J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*

Dyn vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
13.02.2016 01:38 #81

Hetken aikaa mietin, pitäisikö tuo näytelmä käydä katsastamassa, kun kerran olen lähes koko kesän Lontoossa. Netistä kuitenkin selvisi, että liput on myyty tälle vuodelle jo aikaa sitten loppuun. Damn.

Viimeksi muokattu: 13.02.2016 01:38 : Dyn.

13.02.2016 02:18 #82

Dyn, jokaiseen näytökseen myydään päivälippuja (edullisia paikkoja) rajoitettu määrä juuri ennen esitystä, joten aina on mahdollista saada liput lippuluukulta. Tosin Harry Potterin tapauksessa epäilen, että siellä saattaa olla päivittäin jonoa, jos ei ihan makuupussien kera, mutta ajoissa kuitenkin. Tulee varmaan myös arvontoja yms. Minä sain erinomaiset liput elokuulle (molemmat näytökset I + II samana päivänä), mutta olin netin lipunmyyntijonossa 10 sekuntia sen jälkeen kun myynti käynnistyi. Minulla on liput myös 2017 huhtikuulle uusintakatselua varten.

Käsikirjoituksen julkaisu-uutisen jälkeen myös ensi vuoden lippuja on myyty melkoista vauhtia. Nyt on lippuja saatavilla aikaisintaan helmikuulle ja kaikkia paikkoja rajoitetusti. Permantopaikat alkaa olla enää katselurajoitteisia. Joten jos haluaa vielä liput ollenkaan, nyt on kannattaa viimeistään hankkia.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
13.02.2016 12:43 #83

Herättiin ystävien kanssa vähän jälkijunassa tähän teatteriesitykseen kun liput oli jo tulleet myyntiin. Saatiin kuitenkin viime vuoden puolella ostettua paikat ensi lokakuulle, ei ollut helppo homma löytää siinä vaiheessa kaikille sopivaa esitysaikaa ja sellaista esitystä, jossa olisi vapaana neljä paikkaa. Mutta onneksemme saimme paikat, meilläkin taisi osua näytökset samalle päivälle. Onpahan taas jotakin odotettavaa ensi syksylle. :smile: Tosin tässä on nyt riski että käsikirjoituksen ilmestymisen vuoksi en pysty olemaan spoilaamatta itseäni esityksen juonesta vaikka yrittäisinkin.

Always follow your doubts.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
14.02.2016 17:28 #84

Freyja kirjoitti:

Niksu kirjoitti: Mahtavatkohan Fantastic Beast-elokuvat ilmestyä kirjamuodossa?

Elokuvat perustuvat Rowlingin kirjoittamaan Ihmeotukset ja niiden olinpaikat -kirjaseen (Fantastic Beasts and Where to Find Them), joka ilmestyi jo 15 vuotta sitten.

Lisäys: Fantastic Beastista on tulossa uusintapainos 9.2.2017, jossa on uutta lisämateriaalia Rowlingilta.

En tarkoittanut sitä. Nimeä ja mahdollisia otuksia lukuunottamatta en usko, että "kirjasella" ja kolmella massiivisella elokuvalla on paljon yhteistä.

26.04.2016 18:32 #85

Niksu kirjoitti: Mahtavatkohan Fantastic Beast-elokuvat ilmestyä kirjamuodossa?

Nyt tähän on vastaus ainakin ekan leffan osalta. Fantastic Beasts and Where to Find Them: The Original Screenplay ilmestyy marraskuun 19. päivä 2016. Uutinen löytyy Pottermoren sivulta. (linkki myös Amazon UK:n sivulle ).

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Viimeksi muokattu: 26.04.2016 18:33 : Freyja.

29.04.2016 19:06 #86

Harry Potter and the Cursed Child suomennetaan .

Näytelmän käsikirjoitus julkaistaan kirjan muodossa heinäkuun 31. päivä (Harry Potterin syntymäpäivänä) kirjana ja e-kirjana vain päivä näytelmän ensi-illan jälkeen. Suomennos ilmestyy syksyllä 2016.

Harry Potter on ylityöllistetty Taikaministeriön virkamies, isä ja aviomies. Harryn nuorin poika (ja keskimmäinen lapsi) Albus Severus Potter aloittaa opiskelun Tylypahkassa ja yrittää sopeutua nimensä tuomaan taakkaan. Luvassa on jännittäviä käänteitä, menneisyys ja nykyhetki yhdistyvät pahaenteisesti ja isän ja pojan on todettava, että joskus pimeyttä löytyy odottamattomista paikoista.

