03.11.2013 00:16 #21 :: Jussi
Scott Lynch
Kuten Xariel sanoi. The Republic of Thievesissä on vielä sama kansikuva, joten ei ole väliä, kumman valitsee. Sen voi huomioida, että monien mielestä amerikkalaiskustantamojen kovakantiset kirjat ovat brittiversioita laadukaampia. Pokkareissa taas brittilaitokset ovat yleensä kestävämpiä.

The Lies of Locke Lamorasta ja Red Seas Under Red Skiesista suosittelen kyllä hankkimaan amerikkalaispainokset. Ellei sitten jenkkipokkareiden kansitaide häiritse liikaa. Näissä on nimittäin mukana kartat, jotka brittikustantaja hylkäsi:

Camorr
Tal Verrar
The Sea of Brass

Myös WSOY päätti jättää kartan pois Locke Lamoran valheiden suomennoksesta, vaikka esimerkiksi ruotsalaiskustantaja säilytti sen käännöksessään.

Paikallisesta kirjastosta tuli muuten viesti, että varaamani TRoT on noudettavissa. En kyllä pääse heti aloittamaan, koska täytyy aluksi lukea muita kirjoja (uusinnat täynnä tai joku varannut).

• Sini hahmo
  • Sini

03.11.2013 13:42 #22 :: Sini
Scott Lynch

Nekrataal kirjoitti: Mitä eroa on noissa USA ja britti julkaisuissa?

Xariel ja Jussi jo ansiokkaasti vastasivatkin, mutta yksi olennainen ero niissä saattaa olla - oikeinkirjoitus ja jotkut sanavalinnat. Se on sitten itsestä kiinni tykkääkö enemmän britti- vai jenkkienglannista, aika pieniä ne erot on. Esim. colour vai color, favourite vai favorite.
Muokannut 03.11.2013 13:44 Sini

04.11.2013 15:25 #23 :: Nekrataal
Okei, kiitoksia selvennyksestä!

07.11.2013 02:42 #24 :: Jussi
Scott Lynch
Lynchin ja brittikustantajan tavoitteena on , että neljäs kirja The Thorn of Emberlain ilmestyy lokakuussa 2014. Siis vain vuosi TRoT:n jälkeen. Ei ole ollenkaan varmaa, että tämä onnistuu.

Hieno tavoite, mutta aiheuttaisi onnistuessaan minulle ongelmia kahden Herrasmiesroistot-pienoisromaanin kanssa, jotka toimivat "siltana" TRoT:n ja TToE:n välillä. Pidemmällä tauolla ne ehkä ehtisivät ilmestyä kokoelmana normaalilta kustantamolta. Nyt on kai pakko ostaa The Mad Baron's Mechanical Attic ja The Choir of Knives Subterraneanin laitoksina kiskurihintaan... Odottelen, tuleeko pienkustantajalta kohta tiedotetta näiden julkaisusta.

Huomasin muuten, että vanhassa uutisessa TMBMA:n pituudeksi ilmoitetaan 45 000 sanaa. Lynch on tämän jälkeen muokannut tarinaa rajusti ja siirtänyt sen tapahtumaan ajallisesti TRoT:n jälkeen. En tiedä, onko pituus kasvanut vai vähentynyt. Alun perinhän TMBMA ja TCoK olivat prequel-tarinoita.
Muokannut 27.11.2013 13:27 Jussi

19.11.2013 22:02 #25 :: Jussi
Scott Lynch
Lynchin viimeviikkoisessa twiitissä huomioni kiinnittyi kohtaan "Oh, it seems I need to finish a book, too." Voisiko finish-verbin käyttö viitata siihen, että The Thorn of Emberlain alkaa valmistua? Minä pääsen kohta aloittamaan The Republic of Thievesin, enää kolme kirjaa pitäsi lukea ennen sitä...

Sini kirjoitti: Kerrotaanpa asiasta mahdollisesti kiinnostuneille (saatettiin mainita jo vanhallakin puolella) että Scott Lynch seukkaa Elizabeth Bearin kanssa -> Bear on Finnconin 2014 kunniavieras -> Lynch on kans tulossa Jyväskylään!

