Robin Hobb

Noora
Noora vastasi aiheeseen: Robin Hobb: The Fool's Assassin
09.10.2013 23:35 #21

Fitz and the Fool olisi kyllä ihan kiva nimi tavallaan sarjalle...

Kyllähän tämä sarja alkaa vähitellen kiinnostamaan kuitenkin :tongue:

Olisihan sitä kiva lukea kuitenkin ,että mitä muille hahmoille kuuluu ja tietää millanen kunigas velvollisuudesta tuli ja päätyvätkö Narri ja Fitz pelastamaan maailman kolmannen kerran vai tapaavatko yhä ylipäätään enään koskaan.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

10.10.2013 19:29 #22

Knox Gargol kirjoitti: Tarinan lopetus oli sellainen, että jatkaminen ei välttämättä ole helppoa. Aikajanallisesti voin tuumia, mistä jatketaan, koska onhan periaatteessa mahdollista, että tapahtumat sijoittuisivat kahden aiemman sarjan välimaastoon. Ainakin itselläni aikajana oli ensimmäinen mieleen tullut asia kuultuani tästä.

Minä en uutista lukiessani yhtään ajatellut sitä, että kolmas trilogia voisi sijoittua jollekin muulle ajalle kuin Lordi Kultaisen jälkeiseen. Suvudu-blogin tämänpäiväisessä haastattelussa Hobb vahvistaa asian. Hänellä on aina ollut mielessä viimeinen luku Fitzin tarinaan, ja hän on aina halunnut kirjoittaa sen. Välillä hänestä on kuitenkin tuntunut siltä, että kolmatta sarjaa ei tulisi kirjoittaa, ja että lukijat eivät ehkä pidä siitä.

Hobbilla on ideoita ja muistiinpanoja viimeisen trilogian tapahtumista jo kahdenkymmenen vuoden takaa. Edellisistä kirjoista löytyy vihjeitä siitä, että Fitzin ja Narrin tarinaa on luvassa lisää.

Viimeksi muokattu: 10.10.2013 19:33 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa, Rinja

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: Robin Hobb: The Fool's Assassin
10.10.2013 20:36 #23

Jussi kirjoitti: Hänellä on aina ollut mielessä viimeinen luku Fitzin tarinaan, ja hän on aina halunnut kirjoittaa sen. Välillä hänestä on kuitenkin tuntunut siltä, että kolmatta sarjaa ei tulisi kirjoittaa, ja että lukijat eivät ehkä pidä siitä.

No hyyyyyyvä on, ehkä tässä nyt on jotain pointtia sittenkin. Vaikka ei se että Hobbilla on ollut muistiinpanoja tarkoita että niistä laadittu tarina olisi hyvä.

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Robin Hobb: The Fool's Assassin
10.10.2013 20:48 #24

Itse en sarjan suurena fanina ole mitenkään erityisen innoissani. Kuulostaa tottakai mielenkiintoiselta ja luen trilogian varmastikin jos se suomennetaan. Englanniksi en välttämätä urakkaan jaksa ryhtyä. Se, että Hobb on suunnitellut sarjaa pidemmän aikaa, on tietysti hyvä uutinen, sillä jatkamisesta jatkamisen vuoksi ei välttämättä olisi seurannut mitään hyvää. Seurailen ehdottomasti uutisia, mutten nyt mitenkään hyppää kattoon tämän vuoksi.

(Henkilökohtaisesti en niin perusta Fitzin perheonnesta, sillä Molly on mielestäni tolkuttoman ärsyttävä hahmo. En pahemmin välitä siitä mitä hänelle tapahtuu, paitsi että kuolema aikaansaisi kyllä pahimmanlaatuisen Fitzin masennusmonologin... :wink: ).

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Robin Hobb: The Fool's Assassin
10.10.2013 20:51 #25

Julkaisuaika on selvinnyt: Elokuu 2014. Tuolloin sattuu muuten olemaan Worldcon Lontoossa , jossa Robin on kunniavieraana.

Kasu
Kasu vastasi aiheeseen: Robin Hobb: The Fool's Assassin
12.10.2013 00:05 #26

Itse olen lukenut Hobbin kirjoja viime vuosina (näkijän-taru, lordi kultainen, liveship traders, rainwild), enkä varsinaisesti pidä Hobbia erityisen hyvänä kirjailijana. Pidän kuitenkin kirjoja kiinnostavina ja lukemisen arvoisina, vaikka kaikki ratkaisut eivät minua miellytäkkään.
Itse pidän eniten liveship-trilogiasta eniten, mikä eroaa kerrontatyyliltään huomattavasti Fitz-trilogioista. Toivoisin näissä Hobbin suomentamattomista teoksista tutun monen päähenkilön näkökulmasta-kertomisen siirtyvän Hobbin uuteen kirjaan.

