Leikkinurkka
touko 05, 17:30
96 viestiä | LordStenhammar

08.06.2020 14:48 #121 :: kyty
J. K. Rowling *spoilereita!*
Ajattelin jo, että Rowling-kohu olisi kuopattu, mutta taas jatkuu: J.K. Rowling Gets Backlash Over Anti-Trans Tweets

Sinänsä kohun massiivinen laajuus on mielenkiintoinen, sillä se kertonee enemmän Rowlingin kirjojen merkityksestä ja suosiosta kuin siitä mitä hän sanoi. Asiaan vaikuttavat sekä Rowlingin julkisuus että se miten monelle kirjat ovat olleet tärkeitä, ja siksi kommentteihin kiinnitetään enemmän huomiota kuin jos ne sanoisi joku muu.

08.06.2020 15:39 #122 :: Jussi
J. K. Rowling *spoilereita!*
Minuakin ihmetyttää, että tästä jaksetaan jatkaa. Luulisi, että asia on loppuunkäsitelty. Huomasin uutisen Hesarin sivuilla ennen viestisi lukemista.

En itse ole Rowlingin fani, mutta pidän hänen kirjoistaan. Odotan kiinnostuneena lokakuussa suomeksi ilmestyvää viidettä Cormoran Strike -romaania Levoton veri. Dekkarisarja on tähän asti parantunut osa osalta. Näillä twiitti-"kohuilla" ei ole minulle mitään merkitystä, eikä suhtautumiseni Rowlingiin ole niiden takia yhtään muuttunut.

Linkittämäsi Varietyn artikkelin otsikointi kiinnitti huomioni. Siinä lukee "Over Anti-Trans Tweets", aivan kuin Rowlingin viestit olisivat kiistattomasti trans-vastaisia, vaikka kyse on näkökulmasta. Minusta viimeisimmät twiitit eivät olleet loukkaavia, mutta ymmärrän hyvin, jos joku toinen on eri mieltä. Asia ei toisaalta kiinnosta minua niin paljon, että jaksaisin suoraan Twitterista katsoa Rowlingin viestit, vaan Hesarin tiivistelmä riitti.

09.06.2020 11:44 #123 :: kyty
J. K. Rowling *spoilereita!*
Luin jonkun verran kommentteja ja Rowlingin alkuperäiset twiitit, enkä suoraan sanottuna ole edelleenkään aivan varma puhuvatko Rowling ja kritisoijansa täysin samasta asiasta vai eivät, ja mikä Rowlingin kanta tarkalleen on. Pitäisi kaivaa syvemmälle, mutta ei jaksa... Noita aikuisten dekkareita en ole koskaan lukenut, mutta kuulemma niissäkin oli transvihaa.

Mielenkiintoisempaa kohussa on se, miten ihmiset suhtautuvat: osa sanoo edelleen että Rowling ei omista Pottereita ja ne kuuluvat nyt faneille kunhan kukaan ei osta mitään uutta josta Rowling voi saada rahaa, ja ihmettelevät miten Pottereiden kirjoittaja voi ajatella täysin toisin kuin mitä hän kirjoissaan opettaa. Osan mielestä taas kirjoista ei enää voi tykätä ja he suunnittelevat heittävänsä omansa pois. Jälkimmäinen ryhmä kaivaa kirjoista sellaisiakin ongelmia, jotka olivat ongelmattomia vielä parikymmentä vuotta sitten, kuten enemmistö valkoisia hahmoja ja seksuaalivähemmistöjen ym edustuksen puute, tai sellaisia joista ei voi olla täysin varma että onko tämä nyt Rowlingin ilkeä tavoite aivopestä lapset vai ylitulkintaa lukijoiden taholta. En esimerkiksi itse koskaan osannut yhdistää pankkimenninkäisiä (goblins?) juutalaisiin.

Sinänsä mielenkiintoista, ettei itse olisi osannut koskaan itse ajatella kirjojen olevan äärimmäisen ongelmallisia, vaikka niiden puutteet muuten häiritsivätkin. Tiedä sitten kertooko se enemmän aktivistien tulkinnoista, minun iästäni vai siitä, ettei kukaan voi tietää mitä pidetään äärimmäisen ongelmallisena tulevaisuudessa. Mitähän kaikkea nyt parikymppisten pitäisi osata ottaa huomioon, etteivät joudu kenenkään hampaisiin 20 vuoden kuluttua, varsinkin jos heistä tulee kuuluisia?

