-
- Lukuhaaste: Helmet 2024
- Lukupiiri / HourglassEyes | 03.09.2024 17:35
-
- Mobiilipelit ja mobiilipelaaminen
- Konepaja / Kuurankukka | 02.09.2024 22:28
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2024
- Lukupiiri / HourglassEyes | 02.09.2024 13:47
-
- Lukuhaaste: Goodreads ATY 2024
- Lukupiiri / HourglassEyes | 02.09.2024 13:43
J. K. Rowling *spoilereita!*
Viisasten kivi
Salaisuuksien kammio
Azkabanin vanki
Liekehtivä pikari
Feeniksin kilta
Puoliverinen prinssi
Kuoleman varjelukset
Ja se tunne kun ainoa lähipiirini Potter-fani on rakas äitimuorini. Arvostaisin kovasti jos joku kiltti sielu ilmiintyisi tänne höpötyskaveriksi.
Iivari kirjoitti: Lisäksi päätös jättää kääntämättä kaikki englanninkieliset nimet Likusteritietä myöten jättää lähes joka sivulle jonkin nimen, jonka taivuttamisessa on käytettävä heittomerkkiä - Privet Drive'i lõpus.
Voi ei, kuulostaapa älyttömältä.
Jäin miettimään kommenttia, jonka mukaan Harry Potterit olisivat olleet paljon mielenkiintoisempia, jos Harry olisikin lajiteltu Luihuisiin Rohkelikon sijaan. Harry Pottereissa varmaan ainoa mukava Luihuinen on professori Kuhnusarvio.
Muuten tupa on täynnä koulukiusaajia, tulevia kuolonsyöjiä ja muita epäilyttäviä henkilöitä. Itsessäni herättää kummastusta se, että Tylypahkassa suvaitaan tällaista tupaa, joka kirjoissa niin selvästi tekee kasvateistaan pahiksia.
En tiedä olisiko ollut hyvä, jos Harry olisi sijoitettu Luihuisiin. Jos hän ei olisi saanut Luihuisista ystäviä ja elänyt suurimman osan kouluvuodestaan kiusaajien kanssa samassa tuvassa, olisi se varmasti ollut pidemmän päälle aika masentavaa luettavaa. Tosin tämä lähtökohta olisi voinut olla kiinnostavampi: Luihuisiin olisi voitu saada enemmän harmaan sävyjä pelkän pahuuden sijaan, nyt asetelma on hirveän mustavalkoinen.
Omistan koko sarjan kuvittamattomia suomennoksia, mutta pidän kovasti kuvitetuista kirjoista. (Jokaisessa kirjassa pitäisi olla kuvitus! ) Joten tulee varmasti hankittua. Harmittaa kyllä hieman, ettei noilla vanhoilla kirjoillani ole juurikaan jälleenmyyntiarvoa, Pottereita kun luulisi löytyvän joka pirtistä...
Uutukainen Tammen sivuilla: Linkki.
Tänään tulleessa mainospostissa Suomalainen kirjakauppa lupaa myymälästä julisteen ekoille kirjan ostajille:
Myymälästä 50 ensimmäiselle kirjanostajalle mukaan Jim Kayn kuvittama Harry Potter -juliste!
(Jollei juliste kiinnosta, voi kirjan saada halvemmalla nettikirjakaupoista. Ja muistutuksena, että jos kuljette ostoksille Risingin kirjasivuilla olevien tilauslinkkien kautta , saa Darkki pientä provikkaa sivuston ylläpitokuluihin.)
Kansi:
Nostetaas myös Hesarin aiempaa artikkelia taas näkyville:
Darkki kirjoitti: ^ tuosta on tänään Hesarissa julkaistu myös artikkeli:
www.hs.fi/kulttuuri/a1433900943867
Minuun eivät tulevat, kuvitetut painokset uppoa. Minulle syntyy vahvat mielikuvat aina kaikesta, mitä luen, enkä oikein välitä korvata niitä toisten piirtämillä kuvituksilla. Tosin jossain kohtaa minun pitäisi ostaa Potterit omaan hyllyyni. Jätin vanhan kirjakokonaisuuden sisarrusteni iloksi lähtiessäni kotoa. Hankinnan aika ei ole kuitenkaan nyt sillä viimeistelen viimein opintoni ja käytettävä rahasto on taas sen mukaista.
Morgan Blood kirjoitti: Minuun eivät tulevat, kuvitetut painokset uppoa. Minulle syntyy vahvat mielikuvat aina kaikesta, mitä luen, enkä oikein välitä korvata niitä toisten piirtämillä kuvituksilla.
Vähän sama juttu. Katselin tuota kuvitettua laitosta kaupassa ja kuvat kyllä olivat kauniita. Itselläni vain on jo omat mielikuvani siitä, miltä asiat näyttävät. Mietin myös, kuinka hyvin tyyli sopii teoksen muihin osiin, jotka ovat vähemmän satumaisia. Ainakin joihinkin synkkiin jaksoihin sopisi paremmin kuvittajaksi joku Gustave Doré.
Dyn kirjoitti: Bloomsbury UK on viime kesänä julkaissut uudet kovakantiset "aikuisten" laitokset, joissa on minusta oikein hienot mustavalkoiset kannet: linkki kuviin.
Nuo ovat kyllä hirmu nätit. Mitä mieltä muuten olette Mika Launiksen kansikuvista? Muistan lapsena inhonneeni hänen kuvittamiaan kansia (ne nenät!) mutta vähitellen olen alkanut pitää niiden harmonisesta värimaailmasta ja omaperäisyydestä. Nykyään ne tuntuvat mulle niiltä "oikeilta" kansilta.
edit: Pakko muuten vielä todeta, että nämäkin kannet ovat upeat. Pöllö!
Puolikuu kirjoitti: Mitä mieltä muuten olette Mika Launiksen kansikuvista?
Ei ole koskaan sytyttänyt. Tyyli ei iske, ja monet hahmoista on kuvattu ihan eri tavalla kuin ne itse kuvittelin. Tosin olen muutenkin vähän sitä mieltä, ettei kirjojen kansitaide saisi olla liian esittävää.
Puolikuu kirjoitti: Pakko muuten vielä todeta, että nämäkin kannet ovat upeat. Pöllö!
Ovatko nuo varsinaiset kannet vai kansilehdellisen kirjan kova kansi kansilehden alla?
Dyn kirjoitti: Ovatko nuo varsinaiset kannet vai kansilehdellisen kirjan kova kansi kansilehden alla?
Nuo ovatkin itse asiassa jonkun e-kirjan "kannet": www.creativebloq.com/computer-arts/these...ellbinding-121518334
Puolikuu kirjoitti: Mitä mieltä muuten olette Mika Launiksen kansikuvista?
Rakastan suomalaisten Potter-kansien värimaailmaa ja tunnelmaa. Tuntuu, että jo kantta katsomalla palaa takaisin velhomaailmaan. Tykkään oikeastaan kaikin puolin siitä miten suomalaiset kirjat on tyylitelty ja muutenkin kuinka ne on kokonaisuudessaan käsitelty. Jossain vaiheessa ostin englanninkielisiä Pottereita ja nyt kadun sitä. Ne ovat rumia ja tylsiä. Taitanee olla paikallaan päästä niistä eroon sillä ne vievät aivan turhaa tilaa kirjahyllystäni (joka on niin täynnä, että olen jo joutunut raahaamaan osan kirjoista kellariin).
Freyja kirjoitti: Rowling on Twitterissä korostanut, ettei kyseessä ole romaanimuotoinen teos.
Hyvä selvennys. Mikäli kirja suomennetaan saatan ostaa sen, vaikka myönnettävästi näytelmä itse ei ole antanut kovin positiivista vaikutelmaa.
Mahtavatkohan Fantastic Beast-elokuvat ilmestyä kirjamuodossa?
Elokuvat perustuvat Rowlingin kirjoittamaan Ihmeotukset ja niiden olinpaikat -kirjaseen (Fantastic Beasts and Where to Find Them), joka ilmestyi jo 15 vuotta sitten.Niksu kirjoitti: Mahtavatkohan Fantastic Beast-elokuvat ilmestyä kirjamuodossa?
Lisäys: Fantastic Beastista on tulossa uusintapainos 9.2.2017, jossa on uutta lisämateriaalia Rowlingilta.