Leirinuotio
kesäkuu 12, 01:34
217 viestiä | Fiktiivi

05.11.2013 05:43 #21 :: Moonlord
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Vanhassa Shokki-sarjassa oli useampikin tuollainen.
John Christopher - Viimeiset ihmiset .
John Christopher - Nälkäkuolema . Tästä kirjasta on tehty elokuvakin No Blade of Grass (1970) , joka tosin saattaa olla vaikeasti löydettävissä.
Sarjassa on myös kolmaskin kirja joka on vähän sinne päin eli Edmund H. North & Franklin Coen - Meteori .

Michael Crichton - Andromeda uhkaa on melko lailla kysymäsi tapainen, tosin siinä ovat pääosassa tiedemiehet jotka koittavat valmistaa vastalääkettä virukselle. Tästäkin on tehty pari filmatisointia. IMDB ja IMDB .

John Wyndham - Triffidien kapina on mainio tapaus, joka sekin on filmattu muutamaan kertaan (parhaana 1981 minisarja ). Tämä antoi hyvin paljon vaikutteita uudemmille 28 päivää myöhemmin ja 28 viikkoa myöhemmin Zombie elokuville.

Richard Matheson - Olen legenda on jo klassinen zombie/virus-kirja. Ja sekin filmattu useampaan kertaan joista itse olen nähnyt Last Man on Earth , The Omega Man , I Am Legend ja B-luokkaa oleva I Am Omega .

Et halunnut ydintuhoa kuvavia mutta mainitsen silti klassikon eli Nevil Shute - Viimeisellä rannalla missä ydinsota on vain siellä taustalla lähestyvän ydinlaskeuman muodossa. Filmattu pariin kertaan tämäkin.
Muokannut 05.11.2013 05:53 Moonlord

05.11.2013 19:12 #22 :: LunaJei

05.11.2013 19:18 #23 :: FreakyMike
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Korkkikissan kysymykseen vielä jotain..

Cormac McCarthyn " Tie " kirjan/elokuvan tunnelmasta tuli mieleen vähän zombie-meiningit, koska ne kannibaalit olivat aika pelottavia.

Myös James Herbertillä oli ainakin pari kirjaa missä joku sairaus tai muu uhka alkaa leviämään. Usva - Rotat

Tuossa myös joitakin mitä en ole itse lukenut, mutta ottanut nimet talteen kun on ollut joskus aikaisen puhetta vastaavista maailmantuho-kirjoista.

Olaf Stapledon: Viimeiset ja ensimmäiset
J. G. Ballard: Tornitalo
Hannu Salama: Amos ja saarelaiset
Muokannut 05.11.2013 19:20 FreakyMike

05.11.2013 20:37 #24 :: korkkikissa
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kiitos kaikille hyvistä ehdotuksista! Nyt on taas luettavaa loppukuuksi.

06.11.2013 18:51 #25 :: Hiistu
Etsi kirjaa, löydä luettavaa

LunaJei kirjoitti: Minulla on tällä hetkellä kauhea tuska siitä, ettei sitä Cassandra Claren 1800-luvulle sijoittuvaa sarjaa ole suomennettu. Saatan jossain vaiheessa yrittää lukea sen englanniksi huolimatta surkeasta kielitaidostani, mutta haluaisin kysyä, että onko olemassa jotain vähän samantapaista fantasiakirjaa/sarjaa, jota voisi kokeilla?

Meinaatko The Infernal Devices -sarjaa? En ole lukenut sitä, mutta ainakin sitä on luonnehdittu mm. steampunk-genreen kuuluvaksi. Eli mikäli sillä tavalla samanlaisia kirjoja haluaa lukea, niin suomeksi ilmestynyttä steampunkia on ainakin Magdalena Hain Kerjäläisprinsessa ja sen jatko sekä Osuuskumman kustantamat antologiat Koneita ja korsetteja sekä Höyryä ja helvetinkoneita .
Muokannut 06.11.2013 18:52 Hiistu

06.11.2013 19:01 #26 :: LunaJei
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kiitos Hiistu, sehän se nimi olikin. Minulla on niin surkea nimimuisti... Olin tosin luullut, että sarja on jonkin sortin fantasiaa, mutta voisin ehkä kokeillakin noita ehdotuksiasi! Parin nimen olen jossain tainnut kuullakin.

06.11.2013 19:23 #27 :: Kirjaneito
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
The Infernal Devices sijoittuu kyllä varjonmetsästäjien maailmaan, mutta mukana on myös steampunk-elementtejä. Itse olen lukenut sarjaa englanniksi, enkä ole kokenut kieltä mitenkään vaikeaksi. Clockwork angel oli ensimmäinen englanniksi lukemani kirja ja kun oli Varjojen kaupungeista taustatietoa nimistöön ja fantasiajuttuihin, niin lukeminen sujui sen suuremmitta ongelmitta. Että jos yhtään kiinnostaa, suosittelen kokeilemaan myös alkukielellä. :smile:

• Nafisan hahmo
  • Nafisan

06.11.2013 19:55 #28 :: Nafisan
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
En ole itse vielä lukenut The Infernal Devices sarjaa (haluaisin kyllä, mutta kielikynnys). En tiedä olisiko suomalaisen kirjalijakaksikon Eija Lappalaisen ja Anne Leinosen Routasisarukset-sarja vähän vastaava (sekin odottaa lukemistaan tuolla hyllyssäni). Joku sarjan/sarjat-lukenut osannee arvioida paremmin.

• Pekka hahmo
  • Pekka
    Otus
06.11.2013 20:00 #29 :: Pekka
Hei
uusi käyttäjä on täälläkin.
Yritän kerätä kaikki Stephen Kingiltä suomennetut teokset. Ei oo enää paljosta kiinni...
Onko hänen kirjaansa Blaze suomennettu??? Täsätä liikkuu vähän ristiriitaista tietoa. Jos on, niin ostaisin sen mielelläni.
Pekka

• Noora hahmo
  • Noora

06.11.2013 20:19 #30 :: Noora
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Blazea ei ikävä kyllä ole toistaiseksi suomennettu. Mutta,ehkä sekin saadaan suomeksi jonain päivänä viimeistään sitten, kun ei ole muita enään suomennettavana toivon mukaan.
Tykkännyt: Pekka

06.11.2013 20:29 #31 :: Hiistu
Etsi kirjaa, löydä luettavaa

LunaJei kirjoitti: Kiitos Hiistu, sehän se nimi olikin. Minulla on niin surkea nimimuisti... Olin tosin luullut, että sarja on jonkin sortin fantasiaa.

On se fantasiaakin. :smile:Genre-määritelmiä voi lätkiä (ainakin näin epävirallisesti) ihan sen mukaan, mitä kaikkea mahdollista tarina sisältää. Steampunkille ominaisia piirteitä on esim. (joskus, ei toki aina) tarinan sijoittuminen 1800-luvun viktoriaaniseen aikaan sekä erilaisten kellopelikoneistojen, höyrymekaniikan jne. vempeleiden kehittyneisyys tarinan maailmassa.

Tuli mieleen vielä Eoin Colferin Salamurhaajan oppipoika (joka miun olisi ehkä pitänyt muistaa heti, sen verran moneen kertaan olen viime aikoina nähnyt nimen. :tongue:)
Muokannut 06.11.2013 20:31 Hiistu

24.11.2013 13:12 #32 :: laku
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Suositelkaa mulle kirjoja missä suurin osa ihmisistä on kuollut tai muuttunut ja pieni osa vaan yrittää selvitä oloissa hengissä,tyyliin i am legend,28 päivää myöhemmin,walking dead jotain ton tyyppistä :tongue:plees

24.11.2013 15:38 #33 :: Aemilia
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Arkistoidulla foorumilla on läheltä liippaava ketjukin: Post-apokalyptiset kirjat

24.11.2013 18:52 #34 :: laku
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
kiitti käyn heti nuuhkimassa ketjun läpi :tongue:

24.11.2013 20:43 #35 :: LunaJei
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Itse olen tykännyt Justin Crowin kirjasta Ensimmäinen siirtokunta, siinä suurin osa ihmisistä muuttuu jonkin sortin "vampyyreiksi" ja vain yksi siirtokunta sinnittelee hengissä. Auringon laskun jälkeen ei voi ulos mennä, tai tulee revityksi palasiksi tai muutetuksi tällaiseksi "hyppijäksi" . Kirja on tarjonnut jännittäviä hetkiä ainakin minulle!

• VMN hahmo
  • VMN

24.11.2013 22:42 #36 :: VMN
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Itse etsisin kirjoja, jossa päähenkilö alkaa menettää otettaan todellisuudesta ja järjestään. Mieluiten kolmannessa persoonassa, mutta minä-kertoja käynee myös. Mitä luultavammin genre on näissä kauhu, mutta jos jotain muuta löytyy, niin mikä ettei. Pikku hiljaa aletaan vajota hulluuteen ja mitä luultavammin myös todelliset tapahtumat pahenevat.

Ja jos järjen menettäminen on jokin juonenkäänne joka paljastuu vasta lopussa, älkää ehdottaka ettei vahingossa spoilaannu (;

• Iivari hahmo
  • Iivari

24.11.2013 22:58 #37 :: Iivari
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Eka tuli mieleen VMN sua varten Anna Online . Ei ehkä ihan mitä etsit, mutta liippaa läheltä.

• Rinja

24.11.2013 23:11 #38 :: Rinja
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
VMN: Tämä ei nyt ihan ole otteen menettämistä todellisuudesta ja järjestä, mutta päähenkilö on pelottavalla tavalla (ainakin minua pelotti) koko ajan pihalla ympärillään tapahtuvista asioista: S. J. Watson: Kun suljen silmäni . Päähenkilö ei tiedä, valehteleeko oma muisti vai joku läheinen ihminen, ja kaikki muuttuu yhä epätodellisemmaksi. Toisaalta maailma on paikoillaan ja aurinko paistaa, mutta toisaalta maailmasta murenee kaikki järki. Uhka kasvaa, mutta sitä on mahdoton paikallistaa ja tunnistaa.

Olen aiemminkin vaahdonnut Risingilla kyseistä kirjasta. Ei ole spefiä, mutta toisaalta spefimpää kuin iso osa spefistä, ja olin vaikuttuneempi kuin mistään todella pitkään aikaan. Se tuli kummittelemaan uniin.
Muokannut 24.11.2013 23:16 Rinja

25.11.2013 00:22 #39 :: Formaldehyde
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Näissä ei välttämättä ole kyse hulluudesta, mutta herkullisesta ei-normaaliudesta kuitenkin.

Nikolai Gogol: Nenä ja muita novelleja

Onhan mies kirjoittanut Mielipuolen päiväkirjan, mutta minusta Nenä ja Päällystakki ovat kuitenkin antoisampia. Surrealismia/satiiria.

Hermann Hesse: Arosusi

Ainoastaan hulluille.

Tuija Kiuru: Viehkeästi poikkeava normaali

Miten näitä tekstejä oikein kuvailisi? Runoutta, proosarunoutta? Neroutta, sanon ma.

Toki myös Hamlet (onko tuo punaa hiipimässä poskilleni?) ja jossain mielessä Goethen Nuoren Wertherin kärsimykset. Joskus luin Ladislav Kliman Ruhtinas Sternenhochin kärsimykset, mutta se ei tehnyt erityistä vaikutusta.

Lovecraftisi näytät lukeneen, joten ei siitä sen enempää.
Muokannut 25.11.2013 00:31 Formaldehyde

25.11.2013 00:28 #40 :: laku
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
onko olemassa mitään fantasia sarjaa joka pääsis edes lähelle ropert jordanin mestariteosta ajan pyörä,en oo muita lukenu ku oon varma ettei oo yhtä hyvää missään,mut jos teistä semmonen ihme jostain löytyy ni olisin kiitollinen vinkistä,aviendha :heart:

Valvojat: RinjaEmelie