Mutta selvää on, ettei kirjoista kaivettaisi jokaista ongelmaa jos Rowling ei olisi A) menestynyt kirjailija ja B) möläytellyt Twitterissä.

Edit: Rowling julkaisi tekstin, joka on saanut ihmiset jälleen suuttumaan. Mutta ymmärrän nyt itse ehkä hieman paremmin mikä hänen kantansa asiaan tarkalleen on, kuin mitä olen noista aiemmista twiiteistä saanut selvää. (Tekstiä pidetään niin ongelmallisena, etten ehkä uskalla linkata sitä tähän.)
Muokannut 11.06.2020 01:45 kyty
Tykkännyt: Kirassiina

11.06.2020 11:58 #124 :: Jussi
J. K. Rowling *spoilereita!*

kyty kirjoitti: Noita aikuisten dekkareita en ole koskaan lukenut

Minulta on jäänyt yksi Rowlingin kirja välistä: ensimmäinen aikuisille suunnattu romaani Paikka vapaana. Se ei vaan vaikuttanut yhtään kiinnostavalta. Ja mitä olen kuullut kirjasta sen lukeneilta, ei innostukseni ole kasvanut. Ymmärtääkseni Paikka vapaana on vahvasti yhteiskunnan ongelmista kertova romaani. Kyllä minulle yhteiskunnallinen sisältö menee muun tarinan ohella, esimerkiksi dekkareissa. Mutta jos kirja keskittyy puhtaasti tällaiseen, niin silloin ei tee mieli lukea.

Mutta joo, olen tykännyt kaikesta Rowlingilta lukemastani: Pottereista ja Cormoran Strike -sarjasta. Joten varmaan pitäisi tarttua Paikkaan vapaana.

kyty kirjoitti: Jälkimmäinen ryhmä kaivaa kirjoista sellaisiakin ongelmia, jotka olivat ongelmattomia vielä parikymmentä vuotta sitten, kuten enemmistö valkoisia hahmoja

Kiinnostavaa, jos tästä aletaan tehdä ongelmaa. Rowlingia kun on aiemmin kehuttu siitä, kuinka hän otti etnisen moninaisuuden huomioon Pottereissa. Esimerkiksi Harryn ensimmäinen tyttöystävä oli kiinalaistaustainen Cho Chang.

Britanniassa on vieläkin käytössä väestönlaskenta, ja siinä kysytään myös ihmisten etnisyyttä. Sama juttu kuin Yhdysvalloissa. Ensimmäinen Potter-kirja ilmestyi 1997, ja lähin väestönlasku löytyy vuodelta 2001. Sen mukaan Ison-Britannian asukkaista 92 prosenttia oli valkoihoisia. Silloin kun Rowling aloitti Pottereiden kehittämisen, oli luku vielä korkeampi. Tuntuisi siis aika mahdottomalta, että valkoihoiset eivät muodostaisi valtavaa enemmistöä Tylypahkan oppilaista ja kirjojen hahmoista. Ja tulivatko vielä irlantilaisetkin Tylypahkaan? Silloin valkoisten oppilaiden osuus nousee entisestään. Vuoden 2001 väestönlaskun perusteella mustia oli 1,95 prosenttia Britannian väestöstä, aasialaistaustaisia 4,39 prosenttia.

Asiaan on varmaan vaikuttanut sekin, että Tylypahka sijaitsee Skotlannissa, ja Rowling asui maassa laatiessaan ensimmäistä Potteria. Saman väestönlaskun perusteella Skotlannin asukkaista 98 prosenttia oli valkoisia vuonna 2001.
Muokannut 11.06.2020 14:33 Jussi

11.06.2020 22:01 #125 :: kyty

Jussi kirjoitti:

Euroopan maiden parinkymmenen vuoden takainen väestökanta ei varmaan nykyään kelpaa syyksi siihen, ettei jokainen väestö- ja vähemmistöryhmä ole edustettuna. Tietysti takavuosina olisi voitu kiinnittää enemmän huomiota asiaan etteivät kaikki ei-valkoiset tai ei-poikahahmot ole jonkinlaisia kiintiöhahmoja, mutta vaatimukset olivat niin erilaisia. Se mistä silloin sai kiitosta ei nyt ole riittävää tai on jopa ongelmallista. Nykyään on tavallista että jopa sata vuotta vanhoja asioita kritisoidaan siitä että niissä on nykynäkökulmasta sadan vuoden takaisia asenteita, ja kaksikymmentä vuotta on siihen nähden hyvin lyhyt aika.

