Etsi kirjaa, löydä luettavaa

ATL
Otus
ATL vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
09.01.2016 08:32 #241

Thanks. Noissa kahdessa + wheel of time viimeiset kolme kirjaa onkin luettavaa joksikin aikaa. Saa tosin nyt nahda onko aika kullannut muistot noiden kohdalla ja kuinka hyviä kyseiset kirjat ovat näin yli 5v jälkeenpäin.

Reta Anna Maria
Epäkuollut
Reta Anna Maria vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
20.01.2016 21:10 #242

Sain vinkin kokeilla tätä keskustelua, sillä olen jo pitkään yrittänyt etsiä yhtä kirjaa.

Muistan lukeneeni yläasteella nuortenkirjan, joka kertoi sisaruksista, jotka lähetettiin sukulaisten luo jostain syystä. Sisaruksia oli ainakin 2 kappaletta, ja jos oli kolmas, se saattoi olla hyvin nuori. Sukulaiset olivat setä/eno ja hänen avovaimonsa. Avovaimo tuli esille silloin, kun lapset saapuivat sukulaisten luo ja kauhistuivat siitä, että avovaimo oli raskaana, sillä eihän se nyt sovi, että naimaton pariskunta tekee lapsia. Kirjan pääjuoni on huonossa muistissa, mutta sen muistan, että lopussa vauva syntyy ja vauva on jotenkin merkittävä, ehkä jonkun ennustuksen takia. Kirjan loppu petaa jatkoa kiinnostavasti, mutta jatkoa ei koskaan suomennettu, tai sitten sitä ei vain löytynyt minun lähikirjastostani, enkä osannut käyttää kirjaston tiedonhakua tuolloin.

Kirjan ulkonäkö on jotenkin jäänyt mieleeni: lukemassani painoksessa oli valkoiset kannet, johon oli piirretty kirjan hahmoja jonkun kohtauksen parissa. Kirjassa oli käytetty tavallisesta poikkeavaa fonttia, ehkä Arialia. Kirja näytti sellaiselta, että se voisi olla vähän vanhempi tapaus, ehkä painettu 80-90-luvulla pikemminkin kuin 2000-luvulla. Itse kirjan sisältö saattoi sijoittua mihin tahanss 1900-luvulla, sillä en silloin osannut merkeistä päätellä, mihin aikaan kirja sijoittuu. Kirjassa saattaa olla talvi. (Tai sitten vain yhdistän kannen valkosen värin talveen.)

Tiedän, että muistikuvani ovat hatarat, mutta tämä kirja on kovasti jäänyt vaivaamaan. Muistan aloittaneeni sen vähän epäillen, mutta loppua kohti innostunut juonesta. Alussa kirja muistutti hieman jotain Viisikkojen ja Narnian aloituksen alkuasetelmaa, mutta loppua kohti mukaan heitetään eeppisen oloinen spefijuoni.

Ja mitä ATL:n kyselyyn tulee: Minusta tuo kuulostaa Angie Sagen Septimus Heap -sarjalta, niin kuin Rinja ehdottikin. Pääjuonena oli prinsessa, joka oli tuotu Heapien perheeseen adoptiotyttäreksi, ja Septimus Heap, joka taas oli viety Heapien perheestä pois.

Muokkas// Vau, juuri tuo kirja on kyseessä! Kiitos Thialfi! Ajattelin, että tuntomerkkini ovat liian epämääräiset eikä kukaan keksi mitään.

Hyvää kirjaa metsästämässä.

Viimeksi muokattu: 20.01.2016 22:28 : Reta Anna Maria.

Thialfi
Thialfi vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
20.01.2016 22:09 #243

Xhex
Kaartilainen
Xhex vastasi aiheeseen: Mitä lukea seuraavaksi?
29.03.2016 19:46 #244

Ongelma jonka kanssa painin aina kun saan kirjan luettua, että mitä luen seuraavaksi.
Rakastan J.R Wardin kirjoja, jotka jo luettu miljoonasti läpi. Uutta odotellessa.....
Pidän vampyyri kirjoista ja romantiikasta. Vaikka kyllä Harry Potteritkin on tullut luettua läpi.
Kirja vinkkejä siis kaipailisin.

I dont want to just read books. I want to crawl inside of them and live there

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Mitä lukea seuraavaksi?
29.03.2016 20:10 #245

Miten olisi True Blood ?

Jos englanti taipuu lukukielenä, niin itse tykkäsin kovasti Richelle Meadin Vampire Academy -sarjasta, samoin Academyn spin-offista Bloodlines .

Myös Linda Hilburnin Kismet Knight, Vampire Psychologist kirjat ovat suhteellisen viihdyttävää vampyyriromantiikkaa.

Xhex
Kaartilainen
Xhex vastasi aiheeseen: Mitä lukea seuraavaksi?
31.03.2016 08:36 #246

HourglassEyes kirjoitti: Miten olisi True Blood ?

True blood sarja tullut luettua. Englannin kieli ei ole vahvin alueeni, joten en ole uskaltanut englannin kielisiä kirjoja lukea. Pitäs varmaan kokeilla, sais luettua loppuun gena showalterin manalan valtiaat sarjan jonka suomentamisen harlekiini jätti kesken.

I dont want to just read books. I want to crawl inside of them and live there

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
31.03.2016 08:58 #247

Miten olisi Nora Robertsin Kuuden piiri -trilogia? . Tästäkin tykkäsin itse todella paljon, siksi O'Dwyerin serkukset oli todella suuri pettymys Robertsilta.
En odottanut Robertsilta liikoja fantasian suhteen, mutta tuo Kuuden piiri yllätti.

Emelie vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
31.03.2016 09:44 #248

Itse en ole lukenut, mutta Maggie Shaynen Yön siivet-sarja voisi sopia myös? Sarjan suomentaminen on näemmä jätetty kesken, mutta on siitä 10 kirjaa suomennettu.

Jos tosiaan uskaltautuu lukemaan englanniksi, niin sitten sarjoja alkaa löytyä melkoisesti. :)

11.06.2016 23:06 #249

Herättelen tätäkin välillä joten pahoitteluni.

Joo nuorten kirjaa hakemassa serkulleni. Hän on tykästynyt artemis flow ja rick riordan kirjoista. Hyvin samankaltaista siis tarvittaisiin. Ei olisi väliä onko scifi tai fantasiaa.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
12.06.2016 00:05 #250

Kävisikö vaikka Harry Potter? Siitä ovat tykänneet nuoret ja vähän vanhemmatkin ja lisäksi siitä on tehty leffojakin. Ei voi olla kovin huono valinta.

I'm just a normal everyday pervert.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
12.06.2016 09:05 #251

Nylkky:
Miten olisi Jonathan Stroudin Bartimeus-trilogia? Luulen että se saattaisi upota ihan hyvin Colferista ja Riordanista pitäneelle.

Lisäksi ehkä voisi kolahtaa Diana Wynne Jonesin Derkinhovi-kaksikko ja Chrestomancin maailmat -sarja.

Muok. En ole itse lukenut mutta mahtaisikohan Angie Sagen Septimus Heap -sarja täyttää kriteerit?

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Viimeksi muokattu: 12.06.2016 09:11 : Pisania.

Nukkis
Vintiö
Nukkis vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
13.06.2016 17:49 #252

Huh, viime kerrasta Risingissa kirjautuneena onkin aikaa. Ajattelin että tämä paikka on kuitenkin paras paikka kysellä kirjasuosituksia nyt kun olen taas pässyt lukemiseen kiinni!

Worldcon 2017:n innoittamana ajattelin sivistää itseäni scifissä. Kunniavieraiden teoksiin yritän tutustua jos mahdollista, mutta kaipaisin "lue ennen worldconia" listaani täydennystä. Erityisesti kaipailen scifikirjoja jotka on suomennettu tai kohtalaisen helppoa tekstiä englanniksi (ainakin näin alkuunsa että saa taas englannin lukemisen käyntiin). Dystopiagenreä on tullut aika paljon kahlattua suomennosten puolelta, joten ottaisin listalleni melkein mitä vain muuta. En ole lukenut paljon, joten et todennäköisesti suosittele mitään mitä olisin jo lukenut :D

Fantasiakirjojen puolelta kaipaisin kanssa suosituksia erityisesti suomennettuihin kirjoihin, myös suomentamattomia otetaan huomioon. Tällä hetkellä kertauksessa (ja suomentamattomien teosten lueskelussa) on Robin Hobb, joka on mielestäni ihan hyvä. Hänen teostensa lisäksi Patrick Rothfussin Kuninkaansurmaajan kronikan (Tuulen nimi, Viisaan miehen pelko) ja Scott Lynchin Herrasmiesroistojen (Locke Lamoran Valheet jne.) tapaisia kirjoja erityisesti haeskelen. Näitä tuntuu yhdistävän hahmo- ja maailmankuvapainotteisuus ja kohtalaisen hidastempoisuus (joka toki ei ole pakollista).

Kiitoksia vinkeistä!

