• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 77 päivää sitten)

Etsi kirjaa, löydä luettavaa

• Rixer hahmo
  • Rixer
    Riiviö
14.11.2016 18:56 #261 : Rixer
Vastaus käyttäjältä Rixer aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Tota noin siis, taas olis talvi tulossa ja kylmä pihalla ni kirjoja tarvis luettavaksi. Oon lukenut siis fantasiaa kuten Kuolemanportti, dragonlance, wheel of time, belgarionin taru (ja muut Suomennetut aikasemman kirjottajalta) forgotten realmsii ja Kuninkaansurmaajan kronikka viimesimpänä. Näistä siis olen melkein kaiken mahdollisen lukenut (mitä nyt olen löytänyt) ja muitakin sarjoja löytyy luettuna, mutta noi nyt on vähän suuntaa antamaan. Eli jos jotain hidden gemejä löytyis mitä voisitte suositella niin kiitollinen olisin. Scifikin kelpaa (Star Wars kirjoja lueskellut aikasemmin), mutta enemmän nautin fantasiasta (jossa yleensä juoni hyvin simppeliä magiaa ja miekkoja)

• kyty
14.11.2016 19:14 #262 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Onko The Witcher luettu? Listan perusteella se tuli mieleen, vaikka kyseessä ei ole varsinaisesti mikään erityisen piilossa ollut sarja.

15.11.2016 09:47 #263 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
^^ Mun eka ehdotus on Robin Hobbin Näkijän taru -trilogia ja Lordi Kultainen -trilogia, mutta eivät nekään nyt mitään piilotettuja sarjoja ole.

Muita:
Joe Abercrombien Ensimmäinen laki -trilogia (kaksi ekaa osaa suomennettu), ja/tai Särkynyt meri -trilogia.
George R. R. Martinin Tulen ja jään laulu.
Tad Williamsin Taru kolmesta miekasta -sarja.

• Rixer hahmo
  • Rixer
    Riiviö
15.11.2016 22:44 - 15.11.2016 23:07 #264 : Rixer
Vastaus käyttäjältä Rixer aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Tuon The Witcher -sarjan kanssa lukenut ja Robin Hobbin molemmat tarjotut, kuten myös Tulen ja jään laulu -sarjan ja Tad Williamsin myös, mutta Joe Abercrombiesta en oo aikasemmin kuullut ja ihan mielenkiintoisen näkönen ehdotus pitääpi katsoa, jos saisin luetuks. Kiitoksia.
Viimeksi muokattu: 15.11.2016 23:07 Rixer.

• requiax hahmo
  • requiax
    Kisälli
14.12.2016 17:23 #265 : requiax
Vastaus käyttäjältä requiax aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Etsin luettavaa. Kauhua, scifiä tai fantasiaa. Haluaisin pitkästä aikaa lukea jotain kotimaista! Poikkeuksia otan toki vastaan. Millainen mahtaa olla Oskar Reposen Kirottu talo? Entä Jouko Raivion Yövuoro? Rick Hautalan kirjoista Kuoleman kivi, hämärä muistikuva että olisin sen joskus lukenut. Mahtaako olla edes jännittävä? Otan ehdotuksia vastaan, mikä olisi hyvä seuraavaksi luettava kirja?

15.12.2016 11:46 #266 : Thialfi
Vastaus käyttäjältä Thialfi aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Reposen kirjat tunnetaan heikkotasoisina (esim. Kotimaisia tieteis- ja fantasiakirjailijoita -teos). Marko Hautalan kirjat ovat saaneet hyvän vastaanoton. yle.fi/uutiset/3-8742352

• Felniir hahmo
  • Felniir
    Kisälli
18.12.2016 18:29 #267 : Felniir
Vastaus käyttäjältä Felniir aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Hei! Minun pitää ruotsin kurssilla lukea kirja ruotsiksi. Tietääkö kukaan mitään suhteellisen helpppolukuista ruotsinkielistä kirjaa? Mieluiten fantasiaa, mutta kaikki käy. Ehkä paras olisi ruotsalainen, mutta käännetyt on myös okei. Kiitän ja kumarran ja yllätyn vähän jos joku lukee tosiaan ruotsiksi kirjallisuutta.