Ilmeisesti Cho Changin nimi on ongelmallinen, ja kun yritin selvittää miksi, törmäsin myös siihen että Cho Changin ja juutalais-goblineiden lisäksi vikaa on myös Parva ja Padma Patilin hahmoissa tai mahdollisesti nimissä, siinä ettei tummaihoisia hahmoja ole enempää ja että irlantilainen hahmo räjäyttää jotain, että Naginin näyttelijä on aasialainen, siinä ettei Dumbledoren homoutta käsitelty ja jos Hermionen olisi oikeasti tarkoitus olla tummaihoinen niin hänen kokemaansa rasismia olisi pitänyt käsitellä. Lisäksi tietysti orjuuteen tyytyväiset kotitontut ja viime kohun aikaan näin että joku kritisoi vain tytöt hyväksyviä yksisarvisia. (Tässä kohtaa suora lainaaminen kansanperinteestä ja legendoista alkaa selvästi kostautua.) Ja lista jatkuu... en pysy edes perässä.

En löytänyt nyt äkkiseltään tietoa miksi Cho Changin nimi on ongelmallinen, mutta jos mielikuvani siitä että molemmat nimet ovat sukunimiä ei pidä paikkaansa, arvaan että nimi on mahdollisesti rasistinen ja stereotyyppinen. Myös se että Harryn ensi ihastus oli aasialainen tyttö on ilmeisesti ongelmallista jo itsessään. Nimistä myös Anthony Goldstein on ongelmallinen (en itse muista mistä hahmosta on kyse).

Mutta jos nyt kyynisesti todetaan, niin koko homma on edennyt jo siihen pisteeseen, ettei Rowlingin tarvitse kuin pieraista niin ihmiset raivostuvat lisää. Omallakin aikajanallani on ollut jo muutamia, jotka paheksuvat seurattaviaan jotka yhä seuraavat Rowlingia Twitterissä.

Kohu on kyllä mielenkiintoinen muistakin kuin siitä syystä, ettei se olisi näin laaja ja raivokas jos kyse ei olisi niin massiivisesta asiasta kuin Harry Potter. Tämä pistää myös miettimään että miten voi varmistaa että kirjat eivät muutu loukkaaviksi parin vuosikymmenen sisällä. Olisi helppo sanoa ettei kannata laittaa kirjoihin mitään loukkaavaa tai möläytellä Twitterissä, sillä jos joutuu ihmisten hampaisiin niin kirjoista kaivetaan esiin kaikki ongelmat mitä niistä löytyy ja vielä enemmänkin. Mutta asia ei lopulta ole kovin yksinkertainen, ja siihen liittyy kaikenlaista liittyen hahmojen kuvaukseen, siihen kuka kirjoittaa, mitä asioita saa tai ei saa käsitellä, milloin pitää antaa asianosaisten itse puhua ja milloin on paha asia ignoorata todellisen maailman ongelmat, muun muassa...
Muokannut 11.06.2020 22:02 kyty

11.06.2020 22:29 #126 :: Mustelmann
J. K. Rowling *spoilereita!*

kyty kirjoitti: Tämä pistää myös miettimään että miten voi varmistaa että kirjat eivät muutu loukkaaviksi parin vuosikymmenen sisällä.

Mielestäni on kohtalaisen sairas ajatus, että kirjailijan tai kenen tahansa kirjoittajan pitäisi miettiä, mitä hänen teksteistään ajatellaan joskus tulevaisuudessa. Hyviä tarinoita tai vaikka hyviä artikkeleita syntyy vain, kun kirjoittaja ei sensuroi itseään tai muutenkaan keskity liikaa lukijoidensa miellyttämiseen. Totuus kuitenkin on, että monet nauttivat julkisesta loukkaantumisesta ja sen tuomasta huomiosta ja sellaiset ihmiset löytävät aina syyn tai tekosyyn pahoittaa mielensä tavalla tai toisella. Jos ammattiloukkaantujien nettipaheksuntaa aletaan pelkäämään, kaikenlainen sensuuri kasvaa ja sen myötä kaikki hyvä tässä maailmassa menee pilalle.
Muokannut 11.06.2020 22:29 Mustelmann
Tykkännyt: Jussi, Freyja, Eija

