Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Formaldehyde
Formaldehyde vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
16.06.2014 00:15 #121

Mab kirjoitti: Eduard Uspenski on myös kirjoittanut useita Fedja-setä -kirjoja :)

Pitää katsoa mitä käteen tarttuu, taidan aloittaa Taikavirrasta jos sen käsiini saan ja jatkaa siitä sitten. :smile:

Mab kirjoitti: Tuli vielä mieleen Susan Cooperin viisiosainen Pimeä nousee -sarja.

Ainakin sarjan nimi on varsin kiehtova näin Risingshadow-maisesta näkökulmasta. :wink:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kirjaneito

Kirjakaapin tyttö
Kirjakaapin tyttö vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
16.06.2014 17:19 #122

Itseeni iskee puhdas ja hyvä fantasia jossa olisi jossain muodossa hieman suhdesäpinää ja romantiikkaa :heart: :heart: :heart:
Olen lukenut jo aika monta tunnettua sarjaa läpi aina Black Dagger Brotherhoodista Varjojenkaupunkeihin. Niiden välissä on sitten tyyliltään Potteria,Twilightia, Outolintua, Sookie Stackhousea jne. :smile: :cheesy:

Itse suosittelen niille joille kolahtaa minun mieltymykseni, niin Julie Kagawan Rauta-saagaa. Ihana sarja :wink:

"Usually I'm remarkably good natured. Try me on a day that doesn't end in y.”

-Jace

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
17.06.2014 01:37 #123

Olen lukenut kirjahyllyni loppuun, mikä on saavutus, minkä haastavuuden hyvän kirjahyllyn omistajat tuntevat ;)

Kuinka tuttua on sivuilla pyöriville Haruki Murakamin tuotanto? Tahtoisin aloittaa, mutta en tiedä mistä... IQ 84 on koko ajan kirjastoista lainassa, mutta sitä en osta ennen kuin tiedän, millaista materiaalia kuvittelen hyllyttäväni.

Ars Longa Vita Brevis

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
24.06.2014 15:01 #124

Minä taas etsin luettavaa. Anteeksi siittä jo alkuun.

Olen nyt lukenut edellisten kommentien kirjoista ne jotka ovat olleet kiinnostavia ja jotenkin eksyin lukemaan jälleen Noiturin sarjaa.

Kiitos ja anteeksi!

Race like first!
Train like second!

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
24.06.2014 15:56 #125

Eipä noita synkkiä taida paljoa olla, suomeksi ainakaan. Minulle tuli ekana mieleen Dragonlance Legendat joka oli vähän synkemmänpuoleinen.. Ensiksi kannattaa tietty lukea Dragonlance kronikat trilogia.

Ja sitten Stephen R. Donaldsonin Berek Puolikäden paluu joka oli synkkä kusipäisen "sankarinsa" takia. Tästä sarjasta en tosin ole vielä lukenut kuin tuon ensimmäisen, ainoan suomennetun osan.

Nuortenkirjoista en osaa mitään oikein sanoa kun en ole uusia seurannut. Itse olin tuon ikäinen 70-80 lukujen taitteessa ja lueskelin ahkerasti jotain Tarzaneita, Nopsajalkoja, Viisikoita yms.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
24.06.2014 19:54 #126

Nylkky kirjoitti: Onko kellään ehdostusta kirjasta/kirjasarjasta joka olisi välillä yhtä synkkä ? Mietin itse pääni puhki enkä keksinyt kuin Tulen ja jään laulun. Tuokin sarja on luvussa vaan kun saan uusimman osan käteeni.

Karl Edward Wagnerin Pimeyden verkot on synkkää luettavaa. Muita Kane-sarjan osia ei ole suomennettu.

Michael Moorcockin Elric-saaga on synkeä, mutta ainoa suomennettu Elric Melnibonélainen ei niin paljon.

