03.02.2014 17:02 #21 :: Mab
J. K. Rowling *spoilereita!*
Mä en ole koskaan ollut hirveän tyytyväinen Ron/Hermione -paritukseen, koska mielestäni he ovat liian erilaisia (eivätkä sellaisellä hyvällä tavalla), jotta suhde toimisi. Mutta on Ron/Hermione kuitenkin parempi kuin mitä Harry/Hermione olisi ollut. Joskin jälkimmäisessä vaihtoehdossa mua varmaankin häiritsee eniten tyypillinen päähenkilöiden paritus, ei niinkään luonteiden yhteensopimattomuus.

En kamalasti pidä Potter-maailman sisäsiittoisista parituksista ylipäätään. Olen jonkun verran alkanut lämmetä Harry/Ginnylle - luin hyvän mielipiteen, jonka mukaan samanlainen huumorintaju yhdisti heitä - mutta mielummin olisin nähnyt Harryn pariutuvan vaikka Lunan kanssa.

• Veadela hahmo
  • Veadela
    Epäkuollut

07.02.2014 08:52 #22 :: Veadela
J. K. Rowling *spoilereita!*
Ensimmäisen kerran tutustuin Pottereihin, kun olin paljon pienempi. Aluksi äiti taisi lukea niitä minulle ja sitten kun osasin lukea itse jo paremmin, luin niitä itse. Luin niitä aika hitaasti ja sitten jäin jossain kohtaa Liekehtivää Pikaria ja silloin lukeminen jotenkin jäi siihen.
Kolme kesää sitten, oltiin mummolassa ja silmiini osui siskoni Harry Potter -kirjat. Ajattelin vain lukea ensimmäisen kirjan ensimmäisen luvun. Mutta jäinkin niihin koukkuun. Kesän lopussa olin lukenut kaikki seitsemän Harry Potter kirjaa ja rakastuin niihin täysin.

• max hahmo

• max
    Kapteeni

08.02.2014 10:34 #25 :: max
J. K. Rowling *spoilereita!*
Maailman epäromanttisin romanttinen termi.. Itse eläydyn kirjoihin sen verran paljon että tuntuu kamalalta ajatella että hahmot on vaan jotain sätkynukkeja joita "paritetaan" toisilleen (vaikka niinhän se tosin on). :smile:
Kaanonin mukaan aina! Paitsi jos kirjailija sekoilee jälkikäteen.. :angry:
Muokannut 08.02.2014 10:34 max

08.02.2014 11:04 #26 :: Mab
J. K. Rowling *spoilereita!*
Joo, eihän se kauhean romanttiselta kuulosta, mutta mua viehättää siinä sen konstailemattomuus. Etenkin fan fiktionissa termi on erittäin sopiva, mutta kyllä originaalikirjoissakin (/elokuvissa/tms.) näkee usein sitä, että hahmo X on periaatteessa luotu hahmolle Y heilaksi. Paremmissa teoksissa ei tällaista ongelmaa tietenkään ole, mutta ikävä kyllä turhan monessa muutoin ihan hyväksi tai hyväksi luokiteltavassa.

Minäkin kyllä eläydyn vahvasti kirjoihin ja saan niiden hahmoista hyvin selkeät mielikuvat. Siksi tulenkin jatkuvasti puolivahingossa miettineeksi, että millaisia luonne-eroja tai -yhtäläisyyksiä näillä-ja-näillä hahmoilla on, miten he tulevat/tulisivat toimeen keskenään, enkä aina saa samanlaista lopputulosta mutuilulleni kuin mitä kirjailija itse :huh:

Siitä suorastaan ärsyynnyn, jos mulle tulee sellainen tunne, että jotain tiettyä paritusta tuputetaan. Silloin kiinnitän tuhottomasti huomiota niihin seikkoihin, jotka puhuvat mielestäni sitä vastaan :cheesy:
Muokannut 08.02.2014 11:05 Mab

