• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 77 päivää sitten)

Etsi kirjaa, löydä luettavaa

• Jussi hahmo
  • Jussi
06.10.2015 17:13 #221 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Terry Brooksin neliosaisessa Shannaran perintö -sarjassa uhkana ovat varjoiset:

www.risingshadow.fi/library/book/153-shannaran-jalkelaiset

Suomennokset julkaistiin 90-luvulla. En kyllä ole varma, onko tämä etsimäsi sarja. Minulla on lukemisesta niin pitkä aika (luin kirjat sitä mukaa kun ne ilmestyivät), että mainitsemasi juonikohdat eivät muistu mieleen.

• Rixer hahmo
  • Rixer
    Riiviö
12.10.2015 00:19 #222 : Rixer
Vastaus käyttäjältä Rixer aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Tosiaan olis tarkotus taas uusi kirjasarja löytää luettavaks. Aikasemminki näitä ehdotuksii täällä kysynyt ja aina löytynyt jotain uutta ja saman teen nytkin...

Eli selväksi varmaan jo tulikin, että tarkotus olisi uusi kirjasarja löytää. Minkälaista sitten etsin? No listaan ny jotain mitä oon lukenut ja jos jotain samankaltaista löytyisi, niin olisi hienoa, mutta tietenkin uusiakin elämyksiä otetaan vastaan.

Kirjoja siis mitä lukenut:
Forgotten Realms melkein kaikki mahdollinen mitä suomeksi löytyy, Dragonlance myös hyvin tarkasti käyty läpi vaikkei ihan niin tarkasti kuin tuo edellinen, Kuolemanportti ensimmäinen mitä lukenut, Noituri-sarja mitä nyt on suomennettu, wheel of time-sarja, percy jackson kirjat, Eragon, Kuninkaansurmaajan kronikan jonka just luin tässä viimeisempänä (suosittelen), tulen ja jään laulu, lohikäärmelaivat ja näkijän taru.

Tässä nyt on jotain mitä lukenu mitä nyt päästä pystyin heittämään. Jotain tuosta genrestä eli fantasiaa, jossa yleensä on aika simppeli tarina seurattavaksi (eikä haittaa, vaikkei oliskaan simppeli).

P.S. Englanniksikin kirjat menee helposti kunhan vaan on kirjastosta saatavilla. Scifi kirjat myös kiinnostaa, mutta harvemmin star warssin ulkopuolelta mitää scifii lukenut.

Kiitos.

12.10.2015 01:09 #223 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Rixer: Ensinnäkin, yhdistin aiheesi jo olemassa olevaan ketjuun. :)

Toisekseen kirjoja: Oletko kokeillut Tad Williamsin kirjoja? Itse luin näitä samoihin aikoihin kun ahmin nuo mainitsemasi sarjat (tai ne, mitä niistä silloin oli olemassa) ja tuntui menevän hyvin joukon jatkoksi. Samoin Tiganaa Guy Gavriel Kaylta jaksan aina suositella.

Uudemmista tuttavuuksistani (ikävä kyllä vain englanniksi, mutta on kirjastoissa ainakin pk-seudulla) Trudi Canavanin kirjat ovat olleet minusta hyvinkin nautittavaa fantasiaa. Perinteisellä otteella, mutta toimivalla maailmalla ja erittäin koukuttavalla kerronnalla. Samoin Anne McCaffreyn kirjoista olen pitänyt; alkupäästä on jotain suomennettukin, mutta sitten pitää vaihtaa kieltä. Poika Todd jatkoi osaa äitinsä sarjoista, niitä en ole uskaltautunut vielä koskemaan.

• Rixer hahmo
  • Rixer
    Riiviö
12.10.2015 08:59 - 12.10.2015 09:16 #224 : Rixer
Vastaus käyttäjältä Rixer aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Juu huomasinkin, että oli siirretty. Viime kerrasta vähä aikaa ku tänne kirjottanu (joku 2 vuotta) niin ei ollu iha selvillä, että mihi pitäis tätä heittää (ja kun 1 yöllä tätä mietti ni ei oikeen silmät riittäny tän löytämisee).

Sitte Tad Williamsin kirjat oonkin lukenu. En vaan huomannu mainita vaikka Taru kolmesta miekasta sarjasta nautinkin. Tuota Tiganaa voisinkin kokeilla tässä lähipäivinä. Trudi Canavanin ja Anne McCaffreyn kirjatkin voisin etsiä käsiini kunhan niitä tuolta PIKI kirjastosta löytyy.
Viimeksi muokattu: 12.10.2015 09:16 Rixer.

16.10.2015 13:15 #225 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Palaan foorumin pariin itkemällä vanhassa ja tutussa ketjussa: minulla ei taaskaan ole mitään luettavaa.

Vanhaan malliin kaipailisin jotain sävyltään vakavampaa ja aikuisille suunnattua scifiä, fantasiaa tai historiallista. Huumoriakin saa löytyä, mutta sellaisessa järkevässä mielessä. Olen lukenut lähestulkoon kaikki klassikot, ja tyypillisesti suositellut kirjailijat, kuten Lynch, Rothfuss ja Abercrombie, ovat tuttuja. Englanniksikin kirja saa olla, mutta koska olen lukenut viime kuukausina erittäin paljon kirjoja englanniksi, kaipailisin nyt hyppysiini jotain äidinkielelläni olevaa.

