Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

07.07.2015 22:49 #202 : RandomWizard
Vastaus käyttäjältä RandomWizard aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Pidin todella paljon Tulen ja Jään Laulusta. Siinä viehetti mielikuvituksellisuus, useat kiinnostavat ja yksilölliset hahmot sekä yllättävät ja käänteikkäät tarinat. Minun on kuitenkin vaikea löytää muuta kiinnostavaa fantasiakirjallisuutta. Kaikki tuntuu olevan sitä samaa miekka/ritari/velho/lohikäärme-settiä, ja tarinat tuntuvat kliseisiltä eivätkä jaksa innostaa. Kaipaisin jotain omaperäistä, monimutkaista, yllättävää ja värikästä. Jotain joka ei ole täyttä pelleilyä, eikä liian vakavaa. Taidan vaatia paljon, mutta minkäs voi kun on lukenut niin hienon sarjan. Ideoita?

• haplotus hahmo
  • haplotus
07.07.2015 23:25 #203 : haplotus
Vastaus käyttäjältä haplotus aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Pelleily- ja vakavuusasteista en tiedä, mutta sitä parempaa fantasiaa ovat ainakin Robin Hobbin täällä usein ehdotetut kirjat. Näissä kannattaa aloittaa Näkijän taru -trilogiasta. Myös esimerkiksi Guy Gavriel Kayn Tigana nousee omalla listalla korkealle.

Sinidean: Humoristisesta fantasiasta ehdotan vasta tänä vuonna itsekin lukemaani Stefano Bennin teosta Elianto. Se on luonteeltaan ja aiheeltaankin Pratchettin ja Gaimanin yhteistuotoksen Hyviä enteitä hengenheimolainen.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

08.07.2015 13:38 - 08.07.2015 14:10 #204 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Mirelle kirjoitti: Olisi mahtavaa löytää kirja, joka olisi erilainen. Erilaisella tarkoitan kirjaa joka shokeeraa. Kirjailija saisi ylittää kaikki rajat, millä tahansa tavalla (esim. uudella käsityksellä fantasiasta, raakuudellaan, omituisuudellaan). Kaipaisin jotain pohdittavaa. Ehdotuksia? (Jos tuosta nyt mitään selkoa sai) Kirjan juoni nyt saa olla mikä tahansa.

Tähän vielä tahdoin mainita muiden mainittujen jatkoksi Robert Shea & Robert Anton Wilson: Illuminatus!-trilogian. En tiedä, onnistuuko shokeeraamaan, sillä paljon aikaa saattaa mennä ihan vain sen pohtimiseen, mitä ihmettä kirjassa tapahtuu, mutta ainakin on sitten sitä pohdittavaa.

William S. Burroughsin tuotanto saattaa hyvinkin yhä shokeerata. Seksiä, huumeita ja väkivaltaa ja juoni mitä tahansa.

Anthony Burgess: Kellopeliappelsiini . Väkivaltainen ja yhteiskuntakriittinen. Itse olen pitänyt pohdituttavana, mm. vapaaseen tahtoon liittyen.

Shokeeraavana voisi pitää myös John Ajvide Lindqvistia, esim. Kultatukka, tähtönen .

Ns. tavallisesta poikkeavaa fantasiaa on jossain määrin Steph Swainstonin Nelimaa-trilogia.

muoks. Ja tunnen jonkinmoista huonoa omatuntoa suositella kellekään, mutta mainittakoon, että on olemassa sarjakuvataiteilija Hugleikur Dagsson , jonka sarjikset ovat varsin sysimustaa huumoria ja järkkyjä, yleisenä vitsinä ("vitsinä") mm. insesti ja itsemurha. Risingin tietokannassa oleva teos siistimmästä päästä.
Viimeksi muokattu: 08.07.2015 14:10 Hiistu.

08.07.2015 14:55 #205 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
RandomWizard:

Hiistun mainitsema Steph Swainstonin Nelimaa-trilogia sopinee myös sun toiveisiin.

Toinen mieleen tuleva, realistisempaa fantasiamaailmaa edustava sarja on Andrzej Sapkowskin Noituri .

Haplotuksen tavoin äänestän myös Guy Gavriel Kayn Tiganaa ja Robin Hobbin kirjoja, joista iso osa on suomennettu - jos englanniksi lukeminen sujuu, kannattaa tsekata myös suomentamattomat. Scott Lynch on myös tässä yhteydessä hyvä nimi, mutta sarjan jatkaminen onnistuu vain englanniksi.

Ja täytyy aina suositella myös Trudi Canavania , jonka fantasiamaailmojen magia on juuri sellaista, jonka oikeasti olemassa olevan ja toimivan magian voisi kuvitellakin olevan (ei lohareita :wink:). Henkilöhahmot ovat erinomaisia ja toiminnan motiiveja on ajateltu kunnolla.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
25.07.2015 15:38 #206 : Nylkky
Vastaus käyttäjältä Nylkky aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Historiallista fantasiaa kaivaittaisiin. Sellast jota jätkäkin jaksaa lukea. (anteeks en välitä liiallisesta romantiikasta) Conn Igguldenit olen lukenut joten tarvitsen apua.