• Dyn hahmo

08.02.2014 11:16 #27 :: Dyn
J. K. Rowling *spoilereita!*
Paritus-termin käyttö vähän haiskahtaa kirjalta, jossa pääasiana (jopa yli muun juonen, vaikka sitäkin olisi) on pohtia, kuka päätyy yhteen kenenkin kanssa. Klassisemmassa romanttisessa romaanissa on ehkä ennemmänkin selkeä pääpari, jonka yhteen päätymistä kyllä seurataan ja siitä aiheutuvia kiemuroita ratkotaan, mutta kenellekään ei (oikeasti) ole epäselvää, ketkä lopulta päätyvät yhteen.

18.02.2014 15:06 #28 :: Puolikuu
J. K. Rowling *spoilereita!*

Hiistu kirjoitti: Minä olen pitänyt Ron/Hermione -paria loistavana ratkaisuna, koska minusta on herttaista, että Ronin kaltainen ns. tavallinen jannu (siis päähenkilö Harryyn verrattuna) ja Hermionen kaltainen sarjan keskeisin sankaritar löysivät toisensa.

Olen tästä samaa mieltä. Minusta hahmojen keskeinen ero on Hermionen sosiaalinen älykkyys ja Ronin suoraviivaisuus sekä kömpelyys, ei niinkään luonteiden erilaisuus. Ei Harrykaan esiinny kirjoissa varsinaisesti tunnollisuuden, harkitsevaisuuden ja ahkeruuden perikuvana, joten miksi hän olisi Hermionelle sopivampi kuin Ron?

Sen sijaan Harry ja Ginny-paritus ei ole koskaan ollut oikein mieleeni. Heidän suhdettaan ei pohjusteta kirjassa juurikaan, joten ratkaisu tuntuu ihan hatusta vedetyltä. Eikö muuten olisi ollut hieno ja ennakkoluuloton loppuratkaisu kirjasarjaan, jos olisikin selvinyt, että Harry onkin kiinnostunut pojista? (Olen tosissani!)
Muokannut 18.02.2014 15:09 Puolikuu Syy: typoja

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
    Vampyyri

18.02.2014 19:47 #29 :: Tapsa
J. K. Rowling *spoilereita!*

Puolikuu kirjoitti: Sen sijaan Harry ja Ginny-paritus ei ole koskaan ollut oikein mieleeni. Heidän suhdettaan ei pohjusteta kirjassa juurikaan, joten ratkaisu tuntuu ihan hatusta vedetyltä.

Onhan Ginny ihastunut Harryyn jo Salaisessa kammiossa, ja ihastus vähitellen kasvaa pakkomielteeksi, josta Harry itse ei kylläkään taida olla tietoinen mutta moni muu kyllä. Mielestäni kyllä Harryn olisi pitänyt mennä Lunan kanssa yhteen niin kuin selvästi oli tarkoitus, Luna esitellään Feeniksin killassa minusta Harryn tulevana rakkauskohteena.

Puolikuu kirjoitti: Eikö muuten olisi ollut hieno ja ennakkoluuloton loppuratkaisu kirjasarjaan, jos olisikin selvinyt, että Harry onkin kiinnostunut pojista? (Olen tosissani!)

Seurannut Dumbledoren jalanjäljissä? Hieno ja ennakkoluuloton ratkaisu ja varmasti moni olisi siitä vetänyt herneen nenään. En tiedä olisiko se sopinut kirjojen tyyliin ja teemaan.

