Robin Hobb

30.10.2018 02:08 #161

Otavan ensi kevään esite on nyt julkaistu. Siitä näkee, että Lordi Kultaisen Seven-pokkareissa käytetään Jackie Morrisin maalaamia nykyisiä brittikansikuvia. Katalogin perusteella Narrin matkan pokkari ilmestyy helmikuussa, Narrin palvelijan maaliskuussa ja Narrin kohtalon huhtikuussa.

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Koska Narrin Vaellus julkaistaan?
Ja onko trilogia valmis?

Otavan esitteen mukaan maaliskuussa, Booky.fin mukaan 25. helmikuuta ja Adlibriksen mukaan tammikuussa. Koko trilogia on valmis alkukielellä.

Viimeksi muokattu: 30.10.2018 13:17 : Jussi.

30.10.2018 13:18 #162

Keväällä siis toinen osa. Nyt vielä varmistus ja aikataulu trilogian viimeiselle osalle, niin uskallan aloittaa lukemisen.
Vähän toi ensimmäinen kyllä polttelee hyllyssä, mutta yritän vastustaa.

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Robin Hobb
01.11.2018 20:45 #163

Vesa Sisätön arvostelu Narrin salamurhaajasta Hesarissa .

Vaikka yhdessä kohtaa sanotaan ettei haluta spoilata, samassa kappaleessa sellainen taitaa kuitenkin olla.

Viimeksi muokattu: 01.11.2018 20:46 : Sini.

04.11.2018 17:53 #164

05.11.2018 22:32 #165

TP kirjoitti: Menettääkö paljon kokonaisuudesta jos jää tuo liveship traders sarja välistä suomenkoksen puutteen takia.

Jätin aikoinaan The Liveship Tradersin välistä, ja luin Näkijän tarun jälkeen Lordi Kultaisen. En mielestäni menettänyt mitään, ja ymmärsin tarinan ongelmitta. Luin sitten seuraavaksi Elolaivat ja totesin, että olisihan tähän pitänyt tarttua ennen Lordi Kultaista. Monista jutuista toisessa Fitz-trilogiassa olisi saanut silloin enemmän irti.

Minulla ei siis ole antaa selkeää vastausta kysymykseesi. Suosittelen joka tapauksessa Liveship Tradersin lukemista jossain välissä, sillä se taitaa olla kaikista Hobbin sarjoista paras. Ja ainakin ennen The Rain Wild Chroniclesin aloittamista trilogian pitää olla luettuna.

06.11.2018 12:43 #166

Mikäs tämä The Rain Wild Chronicles oikein on?

Ja jos jollain on vinkkiä mistä voi ostaa kovakantisena tuon Liveship Tradersin, niin tänne vaan...

06.11.2018 14:42 #167

Jussi kirjoitti: Sini: Kiitos linkistä! Narrin salamurhaajaan on nyt 75 varausta jonossa Helmetissä, ehkä Hesarin arvostelulla oli vaikutusta. Vähän ihmetyttää Sisätön arviossa väite, että Hobbin luoma fantasiamaailma ei ole erityisen omaperäinen. No ehkä jos ajattelee pelkkää Kuutta herttuakuntaa, mutta Realm of the Elderlingsissä (suomeksi?) on useita muitakin alueita, ja ainakin Sadekorpi on hyvin omaperäinen.

Harmi kun ei ole suomennettu tuota Liveship trilogiaa. Onko kirjojen englanti hankalasti ymmärrettävää. Arvosteluista olen lukenut, että Hobbin proosa on välillä hieman monimutkaista. Englanti kyllä sujuu sinänsä hyvin, että peleihin ja leffoihin/sarjoihin en tarvi tekstejä, mutta kirjoja olen aika vasta alkanut lukemaan sitten yläasteen joten olen tähän asti lukenut vain suomennoksia.

08.11.2018 15:57 #168

Pistin otavalle sähköpostia tuosta liveship traderssista niin eivät ainakaan suoraan tyrmänneet niiden kääntämistä.

"Hei

kiitos viestistä ja kiinnostuksesta julkaisemaamme tekijää kohtaan.

Robin Hobbin The Liveship Traders ?trilogia on meillä edelleen harkinnassa. Toivomme, että meillä olisi mahdollisuus julkaista suomeksi myös tämä sarja jossain vaiheessa.