18.12.2016 22:50 #268 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

requiax kirjoitti: Etsin luettavaa. Kauhua, scifiä tai fantasiaa. Haluaisin pitkästä aikaa lukea jotain kotimaista!

Vilkaisepas Hanna Morren Tuonen tahto ja muutkin Osuuskumman julkaisut, jos jotain osuisi silmiin. Tältä suunnalta tulee paljon hyvää kotimaista kirjallisuutta tällä hetkellä.

• Iivari hahmo
  • Iivari
18.12.2016 23:48 - 18.12.2016 23:50 #269 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Hei Felniir!

Ehdottaisin ennen kaikkea Maria Turtschaninoffin Arra: Legender från Lavora -kirjaa, se on hänen kirjoistaan selkeästi helpoin tekstuaalisella tasolla. Jos kuitenkin kirjaa selaillessa teksti tuntuu liian suoraviivaiselta seikkailufantasialta, voit hyvinkin kokeilla sen sijaan Underfors ia, joka on kyllä varmasti vähän vaikeampaa kieltä, mutta saattaa kiinnostaa sinua enemmän. Toinen kotimainen, vielä ehkä vähän Turtschaninoffin kieltä helpompi, on Emma Gloria och de Levande Varslarna , Henrika Anderssonin romaanisarjan ensimmäinen teos.

Ruotsalaisista kirjoista suosittelisin fantasiasta Cirkeln iä, vaikka varoitankin, että jos haluat lukea kirjoja vailla murheita ja onnellisin lopuin, tämä ei ehkä ole sinun kirjasi. Ja en voi olla suosittelematta kaikista tuntemistani jääkiekkoromaanisarjoista parasta, Bengt-Åke Crasin Södergården HC -sarjaa, jonka ensimmäinen kirja on nimeltään Nu tar vi dom! (tässä linkki kirjailijan kotisivujen sarjan esittelysivuun ).

Älä missään nimessä ainakaan lue ruotsiksi käännettyä kirjaa, vaikka kurssin opettaja antaisikin sen mennä läpi. Käännöskieli ei missään nimessä ole välttämättä huonompaa kuin alun perin kohdekielellä kirjoitettu kieli, mutta väistämättä se on erilaista. Ja en itse siitä huolimatta, että jo kuudetta vuotta pyrin lukemaan ruotsiksi kymmenisen kirjaa vuodessa, osaisi välttämättä tunnistaa huonoa käännöstä ellen tuntisi joko alkuteosta tai suomennosta riittävän hyvin.

Toinen neuvo: älä valitse "helpolta" vaikuttavaa kirjaa, jos et ole siitä oikeasti kiinnostunut. 32 sivuakin tuntuu pitkältä, jos siitä käytetään 30 sen pohtimiseen, minkävärinen ostettavan villapaidan tulee olla. Ja lopulta ollaan ostamatta, kun villa kutittaa. Tällaisenkin ruotsinkielisen helppolukuisen "romaanin" olen lukenut :D

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen
Viimeksi muokattu: 18.12.2016 23:50 Iivari.

19.12.2016 00:39 #270 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Ruotsinkielisestä fantasiasta tuli mieleen Åsa Schwarzin Nefilit , jonka olen lukenut tosin vain suomeksi - mun ruotsinkielentaito ei ihan riitä romaaneihin. Kyseessä on trillerimäinen urbaani fantasia, jossa enkelit ovat melkoisessa sivuroolissa, vaikka niitä kuvauksessa kovasti mainostetaankin. Kirjassa ei ole romantiikkaa. Kirjailijan wikipediasivulta on muitakin suomentamattomia romaaneja mainittu.

13.08.2017 17:58 #271 : Wuntvor
Vastaus käyttäjältä Wuntvor aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Olen lukenut vuosien varrella monipuolisesti fantasiaa ja scifiä jonka seurauksena nykyään on vaikea löytää kiinnostavaa lukemista näistä aiheista. Tärkeintä on uskottava juoni ja toimivat pää/ sivuhenkilöt. Tietenkään kaikkea ei voi saada eli jos pitää valita noista kahdesta niin juoni on etusijalla.