Tammen Facebook-sivulla sanotaan:

Tammi julkaisee Harry Potter and the Cursed Child Parts One and Two -näytelmäkirjan suomeksi!

Suomalaiset fanit saavat luettavakseen syksyllä 2016 Harry Potterista kertovaan näytelmäkäsikirjoitukseen perustuvan kirjan. Kahdeksannen Harry Potter -tarinan myötä Lontoossa nähtävä näytelmä tulee tutuksi kaikille suomalaislukijoille.

Tammi on suomenkielisten Harry Potter and Cursed Child -näytelmään perustuvien kirjojen kustantaja. Käsikirjoituksen ovat kirjoittaneet J.K. Rowling, Jack Thorne ja John Tiffany. Näytelmäksi sen on kirjoittanut Jack Thorne.

Minä en aio tätä lukea, en suomeksi enkä englanniksi. Tällaiset käsikirjoitukset eivät yksinkertaisesti kiinnosta. Kun luin George R.R. Martinin massiivista Dreamsongs-kokoelmaa, hyppäsin yli kahdesta tv-käsikirjoituksesta. Jos Rowling joskus muokkaa Cursed Childista oikean romaanin, niin sitten ilman muuta luen.

Viimeksi muokattu: 29.04.2016 19:08 : Jussi.

Sipe
Teknikko
Sipe vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
12.07.2016 15:26 #87

Katoin ensin kaikki elokuvat, ja sen jälkeen otin startiksi kirjat. Lumoudin heti enimmäisen elokuvan katsottuani, ja halusin heti katsoa kaikki loputkin elokuvat. Kirjoihin siirryin vasta vähän myöhemmin, koska ensimmäisen elokuvan katsottuani olin vielä aika nuori, ehkäpä 8 tai 9. Olin vain tottunut jo silloin katsomaan fantasia ja jännityselokuvia, eikä oikein ollut kiinnostusta ruveta lukemaan kirjoja, koska mielestäni "Kaiken näki jo elokuvissa." Mutta eihän se niin ole. Elokuvista puuttu paljon kohtauksia, joita kirjoissa on kirjoitettu.

05.08.2016 00:45 #88

Karjalainen uutisoi: Monet fanit pettyneitä Harry Potter -käsikirjoitukseen

Kaikki fanit eivät ymmärtäneet kirjan ostaessaan, että kyse olisi näytelmäkäsikirjoituksesta tai ettei Rowling olisi sen kirjoittaja. Moni kuitenkin pettyi kirjaan siitä huolimatta, että tiesi täsmälleen, millaisesta teoksesta oli kyse.

- Ei minua haitannut, että kyseessä on näytelmäkäsikirjoitus. Tiesin sen jo aloittaessani. Mutta hahmot käyttäytyvät täysin epäluonteenomaisesti ja kirjoitustyyli muistuttaa lukio-opiskelijoitteni tuotoksia. Hyvin huonosti kirjoitettu. Kankeaa kieltä, eräs lukija toteaa kirja-arviossaan Amazon-verkkokaupan sivuilla.

Moni vertasi teosta huonosti kirjoitettuun fanifiktioon.

Edellisessä viestissä mainitsemani päätös pitää: en aio lukea Cursed Childia. Toistaiseksi en ole spoilannut itseäni näytelmän tapahtumista, mutta jos romaaniversiota ei lähivuosina kuulu, niin täytyy sitten tarkistaa netistä tiivistelmä Cursed Childin juonesta.

Suomennos julkaistaan 8. marraskuuta.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
05.08.2016 15:48 #89

Olen vahingossa törmännyt netissä joihinkin Cursed Childin spoilereihin, vaikka olen yrittänyt niitä tietoisesti vältellä. Toivottavasti onnistun välttelyssä lokakuun loppuun, jolloin pääsen näkemään näytelmän teatterissa. Samalla reissulla voi sitten ostaa itse kirjan ja lukaista sen, suomennoskin näyttää ilmestyvän heti perään.

Always follow your doubts.