12.06.2020 12:47 #127 :: kyty
J. K. Rowling *spoilereita!*

Mustelmann kirjoitti: Mielestäni on kohtalaisen sairas ajatus, että kirjailijan tai kenen tahansa kirjoittajan pitäisi miettiä, mitä hänen teksteistään ajatellaan joskus tulevaisuudessa. Hyviä tarinoita tai vaikka hyviä artikkeleita syntyy vain, kun kirjoittaja ei sensuroi itseään tai muutenkaan keskity liikaa lukijoidensa miellyttämiseen.

Totta tietysti tuokin, liika laskelmointi on yleensä riski. (No, ainakin tiettyyn pisteeseen asti.) Tietysti moni toivoo, että omat teokset kestäisivät aikaa myös parin vuosikymmenen päähän. Itsekin olen alkanut jo huomata tippuvani ns. kyydistä, enkä välttämättä enää tiedä edes mikä on loukkaavaa nyt, saati myöhemmin. Olen esimerkiksi miettinyt, olisinko itse kokenut olevani toista sukupuolta jos eläisin teini-iän nyt, mutta kävi ilmi, että joistakuista on loukkaavaa jos cis-ihmiseksi luokiteltu kommentoi tällaista. Tajusin sen kun Rowling sivusi kirjoituksessaan samaa asiaa mitä olin itsekin pohtinut, ja sitä kritisoitiin Twitterissä. Sitten aloin miettiä että johtuuko se kenties siitä että Rowling sanoi niin eikä itse asiasta, mutta pienen tutkimuksen jälkeen törmäsin tutkimukseen sosiaalisesta tarttumisesta (vai miksi sitä kutsutaan suomeksi) ja tutkimuksen saamaan kovaan kritiikkiin. Lopulta ymmärsin, etten oikeasti tiedä enkä hahmota koko asiaa kunnolla, ja että ajatukseni olivat todennäköisesti ongelmallisia vaikka pohdinkin omaa elämääni enkä muiden.

Tietysti on vaikea edes arvata mikä on ongelmallista tulevaisuudessa, ja mitkä asiat ovat lopulta valtavirtaa ja mitkä unohdetaan. Mistä asioista itse kukakin saa kirjoittaa, miten asiat pitää esittää, mitkä nyt normaaleina ja ongelmattomina pidetyt asiat (kuten vaikka juuston syöminen tai lemmikkien pitäminen?) antavat huonoa esimerkkiä tulevaisuudessa. Se olisi loputon suo, ja mahdotonkin välttää. Mutta jos kirjoittaja on kuten Astrid Lingren eikä kuten Rowling, somekohujen ja kirjarovioiden sijaan niistä vain poistetaan uusintapainoksissa hankalat sanat tai asiat tai tehdään kuvia uusiksi ja sen jälkeen jatketaan kuten ennenkin.
Muokannut 12.06.2020 12:49 kyty Syy: Taas typo oikoluvusta huolimatta :/

12.06.2020 13:10 #128 :: Mustelmann
J. K. Rowling *spoilereita!*
"Ongelmallinen" on muuten typerin ja ärsyttävin muotisana, mihin olen törmännyt pitkään aikaan. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä joku herkkäsieluinen nettiloukkaantuja pitää "ongelmallisena" enkä myöskään pohdi kirjoja lukiessani tai elokuvia katsellessani, onko niissä jotain "ongelmallista". Suosittelenkin vähentämään asioiden "ongelmallisuuden" pohtimista, sillä en näe siitä olevan mitään hyötyä ja mielenterveytesikin pysynee koossa paremmin.

