Etsi kirjaa, löydä luettavaa

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
25.11.2013 01:36 #41 : Nafisan
Vastaus käyttäjältä Nafisan aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
VMN: En tiedä aivan tarkalleen onko ehdottamani teos aivan sitä mitä haluat, mutta Gertrude Steinin Ida on jotain todella häiritsevää. Päähenkilö Ida on hyvin päästään sekaisin oleva hahmo.

Myös juuri lukemassani Kjell Westön teoksessa Kangastus 38 voisi olla jotain piirteitä mitä kaipaat. Blogaan siitä todennäköisesti huomenna.

25.11.2013 18:03 #42 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
VMN: Meikäläiselle tulee mieleen Zafónin Enkelipeli. Kerronta minä-muodossa, mutta itse tykkäsin näkökulmasta. Minulle jäi koko kirjasta hiukan hämärä kuva, sillä jos päähenkilö alkaa vaipua hulluuteen, se on hänelle itselleen epäselvää. (Mutta itse olin loppukirjasta sen verran pihalla, että en osaa kyllä tarkasti sanoa... :lol: ). En siis ole satavarma tuosta hulluuteen vaipumisesta, mutta jotain kummallista kaverin päässä ja maailmassa on kyllä meneillään. Genreltään maagista realismia, jännitystä ja kauhuakin. Tulipas sekava viesti...

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

25.11.2013 19:27 #43 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

VMN kirjoitti: Itse etsisin kirjoja, jossa päähenkilö alkaa menettää otettaan todellisuudesta ja järjestään.

Jollet ole jo lukenut, suosittelen lämpimästi Philip K. Dickin kirjaa Hämärän vartija . Siinä huumeidenkäyttö tekee pahaa pääkopalle.

• Ayna hahmo
  • Ayna
14.12.2013 22:42 #44 : Ayna
Vastaus käyttäjältä Ayna aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Nyt rupeaa lukulistani pikkuhiljaa hupenemaan, joten hakusessa olisi uusia tuttavuuksia.
Erityisesti on olen tällä hetkellä mieltynyt Robbin Hobbin (kaikki), George R.R. Martinin (Tulen ja jään laulu-sarjan) sekä äskettäin lukemani Guy Gavriel Kay:n Tiganan tunnelmaan.
Suomennettuja saa toki ehdottaa mutta myös englanninkieliset menee mainiosti, varsinkin jos se on kirjan alkuperäiskieli.

"Sinä vaikutat kamalan viisaalta, sen takia ettet koskaan sano mitään."

• Jussi hahmo
  • Jussi
14.12.2013 23:11 #45 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Patrick Rothfussin Tuulen nimi lienee turvallisin valinta.

16.12.2013 15:13 #46 : Hiippaviitta
Vastaus käyttäjältä Hiippaviitta aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Pienen alkutakkuilun eli teknisten ongelmien jälkeen laitan tänne toiveikkaasti kuvaukset parista kirjasta, jotka muistan lukeneeni joskus 1980-luvun lopulla tai ihan 1990-luvun alussa. Jospa joku tunnistaisi nämä lasten/nuorten/nuorten aikuisten romaanit:

1) Tämä on voinut ilmestyä jo viime vuosisadan alkupuolella. Päähenkilönä nuori vuohi eli kili. Kili käveli jonkun sillan yli, teki muistaakseni sopimuksen tai kävi kauppaa jonkun sepän kanssa ja sai hopeakengät, joista oli kovin ylpeä. Vai olikohan se hopeinen kello kaulaan? Tarinassa saattoi olla joku “ylpeys käy lankeemuksen edellä” -tyyppinen opetus... Muutama mustavalkoinen kuva tai ei ollenkaan kuvitusta.

2) Uudempi, kotimainen nuorten tai nuorten aikuisten kirja. Melko pienikokoinen, kannessa oli taustana oikea valokuva synkeänharmaasta havumetsästä jossa taisi olla syksyn lehtiä maassa, ja siihen päälle oli piirretty muutama hahmo. En muista kertoiko tämä varsinaisesti ihmisistä vai jostain muusta “metsän väestä”, jotka ehkä vaelsivat jonnekin... Pieni romanssi taisi olla sivujuonteena.

Tuntuuko yhtään tutulta?

• noreen hahmo
  • noreen
16.12.2013 16:25 - 16.12.2013 16:25 #47 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Ayna, jos Martinin teokset miellyttävät, saattaisi Joe Abercrombien Ensimmäinen laki - sarja olla myös sinulle mieluisa. Tad Williams in teokset muistuttavat ainakin jossain määrin Robin Hobbin romaaneja. Glen Cookin kirjat ovat kuulemma hyviä, mutten ole itse niitä lukenut. Gene Wolven Kiduttajan varjo on myös hyvä, tai ainakin tykkäsin siitä itse, ja pidän kovasti sekä Hobbista että Martinista.