Reta Anna Maria
Epäkuollut
Reta Anna Maria vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
05.08.2016 16:22 #90

Mitä tuohon huonoon kieleen tulee, niin itse totesin, että näytelmäkäsikirjoitus ja romaani ovat sen verran erilaisia muotoja, ettei niiden kieli mitenkään voi olla samanlaista. Potter-kirjoissa on runsasta ja kuvailevaa kieltä, kun taas näytelmä ei tarvitse kuvailua. Tekstissä on vain parenteesit ja dialogia, eikä dialogikaan voi olla järkyttävän runokielistä. Uskon jopa, että koska näytelmän on käsikirjoittanut sama tyyppi, joka myös ohjaa sen, ei tekstiin ole eksinyt niinkään paljon parenteeseja kuin mitä joissain muissa näytelmäkäsikirjoituksissa voi mahdollisesti olla; käsikirjoittaja tietää, mitä ohjaajan tulee ohjata. Käsikirjoituksessa on melko vähän kuvauksia lavastuksista ja esimerkiksi valaistuksesta ja musiikista, vaan ainoastaan ne esiteneet, joihin näyttelijöiden pitää kiinnittää huomioa, on mainittu. Siksi minua kiinnostaakin nähdä tämä näytelmä lavalla, sillä siinä on varmasti monia juttuja, joita ei käsikirjoituksessa suoraan näy. Kaiken lisäksi käsikirjoitus elää. Tämä on Rehearsal Script. Mikä lie sinne on harjoituksen aikana lisäiltykään...

Hyvää kirjaa metsästämässä.

Viimeksi muokattu: 05.08.2016 16:22 : Reta Anna Maria.

20.12.2016 22:39 #91

Kirottu lapsi ei ole oikein iskenyt risinglaisiin. Nyt kun 31 ihmistä on arvioinut kirjan tietokannassa, on keskiarvona "vain" 3,37 tähteä viidestä. Selvästi heikompi kuin sarjan aiemmilla osilla. Ainoastaan Salaisuuksien kammio on jäänyt (niukasti) alle neljän tähden keskiarvon.

Minä olen yhä täysin tietämätön Kirotun lapsen juonesta. Näytelmäkäsikirjoituksen lukeminen kun ei yhtään innosta, enkä ole spoilannut itseäni netissä. Ehkä tarina imestyisi elokuvasovituksena jossain vaiheessa... Aikoinaan Potterit 4-7 tuli luettua englanniksi nopeasti julkaisun jälkeen. Nyt tuntuu vähän ikävältä, kun olen jäänyt uusimman seikkailun ulkopuolelle, vaikken koskaan Potter-fani ole ollutkaan.

22.12.2016 01:59 #92

Jussi, Cursed Child -näytelmään Lontoossa myydään nyt lippuja vuodelle 2018. Uskoisin, että jos näytökset yhä silloinkin jatkuvat loppuunmyytyinä (viimeksi uusi esityskausi myytiin loppuun alle tunnissa) , näytökset jatkuvat myös 2019. Sen jälkeen on huhuttu mahdollisista Broadway-esityksistä, jotka pitävät näytelmän vielä siitäkin vuosia pelkästään teatterissa, jos toteutuvat. On vaikea kuvitella, että Cursed Childista tulisi elokuvaversio, mutta ei kai se mahdotontakaan toki ole - jonain päivänä.

Näytelmän käsikirjoitus ei ole lähellekään niin tahmeaa lukea kuin esim. George R.R. Martinin tv-sarjakässärit A RRetrospectivessa. Kannattaa luopua ennakkopaineista sen suhteen ja antaa tekstille mahdollisuus, niin pysyt seikkailussa mukana. Suosittelen kylläkin englanniksi.
En ihmettele alempaa keskiarvoa tietokannassa, sillä käsikirjoituksen tarkoitus ei ole toimia täysin yksinään tekstinä, vaan sen on tarkoitus herätä eloon teatterilavalla. Ja sen se teki. Loistavasti.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Viimeksi muokattu: 22.12.2016 02:01 : Freyja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Skie

Kuunliekki
Kuunliekki vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
23.12.2016 20:48 #93

Yksi syy siihen ettei Kirottu lapsi ole iskenyt niin lujaa on varmaan se, ettei se varsinaisesti ole jatkoa Potter-sarjalle. Ainakaan minulle se ei ole canonia. Se on pikemminkin kuuluisan ihmisen kirjoittama ficci, josta on tehty näytelmä ja käsikirjoitusta myydään painettuna versiona.

Ei sillä, on se ihan viihdyttävää luettavaa (jos sitä ei yritä ajatella oikeana Potter-kirjana). Ei yllä Potterien tasolle, mutta ei harmita että ostin sen. Monet asiat siinä ärsyttää mukaan lukien kirjan pääidea ja juoni, mutta on siinä paljon hyvääkin.

