• Fievre hahmo
  • Fievre
    Pakkasvelho

03.04.2020 11:34 #341 :: Fievre
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Enkeleistä tuli mieleen ainakin Danielle Trussonin Enkelioppi. Siinä on enkeleitä, teologiaa ja sikäli kun en muista väärin, niin myös joku maailmanpelastusoperaatio. Päähenkilökin taisi olla teini-iän ylittänyt, vaikka rakkausdraamaa siinä kyllä oli.

Jos urbaanilla fantasialla tarkoitetaan ihmissusia, vampyyreita ja muita vastaavia olentoja modernissa maailmassa, niin niitähän on kirjoitettu aikuisillekin. Deborah Harkness, Patricia Briggs ja Kelley Armstrong kannattaa ainakin tsekata. Jälkimmäisiä ei ole suomennettu. Itse tykkäsin Armstrongin Cainsville-sarjasta, siinä oli synkkää menoa ja se erottuu edukseen tässä genressä.

03.04.2020 18:22 #342 :: haplotus
Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Ketunloikka kirjoitti: Onko olemassa yhtään kirjaa minkä teemana on enkelit, demonit, apokalyptinen fiilis ja jollain tapaa sellainen teologinen ja esoteerinen ynms..

Jollain tavalla kriteerit täyttää suomeksikin julkaistu Stefano Bennin Elianto. On se pilke silmäkulmassa kirjoitettu, mutta aikuislukijoita ajatellen. Samantyyppinen kirja kuin mainittu Gaimanin ja Pratchettin Hyviä enteitä.

03.04.2020 20:22 #343 :: Ketunloikka
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Ei tämä ihan sitä ollut mitä hain mutta lukulistalle meni silti, vaikutti ihan hauskalta ajatukselta =)

Toki tietenkään ihan sellaista mitä haen nyt tuskin onkaan mutta kaikki ihmissudet ja vampyyrit saa jättää heti pois.. Anne Ricen jälkeen en ole löytänyt yhtään edes lähelle osuvaa vamppikirjaa. Eikä sekään nyt mikään erikoinen lopulta ollut.

Ehkä enempi tarkotin sitten kumminkin esim jotain Lovecraft tyylistä.
Muokannut 03.04.2020 20:41 Ketunloikka

04.04.2020 22:41 #344 :: Ketunloikka
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Sellaista moderniin päivään sijoittuvaa lovecraft ilmaista kosmista kauhua ei vissiin ainakaan paljoa ole?

Onko kokemuksia tosta Susan Een End of days sarjasta? Täyttäis ton enkeliapokalypsi vaatimuksen mutta tämäkin taitaa olla tota perus YA soopaa missä rakkaustarina on se pääasia.
Tykännyt: Darkki

06.09.2020 06:54 #345 :: MarQs GayPrideUnicorn
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Tässä yön nostalgiahuuruissa tuli muisteltua kirjoja, joita on joskus lapsena kuunnellut kun ollaan luettu ääneen, mutta nimiä en muista. Kirjoitan, mitä muistan (spoilausvaaroja siis) jos soittaa kellot jonkin kohdalla, niin arvostaisin jos antaisit minun tietää. Tekisi mieli palata nostalgisoimaan näiden tarinoiden pariin.

- Kaksi veljestä, joiden vanhemmille käy jotain ja he joutuvat johonkin lastenkotiin/työleirille. Paikkaa johtaa tyrannimainen nainen ja heidän on kaivettava ojaa siellä ollessaan. Uusille tulokkaille tehtiin joku kenkiin liittyvä pila.

- Kirja noidista, Kyöpelinvuori luultavasti mainitaan. En muista paljon, koska olen ollut niin nuori vielä, mutta taisi olla niin että siellä Kyöpelinvuorella oli jotkin juhlat tai noitasapatti, joihin noidat osallistuivat ja heidän aviomiehensä istuskelivat sivussa tai jotain. Päähenkilö mahdollisesti asusteli yksin metsässä.

- Lähinnä kuvakirja, siinäkin noitia (3). Veikeät kuvat ja ainakin yhdellä oli todella kirkkaan vihreät hiukset. Yhdellä sivulla esitellään noitien koti. Savupiipusta nousee pilviä.

• Pisania hahmo Kirjoittaja
  • Pisania
    Varjoinen

06.09.2020 07:41 #346 :: Pisania
Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Muok. Tai ehkä sittenkin eka on Tomi Kontion Keväällä isä sai siivet.
Muokannut 06.09.2020 07:44 Pisania

07.09.2020 04:02 #347 :: MarQs GayPrideUnicorn
Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Pisania kirjoitti: Voisikohan tuo eka olla Louis Sacharin Paahde? Ja tokasta tulee mieleen Otfrid Preusslerin Pikkunoita.

Muok. Tai ehkä sittenkin eka on Tomi Kontion Keväällä isä sai siivet.

Kiitos! Keväällä isä sai siivet se on. Pelkkä kannen näkeminen kun googlasin teoksen toi muistoja :D Pitää kyllä lukea heti, kun saan sen käsiini.
Pikkunoidasta en ole vielä varma, kun en sen tarinan juonta muista. Tuskin turha kokemus lukea. On se sitten se tai ei.

