J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*

19.02.2014 21:29 #41

Tapsa kirjoitti: Varmasti on jo paljon fanficciä joka tavalla tai toisella kiertää tuon epilogin. Itse keksin ainakin seuraavat keinot: 1) uusi kirjasarja kertoo Harryn pojan seikkailuista Tylypahkassa (huono vaihtoehto koska tyyppi on typerästi nimetty Albusiksi), 2) sijoittaa Harryn seikkailut aikaväliin ennen epilogia (huono vaihtoehto koska kaikki tietävät että Harry/Ginny ja Ron/Hermione pysyvät yhdessä) taikka 3) unohtaa epilogin olemassaolo kokonaan.

Lisävaihtoehto: Aikuisille kirjoittamisesta nyt kovasti kiinnostunut Rowling hyödyntää uutta elämänvaihetta, jonka on edessä kun nämä muksujaan kouluun lähettävät, keski-ikäiset sankarimme nyt ovat. Asemalaiturilla Hermione tajuaa, ettei se Ron ehkä sittenkään ollut se elämänsä mies - tai ehkä Harryn silmät avautuvat Hermionen suuntaan, tai sinkku-Luna ilmestyy kuvoihin yhtä hemaisevana kuin aina. Joka tapauksessa seuraa mököttämistä parisuhteissa ja keski-ikäisiä, vähän nuhjuisia pettämiskiemuroita joiden seurauksena päästään elämään ristiriitaista uusperheonnea vähän yhdessä jos toisessakin perheessä.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa, Ageha

Blackbird
Blackbird vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
19.02.2014 22:12 #42

Mab kirjoitti: Itsekin pidän epilogia epäonnistuneena ratkaisuna ja lisäksi vielä huonosti kirjoitettuna, mutta ilmeisesti sille kuitenkin oli jonkinlaista tilausta. Monet ovat ottaneet iloisesti vastaan selvityksen siitä, kuka meni kenenkin kanssa naimisiin ja minkä nimisiä lapsia he saivat.

Olen aikalailla samaa mieltä kuin Mab ja Tapsa. Täytyy paikkailla vielä omia sanomisiani, eli pidin viimeisen kirjan jo sinänsä onnellisesta lopusta (Voldemort kuoli, kaikki rakastavat toisiaan jne), ja siten kirjan epilogi oli tarpeeton.

Epilogi oli kuin jotain fanficciä olisi lukenut. Se oli huonosti kirjoitettu ja lasten nimet olivat ihan sinne päin. Rowling olisi hyvin voinut jättää fanien oman mielikuvituksen varaan "mitä tapahtui 19 vuotta myöhemmin". Hahmot olivat onnellisia jo ennen epilogia ja olisin ollut ihan tyytyväinen jo siihen onnelliseen loppuun. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Rowling oli kirjoittanut viimeisen kirjan lopun jo ensimmäisen kirjan aikoihin ja sen huomasi.

Dyn kirjoitti: Asemalaiturilla Hermione tajuaa, ettei se Ron ehkä sittenkään ollut se elämänsä mies - tai ehkä Harryn silmät avautuvat Hermionen suuntaan, tai sinkku-Luna ilmestyy kuvoihin yhtä hemaisevana kuin aina. Joka tapauksessa seuraa mököttämistä parisuhteissa ja keski-ikäisiä, vähän nuhjuisia pettämiskiemuroita joiden seurauksena päästään elämään ristiriitaista uusperheonnea vähän yhdessä jos toisessakin perheessä.

Hahaha, tuo olisi karmeaa. :lol: Omasta puolestani Rowlingin ei tarvitsisi Pottereiden maailmaan palata kuin ehkä lyhyitä novelleja kirjoittamalla.

Blackbird fly / Into the light of the dark black night

Viimeksi muokattu: 19.02.2014 23:08 : Blackbird.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
20.02.2014 01:00 #43

Minua epilogi sinänsä ei hirveästi liikauttanut suuntaan tai toiseen. Ihan sama. Varsinainen lopetus oli hyvä, se riitti. Joskus joissakin kirjoissa epilogi tekee lopullisen maagisen silauksen ja saa aikaan vielä yhdet kyyneleet, mutta en usko, että Pottereihin sellaista olisi voinut kirjoittaa kukaan mitenkään.