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

23.12.2016 21:51 #94

Ongelma kirjoitetussa tekstissä on varmaankin myös se, että sen on kirjoittanut käsikirjoittaja Jack Thorne, joka on kimpassa Rowlingin sekä ohjaaja John Tiffanyn kanssa kehittäneet tarinan. Näytelmä perustuu Rowlingin näkemykseen siitä, millainen Harry olisi myöhemmin isänä ja kiireisenä ministeriön työntekijänä ja mitä ongelmia kuuluisa iskä aiheuttaa herkimmälle jälkikasvulle. Mietin itse kun luin käsikirjoituksen, ja ennen kuin näin näytelmän, mistä se ficcimäisyys tulee. Harryn elämästä on seitsemännen kirjan jälkeen kymmenen vuoden ajan kehitelty jos millaisia versioita kunkin päässä, eikä ehkä ole enää mahdollista edes Rowlinin kirjoittaa tarinaa, joka ei tuntuisi jo fanien joukossa käytetyltä. Thorne on lisäksi ehkä pikkasen Potter-fani ja se näkyy tekstissä. Thornen vahvuus on kuitenkin käsikirjoittajuudessa, minkä vuoksi näytelmä toimii teatterilavalla erinomaisesti (luonnollisesti ohjaajalla, koreografilla, puvustajalla, lavastajalla ym. on osansa - ai niin, ja näyttelijöillä tietenkin).

Jos tämä olisi oikea fanficci, niin siinä Harry huomaisi vuosien jälkeen rakastaneensa aina Dracoa tai sitten hän harrastaisi kuumaa seksiä Ginnyn kanssa huispausottelun selostaja-aitiossa tmv. Anteeksi jos pilaan jonkun odotukset tarinalta, mutta noita kahta seikkaa teksti ei sisällä.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Viimeksi muokattu: 23.12.2016 21:55 : Freyja.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
24.12.2016 02:31 #95

Ilmeisesti suhteellisen vahva feministinen konsensus vallitsee siitä, että Ron on Kirotussa lapsessa täysi mulkku mieheksi. Osaatko sanoa Freyja, kuinka hyvin perusteltu moinen näkemys on? En tosiaan ole lukenut Kirottua lasta tai nähnyt sitä esitettynä, enkä aivan täysin allekirjoita seitsemän romaanin kannalta vielä sitä, että Ron olisi ilmiesimerkki myrkyllisestä maskuliinisuudesta, vaikka on joitain sellaisia kohtauksia, joita on hyvin vaikea perustella.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

24.12.2016 02:58 #96

Iivari kirjoitti: Ilmeisesti suhteellisen vahva feministinen konsensus vallitsee siitä, että Ron on Kirotussa lapsessa täysi mulkku mieheksi. Osaatko sanoa Freyja, kuinka hyvin perusteltu moinen näkemys on?

No oho. Kuulin ensimmäistä kertaa moisesta näkemyksestä. Ron on hupaisa, mutta vahvasti ystäviään tukeva hahmo. Näyttelijä Paul Thornton teki roolissaan yhden näytelmän parhaista suorituksista mielestäni ja on ehdolla WhatsOnStage-palkintoon siitä. Hahmossa ei ole mitään, mitä minä feministinä arvostelisin negatiivisesti, eikä neljä naispuoleista kaverianikaan, jotka ovat näytelmän nähneet (ja lukeneet käsikirjoituksen ilmeisesti jälkeen päin) ole sanallakaan viitanneet ajatelevansa Ronin hahmosta Cursed Childissa kuin hyvää.

Edit: Kävin läpi käsikirjoituksesta kaikki Ronin kohtaukset, ja juu ei, en löydä mitään perusteluja näkemykselle. Hiuksia pitää halkoa ja rivien välejä lukea, jos muuta haluaa tulkita. Ja ilmeisesti jotkut haluavat. Ron on hölmöilijä, tekee ja sanoo ennen kuin ajattelee. Weasleyn perheessä oli muita samanlaisia. Ei siinä mitään uutta tai mitään, mikä tekisi hahmosta huonoa ihmistä, edes feministisestä näkökulmasta.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Viimeksi muokattu: 24.12.2016 03:37 : Freyja.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
24.12.2016 03:27 #97

Joo, tää on käsittääkseni ollut jo viimeistään kahden viimeisen elokuvan jälkeen sellainen asia, mihin on palattu aina toisinaan, ja kirottu lapsi herätti uudelleen kritiikin voimakkaampana kuin kertaakaan . Tässä linkissä selitetään vielä enemmän sitä, miten Ron toistaa sellaista miehen ja yhdessä Hermionen kanssa parisuhteen mallia, jossa naissukupuolittuva tyytyy siihen, mitä saa, ja miessukupuolittuva kohtelee toista itsestäänselvyytenä.

