Alastair Reynolds

• Jussi hahmo
  • Jussi
    Arkkivelho
    Tasolla 63
    1.01

18.01.2020 20:36 #41 :: Jussi
Alastair Reynolds
Reynoldsin uusi romaani Bone Silence ilmestyy alkukielellä tammikuun lopussa. Nyt on selvinnyt, että kirja julkaistaan suomeksi jo kesäkuussa nimellä Luiden hiljaisuus. Tämä on siis jatkoa Kostajalle ja Varjokapteenille.

EDIT: Renyolds kertoi blogissaan joulukuussa, että hänen seuraava romaaninsa on paluu Ilmestysten avaruuteen.

I'll say very little about the book-in-progress until much later in its gestation, other than to say that it is not a Prefect Dreyfus title.

Kirjan on tarkoitus ilmestyä vuonna 2021.
Muokannut 18.01.2020 21:00 Jussi

02.02.2020 14:09 #42 :: KiLLPaTRiCK
Alastair Reynolds

Jussi kirjoitti: Liken seuraava Reynolds-suomennos on tammikuussa julkaistava Ikirouta. Hitaiden luotien tapaan tämä on lyhyt romaani. Pituutta pehmeäkantisella kirjalla on 170 sivua, ja kääntäjänä jatkaa Hannu Tervaharju. Englanniksi Permafrost ilmestyi viime maaliskuussa.

Nämä "kirjat" tuntuvat vitseiltä. Normi hinta vihkosesta. Ihan hauska idea aikamatkustus genreen joskin kliseinen. Koko ajan myös tuntui, että tässä hukattiin yhden tiiliskivi romaanin juoni. Huono arvosanani Ikirouta lyhyt romaanista korostaa juuri tästä turhautumista polkujen oikomiseen.
Tykännyt: S.T.A.R.

29.03.2020 00:01 #43 :: Fiktiivi
Alastair Reynolds

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Nämä "kirjat" tuntuvat vitseiltä. Normi hinta vihkosesta. Ihan hauska idea aikamatkustus genreen joskin kliseinen. Koko ajan myös tuntui, että tässä hukattiin yhden tiiliskivi romaanin juoni. Huono arvosanani Ikirouta lyhyt romaanista korostaa juuri tästä turhautumista polkujen oikomiseen.

Kirjailija itse haastattelussa :

Two long novellas, Slow Bullets and Permafrost, could both have easily been expanded into novels: indeed Slow Bullets was deliberately cut down just so that it didn’t cause any contractual issues with me doing a novel for a third party.

Muutenkin hyvä haastattelu!

29.03.2020 10:50 #44 :: KiLLPaTRiCK
Alastair Reynolds

Fiktiivi kirjoitti:

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Nämä "kirjat" tuntuvat vitseiltä. Normi hinta vihkosesta. Ihan hauska idea aikamatkustus genreen joskin kliseinen. Koko ajan myös tuntui, että tässä hukattiin yhden tiiliskivi romaanin juoni. Huono arvosanani Ikirouta lyhyt romaanista korostaa juuri tästä turhautumista polkujen oikomiseen.

Kirjailija itse haastattelussa :

Two long novellas, Slow Bullets and Permafrost, could both have easily been expanded into novels: indeed Slow Bullets was deliberately cut down just so that it didn’t cause any contractual issues with me doing a novel for a third party.

Muutenkin hyvä haastattelu!

Kiitos vinkistä. Oli hauska haastattelu lukea. Minulla on samoja kirjoja hyllyssä, jopa nuo Forester, O´Brien ja Cornwell. Huono puoli näissä jutuissa on se, että tulee kauhea himo aloittaa uusintakierros. Aloittamani Asimov-kierros tuohon hänen itsensä hahmottelemaan järjestykseen, on tauolla, kun maailma on täynnä mielenkiintoisia kirjoja, joita en ole lukenut ensimmäistäkään kertaa.
Muokannut 31.03.2020 18:57 KiLLPaTRiCK