Ystävällisin terveisin

Kustannusosakeyhtiö Otava

Kaunokirjallisuus"

Viimeksi muokattu: 08.11.2018 15:58 : TP.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi, Hiistu, Freyja, Kuurankukka, KiLLPaTRiCK

10.11.2018 00:51 #169

Niin toivon minäkin.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Robin Hobb
11.11.2018 20:38 #170

Taidan olla poikkeus, kun en innostunut Narrin Salamurhaajasta. Edelliset kaksi trilogiaa veivät mennessään ja ahmin ne hetkessä, kun taas tätä uusinta olen yrittänyt lukea ilmestymispäivästään lähtien. Yritys on hyvä sana kuvaamaan tätä. Luen sivun tai kaksi ja tympäännyn.

Silti haluisin että tämä kirja veisi minut mennessään kuin edelliset, koska Hobb on hyvä kirjalija ja kuten edellä toistanut olen nauttinut kahdesta edellisestä trilogioista paljon ja lukenut nämä usein. Toivon että seuraava osa vie minut mennessään.

Race like first!
Train like second!

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Robin Hobb
23.11.2018 10:35 #171

Irrallinen huomio: Olen seurannut Hobbin Twitter- ja Instagram-tilejä jonkin aikaa ja minulle on syntynyt mielikuva, jossa Hobbin somekuva tuo mieleeni The Liveship Tradersin keskeisen hahmon Ronica Vestritin. En oikein tiedä miksi tämä mielikuva on syntynyt, mutta ei se minua haittaakaan kun Ronica oli trilogian suosikkihahmoni.

Hienoa, että Otava alkoi julkaista uusinta trilogiaa. Minulla on vielä lukematta The Rain Wild Chronicles, joten en ole tehnyt päätöstä siitä, jatkanko sen jälkeen suomeksi vai englanniksi. Luulen, että kohta on kuitenkin aika minunkin jatkaa Hobbin kirjojen parissa.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

29.11.2018 20:45 #172

Robin Hobb postasi eilen blogiinsa Lordi Kultaisen Seven-pokkareiden kansikuvat.

Vielä vuosi sitten olin täysin varma, että Hobbilta ei enää koskaan suomenneta mitään. Ajattelin, että korkeintaan Näkijän tarusta voisi tulla uudet pokkaripainokset silloin, jos trilogiasta joskus tehdään kansainväliseksi hitiksi nouseva telkkasarja. Nyt sitten Fitz & Fool -trilogia saadaan suomeksi nopeassa tahdissa, ja Otavan edustaja sanoo The Liveship Tradersista:

Ei meinaa aivot kestää sitä ajatusta, että Elolaivojen kääntämiseen on oikeasti saumoja...

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Salmikki

Jukuke
Kisälli
Jukuke vastasi aiheeseen: Robin Hobb
29.11.2018 23:24 #173

Mää oon toivonu siitä asti, kun alettiin näyttämään suomessa GoT:ta, että se heijastus myös muiden fantasia kirjojen julkasuun ja kysyntään. Kuullessani et Otava julkaisee Narri ja Näkijä trilogian, rupesin miettimään oisinko osunut oikeaan ja josko myös Elolaivat tulisi ajankohtaiseksi suomentaa.

10.01.2019 14:36 #174

Narrin matkan Seven-pokkari on ilmestynyt, selailin sitä eilen kirjakaupassa. Sovitus pokkariksi oli tehty huonosti, sillä sivuilla on isot tyhjät marginaalit joka puolella, ja teksti pienellä keskellä. Kun vertasi Näkijän tarun pokkareihin, ero oli selvä.

Syksyllä julkaistu The Book of Magic -antologia sisältää Megan Lindholmin novellin Community Service. Luin sen joulukuussa, ja tykkäsin kovasti. Nykypäivän Yhdysvaltoihin sijoittuvan tarinan päähenkilö on Celtsie, ja kirjailija on pitkään puhunut hahmosta. Lainaus Lindholmin lokakuisesta blogimerkinnästä:

But I did let Megan Lindholm have some time at the keyboard. And as a result, there are now at least two Megan Lindholm stories venturing into print.

