Brandon Sanderson

24.08.2017 18:17 #41

Viimeinen valtakunta toimii kyllä esimerkillisen hyvin omillaan. Lukemisen voi hyvillä mielin lopettaa siihen jos ei sarjoista perusta. Kakkososassa tästä ei sitten ole tietoakaan, koko kirja tuntuu pohjustukselta kolmanteen.

Darkki
Darkki vastasi aiheeseen: Brandon Sanderson
28.09.2017 22:51 #42

Kun näin keväällä, että suomeksi julkaistaan Brandon Sandersonin ensimmäinen kirja Usvasyntyinen-sarjasta, päätin tutustua miehen tuotantoon. En kuitenkaan jaksanut odottaa suomennosta vaan aloitin lukea sarjaa englanniksi.

Nyt 5kk myöhemmin olen täysin koukussa näihin kirjoihin. Mistborn-sarjan kaikki kuusi julkaistua kirjaa ahmin peräjälkeen melko nopealla tahdilla. Maailma ja hahmot näissä kirjoissa ovat mielenkiintoisia tykkäsin kirjoista kovasti. Sarjan seitsemäs kirja julkaistaan vasta parin vuoden päästä ja tuo tuntuu kyllä liian pitkältä ajalta ...

Jos jotain negatiivista hakee, niin nämä kirjat lukee ahmien läpi ja lopulta kun kirjat loppuvat, niin itse kirjasarjat eivät ole vielä lähelläkään päätöksiä. Sanderson on nyt taas yksi niistä kirjailijoista muiden joukossa, joiden kirjoja joudun odottamaan malttamattomasti jopa vuosia. Ihan kuin lukulistani ei olisi ollut jo ennestään tuskallinen esim. Martinin ja Rothfussin kirjojen osalta ;)

Viimeksi muokattu: 28.09.2017 22:54 : Darkki.

30.10.2017 13:05 #43

Luin vihdoinkin Sandersonilta ensimmäisen täysmittaisen romaanin, joka oli puhtaasti miehen itse kirjoittama. Valintani oli Elantris, koska se on kirjailijan esikoistyö. Lainasin kirjastosta kymmenvuotisjuhlapainoksen, johon tekstiä on korjailtu ja mukaan otettu erilaista bonusmateriaalia.

Olin siis ennestään lukenut Sandersonilta kolme viimeistä Ajan pyörää sekä kaksi pienoisromaania, joten tiesin, että hän osaa kirjoittaa. Brandon ei suosittele, että hänen tuotantoonsa tutustuminen aloitetaan Elantriksella, koska on omasta mielestään kehittynyt kirjoittajana paljon esikoisteoksensa jälkeen. Mutta kaikesta huolimatta yllätyin, miten kovasti ongelmia Elantriksessa oli. Mietin kolmen tähden antamista tietokannassa, mutta päädyin lopulta kolmeen ja puoleen. Jos tämä olisi ollut ensimmäinen Sandersonini, olisin saattanut ajatella kirjan jälkeen, että "Ei jatkoon!".

Elantris oli viihdyttävää luettavaa, ja se oli kohtalaisen omaperäinen. Uskonnoilla oli isompi rooli tarinassa kuin yleensä eeppisessä fantasiassa. Kirja sijoittui kokonaan yhteen kaksoiskaupunkiin. Maailma ei ollut erityisen kiinnostava, muttei huonokaan. Elantriksessa oli kolme näkökulmahenkilöä, ja heidän lukunsa tulivat aina peräkkäin samassa järjestyksessä. Raoden ja Hrathen olivat ihan toimivia hahmoja, mutta naispäähenkilö Sarene todellakaan ei. Hän tuntui välillä karikatyyriltä.

Juoni oli OK, mitä nyt minua ihmetytti kummallinen käänne, jossa
Vaikka lopetus oli onnistunut, pidin silti enemmän kirjan alku- kuin loppupuolesta. Parhaat osiot olivat ne, joissa kuvattiin Raodenin pyrkimyksiä palauttaa järjestys Elantriksen kaupunkiin. Sandersonin proosa oli yllättävän heikkoa verrattuna lukemiini miehen myöhempiin töihin. Ennen Elantriksen aloittamista luin Paula Volskyn Illusionia, ja tyylin muuttuminen oli raju Sandersoniin siirtyessäni. Volsky oli kerronnassa ja hahmonkuvauksessa aivan eri tasolla kuin Brandon Elantriksessa.

Jotkut fantasiakirjailijat onnistuvat jo esikoiromaanillaan loistavasti, tällaisia nimiä viimeisen 20 vuoden ajalta ovat mm. Steven Erikson, R. Scott Bakker, Scott Lynch ja Patrick Rothfuss. Sanderson ei todellakaan kuulu joukkoon. Luin kesällä Trudi Canavanin esikoisen The Magicians' Guild, joka oli myös Elantrista parempi, vaikkei mikään mestariteos. Sillekin annoin kolme ja puoli tähteä.

Kymmenvuotislaitokseen Sanderson oli lisännyt loppuun lyhyen, alle kolmen sivun mittaisen uuden luvun. Tämä oli minusta koko Elantriksen kiinnostavin luku, sekä parhaiten kirjoitettu. Se kertoi salaperäisestä Hoid-nimisestä hahmosta. Korjatussa painoksessa oli myös uusi Ars Arcanum -liite. Sekin oli erittäin kiehtova, tekstissä vertailtiin Elantriksen maailman taikajärjestelmää muiden ihmisten asuttamien planeettojen vastaaviin. Mukana oli outoja termejä, esimerkiksi "full Shard of Adonalsium".

Juuri Hoid-luku ja Ars Arcanum saivat minut antamaan kirjalle tietokannassa kolme ja puoli tähteä kolmen sijasta. Ne loivat onnistuneesti kuvan siitä, että Elantriksen tarina on vain pieni osa jotain suurempaa kosmista kertomusta. En kummastakaan kauheasti ymmärtänyt, mutta se ei haitannut. Alkuperäisestä Elantriksesta molemmat siis puuttuivat.

Elantris on yksittäinen romaani, mutta Sanderson suunnittelee tarinan laajentamista trilogiaksi. Seuraavaksi luen Brandonilta Usvasyntyinen-trilogian, sen jäkeen Warbreakerin ja The Way of Kingsin. Ajattelin noudattaa tästä lähtien julkaisujärjestystä, jos Cosmeren multiversumi avautuisi näin parhaiten. Pienoisromaani The Emperor's Soul muuten sijoittuu samalle planeetalle kuin Elantris, mutta eri puolelle maailmaa, toisenlaiseen kulttuuriin.

Viimeksi muokattu: 30.10.2017 14:04 : Jussi.

03.11.2017 10:28 #44

Jussi kirjoitti:

Itse pidän sekä Sandersonin että Eriksonin esikoisia melko epäonnistuneita, mutta päinvastaisista syistä, jotka leimaavat koko kirjailijoiden uraa (sikäli huono tuuri että olet aloittanut Sandersonin kirjallisesti parhaasta tuotoksesta eli Emperors Soulista). Sandersonilla on todella timantinkovat rakenteet kirjoissaan, mutta hän on pohjimmiltaan valitettavasti melko huono kirjailija. Ehkä tietyllä tapaa tarkoituksella 'huono', kuten Stephen King - määrä tapaa vaatia veronsa laadun kustannuksella, mutta kun ideat ovat tarpeeksi hyviä, niin nopeastipa ne puutteet unohtuu. Siksi Dan Brownkin toimii. Erikson taas on todella kunnianhimoinen kirjoittaja, mutta pidän hänen teostensa rakenteita melko epäonnistuneina, varsinkin esikoisessa. Ne eivät useinkaan ole samalla tavalla kiinnostavasti epäselviä, kuten joku Gene Wolfe, vaan usein vain epäselviä..

Darkki kirjoitti: Onneksi Brandon on tuottelias ja Mistborn-sarjan kirjojen loputtua päätin lukea seuraavaksi kehuttua Stormlight Archive-sarjaa. Sarjan kaksi ensimmäistä kirjaa ovat molemmat jo yli 1000 sivuisia tiiliskiviä, jotka tuli kuitenkin luettua ihan liian äkkiä loppuun! Sarjan kolmas kirja julkaistaan onneksi kuukauden päästä, mutta en malttais odottaa edes niin pitkään, että saan käsiini seuraavan osan :)

Suosittelen myös tuota Arcanum Unbounded -novellikokoelmaa. Siinä on pienosromaanimittainen novelli Stormlight Archives -maailmasta ja Mistborn-sarjalle melko keskeinen novelli "Mistborn: Secret History" (jonka voi lukea juuri noiden trilogioiden päälle) vieroitusoireisiin. Ja muitakin hyviä novelleja toki, kuten tuo edellä mainittu Emperors Soul.

03.11.2017 12:57 #45

max kirjoitti: (sikäli huono tuuri että olet aloittanut Sandersonin kirjallisesti parhaasta tuotoksesta eli Emperors Soulista)

Sanoinkin jo aiemmassa viestissä, että pidin pienoisromaanista Shadows for Silence in the Forests of Hell enemmän kuin The Emperor's Soulista. Sandersonin kirjoitustyyli oli tässä mielestäni rikkaampi. Minulla ei siis ole ollut pelkkää alamäkeä aloituksen jälkeen... Ja ensitutustumiseni Sandersoniin olivat kolme viimeistä Ajan pyörää.

max kirjoitti: mutta hän on pohjimmiltaan valitettavasti melko huono kirjailija.

Sinulla on kuitenkin avatarina The Way of Kingsin kansimaalaus, vaikka pidät Sandersonia melko huonona kirjailijana?

max kirjoitti: Erikson taas on todella kunnianhimoinen kirjoittaja, mutta pidän hänen teostensa rakenteita melko epäonnistuneina, varsinkin esikoisessa.

Gardens of the Moon tosiaan jakaa paljon mielipiteitä. Jos muistan oikein, niin kirja jäi kesken George R.R. Martiniltakin. Itse tykkään GotM:sta (ja sen rakenteesta) valtavasti – mielestäni viiden tähden romaani. GotM on myös toistaiseksi ainoa Eriksonin työ, joka on päässyt ehdolle arvostettuun World Fantasy Awardiin.

03.11.2017 15:46 #46

Sanderson on top10-suosikkejani, (kuten myös haukkumani King ja Brown), ehkä jopa se Suosikki isolla ässällä. Jos karkeasti jaetaan kirjallisuus rakentuvaksi kielestä, muodosta ja sisällöstä, niin Sandersonin teoksissa on mielestäni huono kieli, ennalta-arvattavasti mutta ammattitaitoisesti ja koukuttavasti toteutettu muoto ja timanttinen sisältö. Ehkä huono on liian rajusti sanottu, mutta sanotaan vaikka ongelmallinen, joskin pääteos Stormlight Archivesissa ongelmat tuntuvat pysyvän aika hyvin kurissa tai ehkä ne vain hukkuvat eeppiseen massaan kuten Kingillä... Kuka sitten on hyvä kirjailija? Esimerkiksi toisella suosikillani Patrick Rothfussilla tuon karkean jakoni kolme osa-aluetta ovat mestarillisessa tasapainossa, mutta Sanderson puutteistaan huolimatta vetoaa sisällöllisellä kunnianhimoisuudellaan ja silkalla työteliäisyydellään enemmän.

Viimeksi muokattu: 03.11.2017 15:55 : max.

04.11.2017 12:03 #47

Selvä.

Nyt on tiedossa, että Usvasyntyisen toisen osan suomennos Ylenemisen kaivo ilmestyy Jalavalta huhtikuussa. Kääntäjänä jatkaa Mika Kivimäki. Tietokannassa voi katsoa juonikuvauksen:
www.risingshadow.fi/library/book/8158-ylenemisen-kaivo

Ehkä saamme Ajan sankarin sitten syksyllä 2018? Suomennoksen on luvattu ilmestyvän ensi vuonna.

PercyJacksonfani, Kultasuu, 0Celia0
Uusin jäsen: anni.tuulia 05