Leikkinurkka
touko 05, 17:30
96 viestiä | LordStenhammar

18.08.2017 04:08 #281 :: KiLLPaTRiCK
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Tässä edellisessä viestissä oli niin paljon asiaa, että on lähes mahdotonta lisätä mitään. (kirjoista)
Oma pieni yritykseni on historialliset TV-sarjat. Niissä kauheasti naiset/mustat touhuavat amerikkalaisissa (tai aivan sama minkä maalaisissa) sarjoissa, vaikka todennäköisesti elivät erittäin alistuneissa olosuhteissa.
Tai vaikka Donwton Abbey. Koko ajan oltiin alakerran asioita korjaamassa. Sarja olisi ollut parempi astetta tylympänä ja todennäköisesti paljon totuuden mukaisempi.
Muokannut 18.08.2017 04:15 KiLLPaTRiCK

18.08.2017 12:23 #282 :: haplotus
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Sain sellaisen kuvan, että Wuntvor on hyvin kriittinen lukija. Siksi haluan hieman varoittaa ehdotetun Brian Aldissin Helliconia-trilogian osalta.

Helliconia vei minut täysin mennessään ja erityisesti sen idea viehätti läpi sarjan. Samaan aikaan sarjassa kuitenkin esitettiin asioita, joiden uskottavuutta ei täysin pystynyt nielemään. Usein nämä liittyivät sekä ajalliseen että etäisyyksiin liittyvään mittakaavaan. Jotenkin tuntuu, että Wuntvoria nuo asiat voisivat häiritä enemmän kuin minua.

Toki silti kannustan tutustumaan trilogiaan, sillä se on omia suosikkeja ja ajatus sarjassa on tosiaan kiehtova.

• Wuntvor hahmo
  • Wuntvor
    Kaartilainen

18.08.2017 17:14 #283 :: Wuntvor
Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Astorethein kirjoitti: En oikein ymmärrä, miksi kuvitteellisen maailman pitäisi toimia meidän maailmamme lakien mukaan. Mielestäni keskiajasta tai pronssiajasta puhuminen tuntuu hassulta, koska näitä aikakausia ei Noiturin tai Westerosin maailmoissa ole eletty. Siellä eletään nykyaikaa.

Eli keksinnöt on keksitty hatusta tempaisten, aikaisemmat keksinnöt eivät millään tavalla vaikuta uusiin keksintöihin?
Tietysti Noiturin tai Westerosin voi kirjoittaa niin jos välttämättä haluaa mutta samalla vaivalla kannattaa heittää syy-seuraus käsitteet ikkunasta ulos koska ne ovat selvästi tarpeettomia.

Fantasia on mielikuvitusta mutta se ei tarkoita että logiikan voisi unohtaa. Jos kirjoittaja jättää logiikan jättää väliin ei kannata ihmetellä jos osa lukijoista arvostelee logiikan puuttumista.

• Jussi hahmo
  • Jussi

18.08.2017 18:56 #284 :: Jussi
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Wuntvor: Annoit ensimmäisessä viestissäsi Joe Abercrombien esimerkkinä kirjailijana, josta pidät. Minusta Abercrombien Red Countryssa ongelmat "logiikassa" olivat paljon isommat kuin yhdessäkään Tulen ja jään laulun osassa. Kirja oli tyyliltään western, mutta ilman käsituliaseita, koska niitä ei Ensimmäisen lain maailmassa ole vielä keksitty. Muuten Abercrombie oli kopioinut suoraan klassisen villin lännen: mukana olivat uudisasukkaat, intiaanit, preeria, kullankaivuukylät, kaksintaistelut jne. Revolverit ja kiväärit puuttuivat, kuten myös rautatiet ja lennätinlinjat. Lukiessa mietti, voisiko kaikki tosiaan toteutua samalla tavalla selvästi alemmalla teknologian tasolla. Kirjassa nähdään myös valtava muinainen mekaaninen lohikäärme.

Mainitsit listauksessasi myös Terry Pratchettin. Luulisi, että hänen "epäjohdonmukaisuutensa" häiritsisivät sinua kovasti. Esimerkiksi Hirmurykmentissä sodankäynti kuvataan Napoleonin ajan tyylisenä univormuineen, mutta kenelläkään ei ole tuliaseita. Vastaavia esimerkkejä Kiekkomaailmasta löytyisi vaikka kuinka paljon.

