Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Xariel
Vesivelho
Xariel vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
07.03.2015 10:33 #161

Big Bad Wolf: Hassu kysymys! Miksi juuri huonoja? (Ja onko nuortendystopioita, joissa on hyvä kolmiodraama, kysyn vaan.)

Suomeksi on ainakin Stephenie Meyerin Vieras . Kolmiodraama check, vaikka hieman muokattuna. Lasketaan varmaan nuortendystopiaksi. Ei suorastaan huono, mutta sitäkin mielipidettä olen kuullut.

Nämä seuraavat sopivat ehtoihisi (nuortendystopia ja kolmiodraama) hienosti, mutta niitä ei ole käännetty suomeksi. En tiedä, jos luet englanniksi tai jollain muulla kielellä, jolle nämä olisi käännetty.

• Lauren DeStefano: Wither . Hirveää kolmiodraamaa, synkeitä tulevaisuuksia ja teinikapinaa. Tällä on kuitenkin omat faninsa...
  • Kimberly Derting: The Essence . Itse asaissa sarjan kakkososa, mutta kolmiodraamaan päästään vasta puolivälissä tätä nuorten dystopiatrilogiaa, joka ei (suoraan sanoen) vakuuta.
  • Tahereh Mafi: koko Shatter Me -trilogia. Huonous on subjektiivista. Suosittu sarja kuitenkin.
  • Karen Marie Moning: Iced . En oikein tiedä, miten kuvailla tätä. Moningilla on viisiosainen sarja Fever, joka ei kyllä ole nuortendystopiaa, ja se on minun mielestäni yksi parhaista sarjoista, joita olen lukenut. Tätä hän jatkaa kolmen kirjan trilogialla, joissa päähenkilöksi vaihtuu teinityttö, mutta en ole varma onko tämä edelleenkään nuortendystopiaa - ei ainakaan huono. Mutta jos haluaisit lukea kolmiodraamatarinaa hyvältä kirjailijalta... :wink:

Viimeksi muokattu: 07.03.2015 10:38 : Xariel.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: The Big Bad Wolf

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
07.03.2015 10:43 #162

Kiitos! :cheesy: Aion kirjoittaa Nanossa hiukan parodioivan nuortendystopian ja etsin innostusta plus pilkattavia (toistuvia?) yksityiskohtia. Huonoja on kivempi haukkua kuin hyviä.

Englanniksi lukeminen sujuu hyvin, pitää vaan toivoa, että kirjastosta löytyy. :smile: Kiitos!

10.03.2015 15:20 #163

Kysyn viisaammilta ihmisisltä tämä ongelman ratkaisua.

Kiitos ja Anteeksi

Peuranpuolikas
Peuranpuolikas vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
10.03.2015 15:58 #164

Nylkky kirjoitti: Olen tässä kahlannut kotimaisen kirjallisuuden urakkaa jo tovin. Päätalot ovat loppusuoralla ja utelisin onko kennelläkään mielessä pitkää kirjasarjaa? Fantasia puolelta ajattelin aloittaa Ajan Pyörän mutta onko tälläistä lajaa Scifi sarjaa olemassa?

En tiedä laajuudesta - tai edes kahden ensimmäisen osan jälkeen laadusta - mutta Dan Simmonsin Hyperion-sarja ainakin tulee heti mieleen. Myös Frank Herbertin Dyyni-kirjat ovat pidettyvä, vaikka niissä, jos missä, taso putoaa rajusti.

Muusa, laula älä raivosta, vaan epätoivosta, Jumalan hylkäämän raukan surusta ja murheesta.

Thialfi
Thialfi vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
10.03.2015 16:01 #165

Alastair Reynoldsin tuotanto.

Dyn vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
10.03.2015 17:02 #166

Nylkylle: Banksin kirjat ovat samaten järkäleitä, ja Helliconia-trilogian kirjoilla on ihailtavaa paksuutta, vaikka sarja ei niin moniosainen olekaan.

***

Sitten oma etsintäni: Olen viime aikoina lukenut Diana Gabaldonin Matkantekijä-sarjaa ja Trudi Canavanin kirjoja. Haluaisin jatkaa näistä vähän samalla tyylillä, eli mielellään uskottavaa fantasiaa, jossa fantasiaelementti on toimiva osa maailmaa ja tarinaa mutkattomasti, eikä sitä turhaan ylikorosteta. Varmaan kaikki genren klassikot on jo luettu (Hobbit, LeGuinit, Martinit, etc. kuuluvat jo valmiiksi suosikkeihini), joten etsin ensisijaisesti uudehkoja kirjoja ja nykykirjailijoita.

Plussana vahvat nais(pää)henkilöt, juoni joka vie mennessään ilman turhaa tyhjäkäyntiä, ja vähän romantiikkaakin saa olla, mutta selkeästi aikuisten, ei nuorten kirjoja. Odotan ylipäätään toimivia henkilöhahmoja ja realistisesti luotua maailmaa noin muutenkin kuin magian mielessä. Saatavuus mieluiten pokkarina ja/tai e-kirjana, luen ensisijaisesti englanniksi mutta kotimaiset kirjat toki suomeksi. Sarja tai useampi samaan maailmaan sijoittuva kirja on myös toivelistalla.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
10.03.2015 17:39 #167

Oletko Dyn jo kokeillut Robert V.S. Redickin The Chathrand Voyage -sarjaa? Kirjat on saatavilla ainakin pokkareina, niissä on keskeisissä rooleissa hyviä naispuolisia hahmoja (ja myös hyviä miespuolisia hahmoja sekä yksi persoonallinen kissa), juoni on jännittävä ja fantasiamaailma mielestäni paitsi uskottava ja kiinnostava, myös keskimääräistä omaperäisempi. Kirjoitustyyli on myös viehättävä. Päähenkilöt Thasha ja Pazel ovat tosin nuoria, mutta en kuitenkaan luokittelisi sarjaa nuorten kirjoiksi. Itse pidin todella paljon sarjan kahdesta ensimmäisestä osasta, mutta kaksi viimeistä olivat mielestäni hiukka heikkotasoisempia.

Peuranpuolikas
Peuranpuolikas vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
10.03.2015 17:49 #168

Dyn: Häpeämättömästi (tai ainakin melkein) suoritan itsepromootiota, eli blogissani (ajanvirranylla.blogspot.fi) on Balladi eksyneille -niminen kässäri, joka on pseudohistoriallista fantasiaa. Mielestäni se voisi sopia etsimäsi proosan kuvaukseen... ja on taatusti nykykirjailijan tukemistä :smile:

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
10.03.2015 18:04 #169

Ei tarvitse olla uutta, sillä mulle kirjoitusajankohdan pohtiminen vaikutuksineen on osa huvia. Kielenä käy suomi tai englanti.

Mitenkään aktiivisesti en luettavaa etsi, mutta sellaisia korvan taakse laitettavia tuttavuuksia kaipailen niin voin sitten halutessani vähän muistia kaivella.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Dyn vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
10.03.2015 20:17 #170

Mab: Kiitos vinkistä, vaikuttaa kiinnostavalta!

Haplotus: LeGuinin Hain-kirjat, aloita vaikka äskettäin suomennetusta Neljästä anteeksiannosta, jossa käsitellään mm. naisen yhteiskunnallista asemaa. Myös Tiina Raevaaran Eräänä päivänä tyhjä taivas voisi sopia.

Viimeksi muokattu: 10.03.2015 20:19 : Dyn.

11.03.2015 14:21 #171

Dyn: Itselle tuli mieleen Conn Igguldenin Mysrkylintu (Ruusujen Sota 1). Kirja ei ole hirveän fantasia pohjainen mutta vahvat naispäähenkilöt löytyvät. Samalla kun tykkäät Martinin kirjoist niin tykäkä myös tästä. Poliittinen juonittelu Ruusujen Sodassa.

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
11.03.2015 22:58 #172

Kiitokset, Dyn! Raevaara onkin mulle uusi nimi. LeGuin olis pitänyt tajuta arvata kun olihan noissa Maameri-jutuissakin haettua teemaa. Pidetään nämä mielessä!

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
13.03.2015 00:18 #173

haplotus kirjoitti: Mulla kiinnostaisi kuulla ehdotuksia scifistä feministisellä otteella. Olen tykännyt Sheri S. Tepperin molemmista suomennetuista kirjoista ja Atwoodin Orjattaresi on lyömätön. Lisäksi olen miettinyt Naisten planeetan lulemista. Löytyisikö lisää?

Ehkä Aliette de Bodard? Yksi kokoelma on suomennettu: Perhonen ja jaguaari . En ole varma sinänsä varsinaisen feministisestä otteesta tekstissä (pitäisi lukea paremmin ajatuksella), mutta kirjailijalla ainakin on feministisiä mielipiteitä.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Viimeksi muokattu: 13.03.2015 00:18 : StaCa.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: haplotus

Sam Karpalosuo
Kaartilainen
Sam Karpalosuo vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
13.03.2015 00:25 #174

Dyn: Olen saattanut aiemminkin mainostaa sinulle Tulen tyttäriä (olen saattanut mainostaa sitä aika paljon :D koen tuskaa sen vuoksi miten vähän näkyvyyttä sillä on), ja kun se täyttää kaikki mainitsemasi kriteerit, täytyi vielä kerran mainita. E-kirjana löytyy myös .

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
13.03.2015 00:25 #175

Joanna Russ on tällä saralla suuri nimi, joskin itse pidän hänen teoksiaan niin pitkäveteisinä, etten ole saanut yhtään luettua loppuun.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: haplotus

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
14.03.2015 17:40 #176

Dyn kirjoitti: Nylkylle: Banksin kirjat ovat samaten järkäleitä

Kaikki Banksin Kulttuuri-romaanit eivät ole erityisen pitkiä. Esimerkiksi Pelaaja ja Tähystä tuulenpuolta ovat suomennoksina alle 400-sivuisia.

Dyn kirjoitti: Sitten oma etsintäni:

Olen lukenut Canavanilta vain yhden novellin, ja Gabaldonilta en mitään, joten ehdotukseni eivät ehkä ole kovin hyviä. Mutta mietin, että Daniel Abrahamin The Long Price Quartet , jota esimerkiksi George R.R. Martin on ylistänyt, voisi sopia. Minuun sarja teki todella suuren vaikutuksen. Tarinan kaksi tärkeintä henkilöä ovat molemmat kyllä miehiä, eikä romantiikka ole isossa roolissa. Taikuuden merkitys korostuu viimeisissä kirjoissa. Jotkut ovat vielä syyttäneet A Shadow in Summeria tylsäksi. Sarja on nykyään saatavina kahtena yhteisniteenä pokkareina, ja e-kirjatkin löytyvät.

Luin yli kymmenen vuotta sitten J.V. (Julie) Jonesin The Barbed Coilin , ja pidin siitä paljon. Kirja kuuluu siihen tyylilajiin, jossa päähenkilö siirtyy meidän maailmastamme fantasiamaailmaan. The Barbed Coilin keskushahmo on nainen, ja tarina veti hyvin ensimmäisiltä sivuilta lähtien. Muistan tykänneeni niin henkilönkuvauksesta kuin taikuuden kuvaamisesta. TBC on yksittäinen teos - ei osa sarjaa. Pokkarilaitos ja sähkökirja ovat molemmat tarjolla.

Viimeksi muokattu: 14.03.2015 17:41 : Jussi.

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
28.04.2015 21:31 #177

Kipeästi tarvitsisin vinkkejä: kaipaisin jotain vuoden 2000 jälkeen ja tähän päivään saakka julkaistua kotimaista kirjallisuutta, mielellään kauhua tai fantasiaa, scifikin käy. Mielellään yksi ja joku sellainen, jonka saan nopeasti paikallisesta kirjastosta käsiini. Pitäisi kirjoittaa arvostelu koulun blogiin, ja aika pian. En vain keksi, mitä lukisin. :s

//: Ei hätää. Löysin jo, mistä arvostelun teen. Voitte kuitenkin ehdotella muita kivoja kirjoja luettavaksi, jos vaikka saisin jotain muutakin luettua nyt ja varsinkin kesän aikana. :3

Viimeksi muokattu: 28.04.2015 22:27 : Ansa. Syy: Löytyi!

14.05.2015 15:21 #178

En virallisesti etsi luettavaa vaan utelisin mielipidettä. Ajan Pyörä on siirtynyt koko ajan joten mietin olisiko jokin perusfantasia sitä ennen sopivaa.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
14.05.2015 18:05 #179

Nylkky kirjoitti: Mitä mieltä olette Dragonlance sarjasta? Olen lukenut vain Raistlinin kronikat ja itse tykkäsin. Mutta nettiä vähän lukiessani monien mielestä sarja huononee vähitellen. Eli kannattaako tämä sarja lukea?

Dragonlance ei mielestäni ole oikeastaan sarja, vaan useammasta sarjasta ja muutamista yksittäisistä kirjoista koostuva kokonaisuus, jonka osia yhdistää lähinnä samaan maailmaan sijoittuminen ja osin samojen hahmojen käsittely. Siitä voi minun mielestäni ns. napsia parhaat päältä ja jättää aika huoletta lukematta huonompia arvosanoja saaneet. Margaret Weisin ja Tracy Hickmanin yhdessä kirjoittamat kirjat ovat Dragonlancen ydintä, ja suosittelen ainakin niitä vanhimpia: Kronikoita , Legendoja , Uutta sukupolvea ja mahdollisesti Sielujen sotaa , jotka muodostavat aika hyvän jatkumon, tässä järjestyksessä. Jos näistä haluaa vielä jatkaa, niin ainakin Kangin rykmentistä muistan tykänneeni.

(Tosin Legendat sijoittuvat ennen Kronikoita kyllä oikeastaan kronologisesti, vaikka Kronikat onkin kirjoitettu ensin. Jos kerran olet lukenut molemmat Raistlinin kronikat, voit myös hypätä Legendoihin - jotka keskittyvät Raistliniin ja Caramoniin - ja ottaa Kronikat vasta sitten käsittelyyn.)

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 14.05.2015 18:13 : Rinja.

TheHouseIBuilt1
Otus
TheHouseIBuilt1 vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
23.06.2015 02:21 #180

Hei, olisiko Faunoidit/Ready Player One kirjojen fanille mitään uutta luettavaa? Sci-fin/romanssin puolelta, fantasiaakin jos on jotain hyvää. Suomenkielistä haetaan.

Uusin jäsen: Juho Saari