Synkkää meininkiä löytyy myös William Kingin Gotrekin ja Felixin tarinasta . Kirjojen etukansissa lukee "Kuolemaa ja hävitystä Warhammerin synkässä maailmassa".

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
28.06.2014 00:26 #127

Nylkky kirjoitti: Samalla kyselen kun pitäisi kummipojalle hankkia syntymäpäivä lahjaa. Poika on 10 v vanha ja lukenut Artemis Fowlit paitsi uusimman. Tiedän että en voi ostaa ainoaa puuttuvaa osaa lahjaksi joten olen vähän avun tarpeessa.

Magdalena Hain Kerjäläisprinsessa?

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
28.06.2014 14:57 #128

Rick Riordanin Percy Jackson -sarjan ensimmäinen osa, Salamavaras?

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Kuunliekki
Kuunliekki vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
28.06.2014 18:18 #129

Harry Potter ja Viisasten kivi? Tosin pakko myöntää että itse en lämmennyt Fowleille kun jossain tuossa iässä yhden luin, että en tiedä kohtaako Potteristin ja Fowleja lukevan kirjamaku. :D

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
28.06.2014 23:25 #130

Onkohan hän lukenut muita Colferin kirjoja kuin Fowlit? Esim. Salamurhaajan oppipoika.

Toinen aikamatkustusseikkailusarja, Alex Scarrowin Time Riders on saanut hyviä arvosanoja.

Rick Riordan tuli minullakin mieleen, monet tykänneet.

Viimeksi muokattu: 28.06.2014 23:38 : Hiistu.

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
28.07.2014 09:45 #131

En nyt keksinyt minne nämä kysymykset laittaa, joten lyönpä tänne:

Nyt ei etsitä luettavaa, vaan kysytään lukukokemuksia englanniksi. Onko joku lukenut listaamiani kirjoja enkuksi, ja jos, niin minkälaiset kokemukset olivat? Haluan lukea kyseiset kirjat, mutten ole vielä ihan varma kummalla kielellä. Englanti viehättää jatkuvasti enemmän ja olenkin lukenut sillä kielellä enemmän. Silti on aina se pieni fiilis, että mites nämä scifi-fantasia kirjat, onko niissä miten hankalaa kieltä? Jos se on kuitenkin ymmärrettävissä, niin sitten sen voisi ottaa. Itsellä on suhteellisen hyvä enkku, varsinkin ymmärtäminen.

- Dyyni / Dune
- Tuulen nimi / Name of the Wind
- Yösirkus
- Jonathan Strange ja Herra Norrel
- Joe Abercombien kirjat
- Scott Lynchin sarja
- Hyviä enteitä / Good omens (ja muut Gaimanin kirjat)

Jos tulee mieleen muita oikein hyviä kirjoja enkuksi, niin siitä vaan ehdottamaan!

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
28.07.2014 10:51 #132

VMN kirjoitti: - Hyviä enteitä / Good omens (ja muut Gaimanin kirjat)

Hyviä enteitä toimii sekä että, suomennettuna että enkuksi - tosin ainahan se alkuperäiskieli on parempi vaihtoehto loppupeleissä, jotkut vitsit kun eivät vain käänny... :wink:

Gaimanilta suosittelen myös enkuksi ilmestynyttä Ocean at the end of the lane kirjaa, joka on täyttä Gaimania ja eroaa täten huomattavasti Hyvien enteiden tyylistä, josta vielä selkeästi paistaa läpi Pratchettin mukana olo.
Gaiman on hiukan erikoislaatuinen kirjailija, jonka omasta (synkästä) tyylistä joko pitää...tai sitten ei. Uskoisin, että kieli ei tuota näiden kanssa sinulle ongelmia. :smile:

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
28.07.2014 10:58 #133

"Ainahan alkuperäiskieli on parempi" ei muuten pidä paikkaansa Don Rosan sarjakuvissa. Suomentajat yhdessä toimituksen kanssa ovat tehneet niin hyvää työtä kääntämisen kanssa, että suurin osa sarjoista toimii paremmin suomeksi, niin vitsit kuin vakavampikin sisältö. Poikkeuksia on muutama, mainitsemisen arvoinen ainakin gneissi / kivempää -vitsi, mutta päälinja on, että Rosa ei välttämättä ole aina osannut tappaa kultasiaan.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
28.07.2014 11:28 #134

Itse asiassa Oceanin olen lukenut, ja se ei ihan niin kovaan iskenyt, kun toivoin. Se oli myös ensimmäinen Gaimanin kirja, jonka luin, joten voi olla, että itsellä oli muutenkin erilaisia odotuksia. Tämä oli muuten yksi sellainen kirja, jonka mielestäni ymmärsin hyvin, mutta en päässyt samalla tavalla kirjaan sisälle, koska sen kieli oli ehkä hieman erikoisempaa? Aistin jonkinlaista satumaista kieltä, mutta se ei ihan uponnut, ehkä toisella lukukerralla se toimisi paremmin?

Ja Iivari, Aku Ankka on mielestäni ihan omaa luokkaansa. Siellä tosiaankin osataan leikitellä kielellä. Romaani onkin mielestäni ihan eri juttu. Mitä Hourglasskin sanoi, niin vitsit eivät aina välity samalla tavalla. Pratchettia olen lukenut nyt sen kolmisen kirjaa, ja jokaisessa tuntuu, että se jokin puuttuu. Onko se käännöksen syytä, en voi varmuudella tietää, mutta siltä vähän tuntuu.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
28.07.2014 11:35 #135

Minä olen lukenut Lynchin, Rothfussin ja Abercrombien sarjoja sekä suomeksi että englanniksi. Mikään näistä ei ole vaikea alkukielellä, vaikka Rothfussin tyyli on kahta muuta kuvailevampaa.

Lynchin Locke Lamoran valheet on käännetty loistavasti, joten se kannattaa lukea suomeksi. Kun aloitin Red Seas Under Red Skiesin, en kokenut minkäänlaista ahaa-elämystä alkuperäiskieleen siirtymisestä. Rothfussin Tuulen nimen ja Abercrombien Ase itsen käännöksissä ei ole mitään vikaa, ja niihin voi rauhassa tarttua, mutta molemmat sarjat tuntuvat kuitenkin vähän paremmilta englanniksi. Suomennokset eivät ole huippuluokkaa, ja niissä menettää jotakin, varsinkin Abercrombien kohdalla. Sama pätee myös Martinin Tulen ja jään lauluun.

Hillo
Upseeri
Hillo vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
28.07.2014 13:23 #136

Itse olen lukenut Gaimania, Abercrombieta ja Lychiä sekä suomeksi että englanniksi.

Gaimanilta Anansi Boysin ja novellikokoelmat sekä Good Omensin luin englanniksi, muut Gaimanin kirjat (vielä Oceania lukuun ottamatta) olen lukenut suomeksi. Käännöksistä en osaa hirveästi sanoa, sillä lukemiani käännettyjä en ole lukenut englanniksi. Minun kohdallani on kuitenkin toiminut molemmilla kielillä. Uskon kyllä, että Gaimanista katoaa jotain käännöksessä, englanniksi lukiessa on tuntunut pääsevän hieman syvemmälle sisään tarinoiden tunnelmaan. Gaimanin englanti ei sinänsä ole kuitenkaan mitenkään vaikeaa lukea. Varmaan jossain vaiheessa luen ainakin American Godsin ja Neverwheren alkukielellä.

Lynchiltä luin Locke Lamoran valheet suomeksi, ja käännös on kieltämättä oivallinen. Red Seas Under Red Skiesin luin englanniksi, eikä kielen kanssa ollut ongelmia. Jonkin verran merenkäyntisanastoa kirja sisältää. Mutta noin niin kuin muuten kirja ei iskenyt yhtä kovaa kuin Locke Lamoran valheet.

