Lukusali

• Jussi hahmo
  • Jussi

26.04.2021 14:19 #61 :: Jussi
J. R. R. Tolkien
Kiinnostavaa, että kaikkien vuosien jälkeen Taru Sormusten herrasta julkaistaan vasta nyt ensimmäistä kertaa tekijän kuvittamana. Tolkienin TSH-kuvitus on minulle tuttua kirjasta Taru Sormusten herrasta Tolkienin silmin.

Entäs Fiktiivin pohtima julkaisu suomeksi? Mahdollista, mutta kuvitetussa suomennoksessa taide on todennäköisemmin joltain tunnetulta Tolkien-taiteilijalta, kuten Alan Leeltä tai John Howelta. Luulisi, että kuvitettu suomennos joskus saadaan, koska kolme vuotta sitten sellainen ilmestyi Silmarillionista ja ensi syksynä on vuorossa Keskeneräisten tarujen kirja. Sormusten herra kuitenkin on Tolkienin tuotannon kruununjalokivi. Hobitti, Húrinin lasten tarina ja Gondolinin tuho ovat olleet ensijulkaisustaan lähtien kuvitettuja.

Sain muuten juuri loppuun Sormusten herran uusintakierroksen. Nuorena luin kirjan useasti, mutta nyt en edes muistanut, milloin edellinen kerta oli. Yli 15 vuotta sitten? Olin täysin unohtanut joitakin kohtia, ja muistin välillä paremmin elokuvien tapahtumat. Mutta se ei muuttunut, että Sormusten herra iski minuun yhä täysillä. Ei siitä mihinkään pääse, että TSH on suosikkikirjani. Koska tutustuihin siihen alakouluikäisenä ja Tolkienin kirjat olivat ensimmäinen tietoinen kokemukseni fantasiakirjallisuudesta, ei kai muuta vaihtoehtoa ole.

Täytyy sanoa, että kirjan lopetus oli erityisen onnistunut. – ellei suorastaan täydellinen. En olisi uskonut, millaisen tunnereaktion se sai minussa aikaan. George R.R. Martin on Sormusten herran fani, ja hän on lupaillut, että Tulen ja jään laulussa nähdään vastaava "katkeransuloinen" päätös tarinalle. Sitä odotellessa!

Seuraavaksi Tolkien-uusintakierroksellani ovat vuorossa Hobitti ja Silmarillion. Varmasti olisi ollut järkevintä aloittaa Hobitilla, koska se käynnistää TSH:ssa jatkuvan tarinan, mutta päädyin silti tähän järjestykseen. En ole muuten vieläkään lukenut Tarua Sormusten herrasta englanniksi, ja tämänkin uudelleenluvun otin suomeksi. Ehkä seuraavalla kerralla vihdoinkin alkukielellä...

Valvojat: RinjaEmelie