31.03.2020 17:22 #45 :: merten paavo
Alastair Reynolds
Myykääpä joku akuutissa rahapulassa oleva mulle seuraavat suomennetut: sovituksen kuilu, lunastuksen arkki, kuilukaupunki 2 ja kostaja. Ei löydy noita mistään ja kova hinku olisi saada hyllyyn. Maksan reilut hinnat ko. kirjoista :)

01.04.2020 16:49 #46 :: Arkun Naula
Alastair Reynolds
Mulla olisi ylimääräinen Kostaja, jos kiinnostaa, niin lähetä viesti sannaostoksilla@gmail.com

• Jussi hahmo
  • Jussi
    Arkkivelho
    Tasolla 63
    1.01

15.04.2020 22:46 #47 :: Jussi
Alastair Reynolds

Jussi kirjoitti: Renyolds kertoi blogissaan joulukuussa, että hänen seuraava romaaninsa on paluu Ilmestysten avaruuteen.

Äskeisessä haastattelussa Reynolds puhuu vielä nimettömästä kirjasta. Sen pitäisi ilmestyä ensi vuoden alkupuolella. Romaani tapahtuu Sovituksen kuilun jälkeen, mutta ei ole jatko-osa tälle.

I’m working on a new novel in the Revelation Space universe right now, set primarily after the events of Absolution Gap. It’s not a sequel to that book, nor a direct continuation of any of the others, even though there is some connective tissue and one or two minor characters in common. My hope will be that it can be read as a standalone. That one should appear in early 2021.

Britanniassa Reynoldsilla on ollut alusta lähtien sama kustantaja: Gollancz. Amerikassa kirjailijaa kustansi pitkään Ace, mutta muutama vuosi sitten mies vaihtoi Orbitille. Ensimmäinen kirja uuden kustantamon kanssa oli Revenger (Kostaja).

Nyt Orbit on hankkinut Amerikan oikeuksia Reynoldsin aiempiin kirjoihin, ja julkaisee ne uudestaan tänä vuonna täysin uudella kansitaiteella varustettuina. Jos jotakuta kiinnostaa, niin seuraavista linkeistä näkee uusia amerikkalaiskansia:

• Jussi hahmo
  • Jussi
    Arkkivelho
    Tasolla 63
    1.01

20.12.2020 14:04 #48 :: Jussi
Alastair Reynolds

Jussi kirjoitti: Äskeisessä haastattelussa Reynolds puhuu vielä nimettömästä kirjasta. Sen pitäisi ilmestyä ensi vuoden alkupuolella. Romaani tapahtuu Sovituksen kuilun jälkeen, mutta ei ole jatko-osa tälle.

Uuden Ilmestysten avaruus -romaanin nimi on Inhibitor Phase, ja se ilmestyy heinäkuussa. Enkkupuolen tietokannassa näkee kirjan kansikuvan ja juoniselostuksen.

En olisi yllättynyt, jos Like julkaisee suomennoksen jo ensi vuoden lopulla.

EDIT: Kirja näyttäisi olevan tulossa Likeltä suomeksi jo kesäkuun lopulla nimellä Susien aika. Suomennos ilmestyisi siis kuukausi alkukielistä nopeammin.
Muokannut 13.01.2021 02:46 Jussi

14.01.2021 16:52 #49 :: sinidean
Alastair Reynolds
A. R. on näitä kirjailijoita, jotka ovat olleet jo ikuisuuden lukulistallani, mutta eivät koskaan päädy lukuun, koska teokset pelottavat minua paksuudellaan. Ovatko kirjat paksuja runsaan kuvailun tai jaarittelun takia vai onko niihin vain ahdettu niin paljon tapahtumia? Ja onko suositeltava lukujärjestys tuo suomennettujen teosten ilmestymisjärjestys Ilmestysten avaruudesta aloittaen vai suosittelisitteko jotain toista teosta helpommin lähestyttäväksi porttikirjaksi, josta kannattaisi tutustuminen aloittaa? Kun avaruusoopperat kuitenkin lähtökohtaisesti kiinnostavat, niin haluaisin vielä antaa mahdollisuuden.
Muokannut 14.01.2021 16:54 sinidean Syy: lisätty puuttuva sana