12.06.2020 18:45 #129 :: kyty
J. K. Rowling *spoilereita!*
Niin, vaikka tuskin kukaan haluaisi vahingossa loukata ketään, ja vielä vähemmän joutua kritisoiduksi. Nykyään on äärimmäisen tärkeää sisällyttää kirjoihin diversiteettiä ym, mutta sen voi tehdä niin helposti väärin vaikka yrittäisi. Pitäisi ottaa kantaa, mutta toisaalta ei saisi puhua muiden puolesta, eikä myöskään olla hiljaa. Sen voi ainakin sanoa suoraan, että mielenterveys pysyy koossa jos pysyy erossa somekohuista. Niin paljon nimittelyä, aggressiota ja (oletettavasti) vitsinä heitettyjä heittoja miten lähinnä valkoiset ja/tai cis-ihmiset ansaitsevat tulla lyödyksi tai "tapetuksi". Näin metoo-liikkeen jälkeen on myös jotenkin outoa nähdä, miten moni haluaa läimäistä Rowlingia tai sanoo että hänen kertomuksensa kotiväkivallasta on lähinnä uhriutumista ja asian käyttämistä aseena, vaikka osa huomauttaakin, että ihminen voi olla sekä kotiväkivallan uhri että "terf". Asia on kuitenkin selvästi vaikuttanut hänen näkemyksiinsä.

Vaikea silti uskoa, että tämäkään kohu vaikuttaisi fandomiin kokonaisuutena kovin paljoa, tai seuraavien elokuvien levikkiin. Näin massiivisessa asiassa myös kohut ovat massiivisia.

27.07.2020 00:35 #130 :: Fiktiivi
J. K. Rowling *spoilereita!*

kyty kirjoitti: Niin, vaikka tuskin kukaan haluaisi vahingossa loukata ketään, ja vielä vähemmän joutua kritisoiduksi. Nykyään on äärimmäisen tärkeää sisällyttää kirjoihin diversiteettiä ym, mutta sen voi tehdä niin helposti väärin vaikka yrittäisi. Pitäisi ottaa kantaa, mutta toisaalta ei saisi puhua muiden puolesta, eikä myöskään olla hiljaa.

Vasemmistohan on ansiokkaasti kritisoinut äärioikeiston huumorin varjolla harjoittamaa vihapuheen normalisointia, mutta yllättäen onnistuu katselemaan muualle tai jopa osallistumaan innokkaasti kun "omat" tekevät samaa. Inhimillistä, ehkä, tai Twitterin laskelmoidusti edistämää polarisaatiota, mutta ei suuremmin herätä intoa hengata siinä porukassa.

Onhan näitä Twitter-ilmiöitä kyllä vasemmalta kritisoitukin: Exiting the Vampire Castle

Mark Fisher kirjoitti: The Vampires’ Castle specialises in propagating guilt. It is driven by a priest’s desire to excommunicate and condemn, an academic-pedant’s desire to be the first to be seen to spot a mistake, and a hipster’s desire to be one of the in-crowd. The danger in attacking the Vampires’ Castle is that it can look as if – and it will do everything it can to reinforce this thought – that one is also attacking the struggles against racism, sexism, heterosexism.

The first law of the Vampires’ Castle is: individualise and privatise everything. While in theory it claims to be in favour of structural critique, in practice it never focuses on anything except individual behaviour.

The second law of the Vampires’ Castle is: make thought and action appear very, very difficult.

The third law of the Vampires’ Castle is: propagate as much guilt as you can.

Notice the tactics. X has made a remark/ has behaved in a particular way – these remarks/ this behaviour might be construed as transphobic/ sexist etc. So far, OK. But it’s the next move which is the kicker. X then becomes defined as a transphobe/ sexist etc. Their whole identity becomes defined by one ill-judged remark or behavioural slip.

Teksti on vuodelta 2013, mutta eivätpä asiat näytä siitä mainittavasti muuttuneen. Tai ehkä muutosta on sikäli tapahtunut, että tällaista kritiikkiä Twitter-vasemmiston vampyyrilinnaa / cancel culturea kohtaan on alkanut vähitellen esiintyä marginaalien ulkopuolellakin. Esim. tässä tältä vuodelta:

27.07.2020 02:06 #131 :: kyty
J. K. Rowling *spoilereita!*
Hmm, niin, se mikä cancel-kulttuurissa on alkanut huolestuttaa on se että se tuntuu aina kohdistuvan niihin joiden kanssa ollaan jo valmiiksi samalla puolella. Ja vaikka moni sanoo ettei mitään "cancel culturea" ole, tilanne etenee silti helposti siihen, että moni ei uskalla edes kommentoida siinä pelossa että joutuu epäsuosioon omassa ryhmässään. Tai komppaa mielipiteitä koska haluaa näyttää olevansa hyvien puolella, vaikka kaikki kyseessä olevaan ryhmään kuuluvat ihmiset eivät olisi kyseisestä mielipiteestä edes samaa mieltä. (Tässä kyse ei siis ole itsestään selvistä asioista kuten "onko sillä ja sillä ryhmällä oikeutta olla olemassa" vaan terminologiasta ja pienemmistä yksityiskohdista, jotka usein koskevat myös muita vähemmistöjä, kuten esimerkiksi siitä mitä tarkoittaa se että henkilö on homoseksuaali.)

Mistä asiasta pihalla oleva ihminen voi aina edes tietää, onko kyseessä parin henkilön mielipide vai jotain mistä kaikki ovat samaa mieltä? Internetin vastaus on yleensä "mene kouluttamaan itseäsi". Mutta se ei ole välttämättä helppo tehtävä, edellämainitusta syystä. Esimerkiksi viittaaminen biologiseen sukupuoleen on nykyään (kai?) vihapuhetta, joten vaikuttaa siltä että kaltaisellani vanhalla muinaiskäävällä on hyvin paljon opiskeltavaa. Olen tosin todennäköisesti tässä kirjoitellessani jo tuhonnut kaikki mahdollisuuteni olla muiden silmissä suvaitsevainen ihminen.

Rowling-kohuhan ulottui pienesti jo Suomenkin skeneen kun Sangatsu mangan toimitusjohtajalle yritettiin saada Twitterissä potkuja tämän kommentoitua Rowlingin sanomisia. Kyseessä oli tosin vain pieni Twitter-kohu, joka saattoi jäädä useimmilta huomaamatta. Potkut tuntuisivat hieman yliampuvalta reaktiolta eikä niitä tietääkseni annettu, mutta tietysti ikävää jos moni nyt kokee ettei voi enää ostaa lempparimangasarjojaan suomeksi. Jos tekijä on vaikea erottaa töistään, niin näköjään myös kustantamo työntekijän mielipiteistä.

Fiktiivi kirjoitti: Vasemmistohan on ansiokkaasti kritisoinut äärioikeiston huumorin varjolla harjoittamaa vihapuheen normalisointia, mutta yllättäen onnistuu katselemaan muualle tai jopa osallistumaan innokkaasti kun "omat" tekevät samaa.

Ymmärsin tämän johtuvan siitä, että nykyään ajatellaan ettei syrjintä, rasismi tai muu vihapuheeksi luokiteltava ole vihapuhetta jos se kohdistuu vahvemmassa asemassa olevaan. Kyseessä ei siis välttämättä ole se että katsottaisiin muualle, vaan se ettei kommentteja yksinkertaisesti nähdä samana asiana. Mutta jos asenteita oikeasti halutaan muuttaa, muiden vihaaminen edes vitsinä ei välttämättä edistä asiaa. Eikä se jos lähdetään siitä ettei ihminen voi muuttua tai oppia.

02.08.2020 23:30 #132 :: Fiktiivi
J. K. Rowling *spoilereita!*

kyty kirjoitti: Hmm, niin, se mikä cancel-kulttuurissa on alkanut huolestuttaa on se että se tuntuu aina kohdistuvan niihin joiden kanssa ollaan jo valmiiksi samalla puolella.

... minkä takia helpoin tapa välttyä cancel-kulttuurilta onkin olla olematta samalla puolella. Hmm. Mikä voisi mennä Twitter-vasemmiston kannalta pieleen?

Näkisin että tähän kysymykseen liittyy parikin ongelmakohtaa. Yksi on puolisen vuosisataa länsimaisessa kulttuuripiirissä vaikuttanut ajatus siitä, että muodolliset käytösnormit ovat sortoa ja ankeuttamista, ja jos sä niinku vaan oot oma itses niin kaikki järjestyy. Toimii usein (mutta en sano että aina ja kaikille) pienyhteisöissä ja yhtenäiskulttuureissa, mutta Twitter vuonna 2020 ei ole kyllä millään muotoa pienyhteisö tai yhtenäiskulttuuri, ja jos jokainen on Twitterissä niinku oma itsensä, seurauksena on vain valtavasti tahattomia loukkauksia (jos nyt ei tässä puututa tahallisiin).