Mutta se, miksi osallistun taas keskusteluun: saattaa olla, että Rowling kirjoitti epilogin vääristä syistä (esim. fanien kyselytulvan lopettaakseen tai ihan mitä vain), saattaa olla, että se oli teknisesti ja taiteellisesti huono (mutta toisaalta, eivät Potterit kauttaaltaankaan teknisesti ole loistava suoritus, tarinankerronta peittää aika paljon mokia ja loogisia ristiriitaisuuksia alleen), ja saattaa olla, että se on tylsä. Mutta se on sentään proosaa.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Emelie vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
20.02.2014 07:30 #44

Epilogi oli kyllä kauheinta ikinä. Siitä puuttui kokonaan se fiilis, mikä kirjoissa muuten oli. Mutta ....

Iivari kirjoitti: Eli toisin sanoen, Rowling sentään kirjoitti epilogin, ei hahmoluetteloa, johon selostetaan parilla lauseella kustakin hahmosta Kuka kukin on -tyyliin, mitä sitten tapahtui. Viitaten erääseen teknisesti paljon taidokkaampaan sarjaan :wink:

:cheesy: Tämä kävi mielessä kanssa. On se parempi tehdä edes jonkunlainen epilogi, kuin puuduttava hahmolistaus.

Blackbird kirjoitti: Olen tyytyväinen, että kaikki päähenkilöt saivat onnellisen lopun. He ansaitsivat sen seitsemän kirjan jälkeen. :smile:

Minä puolestaan harmittelin tätä. Lopusta olisi saatu paljon mielekkäämpi ja traagisempi, jos vaikkapa Hermione tai Ron olisi kuollut. Tarinaan päätynyt julmetullinen body count, joka lopputappelussa tuli, jätti vaan kylmäksi. En oikein tiedä.... Tavallaan pidän Potteireista todella paljon, mutta nyt olen alkanut kaivata brutaaliutta kirjoissa. Tälläinen Martin-efekti näemmä.

20.02.2014 10:28 #45

Emelie kirjoitti: Minä puolestaan harmittelin tätä. Lopusta olisi saatu paljon mielekkäämpi ja traagisempi, jos vaikkapa Hermione tai Ron olisi kuollut. Tarinaan päätynyt julmetullinen body count, joka lopputappelussa tuli, jätti vaan kylmäksi.

Kyllähän siellä lopputappelussa kuolee porukkaa ja ihan kohtuukeskeisiäkin sivuhenkilöitä. Päähenkilön (ja lasken koko kolmikon nyt sellaisiksi) tappaminen olisi ehkä vähän turhan karu veto nuortenkirjasarjassa kuitenkin. Martin on vähän vanhemmalle yleisölle suunnattu alunperinkin. :)

Emelie vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
20.02.2014 11:02 #46

^ Mutta se loppu oli joku ihmeen massamurha. Ymmärrän kyllä, että kirjailijalle, tässä tapauksessa Rowlingille, oli vaikeaa tappaa hahmoja, mutta oikeasti... Ei. Oli lähinnä tällaiset ajatukset: "Ai kappas, nyt tuokin kuoli. Ja tuo. Oho, niin teki tuokin." Se ei vaan herättänyt mitään tunteita. Siksi mietin sitä jonkun päähenkilö kuolemista, se olisi tuntunut jo jossain. Kuten 6. kirjassa se teki (vaikkein päähahmo sinänsä ollutkaan, mutta silti todella tärkeä).

Mutta joo, nuortenkirjasarja on hitusen erityyppinen kuin vähän vanhemmalle yleisölle suunnattu.

Viimeksi muokattu: 20.02.2014 11:03 : Emelie.

20.02.2014 12:24 #47

Ron ja Hermione olisivat hyvinkin voineet tämän jälkeen löytää lohtua suruun toisistaan ainakin joksikin aikaa.

Jukuke
Kisälli
Jukuke vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
10.08.2014 22:20 #48

Olen salaa mielessäni toivonut viimeisen kuukauden, että aktiiviset Potter fanit olisivat lukeneet hieman enemmän uutisia tässä kesän aikana. Yle ja moni muu sivusto uutisoi 8.7. Rowlingin palanneen Potter sarjan pariin ja julkaissut pienen kurkistuksen Potterin elämään 34-vuotiaana. Tarinan pituus on 1500 sivua kyseinen uutinen löytyy tuolta: yle.fi/uutiset/harry_potter_palaa_seitse...auon_jalkeen/7344597

Tarina puolestaan on julkaistu www.pottermore.com/ sivustolla.

