Isabel Abedi: Lucian

• Iivari hahmo Kirjoittaja
  • Iivari
12.10.2013 11:31 - 12.10.2013 22:34 #1 : Iivari
Olipahan kirja: Lucian .

Jännästi tietokannan arvostelujen pohjalta näyttäisi, että tästä eivät ole tykänneet joko romanssin tai paranormaalin romanssin ystävät. Ensimmäisille oli liian paljon yliluonnollista, jälkimmäisille yliluonnollinen oli vääränlaista. Ja melkein kaikkien mielestä kirjassa oli liikaa tavaraa, mitä en ymmärrä laisinkaan - ei juuri mielestäni turhia tai merkitystyhjiä lauseita ollut, ja sivujuonillakin kaikilla oli paikkansa. Pikemminkin olisi voinut vielä laajentaa parin sivujuonen käsittelyä.

Minä en oikein osaa nähdä tätä kirjaa edes romanssi-lajityypin edustajana. Tässä on kyse niin paljon matkasta itseen ja toisaalta erilaisten ihmissuhteiden suhteista. Pidin kirjasta hyvin paljon, ja luin sen muutamassa tunnin parin sessiossa, sillä silloin kun sitä luki, ei juuri malttanut lopettaa ennen unen väkisintuloa.

Ja Morton Tyger oli upea hahmo <3

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen
Viimeksi muokattu: 12.10.2013 22:34 Rinja.

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Vesivelho
12.10.2013 12:18 #2 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa Isabel Abedi: Lucian
Siitä on aikaa, kun olen tämän lukenut, mutta se on jäänyt tietyllä tavalla mieleen. Siitä sitten enemmän spoileritagien takana. :wink:

12.10.2013 22:14 #3 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Isabel Abedi: Lucian
Minä pidin. En ole ihan varma onko Lucian kirjahyllyssäni suosikkina, mutta ainakin arvotin sen viidellä tähdellä.

Hiukan häiritsivät mulla myös nuo arvostelut. Minulle Lucian oli kaivattu kirja. Ei liian siirappinen, vaikka erittäin suloinen ja romanttinen, ja paranormaalius oli mukavan erilaista. Enkelitkin on kulutettu vähän puhki, mutta Lucian on raikas. Ihana.

Loppu oli kamala, mutta se tavallaan sai rakastamaan tätä enemmän. Ei väkisin väännettyä happy endingiä. Ihan vain... Reilusti kamala ja surullinen. Kamala ei tarkoita tässä luotaantyöntävää jiiänee vaan... Surullista. Sairaan surullissa. Luin tämän kahdesti ja itkin kummallakin kerralla. Julkisella paikalla, mikä on paljon minulle.

Voisi lukea joskus kohta uudestaan. Kun tämän satun omistamaan.

12.10.2013 22:30 #4 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Isabel Abedi: Lucian
Kirjan lukemisesta on minulla vierähtänyt kyllä niin kauan, että selkeää mielipidettä on vaikea muodostaa. Muistelen kuitenkin tykänneeni, vaikka, kuten Xariel

P.S Kirjailijan nimi on Isabel, eikä Isabelle. :wink:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

• Rinja
12.10.2013 22:34 - 12.10.2013 22:37 #5 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Isabel Abedi: Lucian
Luin Lucianin tuossa kesällä, ja se taisi olla melko oikea-aikaisesti tehty: nuorempi minäni olisi ollut ehkä masentuneempi loppuratkaisun takia, kun taas vanhemmalle minälleni päähenkilön maailma olisi voinut olla jo liian kaukainen (joskaan en tuota varmaksi tiedä, koska en vielä vanhempaa minääni tunne). Nuorempana olisin ehkä nähnyt loppuratkaisun hienot puolet, mutta en luultavasti olisi saanut niistä yhtä paljon tyydytystä kuin nyt. Nykyinen minäni onnistui siis tyydytystä samaan ja oli itse asiassa vähän yllättynytkin asiasta ^^

Kun mietitään kirjaa ylipäätään, niin ihan mielellään sitä kyllä luin ja olen kaiken kaikkiaan iloinen että luin, koska tarina jäi mieleen ja herätti ajatuksia. Teemat ja sivujuonet olivat tietyssä mielessä tavanomaisesta poikkeavia ja oikein tervetulleita: tykkäsin päähenkilön monitasoisista perhe- ja kaverikuvioista, ja siihen tulivat vielä päälle ns. yliluonnollisten hahmojen erikoiset kuviot. Tietokanta-arvosteluiden kanssa olen samaa mieltä siitä, että tarina käynnistyi aika hitaasti, mutta en ymmärrä väitteitä siitä, että loppu olisi ollut sekava. Minä pidin kirjan loppupuolesta kovastikin.

