa, kun kyllästyin odottamaan suomennoksia, mutta tuolloin kielitaitoni osoittautui vielä liian puutteelliseksi ja luovutin. Jos olisin ollut sitkeämpi, olisin kuitenkin varmasti pystynyt lukemaan kirjan loppuun. Ongelmia saattoi tuolloin tosin aiheuttaa myös se, että en muistanut tarpeeksi hyvin kaikkia edellisiä tapahtumia ja siksikin lukeminen oli sitten vaikeampaa vieraalla kielellä.

Toisaalta, kuten Joni yllä toteaa, kielitaito varmasti vahvistuu iloisesti, jos sarjan jaksaa kahlata kokonaan lävitse! Ja kokeilemallahan se selviää.

Jos englannin kanssa ei sinällään ole ongelmia, ei Ajan pyörän lukemista kannata pelätä. Tarina on tarpeeksi toimintapainotteinen, että sitä on siinä mielessä helppoa ja nopeaa lukea vieraalla kielellä.

Viimeksi muokattu: 08.10.2013 13:31 : Vanamo.

Noora
Noora vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
08.10.2013 15:31 #15

Kiitos näistä vastauksista :smile: En ole kyllä lukenut kovin paljoa englanniksi näin offtopikkina ainoastaan A dance with the dragonsin ja Abercrombien First law trilogyn verran molemmpia tuli ymmärrettyä sen verran,että kyllä juonesta ja tapahtumista sai selvää,vaikka kaikkia sanoja ei ymmärtänytkään. Kokeilemalla se varmaan vaan selviää,että onko ajan pyörä liian vaikeaa kieltä.

08.10.2013 15:53 #16

Noora kirjoitti: En ole kyllä lukenut kovin paljoa englanniksi näin offtopikkina ainoastaan A dance with the dragonsin ja Abercrombien First law trilogyn verran molemmpia tuli ymmärrettyä sen verran,että kyllä juonesta ja tapahtumista sai selvää,vaikka kaikkia sanoja ei ymmärtänytkään.

Jos noista olet selvinnyt, niin en usko, että Ajan pyörä on ainakaan sen vaikeampi. Ainoastaan sivuja on enemmän. :lol:

Gesicht
Kaartilainen
Gesicht vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
11.01.2014 16:46 #17

Ajan pyörä on pitkäkestoinen lukuprojektini, jota tulee luettua vaihtelevalla nopeudella. Alkuperäis teosten numeroinnilla olen nyt kahdeksannessa osassa, ja loptkin on jo ostetttu omaan hyllyyn odottamaan lukemista. Sarja on ensimmäisenä lukulistalla, mutta aina välillä tulee välissä luettua muutakin. Tästä huolimatta sarjan pariin on aina yhtä mukava palata. Tästä johtuen en ehkä olekaan huomannut sarjasta usein mainittua hitautta. Osaan myös arvostaa laajoja, yksityiskohtaisia tarinoita.

"If I'm an angel, what does that make you?"

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Helmeilevä susi

Huoleton
Huoleton vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
13.01.2014 20:59 #18

Ajan pyörän viimeisen osan saa nyt pokkarina!!!!! :D Saan siis kirjahyllyyni viimeisenkin osan :)

Tykkään tästä sarjasta. Luin joskus aikoinaan ja unohdin sitten sarjan, kun uusia osia putkahteli niin hitaasti. Aloitin sarjan alusta noin puoltoista vuotta sitten ja sain nyt syksyllä projektin valmiiksi eli luetuksi kaikki osat. Osan luin englanniksi ja osan suomeksi. Ei haitannut kielen vaihto suuresti projektia haitannut, koska erikoissanat ovat sarjassa pääosin samoja molemmissa kielissä.

Jos aloittaa lukemaan sarjaa alusta, suosittelen aloittamaan esiosasta "New Spring". Se on eräänlainen pehmeä aloitus sarjalle ja toisaalta paremmin kirjoitettu kuin osa yksi, jossa kirjoittajan tyyli ei ole ihan vielä kohdillaan.

Kirjailijan vaihdos/miten se asia meneekään on mielestäni havaittavissa ja hiukan oma mielenkiintoni laski. Osittain muistelen muutoksen johtuneen tapahtumien nopeutuneen tahdin vuoksi.

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
14.01.2014 17:34 #19

Itse olen toisinaan miettinyt, josko tämän sarjan jonakin päivänä ottaisi omallekin listalle. Monet ovat maininneet positiivisena puolena sarjan mammuttimaisen koon, itseä se taas hieman kauhistuttaa. Vielä kun suomalaiset ovat jakaneet sen noin älyttömän moneen määrään niin huh ja huh.

Olen myös kuullut, että sarjan ensimmäisten osien jälkeen taso laskee. Onko tästä mielipiteitä? Tai ihan muuten vaan, mitä olette mieltä. Onko tässä matka joka kannattaa tehdä?

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Robert Jordan/Brandon Sanderson: Ajan pyörä -sarja
21.04.2014 13:09 #20

Ajan pyörähän tuli valmiiksi viime vuonna, joten nyt se on sitten valittu Hugo-ehdokkaaksi parhaan romaanin sarjassa. Koko sarja siis, ei vain se viimeinen osa.

Tämä on tietysti aiheuttanut epäuskoa, pelkoa, raivoa ja huvittuneisuutta suomalaisissakin fandom-piireissä. Helsingin Worldcon-projektin vuoksi kun hyvinkin moni suomalainen on mukana Hugo-raadissa ja pedanttisen tuomarin on tietysti luettava kaikki palkintoteoksen kokonaan...

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Xariel, Helmeilevä susi

punnort