• Hiistu hahmo
  • Hiistu

18.02.2014 21:13 #30 :: Hiistu
J. K. Rowling *spoilereita!*
En siitä haastattelupätkästä päässyt selvyyteen, kaduttiko Rowlingia nyt enemmän se, ettei hän kirjoittanut viimeiseen kirjaan erilaisia pariratkaisuja kuin mitä kirjoitti (huolimatta aiempien osien sisällöistä) vai olisiko hän halunnut kirjoittaa ihmissuhteet toisella tapaa useammankin kirjan osalta. Hänhän sanoi suunnitelleensa Ronin ja Hermionen suhdetta jo varhaisessa vaiheessa sarjaa... ja minusta sarjasta näkyy (ainakin näin jälkiviisaasti), että suhteita tosiaan kehitetään siihen suuntaan kuin kehitetään. Mielestäni Ronin ja Hermionen suhdetta on sen verran pohjustettu pitkin sarjaa, heidän tölviessä toisiaan, että ratkaisu tuntui lopussa minusta ihan luontevalta. Samoin tuo Tapsan mainitsema Ginnyn ihastus Harryä kohtaan heti tokassa kirjassa.

Emelie kirjoitti: Ymmärrän hyvin Rowlingin ajatuksen, että Ron & Hermione olisivat tarvinneet terapiaa. Hermione tuntui olevan niin paljon parempi kaikessa, joten todennäköisyyksillä leikittäessä oli ollut mahdollisuus, että Ronia olisi se jossain välissä alkanut nyppiä.

Tuota en tullutkaan ajatelleeksi.. Että Ronilla olisi voinut mennä hermot Hermionen kanssa. :lol: Olen vain olettanut, että Hermionekin on kehittynyt sen verran, ettei ole enää yhtä ärsyttävällä tavalla paras kaikessa kuin sarjan alussa, jolloin hän muistaakseni joutui suremaan, ettei kukaan (mainitusta syystä) pidä hänestä.

Jos toteutumattomia toivomuksia saa esittää, niin kaikkein mieluiten olisin nähnyt Ginnyn ja Dracon yhdessä. Ihan vain siksi, että minusta olisi herttaista kuvitella isäukot Lucius ja Arthur sopimassa erimielisyytensä ja viettämässä leppoisia eläkevelhopäiviä vaikkapa kaloja narraten. Se olisi ollut minun onnellinen loppuni, viis muista hahmoista.
Muokannut 18.02.2014 21:19 Hiistu
Tykännyt: Ageha

18.02.2014 21:33 #31 :: The Big Bad Wolf
Tykännyt: Hiistu

• Hiistu hahmo
  • Hiistu

18.02.2014 22:02 #32 :: Hiistu
J. K. Rowling *spoilereita!*

The Big Bad Wolf kirjoitti: ^ Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö Varjojen kaupungit perustunut Potter -ficciin, jossa Clary oli Ginny ja Jace Draco? :wink:

Tuota en olekaan tiennyt! :smile: Olen toki päätellyt Dracon ja Ginnyn suhteen olevan melkoisen vakiintunut spekulaation kohde, sen perusteella mitä nettimaailmassa on vastaan tullut, ihan siis vaikka Googlen kuvahaulla. (Kuvahaku näyttää aina välillä outoja juttuja... varmaan ihan itsekseen niitä haeskelee.. tjuu.)

18.02.2014 22:04 #33 :: Blackbird
J. K. Rowling *spoilereita!*

Juu "perustuu" Draco-trilogiaan. Luin sen ensimmäisen osan joskus teininä, eikä ollut hääppönen. Ehkä sen takia en pahemmin välitä Cassandra Claren kirjoista. Lisäksi se koko plagiointi-kuvio. :roll:

Joku on kirjoittanut blogiinsa aika hyvän selityksen aiheesta: Linkki

Sori meni vähän off-topic. :cool:
Tykännyt: The Big Bad Wolf

• Iivari hahmo
  • Iivari
    Arkkivelho

18.02.2014 22:10 #34 :: Iivari

18.02.2014 22:31 #35 :: Blackbird
J. K. Rowling *spoilereita!*

Iivari kirjoitti: Äää... Aihe sinänsä kiinnostaa jossain määrin, koska nuortenfantasia, mutta koska mulla on selaimessa auki noin 30 englanninkielistä kiinnostavaa tekstiä ja luen englanniksi mieluiten tosi vähän per päivä, enkä haluaisi tuon venyvän huhtikuulle, voisko jaksaisko joku tekstin lukenut tiivistää pääkohdat suomeksi vaikka ihan pariin lauseeseen?