Kuten muutamat muut aiemmin ovat kommentoineet, minunkaan mielestäni ei ole oikein "sopivaa" raahata Fitziä viimeisimipien kirjojen jälkeen takaisin valtakuntaa pelastamaan. Jotenkin siinä vähentyisi sarjan aiemman päätöksen arvokkuus. Toivoisin mieluummin, että joku/jotkut muut saisivat hoitaa tällä kertaa valtakunnan pelastamisen niin, että Fitz kuitenkin pyörisi taustalla sivuhahmona. Narrin paluusta olisin kuitenkin iloinen, enkä näe sille muuta estettä kuin Fitz/Narri kysymys.

Lopuksi vielä muutama huomio ja arvaus tulevasta kirjasta edellisiin osiin perustuen:

Milu
Milu vastasi aiheeseen: Robin Hobb: The Fool's Assassin
12.10.2013 02:16 #27

Tuolloin sattuu muuten olemaan Worldcon Lontoossa, jossa Robin on kunniavieraana.

Ja 5.11. eli ensi kuussa Robin Hobb on sattumoisin oman kalenterinsa mukaan Uppsalassa esiintymässä jossain paikallisessa kirjakaupassa. Ehkä siellä on lisävalaistusta tähänkin asiaan, jos jaksaa fanina niin kauas lähteä. (Turusta se ei ainakaan ole ihan mahdoton matka.) :)

Ligandi
Vintiö
Ligandi vastasi aiheeseen: Robin Hobb: The Fool's Assassin
15.10.2013 16:09 #28

Ja nyt vielä lyhyempi matka Turusta; Naamakirjan mukaan Robin Hobb piipahtaa Tukholman SF-kaupassa (onko se juuri tuo Vanhan Kaupungin kauppa?) keskiviikkona 6.11.

Miksi minun pitää asua täällä periferiassa...

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Robin Hobb: The Fool's Assassin
15.10.2013 17:42 #29

Mulla ei ole kauhean selvää näkemystä, miten tähän trilogiauutiseen tulisi nyt sitten suhtautua. Pidän kyllä lukemistani Hobbin kirjoista - vaikken nyt niin vannoutunut fani ole kuin monet muut - ja olenpa osan hankkinut omaksenikin. Muuutta vähän mietityttää, että saako Fitzistä ja Narrista tosiaan vielä jotain freesiä puristettua. No, Narri on sen verran epämääräisenä ja salaperäisenä pysynyt hahmo, että hänestä voi kyllä kuvitella Hobbilla olevan sanottavaa, mutta siitä en ole varma, että venyykö Fitzin hahmo enää kolmanteen maailmanpelastusprojektiin (jos sellainen on tulossa). Lisäksi Fitz on nyt jo kahden trilogian lopetuksissa asettunut niin sanotusti aloilleen. Hänen liikkeelle kiskomisensa vielä Lordi Kultaisessa onnistui mielestäni ihan hyvin, mutta alkaisikohan tässä jo vähän kyllästyttää, jos Fitzin pitäisi taas jättää rauhallinen elämänsä ja pelastaa valtakunta. Angstin jatkuminen ei myöskään oikein innosta ajatuksena - esimerkiksi tuo spekuloitu perhetragedia nyt olisi vähän liikaa, kyllä Fitzinkin pitäisi välillä voida elää hyvää elämää. Mutta jos Fitzillä olisi kaikki hyvin, niin angstaisiko hän? Millainen muka olisi hilpeä ja onnellinen Fitz? Mahdoton yhtälö?

Luen kyllä ainakin ensimmäisen osan sitten kun se ilmestyy, ellei se nyt aivan murskakritiikkejä saa. Hiukan on kuitenkin skeptinen olo, että onko Hobbilla tosiaan tarpeeksi matskua muuhun kuin haljuksi jäävään uudelleenlämmittelyyn. Toivottavasti on. Enemmän ja turvallisemmin mielin odottaisin kuitenkin Kuuteen herttuakuntaan sijoittuvia kirjoja eri päähenkilöillä.

18.10.2013 01:53 #30

Brittikustantaja antoi virallisen tiedotteen uudesta trilogiasta. The Fool's Assassinin tunteisiin vetoava lopetus sai kustantamon edustajan Jane Johnsonin kyyneliin. Hobbin agentti sanoo:

The first instalment of Hobb’s new trilogy brings Fitz gloriously back to life, in a novel full of dazzling twists and turns.

Kirja julkaistaan Lontoon WorldConin (14.-18. elokuuta) aikaan.