WSOY paljasti ensi vuoden pokkarijulkaisunsa välille tammi-heinäkuu, eikä mukana ole toivomaani uusintapainosta Locke Lamoran valheista. Lynch ei toki ole virallinen kunniavieras, mutta jos Finnconiin osallistuvat (tai vaikka mahdollisen lehtihaastattelun lukevat) ihmiset kiinnostuvat bestseller-kirjailijan tuotannosta, eivät he voi ostaa Herrasmiesroistojen avausosan suomennosta muuten kuin käytettynä. Lynch on kansainvälisesti suurempi nimi kuin kukaan kolmesta kunniavieraasta.

Lynchin amerikkalaiskustantaja päätti vaihtaa The Lies of Locke Lamoran pokkarilaitoksen kansikuvan. Minä pidän uudesta

selvästi enemmän kuin aiemmasta versiosta:

Muokannut 14.07.2014 19:27 Jussi

20.11.2013 17:42 #26 :: Mab
Scott Lynch
^ Uusi kansi on tosiaan huomattavasti vanhaa hienompi :)

Mä edelleen elättelen toivoa Locke Lamoran suomentamisen jatkamisesta (ja miksei pokkariversion ottamisestakin ykkösosasta), jos maailmalla Lynch päätyisi aiempaa suurempaan nosteeseen. Kuten jos LL:n filmatisointi saataisiin käyntiin tai jotain vastaavaa :tongue:. Ei se nyt ihan mahdotonta olisi Game of Thronesin osoittauduttua menestykseksi.
Tykännyt: Iivari

21.11.2013 07:03 #27 :: tiarAnon
Scott Lynch
Tässä muuten Lynchin mietteitä hänen hahmoihinsa ja kirjoittamiseensa kohdistetusta kritiikistä: fuckyeahscifiwomenofcolour.tumblr.com/po...s-to-a-critic-of-the
Samalla avaa hyvin miehen ajatuksia fantasian kirjottamisesta. Nosti ainakin mun silmissä miehen pisteitä. :D
Muokannut 21.11.2013 07:04 tiarAnon

18.12.2013 02:39 #28 :: Jussi
Scott Lynch
tiarAnon: Lynch kirjoitti tuon vastauksen sähköpostiin jo vuosia sitten, itse asiassa ennen Red Seas Under Red Skiesin ilmestymistä. Naismerirosvosta suuttunut henkilö oli lukenut kirjailijan netissä postaaman näyteluvun.

Lynch sanoi viikko sitten eräässä blogissa, että The Thorn of Emberlainin pitäisi ilmestyä ensi syksynä. Hän antoi samalla ensimmäisen juonitiivistelmän kirjasta. TToE käynnistyy puoli vuotta edellisen osan lopetuksen jälkeen.

Sain tänään loppuun The Republic of Thievesin, joka oli taas muistutus siitä, miksi Scott Lynch on yksi suosikkikirjailijoistani[*]. Annoin teokselle neljä ja puoli tähteä enkkupuolen tietokannassa. Vaikka Scott kirjoittaa puhdasta viihdettä, on tyyli kaukana "perusfantasiasta". Minusta kirja oli kaiken odotuksen arvoinen, ja Lynchin dialogia sekä proosaa voisi lukea loputtomasti. Mutta TRoT saattoi silti olla vähän heikompi kuin kaksi edeltäjäänsä. Vertailua vaikeuttaa se, etten ole ottanut uusintakierrosta Herrasmiesroistojen aiemmista osista. Locke Lamoran valheet luin yli kuusi vuotta sitten. Onneksi TRoT:n puolivälistä löytyi kertaus sen tapahtumista.

TRoT on rakenteeltaan Lynchin kunnianhimoisin kirja tähän mennessä. Löytyihän avausosastakin paljon takaumia, mutta nyt kirjailija kuljettaa rinnakkain kahta juonta eri aikatasoilla. Mielestäni molemmat olivat yhtä kiinnostavia. Lynch väittää kehittyneensä viime vuosina kirjoittajana, ja hänen mukaansa aiemmin ilmestynyt TRoT olisi ollut lopullista versiota selvästi heikompi. Kun yritin vertailla muistikuviini edellisistä osista, niin teksti tuntui hiotummalta.

Ymmärrän Lynchin uutuutta kohtaan esitetyn rankankin kritiikin. Jos takauman teatterijuoni ei kiinnosta ja kaipaa vaikka edellisten osien taistelukohtauksia, voi TRoT jättää kylmäksi. Itse olen suorittanut yliopiston englanninopinnoissa kurssin, jossa käytiin tarkasti läpi yksi Shakespearen näytelmistä alkukielellä. Otteita Lynchin keksimästä Varkaiden tasavallasta luki siis mielellään. Loput pohdinnastani spoilerimerkinnän takana:

Varoitus: Spoiler.

