Ernest Cline

Athicus loi aiheen: Ernest Cline
29.09.2012 15:41 #1

Ernest Cline: Ready Player One

Gummerus 2012 - Risingin tietokannassa

Ernest Cline tunnetaan varmasti parhaiten Fanboys-elokuvan käsikirjoittajana. Nyt hän on siirtänyt pakkomielteisen innostuksensa 80-lukuun tieteiskirjan muotoon. Ready Player One on ahdettu täyteen viittauksia 80-luvulta tuttuihin elokuviin, levyihin ja videopeleihin. Kirja on ollut ainakin Amerikassa suosittu ja sen pohjalta suunnitellaan elokuvaa. Eräällä tavalla siis ympyrä sulkeutuu, kun elokuvista vaahtoava kirja päätyy itse elokuvaksi.

Ready Player One on perusjuoneltaan scifi-mausteilla höystetty Harry Potter, jossa köyhä slummipoika nousee Oasis-virtuaalimaailmassa julkkikseksi ja saa lopuksi tytön sekä valtakunnan. Oasiksen on luonut pelisuunnittelija ja miljonääri James Halliday, joka on jonkinlainen yhdistelmä Steve Jobsia, Richard Garriotia sekä Howard Hughesia. Hän on testamentissaan luvannut, että se, joka löytää Oasiksessa vihjeitä seuraamalla kolme avainta ja porttia sekä löytää maailmaan piilotetun munan, saa hänen koko omaisuutensa.

Lue lisää...

06.10.2013 18:08 #2

Ernest Cline on yhdysvaltalainen kirjailija, joka on tähän mennessä julkaissut yhden varsinaisen kirjan, joka on myös suomennettu: Ready Player One . Kirjasta on myös suunnitteilla elokuva. Aiemmin Ernest Cline on käsikirjoittanut Star Wars Phantom Menacea odottavasta kaveriporukasta kertovan elokuvan, jota ainakin itse suosittelen myös.

Cline kävi viime syksynä myös Suomessa ja on kaikinpuolin mahtava tyyppi. Hänen seuraava kirjansa Armada , jatkaa samalla linjalla Ready Player Onen kanssa eli häpeämätöntä nörtteyden ylistystä on luvassa.

Tässä ketjussa voi keskustella Ernest Clinesta, hänen kirjoistaan ja asiaan liityvistä uutisista.

yeppis
Otus
yeppis vastasi aiheeseen: Ernest Cline
05.05.2015 21:15 #3

07.05.2015 11:09 #4

Minä luen Armadan suoraan englanniksi, vaikka Ready Player Onen suomennos olikin mainio, enkä ilman sitä olisi varmaan edes tullut tietoiseksi koko kirjailijasta. Mutta jos suomennos tulee, niin kyllä ostan senkin ihan "kulttuurin" tukemiseksi. Malttamattomana odotan heinäkuuta. Masentavaa on, jos Armadaa nyt viime metreillä lykättäisiin. Viime aikoina en ole jaksanut lukea kuin viikottaisia sarjakuvia ja kesä vienee lukuintoa ennestään, joten toivon tästä RPO:n kaltaista kevyttä lukuharrastuksen pelastajaa jonka voimalla jaksaisi lukea jotain muutakin.

Laureline
Laureline vastasi aiheeseen: Ernest Cline
07.05.2015 14:14 #5

Oh, Ready Player One oli ihan loistava! Tykkäsin ihan kympillä! Ja ilman sitä en olisi ollut tietoinen hänestä ollenkaan, täytyy myöntää. Pari vuotta sitten (samoihin aikoihin kirjan ilmestymisen kans) oli Hesarissa hyvä kirja-arvostelu siitä, sellainen varmaan puolen sivun kokoinen. Mulla oli se luokan seinällä, ihan vaan että jos edes yksi innostuis sen lukemaan niin olis ollu hyvä ;)

Seize the day!

yeppis
Otus
yeppis vastasi aiheeseen: Ernest Cline
14.05.2015 15:34 #6

yeppis kirjoitti: Armadan julkaisupäivä kait edelleen heinäkuussa, toivottavasti käännös tulee sopivasti jouluksi :smile:

Itseäni lainaten - kyselin gummerukselta asiasta, vastaus oli "tulee joskus 2016 puolella, JOS edes tulee listalle"...pöh, olisin toivonut hieman positiivisempaa vastausta!

