Brandon Sanderson

24.08.2017 18:17 #41

Viimeinen valtakunta toimii kyllä esimerkillisen hyvin omillaan. Lukemisen voi hyvillä mielin lopettaa siihen jos ei sarjoista perusta. Kakkososassa tästä ei sitten ole tietoakaan, koko kirja tuntuu pohjustukselta kolmanteen.

Darkki
Darkki vastasi aiheeseen: Brandon Sanderson
28.09.2017 22:51 #42

Kun näin keväällä, että suomeksi julkaistaan Brandon Sandersonin ensimmäinen kirja Usvasyntyinen-sarjasta, päätin tutustua miehen tuotantoon. En kuitenkaan jaksanut odottaa suomennosta vaan aloitin lukea sarjaa englanniksi.

Nyt 5kk myöhemmin olen täysin koukussa näihin kirjoihin. Mistborn-sarjan kaikki kuusi julkaistua kirjaa ahmin peräjälkeen melko nopealla tahdilla. Maailma ja hahmot näissä kirjoissa ovat mielenkiintoisia tykkäsin kirjoista kovasti. Sarjan seitsemäs kirja julkaistaan vasta parin vuoden päästä ja tuo tuntuu kyllä liian pitkältä ajalta ...

Jos jotain negatiivista hakee, niin nämä kirjat lukee ahmien läpi ja lopulta kun kirjat loppuvat, niin itse kirjasarjat eivät ole vielä lähelläkään päätöksiä. Sanderson on nyt taas yksi niistä kirjailijoista muiden joukossa, joiden kirjoja joudun odottamaan malttamattomasti jopa vuosia. Ihan kuin lukulistani ei olisi ollut jo ennestään tuskallinen esim. Martinin ja Rothfussin kirjojen osalta ;)

Viimeksi muokattu: 28.09.2017 22:54 : Darkki.

30.10.2017 13:05 #43

Luin vihdoinkin Sandersonilta ensimmäisen täysmittaisen romaanin, joka oli puhtaasti miehen itse kirjoittama. Valintani oli Elantris, koska se on kirjailijan esikoistyö. Lainasin kirjastosta kymmenvuotisjuhlapainoksen, johon tekstiä on korjailtu ja mukaan otettu erilaista bonusmateriaalia.

Olin siis ennestään lukenut Sandersonilta kolme viimeistä Ajan pyörää sekä kaksi pienoisromaania, joten tiesin, että hän osaa kirjoittaa. Brandon ei suosittele, että hänen tuotantoonsa tutustuminen aloitetaan Elantriksella, koska on omasta mielestään kehittynyt kirjoittajana paljon esikoisteoksensa jälkeen. Mutta kaikesta huolimatta yllätyin, miten kovasti ongelmia Elantriksessa oli. Mietin kolmen tähden antamista tietokannassa, mutta päädyin lopulta kolmeen ja puoleen. Jos tämä olisi ollut ensimmäinen Sandersonini, olisin saattanut ajatella kirjan jälkeen, että "Ei jatkoon!".

Elantris oli viihdyttävää luettavaa, ja se oli kohtalaisen omaperäinen. Uskonnoilla oli isompi rooli tarinassa kuin yleensä eeppisessä fantasiassa. Kirja sijoittui kokonaan yhteen kaksoiskaupunkiin. Maailma ei ollut erityisen kiinnostava, muttei huonokaan. Elantriksessa oli kolme näkökulmahenkilöä, ja heidän lukunsa tulivat aina peräkkäin samassa järjestyksessä. Raoden ja Hrathen olivat ihan toimivia hahmoja, mutta naispäähenkilö Sarene todellakaan ei. Hän tuntui välillä karikatyyriltä.

