Robin Hobb

07.01.2016 01:42 #101 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Robin Hobb
Luin Näkijän tarun yläasteikäisenä ja Lordi Kultaisen silloin kun se tuli suomeksi, ja jostain syystä Näkijän taru jäi näistä huomattavasti vahvempana mieleen. Voi olla, että siinä uusi ja kiehtova maailma pelasti paljon, sillä toisin kuin monet lukijat, en ole koskaan erityisesti kiintynyt Fitziin tai Narriin hahmoina - ehkä kaikkein vähiten Narriin. Hobbin kirjoitustyyli ja tapa rakentaa niin tarinaa kuin maailmaakin ovat silti jotain, joihin voisin mielelläni palata. Mutta en ole lainkaan vakuuttunut - lainkaan! - että paluu Narrin ja Fitzin pariin on sitä mitä haluan. Ymmärsinkö oikein, että The Rain Wild Chronicles sijoittuu samaan maailmaan, mutta kertoo aivan uusista hahmoista? Miten se sijoittuu kronologisesti muihin sarjoihin, vai onko sillä väliä?

• Sini hahmo
  • Sini
09.01.2016 17:36 #102 : Sini
Vastaus käyttäjältä Sini aiheessa Robin Hobb
The Rain Wild Chronicles sijoittuu ajallisesti Lordi Kultaisen jälkeisiin tapahtumiin, Liveship Tradersista tuttuihin maisemiin. Joitain sieltä tuttuja hahmoja tavataankin. En tiedä kuinka toimii jos tuo ei ole tuttu sarja - muutenkin vähän heikompi esitys kuin jotkut aiemmat Hobbit. Salamurhaaja-sarja ja LT on mun mielestä parasta ikinä...

• Tsururun hahmo
  • Tsururun
    Kaartilainen
20.02.2016 23:27 #103 : Tsururun
Vastaus käyttäjältä Tsururun aiheessa Robin Hobb
noi uudet kannet on aivan älyttömän upeita! mä niin haluan ne kirjahyllyyn sarjan jatkoks.

itse en oikeen ole ikinä pahemmin välittänyt näkijän tarusta, mutta voi lordi kultainen ja narri <3 sain aikoinaan rippilahjaksi narrin kohtalon ja itkin sen lopussa narria niin.

12.06.2016 23:38 #104 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa Robin Hobb
Tuli ostettua Näkijän Taru ja Lordi Kultainen. Onko lukujärjestyksellä jotain väliä?

• Iivari hahmo
  • Iivari
13.06.2016 00:50 #105 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Robin Hobb
On. Näkijän taru on ensimmäinen trilogia, Lordi Kultainen kolmas trilogia. Voit lukea perätysteknkin, mutta aloita ehdottomasti Näkijän tarusta.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

13.06.2016 00:58 #106 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Robin Hobb
^ The Liveship Traders on tosiaan väliin jäävän, suomentamattoman sarjan nimi. Jos englanti sujuu, sen voi lukea välissä. Lordi Kultainen jatkaa kuitenkin ehkä suoremmin Näkijän tarua ja ennen kaikkea enemmän samoista henkilöistä, joten sinällään tuon yhden sarjan yli hyppäämisellä ei menetä aivan hirveästi.

28.06.2016 13:12 #107 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Robin Hobb
Assassin's Faten virallinen julkaisupäivänmäärä on 7. maaliskuuta 2017. Kirjan amerikkalaiskansi paljastettiin:

17.07.2016 02:30 #108 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa Robin Hobb
Ensimmäinen Näkijän Taru takana ja toista luetaan. Odotukset olivat varmaan liian suuret.
Minun olisi pitänyt lukea tämä 20 vuotta sitten. Nyt tuntui vähän heikolta. Idea oli ihan hyvä, mutta liian nopeasti oltiin jo kuninkaan kanssa tekemisissä ja sitten kaikki meni koko ajan vain yhä epäuskottomammaksi. (onko toi edes sana?)
Jopa Jordanin Ajan Pyörä oli mielenkiintoisempi. Siinä oli sentään mahtavan laaja maailma.
Nyt vain fantasia on ottanut valtavia loikkia paremmaksi kirjallisuudeksi.
Lordi Kultainen taitaa siirtyä lukujonossa alemmaksi. Uusin Reynolds on kuitenkin jo hyllyssä ja kohta ilmestyy Seuraava Howey ja Abercrombie...

01.08.2016 12:40 #109 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Robin Hobb
Subterranean Press julkaisee Näkijän tarun osat sidottuina erikoislaitoksina, joihin kansikuvat on maalannut mestari John Howe. Hobb bloggasi eilen asiasta.

Jos joku on odotellut Fool's Questin pokkarilaitoksen ilmestymistä, niin nyt odotus on ohi. Heinäkuussa kirja julkastiin pokkarina sekä Britanniassa että Yhdysvalloissa. Adlibris toimittaa amerikkalaispokkarin alle kahdeksalla eurolla.