[*] Nostan Lynchin esimerkiksi Joe Abercrombien yläpuolelle, vaikka britti on onnistunut samalla ajanjaksolla julkaisemaan useita erinomaisia romaaneja.
Muokannut 18.12.2013 03:22 Jussi

• max hahmo Kirjoittaja
  • max

18.12.2013 12:59 #29 :: max
Scott Lynch
Itse en kaivannut taistelukohtauksia, mutta juonittelua ja huijarimenoa enemmän kylläkin. Sen verran on Salvatorea sun muuta tullut luettua, että taistelukohtaukset tuntuu kirjoissa yleensä enemmänkin pakolliselta pahalta ja mitä vähemmän niihin käytetään aikaa sen parempi.. Mutta tällä kertaa kummassakaan juonessa ei ollut sellaista jännää huijaritwistia kuin aiemmissa kirjoissa...

19.12.2013 13:02 #30 :: Jussi
Scott Lynch
max: Hyvä pointti. Minulla oli kehno sanavalinta, olisi pitänyt puhua ylipäätään toimintakohtauksista. Ei sarjan avausosassa varsinaisia taisteluja tainnut ollakaan, mutta mieleeni on jäänyt hienoja yhteenottoja Red Seas Under Red Skiesista. Eikös Locke johtanut (omaksi yllätyksekseen) jotakin rynnäkköä toiseen laivaan? Monet ovat moittineet, että The Republic of Thievesin pääjuonessa ei ole todellista vaaran tuntua.

Sanoin viestissäni, että TRoT oli varmaankin kahta edeltäjäänsä heikompi, mutta en maininnut syytä. Minusta juoni ei vain ollut yhtä kiinnostava, vaikka muilla osa-alueilla kirja saattoi parantaa.

Missasin marraskuun alussa julkaistun pitkän Lynchin haastattelun . Kirjailija puhuu spoilaavasti TRoT:sta ja tulevista tapahtumista, joten tätä ei kannata tarkistaa, jos ei ole lukenut Varkaiden tasavaltaa. Haastis jatkuu toiselle alasivulle. The Thorn of Emberlain keskittyy Lynchin mukaan sotaan, "this book is all about the war". Lainaus yhdestä kysymyksestä ja vastauksesta:

So how much of the main story in the present, and the history do you have planned out already?

Ninty-five percent of it. I know where they’re going, I know what happens to them, I know what happens in the end, I know how they feel about it, and I know how it all wraps up.

EDIT: Kirjailijan tuoreiden twiittien perusteella TToE ei ole vielä valmis.

Wowza. LIES and RED SEAS are getting a fresh round of American reprints (mass market formats).

That makes grappling with their baby sibling, THE THORN OF NGGGGGGH GOD WHY AREN'T YOU DONE YET, a bit sweeter.

Muokannut 19.12.2013 18:16 Jussi

01.01.2014 22:27 #31 :: Jussi
Scott Lynch

This will be one of two Locke Lamora books released in 2014… Yep. You read that right: two!

Fantasy-Faction on yleensä luotettava sivusto, mutta epäilen silti tätä tietoa. Aiemmin on kerrottu, että Gollancz saa julkaista yhteisniteen vasta 18 kuukautta Subterranean Pressin laitosten jälkeen. Britti-Amazon antaa TBatK:n ilmestymisajaksi maaliskuun 2015 .

Toisaalta nopeutettuun ilmestymiseen olisi hyvä syy, sillä Lynch muokkasi The Mad Baron's Mechanical Atticin ja The Choir of Knivesin tapahtumaan The Republic of Thievesin jälkeen. Gollancz-kustantamolle voisi olla hölmöä julkaista aluksi The Thorn of Emberlain ja sitten perään pienoisromaanien kokoelma, joka sijoittuu ajallisesti ennen sarjan neljättä osaa.

EDIT: The Wertzone -blogin mukaan The Bastards and the Knives ilmestyy tämän vuoden loppupuolella.
Muokannut 03.01.2014 01:05 Jussi

06.01.2014 01:31 #32 :: Jussi
Scott Lynch
Lynch laittoi blogiinsa vuoden 2014 alustavan tapahtumakalenterin. Seuraava kohta ilahduttaa, vaikka asia oli ennestään tiedossa. Kaupungin nimen voisi kirjoitaa oikein...