Anteeksi, jos suosittelin jotain kirjaa, joka sinulla on jo kirjahyllyysi lisättynä. Yritin selailla sitä, mutta jostain syystä rising ei näytä hyllysi luetuista kirjoista enempää kuin ensimmäisen sivun. :D
Viimeksi muokattu: 16.12.2013 16:25 noreen.

• Ayna hahmo
  • Ayna
16.12.2013 19:26 #48 : Ayna
Vastaus käyttäjältä Ayna aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kiitoksia Jussi vinkistä, pistän ehdottomasti muistiin.

noreen, tulipa paljon hyviä ehdotuksia! Kaikki ovat minulle ennestään tuntemattomia (kummallista muuten tuo kirjahyllyjuttu), joten enköhän näistä saa joksikin aikaa luettavaa. Kiitoksia. :)

"Sinä vaikutat kamalan viisaalta, sen takia ettet koskaan sano mitään."

29.12.2013 00:31 #49 : millinen
Vastaus käyttäjältä millinen aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
En ole aivan varma kuuluuko tämä tänne, mutta aihe on aika lähellä kysymystäni. Eli tietäisikö kukaan hyvää kirjablogia? Olisi mukava jos blogi käsittelisi ainakin jonkin verran fantasia- tai kauhukirjallisuutta. Kiitos jo nyt jos joku osaisi antaa vinkkejä! :smile:

Kirjat, ruoka ja sänky. Siinä on minulle pyhä kolmikko.

29.12.2013 01:54 #50 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa

milli99 kirjoitti: Eli tietäisikö kukaan hyvää kirjablogia? Olisi mukava jos blogi käsittelisi ainakin jonkin verran fantasia- tai kauhukirjallisuutta.

Näitä on netti pullollaan, kokeilepa hakea Googlella jos vaikka sattumalta törmäisi heti sopivaan. Jos haet yhtä ja vain yhtä, mulle tulee ensimmäisenä mieleen Salla Brunoun lukupäiväkirja - sitä on ainakin pidetty sangen pitkään ja monipuolisesti.

29.12.2013 20:48 #51 : millinen
Vastaus käyttäjältä millinen aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Jooo siis kiitos Dyn kun tajusit mitä tarkoitin. Ongelmani oli siis siinä etten niistä jaikista kirjablogeista löytänyt vain yhtä , jota voisin lukea. :smile: Ja pidin tuosta ehdottamastasi blogista, joten ongelma ratkaistu! :lol:

Kirjat, ruoka ja sänky. Siinä on minulle pyhä kolmikko.

• Janski_ hahmo
  • Janski_
30.12.2013 12:02 #52 : Janski_
Vastaus käyttäjältä Janski_ aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Moikka! Haluaisin kysellä kirjasuostuksia. Olen menossa joululoman kunniaksi käymään kirjastossa ja kaipailisin hieman uusia tuulia kirjakassiini. Kaipailisin siis hyviä kirjoja jota kannattaa lukea. Kirja makuuni kuuluu yleisesti fantasia ja scifi, mutta olen avoin kaikille ehdotuksille... :wink: :heart:

Janskiiiiiiiih

• Rinja
30.12.2013 12:42 #53 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Hei vain, Janski, siirsin viestisi tähän oikeaan ketjuun :smile:

Hyviä kirjojahan löytyy kyllä mielettömät määrät. Oletko tutustunut vaikkapa tietokannan tilastoihin? Suosituimpien uutuuksien lista näyttäisi sisältävän kaikkea kivaa, puhumattakaan tietysti kaikkien aikojen suosituimpien listasta . Nuo ovat siis taatusti niitä kirjoja, jotka ihmisten mielestä ovat hyviä. Moni listattu kirja on sarjan osa numero x, mutta pienellä salapoliisintyöllä löytyy sarjan ensimmäinen.

Henkilökohtaiset kirjasuosituksetkin on rakennettu juuri kirjalöytöjen tekemistä varten. Lisää suosituksia tulee kun vanhoja poistaa, ja asetuksista voi määrittää haluamiaan tyylilajeja pois/mukaan. Tietenkin suositukset tarkentuvat sitä mukaa kun antaa enemmän arvosanoja. Olen löytänyt niidenkin kautta niin paljon potentiaalista luettavaa, etten varmaan ikänäni ehdi kaikkia :smile: Niin, ja aiemmin tykkäsin harrastaa sitäkin, että menin kirjahyllyjen yleissivulle , laitoin hyllyt järjestykseen vastaavuuden mukaan (kuten olen tuossa nyt tehnyt, eli jos käyttäjän antamat arvosanat mätsäävät omiini niin oikean reunan prosenttiluku on suuri) ja katselin sieltä, mistä kaikesta muut "kaltaiseni" ovat tykänneet.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Janski_

30.12.2013 12:42 - 30.12.2013 12:44 #54 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Janski_: Kävin stalkkaamassa teikäläisen kirjahyllyä jotta tiedän paremmin millaisia kirjoja haet. Sen perusteella meillä on melko samanlainen kirjamaku, tai ainkin olen lukenut aika monta arvostelemistasi kirjoista. Omia aikalailla saman genren suosikkikirjojani ovat (en pystynyt jostain syystä selaamaan kirjahyllyäsi kunnolla läpi, mutta näitä et ainakaan ekalla sivulla ollut lukenut :wink:)