• Iivari hahmo
  • Iivari

29.10.2020 12:11 #348 :: Iivari
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kuvakirja taas puolestaan on hyvin luultavasti Maikki Harjanteen Noitien kirja: www.finlandiakirja.fi/fi/catalog/product/view/id/605311

• kyty

29.10.2020 17:37 #349 :: kyty
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Toinen vaihtoehto kuvakirjaksi voisi olla kokonaisen sukupolven Varokaa heikkoa jäätä-animaatiolla traumatisoineen Camilla Mickwitzin Mimosa ja täysikuufestivaali (Tai Mimosa tai mahdollisesti Mimosan syntymäyö)? Ainakin täällä on joitain kuvia noista kirjoista: lapsuusmuistelua.vuodatus.net/lue/2014/04/mimosa

Muoks: Ai niin, mutta noissa on varmaan joko vähemmän tai enemmän kuin 3 noitaa...
Muokannut 29.10.2020 17:39 kyty
Tykännyt: Iivari

• adira hahmo
  • adira
    Aseenkantaja
06.11.2020 18:48 #350 :: adira
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kokeilepa Helena Lapinniemen Nuorallatanssiva Kreivitär. 1700 luvun loppuun sijoittuva täysin tuulesta temmattu kertomus jossa on vain 0,1 romantiikkaa (kustannut reuna)

08.01.2021 14:16 #351 :: sinidean
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Tuleeko kenellekään mieleen spefikirjaa, joka kertoisi köyhyydestä? Enkä nyt tarkoita sellaisia tapauksia, joissa kirjassa vain lyhyesti kuvataan/mainitaan jonkin henkilön olevan köyhä (tällaisia esimerkkejä löytyy kirjasta kuin kirjasta), vaan että köyhyys olisi nimenomaan vallitsevana teemana tai muuten suuressa osassa koko kirjassa? Itselle tulee mieleen esimerkkejä vain normikirjallisuuden puolelta, mutta mieluiten lukisin spefinä. :)
Muokannut 08.01.2021 14:18 sinidean Syy: väärä emoji

• Fievre hahmo
  • Fievre
    Pakkasvelho

08.01.2021 18:23 #352 :: Fievre
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Onko Rothfussin Tuulen nimi luettu? Siinä päähenkilö Kvothe on nuorena köyhä ja laskeskelee pennejä koko kirjan ajan.
Tykännyt: sinidean

12.01.2021 15:57 #353 :: sinidean
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Enpä muuten ole lukenut, vaikka on lukulistallani. Kiitos vinkistä! :)

• Iivari hahmo
  • Iivari

12.01.2021 17:22 #354 :: Iivari
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Laura Lähteenmäen North End -nuortenkirjatrilogiassa on dystooppista ja järjestelmällistä köyhyyttä kuvattu.
Tykännyt: sinidean

15.01.2021 11:29 #355 :: Kuunliekki
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Voi olla vaikea vinkata, kun en itsekään tiedä mitä haluan, mutta kokeillaan... Heittäkää jotain. :)

Kaipaan jotain suht kevyttä luettavaa, väsyneelle päälle. Voi olla nuorten kirjoja tai ya:ta. Kirjassa voi olla raskaita ja vakavia teemoja, kunhan se on kevyt lukea ja imaisee mukaansa. Fantasia uppoaa parhaiten, mutta voi vinkata muutakin. Viimeksi olen onnistuneesti lukenut Taikuri ja taikavaras sarjaa (odottelen että saisin kolmannen osan käsiini), jos se auttaa paremmin hahmottamaan mitä kaipaan. Erika Vikin kaksosauringot voisi myös olla sopivaa tälle päälle. Sen sijaan esimerkiksi Brandon Sandersonin Ylenemisen kaivon kanssa jumahdin alkumetreillä.

Saatteko yhtään kiinni millaisia vinkkejä toivon?

• Wanda hahmo
  • Wanda

15.01.2021 22:54 #356 :: Wanda
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Suosittelisin Leigh Bardugon Grishaversumin avausosaa Varjo ja Riipus. Se on ya fantasiaa, mutta itseni maailma imaisi mukaansa ensimmäisiltä sivuilta lähtien. Muutenkin nautin kirjasta, mutta tietyt ya elementit häiritsivät. Onneksi nekin oli vain ohimeneviä kohtauksia. Luin kirjan yhdessä päivässä puistossa makoillessani viime kesänä ja se oli juurikin kevyttä lukemista.

16.01.2021 07:35 #357 :: Kuunliekki
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kiitos! :) Kirja löytyi vielä sopivasti kirjaston e-kirjapalvelusta. Kirjan kuvaus ei varsinaisesti houkuttele, mutta kokeilen lähteä lukemaan.

16.03.2021 15:21 #358 :: Sol Angelica
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Nyt ollaan vähän jännän äärellä enkä ole varma onko tätä edes olemassa vai olenko nähnyt unta, mutta haussa kirjasarja mitä olen lukenut joskus lähes 20 vuotta sitten. Hataria muistikuvia päähenkilöstä joka oli tatuoitu täyteen riimuja. Hän liikkui laivalla (?) joka myös sai voimansa siihen maalatuista riimuista. Liikkui ehkä erilaisilla portaaleilla paikasta toiseen?
Kilistääkö kellään kelloja?

16.03.2021 16:30 #359 :: Morgan Blood
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kyllä! Muistan, kuinka olin lapsena tuosta kirjasarjasta hirvittävän innoissani ja se oli mielestäni parasta sitten Tolkienin, kun se oli hieman erilaista fantasiaa. Kyseessä on Kuolemanportti -niminen kirjasarja.
Tykännyt: Sol Angelica

Valvojat: RinjaEmelie