Etsi kirjaa, löydä luettavaa

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.08.2017 04:08 #281

Tässä edellisessä viestissä oli niin paljon asiaa, että on lähes mahdotonta lisätä mitään. (kirjoista)
Oma pieni yritykseni on historialliset TV-sarjat. Niissä kauheasti naiset/mustat touhuavat amerikkalaisissa (tai aivan sama minkä maalaisissa) sarjoissa, vaikka todennäköisesti elivät erittäin alistuneissa olosuhteissa.
Tai vaikka Donwton Abbey. Koko ajan oltiin alakerran asioita korjaamassa. Sarja olisi ollut parempi astetta tylympänä ja todennäköisesti paljon totuuden mukaisempi.

Viimeksi muokattu: 18.08.2017 04:15 : KiLLPaTRiCK.

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.08.2017 12:23 #282

Sain sellaisen kuvan, että Wuntvor on hyvin kriittinen lukija. Siksi haluan hieman varoittaa ehdotetun Brian Aldissin Helliconia-trilogian osalta.

Helliconia vei minut täysin mennessään ja erityisesti sen idea viehätti läpi sarjan. Samaan aikaan sarjassa kuitenkin esitettiin asioita, joiden uskottavuutta ei täysin pystynyt nielemään. Usein nämä liittyivät sekä ajalliseen että etäisyyksiin liittyvään mittakaavaan. Jotenkin tuntuu, että Wuntvoria nuo asiat voisivat häiritä enemmän kuin minua.

Toki silti kannustan tutustumaan trilogiaan, sillä se on omia suosikkeja ja ajatus sarjassa on tosiaan kiehtova.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Wuntvor
Aseenkantaja
Wuntvor vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.08.2017 17:14 #283

Astorethein kirjoitti: En oikein ymmärrä, miksi kuvitteellisen maailman pitäisi toimia meidän maailmamme lakien mukaan. Mielestäni keskiajasta tai pronssiajasta puhuminen tuntuu hassulta, koska näitä aikakausia ei Noiturin tai Westerosin maailmoissa ole eletty. Siellä eletään nykyaikaa.

Eli keksinnöt on keksitty hatusta tempaisten, aikaisemmat keksinnöt eivät millään tavalla vaikuta uusiin keksintöihin?
Tietysti Noiturin tai Westerosin voi kirjoittaa niin jos välttämättä haluaa mutta samalla vaivalla kannattaa heittää syy-seuraus käsitteet ikkunasta ulos koska ne ovat selvästi tarpeettomia.

Fantasia on mielikuvitusta mutta se ei tarkoita että logiikan voisi unohtaa. Jos kirjoittaja jättää logiikan jättää väliin ei kannata ihmetellä jos osa lukijoista arvostelee logiikan puuttumista.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.08.2017 18:56 #284

Wuntvor: Annoit ensimmäisessä viestissäsi Joe Abercrombien esimerkkinä kirjailijana, josta pidät. Minusta Abercrombien Red Countryssa ongelmat "logiikassa" olivat paljon isommat kuin yhdessäkään Tulen ja jään laulun osassa. Kirja oli tyyliltään western, mutta ilman käsituliaseita, koska niitä ei Ensimmäisen lain maailmassa ole vielä keksitty. Muuten Abercrombie oli kopioinut suoraan klassisen villin lännen: mukana olivat uudisasukkaat, intiaanit, preeria, kullankaivuukylät, kaksintaistelut jne. Revolverit ja kiväärit puuttuivat, kuten myös rautatiet ja lennätinlinjat. Lukiessa mietti, voisiko kaikki tosiaan toteutua samalla tavalla selvästi alemmalla teknologian tasolla. Kirjassa nähdään myös valtava muinainen mekaaninen lohikäärme.

Mainitsit listauksessasi myös Terry Pratchettin. Luulisi, että hänen "epäjohdonmukaisuutensa" häiritsisivät sinua kovasti. Esimerkiksi Hirmurykmentissä sodankäynti kuvataan Napoleonin ajan tyylisenä univormuineen, mutta kenelläkään ei ole tuliaseita. Vastaavia esimerkkejä Kiekkomaailmasta löytyisi vaikka kuinka paljon.

iraa
Otus
iraa vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
28.08.2017 18:59 #285

No niin.. Eli lukuvinkkejä kaipailisin kovasti.. Olen kolunnut läpi mm. seuraavia kirjasarjoja: Mustan tikarin veljeskunta (ja sen kaikki sisarsarjat),, Cassandra Claren Varjojen kaupunki -sarjan ja Charlaine Harrisin kirjasarjat. Eli yliluonnollista, jännitystä & romantiikkaa saisi olla luvassa. Vieläkö löytyisi jotain luettavaa..? :)

HourglassEyes
Linnanherra
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
28.08.2017 19:56 #286

Oletko tutustunut Richelle Meadin Vampire Academyyn ja sitä jatkaneeseen Bloodlines sarjoihin?
Lynda Hilburnin Kismet Knight on myös ihan viihdyttävä
Nuorten puolelta Kerstin Grierin kirjat ovat olleet ihan hyviä, samoin Becca Fitzpatrickin Langennut enkeli -sarja

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
29.08.2017 12:13 #287

Kannattaa tsekata myös kotimaisten Elinoiden eli Rouhiaisen Susiraja-tetralogia ja Pitkäkankaan Kuura. Sini Helmisen Kaarnan kätköissä myös.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
01.09.2017 18:44 #288

Kun luin tässä kesällä pari vanhaa 80-90-lukujen lasten/nuorten kauhukirjaa, tuli mieleen omituinen kysymys: onko olemassa saman henkistä kauhu/kummituskirjaa, joka olisi kirjoitettu aikuisille? Eli siis "kevyempää" kirjaa, jossa vakavista asioista huolimatta ei mässäillä verellä yms, joka ei ole liian raadollinen?

En ole varma, osaanko selittää kunnolla mitä tässä haen, mutta ei siis Clive Barker- tai Stephen King-tyyliä, eikä myöskään wanhaa goottilaista ym kauhua 1800-luvulta vaan jotain modernimpaa. Rikoskirjallisuudessa meillä on esim Agatha Christie ja Alan Bradley, fantasian puolelta vastaavia esimerkkejä vasta löytyykin... vai löytyykö vastaava kummitusten kanssa pelleily jostain fantasiagenren puolelta?

Xhex
Kaartilainen
Xhex vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
17.10.2017 12:29 #289

Etsin uutta sarjaa mitä lukea. Pidän J.R Wardin vampyyri kirjoista. True blood kirjasarja tuli luettua mutta ei ollut kummoinen. Dan Brownin kirjoista pidin, mutta historiallista höpinää oli liikaa. Yksittäisiä kirjoja on tullut luettua paljon, lähinnä fantasiaa ja scifiä.
Mutta jotain uutta luettavaa, oma pää lyö tyhjää....
Niin ja kaikki vampyyri kirjat olen varmaan lukenut mitä olen löytänyt XD

I dont want to just read books. I want to crawl inside of them and live there

18.10.2017 12:56 #290

Hei! Olen uusi täällä Risingshadowissa ja paikka vaikuttaa erittäin hienolta! Haluan olla aktiivinen risinglainen ja osallistua kaikenlaiseen keskusteluun.
Höpinöistä asiaan, luin hetki sitten Aamulehdessäkin kehutun Minä, Simons, homo sapiensin. Kirja oli aivan mahtava. Nyt tekisi mieli lukea lisää kirjoja, joissa esiintyy lbgt+ henkilöitä. Rick Riordanin, jonka kirjoja rakastan, uusimmissa kirjoissa on esiintynyt myös tällaisia henkilöitä.
Lisäksi olen katsonut nyt kahta historiallista draamasarjaa, The Halcyonia ja Peaky Blindersia. The Halcyon kuvaa lontoolaisen Halcyon nimisen hotellin asukkaiden ja henkilökunnan elämää keskellä toista maailmansotaa. Peaky Blinders taas sijoittuu Birginhamiin 1920-luvulle ja kertoo gangsteriklaanista nimeltä Peaky Blinders. Jos teillä on mielessä joitain näitä muistuttavia kirjoja (joissa on mukana mieluiten toimintaa), olisi hauska saada vinkkauksia.

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.10.2017 13:45 #291

Kirjoja voi joku toinen suositella paremmin, mutta vähän samanlaisia TV-sarjoja on esim. Ripper Street ja Copper.

18.10.2017 17:34 #292

Okei, kiitos!

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
20.10.2017 00:43 #293

Hei vain, nightblazer!

Nyt tekisi mieli lukea lisää kirjoja, joissa esiintyy lbgt+ henkilöitä.

Lähdin etsimään tähän vastaukseksi vanhaa vinkkausketjua, mutta se olikin peräti niin vanha että on sijainnut edellisen foorumiversion puolella. Vähän uudempi aihetta sivuava on tässä: linkki . Tuonkin ketjun jälkeen on varmaan julkaistu vaikka ja mitä. Jos luet englanniksi, täällä on paljon matskua, josta lähteä liikkeelle.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
20.10.2017 14:37 #294

LGBT+ -kirjoja kysellään eri yhteyksissä tasaisin väliajoin, ja olen ottanut tavakseni linkittää tämän listan, joka on toistaiseksi kattavin kotimainen aiheesta löytämäni: kirjanurkkauksenkohinaa.blogspot.fr/2010...-kirjallisuutta.html

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Helmeilevä susi
Helmeilevä susi vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
20.10.2017 20:23 #295

Ruotsinkielistä helppolukuista fantasiaa:

Jo Salmsonin Drakriddare-sarja: kaksi ekaa suomennettu, neljä vikaa ei. Ohuita ja iso osa manga-tyylistä kuvitusta. Ihan hauska kirjasarja, ehkä vähän lapsellisen oloinen..

Maria Turtschaninoffin Maresi. Sellainen aika helppolukuinen sopivan pituinen kirja, juoni ok, hahmot ok, kaikki ok.

Kiva jos auttoi!

Alea iacta est.
Dovie'andi se tovya sagain.

21.10.2017 15:07 #296

Kiitos paljon kaikille, olen varma, että löydän jotain mieleistä lukemista noista linkeistä!

Iida-Aletta
Kaartilainen
Iida-Aletta vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
01.11.2017 19:13 #297

Itselle tuli mieleen viestistäsi John Greenin ja David Levithanin yhdessä kirjoittama Will Grayson Will Grayson. Kirjassa on kaksi päähenkilöä nimeltään Will Grayson ja molemmat kirjailijat ovat kirjottaneet todella erillaiset hahmot.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
05.11.2017 15:22 #298

Osaatteko suositella hyvää scifi kirjaa? Olen kahlannut pienen scifi hyllyni jälleen kerran A:sta Ö:hön joten kaipaisin vähän uutta virkistystä Kulttuuri sarjan luin kirjastosta viime kesänä ja olisi joku tälläinen iso scifi sarja taas lukea jos sellaisia on. Osaatteko te kertoa?

Race like first!
Train like second!

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
05.11.2017 22:14 #299

Isaac Asimovilta Säätiö-sarja , Ursula Le Guinilta Hain-sarja , Orson Scott Cardilta Ender-trilogia , Harry Harrisinilta Ruostumaton teräsrotta-sarja , Brian Aldissilta Helliconia-trilogia ja Dan Simmonsilta Hyperion-sarja

Tuossa sekalaisia scifisarjoja joista olen tykännyt.

PercyJacksonfani, 0Celia0, Pauliah, punnort
Uusin jäsen: anni.tuulia 05