14.01.2021 21:01 #50 :: KiLLPaTRiCK
Alastair Reynolds
Suositeltava lukujärjestys on juuri tuo ilmestymisjärjestys. Tämä saattaa pelottaa sinua vielä lisää, mutta syynä on se, että Ilmestysten avaruudesta alkaa neljä kirjaa kestävä sarja. AR:llä on pari muutakin sarjaa (Poseidonin lapset ja Kostaja) Toki hänellä on yksittäisiäkin teoksia.

Kokeile tuota Ilmestysten avaruutta. Minulla se oli menoa sen jälkeen. Kaikki olen ostanut hyllyyn heti, kun ovat ilmestyneet. Toisena sarjassa tuleva Kuilukaupunki (Suomessa jaettu kahteen osaan) on mielestäni yksi parhaita avaruusooppera kirjoja. Muistan, kun en tahtonut pystyä lopettamaan lukemista. Vielä yksi luku, vielä yksi luku...

Muokannut 16.01.2021 11:54 KiLLPaTRiCK Syy: kirjoitusvirhe
Tykännyt: sinidean

• Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki
    Tasolla 51
    59.99

14.01.2021 23:45 #51 :: Eija
Alastair Reynolds
Kyllä minäkin lukisin ilmestymisjärjestyksessä ainakin nuo sarjat. Ilmestysten avaruus sarjasta Kuilukaupunki on mielestäni paras, mutta pidin kyllä niistä kaikista. Olen kritisoinut näiden kirjojen pituuksia, mutta se johtuu siitä, että ylipäätään pidän lyhyimistä kirjoista. Jotkut olisivat saattaneet olla vielä parempia hieman typistettynä. Reynoldsin vahvuus on ne ideat. Yksittäisitä teoksista pidin todella paljon Aurinkojen huoneesta ja Timanttikoirat on myös mainio pienoisromaani.
Tykännyt: sinidean

15.01.2021 13:09 #52 :: sinidean
Alastair Reynolds

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Kokeile tuota Ilmestysten avaruutta. Minulla se oli menoa sen jälkeen. Kaikki olen ostanut hyllyyn heti, kun ovat ilmestyneet. Toisena sarjassa tuleva Kuilukaupunki (Suomessa jaettu kahteen osaan) on mielestäni yksi parhaita avaruusooppera kirjoja. Muistan, kun en tahtonut pystyä lopettamaan lukemista. Vielä yksi luku, vielä yksi luku...

No siitä se on sitten aloitettava suoraan syvään päätyyn vaan. :-o Kiitos teille molemmille vastauksista.

On muuten uskomatonta, mutta edes Helmetin (joka kuitenkin käsittää koko pk-seudun reilut 70 kirjastoa) kokoelmista ei löydy Ilmestysten avaruutta kuin kaksi nidettä, joista toinen vieläpä kadonnut ja toiseen yli 40 varausta! Saa nähdä milloin saan luettavaksi...

16.01.2021 11:59 #53 :: KiLLPaTRiCK
Alastair Reynolds
Tähän saattaa vaikuttaa se, että jos näitä ilmestysten avaruus kirjoja on myynnissä jossain antikassa, niin hinnat on yli 100€ kipale.

20.09.2021 23:11 #54 :: Fiktiivi
Alastair Reynolds
On kyllä kumma ettei Like julkaise uusintapainosta Ilmestysten avaruudesta, kun kysyntää varmasti olisi. No, uutta Reynoldsia kyllä tuupataan ulos pikavauhtia, kun uusin IA-romaani Inhibitor Phase hädin tuskin ilmestyi juuri englanniksi, ja on jo tulossa suomeksi hetkenä minä hyvänsä nimellä Susien aika .

Seuraava romaani on sitten taas eri universumia.

Tykännyt: HPTP

21.09.2021 12:53 #55 :: KiLLPaTRiCK
Alastair Reynolds
Uusi Reynolds on ihmisen parasta aikaa.
Tykännyt: HPTP

• Jussi hahmo
  • Jussi
    Arkkivelho
    Tasolla 63
    1.01

09.01.2022 10:35 #56 :: Jussi
Alastair Reynolds

Fiktiivi post=64371 kirjoitti: Seuraava romaani on sitten taas eri universumia.

Eversion ilmestyy alkukielellä toukokuussa, ja suomennos Eversio on luvassa jo heinäkuussa. Yllättävänä asiana käännös on kovakantinen. Muistaakseni ainoa tähän mennessä julkaistu kovakantinen Reynolds-suomennos on Timanttikoirat, Turkoosit päivät.

• Hiistu hahmo
  • Hiistu
    Varjovelho
    Tasolla 61
    95.18

02.08.2022 20:57 #57 :: Hiistu
Alastair Reynolds
En ole lukenut muita Reynoldsin kirjoja, mutta luin nyt Noidankehän (näköjään suomennoksen nimi vielä matkalla muuttui, ei jäänyt Eversioksi). Hyvin pitkälti pidin lukemastani.

Alkujaan minuun vetosi esittelyteksti, jossa kirjaa verrattiin David Mitchellin Pilvikartastoon. Samanlaista eri aikakausiin sijoittuvaa tarinarunsautta ei lopulta ollut tarjolla, vaikka olikin ihan mukavan monipuolisesti välähdyksiä mm. meriromaanista ja steampunk-seikkailusta. Lukukokemus olisi voinut olla vielä yllätyksellisempi, jos ei olisi ollut tiedossa, että kirjailija on kunnostautunut kirjoittamalla avaruus-scifiä... Oli jokseenkin ennalta-arvattavaa, että tarinassa päädyttiin myös avaruuteen. Mutta eipä kirjailija kai maineelleen mitään mahda, jollei sitten halua kirjoittaa salanimellä. (Heh... Itse jos olisin joku kustannustoimittajatyyppi, olisin kai ollut niin, että ”Joo, hyvää settiä, mutta sun nimi täytyy muuttaa. Laitetaan tähän, että tämän on kirjoittanut Jorma Takakurvinen.”  ) Minusta oli mukava ajatella, että tässä kirjassa kirjailija oli joka tapauksessa päässyt hassuttelemaan myös tieteellisesti ei-niin-vakavasti otettavilla visioilla.

Kirjalla oli mielestäni juuri sopivasti pituutta, noin 300 sivua. Tarina ei käynyt puuduttavaksi, vaikka etenkin alussa tarinaa kuljetettiin eteenpäin verkkaisemmin, oli paljon henkilöhahmojen välistä dialogia ja sellaista jahkaamista, että minneköhän tässä ollaan matkalla vai ollaanko minnekään. Mutta se oli sellaista jännityksentäyteistä jahkaamista, koska matkan määränpää oli niin arvoituksellinen ja päähenkilöllä Pahojen Aavistuksia. ”Arvoituksellista tuntematonta koskevaa kauhua”, kuten itse kirjassa ilmaistiin. Toisaalta tarina ei muuttunut myöskään liian sekavaksi, vaikka sitten jossain vaiheessa tapahtumiin tulikin lisää vauhtia. 

Pidin onnistuneena ratkaisua, että tarina kerrottiin hyvin vahvasti päähenkilön näkökulmasta pitäytyen siinä, miten asiat hänelle näyttäytyivät. Sen seurauksena myös lukija jäi epätietoiseksi joistain asioista, joista olisi ehkä kiinnostanut tietää enemmänkin, mutta liika selittäminen olisi voinut vesittää juurikin sen hyvän tunnelman. Ympäröivää maailmaa tai teknologiaa ei juurikaan pysähdytty selittämään, vaan oli vain hyväksyttävä, että päähenkilö seuralaisineen oli joutunut erikoislaatuisten tapahtumien ja olosuhteiden keskelle. 