Neanna
Vintiö
Neanna vastasi aiheeseen: Robin Hobb: The Fool's Assassin
22.10.2013 21:45 #31

Odotan kyllä mielenkiinnolla, mitä on luvassa. Rahastuksena en oikein osaa pitää tätä, sillä Hobb mainitsi jossakin haastattelussaan, että hän alkoi pyöritellä ideoita Fitzin ja Narrin tarinan jatkosta heti Lordi Kultaisen jälkeen, mutta niiden jalostuminen vain vei aikansa.

Minun henkilökohtaiset Hobb-suosikit ovat tosin olleet Liveship Traders sekä Soldier Son eivätkä Fitz-tarinat. Pitää kuitenkin lukea ne tässä uudestaan, sillä viimelukukerrasta on pitkä aika (ja pitäähän niiden olla hyvässä muistissa ensivuoden Worldconissa, jossa Hobb on kunniavieraana :wink: ).

Cerasi
Cerasi vastasi aiheeseen: Robin Hobb: The Fool's Assassin
23.10.2013 10:10 #32

Minäkin olen varsin innoissani tästä. Olen huomannut, että yleensä en tykkää mistään massiivisista kirjasarjoista, mutta Hobb tekee tässä poikkeuksen. Näkijä taru kolahti joskus kauan sitten teini-ikäisenä, ja siitä se sitten lähti. Nykyisin lukutahti on hidastunut ja rauhoittunut, mutta mielenkiinnolla odottelen tulevia julkaisuja.

Pitäisiköhän sitä tässä lukaista Fool's Fate uudestaan ennen tuon uuden ilmestymistä...ihan vaan, että herättelisi aivot vastaanottamaan tulevaa (ja saisi tosiaan palauteltua mieleen noita englanninkielisiä nimiä ym.).

24.10.2013 12:09 #33

Ei varsinaisesti liity Fool's Assassiniin, mutta Kuudessa herttuakunnassa tapahtuvan pienoisromaanin The Wilful Princess and the Piebald Prince brittilaitos on nyt saatavilla. Esimerkiksi AdLibris toimittaa noin 15 eurolla.

Minä jätin kuun alussa hankintaehdotuksen paikalliseen kirjastoon; annoin Harper Voyagerin brittipainoksen julkaisupäivän ja ISBN-numeron. Tänään selvisi, että kirjasto onkin hankkinut Subterranean Pressin laitoksen! No ei siinä mitään, sama teksti löytyy molemmista. Minä olisin kyllä mielellään katsellut Jackie Morrisin kuvitusta, ja brittiversio olisi tullut kirjastolle selvästi halvemmaksi. Jos olisin arvannut, että Joensuun kirjasto suostuu tilaamaan SubPressin kalliin laitoksen, olisin tehnyt hankintaehdotuksen jo alkuvuodesta. Kiinnostaa kovasti päästä lukemaan tämä Kuuden herttuakunnan menneisyyteen sijoittuva tarina.

04.12.2013 18:59 #34

Brittikustantajan tietokannassa kirjan nimi on Fool's Assassin ilman The-artikkelia. Amazonin mukaan romaani julkaistaan 14. elokuuta.

Robin Hobb returns to her best loved characters in a brand new series. Get ready for the return of Fitz and the Fool…

The Willful Princess and the Piebald Prince oli todella hyvä pienoisromaani!

EDIT: Hobb on vaihtanut taas amerikkalaiskustantajaansa. Uuden Fitz-romaanin julkaisee Del Rey, naisen kahdeksan edellistä kirjaa tuli HarperVoyagerilta. Kustantamon sivuston perusteella ilmestymisaika Yhdysvalloissa on 12. elokuuta. Fool's Assassin on taas kirjoitettu ilman artikkelia, ja sen pituudeksi merkitty 592 sivua. Nyt saamme varmasti erilaiset kansikuvat - HarperVoyagerhan siirtyi käyttämään kesken The Rain Wild Chroniclesia samoja Jackie Morrisin kansia Atlantin molemmin puolin.

Viimeksi muokattu: 10.12.2013 16:19 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

Gesicht
Kaartilainen
Gesicht vastasi aiheeseen: Robin Hobb: The Fool's Assassin
11.01.2014 16:05 #35

Robin Hobbille ei löytynyt uudelta foorumilta omaa ykstittäistä ketjua, joten kirjoitan tänne. Oma fantasia-kirjallisuus innnostukseni alkoi Näkijän tarusta, eikä sittemmin ole ollut paluuta. Vaikka sen jälkeen on tullut luettua aavistuksen parempaa fantasiaa, on sillä erikoispaikka sydämessäni. y

Pari vuotta on tullutkin etsiskeltyä Lordi Kultainen-trilogian kirjoja suomeksi sopuhintaan, joka onkin osoittautunut haasteelliseksi. kirjamessuillakin kehdattiin pyytää sataa euroa ykkösosasta, joka tuntuu täysin järjettömältä. Tämän takia tuleekin jossain vaiheessa luettua lisää Hobbia englanniksi.