Abercrombielta luin Ensimmäinen laki -trilogian kolmannen osan The Last Argument of Kingsin englanniksi, kun aiemmat osat luin suomeksi. Olen samaa mieltä, että Abercrombiesta katoaa käännöksessä näistä kolmesta eniten, vaikka käännökset eivät mitenkään huonoja olekaan. Kieli ei ole vaikeaa, mutta sanavalinnat ja kielen rakenteet ovat ajoittain sellaisia, että niistä tuskin aivan sama tunnelma välittyy suomeksi.

mietin vasta
miten ajatella

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
26.08.2014 15:12 #137

Hei taas!

Ajattelin udella onko teillä tiedossa pitkää fantasia tai scifi sarjaa? Haluisi aloittaa uuden pitkäkestoisen fantasian sarjan. Olen lukenut Ajan pyörän, Forgotten Realms ja Dragonlancen.

Onko tämän kaltaisia pitkiä sarjoja useampia, jos on niin olisin kiitollinen ehdotuksista. Varsinkin jos on scifi sarja. En ole Star Warsien jälkeen sellaista löytänyt.

Kiitos ja Anteeksi

Race like first!
Train like second!

Emili@
Aseenkantaja
Emili@ vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
06.09.2014 21:48 #138

Onko jollakin parempaa kokemusta suomalaisesta fantasiakirjallisuudesta? Mitä itse olette tykänneet lukea ja mitä suosittelette? Omiin lempisarjoihini kuuluu Garth Nixin Vanha Valtakunta -sarja. Hahmoina pidän eniten nuorista "miessankareista", eli niistä ei päähahmoista vaan sankareista, suurehkossa osassa olevista sivuhahmoista (esim. lotr. Aragorn). Mielellään jotain toiminnallista..

Nämä tosin ylimääräistä plussaa, tärkeintä olisi nyt löytää joku suomalainen fantasiasarja jonka kirjoittajasta olisi löydettävissä kohtalaisesti tietoa.

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan!!

Kannatan totuutta: sanoi sen kuka tahansa.
Oikeutta: ketä tahansa vastaan ja kenen puolesta tahansa...

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
06.09.2014 22:27 #139

Emili@ kirjoitti: Koulussa olisi tarkoitus tehdä vähän isompi esitelmä jostain _suomalaisesta_ kirjailijasta, jolta tulisi lukea vähintään yksi tämän kirjoittamista kirjoista. Lukemisessa ei ongelmaa, mutta en ole tutustunut suomalaiseen fantasiakirjallisuuteen juuri lainkaan, enkä tiedä mitä oikein lähtisin etsimään -ja mistä.

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan!!

Timo Parvela on kirjoittanut tuon Sammon Vartijat -trilogian, kuten nimestä voi päätellä tarina liittyy Kalevalaan. Parvelan tyyli on ainakin hauska ja itse tarinakin suhteellisen mielenkiintoinen.
Annukka Salaman Faunoidit -trilogia on myös hyvää, hauskaa ja kevyttä urbaanifantasiaa.
Vimppana mieleen tulee Salla Simukan Jäljellä/Toisaalla -kirjat, joissa itse asiassa on aika loistava idea, kun päähenkilö, teinityttö, päättää kiukuspäissään piiloutua vanhemmiltaa yöksi ja toivoo, että nämä katoaisivat - ja herää aamulla autioituneesta kaupungista. Simukan uudempi tuotanto, Lumikki -trilogia onkin vissiin jo lähtenyt ihan maailmallekin käännöksinä.

Kaikki nuo on luokiteltu nuorten kirjoiksi, joten toimintaakin tarinoista löytyisi jonkin verran . :smile:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Emili@

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
10.09.2014 00:16 #140

Mites olisi J.S. Meresmaan Mifonki-sarja ? Siinä on toimintaa ja menee sellaiseen perinteisemmän fantasian lokeroon.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Uusin jäsen: Jimbo Whateverson