Tahattomia loukkauksia voisi ainakin vähentää jonkinlaisella "somekäytöksen kultaisella kirjalla", jos sellainen kirjoitettaisiin ja suht yleisesti hyväksyttäisiin. Mutta toinen ongelma on kenties syy siihen, miksi tällaista kirjaa ei ole olemassa. Kyseessä on siis aiemmin mainittu "a hipster’s desire to be one of the in-crowd", enkä viittaa nyt trendikkäisiin nuoriin aikuisiin brunssilla Kalliossa sinänsä, vaan hipsterismin pimeään puoleen, ulossulkevaan kuppikuntaisuuteen. Jos et ole tarpeeksi cool johonkin porukkaan, mikään mahti maailmassa ei saa kyseistä porukkaa kertomaan, mitä sinun pitäisi tehdä ollaksesi tarpeeksi cool. Eikä ehkä vähiten siksi, että sen jäsenet pelkäävät paljastuvansa epäcooleiksi, jos ryhtyvät määrittelemään cooliutta. Selkeä, kaikkien helposti ymmärtämä käytöskoodi ei toimisi erottautumisen välineenä. "Mene kouluttamaan itseäsi" somessa on vähän sama kuin "kannattaako olla noin dorka" ennen vanhaan yläasteella.

Edeltävällä en tarkoita, etteikö esimerkiksi "opettele tämän asian perusteet ennen kuin tulet julistamaan mielipiteitäisi" voisi olla toisinaan täysin paikallaan oleva kommentti. Mutta harvassa asiassa perusasiat muuttuvat niin nopeasti ja ovat niin kiistanalaisia kuin Twitter-edistyksellisyydessä.

Joo, tämä "prejudice plus power" -määritelmä. Jonka kannattajat antavat mielellään vaikutelman, että se on ainoa hyväksytty/hyväksyttävä syrjinnän määritelmä armon vuonna 2020. Ja että vahvemman aseman määrittely on täysin yksiselitteistä, suorastaan itsestään selvää...
Muokannut 02.08.2020 23:31 Fiktiivi Syy: Lainaus korjattu

• Freyja hahmo
  • Freyja

09.08.2020 06:50 #133 :: Freyja
J. K. Rowling *spoilereita!*

Jussi kirjoitti: Odotan kiinnostuneena lokakuussa suomeksi ilmestyvää viidettä Cormoran Strike -romaania Levoton veri. Dekkarisarja on tähän asti parantunut osa osalta.

Kiitos tiedosta. Odottelinkin milloin seuraava osa ilmestyy. Olen samaa mieltä, että kirjat ovat parantuneet sarjan edetessä. Ensimmäisen kohdalla olin luovuttaa, mutta ihan hyvä että jatkoin.

09.08.2020 10:55 #134 :: Jussi
J. K. Rowling *spoilereita!*
Minä pidin jo ensimmäisestä Strike-kirjasta, enkä yhtään ajatellut luovuttamista.

Sarjassa on kiinnostavaa sivumäärän kehitys. Kolme ensimmäistä osaa olivat suunnilleen saman paksuisia, ja pituus itse asiassa vähän laski aloituksen jälkeen. Käen kutsun sivumäärä kovakantisena oli 463 ja Pahan polun 429. Sitten neljäs kirja Valkoinen kuolema hyppäsi suomennoksena 687 sivuun. Minua pituuden kasvu ei millään tavalla häirinnyt, ja Valkoinen kuolema on tosiaan suosikkini sarjassa tähän mennessä.

Viidennen osan Troubled Blood pituudeksi ilmoitetaan Amazonissa alkukielisenä huimat 944 sivua. Suomennoksen Levoton veri sivumäärä ei ole vielä tiedossa. Tykkään pitkistä kirjoista, ja luen mielellään tuhatsivuisiakin. Vähän kuitenkin mietityttää, toimiiko Rowlingin dekkarisarja tuollaisena tiiliskivenä. Mutta kohta sen näkee, ja voi hyvinkin olla, että Levottomasta verestä tulee suosikkini sarjassa.

11.08.2020 23:15 #135 :: Jussi
J. K. Rowling *spoilereita!*
Palataan ketjun aiheeseen eli Harry Potter -kirjoihin... Huomasin eilen Suomalaisessa, että kolme ensimmäistä Potteria olivat myynnissä jättipokkareina uusilla kansikuvilla varustettuina. Mielestäni suomennoksia ei ole aiemmin julkaistu tällaisessa formaatissa, vaan ainoastaan tavallisina pokkareina.

15.09.2020 00:34 #136 :: kyty
J. K. Rowling *spoilereita!*
Somessa (ja näköjään myös Goodreadsissä) onkin uusi Rowling-kohu, tällä kertaa aiheena juurikin tuo Troubled Blood, joka koetaan transfobisena. Näitä kohuja tulee näköjään liukuhihnalta, ja alan harkita taas tiettyjen Rowlingiin liittyvien avainsanojen vaikka väliaikaistakin hiljentämistä, ettei tarvitsisi pakkoseurata jokaista kohua.

En tiedä, onko tämä spoileri tai mistä kirja oikeasti edes kertoo, eihän sitä ole edes julkaistu vielä, mutta:
Varoitus: Spoiler.

15.09.2020 12:09 #137 :: Mustelmann
J. K. Rowling *spoilereita!*
Mikä on oma mielipiteesi asiasta?

15.09.2020 13:32 #138 :: kyty
J. K. Rowling *spoilereita!*

Mustelmann kirjoitti: Mikä on oma mielipiteesi asiasta?

Ei minulla oikeastaan kai voi olla mielipidettä, sillä a) en ole lukenut yhtäkään Strike-romaania enkä haluaisi perustaa mielipidettäni siihen mitä ihmiset, jotka eivät ole uusinta kirjaa myöskään lukeneet, sanovat somessa, b) en ulkopuolisena osaa arvioida onko Rowlingilla todella maltillisen kuuloiseen tekstiin verhottu ilkeä agenda vai onko hänet tulkittu väärin, ja c) en ole yrityksistä huolimatta edelleenkään selvillä siitä, mikä on virallisesti transfobista ja mikä ei.

Jotkut aiheeseen liittyvät asiat saavat minut hieman mietteliääksi, niistä mainitsinkin jo aiemmin. Pelkkä aiheesta puhuminen voidaan kuitenkin tulkita kirjaimelliseksi väkivallaksi, joten pitäisi olla varovainen jos ei halua riskeerata.

Mietin tätä jo aiemminkin, mutta kun kohu vain jatkuu ja jatkuu tulee väistämättä mieleen että tämä vaikuttaa varmasti siihen minkälaisia teoksia uskalletaan tehdä. Kyse kun ei ole pelkästään Rowlingista ja hänen kirjoistaan, vaikka hänen suosionsa ja julkisuutensa sitä paisuttaakin, ja olihan meillä Suomessakin ihan äskettäin se Kaikki äidistäni-näytelmästä noussut kohu.

Ja koska en edelleenkään tiedä, onko kyseessä spoileri:
Varoitus: Spoiler.

15.09.2020 13:48 #139 :: Mustelmann
J. K. Rowling *spoilereita!*
No jos sinulla ei ole mielipidettä, voin kertoa omani: Naisten vaatteita käyttävät miehet eivät ole transfobisia eikä mieshahmonsa naisten vaatteisiin pukeva kirjailija myöskään ole transfobinen. Edes naispuolista Putous-hahmoa esittävä Aku Hirviniemi ei ole transfobinen. Mielestäni niin fiktiiviset kuin todellisetkin henkilöt saavat pukeutua miten haluavat. Mutta ehkä maailma ei ole vieläkään tarpeeksi suvaitsevainen sellaiseen.

15.09.2020 23:40 #140 :: kyty
J. K. Rowling *spoilereita!*
Olen nähnyt ihmisten sanovan monta kertaa että ne, joita asia ei koske, eivät saa määritellä mikä on loukkaavaa. Eli veikkaan ettei meillä kummallakaan oikeastaan ole "lupaa" ottaa asiaan kantaa.

Aiheeseen yhä liittyen, Robbie Coltrane meni puolustamaan Rowlingia ja sanomaan että hänestä ihmiset loukkaantuvat liian helposti, ja nyt häntäkin vihataan somessa.

Ainakin kirja on saanut paljon julkisuutta. Mutta entä jos se oli tarkoituskin? Muuten tuntuisi oudolta että kustantaja salli moisen riskialttiin juonikuvion, joka takuuvarmasti ärsyttää somekansaa nyt kun Rowlingin ei oikeastaan tarvitsisi muuta kuin pieraista ja uusi kohu on valmis. Pelkät naistenvaatteisiin pukeutuvat miehetkin ovat riski, jos ei ole 110% varma siitä mitä tekee ja esitä hahmoa positiivisessa valossa.

Valvojat: RinjaEmelie