//Nimen omaan mielummin "todennäköisesti worldconiin" tulevia, tosin aina voi lukea myös muita ja sivistää itseään

Viimeksi muokattu: 14.06.2016 14:25 : Nukkis.

Dyn vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
14.06.2016 11:54 #253

Nukkis, tarkennatko vähän, haluatko siis lukea genren klassikoita vai Worldconiin mahdollisesti osallistuvien kirjailijoiden kirjoja?

Fantasian puolelta tulee ensin mieleen Siri Pettersenin Odininlapsi noiden sun jo lukemien perusteella. Lisäksi Pettersen on jossain haastattelussa sanonut olevansa tulossa paikan päälle. Klassikkopuolen suosituksiani (myös ei-spefiä) olen juuri listannut tuossa ketjussa.

Thialfi
Thialfi vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
14.06.2016 21:57 #254

Lauren Beukesin Zoo City on suomennettu tänä vuonna, joten ainakin se löytyy suoraan kirjakaupasta.
tahtivaeltaja.com/t%C3%A4htivaeltaja-313/lauren-beukes
taikakirjaimet.blogspot.fi/2011/09/lauren-beukes-zoo-city.html

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
15.06.2016 08:29 #255

Ehdotan Nukkikselle luettavaksi Alastair Reynoldsin trilogiaa Poseidonin lapset. Ensimmäinen osa sarjassa on Muistoissa sininen maa . Viimeinen kirja ilmestyy suomeksi tässä kuussa, ellei aikataulu jostain syystä petä.

Ei ole dystopiaa, päinvastoin. Linkin takaa löytyy Risingin tiedot kirjasta ja sinne on laitettu myös Toni Jerrmanilta osuva lainaus kirjan arvostelusta. Siinä Jerrman kehuu kirjan positiivista asennetta tulevaisuutta kohtaan ja juuri tämä kirjan läpi yltävä ilmapiiri minutkin mukaansa vangitsi.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

08.09.2016 09:49 #256

Hellurei taas.

No tällä kertaa en varsinaisesti etsi luettavaa vaan kirja sarjaa mitä suosittelisitte jota voisin keräillä? Tässä alkaa oleen kaikki Pratchettit ja Salvatoret hyllyssä, muttei tule itselleni mieleen yhtään sarjaa josta voisi aloittaa. Ei haittaa vaikka sarjan löytäminen olisi haastavaa. Lisääpä ainakin mielenkiintoa.

Onko ideoita?

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
10.09.2016 09:32 #257

^ Ostatko mieluummin kirjoja/sarjoja, jotka olet jo lukenut, vai sellaisia, joita et ole vielä lukenut? (Eli... voiko vain kysyä, mistä sinä itse tykkäisit? :wink: ) Kuinka suuri sarjan pitäisi olla? Esim. Dragonlance-kirjoja on paljon, jos niistä tykkää.

Jos haluat haastetta kirjakeräilyyn, voit alkaa etsiä ensimmäisiä painoksia tai joitain muita ennakkoon päättämiäsi versioita yksittäisistä tai jonkin sarjan kirjoista.

10.09.2016 09:44 #258

Itseeni ei haittaa jos olen sarjaa lukenut, koska minun mielestä hyvän kirjan voi koska tahansa lukea uudestaan. Tietysti metsästän ensipainoksia ;)

Sarjan koolla ei ole väliä vaan kun sen keräämiseen menisi AIKAA!

Hirveesti en näistä uusista kolmiodraama kirjoista ole syttynyt, jostain syystä. En taida olla ihan sitä porukkaa joihin se on tarkoitettu.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
12.09.2016 19:00 #259

^ Oletko sarjakuvista kiinnostunut? Tuli mieleen, että sarjakuvasarjoissa on yleensä enemmän osia eli kerättävää kuin kirjasarjoissa.

Esimerkiksi Muumipeikko-sarjakuvat sellaisina WSOY:n vuosina 1990–1996 julkaisemina versioina, yhteensä 24 osaa. ( Tällä hetkellä julkaistavat kokoelma-albumit sisältävät kukin enemmän jaksoja ja saatavuus parempi. Mutta noissa 90-luvun laitoksissa enemmän keräiltävää.)

12.09.2016 19:58 #260

Kyä sarjakuvia tulee kerätty, Lucky Luke, Tintti ja Asterix on listalla. Muumipeikko sarja minulta jo löytyy alkuperäisinä ja alkupää niistä kokoelmista jossa on ennen julkaisemattomia trippejä.

Pisania, Rinja
Uusin jäsen: ArunaK