Race like first!
Train like second!

25.07.2015 18:12 #207 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
^ Eivät ole fantasiaa, vaan ihan historiallisia romaaneja, mutta ovatko sinulle tuttuja Bernard Cornwellin Uhtred-sarja ja Azincourt ? Entä Robert Harrisin Rooma-sarja?

Uhtredeja olen pari ekaa lukenut ja esimerkiksi taistelukohtaukset ovat mielestäni viihdyttävästi kirjoitettuja, päähenkilö samaistuttava ja historiallinen aikakausi viikinkeineen kiinnostava.

• Xerion hahmo
  • Xerion
25.07.2015 18:23 #208 : Xerion
Vastaus käyttäjältä Xerion aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Etsinnässä olisi Patricia A. McKillipin kaltaista fantasiaa, jonka kerronta on sujuvaa. Esimerkki: Rick Riordanin kirjoissa kerrotaan kuinka asiat tapahtuu. Patricia A. McKillipin kirjoissa asiat tapahtuu.

Yleisenä vihjeenä. Lukekaa McKillippiä. Suosittelen varsinki Basiliskin laulua.

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

• Jussi hahmo
  • Jussi
29.07.2015 12:37 #209 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Nylkky: itse tykkäsin Rosemary Sutcliffin teoksesta Miekka ja auringonlasku . Suomennetun "normaalin" historiallisen kaunokirjallisuuden puolelta täytyy nostaa esiin (Hiistun mainitsemien ohella) Steven Pressfieldin Tuliportit ja Simon Scarrow'n Rooman kotkan alla .

McKillip kirjoittaa kyllä omanlaistaan fantasiaa, joten vastaavan löytäminen muilta kirjailijoilta on vaikeaa.

29.07.2015 20:30 - 29.07.2015 20:34 #210 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Jussi kirjoitti: Xerion: ehkä voisit kokeilla Robin McKinleyn suomentamatonta kirjaa The Hero and the Crown . Lukemisesta on jo vuosia, mutta muistaakseni romaanissa oli jotain samaa kuin McKillipin tuotannossa.

Sellaisista "asiat tapahtuu" -kirjoista tuli minulla mieleen Roger Zelaznyn Amberin kronikat , joista kaksi ensimmäistä osaa suomennettu. Lyhykäisiä kirjoja, joten pienellä vaivalla voisi kokeilla, miellyttääkö tyyli.

Ei sekään kyllä McKillipin tyyliä aivan tai muutoin vastaa, sellaisia ei minullakaan tule mieleen. Tietenkin jos englanniksi lukeminen sujuu, on McKillipillä varsin runsaasti suomentamatonta tuotantoa.

muoks. No voisi vielä mainita Catherynne M. Valenten Satumaa-sarjan, jossa myöskin runsasta tapahtumista.
Viimeksi muokattu: 29.07.2015 20:34 Hiistu.

• Xerion hahmo
  • Xerion
08.08.2015 09:28 #211 : Xerion
Vastaus käyttäjältä Xerion aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kiitos. Nuo taitaa kaikki mennä lukujonoon. Englanniksi lukeminen sujuu ihan hyvin. McKillipin suomentamatonta tuotantoa ei täältä pohjosesta löydä. Onkohan mahdollista kaukolainata Helsingistä, jotain älytöntä summaa vastaan?

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

• Smii hahmo
  • Smii
    Otus
08.08.2015 18:00 #212 : Smii
Vastaus käyttäjältä Smii aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Uskomatonta, että löysin tämän foorumin vasta nyt. Aivan loisto sivusto - kiitos siitä. Muutama tunteroinen on vain mennyt selatessa kirjoja ja kasvattamassa omaa lukulistaa. Mutta asiaan...

Itse pidin erityisesti Elisabeth Kostovan Historiantutkijasta. Toivoisin löytäväni samantyylistä kirjallisuutta, missä fantasiaa/scifiä on sekoitettu tarinaan hyppysellisiä tai varsin uskottavasti (mitä se uskottavuus nyt sitten kullekin sanoo...). Myös Katherine Nevillen Kahdeksan miellytti itseäni suuresti ja jatko-osa Tuli onkin jo etsinnässä itselläni.

Mikäli keksitte ehdotella niin otan kiitollisena kaiken vastaan - kahden viikon lomalle täytyy löytää vielä muutama kirja luettavaksi!
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

• Teirka hahmo
  • Teirka
08.08.2015 20:12 #213 : Teirka
Vastaus käyttäjältä Teirka aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Äkkiseltään tulee mieleen seuraavat:

Arturo Pérez Reverte: Yhdeksäs portti (tunnettu myös Johnny Deppin tähdittämänä elokuvana), Flaamilainen taulu
Carlos Ruiz Zafónin Barcelonaan sijoittuvat romaanit Tuulen nimi, Enkelipeli ja Taivasten vanki
Kate Mosse: Labyrintti (nykyaika – keskiaika, Carcassonne, kataarit), Krypta (nykyaika – 1900-luvun vaihde, Pariisi, Etelä-Ranska)
Diane Setterfield: Kolmastoista kertomus (brittiläinen mysteeritarina)

Lemppareitani näistä ovat Yhdeksäs Portti, Flaamilainen taulu, Enkelipeli ja Labyrintti – josta tulee mieleen myös Da Vinci –koodi. Antoisia lukuhetkiä.