FINNCON
Jyvaskla, Finland | July 11-13

Ehkä pitäisi käydä Finnconissa toista kertaa elämässäni... En kyllä tiedä, minkälaista ohjelmaa Lynchille tulee, sillä hän ei ole virallinen kunniavieras.

Sivukirjasto-blogi arvioi The Republic of Thievesin.

09.01.2014 23:45 #33 :: Mab
Scott Lynch
Sainpas minäkin nyt luettua The Republic of Thievesin joululomalla. Ennen kun lähden sitä enemmän ruotimaan, niin taustaksi sen verran, että sarjan avausosa on yksi yksittäisistä lempifantasiakirjoistani. Kakkososaan en ollut yhtä tyytyväinen, minkä takia odotin kolmososaa toisaalta innokkaasti, toisaalta hieman huolestuneesti. Näin jälkikäteen ajatellen ei olekaan yllättävää, että reaktioni Republiciin ovatkin hiukan kahtalaiset: siinä oli monia onnistumisia, mutta joissain suhteissa Lynchillä tuntui olevan hieman puhti poissa. En näin yhden lukukerran perusteella rankkaakaan kolmososaa ohi ykkösosan, vaikka proosa taisi tosiaan olla hiotumpaa ja myös henkilöhahmoja syvennettiin tässä mukavasti lisää.

Kirja alkoi mielestäni hyvin jännittävästi, keskivaiheilla tapahtui jonkun verran hyytymistä ja lopussa sitten kerronta taas piristyi. Lopetusasetelma oli mielestäni hyvin onnistunut; ei mitään turhauttavaa cliffhangeria, vaan asiat vietiin asiallisesti päätökseensä, mutta niin että pakka on nyt mukavasti sekaisin ja neljänteen kirjaan on odotettavissa kaikkea jännää.

Republic oli niin ikään monissa kohdin todella hauskaa luettavaa. Lynch on edelleen erinomainen kirjoittamaan nokkelaa dialogia ja hihittelinkin muutamissa kohdissa ihan ääneen, mitä tapahtuu minulle aika harvoin. Sen sijaan takaumien käytössä ei Lynch kuitenkaan tällä kertaa onnistunut mielestäni yhtä hyvin: esimerkiksi ykkösosaan verrattuna takaumat keskeyttivät nyt häiritsevämmin pääjuonen kerrontaa eivätkä sisältönsä puolesta tukeneet sitä niin hyvin. Nyt kokonaisuudesta tuli hiukan hajanainen vaikutelma. Silti olen toki iloinen, että takaumia oli mukana - varsinkin kirjan alkuosan takaumat olivat mielenkiintoisia.

Spoileritagien alla sitten hajanaisia mietteitä.

Tykännyt: Jussi

10.01.2014 17:12 #34 :: Jussi
Scott Lynch
Mab: erittäin hyvä TRoT-arvio/pohdinta. Itse mietin samoja asioita. Vastaukseni on spoiler-merkinnän takana.

Varoitus: Spoiler.

The Thorn of Emberlainin muokkaaminen on yhä kesken, Lynch twiittasi alkuviikosta:

Listening to Paul Leonard-Morgan's DREDD soundtrack while working on THORN OF EMBERLAIN. Could cause some interesting genre wire-crossing.

Muokannut 10.01.2014 20:23 Jussi
Tykännyt: Mab

11.01.2014 19:48 #35 :: Mab
Tykännyt: Jussi

02.03.2014 11:24 #36 :: Jussi
Scott Lynch

Jussi kirjoitti: Fantasy-Factionin uuden artikkelin mukaan kahden pienoisromaanin kokoelma The Bastards and the Knives ilmestyy tänä vuonna.

Jussi kirjoitti: Fantasy-Faction on yleensä luotettava sivusto, mutta epäilen silti tätä tietoa. Aiemmin on kerrottu, että Gollancz saa julkaista yhteisniteen vasta 18 kuukautta Subterranean Pressin laitosten jälkeen.

Asiasta on saatu lisävalaistusta. Lynchiltä kysyttiin perjantaina Twitterissä, ilmestyykö TBatK nyt maaliskuussa. Vastaukset:

No, I'm sorry. That book, as listed there, does not exist.

It does not exist and will not for years. It is an accidental listing that stores and databases won't stop listing.