Assassin's Fate on lisätty Edelweissiin . Kirjasta voi lukea siellä lyhyen esittelytekstin. Pituudeksi on merkitty 640 sivua.

10.08.2016 10:41 #110 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Robin Hobb
Fool's Assassin luettu lopultakin. Se oli minulla pitkään kesken, 1.5 vuotta, mutta ei johtunut siitä, etteikö kirja olisi ollut hyvä. Halusin silloin aikoinaan säästellä sitä (kun ei ollut jatko-osaakaan vielä), mutta sitten se vain jäi...

Olipa hyvä kirja! Nautin melkein joka hetkestä, jonka vietin kirjan parissa. Minulle hieman epätyypillisesti luin varmaan ihan joka sanan ja palasin aina välillä fiilistelemään joitain kohtauksia.

Laitan muutaman yksityiskohtaisemman pohdinnan spoilereihin.

• Salmikki hahmo
  • Salmikki
    Kaartilainen
10.08.2016 11:50 #111 : Salmikki
Vastaus käyttäjältä Salmikki aiheessa Robin Hobb
Sain pari viikkoa sitten vihdoin aloitettua ennen nukkumaanmenoa -tyyppisen lukuharrastuksen nappaamalla hyllystä The Inheritance & Other Stories -novellikokoelman. Yllätyksekseni huomasin olevani kova Megan Lindholm -fani, tykkäsin sillä nimellä kirjoitetuista novelleista jopa enemmän kuin kokoelman Hobb-teksteistä.. tai ehkä se johtuu vain siitä, että Hobb-trilogioiden lukemisesta on niin kauan aikaa, etten osaa vain hypätä mukaan niiden maailmaan.

Joka tapauksessa, ihanan pehmeä lasku lukemisen uudelleenaloittamiseen. Lisäksi olen tietysti ahminut Agatha Christien novelleja ja Nemi-sarjakuvia. ^_^

Pouring spirits while I follow the Northern star

16.08.2016 13:49 #112 : Adjassou
Vastaus käyttäjältä Adjassou aiheessa Robin Hobb
Rupesin lukemaan uuden trilogian ensimmäistä osaa, ja vaikka tuo lontoo taipuu kelvollisesti, ajattelin lähestyä Otavaa, ja tiedustella heidän aikeitaan kääntää sarja suomeksi. No, sieltä ei mitään vastausta kuultu, (mikähän noita kustantajia oikeasti vaivaa, ei ole ensimmäinen kerta, kun pitävät hiljaisuutta) mutta kollegani kirjastossa osasi kertoa, etteivät he käännä juurikaan mitään yli 500-sivuista teosta, kun se ei kuulemma kannata.

Tästä syystä esim Elizabeth Georgen kirjat jätettiin kääntämättä Petturin muistin jälkeen. Aika surkeaa. Jotain Salvatorea pukkaa kirja toisensa perään, kun on edullista tuoda markkinoille.

• max hahmo
  • max
17.08.2016 08:04 #113 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Robin Hobb
Varmaan joku Kirjava olisi parempi kääntäjä, mutta enpä tiedä houkuttaako ketään kääntää kirjaa, joka vaatii loppuunmyytyjen ja 10-20 vuotta vanhojen trilogioiden tuntemista....

17.08.2016 11:24 #114 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Robin Hobb
Toisaalta Lordi Kultaista ei koskaan julkaistu pokkareina, vaikka kysyntää olisi. Siksi Narrin matkasta on jo vuosia pyydetty hirveitä summia Huuto.netissä; tällä hetkellä romaania myydään 80 eurolla. Ennen kolmannen trilogian aloitusta Otava voisi julkaista uudet pokkaripainokset kahdesta aiemmasta. Kysyntää Hobbin kirjoille meillä todistetusti on, sillä Lordi Kultaisen osat nousivat aikoinaan Mitä Suomi lukee -listoille, kovimpana saavutuksena Narrin palvelijan kakkossija.

Adjassou kirjoitti: kollegani kirjastossa osasi kertoa, etteivät he käännä juurikaan mitään yli 500-sivuista teosta, kun se ei kuulemma kannata.

Kiinnostavaa. WSOY:ltä tiedusteltiin viime vuoden helmikuussa, miksei Deborah Harknessin kansainvälisen bestsellerin Lumottu jatko-osia suomenneta. Vastauksessa otettiin esille kirjojen laajuus: käännöskulut nousisivat kuulemma liian suuriksi. Toki myös Lumotun liian heikot myyntiluvut mainittiin. Robert Jordanin Ajan pyörän suomentamisen keskeyttämisen yksi peruste Karistolta oli kääntäjälle maksettavan palkkion suuruus. Ajan pyörän osat pilkottiin kyllä suomennoksissa pienemmiksi kirjoiksi, mutta silti kaksi viimeistä (Unten veitsi & Käsipuoli) menivät molemmat 500 sivun rajan yli.