EDIT: Hyvä huomio, Kirjaneito, korjasin otsikon. :)

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."
Viimeksi muokattu: 12.10.2013 22:37 Rinja.

16.10.2013 15:03 - 16.10.2013 15:05 #6 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Isabel Abedi: Lucian
Olin monta kertaa käännellyt käsissäni tätä kirjaa kirjastossa, mutten oikein saanut aikaiseksi lainata sitä. Nyt kun tänne perustettiin oma ketju sitä varten, niin kiinnostus nousi sen verran että sain lainattua kirjan.

En oikein osaa arvostella tätä, arvon vieläkin 3 ja 4 tähden kanssa. 3.5 tähteäkään ei tunnu oikealta. 3.75?

Iivari kirjoitti: Minä en oikein osaa nähdä tätä kirjaa edes romanssi-lajityypin edustajana.

En minäkään. Nuorten romantiikkaa yritettiin ottaa juoneen mukaan, mutta kaikki muu tuntui olevan paljon tärkeämpää ja mielenkiintoisempaa. Ja en oikeastaan edes kuvittele, että kirjan oli tarkoitus olla romantiikkaa, se oli sivujuonne mutta osa kokonaisjuonta.

Iivari kirjoitti: Ja Morton Tyger oli upea hahmo <3

Tästä olen samaa mieltä. :smile:

Viimeksi muokattu: 16.10.2013 15:05 Emelie.

• Rinja
16.10.2013 16:32 - 16.10.2013 16:35 #7 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Isabel Abedi: Lucian
Emelie,

Olen muuten kanssasi ihan samaa mieltä arvosanasta, eli olisin antanut jotakuinkin 3,75 jos olisin voinut.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."
Viimeksi muokattu: 16.10.2013 16:35 Rinja.

16.10.2013 17:25 #8 : Emelie

Rinja kirjoitti:

23.10.2013 16:02 #9 : Nafisan
Vastaus käyttäjältä Nafisan aiheessa Isabel Abedi: Lucian
Lukemisestani on jo paljon aikaa, mutta nautin kirjasta todella paljon. Oli aivan yllättävää, kuinka paljon negatiivista kirjasta oli sanottu. Mietin jopa, luinko kirjan väärin, enkö tajunnut jotakin tärkeää. Nenäliinoja kului useita ahmiessani kirjaa.

Lucian on aivan omanlaisensa teos, vaikka siinä onkin mm. Houkutukseen verrattavaa sisältöä, se ei todellakaan ole kliseinen paranormaali romanssi. Blogissani en paljoa kirjasta uskaltanut sanoa, sillä siitä on vaikea kertoa mitään paljastamatta jotain olennaista.

Minua ärsytti kirjan amerikkalaisuus, siis jopa teoksen alkupuolella, kun päähenkilö on Saksassa, se tuntui hyvin samoja tyylikeinoja käyttävältä kuin amerikkalaiset sukulaisensa (vastaava ilmiö kuin Hollywood-tyylisissä leffoissa). Toki tarinan kerronnan siirryttyä Jenkkilään, amerikkalaisuus on hyvinkin oikeutettua.

• Iivari hahmo Kirjoittaja
  • Iivari
26.10.2013 23:35 #10 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Isabel Abedi: Lucian
Kaikkein jännintä noissa negatiivisissa arvioissa, joita minunkin mielestäni on yllättävän paljon, on se, että ne melkein järjestään johtuvat selkeästi siitä, että kirja ei vastannut odotuksia. Mutta kuinka monenlaiset odotukset kirja onkaan pettänyt!

Mulle jäi tosi hyvä fiilis lopulta kirjan luettuani, just sellainen sopiva "ää, haluan lukea lisää, mitä noille hahmoille sitten tapahtuu?", jonka kuuluukin kirjan jälkeen olla. Mitään sellaista ei jäänyt kesken, etteikö sitä pystyisi kuvittelemaan.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

01.11.2013 08:23 #11 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Isabel Abedi: Lucian

Iivari kirjoitti: Mutta minä en kyllä ymmärrä, miten Emelien mielestä sähköpostiosa voi olla "kevyttä" - minusta se oli todella ahdistava ja siksi ahminkin sen hirvittävällä tempolla, koska se ahdistuneisuus siirtyi minuun ja halusin helpottua siitä. Se oli myös eka kohta kirjassa, jossa yksittäisen kyynelen sijaan ihan kunnolla itkin.