17.07.2015 19:45 #7

Armadan viittaukset oli kyllä kohdallaan, mutta juonen kanssa niin ja näin. MMORPG-pelit on vaan rikkaampi lähtökohta kuin FPS-pelit, joten se oli sinänsä odotettavissa. Loppuratkaisun arvasin väärin, mutta ei siitäkään niin jaksanut yllättyä. 80-luvun rokkia tekee kyllä mieli kuunnella. Vielä kun Pelikaani olisi olemassa että pääsisi arcadea mätkyttämään. :sad: Nostalgiahermojen kutkutukseen oli sekoitettu kumminkin turhan paljon CS-addikteja (vai Call of Dutyko se nykyisin on se juttu) sankaruuteen kosiskelevaa YA-pölhöilyä (niin toki RPO:ssa mutta siinä se ei jostain syystä vaivannut), ja mikä pahinta suht paljon "america f yeah"-menoa. Armada tuntui puutteistaan huolimatta omalla tavallaan RPO:ta hiotummalta, ja oli silti ihan kaivattu piristysruiske, joten hyvä maku kumminkin jäi, ja innolla luen seuraavankin Clinen jos/kun sellainen tulee.

Viimeksi muokattu: 17.07.2015 19:46 : max.

30.10.2017 02:24 #8

Isona yllätyksenä Gummerus suomentaa Armadan! Romaanin käännös ilmestyy ensi maaliskuussa – kaksi vuotta ja kahdeksan kuukautta alkuteoksen julkaisun jälkeen. Kovakantisen kirjan on suomentanut jälleen J. Pekka Mäkelä.

Zack Lightman ei ole koskaan perustanut todellisuudesta. Elokuvat ja videopelit ovat aina vetäneet pidemmän korren. Hän toivoo, että tapahtuisi jotain fantastista. Että käynnistyisi suuri avaruusseikkailu.

Kun hän sitten bongaa avaruusaluksen, hän uskoo menettäneensä järkensä. Näköpiirissä leijuva laite on suosikkivideopelistä Armadasta, jossa pelaajien tarkoitus on suojella maapalloa ulkoavaruuden tunkeilijoilta.

Alkaa yllätysten ketju, joka panee Zackin tarkistamaan tietämyksensä maapallon historiasta, sen tulevaisuudesta sekä omasta elämästään. Vaakakupissa painaa ihmiskunnan eloonjääminen, ja Zackin on puettava ylleen sankarin viitta.

Armada on hilpeä ufotrilleri pahimpaan seikkailu- ja nostalgiannälkään – kasvu- ja seikkailutarina.

Minulta katosi usko suomennoksen tuloon, ja luin Armadan kesällä englanniksi kirjastosta. Harmi, ettei Gummerus tiedottanut käännösoikeuksien hankkimisesta. Olisin toki jaksanut odottanut vielä lisää.

Annoin Armadalle enkkupuolen tietokannassa kolme ja puoli tähteä. Pidin kirjasta – se oli helppolukuinen ja erittäin viihdyttävä. Mutta ei Armada mitenkään pärjännyt Ready Player Onelle. Siitä huolimatta, että teos tuntui edeltäjäänsä hiotummalta, minkä max viestissään mainitsi.

Viimeksi muokattu: 30.10.2017 02:26 : Jussi.

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Ernest Cline
01.11.2017 11:57 #9

Day one, vaikka Ready Player One olikin mielestäni pettymys. Ehkä Spielbergin elokuva on parempi.

15.11.2017 12:05 #10

Nyt on selvinnyt, että samanaikaisesti Armadan kanssa Gummerus julkaisee pokkarilaitoksen Ready Player Onesta. Tätä onkin odotettu, sillä suomennos ilmestyi kovakantisena heinäkuussa 2012. Päätöksen taustalla on varmasti RPO-elokuva, joka saa ensi-iltansa juuri maaliskuussa. Yllättävästi Gummeruksen ennakkotiedoissa pokkarilla on sama vanha kansikuva kuin sidotulla versiolla. Luulisi, että leffakansi on itsestäänselvyys.

EDIT: Amerikassa kirja julkaistaan elokuvakannella. Se näyttää tältä:

Viimeksi muokattu: 17.12.2017 00:33 : Jussi.

02.02.2018 19:48 #11

Jussi kirjoitti: Yllättävästi Gummeruksen ennakkotiedoissa pokkarilla on sama vanha kansikuva kuin sidotulla versiolla. Luulisi, että leffakansi on itsestäänselvyys.

Pokkari näkyi tänään myynnissä Joensuun Suomalaisessa, vaikka sen piti ilmestyä vasta maaliskuussa. Gummeruksen pokkariin oli kuin olikin laitettu elokuvakansi:

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Ernest Cline
02.02.2018 21:09 #12

Siis ei jumalauta nyt taas. Nauroin tuolle kansikuvalle jo aiemmin ja arvelin, ettei sitä varmaankaan käytetä missään, kunhan moka tajutaan. Nyt se on sitten läiskäisty kirjankin kanteen.