Ettehän suosittele Dan Brownia tai Kate Mossea tai mitään muutakaan näitä kirjailijoita muistuttavaa, kiitos. :D

16.10.2015 13:26 #226 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Le Guinin Hain-kirjoja voi myös suositella, antropologista ja kulttuuria pohtivaa scifiä. Vai osuiko tämä nyt klassikkoihin?

16.10.2015 13:38 #227 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Dyn kirjoitti: Noreen: Oletko lukenut Emmi Itärannan Teemestarin kirjan? Se menisi tuohon vakavampaan scifiin, ja on ainakin laadukasta suomalaista. Uusikin kirja on Itärannalta tullut, mutta sitä en ole vielä ehtinyt lukea.

Teemestarin kirjan olen lukenut. Le Guin kirjailijana menee ainakin omasta mielestäni pitkältä klassikkona. Hän on yksi suosikkikirjailijoistani, joten Hainia olen lukenut. :) Kiitos kuitenkin suosituksista.

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
16.10.2015 13:58 #228 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
noreen: Meinasin suositella witcheriä, mutta sitten vilkaisin kirjahyllyäsi ja huomasin, että oletkin lukenut jo niitä. Kuten muitakin, jotka aluksi juolahtivat mieleeni...

Miten olisi vaikka Stanislaw Lem? Siinä ainakin olisi klassikkokirjailija. Luin itse Lemiltä keväällä Solariksen ja pidin sen verran, että suunnitelmissa on lukea muitakin kirjoja häneltä. Tai miten olisi Kellopeliappelsiini?
Historiallisista romaaneista en voi olla suosittelemaatta Econ Ruusun nimeä, joka ei kyllä ole ihan kaikkien mieleen, mutta ehdottomasti omia lempikirjojani.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

16.10.2015 14:05 #229 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Umberto Eco on kyllä hyvä, häntä minäkin voisin äänestää. Ruusun nimen ohella mm. Baudolino on hyvä. Historiallisista romaaneista hiukan samaan sarjaan (mukavaa huumoria, vetävää kerrontaa) myös Alexandre Dumasin muskettisoturitarinat ja Monte Criston kreivi sekä Victor Hugon Kurjat voisin mainita tässä (no okei, Kurjat ilman sitä huumoria).

16.10.2015 14:31 #230 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Minä suosittelen Siri Pettersenin Odininlasta , ehdottomasti parhaimpia tänä vuonna suomeksi julkaistuja fantasiakirjoja!

16.10.2015 17:22 #231 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Haa, Odininlapsi menee ehdottomasti lukulistalle! Kiitos, HourglassEyes. Alexandre Dumas vanhemman ja Victor Hugon tuotanto on tuttua, Ruusun nimeäkin olen joskus tainnut aloittaa. Nekin menevät siihen sarjaan tunnetuimmat klassikot. Stanislaw Lew taas on uusi tuttavuus, pitää siihenkin tutustua.

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
16.10.2015 19:16 - 16.10.2015 19:17 #232 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Käytänpä tilaisuuden hyväkseni mainostamalla Benedict Jackan Alex Verus sarjaa johon tykästyin hiljattain. Ei ole vielä suomennettu.
Urbaanifantasiaa eli maageja nykypäivän Lontoossa.

Päähenkilö on entinen pimeä maagi joka on päässyt pakoon opettajaltaan ja yrittää elää nykyään rauhallista elämää pitäen pientä maagista kauppaa. Tyypiltään hän on divinaatio-maagi, eli kykenee näkemään pikkuisen tulevaisuuteen. Kyky joka sentään vähän auttaa pysymään hengissä tulipalloja heittelevien elementaalimaagien ja muiden parissa. Hän on periaatteessa hyvis ja tekee keikkoja hyvien maagien neuvostolle, mutta tappaminenkaan ei ole ongelma, mikäli tilanne niin vaatii.

Kirjat ovat vauhdikkaita ja jännittäviä, eikä tylsiä hetkiä ole kiitos loistavan rytmityksen. Juonittelua on sopivasti ja hahmot mielenkiintoisia. Harry Pottereihin verrattuna tämä on paljon raadollisempaa meininkiä, maailmassa missä heikompien maagien orjuuttaminen on täysin laillista ja kaikki kovimmat maagit, niin hyvät kuin pahatkin, kahmivat valtaa keinoja kaihtamatta.
Viimeksi muokattu: 16.10.2015 19:17 Moonlord.

• Jussi hahmo
  • Jussi
16.10.2015 20:52 #233 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

noreen kirjoitti: Vanhaan malliin kaipailisin jotain sävyltään vakavampaa ja aikuisille suunnattua scifiä, fantasiaa tai historiallista.