Ja siis pidin itse päähenkilöstä, tutkimusretkikunnan lääkäri Silas Coadesta. Hän oli mielestäni sympaattinen kaveri, vaatimaton ja velvollisuudentuntoinen. (Vähän sellaiset hobittifiilikset hänestä, kun suurten seikkailujen sijasta kaipasi kotimökkiä.) Joku oli aiemmin kommentoinut Reynoldsin henkilöhahmoista, että eivät ole kovin onnistuneita. Ehkä tässä kirjassa oli sitten jonkinlaista edistystä sen suhteen? 

Reynolds on omistanut kirjan vaimolleen, enkä voinut lukiessa olla miettimättä, muistuttiko tarinan neiti Cossile kenties jollain tapaa kirjailijan vaimoa. Ehkä ei muistuta, mutta joka tapauksessa neidille tarinassa osoitettu toteamus oli minusta hyvin kaunis:
Varoitus: Spoiler.

Tarinan loppupuolella mielestäni vähän turhaan nostettiin vielä esille kysymyksiä, joiden pohdinta jäi sitten lopulta aika ohueksi. Esimerkiksi kysymys vapaasta tahdosta. Pohdiskeluja saattoi vesittää myös se, että tarinaa lukiessa ainakin minulle oli jo muodostunut niin vankka käsitys tietyistä asioista, ettei niiden kyseenalaistaminen enää tuntunut mielekkäältä.

Joskus minua ärsyttää, kun kirjailija kirjoittaa kirjaansa henkilöhahmon, joka kirjoittaa kirjaa tai tarinaa tai jotain ja tuskailee kirjoitusprosessin pulmia. Tulee sellainen olo, että kirjailija on joutunut kaapimaan idealaarinsa pohjia, kun ei ole enää kerrassaan mitään muuta keksinyt... Tässäkin kirjassa kirjoitettiin seikkailukertomusta, mutta tällä kertaa asia ei vaivannut minua. Koin, että Reynoldsilla oli oikeasti jotain sanottavaa tarinoiden ja mielikuvituksen voimasta. Tarinat tarjoavat näkökulmia todellisuuteen ja auttavat kohtaamaan pelkoja, eikä vähäpätöistä ole myöskään tarinoiden kyky tarjota lohtua... Koetin miettiä, missä muussa teoksessa olisi käsitelty samanlaista teemaa. Mieleen tuli elokuva

Tarinan lopusta haluan vielä sanoa, että 
Muokannut 02.08.2022 21:09 Hiistu
Tykännyt: Jouni

06.12.2022 14:15 #58 :: Fiktiivi
Alastair Reynolds
Reynoldsin seuraava romaani on nimeltään Machine Vendetta ja se ilmestynee ensi vuonna. Kyse on prefekti Dreyfusin seikkailuista Ilmestysten avaruuden maailmassa. Kirjan myötä Reynoldsin kymmenen romaanin sopimus tulee täyteen ja kyseessä on näillä näkymin viimeinen IA-romaani.
Tykännyt: Tilu

• HPTP hahmo
  • HPTP
    Kadetti
    Tasolla 24
    55.21

07.12.2022 16:21 #59 :: HPTP
Alastair Reynolds
Olen havainnut saman. Omistan seitsemän Reynoldsin kirjaa, mutta noita IA alkupään teoksia on tuon hinnan vuoksi ihan turha haikailla. 100e käytetystä pokkarista, olipa tekijä aivan kuka hyvänsä, on helkutisti liikaa. Likeä ei tunnu AR uusintapainokset todellakaan kiinnostavan, vaikka luulisi lukijakunnan päinvastoin vaan laajentuneen.

Samaa voisi tietysti todeta Liken julkaisemista Dickin kirjoista. Vaikka Oraakkelin kirja tai Anna kyynelten tulla sanoi poliisimies, tulisivat päätymään omaan hyllyynkin, jos niitä nyt järkevään hintaan mistään saisi.
Muokannut 17.03.2023 10:04 HPTP
Tykännyt: Tilu

Valvojat: RinjaEmelie