Pitää kyllä loppuun myöntää, etten itsekään kyseistä tarinaa ole vielä saanut luettua tai kirjauduttua kyseiselle sivulle.

Kysymys kuuluukin vieläkö Pottereihin palaaminen kiinnostaa tai on sinusta viisasta?

Skie
Skie vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
11.08.2014 10:36 #49

Jukuke kirjoitti: Tarinan pituus on 1500 sivua kyseinen uutinen löytyy tuolta: yle.fi/uutiset/harry_potter_palaa_seitse...auon_jalkeen/7344597

Tarina puolestaan on julkaistu www.pottermore.com/ sivustolla.

En tiedä, tapahtuiko tuossa lipsahdus, mutta pituus on 1500 sanaa, ei sivua. Tarina pyöri ainakin jossain vaiheessa avoimesti netissä luettavana, josta sen sitten lukaisin.

Mitään erityisen uutta ja ihmeellistä se ei mielestäni tarjonnut, toki ihan kivan pienen nostalgiahetken Potterin maailmasta. Vähän epäselväksi jäi, miksi Rowling päätti tällaisen "artikkelin" julkaista, mutta mikäpä siinä.

Always follow your doubts.

Celestine
Celestine vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
28.08.2014 17:49 #50

Miksen mä ole vielä kirjoittanut tänne? :shock:

Olipa kerran eräs pieni Celestine, joka kävi kolmatta luokkaa. Häneltä kysyttiin kerran iltapalapöydässä seuraava kysymys: "Haluaisitko lukea Harry Potterita?" Näitä "paksuja" Celestine piti isojen kirjoina (muisti kun oli katsellut n. viisivuotiaana jotain kirjakaupan mainoksesta Potterien kansia ja hänelle oli sanottu, että ne olivat isommille kuin hän), mutta myöntyi. Viisasten kivi saapui kirjastosta. Celestine aloitti kirjaa ja kyllästyi kolmen/kahden ja puolen sivun kuluttua. Missä se Potter oli? Celestine pyysi isäänsä lukemaan kirjaa ääneen. Ja johan alkoi luistaa! Celestine oli myyty. Hän luki Salaisuuksien kammion, Azkabanin vangin, Liekehtivän pikarin ja Feeniksen killan. Feeniksen killan aikana vanhemmat alkoivat miettiä, mitä he olivatkaan tehneet, lapsi kun ei puhunut mistään muusta kuin Potterista.

Feeniksin killan luettuaan Celestinen koko maailma romahti. Vanhemmat kielsivät häntä lukemasta yhtäkään Potteria vähään aikaan, että tulisi muitakin puheenaiheita. Celestine itki pitkään ja hartaasti. Hänelle tuotiin "Potterin korvikkeita", muita fantasiakirjoja, mutta ne eivät auttaneet. Celestinen ystävä Astarte tahtoi auttaa surevaa ystäväänsä ja spoilasi kirjoista kaikki kuolleet. (Tätä tapahtui kylläkin jo ennen taukoa.)

Voi sitä ilon määrää, kun Celestine sai pääsiäisen aikoihin Puoliverisen prinssin kirjastosta! Ja Kuoleman varjelukset! Eräänä aamuna Celestine tuli kouluun ja ilmoitti viileänä: "Mä luin kaikki Harry Potterit."

Tämä liikuttava ( :roll: ) tarina on ihan tosi. Harry Potterit oli mulle käännekohta monella eri tavalla. En esimerkiksi muista, mitä kirjoja olen lukenut ennen Potterita, vaikka olen aina lukenut paljon. Pottereiden jälkeen mikään ei oikein tuntunut miltään. (Onneksi löysin Montgomeryn :smile: ) Potterit olivat ensimmäinen sarja, jonka luin. (Ei lasketa Myyrää, Viirua ja Pesosta, Onnelia ja Annelia jne.)

Sain neljä ekaa kirjaa kummitätini ystävältä, vitosen joululahjaksi, kutosen kirjaston poistona ja viimeisen synttärilahjaksi. Lempikirjani ovat Azkabanin vanki (koska Sirius ja Lupin) ja Kuoleman varjelukset. Olen lukenut koko sarjan kaksi kertaa, Kuoleman varjelukset vissiin kolmesti, ja useita otteita useista kirjoista monta kertaa.