Minä taas en kokenut siinä olevan mitään ahdistavaa. Rebeccan ystävät vain kyselivät jatkuvasti tämän perään ja aikaa kului. Se tuntui minusta kirjan tunteettomammalta osalta, ehkä siksi pidin siitä eniten ja sen takia se tuntui kevyemmältä ilman sitä jatkuvaa tunteiden puljausta. Juuri tämä osuus nosti kirjan tasoa minun silmissäni.

01.11.2013 12:37 - 01.11.2013 12:37 #12 : Nafisan
Vastaus käyttäjältä Nafisan aiheessa Isabel Abedi: Lucian

Minua kirjojen ahdistavat kohtaukset ahdistavat. En nauti ns. Misery-Lit genrestä. Tässä on jotain samaa kuin esimerkiksi Stephenie Meyerin Houkutus-sarjassa (olikohan kyseessä Uusikuu vai Epäillys), kun Bella vaipuu masennukseen Edwardin takia. Minun on tehtävä samoin kuin Iivarin, luettava nopealla tempolla ohi ahdistavista kohtauksista.

Viimeksi muokattu: 01.11.2013 12:37 Nafisan.

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
01.11.2013 13:24 - 01.11.2013 13:29 #13 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Isabel Abedi: Lucian
Luin Lucianin joskus keväällä. Kirja oli lukiessa viihdyttävä, mutta mitään selkeitä muistijälkiä se ei onnistunut itsestään jättämään. Lisäksi sekoitan kirjan mielessäni jatkuvasti Becca Fitzpatrickin Langenneeseen enkeliin, jonka luin Lucianin jälkeen. Lucian tosin oli muistaakseni selkeästi parempi.

Emelie kirjoitti: Kirjan ei kyllä missään vaiheessa nostanut minulla tunteita pintaan. Kuten mainitsin aikaisemmin, en kiintynyt hahmoihin tarpeeksi (yhtään?) ja olen ilmeisesti ihan liian tunneköyhä kokemaan juuri mitään tunnekuohuja.

Minäkään en muista Lucianin herättäneen erityisemmin mitään tunteita, minkä parhaat kirjat kyllä onnistuvat tekemään. En usko samaistuneeni päähenkilöön tai hänen tunteisiinsa eivätkä sähköpostit jaksaneet hetkauttaa. Luin kirjan kevyenä välipalaviihteenä enkä osannut ryhtyä synkistelemään sen kanssa.

Myönnän, etten taida tällä hetkellä oikein olla lajityypille sopivaa kohdeyleisöä. Välillä tällaiset kirjat toimivat erittäin hyvin, mutta ilmeisesti tällä hetkellä nämä olisi parempi jättää väliin.

Misery-Lit on minulle muuten ihan uusi termi! Minä en niinkään ahdistu masentuneista päähenkilöistä kuin turhaudun. Loputtomasta surkeudesta lukeminen tympäisee ja alkaa ärsyttämään. Pidän vahvoista päähenkilöistä, jotka osaavat ottaa itseään niskasta kiinni eivätkä jää vain loputtomiin piehtaroimaan surkeudessaan.
Viimeksi muokattu: 01.11.2013 13:29 Vanamo. Syy: Lisäsin viimeisen kappaleen.

01.11.2013 17:46 #14 : Nafisan
Vastaus käyttäjältä Nafisan aiheessa Isabel Abedi: Lucian

Vanamo kirjoitti: Misery-Lit on minulle muuten ihan uusi termi!

Misery-Lit ei ehkä ihan 100% sovi tähän, mutta sen idea on riittävän lähellä. Olen laajentanut sen tarkoittamaan siis henkilön kärsimystä muissakin kirjoissa kuin elämäkerroissa.

Wikipedia määrittelee genreä näin: "describes a genre of biographical literature mostly concerned with the protagonist's triumph over personal trauma or abuse, often during childhood."

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
02.11.2013 18:20 #15 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Isabel Abedi: Lucian

Nafisan kirjoitti:

Vanamo kirjoitti: Misery-Lit on minulle muuten ihan uusi termi!

Kävin pikaisesti tarkastamassa termin Wikipediasta kirjoitettuani kommenttini. Sen perusteella kommenttini siitä, että surkeus tympäisee, ei tuntunut erityisen korrektilta. Misery Litin tapaisia kirjoja välttelenkin niiden oikeasti ahdistavien teemojen takia, kun taas Lucianin tai Houkutus-sarjan tapaisissa kevyemmissä kirjoissa päähenkilön masistelu tuntuu minusta välillä enemmän vain hahmon tarpeettomalta draamailulta.

Uusin jäsen: Ninni Steier