- Veronica Rossi: Paljaan taivaan alla (dystopiatrilogian ensimmäinen osa)
- Ally Condie: Tarkoitettu (niin ikään dystopiatrilogian ensimmäinen osa. Ei nyt suurin suosikkini, mutta samaa kastia muun nuortenkirjallisuuden kanssa.
- Lauren Oliver: Delirium (Tästähän tulee todella dystooppinen lista... )
- Elina Rouhiainen: Kesytön (Suomalaista paranormaalia romatiikkaa.)
- Kerstin Gier: Rubiininpuna (Jotenkin ihanan suloinen ja höpsö kirja, koukuttava aikamatkaseikkailu.)
- Maggie Stiefvater: Väristys (Kaunis, ihana rakkaustarina.)
-Ja sitten, koska on pakko. Veronica Roth: Divergent (en tiedä luetko englanniksi, mutta suomennos tulossa tammikuussa. Suosikkidystopiani ja yksi suurista suosikeistani.

Tässä nyt niitä, mitä tuli ensimmäisenä mieleen. :wink:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare
Viimeksi muokattu: 30.12.2013 12:44 Kirjaneito. Syy: lähetin vahingossa kun oli vielä kesken...
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Janski_

• Pandis hahmo
  • Pandis
30.12.2013 23:07 #55 : Pandis
Vastaus käyttäjältä Pandis aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Osaakohan kukaan nimetä erästä kirjaa. Siinä on semmonen kaupunki, joka on jaoteltu väri?kaupunginosiin ja joka alueella on omat työtehtävänsä. Joka vuosi perheenpää osallistuu jonkisortin tietokilpailuun ja sen tuloksen mukaan perheen on muutettava joko huonommalle alueelle tai paremmalle. Päähenkilöt tais olla kaksoset/veljekset. Luin kirjaa joskus vuonna nakki ja kivi ala-asteella pulpettikirjana, mutta en kerenny lukea kuin n.1/3 kirjasta. Oisin tosikiitollinen jos osaisitte nimetä tän, kun ei tosiaa mitää hajua kirjan nimestä ja kirjailijasta, joten googletuskaan ei pelasta :D

30.12.2013 23:25 #56 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
^ Pandis: Olisiko ollut William Nicholsonin "Tuulen laulu"?

• Pandis hahmo
  • Pandis
31.12.2013 12:29 #57 : Pandis
Vastaus käyttäjältä Pandis aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Heheei tuohan tuo oli, kiitokset Hiistu. Seuraavaks vaan kirjastoo ettimää sitä :cool:

15.01.2014 13:17 - 15.01.2014 13:18 #58 : CthulhuBard
Vastaus käyttäjältä CthulhuBard aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Suositelkaa/vinkatkaa hyvää suomalaista kauhukirjallisuutta, novelleja jne. Eli jos tiedät hyvän kotimaisen kauhukirjan/kauhunovellin/novellikokoelman niin vinkkaa ihmeessä. Hyllystäni löytyy jo muutama Boris Hurtta, Kari Nenosen "Noitarovio", S. Albert Kivisen "Merkilliset kirjoitukset", Hurtan kokoaman "Kultainen Naamio". Lisää kaivataan.
Viimeksi muokattu: 15.01.2014 13:18 CthulhuBard.

• Iivari hahmo
  • Iivari
15.01.2014 15:26 #59 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Keskiyön mato Ikaalisissa on ainoa, jonka äkkiseltään keksin, mutta se onkin klassikko paikallaan. Aikakonekin sen arvosteli aikanaan: www.aikakone.org/arkisto/arvostelut/k91mato.htm

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: CthulhuBard

15.01.2014 17:01 #60 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Aino Kallaksen Sudenmorsian on tietysti klassikko ja paikkansa ansainnut.

Ihmissusiteemaan päästään myös viime vuonna ilmestyneessä Juri Nummelinin toimittamassa Kuun pimeä puoli -kokoelmassa. Muutama novelli on keskenään hieman samankaltainen, mutta yllättävän hyvä paketti on kasassa. Parempi kokonaisuutena kuin vampyyrinovelleja sisältävä Verenhimo, jonka jättäisin kaupan hyllyyn. Lainattavissa kuitenkin. Itselleni mieleen kyseisestä teoksesta jäivät Soikkelin Tuo meille hautavettä jos palaat, Leinosen Surma tuli jään yli ja Thorelin Uhanalaiset.

Kuriositeettina voi myös lukaista Mika Waltarin nuoruudessaan kirjoittamia kauhunovelleja. Ovat alunperin ilmestyneet salanimellä Kristian Korppi Kuolleen silmät -nimen alla, mutta huomattavasti vaivattomammin löydettävissä miehen omalla nimellä julkaistussa kokoelmassa Lukittu laatikko ja muita kertomuksia. Mielestäni ihan toimivia.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: CthulhuBard

Skie