Juoni oli OK, mitä nyt minua ihmetytti kummallinen käänne, jossa
Vaikka lopetus oli onnistunut, pidin silti enemmän kirjan alku- kuin loppupuolesta. Parhaat osiot olivat ne, joissa kuvattiin Raodenin pyrkimyksiä palauttaa järjestys Elantriksen kaupunkiin. Sandersonin proosa oli yllättävän heikkoa verrattuna lukemiini miehen myöhempiin töihin. Ennen Elantriksen aloittamista luin Paula Volskyn Illusionia, ja tyylin muuttuminen oli raju Sandersoniin siirtyessäni. Volsky oli kerronnassa ja hahmonkuvauksessa aivan eri tasolla kuin Brandon Elantriksessa.

Jotkut fantasiakirjailijat onnistuvat jo esikoiromaanillaan loistavasti, tällaisia nimiä viimeisen 20 vuoden ajalta ovat mm. Steven Erikson, R. Scott Bakker, Scott Lynch ja Patrick Rothfuss. Sanderson ei todellakaan kuulu joukkoon. Luin kesällä Trudi Canavanin esikoisen The Magicians' Guild, joka oli myös Elantrista parempi, vaikkei mikään mestariteos. Sillekin annoin kolme ja puoli tähteä.

Kymmenvuotislaitokseen Sanderson oli lisännyt loppuun lyhyen, alle kolmen sivun mittaisen uuden luvun. Tämä oli minusta koko Elantriksen kiinnostavin luku, sekä parhaiten kirjoitettu. Se kertoi salaperäisestä Hoid-nimisestä hahmosta. Korjatussa painoksessa oli myös uusi Ars Arcanum -liite. Sekin oli erittäin kiehtova, tekstissä vertailtiin Elantriksen maailman taikajärjestelmää muiden ihmisten asuttamien planeettojen vastaaviin. Mukana oli outoja termejä, esimerkiksi "full Shard of Adonalsium".

Juuri Hoid-luku ja Ars Arcanum saivat minut antamaan kirjalle tietokannassa kolme ja puoli tähteä kolmen sijasta. Ne loivat onnistuneesti kuvan siitä, että Elantriksen tarina on vain pieni osa jotain suurempaa kosmista kertomusta. En kummastakaan kauheasti ymmärtänyt, mutta se ei haitannut. Alkuperäisestä Elantriksesta molemmat siis puuttuivat.

Elantris on yksittäinen romaani, mutta Sanderson suunnittelee tarinan laajentamista trilogiaksi. Seuraavaksi luen Brandonilta Usvasyntyinen-trilogian, sen jäkeen Warbreakerin ja The Way of Kingsin. Ajattelin noudattaa tästä lähtien julkaisujärjestystä, jos Cosmeren multiversumi avautuisi näin parhaiten. Pienoisromaani The Emperor's Soul muuten sijoittuu samalle planeetalle kuin Elantris, mutta eri puolelle maailmaa, toisenlaiseen kulttuuriin.

Viimeksi muokattu: 30.10.2017 14:04 : Jussi.

03.11.2017 10:28 #44

Jussi kirjoitti:

Itse pidän sekä Sandersonin että Eriksonin esikoisia melko epäonnistuneita, mutta päinvastaisista syistä, jotka leimaavat koko kirjailijoiden uraa (sikäli huono tuuri että olet aloittanut Sandersonin kirjallisesti parhaasta tuotoksesta eli Emperors Soulista). Sandersonilla on todella timantinkovat rakenteet kirjoissaan, mutta hän on pohjimmiltaan valitettavasti melko huono kirjailija. Ehkä tietyllä tapaa tarkoituksella 'huono', kuten Stephen King - määrä tapaa vaatia veronsa laadun kustannuksella, mutta kun ideat ovat tarpeeksi hyviä, niin nopeastipa ne puutteet unohtuu. Siksi Dan Brownkin toimii. Erikson taas on todella kunnianhimoinen kirjoittaja, mutta pidän hänen teostensa rakenteita melko epäonnistuneina, varsinkin esikoisessa. Ne eivät useinkaan ole samalla tavalla kiinnostavasti epäselviä, kuten joku Gene Wolfe, vaan usein vain epäselviä..