• iraa hahmo
  • iraa
    Otus
28.08.2017 18:59 #285 :: iraa
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
No niin.. Eli lukuvinkkejä kaipailisin kovasti.. Olen kolunnut läpi mm. seuraavia kirjasarjoja: Mustan tikarin veljeskunta (ja sen kaikki sisarsarjat),, Cassandra Claren Varjojen kaupunki -sarjan ja Charlaine Harrisin kirjasarjat. Eli yliluonnollista, jännitystä & romantiikkaa saisi olla luvassa. Vieläkö löytyisi jotain luettavaa..? :)

28.08.2017 19:56 #286 :: HourglassEyes
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Oletko tutustunut Richelle Meadin Vampire Academyyn ja sitä jatkaneeseen Bloodlines sarjoihin?
Lynda Hilburnin Kismet Knight on myös ihan viihdyttävä
Nuorten puolelta Kerstin Grierin kirjat ovat olleet ihan hyviä, samoin Becca Fitzpatrickin Langennut enkeli -sarja

• Sini hahmo
  • Sini

29.08.2017 12:13 #287 :: Sini
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kannattaa tsekata myös kotimaisten Elinoiden eli Rouhiaisen Susiraja-tetralogia ja Pitkäkankaan Kuura. Sini Helmisen Kaarnan kätköissä myös.

• kyty

01.09.2017 18:44 #288 :: kyty
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kun luin tässä kesällä pari vanhaa 80-90-lukujen lasten/nuorten kauhukirjaa, tuli mieleen omituinen kysymys: onko olemassa saman henkistä kauhu/kummituskirjaa, joka olisi kirjoitettu aikuisille? Eli siis "kevyempää" kirjaa, jossa vakavista asioista huolimatta ei mässäillä verellä yms, joka ei ole liian raadollinen?

En ole varma, osaanko selittää kunnolla mitä tässä haen, mutta ei siis Clive Barker- tai Stephen King-tyyliä, eikä myöskään wanhaa goottilaista ym kauhua 1800-luvulta vaan jotain modernimpaa. Rikoskirjallisuudessa meillä on esim Agatha Christie ja Alan Bradley, fantasian puolelta vastaavia esimerkkejä vasta löytyykin... vai löytyykö vastaava kummitusten kanssa pelleily jostain fantasiagenren puolelta?

• Xhex hahmo
  • Xhex
    Kaartilainen

17.10.2017 12:29 #289 :: Xhex
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Etsin uutta sarjaa mitä lukea. Pidän J.R Wardin vampyyri kirjoista. True blood kirjasarja tuli luettua mutta ei ollut kummoinen. Dan Brownin kirjoista pidin, mutta historiallista höpinää oli liikaa. Yksittäisiä kirjoja on tullut luettua paljon, lähinnä fantasiaa ja scifiä.
Mutta jotain uutta luettavaa, oma pää lyö tyhjää....
Niin ja kaikki vampyyri kirjat olen varmaan lukenut mitä olen löytänyt XD

18.10.2017 12:56 #290 :: nightblazer
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Hei! Olen uusi täällä Risingshadowissa ja paikka vaikuttaa erittäin hienolta! Haluan olla aktiivinen risinglainen ja osallistua kaikenlaiseen keskusteluun.
Höpinöistä asiaan, luin hetki sitten Aamulehdessäkin kehutun Minä, Simons, homo sapiensin. Kirja oli aivan mahtava. Nyt tekisi mieli lukea lisää kirjoja, joissa esiintyy lbgt+ henkilöitä. Rick Riordanin, jonka kirjoja rakastan, uusimmissa kirjoissa on esiintynyt myös tällaisia henkilöitä.
Lisäksi olen katsonut nyt kahta historiallista draamasarjaa, The Halcyonia ja Peaky Blindersia. The Halcyon kuvaa lontoolaisen Halcyon nimisen hotellin asukkaiden ja henkilökunnan elämää keskellä toista maailmansotaa. Peaky Blinders taas sijoittuu Birginhamiin 1920-luvulle ja kertoo gangsteriklaanista nimeltä Peaky Blinders. Jos teillä on mielessä joitain näitä muistuttavia kirjoja (joissa on mukana mieluiten toimintaa), olisi hauska saada vinkkauksia.