Ehkä Subterranean Press julkaisee pienoisromaanit erillisinä niteinä myöhemmin tänä vuonna. Ilmeisesti The Thorn of Emberlain on yhä kesken, sillä Lynch twiittasi perjantaina:

Seriously. These characters. They are why I have a headache. GO TOWARD THE END OF THE BOOK, YOU SHITS. GO TOWAAAAARRRRRRD THE END.

The Republic of Thievesin pokkarilaitos ilmestyy Yhdysvalloissa heinäkuun lopulla. Edelweiss -katalogissa sanotaan pokkarin kohdalla:

MORE LOCKE STILL TO COME: We now own the next two books in the series, and expect the next book, The Thorn of Emberlain, to publish in Fall 2014.

"We now own the next two books" viittaa siihen, että amerikkalaiskustantaja hankki oikeudet sarjan neljänteen ja viidenteen osaan. Kiva saada kustantamoltakin vahvistus siihen, että TToE on tarkoitus julkaista syksyllä.

13.03.2014 14:57 #37 :: Jussi
Scott Lynch
Lynch ei ole päivittänyt virallista blogiaan sitten tammikuun alun, mutta en huomannut, että hän on siirtynyt Tumblriin. Hän kirjoitti kolme kiinnostavaa merkintää vadraneista, joiden yhteiskuntaan tutustutaan The Thorn of Emberlainissa.

Meet the Vadrans
Up the Red Ladder: Vadran Society
Vadrans: Sex, Sexuality, and Shootin’ Things

Toissapäivänä Lynch selvensi sarjan loppujen kirjojen takaumarakennetta.

29.06.2014 14:47 #38 :: Jussi
Scott Lynch
The Thorn of Emberlainin julkaisupäivää ei ole vieläkään paljastettu. Kirjaa ei löydy Lynchin kustantajien syyskatalogeista, ja vaikuttaakin siltä, että ilmestyminen on siirtynyt ensi vuodelle. Myöskään kahdesta Herrasmiesroistot-pienoisromaanista, joiden pitäisi tulla Subterranean Pressiltä, ei ole tiedotettu mitään.

The Republic of Thieves pääsi kolmanneksi tämänvuotisessa Locus- palkintoäänestyksessä fantasiaromaanien sarjassa. Edelle nousivat Neil Gaimanin ja Joe Hillin kirjat. TRoT:n brittipokkari muuten julkaistiin toukokuussa, esimerkiksi Adlibris toimittaa alle kahdeksalla eurolla.

Finnconin sivuilla Lynch on listattu yhdeksi virallisista vieraista.

Kirjailija kertoi huhtikuussa fantasiamaailmansa eri kansojen uskonnoista. Kiehtova kohta:

Muokannut 29.06.2014 18:54 Jussi

• max hahmo Kirjoittaja
  • max

30.06.2014 09:33 #39 :: max
Scott Lynch
Repubic of Thievesin pitkään sulateltu jälkimaku oli ehkä sittenkin pettymys, vaikka mieleenpainuviakin kohtauksia mukaan mahtui. Mutta tuli hankittua George R.R. Martinin uusi Rogues-antologia ja siinä oli kyllä erinomainen novelli Lynchiltä, joka tuntui jotenkin vapautuneemmalta ja nosti hyvin esiin hänen vahvuuksiaan (maailmanrakennus, dialogi) eikä mitään rasittavaa teatterihifistelyä.

Kaikkia novelleja en ole vielä lukenut, joten varauksetta en uskalla suositella, mutta eiköhän keskiverto fantasiafani saa rahoilleen vastinetta jo esim. Lynchin, Martinin, Rothfussin (Bast!) ja Abercrombien novelleista, jotka oli kaikki hyvin onnistuneita..
Muokannut 30.06.2014 09:35 max

01.07.2014 16:04 #40 :: Jussi
Scott Lynch
Rogues nousi avausviikollaan sijalle seitsemän New York Timesin bestseller-listalla. Tällainen on kuulemma hyvin harvinaista antologioille. Oletko muuten lukenut Lynchin aiempia novelleja/pienoisromaaneja, max? Minä tykkäsin kovasti tarinoista In the Stacks ja The Effigy Engine.

Lynch vastasi eilen kysymykseen seuraavan kirjan etenemisestä:

I do not generally comment on my progress in public, but THORN is very deeply underway and is, especially compared to its immediate predecessor, going to cross the finish line only a bit later than I'd hoped.

TToE tulee siis myöhästymään vähän suunnitellusta, mikä tarkoittanee sitä, että teos ei ilmesty tänä vuonna.

Valvojat: RinjaEmelie