Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Dyn vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
05.04.2018 00:47 #301

Punnort: Onko Hal Duncan kokeiltu? Filosofisempaa kamaa kuin nuo mainitsemasi, mutta voisi upota, jos se puoli erityisesti kiinnostaa.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
07.04.2018 17:52 #302

punnort: Oletko lukenut Peter Wattsin Sokeanäön ? Alkuteos on ilmestynyt yli kymmenen vuotta sitten, mutta suomennos saatiin vasta myöhemmin. Kirjassa pohditaan vapaan tahdon olemassaoloa, ja se voitti Tähtivaeltaja-palkinnon. Itse en romaaniin ihastunut, vaikka se oli kelpo luettavaa. Minusta R. Scott Bakker käsitteli samoja teemoja paremmin Neuropath-kirjassaan.

Ville Lintunen
Kisälli
Ville Lintunen vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
07.04.2018 18:11 #303

punnort kirjoitti: Suositelkaa mulle uutta scifiä. En ole juurikaan lukenut viimeiseen kymmeneen vuoteen, joten olen tippunut kelkasta. Nyt olen taas alkanut lukemaan, joten mitä uutta on tullut viimeisen kymmenen vuoden aikana?

Ei ole kyse suoranaisesta scifistä, mutta oletko lukenut Thomas Pynchonia? Gravity's Rainbow (julkaistu myös suomeksi) ja Against the Day sivuavat scifiä joiltain osin (mutta myös fantasia, surrealismia, dystopiafiktiota ja vähän kaikkea maan ja taivaan väliltä). Philip K. Dickin töistä tykkäävien kannattaa mielestäni ehdottomasti tutustua, sillä Pynchonin töissä, esim. juuri Painovoiman sateenkaaressa on rutkasti samoja teemoja vainoharhaisuudesta ja salaliitoista alkaen.

Adolfina Romanov
Adolfina Romanov vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
05.06.2018 12:16 #304

Selitinkö tarpeeksi vaikeasti?

Arvostan suuresti kaikkea mahdollista apua!

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
05.06.2018 12:38 #305

Aika tavanomaisia, mutta:

Arto Paasilinna - Jäniksen vuosi
Veikko Huovinen - Lampaansyöjät

Lampaansyöjät ei kyllä sisällä kävelyä. Enemmän autolla rutkuttamista pitkin Suomea.

THE GOD CREATED SHIT.

Viimeksi muokattu: 05.06.2018 12:40 : LordStenhammar.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
05.06.2018 15:39 #306

Tutkiskelin vähän Kirjasampoa ja tämmöiset sieltä löytyi, toivottavasti niistä on jotain hyötyä:

Thoreau: Kävelemisen taito
Stevenson: Kävelyretkistä
Hessérus: Paljain jaloin

Kaksi ekaa pitäisi ainakin olla filosofisia teoksia.

Muok. Nämä löysin kirjastosta, jos haluat tsekata:

Lönnroos: Kaupunkilaisen kävelyopas, eli Ajatuksia jalkojen alla olevan pinnan tehokkaalle käytölle
Gros: Kävelyn filosofiaa
Vainonen: Askelia - kirjoituksia kävelemisestä
Sidgwick: Kävelyesseet
Koste (toim.): Kävelyn ylistys ja muita kirjoituksia kävelystä
Strayed: Villi vaellus
Evans: The art of walking - a field guide
Coverley: The art of wandering - the writer as walker
Solnit: Wanderlust - a history of walking

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Viimeksi muokattu: 05.06.2018 16:00 : Pisania.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
05.06.2018 16:30 #307

Adolfina Romanov kirjoitti: Osaako kukaan suositella hyviä kävelyteemaisia kirjoja? Tiedättekö, sellaisia kunnon kulkurin elämää, yhteiskunnan pakenemista käsitteleviä teoksia? Pako Impivaaran, voisi sanoa... kaikenlaiset käyvät, tunnetut ja tuntemattomat, kotimaiset ja ulkomaiset. Mielellään ei-yliluonnollisia. Kysyn yhtä taideprojektia varten, joten olisi kiva jos kirja(t) lähestyisi(vät) käveyä nimenomaan taiteen ja filosofian kannalta.

En ole lukenut, mutta Johanna Sinisalon Salattuja voimia kuulostaa kuvauksen perusteella sopivalta. Yliluonnollisuus ei hänellä välttämättä ole mitenkään ylitsevuotavaa ja kuvauksessa tarinat kuulostavat pohdiskelevilta.

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
05.06.2018 18:17 #308

Vähän aiheen vierestä, mutta pakko mainita Eeva-Liisa Mantereen Kävelymusiikkia pienille virtahevoille ja muita harjoituksia, ihan vaan sen vuoksi, että on niin erinomainen kirjan nimi. En tiedä onko sisältö kävelyaiheista.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Dyn vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
06.06.2018 01:27 #309

Hiistu kirjoitti: En ole lukenut, mutta Johanna Sinisalon Salattuja voimia kuulostaa kuvauksen perusteella sopivalta.

Olin tulossa suosittelemaan tätä. Toinen kiinnostava ja teemaan sopiva Sinisalolta on Linnunaivot-romaani, joka ei tosin ole sekään spefiä.

Adolfina Romanov
Adolfina Romanov vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
06.06.2018 09:25 #310

Iso kiitos, noistahan muodostuu jo hyvä lista! Tutustun vähän kunkin sisältöön tarkemmin, niin eiköhän projektini tule olemaan ihan onnistunut!

Miss Pelling
Kisälli
Miss Pelling vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.06.2018 22:05 #311

(Olen melko uusi tällä forkalla tiedoksi)

Rakastan fantasia kirjallisuutta ja melko usein luen sitä.

En ole varma oliko tämä nyt ihan urpo selitys mutta lyhyesti, jos on jotain kirjoja jotka ovat lähellä Yösirkusta ja Caravalia niin olisi kiva tietää. Jos joku osaa vinkkasta niin palvon maata jalkojesi alla! :heart:

- häntä voisi äkkiä luulla äksyksi, mutta hän on vain herkkä.

Soliseva
Mekaanikko
Soliseva vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
19.06.2018 14:35 #312

Robert Jordanin Ajan pyörä! Ei lopu heti kesken. Pidin itse niin paljon, että luin kaikki 25 ja suomentamattomat 3 päälle. Saa helposti kirjastosta, ei tarvitse jonotella.

Mixu Lauronen
Salamatkustaja
Mixu Lauronen vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
19.06.2018 14:37 #313

Selitinkö tarpeeksi vaikeasti?

Arvostan suuresti kaikkea mahdollista apua!

Kontiainen sisältää tarinoita, joissa kävellään pitkin rautakautista Suomea ja ratkotaan rikoksia.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
21.06.2018 18:18 #314

Miss Pelling kirjoitti: Suosikki teoksiani ovat mm Erin Morgensternin Yösirkus ja Stephanie Garberin Caraval (josta tulee nyt jatko-osa), ja tällainen sirkusmainen, lumoava ja taianomainen fantasia uppoaa muhun eniten, joten sellaista Caravalin ja Yösirkuksen tyyppistä fantasiaa olisi lähinnä kiva löytää. Tästä huolimatta melkein mikä tahansa fantasia silti iskee, paitsi ns tyypilliset fantasiatarinat joissa ollaan keskiaikaisessa maailmassa ja niissä toistuu samat kliseet. Pottereita sun muita olen yrittänyt lukea mutta koskaan ei ole iskenyt.

Yösirkuksen olen lukenut, Caravalia en. En Yösirkuksestakaan keksinyt aivan vastaavaa kirjaa, mutta nämä tulivat jonkin mutkan kautta mieleen, kaikissa myös romanttista teemaa. Vilkaise takakansitekstejä ja arvioita, vaikuttaisivatko sopivilta:

Sydämen mekaniikka : Ei olla sirkuksessa, mutta ihmeitä ja tivoli löytyy. Tyyliä on verrattu Tim Burtonin elokuviin (mm. Saksikäsi Edward), sellaista synkänkaunista.

Unohdettu Ombria : Tai jokin muu saman kirjailijan (Patricia A. McKillip) kirjoista. Pidän hänen kirjoitustyyliään kauniina ja "lumoava" sopii mielestäni kuvaamaan tarinoita.

Thomas Riiminiekka : Tuli tämäkin mieleen tuosta lumoavasta... Ei niinkään heti kirjan alussa, mutta myöhempi osuus.

Tyttö joka muuttui lasiksi : Sijoittuu nykyaikaan tai lähelle. Maagista realismia eli maailma ei poikkea tästä omastamme muutoin kuin että siellä tapahtuu tiettyjä ns. mahdottomia asioita. (No kirjan nimi kertoo oleellisen.) Ehkä ne tapahtumat siksi tuntuvatkin niin "taianomaisilta", koska sellaista ei "pitäisi" olla olemassa muutoin niin realistiselta tuntuvassa maailmassa. Haikea.

En ole lukenut, mutta:
Ihmeellisten asioiden museo : Ei sirkusta, mutta ehkä samankaltainen miljöö, "luonnonoikkujen" näyttely.

Näitäkään en ole lukenut, mutta tulivat mieleen taianomaisesta, käsittääkseni ihan suosittua nuortenfantasiaa:

Valinta : Caravaliin yhteistä, että tässäkin päähenkilö osallistuu kisailuun.

Karou, savun tytär

Viimeksi muokattu: 21.06.2018 18:21 : Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Miss Pelling

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
15.08.2018 19:56 #315

Haen spefin klassikoita, jotka ovat naisten kirjoittamia. Klassikkomääritelmästä on keskusteltu esim. Tulevaisuuden klassikot -ketjussa, eikä tarkoitus ole enää herätellä vastaavaa keskustelua. Useimmat suomenkieliset/suomennetut olen todennäköisesti lukenut ja Ursula K. Le Guinin tuotannon tunnen kohtalaisen laajalti, mutta englanninkielisissä teoksissa on varmasti vielä petraamisen varaa. Haen lähinnä yksittäistä kirjaa, jolla on klassikkostatus, vaikka se olisikin sarjan osa. Science fictionia, fantasiaa, kauhua... kaikki käy.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Thialfi
Thialfi vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
15.08.2018 21:22 #316

Kate Wilhelmin Where Late the Sweet Birds Sang on tunnettu postapokalyptinen romaani. Shirley Jacksonin The Haunting of Hill House on kuuluisa nimike kauhun alalla. Octavia Butlerin Kindred, aikamatkustustarina käsittelee afroamerikkalaisten orjuutta. Lisa Goldsteinin ja Mary Gentlen teokset ehkä.

Edit: Emma Bullin War for the Oaks mainitaan usein urbaanifantasian pienenä klassikkona. Pulp-ajalta on C. L. Mooren Jirel of Joiry -tarinat.

Viimeksi muokattu: 15.08.2018 21:52 : Thialfi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Freyja

spatt
Paimen
spatt vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.11.2018 02:08 #317

Katsohan vain, niinhän siinä kävi että tällä hetkellä ovat molemmat hukassa, eräs kirja jonka parissa viihdyin pitäisi löytää, mutta myös uutta luettavaa kädet halajavat.

Aloitetaan tuosta vanhasta kaunokaisesta. Luin joskus kirjan joka oli hukassa minulta vuosia, kunnes tuli kaukokatseinen ja ystävällinen Skie, kuten alapuolella olevasta keskustelusta huomaatte. Kirja joka oli hukassa löytyi tuntomerkkien perusteella, jotka olen nyt tästä viestistä poistanut, jotta kukaan ei vahingossa saa spoilereita sen juonesta. Kirja joka oli kadoksissa oli siis tämä: Connie Willisin Tuomiopäivän kirja.

Viimeksi muokattu: 18.11.2018 14:05 : spatt.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.11.2018 11:05 #318

spatt kirjoitti: Aloitetaan tuosta vanhasta kaunokaisesta. Luin joskus kirjan (tämä sisältää varmasti spoilereita, eli ellet halua tietää mitään kirjasta jonka teemana on Musta Surma, hyppää tämän kappaleen ylitse.) teos jäi mieleeni, mutta olen kadottanut sen nimen. Kirjassa minusta siirtyi päähenkilö aikakoneen tapaisella menneisyyteen tutkimaan jotain asiaa, hän päätyi vuoteen jossa Musta Surma jylläsi. Tähän kohtaan ajatukseni hieman hämärtyy, mutta muistan pitäneeni teoksesta. Mahtaisiko jollain olla valistuneita arvauksia mikä kirja tämä saattaisi olla?

Näin äkkiseltään ehdottaisin tätä kirjaa , tuntuisi ainakin sisältävän haettuja teemoja.

Always follow your doubts.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.11.2018 12:33 #319

spatt kirjoitti: Varsinaisesti uutta luettavaakin etsin. Luin jokin aika sitten Tuulen Nimen, Rothfussin teoksen siis. Olin äärimmäisen vaikuttunut. Pidän yleisesti teoksista jossa on nokkelaa sanailua, tässä sitä oli ja äärimmäisen mukaansatempaava maailma. Muutoin monesti iskee myös hieman synkempi kuvasto, moraalilla leikittelevät teokset. En ole aikoihin lukenut apokalyptistä teosta, tai steampunk henkistä kirjallisuutta, jossa olisi noita ylläolevia elementtejä. Löytyisikö tähän joitain suosituksia?

Spatt, oletko lukenut Joe Abercrombieta ? Ei sovi täysin kumpaankaan hakemistasi kategorioista, mutta tuli niiden yhdistelmästä mieleen. Hänen vanhempi sarjansa ilmestyy suomeksi aika hitaasti, mutta Särkynyt meri -trilogia tuli ulos äskettäin. Se on listattu nuortenkirjallisuudeksi, mutta sellaisen siitä tekee lähinnä nuorehkot päähenkilöt ja, öö, se että kaikkien synkkien teemojen keskellä jollakulla on joskus kivaakin.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 18.11.2018 12:34 : Rinja.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.11.2018 13:08 #320

Oletko lukenut Scott Lynchin Locke Lamoran valheet ? Tämä täyttää hyvin vaatimukset nokkelasta sanailusta, mukaansatempaavasta maailmasta ja hieman synkemmästä kuvastosta. Mutta kirja on selkeää fantasiaa, ei apokalyptista tai steampunk-henkistä kirjallisuutta. Uskalsin kuitenkin suositella, sillä vaikutuit Tuulen nimestä, josta nuo määritelmät myös puuttuvat. Locke Lamoran valheiden jatko-osia ei suomennettu, mutta kirja toimii yksittäisenä teoksena.

Viimeksi muokattu: 18.11.2018 13:09 : Jussi.

Uusin jäsen: Hilla Karjalainen