"If I'm an angel, what does that make you?"

Viimeksi muokattu: 11.01.2014 16:05 : Gesicht.

13.01.2014 18:18 #36

Hobb julkisti joulukuun viimeisenä päivänä kotisivuillaan tavoitteensa tälle vuodelle. Postaushetkellä hän työskenteli yhä The Fool's Assassinin parissa. Mikään aiempi naisen romaaneista ei ole vaatinut näin paljon uudelleenkirjoittamista. Tekstin pitää olla yhteensopiva aiempien Realm of the Elderlings -tarinoiden kanssa, ja ensimmäinen Fitz-trilogia ilmestyi jo 90-luvun puolivälissä.

Fool's Assassinin muokkaamisen ohella Hobb kirjoittaa sarjan toistaiseksi nimetöntä seuraavaa osaa. Hänen tarkoituksenaan on saada toisen kirjan käsikirjoitus valmiiksi 1. elokuuta mennessä, ja aloittaa kolmannen osan työstäminen syyskuussa.

Hobb käyttää trilogiasta yhä nimeä The Fitz and the Fool Trilogy.

24.01.2014 16:18 #37

Hobb vastaili eilen lukijoiden kysymyksiin Redditissä. Hän kertoi, että uusi Fitz-trilogia alkaa The Rain Wild Chroniclesin lopetuksen jälkeen. Tapahtumilla Kelsingrassa ja Malmivalloissa tulee olemaan suuri vaikutus elämään Kuudessa herttuakunnassa.

So of course all that has happened in Kelsingra and Chalced would have profound effects on the Six Duchies!

Hobb myös vahvisti, että Jackie Morris maalaa Fool's Assassinin brittilaitoksen kansikuvan. Uudessa trilogiassa kerrotaan lisää Narrin nuoruudesta ja Valkoisista profeetoista. Tässä keskimmäistä osaa koskeva kiinnostava lainaus:

I will tell you that I am having an absolutely rollicking time writing the current (second) book. (Always wanted to use that word!) I'm currently writing about stuff that is absolutely disastrous and wonderful. And I hope that if I'm having this good a time, the reader will, too.

Kirjailija otti vatauksissaan esille Megan Lindholmin nimellä julkaistavat Celtsie-tarinat, jotka tapahtuvat nykypäivän Tacomassa:

The books that I'm anticipating writing are the Celtsie stories, set in Tacoma, present day, except I still don't know if those stories are novels or just stories. We will see.

I know that when I write Celtsie, that will definitely be a Lindholm story. I couldn't write it as Hobb.

Hän sanoi aiemmassa Reddit-vastailussa lokakuussa 2011:

Over the summer, I toyed with chapters of an urban fantasy set in Tacoma. I would love to find more time to work on it, but it's a Lindholm work and right now Robin Hobb is dominating the keyboard time. Maybe someday.

20.02.2014 17:45 #38

Viimeksi muokattu: 20.02.2014 17:45 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu, Rinja

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Robin Hobb: The Fool's Assassin
20.02.2014 20:05 #39

Jussi kirjoitti: Uuden Fitz-kirjan hollantilaislaitoksen kansikuvan ja esittelytekstin näkee täällä . Google Translate antaa surkean käännöksen:

Minulla on viime päivinä kulunut hymiökiintiö penkkiurheilukeskusteluun, mutta... :heart:

Esittelytekstin alussa sanottiin lisäksi, mikäli oikein käsitin, että Fitzin maailmassa olisi kulunut kymmenen vuotta Lordi Kultaisen viimeisestä osasta... Vaikuttaa muutoinkin vahvasti jälleennäkemiseltä! :cheesy: (Voihan toki olla, että Fitz vain löytää jonkin salaperäisen kirjakäärön, johon Narri on kirjoittanut varhaisemmista seikkailuistaan ja joita Fitz sitten lueskelee koko trilogian ajan.. mutta ei olisi laitalaista se sellainen.) "Vanhempi ja viisaampi"... Toivottavasti ei kuitenkaan liian viisas. :heart:

Viimeksi muokattu: 20.02.2014 20:11 : Hiistu.

20.02.2014 20:46 #40

Eräs hollantilainen fani käänsi tekstin Westeros-foorumilla: