Joonas: tuo on aivan tavallinen mielipide. Drizzt-kirjat ovat valovuosia Demonisotia suositumpia. Salvatore haluaisi kovasti jatkaa itse luomansa Koronan maailman parissa, mutta vuonna 2010 päättyneen
Ensimmäisen kuninkaan saagan jälkeen kustantamot eivät ole olleet kiinnostuneita. En muista, onko kukaan Risingissa minun lisäkseni kertonut tykkäävänsä Demonisodista Drizztiä enemmän.
Vähän sama juttu on Margaret Weisin
Suojelijoiden tähden
kanssa. Weis pitää itse tätä scifisarjaa päätyönään. Meillä suomentaminen jäi ensimmäiseen kirjaan, ja
Kadotetun kuninkaan on tietokannassa lukenut vain kolme(!) ihmistä. Minusta tämä on käsittämätöntä, kirja on huomattavasti naisen väsynyttä myöhäistuotantoa (
Kaikkeuden kivi, Pimeyden oppilas, Kadonneet kronikat ja
Lohikäärmelaivat) laadukkaampaa. En sitten tiedä, haluavatko suomalaiset Weis-fanit lukea vain fantasiaa eivätkä avaruusoopperaa. Toisaalta Jalava päätti jättää Lohikäärmelaivojen viimeisen osa kääntämättä. Weisin julkaisu Suomessa taitaa olla ohi, vaikka häneltä ilmestyy yhä
uusia
sarjoja
.
Lich kirjoitti: Onko tietoa, onko kirjoista The Herald, Annihilation ja Resurrection tulossa suomennuksia? Näille kahdelle sarjalle lukisin kyllä mieluusti myös päätösosat, kun muutkin on sarjoista Suomennettu. Erityisesti Lukkikuningattaren sotan keskeyttäminen jäi harmittamaan, kun tapahtumat on selvästi sidoksissa Drizzt-sarjan myöhempiin osiin.
Muistaakseni Jalava on ihan suoraan vastannut, että
Lukkikuningattaren sodan kahta viimeistä osaa ei suomenneta. Siitä oli juttua toisessa ketjussa. Ikävä temppu kustantamolta – kun neljä kirjaa jatkuvajuonista tarinaa on julkaistu, niin voisi ne kaksi viimeistäkin. Minä en koko sarjasta erityisemmin pitänyt, mutta koska olin jo neljä lukenut, niin täytyi saada juoni päätökseen. Siirryin siis englanninkielisiin.
Annihilation oli koko Lukkikuningattaren sodan surkein osa – kustannustoimittajana tunnettu Philip Athans ei yksinkertaisesti osannut kirjoittaa.
Resurrection taas oli sarjan selvästi paras ja annoin sille kolme tähteä tietokannassa. Paul S. Kempin kyvyt ovat ihan eri luokkaa kuin muiden sarjan kirjoittajien. Ainoa syy, miksi aloitin aikoinaan Lukkikuningattaren sodan lukemisen oli se, että päätösosa on Kempin käsialaa. Oli Resurrection silti heikompi kuin muut Kempiltä lukemani kirjat. Hän joutui työskentelmään toisten luomien päähenkilöiden parissa, ja juonikin oli ennalta määrätty.
Forgotten Realms -romaanien lakkauttamisesta on saatu uusi merkki. Erin M. Evans kertoi lokakuussa ilmestyvän
The Devil You Know'n jäävän hänen viimeisekseen
Brimstone Angels -romaaniksi. Wizards of the Coast meinasi kuulemma lopettaa sarjan jo edelliseen kirjaan, mutta Evans onnistui taistelemalla saamaan vielä yhden, jossa tarina tulee päätökseen. Salvatore taas ei tällä hetkellä suostu puhumaan mitään Drizztin jatkosta
Heron jälkeen. Jos FR-romaanit on päätetty lakkauttaa, niin asiaa ei voi julkistaa ennen viimeisten kirjojen ilmestymistä, koska sillä voisi olla negatiivinen vaikutus myyntiin (fanit suuttuvat ilmoituksesta eivätkä protestina osta teoksia).