Cassandra Clare on lainannut suoraan muiden kirjoittajien tekstejä omiin tarinoihinsa. Clarea on näistä syytetty ja sen sijaan että olisi myöntänyt virheensä, hän on alkanut faneineen kiusata syyttelijöitä. Varjojen kaupungit-sarjassa taas on monia yhtäläisyyksiä Claren vanhoihin tarinoihin. Jace=Draco, Clary=Ginny, jne. Lisäksi linkin takana valitellaan kuinka Claren kaikissa kirjoissa on samat hahmot eri nimillä.

Sen mitä itse muistan Draco-trilogiasta niin pääjuoni ei kyllä vastannut oikeastaan Varjojen kaupungit-kirjaa (olen kyllä lukenut vain 1. kirjan). En tiedä aiheesta sen kummemmin, mutta olen jossain foorumeilla törmännyt näihin keskusteluihin. Aika vanhoja juttuja, jos kiinnostaa niin googlaa Claren nimen ja plagiarism. :smile:
Tykännyt: Iivari

• Niksu hahmo
  • Niksu
    Painajainen

19.02.2014 01:48 #36 :: Niksu
J. K. Rowling *spoilereita!*
Mielenkiintoista. En alunperin tykännyt Hermionesta ja Ronista parina enkä varsinkaan Harrysta ja Ginnystä, mutta ei kyllä Harry ja Hermionekaan yhteen sopisi... Mikseivät kaikki voi olla vain ystäviä? Romantiikka on turha höyste.

19.02.2014 15:59 #37 :: Puolikuu
J. K. Rowling *spoilereita!*
Salaisuuksien kammion viimelukemisesta on pari vuotta aikaa, mutta muistaisin Ginnyn olleen ihastunut Harryyn jo ennen tämän tapaamista. Joka tapauksessa ajattelin hänen ihastumisensa olevan enemmänkin pikkutyttömäistä kaukorakkautta/ fanittamista kuin mitään vakavaksi kehittyvää. Minulle ei ole tullut vaikutelmaa, että Rowling olisi sarjan alusta saakka suunnitellut heidän päätyvän yhteen.

Ylipäänsä, eikö kaksi lapsuudenystäväromanssia ole muutenkin vähän liikaa yhteen tarinaan? Etenkin kun ne ovat oikeassa elämässä kovin harvinaisia. Musta Harry olis voinut jäädä sinkuksikin.:tongue:
Tykännyt: Iivari, Ageha

19.02.2014 18:32 #38 :: Blackbird
J. K. Rowling *spoilereita!*
Minusta lopun parit Harry/Ginny ja Ron/Hermione olivat oikein sopivat. Pariskuntien lasten nimet ovatkin toinen juttu... Albus Severus...

Ron ja Hermione vaikuttivat mielestäni aina toisilleen läheisiltä. Hermione vietti paljon aikaa Weasleylla jos oikein muistan. Minusta oli muuten jännää miten kolmannessa elokuvassa vihjailtiin jo pariin, vaikka se ei kirjassa ollutkaan lukkoon lyötyä. Hermionen ja Ronin väliset sanailut taas olivat vain suloisia.

Harry ja Ginny paria en pistänyt myöskään pahakseni. Olihan se yllättävä, koska olin ymmärtänyt Ginnyn olleen vain ihastunut ja Harryn jättävän tämän huomiotta. Kuitenkin pari oli lopulta sopiva ja näin Harry saattoi kuulua "oikeasti" Weasleyn perheeseen. Harryn lapset olivat Ronin ja Hermionen lasten serkkuja. Lisäksi Ginny oli siitä hyvä valinta, että hän oli tuttu ja turvallinen hahmo, mutta kuitenkin sen verran sivullinen ettei romanssikuvio vienyt liikaa sivuja Potter-sarjasta.

Muokannut 19.02.2014 18:34 Blackbird
Tykännyt: The Big Bad Wolf

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
    Vampyyri

19.02.2014 20:16 #39 :: Tapsa
J. K. Rowling *spoilereita!*

Blackbird kirjoitti: Olen tyytyväinen, että kaikki päähenkilöt saivat onnellisen lopun. He ansaitsivat sen seitsemän kirjan jälkeen. :smile:

Minusta taas on aika absurdi ajatus että seitsemäntoistavuotiaat saavat "onnellisen lopun" ja Kuoleman varjeluksien epilogi oli typerä ratkaisu. Rowling tulee takuuvarmasti itsekin katumaan sitä. Kun hän kirjoitti epilogin, hän ajatteli olevan kivaa että fanit saavat tietää mitä rakkaille henkilöille sitten kävi, ja ehkä myös halusi sulkea itseltään polun jatko-osiin (jotta ei tulisi kiusausta jatkaa Potter-sarjaa...)

Mutta kun vuodet kuluvat ja Potterien menestys jää kauemmas ja kauemmas historiaan eivätkä hänen muut kirjalliset saavutuksensa hipaisekaan Potterien hurmoksellista suosiota, Rowlingia alkaa harmittaa tuo epilogi, ja hän alkaa miettiä, miten voisi kirjoittaa Harryn seikkailuille jatkoa ja tuoda nimensä jälleen parrasvaloihin.

Varmasti on jo paljon fanficciä joka tavalla tai toisella kiertää tuon epilogin. Itse keksin ainakin seuraavat keinot: 1) uusi kirjasarja kertoo Harryn pojan seikkailuista Tylypahkassa (huono vaihtoehto koska tyyppi on typerästi nimetty Albusiksi), 2) sijoittaa Harryn seikkailut aikaväliin ennen epilogia (huono vaihtoehto koska kaikki tietävät että Harry/Ginny ja Ron/Hermione pysyvät yhdessä) taikka 3) unohtaa epilogin olemassaolo kokonaan.

19.02.2014 21:01 #40 :: Mab
J. K. Rowling *spoilereita!*
Itsekin pidän epilogia epäonnistuneena ratkaisuna ja lisäksi vielä huonosti kirjoitettuna, mutta ilmeisesti sille kuitenkin oli jonkinlaista tilausta. Monet ovat ottaneet iloisesti vastaan selvityksen siitä, kuka meni kenenkin kanssa naimisiin ja minkä nimisiä lapsia he saivat.

Voi olla, että olen kauhean naiivi, mutta en ole pitänyt Rowlingia erityisen julkisuudenkipeänä ihmisenä. Vaikka onkin äärimmäisen epätodennäköistä, että mistään hänen tulevista kirjoistaan tulisi Potterien kaltaista ilmiötä (tai ylipäätään kenenkään kirjoista, ainakaan lähitulevaisuudessa), niin en usko, että Rowling menettää sen takia yöuniaan. Kyllähän sekin jotain kertoo, että hän aloitti dekkarien kirjoittamisen salanimellä.

Suurempi kiusaus hänellä varmaan on tarttua uudestaan Potter-maailmaan ihan sen itsensä takia kuin siitä seuraavan julkisuuden takia.

Ja jos Rowling haluaisikin Potter-maailman kautta takaisin parrasvaloihin, niin eihän Harryn tai Harry juniorin seikkailut ole siihen ainoa tapa. Luulisi esimerkiksi tekeillä olevan Ihmeotus-elokuvan aiheuttavan jonkinlaista pöhinää valmistuttuaan. Ja mä ainakin olen siitä paljon kiinnostuneempi nimenomaisesti sen takia, että siinä on eri aika, paikka ja henkilökaarti kuin jo tehdyissä Pottereissa.
Tykännyt: Tapsa, pihlajapuu

Valvojat: RinjaEmelie