Paritukset:

Yhteenvetona: Potterit ovat loistavia.

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu, Formaldehyde, Kirjaneito, Saki

• Nunia hahmo
 vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
28.08.2014 18:51 #51

Celestine kirjoitti: Pikkusisaruksille luetaan tällä hetkellä Azkabania ja olen ottanut tavaksi tulla aina kuuntelemaan. On mahtavaa kuulla, miten ne huutavat äidille: "Ei! Ei! Vielä yksi luku, jooko?!" Ja sitä itse virnuilee, että "minäpäs tiedän, miten tässä käy..."

:cheesy: Itse en ole koskaan Pottereista välittänyt, vaikka kaikki ne olen lukenut ja osa sukulaisista niitä hehkutti (yllättäen _anoppi_ ja siskoni, joka muuten lukee vähän). Aloin kuitenkin lukea niitä pojalleni hänen ollessaan 5-vuotias. Ja sehän naksahti! Nyt poika on 6v ja olemme lukeneet Liekehtivän Pikarin alkuvuodesta. En ihan vielä ole varma, luetaanko pidemmälle, kun menevät niin synkiksi ja raskaiksi, mutta on ollut huvittavaa seurata, miten kirjasarja selvästi on törmännyt kohdeyleisöön.

Nyt on pojalla huoneessa kirpparilta ostettu potterkello ja hyllyllä komeilee kaksi "hedwigiä". Yhtäkkiä minut myös saatetaan yllättää ja kysyä, mitkä ne anteeksiantamattomat kiroukset olivatkaan... :wink:

Nightelf
Aseenkantaja
Nightelf vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
09.09.2014 16:53 #52

Potterithan siis on sama kun mun lapsuus. Koko ala-aste ajan luin niitä, aina ilmestyi uusi ja sitten kiersin kenttää parhaan kamuni kanssa ja puhuttiin silmät suut täyteetn Pottereista;suunniteltiin omat Tylypahkavuodet ja intoiltiin mihin tupiin päästäisiin. Tietysti se katkera totuus iski 11-vuotiaana, me ollaan jästejä!

Rakastan yhä Pottereita, aina ja ikuisesti! En kuitenkaan lue niitä kovinkaan usein, parin vuoden välein nykyään. Ihan vaan koska osaan ne jo ulkoa ja haluan ehtiä "unohtaa" edes jotain ennen kuin luen ne taas uudestaan.

Lempihahmoja on ehdottomasti Hermione, Luna, Tonks, Fred ja George, Sirius, Kalkaros, McGarmiwa.. Listaa vois jatkaa hyyyvin pitkään :cheesy:

Leffoistakin tykkään, ei ne kirjoja päihitä, mutta ihana miten hyvin niissäkin on pystytty toteuttamaan kirjojen henkeä. Lempparini on varmaan molemmissa, sekä kirjana että leffana, Liekehtivä pikari ja heti perään Puoliverinen prinssi.

Potterit on rakkaus <3

"uskon arkisten tekojen ylevyyteen, rohkeuteen joka saa ihmisen puolustamaan toista"

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
13.09.2014 16:39 #53

Dyn kirjoitti: No, musta olisi ollut tyylikkäintä (myös juonen kannalta) että Harry itse olisi lopulta kuollut. Itsensä uhraaminen ois sopinut siihen itsekorostukselliseen jalouteen ihan hyvin. Okei, tavallaan se itsensä sitten uhrasikin, mutta ihme homma tuollainen kuolleista palaaminen.

Joskus eloonjääminen on traagisempaa kuin kuoleminen. Vaikeampaa ainakin ja siispä todellisempaa. Itse olen yksi harvoista, joka oli ihan tyytyväinen Potterien lopetukseen yleisesti (yksityiskohtien hienosäätöä olisin itsekin käyttänyt runsaasti, mutta silloin se olisi ollut minun eikä Rowlingin kirja). Rowlingin sarjassa säilyi alusta loppuun asti se tunnelma, joka teki siitä niin omaperäisen ja erikoisen.