13.08.2015 22:26 #214 : Maailmanherra
Vastaus käyttäjältä Maailmanherra aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Onko Pyöreän pyödän ritareista ja kuningas Artturin taruista jotain lyhentämätöntä suomennosta?

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

• aexen hahmo
  • aexen
    Peto
21.08.2015 00:37 #215 : aexen
Vastaus käyttäjältä aexen aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Hakusessa jotakin Robin Hobb -tyyppistä fantasiaa. Eli hyviä hahmoja ja hahmojen välisiä suhteita. Tarinalla ei niinkään väliä, tärkeämpää olisi tuo fiilis, jos nyt ymmärrätte mitä tässä yritän selittää. Näkijän taru ja Lordi kultainen kummatkin aivan loistavia trilogioita. Englanniksi en välittäisi lukea.

Muita mielestäni hyviä hieman samantyyppisiä kirjoja/kirjasarjoja:
- Tuulen nimi
- Tulen ja jään laulu -sarja
- Noituri -kirjat

• Ansa hahmo
  • Ansa
21.08.2015 01:59 #216 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
aexenille.

Margaret Weis ja Tracy Hickman: Kuolemanportti -sarja, jossa hahmojen väliset suhteet ovat aika mielenkiintoiset. Sarjassa on seitsemän kirjaa, joten lukemista ainakin riittää. :smile:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: aexen

• Jussi hahmo
  • Jussi
21.08.2015 10:59 #217 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
aexen: Suosittelen Joe Abercrombien Ensimmäinen laki -trilogiaa. Voisit kokeilla myös Guy Gavriel Kayn kirjoja. Häneltä on suomennettu Fionavarin kuvakudos -trilogia sekä kahdeksi niteeksi jaettu Tigana. Ehkä Tad Williamsin Varjojen marssi -sarja voisi toimia, mutta sen kääntäminen jätettiin kesken.

Jos et välttämättä etsi sarjoja, niin Scott Lynchin Locke Lamoran valheisiin kannattaa tarttua. Kyllähän romaanille on jatko-osia englanniksi, mutta suomentaminen loppui ensimmäiseen kirjaan.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: aexen

• aexen hahmo
  • aexen
    Peto
25.08.2015 00:03 #218 : aexen
Vastaus käyttäjältä aexen aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Luin aikoinani ensimmäisen kirjan Fionavarin kuvakudos -sarjasta, enkä oikein pitänyt. Sama homma Locke Lamoran kanssa. Mutta nuo Abercrombien kirjat ja Kuolemanportti-sarja vaikuttavat mielenkiintoisilta, täytyy tutustua.

Kiitokset suosituksista!

• Iivari hahmo
  • Iivari
25.08.2015 02:14 #219 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Fionavar toimii kokonaisuutena paremmin kuin osina, joten sen arvosteleminen pelkän ekan osan kautta on vähän vaikeaa. Mutta ennen kaikkea: se ei todellakaan ole parasta vaan ensimmäistä mitä Kay on kirjoittanut, ja jo Tigana on huomattavasti "kypsempää" fantasiaa - ja englanninkielisiä teoksia lukeneet ovat käsittääkseni sitä mieltä, että laatu paranee vielä siitäkin.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

06.10.2015 15:55 #220 : Mikä kirja
Vastaus käyttäjältä Mikä kirja aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Hei!
Tällainen foorumi löytyi joten ajattelin kokeilla löytyisikö apua. Eli etsinnässä fantasia kirjasarja, mahdollisesti trilogia jota tuli ysärillä junnuna luettua. Ensimmäinen fantasiasarja jonka luin joten jätti lähtemättömän vaikutuksen ja olisi mukava lukea uusiksi.
Kirjat olivat muistaakseni mustia väriltään, paksuja ainakin 10-vuotiaan mielestä. Kirjailijaa en muista. Uhkana olivat varjoiset/varjonkaiset tms? joiden määrä jostain syystä lisääntyi, mahdollisesti ihmiset? muuttuivat sellaisiksi. Pahiksia oli ainakin joku yber-hankala tapettava jättiläisolento joka jossain vaiheessa kiipesi kalliota sankareiden leiripaikkaa kohti. Myöhemmin lauma näitä tapettiin harhauttamalla ne suohon?
Muuta ei juuri nyt tule mieleen, google ei tällä kertaa auttanut. Jos joku tunnistaa sarjan niin kiitollinen olen!

Pisania, Jukuke
Uusin jäsen: Sanna Korhonen