The first one is “Community Service”, in The Book of Magic. It’s an urban fantasy, and introduces a character who has been hanging around the edges of my brain for at least ten years. Celtsie lives in the Wedge, a Tacoma neighborhood that is a bit stranger than the rest of Tacoma. She runs a pet boarding service, but also dabbles a bit in magic. I hope you’ll enjoy meeting her, as there are several other stories about her lined up waiting their turn on the keyboard.

What’s up next? Well, I’m currently doing the final edits on a story call Second Chances. And it will be forthcoming in Unfettered III, an anthology edited by Shawn Speakman and published by Grim Oak Press.

Celtsien uudet seikkailut kiinnostavat minua. Tästä postauksesta saa sen kuvan, että luvassa on novelleja ("several other stories about her"). Lindholmin aiempien viestien perusteella ymmärsin, että hän on kirjoittamassa kokonaista urbaanifantasiaromaania. Saatoin olla väärässä.

Hobbin nykyinen amerikkalaiskustantaja Del Rey julkaisee ensi lokakuussa kuvitetun, kovakantisen laitoksen Assassin's Apprenticesta! Mustavalkokuvituksen on tehnyt Magali Villeneuve. Kyseessä on siis 25-vuotisjuhlalaitos. Esittelyteksti alkaa lauseella:

In hardcover for the first time ever!

Tämä viittaa siihen, että alun perin Näkijän tarun kaksi ensimmäistä osaa julkaistiin Yhdysvalloissa suoraan trade paperbackeinä, eli isokokoisina nidottuina kirjoina. Vasta Assassin's Quest ilmestyi kovakantisena. Mutta englannin kielellä kirjat ovat kyllä olleet saatavilla kovakantisina, joten tämä on ensimmäisen kerta ainoastaan Hobbin amerikkalaiselle peruskustantamolle.

Britanniassa kaikki kolme trilogian osaa ilmestyivät 90-luvulla aluksi kovakantisina. Ja myöhemminkin HarperVoyager on julkaissut uusia sidottuja laitoksia. Esimeriksi pari vuotta sitten Näkijän tarun osat tulivat myyntiin koteloituina (slipcased) versioina. Royal Assassin on yhä saatavilla Adlibriksessa , mutta hinta on suolainen: 38,50 euroa. Myös Amerikkalainen pienkustantamo Subterranean Press julkisti John Howen kuvittamat kalliit luksusversiot Farseer-trilogiasta pari vuotta sitten. Rajoitettu painos myytiin nopeasti loppuun.

Toivottavasti Del Rey julkaisee myös kaksi seuraavaa osaa kuvitettuina kovakantisina laitoksina! Todennäköisesti hankin kaikki omaan hyllyyn. Olen viime aikoina keräillyt Hobbin kirjoja kovakantisina englanninkielisinä. Del Reyn painoksessa tulee olemaan kohtuullinen hinta, koska kyseessä on iso kustantamo, ja tämä uusi laitos on tarkoitettu suurelle yleisölle (samaan tapaan kuin DAW-kustantamon kuvitettu kymmenvuotisjuhlaversio Patrick Rothfussin The Name of the Windistä vuonna 2017). Olisin erittäin tyytyväinen, jos kovakantinen julkaisu jatkuu myös Liveship Traders -trilogialla.

03.02.2019 22:25 #175

Narrin palvelija -pokkari on nyt myynnissä, katselin sitä tänään Suomalaisessa. Se on vastaava kuin Narrin matkan Seven-pokkari: teksti pienellä fontilla valtavien marginaalien keskellä. Mutta pokkareita voi kehua yhdestä asiasta: Kuuden herttuakunnan kartta on molemmissa mukana.

Otava on paljastanut ensi kesän julkaisuohjelmansa, ja Narrin ja Näkijän päätösosa ei ole mukana. Assassin's Fate ilmestyy suomeksi todennäköisesti ensi syksynä.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

08.02.2019 19:44 #176

Narrin salamurhaaja luettu.
Meni vähän liian nopeasti, kun seuraava ilmestyy vasta maaliskuun alussa
Vähän oli laahaava alku, mutta sitten imaisi taas mukaansa, kuten kaikki Hobbin romaanit.

Thialfi
Uusin jäsen: Lyydia Ylätalo