Darkki kirjoitti: Onneksi Brandon on tuottelias ja Mistborn-sarjan kirjojen loputtua päätin lukea seuraavaksi kehuttua Stormlight Archive-sarjaa. Sarjan kaksi ensimmäistä kirjaa ovat molemmat jo yli 1000 sivuisia tiiliskiviä, jotka tuli kuitenkin luettua ihan liian äkkiä loppuun! Sarjan kolmas kirja julkaistaan onneksi kuukauden päästä, mutta en malttais odottaa edes niin pitkään, että saan käsiini seuraavan osan :)

Suosittelen myös tuota Arcanum Unbounded -novellikokoelmaa. Siinä on pienosromaanimittainen novelli Stormlight Archives -maailmasta ja Mistborn-sarjalle melko keskeinen novelli "Mistborn: Secret History" (jonka voi lukea juuri noiden trilogioiden päälle) vieroitusoireisiin. Ja muitakin hyviä novelleja toki, kuten tuo edellä mainittu Emperors Soul.

03.11.2017 12:57 #45

max kirjoitti: (sikäli huono tuuri että olet aloittanut Sandersonin kirjallisesti parhaasta tuotoksesta eli Emperors Soulista)

Sanoinkin jo aiemmassa viestissä, että pidin pienoisromaanista Shadows for Silence in the Forests of Hell enemmän kuin The Emperor's Soulista. Sandersonin kirjoitustyyli oli tässä mielestäni rikkaampi. Minulla ei siis ole ollut pelkkää alamäkeä aloituksen jälkeen... Ja ensitutustumiseni Sandersoniin olivat kolme viimeistä Ajan pyörää.

max kirjoitti: mutta hän on pohjimmiltaan valitettavasti melko huono kirjailija.

Sinulla on kuitenkin avatarina The Way of Kingsin kansimaalaus, vaikka pidät Sandersonia melko huonona kirjailijana?

max kirjoitti: Erikson taas on todella kunnianhimoinen kirjoittaja, mutta pidän hänen teostensa rakenteita melko epäonnistuneina, varsinkin esikoisessa.

Gardens of the Moon tosiaan jakaa paljon mielipiteitä. Jos muistan oikein, niin kirja jäi kesken George R.R. Martiniltakin. Itse tykkään GotM:sta (ja sen rakenteesta) valtavasti – mielestäni viiden tähden romaani. GotM on myös toistaiseksi ainoa Eriksonin työ, joka on päässyt ehdolle arvostettuun World Fantasy Awardiin.

03.11.2017 15:46 #46

Sanderson on top10-suosikkejani, (kuten myös haukkumani King ja Brown), ehkä jopa se Suosikki isolla ässällä. Jos karkeasti jaetaan kirjallisuus rakentuvaksi kielestä, muodosta ja sisällöstä, niin Sandersonin teoksissa on mielestäni huono kieli, ennalta-arvattavasti mutta ammattitaitoisesti ja koukuttavasti toteutettu muoto ja timanttinen sisältö. Ehkä huono on liian rajusti sanottu, mutta sanotaan vaikka ongelmallinen, joskin pääteos Stormlight Archivesissa ongelmat tuntuvat pysyvän aika hyvin kurissa tai ehkä ne vain hukkuvat eeppiseen massaan kuten Kingillä... Kuka sitten on hyvä kirjailija? Esimerkiksi toisella suosikillani Patrick Rothfussilla tuon karkean jakoni kolme osa-aluetta ovat mestarillisessa tasapainossa, mutta Sanderson puutteistaan huolimatta vetoaa sisällöllisellä kunnianhimoisuudellaan ja silkalla työteliäisyydellään enemmän.

Viimeksi muokattu: 03.11.2017 15:55 : max.

04.11.2017 12:03 #47

Selvä.

Nyt on tiedossa, että Usvasyntyisen toisen osan suomennos Ylenemisen kaivo ilmestyy Jalavalta huhtikuussa. Kääntäjänä jatkaa Mika Kivimäki. Tietokannassa voi katsoa juonikuvauksen:
www.risingshadow.fi/library/book/8158-ylenemisen-kaivo

Ehkä saamme Ajan sankarin sitten syksyllä 2018? Suomennoksen on luvattu ilmestyvän ensi vuonna.

20.12.2017 01:51 #48

Sanderson bloggasi , että hänen seuraava romaaninsa on Skyward. Tämä on young adult -scifiä, joka ei sijoitu Cosmereen. Kirjan pitäisi ilmestyä marraskuussa 2018. Juonikuvaus:

Defeated, crushed, and driven almost to extinction, the remnants of the human race are trapped on a planet that is constantly attacked by mysterious alien starfighters. Spensa, a teenage girl living among them, longs to be a pilot. When she discovers the wreckage of an ancient ship, she realizes this dream might be possible — assuming she can repair the ship, navigate flight school, and (perhaps most importantly) persuade the strange machine to help her. Because this ship, uniquely, appears to have a soul.

Kirjailija julkaisi tänään vuosittaisen State of the Sanderson -artikkelin. Siitä löytyy tietoa nykyisistä ja tulevista projekteista.

Mainitaan vielä se, että Oathbringer nousi New York Timesin bestseller-listan kärkipaikalle.

20.12.2017 10:55 #49

Skyward on pitkästä aikaa kiinnostava Sanderson-sivuprojekti. Young Adult -leima laski odotuksia, mutta se on ilmeisen häilyvä, sillä eurooppalainen versio julkaistaan aikuisten hyllyyn. Juonikuvaukseen voisi lisätä että Sandersonin ideana on yhdistää Ender's Game -tyyppinen sotakoulugenre lohikäärmeisiin, mikä ei ehkä tuota mitään suurta mestariteosta, mutta kuulostaahan se nyt todella viihdyttävältä.

02.02.2018 01:34 #50

Nettikirjakauppojen mukaan Ajan sankari ilmestyy marraskuussa:
www.adlibris.com/fi/kirja/ajan-sankari-9789518875478

Jos Usvasyntyinen on myyntimenestys, niin olen miettinyt, miten Jalava jatkaa Sandersonin kanssa trilogian päätyttyä. Seuraavaksi suomeksi The Alloy of Law, vai sittenkin rohkeasti The Way of Kings? Jos myynti on huonoa, niin kääntäminen loppuu Ajan sankariin. Kun kustantamolta kysyttiin ennen Vain puoliksi kuninkaan julkaisua, että voisiko Joe Abercrombien Ensimmäisen lain maailmaan sijoittuvia ns. standalone-kirjoja suomentaa, oli vastaus:

Katsotaan mikä on vastaanotto! Ensimmäinen painos (tai tässä trilogia) on kustantajan markkinatutkimus.

Ilmeisesti Särkynyt meri ei käynyt tarpeeksi hyvin kaupaksi, sillä Abercrombien brittikustantajan tuoreen katalogin mukaan standalonien suomennosoikeuksia ei ole hankittu.

Sandersonin brittikustantaja laati opasjulisteen uusille lukijoille. Otsikkona on Brandon Sanderson: The Master of Cosmere. Siinä löytyy joitakin virheitä, esimerkiksi Words of Radiance on merkitty The Stormlight Archiven avausosaksi. Julisteen mukaan kokeneiden fantasialukijoiden kannattaa aloittaa Stormlight Archivella, joka on "Brandon's Game of Thrones". Fantasiaan vasta tutustuville taas sopii Mistborn, jota verrataan Taruun sormusten herrasta.

31.03.2018 22:48 #51

Booky.fin mukaan Ajan sankari ilmestyy 15. joulukuuta. Nettikirjakaupasta löytyy myös suomenkielinen juoniselostus, jonka voi halutessaan tarkistaa tietokannasta . Suomennoksen pituudeksi on merkitty 720 sivua kovakantisena.

Esittelytekstin lopussa sanotaan:

Brandon Sanderson on saanut lukuisia fantasiakirjallisuuden palkintoja ja tunnustuksia. Hän on kirjoittanut alkuperäiselle Usvasyntyinen-trilogialle useita jatko-osia.

Ehkä tällä vihjataan siihen, että Wax & Wayne -alasarjaa saatetaan suomentaa, jos alkuperäisen trilogian myynti on tarpeeksi hyvää.