Esimerkkejä mistä kirjoista pidän:

Black Company sarja
Kiekkomaailma sarja
Witcher tietyin varauksin, liian moderneja käsitteitä ja teknologiaa ollakseen uskottava maailma
Brandon Sanderson varauksin, Mistborn toimii mutta muissa kirjoissa liian heikko juoni
Joe Abercrombie

Kulttuuri sarja
Alistair Reynolds
Douglas Adams

Listasta varmasti puuttuu lukemiani hyviä kirjoja/ kirjailijoita mutta nämä tulevat tällä hetkellä mieleen.

En missään tapauksessa halua lukea lasten tai nuortenkirjoja koska kokeilin niitä aikaisemmin ja kaikissa lukemissani juoni on liian yksinkertainen tai epälooginen. Harry Potter kirjat ovat erinomainen esimerkki molemmista ongelmista.

Kysymys saattaa olla liian vaikea mutta ajattelin kokeilla onneani... :grin:

13.08.2017 18:52 #272 : Thialfi
Vastaus käyttäjältä Thialfi aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
George Martin, Patrick Rothfuss. Gene Wolfe, Brian Aldissin Helliconia-trilogia. Iain Banksin Kulttuuri-sarja, Siilo-sarja.

13.08.2017 21:27 - 13.08.2017 21:28 #273 : Kvothe1982
Vastaus käyttäjältä Kvothe1982 aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Justin Croninilta ilmestyi juuri Ensimmäinen siirtokunta -trilogian päätös. Suosittelen lämpimästi.

www.risingshadow.fi/library/book/5905-ensimmainen-siirtokunta

www.risingshadow.fi/library/book/6800-linnake

www.risingshadow.fi/library/book/7875-peilikaupunki

tarinoitatuoltajostain.blogspot.fi/
Viimeksi muokattu: 13.08.2017 21:28 Kvothe1982.

14.08.2017 05:17 #274 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Martinia ja Helliconiaa minäkin olisin valmis tyrkyttämään. Näiden lisäksi Robin Hobb kannattaa tsekata, erittäin hyvää ja aikaa kestänyttä fantasiaa.

14.08.2017 20:21 #275 : Wuntvor
Vastaus käyttäjältä Wuntvor aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
George Martinia kokeilin mutta juoni on liian synkkä (Musta huumori toimii yleensä mutta tässä tapauksessa meni liian pitkälle) ja osa teknologiasta on liian modernia.

Kulttuuri sarjan mainitsin viestissäni.

Siilo ei kuvauksen perusteella vakuuta.

Luin ensimmäisen osan Ensimmäinen siirtokunta sarjasta eikä se vakuuttanut, juoni ei ole uskottava.

Robin Hobbin tuotannon olen lukenut suuremmaksi osaksi, se on keskimääräistä fantasiaa parempi mutta juonessa on joissakin kohdissa liikaa aukkoja.

Täytyy testata Rothfuss, Wolfe ja Aldis. Kiitos vinkeistä!

14.08.2017 23:11 #276 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Mitä tarkoitat liian modernilla teknologialla? Sapkowskin ja Martinin maailmoissa pyörä ja vipuvarsi taitavat edustaa kehittyneintä tekniikkaa.

I'm just a normal everyday pervert.

16.08.2017 18:20 #277 : Wuntvor
Vastaus käyttäjältä Wuntvor aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Esim. Witcher sarjassa velhoilla on on uskomattoman tarkkoja mittalaitteita, laboratorio tarvikkeita jne. joiden valmistaminen ei pitäisi olla mahdollista n. 1400-luvun tekniikalla. Lisäksi noitureiden mutaatioiden onnistuminen edes taikuudella on uskottavuuden rajamailla ottaen huomioon mitä sarjan henkilöt tietävät aiheeseen liittyvistä asioista. Toisin sanoen sarjassa yhdistetään keskiaikaiseen maailmaan satoja vuosia tuoreempaa kemian, biologian, geeniteknologian jne. tietoa hatusta temmatuilla perusteilla...

Perusidea on hyvä mutta velhoilla on aivan liikaa tietoa moderneista tieteistä eikä sitä ole edes yritetty perustella kunnolla. :(

Martinin osalta koko manner on sekaisin teknologioita eri aikakausilta, osa varusteista on pronssikaudelta, osa keskiajalta ja kaiken huippuna uusimmat keksinnöt ovat ainakin 200 vuotta liian moderneja eikä missään kerrota miten joku neropatti sai idean niistä tai miten niitä voidaan valmistaa ilman kehittyneempää metallurgiaa jne. En ymmärrä miksi logiikka piti heittää romukoppaan.

16.08.2017 20:27 #278 : Thialfi
Vastaus käyttäjältä Thialfi aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Noituri taitaa sijoittua tuhonjälkeisestä nykymaailmasta nousseeseen maailmaan. Westerosissa taikuus ja tekniikka menevät sekaisin ja osa niistä voi olla peräisin toiselta mantereelta, tuhoutuneista kulttuureista. Myös maapallolla teknikka oli eri tasolla eri maanosissa 500 vuotta sitten. Dystopioista on tuttu tilanne, jossa teknologia halutaan pitää eliitin hallussa, koska sen leviäminen voisi johtaa vallankumouksiin.

16.08.2017 21:36 #279 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
En oikein ymmärrä, miksi kuvitteellisen maailman pitäisi toimia meidän maailmamme lakien mukaan. Mielestäni keskiajasta tai pronssiajasta puhuminen tuntuu hassulta, koska näitä aikakausia ei Noiturin tai Westerosin maailmoissa ole eletty. Siellä eletään nykyaikaa.

I'm just a normal everyday pervert.

17.08.2017 05:31 #280 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Fantasialle on suorastaan tyypillistä, että maailmoja buustataan pseudokeskiaikaisesta taikuudella, tieteellä ja erityisesti yhteiskunnallisella kehityksellä, mikä voi erota runsaastikin ns. "oikeasta" historiasta. Näin annetaan paitsi lisää vapautta juoneen, myös henkilöhahmoille liikkumatilaa. En usko, että nykyihminen pystyisi kauheasti samaistumaan kenenkään keskiajalla eläneen mattimeikäläisen maailmankuvaan. Mainittakoon esimerkkinä vaikka luku- ja kirjoitustaidon yleisyys fantasiamaailmoissa, kirkon tai uskontojen roolin minimalistisuus maailmankuvan rakentajana (jollei se ole erikseen kirjan teemana), naishahmojen toimintamahdollisuudet, ihmisten ominaisuuksien arvostaminen yhteiskunnallisesta asemasta huolimatta, sangen modernit hyvieniakäsitykset ja tartuntatautien vähäisyys (taas, jollei ole oleellista juonen kannalta), ja niin edelleen.

Mitä tieteeseen tulee, hyvinkin monet erityisesti kemian, fysiikan ja matematiikan perusperiaatteet ja tutkimusmenetelmät ovat yllättävän vanhoja, osa kumpuaa jo sieltä samasta lähteestä kuin kirjoitustaito ja pyrkimys systemaattiseen maailmankuvan rakentamiseen. Toki käsityksiä on täydennetty ja korjattu runsaasti viimeisten muutamien satojen vuosien aikana, mutta jos fantasiamaailmassa ei tarvita erityisesti hienoelektroniikkaa, aika paljon luonnontieteen perusperiaatteista voi otaksua tunnetuksi ainakin asiaan perehtyneiden (kuten erilaiset velhot, yliopistotyypit, oppineet) puolesta.

Jos maailman sisäinen kehitys tieteen ja kulttuurin saralla on loogisesti perusteltu, minusta se riittää - jos haluaa lukea historiallisesti tarkkaa tekstiä, kannattanee perehtyä sitten ihan historiallisiin romaaneihin tai aikalaisteksteihin.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: KiLLPaTRiCK

Uusin jäsen: Hanna Haapaniemi