Toisaalta tuo venyneen näköinen raaja saattaa kuitenkin olla fyysisesti korrekti. Mutta vaikka olisikin, niin illuusio vakavasta vääristymästä ei katoa, tuijotti kuvaa miten tarkasti tahansa.

www.avclub.com/the-ready-player-one-post...ossibly-a-1821185461

I'm just a normal everyday pervert.

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Ernest Cline
28.02.2018 21:54 #13

En kovinkaan ihastunut Ready Player Oneen itse, vaikka se tuntui muilta saavan suitsutuksia. Sujuva teos, ja ehkäpä sen vuoksi saatan lukea Armadankin. Kirja on ilmestynyt tänään sähköisenä versiona.
En olisi todennäköisesti edes kiinnittänyt huomiota RPO:n pokkarikanteen sen kummemmin, mutta kun Astorethein kerran mainitsi, niin nyt katse kiinnittyy koko ajan suorana olevaan jalkaan. Se näyttää jostain syystä luonnottomalta.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

28.03.2018 22:56 #14

Vesa Sisättö arvosteli Hesarissa Armadan. Lainaus:

Romaanina Armada ei ole aivan yhtä vetävä kuin Ready Player One, mutta ihan viihdyttävää luettavaa kuitenkin, kunhan jaksaa sen melodramaattisia perhekohtaloita. Kaikesta päätellen teos kuvaa vasta suuren pelin ensimmäistä tasoa, eli jatkoa saattaa olla tulossa. Huhujen mukaan seuraavaksi olisi kuitenkin vuorossa jatkoa Ready Player Onelle.

Ready Player One -elokuva sai Suomen ensi-illan tänään. Yhdysvalloissa ensi-ilta on huomenna. Saa nähdä, tuleeko filmistä menestys vai floppi.

19.04.2018 10:50 #15

Kiinnostava meta-arvostelu Ready Player One -elokuvan vastaanotosta: Forbesissa
Kritisoidaan poliittisesti värittyneitä arvioita, joissa on nostettu esiin elokuvan oikeistolaisuus. Käsitellyt arvostelut ovat kieltämättä aika villejä, mutta viime vuosien tapahtumien jälkeen Ready Player Onen osakkeet ovat laskeneet omissakin silmissä. Kirjassa on kieltämättä sellainen libertaarinen pohjavire, joka teoksen ilmestyessä tuntui viehättävän 80-lukulaisen amerikkalaiselta (american dream jne.), mutta nyt siitä jää huonompi maku kun epämääräiset tahot ovat omineet tätä ajatusmaailmaa ja onnistuneet samalla kietomaan siihen ties mitä. Kuvaa ei paranna tuo uusi Armada, jossa on mukana pakettiin kuuluva militarismi.

Andy Weir on ehkä itselläni ottanut sen viitan mitä Cline aiemmin kantoi, mukavan kepeitä geeksujuttuja ilman turhaa painolastia. Kun nyt innostuin kirjoittamaan, niin suosittelen samalla tämän tyylilajin ystäville Charlie Jane Andersin kääntämätöntä All the Birds in the Skyta. Siinä käsitellään vähän samaa teknologian kehityksen tematiikkaa, vakavammin mutta samalla kirjoitustyyli on todella nuorekas eikä yhtään ärsyttävällä tavalla, yllätti todella positiivisesti kun luulin lukevani jotain paljon työläämpää.

edit: Nyt näin elokuvan ja mikä pätee kirjaan ei kyllä päde elokuvaan,en ymmärrä kritiikkejä, koska elokuvassahan suorastaan

Viimeksi muokattu: 22.04.2018 20:48 : max.

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Ernest Cline
17.03.2019 19:13 #16

Vihdoin tuli Armada luettua, yli 37 kuume jyllää, niin ei oikein jaksa muuta kuin maata sohvalla viltti päällä ja lukea.
Vielä kehnompi kuin Ready Player One, mutta ei mene ainakaan liikaa aikaa hukkaa, kun on lyhyt ja kepeä.
Readyssä oli sentään omia ideoita, mutta tämä tuntui jo viisi kertaa nähdyltä ja kyllähän kirjailija mainitsi nämä elokuvat, joista oli niin surutta lainannut. Ei auta kuin hakea lisää hunaja teetä ja seuraavaksi Uinuvien Jättiläisten kimppuun...

Viimeksi muokattu: 17.03.2019 19:14 : KiLLPaTRiCK.

Uusin jäsen: Essi Loponen