18.10.2017 13:45 #291 :: KiLLPaTRiCK
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kirjoja voi joku toinen suositella paremmin, mutta vähän samanlaisia TV-sarjoja on esim. Ripper Street ja Copper.

18.10.2017 17:34 #292 :: nightblazer
Okei, kiitos!

• Rinja

20.10.2017 00:43 #293 :: Rinja
Hei vain, nightblazer!

Nyt tekisi mieli lukea lisää kirjoja, joissa esiintyy lbgt+ henkilöitä.

Lähdin etsimään tähän vastaukseksi vanhaa vinkkausketjua, mutta se olikin peräti niin vanha että on sijainnut edellisen foorumiversion puolella. Vähän uudempi aihetta sivuava on tässä: linkki . Tuonkin ketjun jälkeen on varmaan julkaistu vaikka ja mitä. Jos luet englanniksi, täällä on paljon matskua, josta lähteä liikkeelle.

• StaCa hahmo
  • StaCa

20.10.2017 14:37 #294 :: StaCa
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
LGBT+ -kirjoja kysellään eri yhteyksissä tasaisin väliajoin, ja olen ottanut tavakseni linkittää tämän listan, joka on toistaiseksi kattavin kotimainen aiheesta löytämäni: kirjanurkkauksenkohinaa.blogspot.fr/2010...-kirjallisuutta.html

20.10.2017 20:23 #295 :: Helmeilevä susi
Ruotsinkielistä helppolukuista fantasiaa:

Jo Salmsonin Drakriddare-sarja: kaksi ekaa suomennettu, neljä vikaa ei. Ohuita ja iso osa manga-tyylistä kuvitusta. Ihan hauska kirjasarja, ehkä vähän lapsellisen oloinen..

Maria Turtschaninoffin Maresi. Sellainen aika helppolukuinen sopivan pituinen kirja, juoni ok, hahmot ok, kaikki ok.

Kiva jos auttoi!

21.10.2017 15:07 #296 :: nightblazer
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kiitos paljon kaikille, olen varma, että löydän jotain mieleistä lukemista noista linkeistä!

01.11.2017 19:13 #297 :: Iida-Aletta
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Itselle tuli mieleen viestistäsi John Greenin ja David Levithanin yhdessä kirjoittama Will Grayson Will Grayson. Kirjassa on kaksi päähenkilöä nimeltään Will Grayson ja molemmat kirjailijat ovat kirjottaneet todella erillaiset hahmot.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky

05.11.2017 15:22 #298 :: Nylkky
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Osaatteko suositella hyvää scifi kirjaa? Olen kahlannut pienen scifi hyllyni jälleen kerran A:sta Ö:hön joten kaipaisin vähän uutta virkistystä Kulttuuri sarjan luin kirjastosta viime kesänä ja olisi joku tälläinen iso scifi sarja taas lukea jos sellaisia on. Osaatteko te kertoa?

05.11.2017 22:14 #299 :: FreakyMike
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Isaac Asimovilta Säätiö-sarja , Ursula Le Guinilta Hain-sarja , Orson Scott Cardilta Ender-trilogia , Harry Harrisinilta Ruostumaton teräsrotta-sarja , Brian Aldissilta Helliconia-trilogia ja Dan Simmonsilta Hyperion-sarja

Tuossa sekalaisia scifisarjoja joista olen tykännyt.

29.03.2018 15:49 #300 :: punnort
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Suositelkaa mulle uutta scifiä. En ole juurikaan lukenut viimeiseen kymmeneen vuoteen, joten olen tippunut kelkasta. Nyt olen taas alkanut lukemaan, joten mitä uutta on tullut viimeisen kymmenen vuoden aikana?

Yleensä pidän filosofisia ideoita käsittelevästä scifistä, ja suosikkini ovat Stanislaw Lem, Philip K. Dick, Olaf Stapledon ja Greg Egan.

Hannu Rajaniemi on jo lukulistalla, joten häntä ei tarvitse suositella.

Pystyn lukemaan suomeksi ja englanniksi.
Muokannut 29.03.2018 15:53 punnort

Valvojat: RinjaEmelie