Oletko lukenut Michael Swanwickin Rautalohikäärmeen tyttären ? Käyttäjäkeskiarvo on suhteellisen matala tietokannassa, mutta minuun kirja iski kovasti. Tämä olisi vakavampaa ja aikuisille suunnattua fantasiaa.

Ketjussa on aina tapana suositella Guy Gavriel Kayn kirjoja. En tiedä, oletko tutustunut hänen tuotantoonsa.

• ATL hahmo
  • ATL
    Otus
17.12.2015 22:46 #234 : ATL
Vastaus käyttäjältä ATL aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Toivottavasti tämä nyt on oikea paikka tälle, mutta ajattelin siis pyytää teiltä apua seuraavaan pulmaan. Olen joskus kyseisen kirjan lukenut ja muistan jonkin verran juonesta/maailmasta/tarinasta, mutta mitään nimiä tms. en jolla voisin googletella.

Muistan sen verran, että kyse oli ihan täysin fantasiamaailmasta. Tapahtumat perustuivat kaupungin ympärille, tosin toinen merkityksellinen paikka oli jonkun pää/sivuhenkilön talo suolla. Velhot/taikuus olivat melko suuressa roolissa ja eräänä yksityiskohtana muistan, että haamut olivat myös. Oli jonkunlainen juttu, että kuoltuaan kaikki muuttuivat haamuiksi tms. Muistan myös, että kirjassa/sarjassa oli kieli/sanat/kirjoitetut laput melko tärkeitä taikuudelle, samaan tyyliin kuin maanemeren tarinoissa.

Juonesta muistan, että kaupungissa oli jonkinlainen torni tms. ja se liittyi jotenkin vehoihin ja hallitsemiseen. Jossain vaiheessa juonta ideana oli syrjäyttää sen hetkinen hallitsija.

Toivottavasti jollain soittaa jotain kelloja edellämainittu. Jos on ehdotuksia niin "long shotitkin" otetaan mielellään vastaan. Myös jos on jotain tarkentavia kysymyksiä niin saa heittää.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
17.12.2015 23:25 #235 : Nylkky
Vastaus käyttäjältä Nylkky aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Itselle tulee tuosta kuvauksesta mieleen Taru Kolmesta Miekasta sarja. Tai siis yksi kirjasarjan osa. Miekan Mahti nimeltään. Luen kirjaa parhaillaan ja päähenkilö on auttanut yhden henkilön suolla olevaa "turvataloon"

Race like first!
Train like second!

• Iivari hahmo
  • Iivari
17.12.2015 23:34 #236 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
ATL: onko mitään havaintoa kirjan / kirjojen ulkoasusta? Kasikytlukulainen, kansikuvaton, pokkari, mitä vain?

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

• Rinja
18.12.2015 02:58 - 18.12.2015 02:59 #237 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
ATL: Olisiko Angie Sagen Septimus Heap -sarja? Olen lukenut vain kaksi ekaa kirjaa, joten noista mainitsemistasi jutuista velhot, kaupunki ja suotalo soittivat kelloja, mutta kolmannen osan esittelytekstissä näköjään puhutaan myös haamuista. Myös tornista on esittelyteksteissä puhe, joten erittäin hyvin mätsää kuvaukseesi.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."
Viimeksi muokattu: 18.12.2015 02:59 Rinja. Syy: Kirjailijan nimi korjattu

• ATL hahmo
  • ATL
    Otus
18.12.2015 04:38 - 18.12.2015 04:51 #238 : ATL
Vastaus käyttäjältä ATL aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Tämähän se taisi olla. Suurkiitos avusta!

Heitänpä heti toisen pähkinän, kun tuli muisteltua näitä mitä joskus on lukenut ja tekisi mieli uudestaan lukea läpi.

Tästä muistan sen, että kyseessä oli selkeästi yksittäinen kirja. Alussa puhuttiin jonkinlaisesta heimosta joka elää vuorilla ja jollain juonenpätkällä päähenkilö eli nuori poika päätyi sieltä alas jossa muut ihmiset elivät ja jokin perhe otti hänet "huostaansa". Juuriensa takia kyseinen päähenkilö oli erityisen nopea/ketterä/kestävä, ylipäätänsä hyvä juoksemaan.
Viimeksi muokattu: 18.12.2015 04:51 ATL.

22.12.2015 12:02 #239 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
ATL: kuvailusi tarinasta kuulostaa jotenkin tutulta, mutten millään saa kiinni, että mikä kirja on kyseessä. Muistako tuosta kirjasta mitään muuta?

Minun tiedusteluni ei ole nyt varsinaisesti luettavan etsimistä... Havaitsin, että Heinleinin Stranger in a Strange Land kirjaa ei ole suomennettu, joten jos haluan sen lukea, pitää kaivaa hyllystä englannin kielinen versio. Onko joku lukenut sen, kuinka haastavaa sen englanti on?

23.12.2015 03:22 #240 : FreakyMike
Vastaus käyttäjältä FreakyMike aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
ATL:n kuvailusta tuli mieleen tämä vanha nuortenkirja. www.risingshadow.fi/library/book/1413-lintukansan-poika
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: ATL

Pisania, HourglassEyes, blackstar