18.08.2016 10:02 - 18.08.2016 22:10 #115 : Adjassou
Vastaus käyttäjältä Adjassou aiheessa Robin Hobb
Sain kuin sainkin vastauksen, kun asiaa uudemman kerran tiukkasin:

" uuden sarja kääntäminen ei ole ohjelmassa, sanoi päällikkö. Mahdollisuutta uusiin painoksiin tutkitaan. "

Wuhuu. No, kyllähän tuon tiesinkin.

laitoin siihen vastaukseksi: "Hei, ja kiitos vastauksesta! Harmi, ettei uutta käännöstä tule, mutta ymmärrän, ettei se ehkä ole nykyään kannattavaa. Laittakaa muuten vaikka vastaukseksi geneerinen "Kiitos viestistä, palaamme asiaan", niin ettei tässä ihan ignoratuksi tuntisi."

En saanut vastausta.

Voi kyllä olla, että tuo 500 ei ole ainakaan kaikilla kustantajilla rajana, koska pitelen hyppysissäni uusinta Pendergastia, tässä on miltei 600 sivua. Gummerus kääntää hyvin tätä sarjaa.
Viimeksi muokattu: 18.08.2016 22:10 Hiistu. Syy: Yhdistin peräkkäiset viestit.

• max hahmo
  • max
19.08.2016 15:17 #116 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Robin Hobb
Joo ei kai se vain sivumääristä voi olla kiinni.. Kingiä kyllä käänetään vaikka tulisi mikä 1000-sivuinen jööti, ja toisaalta jotain Mo Yania vielä vuosia Nobel-hypen jälkeen, tuskin myy perusfantasian vertaa.. En tiedä saako aitten paremmin jotain tukia, jos kääntää tunnettua.

21.08.2016 01:46 #117 : Kuurankukka
Vastaus käyttäjältä Kuurankukka aiheessa Robin Hobb

Emelie kirjoitti: Trilogian tarina pääsi vauhtiin vasta kirjan lopussa, mutta olipahan hyvin tehty alustus. Jospa nyt saisin aikaiseksi lukea toisen osan ennne viimeisen osan julkaisua.

Eittämättä varsin perusteellinen. :D Ensimmäinen osa on nyt luettu! Ihan mielikseenhän sen kyllä teki.

04.09.2016 11:00 - 04.09.2016 11:46 #118 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Robin Hobb
Britti-Amazon paljasti pitkän juonikuvauksen Assassin's Fatesta. Sen voi lukea englanninkielisen Risingin tietokannasta:

www.risingshadow.net/library/book/47752-assassin-s-fate

Hobb kertoi elokuun puolivälissä lähettäneensä AF:n valmiin käsikirjoituksen kustantajalle. Romaani vaatii vielä muokkauksia, kunhan kustannustoimittaja on käynyt sen läpi.

This was a tough book to write, for there was so much back story and so many details to check and double check! Even so, I am fearful that plot holes, contradictions and repetitions will be discovered. Thank God for dedicated editors who make my book so much better than they were when they first went winging out to them.

Nyt sitten voi pohtia, mikä Hobbin seuraava sarja tulee olemaan, kun Fitz & Fool -trilogia on valmiina... Assassin's Faten brittiversion ilmestymisajaksi on Amazonissa yhä merkitty ensi maaliskuu, mutta amerikkalaiskustantamo on vaihtanut julkaisupäiväksi 16. toukokuuta. Uskon, että kirja tulee kuitenkin myyntiin samana päivänä Atlantin molemmin puolin, ja brittikustantajakin vielä jossain vaiheessa siirtää julkaisun toukokuulle.
Viimeksi muokattu: 04.09.2016 11:46 Jussi.

12.09.2016 03:09 #119 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa Robin Hobb
Vaikka moitin kuinka, niin eihän näitä pysty kesken lopettamaan. Nyt menossa Lordi Kultainen kakkonen.
Selvästi Hobb on kehittynyt kirjailijana verrattuna Näkijöiden trilogiaan.
Lukisinhan näitä enemmän, mutta kun ei suomenneta.

15.09.2016 16:36 #120 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Robin Hobb

Jussi kirjoitti: Uskon, että kirja tulee kuitenkin myyntiin samana päivänä Atlantin molemmin puolin, ja brittikustantajakin vielä jossain vaiheessa siirtää julkaisun toukokuulle.

Nyt Harper Voyager on vaihtanut julkaisupäiväksi 18. toukokuuta. Huomasin, että brittikustantamon tietokannassa Assassin's Faten pituudeksi on merkitty 1008 sivua! Tämä on varmasti jokin virhe, tuskin näin paksua kirjaa on tulossa...

Mustelmann, LordStenhammar, Lyyskis
Uusin jäsen: Topi Kopakkala