Kuurosokea Pianisti
Kuurosokea Pianisti vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
18.11.2014 14:37 #54

Harry Potter on kirjasarja, josta voi valita mistä tahansa osasta melkein minkä tahansa sivun ja alkaa lueskelemaan. Ne kohtaukset, joissa ei tapahdu mitään jännittävää, ovat oikeastaan kaikkein mukavinta luettavaa jälkikäteen. Tylsiä vaiheita ei ole juurikaan. Olen tajunnut tämän viime päivinä lueskellessani Puoliveristä prinssiä ja Kuoleman varjeluksia, jotka ovat ehkä sarjan parhaat kirjat. Niissä on paljon kevyempää materiaalia merkittävien kohtauksien välissä, toisin kuin ensimmäisissä osissa, joissa juoni etenee aika tiiviiseen tahtiin. Olen myös tajunnut Dumbledoren olevan suosikkihahmoni.

Miksi näprätä älylaitteita, kun hyllyssä on Harry Potterit? Ne viihdyttävät yhtä tehokkaasti ja paljon terveellisemmin.

Mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina ja kerrotaan joskus toiste.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Saki

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
18.11.2014 16:44 #55

Muistan kun Potteri hypetys alkoi... En ymmärtänyt sitä ollenkaan! Luin silloinkin paljon, mutta minulla taisi olla menossa vahvana King/Koontz/Cook kausi ja naiivisti ajattelin, että Potterit eivät ole "tarpeeksi aikuismaisia" minulle.
Onneksi tulin myöhemmin järkiini - tosin se kesti siihen asti, kun kaikki kirjat olivat jo ilmestyneet suomeksi. Onni onnettomuudessa; eipähän tarvinnut odottaa seuraavia osia kieli pitkällä! :wink:

Sittemmin olen lukenut koko sarjan muutaman kerran lävitse. Seuraavaa läpilukukertaa varten olen hankkinut englanninkieliset versiot suomenkielisten rinnalle.

Myönnän: Olisin jäänyt paljosta paitsi, jos tämän olisin väliin jättänyt. Harry kumppaneineen on saanut monet naurut - ja kyyneleetkin - kumpuamaan esiin! :heart:

Bensku
Bensku vastasi aiheeseen: Re:J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
18.11.2014 21:21 #56

Kun luin Harry Potterit, en ollut lukenut paljoa aikaisemmin, enkä sen puoleen ollut edes käynyt täällä :) Myöhemmin, kun olin lukenut noin 50 kirjaa lisää (eli vuosi, pari sitten?), pidin niitä vähän tyhminä, ja ei niin hyvinä kirjoina.

Olin täysin väärässä, kun oletin, että ne olisivat olleet samanlaisia, kuin muut silloiset lukemiseni. Uudestaan lukeminen ei tuntunut ollenkaan puisevalta, ja ajattelin tehdä niin vielä kerran. Vaikka vaan, että saan päivitettyä Risingin arvosanat, jos ei muuten.

Saki
Saki vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
18.11.2014 21:59 #57

Itse aloitin Potterien lukemisen suunnilleen samoihin aikoihin kun Kuoleman varjelukset ilmestyi suomeksi. Ne olivat -ja ovat edelleen- tosi tärkeä osa lukuharrastustani, ja olenkin sitten lukenut ne seitsemisen kertaa läpi. (kröhöm :roll: )

Potterit kannattaa ehdottomasti lukea, eikä vain siksi että ne ovat maailmalla niin suosittuja, vaan siksi että ne herättävät monia tunteita ja henkilökohtaisia tarinoita. Ne antavat aivan ainutlaatuisen lukukokemuksen:)

Viimeksi muokattu: 10.06.2015 17:18 : Saki.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
10.06.2015 16:00 #58

Kyselin Tammelta mielenkiintoisia fantasia kirjoja ja ne töksäyttivät tälläisen

En ole iso Potter fani mut uskon monen täällä olevan.

Potterit julkaistaan kuvitettuna versiona. Harry Potter Ja viisasten kivi ilmestyy maailmanlaajuisesti 6.lokakuuta.2015

Ne joita kiinnostaa olkaa hyvä

Race like first!
Train like second!

Darkki
Darkki vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
10.06.2015 16:07 #59

^ tuosta on tänään Hesarissa julkaistu myös artikkeli:
www.hs.fi/kulttuuri/a1433900943867

Luonnossa on lakeja, muttei sääntöjä

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
10.06.2015 16:10 #60

Näemmä :smile: eipä oo hesaria ikinä kotio tullu niin en ajatellu kattoa.

Race like first!
Train like second!