En tosiaan itse ainakaan Rowlingin kirjojen perusteella ottaisi aivan noin vahvaa asennetta tähän, vaikka pidänkin itseäni kohtalaisen vahvasti kolmannen aallon intersektionaalisen feminismin kannattajana. Olen miettinyt, että pitäisi lukea Kirottu lapsi ihan jo siksikin, että saisi muodostettua oman mielipiteen tästä asiasta.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: J. K. Rowlingin Harry Potterit *spoilereita!*
28.12.2016 08:59 #98

Luin Kirottu Lapsi-käsikirjoituksen. Alku oli todella hyvä mielenkiintoisten hahmosuhteiden ansiosta, mutta loppupuolisko meni täysin löperöksi typerän aikamatkustelun ja pakollisen 'onnellisen' lopun vuoksi.

Ron (ja Hermione) oli huonosti kirjoitettu hahmo, mutta muuten en nähnyt hänessä mitään ongelmaa. Hän ei erityisen suosittu hahmo tietyissä piireissä kuitenkaan ole, joten kenties siksi nämä tietyt valitukset.

Olisi ihan kiva nähdä Kirottu Lapsi elokuvana (tai vielä parempaa romaanina) JOS sen juonta muutettaisiin vähän järkevämpään suuntaan ja muutenkin paranneltaiisin.

No, minä en tätä näytelmää canonina pidä. En niin kauan kuin se pysyy multiongelmaisessa nykymuodossaan. Myös Hermionen näyttelijän valinta ärsytti. Aina syntyy kauhea haloo 'whitewashista' mutta nyt kukaan ei uskalla sanoa yhtään mitään. Tyypillistä.

Viimeksi muokattu: 28.12.2016 14:46 : Niksu.

28.12.2016 11:46 #99

Muutamia pohdintoja:

Niksu kirjoitti: Myös Hermionen näyttelijän valinta ärsytti. Aina syntyy kauhea haloo 'whitewashista' mutta nyt kukaan ei uskalla sanoa yhtään mitään. Tyypillistä.

Kyllähän siitä nousi melkoinen haloo somessa ja lehdetkin asiasta kirjoittivat. Rowling vastasi, ettei Hermionen ihonväriä ole mainittu kirjoissa. Pitempi vastaus somekohun jäljiltä esim. The Guardianin artikkelissa.

28.12.2016 14:43 #100

Freyja: olen kyllä lukenut ennestään näytelmäkäsikirjoituksia. Opiskelin englantia yliopistossa, ja eräs kurssi keskittyi kokonaan Shakespearen Twelfth Nightin (Loppiaisaatto) läpi käymiseen. Ja ihan kivaa se oli, kun rinnalla oli näytelmä, jonka pystyi katsomaan videolta. Mutta Kirotussa lapsessa olisi pelkkä käsikirjoitus. En ole Potter-fani, enkä aio lähteä ulkomaille näytelmää katsomaan.

Freyja kirjoitti: Rowling vastasi, ettei Hermionen ihonväriä ole mainittu kirjoissa.

En nyt ehtinyt Guardianin artikkelia vilkaista, mutta minusta on älyllistä epärehellisyyttä väittää, että Hermione saattaisi olla oikeasti kirjoissa tummaihoinen. Ei kai Pottereissa kenenkään ihonväriä mainita? Samalla perusteella Cho Changin voi väittää olevan todellisuudessa valkoihoinen...

Kai Rowling olisi voinut mainita kirjojen kansikuvien tekijöille Hermionen etnisyyden, tai näyttelijöitä ekaan elokuvaan valittaessa? Kirjailijahan oli mukana leffojen teossa. Hermionella on myös kirjojen mukaan ruskeat hiukset, joita mustilta afrikkalaistaustaisilta ei luonnostaan löydy. Elokuussa paljastettiin Rowlingin omaan käyttöön tekemiä luonnoksia Pottereiden hahmoista. Niiden perusteella Hermione on valkoihoinen.

Mutta minusta se ei ole ongelma, että näytelmäsovitukseen valitaan eri värinen ihminen rooliin. Tämäntyylinen toimintahan on perinne teatterialalla. Shakespearen töistäkin tehdään uusia sovituksia, jossa vaikka hahmojen sukupuolet on vaihdettu. Jos Kirotun lapsen näyttelijät vaihtuvat, niin ei minulla ole mitään sitä vastaan, että Potteriksi otettaisiin ei-valkoihoinen.

Mutta joo, pitäisi lukea se Freyjan linkittämä Guardianin artikkeli.

LordStenhammar, Nine
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson