Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
05.11.2013 05:43 #21

Vanhassa Shokki-sarjassa oli useampikin tuollainen.
John Christopher - Viimeiset ihmiset .
John Christopher - Nälkäkuolema . Tästä kirjasta on tehty elokuvakin No Blade of Grass (1970) , joka tosin saattaa olla vaikeasti löydettävissä.
Sarjassa on myös kolmaskin kirja joka on vähän sinne päin eli Edmund H. North & Franklin Coen - Meteori .

Michael Crichton - Andromeda uhkaa on melko lailla kysymäsi tapainen, tosin siinä ovat pääosassa tiedemiehet jotka koittavat valmistaa vastalääkettä virukselle. Tästäkin on tehty pari filmatisointia. IMDB ja IMDB .

John Wyndham - Triffidien kapina on mainio tapaus, joka sekin on filmattu muutamaan kertaan (parhaana 1981 minisarja ). Tämä antoi hyvin paljon vaikutteita uudemmille 28 päivää myöhemmin ja 28 viikkoa myöhemmin Zombie elokuville.

Richard Matheson - Olen legenda on jo klassinen zombie/virus-kirja. Ja sekin filmattu useampaan kertaan joista itse olen nähnyt Last Man on Earth , The Omega Man , I Am Legend ja B-luokkaa oleva I Am Omega .

Et halunnut ydintuhoa kuvavia mutta mainitsen silti klassikon eli Nevil Shute - Viimeisellä rannalla missä ydinsota on vain siellä taustalla lähestyvän ydinlaskeuman muodossa. Filmattu pariin kertaan tämäkin.

Viimeksi muokattu: 05.11.2013 05:53 : Moonlord.

05.11.2013 19:12 #22

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
05.11.2013 19:18 #23

Korkkikissan kysymykseen vielä jotain..

Cormac McCarthyn " Tie " kirjan/elokuvan tunnelmasta tuli mieleen vähän zombie-meiningit, koska ne kannibaalit olivat aika pelottavia.

Myös James Herbertillä oli ainakin pari kirjaa missä joku sairaus tai muu uhka alkaa leviämään. Usva - Rotat

Tuossa myös joitakin mitä en ole itse lukenut, mutta ottanut nimet talteen kun on ollut joskus aikaisen puhetta vastaavista maailmantuho-kirjoista.

Olaf Stapledon: Viimeiset ja ensimmäiset
J. G. Ballard: Tornitalo
Hannu Salama: Amos ja saarelaiset

Viimeksi muokattu: 05.11.2013 19:20 : FreakyMike.

korkkikissa
Otus
korkkikissa vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
05.11.2013 20:37 #24

Kiitos kaikille hyvistä ehdotuksista! Nyt on taas luettavaa loppukuuksi.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
06.11.2013 18:51 #25

LunaJei kirjoitti: Minulla on tällä hetkellä kauhea tuska siitä, ettei sitä Cassandra Claren 1800-luvulle sijoittuvaa sarjaa ole suomennettu. Saatan jossain vaiheessa yrittää lukea sen englanniksi huolimatta surkeasta kielitaidostani, mutta haluaisin kysyä, että onko olemassa jotain vähän samantapaista fantasiakirjaa/sarjaa, jota voisi kokeilla?

Meinaatko The Infernal Devices -sarjaa? En ole lukenut sitä, mutta ainakin sitä on luonnehdittu mm. steampunk-genreen kuuluvaksi. Eli mikäli sillä tavalla samanlaisia kirjoja haluaa lukea, niin suomeksi ilmestynyttä steampunkia on ainakin Magdalena Hain Kerjäläisprinsessa ja sen jatko sekä Osuuskumman kustantamat antologiat Koneita ja korsetteja sekä Höyryä ja helvetinkoneita .

Viimeksi muokattu: 06.11.2013 18:52 : Hiistu.

06.11.2013 19:01 #26

Kiitos Hiistu, sehän se nimi olikin. Minulla on niin surkea nimimuisti... Olin tosin luullut, että sarja on jonkin sortin fantasiaa, mutta voisin ehkä kokeillakin noita ehdotuksiasi! Parin nimen olen jossain tainnut kuullakin.

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
06.11.2013 19:23 #27

The Infernal Devices sijoittuu kyllä varjonmetsästäjien maailmaan, mutta mukana on myös steampunk-elementtejä. Itse olen lukenut sarjaa englanniksi, enkä ole kokenut kieltä mitenkään vaikeaksi. Clockwork angel oli ensimmäinen englanniksi lukemani kirja ja kun oli Varjojen kaupungeista taustatietoa nimistöön ja fantasiajuttuihin, niin lukeminen sujui sen suuremmitta ongelmitta. Että jos yhtään kiinnostaa, suosittelen kokeilemaan myös alkukielellä. :smile:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Nafisan
Nafisan vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
06.11.2013 19:55 #28

En ole itse vielä lukenut The Infernal Devices sarjaa (haluaisin kyllä, mutta kielikynnys). En tiedä olisiko suomalaisen kirjalijakaksikon Eija Lappalaisen ja Anne Leinosen Routasisarukset-sarja vähän vastaava (sekin odottaa lukemistaan tuolla hyllyssäni). Joku sarjan/sarjat-lukenut osannee arvioida paremmin.

Pekka
Otus
Pekka vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
06.11.2013 20:00 #29

Hei
uusi käyttäjä on täälläkin.
Yritän kerätä kaikki Stephen Kingiltä suomennetut teokset. Ei oo enää paljosta kiinni...
Onko hänen kirjaansa Blaze suomennettu??? Täsätä liikkuu vähän ristiriitaista tietoa. Jos on, niin ostaisin sen mielelläni.
Pekka

Noora
Noora vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
06.11.2013 20:19 #30

Blazea ei ikävä kyllä ole toistaiseksi suomennettu. Mutta,ehkä sekin saadaan suomeksi jonain päivänä viimeistään sitten, kun ei ole muita enään suomennettavana toivon mukaan.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pekka

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
06.11.2013 20:29 #31

LunaJei kirjoitti: Kiitos Hiistu, sehän se nimi olikin. Minulla on niin surkea nimimuisti... Olin tosin luullut, että sarja on jonkin sortin fantasiaa.

On se fantasiaakin. :smile: Genre-määritelmiä voi lätkiä (ainakin näin epävirallisesti) ihan sen mukaan, mitä kaikkea mahdollista tarina sisältää. Steampunkille ominaisia piirteitä on esim. (joskus, ei toki aina) tarinan sijoittuminen 1800-luvun viktoriaaniseen aikaan sekä erilaisten kellopelikoneistojen, höyrymekaniikan jne. vempeleiden kehittyneisyys tarinan maailmassa.

Tuli mieleen vielä Eoin Colferin Salamurhaajan oppipoika (joka miun olisi ehkä pitänyt muistaa heti, sen verran moneen kertaan olen viime aikoina nähnyt nimen. :tongue:)

Viimeksi muokattu: 06.11.2013 20:31 : Hiistu.

24.11.2013 13:12 #32

Suositelkaa mulle kirjoja missä suurin osa ihmisistä on kuollut tai muuttunut ja pieni osa vaan yrittää selvitä oloissa hengissä,tyyliin i am legend,28 päivää myöhemmin,walking dead jotain ton tyyppistä :tongue: plees

Aemilia
Upseeri
Aemilia vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
24.11.2013 15:38 #33

Arkistoidulla foorumilla on läheltä liippaava ketjukin: Post-apokalyptiset kirjat

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

24.11.2013 18:52 #34

kiitti käyn heti nuuhkimassa ketjun läpi :tongue:

24.11.2013 20:43 #35

Itse olen tykännyt Justin Crowin kirjasta Ensimmäinen siirtokunta, siinä suurin osa ihmisistä muuttuu jonkin sortin "vampyyreiksi" ja vain yksi siirtokunta sinnittelee hengissä. Auringon laskun jälkeen ei voi ulos mennä, tai tulee revityksi palasiksi tai muutetuksi tällaiseksi "hyppijäksi" . Kirja on tarjonnut jännittäviä hetkiä ainakin minulle!

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
24.11.2013 22:42 #36

Itse etsisin kirjoja, jossa päähenkilö alkaa menettää otettaan todellisuudesta ja järjestään. Mieluiten kolmannessa persoonassa, mutta minä-kertoja käynee myös. Mitä luultavammin genre on näissä kauhu, mutta jos jotain muuta löytyy, niin mikä ettei. Pikku hiljaa aletaan vajota hulluuteen ja mitä luultavammin myös todelliset tapahtumat pahenevat.

Ja jos järjen menettäminen on jokin juonenkäänne joka paljastuu vasta lopussa, älkää ehdottaka ettei vahingossa spoilaannu (;

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
24.11.2013 22:58 #37

Eka tuli mieleen VMN sua varten Anna Online . Ei ehkä ihan mitä etsit, mutta liippaa läheltä.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
24.11.2013 23:11 #38

VMN: Tämä ei nyt ihan ole otteen menettämistä todellisuudesta ja järjestä, mutta päähenkilö on pelottavalla tavalla (ainakin minua pelotti) koko ajan pihalla ympärillään tapahtuvista asioista: S. J. Watson: Kun suljen silmäni . Päähenkilö ei tiedä, valehteleeko oma muisti vai joku läheinen ihminen, ja kaikki muuttuu yhä epätodellisemmaksi. Toisaalta maailma on paikoillaan ja aurinko paistaa, mutta toisaalta maailmasta murenee kaikki järki. Uhka kasvaa, mutta sitä on mahdoton paikallistaa ja tunnistaa.

Olen aiemminkin vaahdonnut Risingilla kyseistä kirjasta. Ei ole spefiä, mutta toisaalta spefimpää kuin iso osa spefistä, ja olin vaikuttuneempi kuin mistään todella pitkään aikaan. Se tuli kummittelemaan uniin.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 24.11.2013 23:16 : Rinja.

Formaldehyde
Formaldehyde vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
25.11.2013 00:22 #39

Näissä ei välttämättä ole kyse hulluudesta, mutta herkullisesta ei-normaaliudesta kuitenkin.

Nikolai Gogol: Nenä ja muita novelleja

Onhan mies kirjoittanut Mielipuolen päiväkirjan, mutta minusta Nenä ja Päällystakki ovat kuitenkin antoisampia. Surrealismia/satiiria.

Hermann Hesse: Arosusi

Ainoastaan hulluille.

Tuija Kiuru: Viehkeästi poikkeava normaali

Miten näitä tekstejä oikein kuvailisi? Runoutta, proosarunoutta? Neroutta, sanon ma.

Toki myös Hamlet (onko tuo punaa hiipimässä poskilleni?) ja jossain mielessä Goethen Nuoren Wertherin kärsimykset. Joskus luin Ladislav Kliman Ruhtinas Sternenhochin kärsimykset, mutta se ei tehnyt erityistä vaikutusta.

Lovecraftisi näytät lukeneen, joten ei siitä sen enempää.

Viimeksi muokattu: 25.11.2013 00:31 : Formaldehyde.

25.11.2013 00:28 #40

onko olemassa mitään fantasia sarjaa joka pääsis edes lähelle ropert jordanin mestariteosta ajan pyörä,en oo muita lukenu ku oon varma ettei oo yhtä hyvää missään,mut jos teistä semmonen ihme jostain löytyy ni olisin kiitollinen vinkistä,aviendha :heart:

LordStenhammar
Uusin jäsen: Inex