Ketjussa mainitsemaani Skywardiin on nyt saatavilla aiempaa parempi juonikuvaus, jonka näkee enkkupuolella . Alapuolella amerikkalaiskustantajan kirjakauppiaita varten laatima teksti "Key selling points":

SUPERSTAR AUTHOR: Brandon Sanderson is one of the biggest authors in fantasy today. He is a superstar with a dedicated fanbase.

FALL 2018 IS A BIG MOMENT FOR BRANDON: The paperback of Oathbringer goes on-sale (10/30/18). Although, he won’t go on tour for that release, to date Oathbringer (11/14/17) has U.S hardcover sales of over 160,000, plus another 320,000 in ebook and audio for a total of 500,000 copies to date.

YA SUCCESS: This will be his second YA series and we already have had enormous success with his first — all three books in the Reckoners series: Steelheart, Firefight, and Calamity, were instant #1 New York Times bestsellers.

ACCESSIBLE READ: Like the Maze Runner series and the Reckoners series, this is an incredibly accessible action-adventure series, easy for readers, reluctant and not, to lose him/herself in. This book reads like a movie!

GIRL PROTAGONIST: This series has a heroine leading the charge, so we hope to attract more girl readers to Brandon’s rabid fan base.

Tekstin kirjoitushetkellä Oathbringer, joka ilmestyi marraskuussa, oli myynyt yksin Yhdysvalloissa puoli miljoonaa kappaletta. Aikamoinen suoritus. En muuten olisi ikinä uskonut, että sähkö/äänikirjamyynti on reilusti kovakantisten myyntiä suurempaa.

Nyt on selvinnyt, että Oathbringer julkaistaan ensi marraskuussa Yhdysvalloissa trade paperbackinä, ei pokkarina. Termi tarkoittaa kovakantisen kokoista pehmytkantista kirjaa. Oathbringerin massiivisen pituuden takia amerikkalaiskustantaja Tor on päättänyt jättää pokkarin välistä. Britanniassa pokkaripainos kyllä julkaistaan, mutta kahteen osaan pilkottuna (sarjan edellisten kirjojen tapaan).

Sandersonilta ilmestyy syyskuussa kovakantinen kirja Legion: The Many Lives of Stephen Leeds . Kustantajana toimii Tor. Teos sisältää kolme Legion-pienoisromaania, joista kaksi on lukijoille ennestään tuttuja.

EDIT: Mainitaan vielä se, että The Stormlight Archive sai ehdokkuuden Hugo-palkintoon parhaan kirjasarjan kategoriassa.

Viimeksi muokattu: 01.04.2018 00:44 : Jussi.

Riku
Teknikko
Riku vastasi aiheeseen: Brandon Sanderson
09.04.2018 23:12 #52

Tutustuin Sandersoniin melko myöhään, ja luen vasta toista hänen kirjaansa. Tunnen hänet lähinnä kirjoitusluennoistaan, jotka on kuvattu ja löytyvät youtubesta (suosittelen) ja writing excuses podcastista (suosittelen myös). Sandersonin taikuuden lakeja olen etenkin pohtinut omien kirjoitusteni yhteydessä.

Varsin vakuuttava ja tulen varmaan lukemaan ainakin Mistborn kirjat lävitse lähitulevaisuudessa.

18.04.2018 14:37 #53

Art Housen kaupassa Ylenemisen kaivo on saanut maininnan "varastossa", joten merkitsin kirjan ilmestyneeksi.

Teoksen pituus on kustantamon kaupan mukaan 744 sivua. En tiedä, onko se todellinen lukema. Mutta Ylenemisen kaivon pitäisi olla paksumpi kuin Viimeinen valtakunta, jonka sivumäärä on 608.

Riku
Teknikko
Riku vastasi aiheeseen: Brandon Sanderson
18.04.2018 15:56 #54

Englanninkielinen versio on 763 sivua joten oikealla tasolla näyttää olevan.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Brandon Sanderson
21.06.2018 04:34 #55

Aika suuri pettymys oli tämä Ylenemisen Kaivo, mutta niinhän se tuppaa olemaan monessa sarjassa. Tietysti ensimmäisen osan loppu jo vähän pohjusti tätä surkeutta. Saa lopetus kyllä olla aika paljon parempi, että tämä sarja kohoaisi keskinkertaisuudestaan.

23.10.2018 02:39 #56

Skywardin virallinen julkaisupäivä on 6. marraskuuta eli aika pian. Kirjan pituus kovakantisena on 528 sivua. Alapuolella jenkkikansi ja brittikansi:

Sanderson kertoi, että Skywardin aloittamasta sarjasta tuleekin neliosainen, eikä trilogia. Toinen kirja Starsight julkaistaan ensi vuonna.

Wax & Wayne -sarjan (eli toisen Usvasyntyinen-sarjan) päätösosan ilmestyminen on taas lykkääntynyt. Näillä näkymin The Lost Metal julkaistaan syksyllä 2020.

Sanderson on vuosia suunnitellut Dark One -nimistä fantasiakirjasarjaa. Hän aloitti sen kehittelyn jo ennen kuin hänet palkattiin kirjoittamaan loppuun Ajan pyörä. Kesäkuussa uutisoitiin , että Dark One aiotaan toteuttaa tv-sarjana, sarjakuvina sekä romaaneina.

FremantleMedia North America and Random House Studio are partnering with fantasy author Brandon Sanderson on a new multimedia project called Dark One. This fantasy drama, about a young man with visions of a fantasy world he is fated to destroy, will take place over an ambitious number of platforms including a dramatic television series, a graphic novel, a supplementary book series, and a podcast.

Sandersonin omia kirjoja on muuten tähän mennessä myyty yli 12 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti (Ajan pyöriä ei lasketa lukuun mukaan).

14.12.2018 11:40 #57

Art House -ryhmän verkkokaupan mukaan Ajan sankari on "varastossa", joten merkitsin kirjan ilmestyneeksi. Saa nähdä, jääkö Sandersonin suomentaminen tähän.

Sanderson antoi lukijoilleen joululahjaksi ilmaisen fantasiapienoisromaanin Children of the Nameless, joka sijoittuu Magic: The Gatheringin maailmaan.

Viimeksi muokattu: 14.12.2018 11:41 : Jussi.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Brandon Sanderson
19.12.2018 00:40 #58

Tänään oli Ajan Sankari postitettu Adlibriksesta.

20.12.2018 10:53 #59

Sanderson julkisti eilen vuosittaisen "State of the Sanderson" -postauksen. Lainaus:

Projected Schedule of Releases

Starsight (Skyward Two): November 2019
White Sand Three: Sometime 2019–2020
Stormlight Four: Fall 2020
Skyward Three: 2021
Wax and Wayne Four: Sometime 2020 or 2021

White Sand on sarjakuva. Yllättävin tieto viestissä on se, että Brandon kirjoittaa yhdessä toisen fantasiakirjailijan Peter Orullianin kanssa urbaanifantasiaromaania, joka pohjautuu heavy metal -kulttuuriin.

09.01.2019 12:22 #60

Vesa Sisättö arvosteli Ajan sankarin Hesarissa.

Uskonnollinen väänne kiskoo Sandersonin romaanin loppua kohti kierroksille, jotka alkavat olla jo fantasiagenrenkin puitteissa hiukan liian silmarillionia.

Sanderson antoi vuoden vaihtuessa ensimmäisen tilannekatsauksen seuraavasta, vielä nimettömästä Stormlight-romaanista.

As mentioned in my State of the Sanderson post last month, my 2019 is dedicated to writing the fourth Stormlight book. It's a long process, likely to take around eighteen months or longer (depending on how big it gets this time...)

Postauksessa kirjailija kertoo, että sarjan avausosaa The Way of Kings on myyty Yhdysvalloissa yli miljoona kappaletta.

I'm humbled and pleased to see so many people embracing this series, the one I started assuming it would be too long and too strange to ever sell.

Eija, LordStenhammar
Uusin jäsen: Papercut