• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 79 päivää sitten)

Etsi kirjaa, löydä luettavaa

10.09.2014 09:16 #141 : Saki

10.09.2014 09:50 #142 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Sweex kirjoitti: Etsisin jotain moniosaista fantasia/scifi sarjaa (trillerit ja jännitys käy myös :wink: ) Olen lukenut näitä tunnettuja sarjoja joten kaipaisin vähän tuntemmattomampaa sarjaa tai kirjailijaa. Ulkomaalaiset olisi toiveissa mutta suomalaiset käy myös. Ehdotuksia otetaan vastaan :cool:

Tuosta on vaikea sanoa, mitä olet lukenut, mutta heitän muutaman ehdotuksen. Oletko lukenut Tad Williamsin Tarun kolmesta miekasta? Tai Guy Gavriel Kayn Tiganan tai Fionavarin kuvakudoksen? Star Wars -romaaneja voisin suositella myöskin. Suuramiraali Thrawn -saaga on suoraa jatkumoa kutosepisodille. Myöskin kirjaversio alkuperäisestä trilogiasta on lukemisen väärti.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

10.09.2014 11:06 #143 : Saki

Knox Gargol kirjoitti:

En ole lukenut mitään noista ja ainakin Tad Williams kuulostaa kiinnostavalta. Star Warseihinkin voisin tutustua. Kiitos hyvistä ehdotuksista :wink:

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Vesivelho
10.09.2014 14:33 #144 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Sweex: Voisit miettiä myös Rick Riordanin kreikkalaiseen mytologiaan nojaavia sarjoja: ensin Percy Jacksonia ja sitten sille jatkoksi kirjoitettua Olympoksen sankareita . Se on jännittävä ja aika nopeatempoinenkin sarja, jossa on myös sopivasti huumoria! Osiakin löytyy. Myös Marianne Curleyn Aikavartio -sarja on mielestäni ihan mainio!
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

10.09.2014 17:04 #145 : Saki
Vastaus käyttäjältä Saki aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Xariel kirjoitti: Emili@: Minä luin Ilkka Auerin Sysilouhien sukua niin otollisessa iässä, että olen edelleen fanityttö. Oletko siihen jo tutustunut? Päähenkilö on kyllä tyttö, mutta eiköhän sieltä nuoria miehiäkin löydy.

Percyt ja Olympoksen sankarit olen lukenut mutta Marianne Curleytä en ole lukenut vielä. :wink: Joku aika sitten katselin niitä kirjaston hyllyssä mutta en lainannut. Pitäisi tutustua niihin hieman tarkemmin.. Ja kiitos kun mainitsit Rick Riordan häneltähän löytyy Kanen aikakirjat-sarja jonka olin ihan unohtanut :lol:

10.09.2014 17:31 #146 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

10.09.2014 18:43 #147 : Saki
Vastaus käyttäjältä Saki aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Kirjaneito kirjoitti: Sweex: Oletko kokeillut Veronica Rossin Paljaan taivaan alla -trilogiaa? Ei maailmanlaajuisen hypetyksen kohde, mutta todella erinomainen trilogia, yksi suosikeistani.

En ole koskaan kuullutkaan, pitääpäs tästä lähteä kirjastoon ;)

• Emili@ hahmo
  • Emili@
    Aseenkantaja
21.09.2014 20:47 #148 : Emili@
Vastaus käyttäjältä Emili@ aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kiitos kaikille vastanneille!!
Päätin aloittaa Annukka Salaman "Faunoidit" sarjasta ja rakastuin siihen ihan totaalisesti.
Ikäväkseni en kuitenkaan voinut tehdä esitelmääni hänestä, sillä ainakaan minä en löytänyt Itse kirjailijasta läheskään tarpeeksi tietoa.

Päädyin siis lukemaan Elina Rouhiaisen "susiraja" -sarjaa enkä voisi olla ilahtuneempi 'onni onnettomuudessa' -tilanteeseeni. Aivan ihana sarja, suosittelen!

Kiinnostuin kuitenkin kaikista ehdottelemistanne kirjoista, tutustun niihin varmasti paremmin nyt, kun odottelen susirajalle jatkoa. Suuri kiitos vielä kaikille!

Kannatan totuutta: sanoi sen kuka tahansa.
Oikeutta: ketä tahansa vastaan ja kenen puolesta tahansa...

• Pandis hahmo
  • Pandis
21.09.2014 22:07 #149 : Pandis
Vastaus käyttäjältä Pandis aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

21.09.2014 22:57 #150 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Le Guinin Maameren ensimmäiset osat on kirjoitettu (ja suomennettu) 60-70-luvuilla, toki uusimmat osat ovat sitten myöhemmältä ajalta. Tarina synkkenee loppua kohden, ja vaikka tämä varmasti onkin monelle tuttu, suosittelen lukemaan sen uudelleen vanhemmalla iällä. Itse luin viime keväänä ja nautin nyt aikuisena ihan eri asioista kuin nuorena lukiessa.

Brian Aldissin Helliconia-sarja on viralliselta genremäärittelyltään scifiä, mutta koska tapahtumat enimmäkseen sijoittuvat yhdelle ainoalle varsin arkaaiselle planeetalle, sen voi kyllä lukea fantasianakin. 80-luvulta, raadollista kerrontaa.

Nämä ovat molemmat ihan suosikkikirjoittajiani, joten voi toki olla, että mulla on vähän subjektiivinen näkökulma tässä... Piti nyt kuitenkin päästä vastaamaan. :D

Sit tietysti perinteisemmän fantasian puolelta on Tad Williamsin Taru kolmesta miekasta 80-luvulta. Se on vaihtelevalla tasolla (mutta kokonaan!) suomennettu ja niteitä on nykyään jo vähän harvassa, mutta sopii kuitenkin synkkyyden teemaan.

• Jussi hahmo
  • Jussi
21.09.2014 23:24 #151 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Pandis kirjoitti: Haussa olis fantasiakirjasarja, joka ois valmis ja kokonaan suomennettu. Mielellään sais olla synkkää, mutta ei ole vaatimus. Plussaa ois, jos se olis -70/-80 luvuilta.

Guy Gavriel Kayn Fionavarin kuvakudoksen luulisi täyttävän vaatimukset. Trilogia on 80-luvulta, vaikka se suomennettiin vasta myöhemmin.

Robin Hobbin Näkijän taru 90-luvulta on mukavan synkkä, mutta päähenkilön tarina jatkuu vielä kahdessa trilogiassa, joista jälkimmäistä tuskin suomennetaan.

25.10.2014 15:25 #152 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Zafonin uusintakierros alkaa kohta päättyä. Kirjavaras ja Harmaata valoa tulee luettua myös tässä lähipäivinä.

Kärsin vähän vieroitusoireita John Boynesta. Luin Kuudennen miehen tässä vähän aikaa sitten ja rakastuin. Noh, loput herran kirjoista tuli ostettua hyllyyn, mutta saan ne vasta joululahjaksi. Eikä viitsi lukea etukäteen kirjastolainoina kun tässä on vain pari kuukautta...

Etsin korvikkeeksi 1800-1900-luvuille sijoittuvia erittäin hyvin kirjoitettuja kirjoja, joissa on jotain hohtoa ja yleensä myös surullisia käänteitä.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
28.10.2014 17:58 #153 : Nylkky
Vastaus käyttäjältä Nylkky aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
The Big Bad Wolf

Oletko lukenut Conn Igguldenia ennen? Jos et ole niin hänen uusi sarja Ruusujen sodasta on loistava. Ruusujen sota ei ollut niitä iloisimpia tapahtumia, mutta en tiedä oletko historiasta niin kiinnostunut. Kannattaa kuitenkin kokeilla ja ehkä tutustua muihinkin kirjoihin (Julius Ceasar ja Tsingish Khan)

Race like first!
Train like second!
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: The Big Bad Wolf

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
08.11.2014 19:42 #154 : Nylkky
Vastaus käyttäjältä Nylkky aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Tom clancyn ja Robert Ludlumin Bournet luettu joten voisin miettiä lukevani jotain aivan muuta, kun alkaa agentteja liikkua jo aivan kaikessa. Joten ihan mikä kirja tai sarja käy. Romantiikkasta en nii välitä, mutta kai sitäkin vois joskus harkita ;)

Eli jos keksitte jotain niin kertokaa.

Kiitos ja Anteeksi

Race like first!
Train like second!

09.11.2014 12:27 #155 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
The Bog Bad Wolf: Evelyn Waughin Mennyt maailma? Ihana tunnelma tuossa kirjassa. Fitzgeraldin Kultahattu on myös hyvä.

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: The Big Bad Wolf

• Sparhawk hahmo
  • Sparhawk
    Kaartilainen
15.12.2014 16:31 #156 : Sparhawk
Vastaus käyttäjältä Sparhawk aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Pisania kirjoitti: Perustetaan tämäkin ketju uudestaan, sille tulee varmasti käyttöä. Alkuperäinen esittelyteksti on Vehkan käsialaa.

Tämän ketjun pointtina on yksinkertaisesti etsiä itselleen lukemista. Voit vaikkapa kertoa, mihin ajanjaksoon haluaisit kirjan sijoittuvan tai millaista genreä tahtoisit lukea. Haetko takaa jotakin tiettyä tunnelmaa vaiko kenties runsaalla ja tursuilevalla kuvailulla kyllästettyä maailmaa, johon upota sateisen syyspäivän ajaksi? Onko sinulla jokin suosikkihahmotyyppi, jollaisen seuraan haluaisit pitkästä aikaa päästä, tai oletko aikeissa aloittaa jonkun kirjailijan teosten lukemisen mutta et tiedä, mikä olisi paras tapa tutustua hänen tyyliinsä?

Me risinglaisethan luemme paljon, eikös? Miksi emme siis myös auttaisi toisiamme metsästämään luettavia kirjoja ihan porukalla? Jos kaipaat tietynlaista luettavaa, ilmoita siitä tässä topicissa niin joku toinen yrittää suositella sinulle sopivaa teosta. Jos hyvin käy, löydät juuri sellaisen kirjan jota etsit, ja voit vuorostasi palkita tämän palveluksen auttamalla jotakuta toista lukemista kaipaavaa.

Moi

Hyvä homma. Olen katsellut, että täällä on paljon kirjoja mistä valita mutta hintsunlaisesti arvosteltuina. Tai ainakin arvostelu En pidä, en lue toisia osia ei juuri auta, ainakaan minua. Mielellään kuulisi myös miksi, oli selvästi huonompi kuin muut saman tekijän kirjat tai oli eka kirja ko. kirjoittajalta mutta ei tykännyt tyylistä tai jotain.

Voi tietty olla hankalaa enkä itsekään ole osannut muutamaa kirjaa arvostellessani juuri kirjoittaa mitään joka auttaisi ehkä valintapäätöstä.

En tiedä auttaisiko jos arvostelun yhteydessä pitäisi rastittaa joitain vaihtoehtoja joka auttais uutta lukijaa: Tyyliin A) sopii aloittelijoille, kokeneimmille sci/fantsu... B) tyylilajikuvausta, C) kun pidin tästä pidin myös: ja valitaan esim kirjailija tai pari teosta. Meinaan jos itse pidin Eddingsistä ja arvostelijakin oli pitänyt niin vois olla helppo aatella et tääkin (arvostelun kohde) vois sopia mullekin.

No, jos ei muuta jäänyt käteen niin yritettään muistaa / jaksaa kirjoittaa myös arvosteluja ja mielellään muutakin kuin tykkäsin / en tykännyt...

15.02.2015 20:25 #157 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
En tällä kertaa etsi uutta luettavaa, vaan hukkaamaani kirjaa, jonka olen lukenut ehkä 10-15 vuotta sitten. Oletan, että kyseessä oli käännös, mutta saatan muistaa väärinkin. Romaanin sijaan kyseessä saattaa olla myös pienoisromaani tai novelli. Tapahtumat sijoittuivat ehkä Lontooseen, mutta jokin muukin klassinen iso kaupunki on mahdolinen. Kaksi avaruusolio (limaista tai jotenkin epämiellyttävän näköistä?) on jäänyt ihmisten vangeiksi, mutta niiden kanssa kommunikoiminen ei oikein onnistu, ja ihmiset järjestään pitävät näitä olentoja älyttöminä, vaikka ne kuitenkin kommunikoivat keskenään. Jonkinlaista huumoria saatiin revittyä näiden olentojen ja ihmisten näkökulman erilaisuudesta. Tuleeko kenellekään mieleen ko. kirja?

• Thialfi hahmo
  • Thialfi
15.02.2015 21:12 #158 : Thialfi
Vastaus käyttäjältä Thialfi aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Pimeät valovuodet -kirjassa brittiläinen retkikunta vangitsee kaksi muukalaista ja tuo ne maapallolle.

15.02.2015 22:01 #159 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
On muuten varmasti tuo, kiitos!

05.03.2015 15:45 #160 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Osaisiko kukaan suositella huonoja nuortendystopioita, joissa mieluusti olisi kolmiodraama?

yarskiss
Uusin jäsen: Lore Työ