Etsi kirjaa, löydä luettavaa

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.08.2017 04:08 #281

Tässä edellisessä viestissä oli niin paljon asiaa, että on lähes mahdotonta lisätä mitään. (kirjoista)
Oma pieni yritykseni on historialliset TV-sarjat. Niissä kauheasti naiset/mustat touhuavat amerikkalaisissa (tai aivan sama minkä maalaisissa) sarjoissa, vaikka todennäköisesti elivät erittäin alistuneissa olosuhteissa.
Tai vaikka Donwton Abbey. Koko ajan oltiin alakerran asioita korjaamassa. Sarja olisi ollut parempi astetta tylympänä ja todennäköisesti paljon totuuden mukaisempi.

Viimeksi muokattu: 18.08.2017 04:15 : KiLLPaTRiCK.

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.08.2017 12:23 #282

Sain sellaisen kuvan, että Wuntvor on hyvin kriittinen lukija. Siksi haluan hieman varoittaa ehdotetun Brian Aldissin Helliconia-trilogian osalta.

Helliconia vei minut täysin mennessään ja erityisesti sen idea viehätti läpi sarjan. Samaan aikaan sarjassa kuitenkin esitettiin asioita, joiden uskottavuutta ei täysin pystynyt nielemään. Usein nämä liittyivät sekä ajalliseen että etäisyyksiin liittyvään mittakaavaan. Jotenkin tuntuu, että Wuntvoria nuo asiat voisivat häiritä enemmän kuin minua.

Toki silti kannustan tutustumaan trilogiaan, sillä se on omia suosikkeja ja ajatus sarjassa on tosiaan kiehtova.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Wuntvor
Aseenkantaja
Wuntvor vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.08.2017 17:14 #283

Astorethein kirjoitti: En oikein ymmärrä, miksi kuvitteellisen maailman pitäisi toimia meidän maailmamme lakien mukaan. Mielestäni keskiajasta tai pronssiajasta puhuminen tuntuu hassulta, koska näitä aikakausia ei Noiturin tai Westerosin maailmoissa ole eletty. Siellä eletään nykyaikaa.

Eli keksinnöt on keksitty hatusta tempaisten, aikaisemmat keksinnöt eivät millään tavalla vaikuta uusiin keksintöihin?
Tietysti Noiturin tai Westerosin voi kirjoittaa niin jos välttämättä haluaa mutta samalla vaivalla kannattaa heittää syy-seuraus käsitteet ikkunasta ulos koska ne ovat selvästi tarpeettomia.

Fantasia on mielikuvitusta mutta se ei tarkoita että logiikan voisi unohtaa. Jos kirjoittaja jättää logiikan jättää väliin ei kannata ihmetellä jos osa lukijoista arvostelee logiikan puuttumista.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.08.2017 18:56 #284

Wuntvor: Annoit ensimmäisessä viestissäsi Joe Abercrombien esimerkkinä kirjailijana, josta pidät. Minusta Abercrombien Red Countryssa ongelmat "logiikassa" olivat paljon isommat kuin yhdessäkään Tulen ja jään laulun osassa. Kirja oli tyyliltään western, mutta ilman käsituliaseita, koska niitä ei Ensimmäisen lain maailmassa ole vielä keksitty. Muuten Abercrombie oli kopioinut suoraan klassisen villin lännen: mukana olivat uudisasukkaat, intiaanit, preeria, kullankaivuukylät, kaksintaistelut jne. Revolverit ja kiväärit puuttuivat, kuten myös rautatiet ja lennätinlinjat. Lukiessa mietti, voisiko kaikki tosiaan toteutua samalla tavalla selvästi alemmalla teknologian tasolla. Kirjassa nähdään myös valtava muinainen mekaaninen lohikäärme.

Mainitsit listauksessasi myös Terry Pratchettin. Luulisi, että hänen "epäjohdonmukaisuutensa" häiritsisivät sinua kovasti. Esimerkiksi Hirmurykmentissä sodankäynti kuvataan Napoleonin ajan tyylisenä univormuineen, mutta kenelläkään ei ole tuliaseita. Vastaavia esimerkkejä Kiekkomaailmasta löytyisi vaikka kuinka paljon.

Paikalla 2 jäsentä ja 40 vierailijaa:
Jussi, Iivari