Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
17.01.2014 18:42 #61

Kotimaista kauhua: Marko Hautala? En ole itse lukenut, mutta luetteloinut, lasketaanko se...

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
17.01.2014 18:58 #62

En ole itse koskaan lukenut, mutta Mia Vänskä on suomalainen kauhukirjailija. Häneltä on julkaistu pari kirjaa ja tänä vuonna on tulossa kolmas.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
18.01.2014 00:18 #63

Mistä tulikin mieleeni Hannele Mikaela Taivassalo . Olen itse lukenut vain Viisi veistä Andrei Kraplilla, joka oli perinteisempää, jutustelumaiseen tapaan kerrottua ei-yliluonnollista (joskin ajoin aika fantastista) kauhua. Nälkä taas löytyy tietokannastamme .

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

LongWalk
LongWalk vastasi aiheeseen: Etsin kirjaa jonka luin joskus armeijassa, scifiä, matkaamista suomalaisella ra
26.01.2014 00:41 #64

Etsin kirjaa jonka luin varusmiesaikana. 80-90 luvulta veikkaan.

Scifiä. Ei suomalaisen kirjoittama vaikkakin tarinan päähenkilö päätyy mm. suomalaisen avaruusrahtialuksen miehistöön. Hän oli aseupseeri, vastasi laivalla torpedoiden laukaisemisesta jos rosvoalus yritti kaappausta. Jossain planeetalla saivat mm. käytyä kauppaa avaruusolioiden kanssa repimällä lasten kuvakirjoista sivuja ja tarjoamalla niitä maksuksi. Kirjassa tapahtui muutakin kuin matkaamista avaruusaluksessa. Avaruusaluksen arvoasteikko perustui perheenjäsenten kutsumanimiin, vanhinta ja korkeinta naista kutsuttiin isoäidiksi tai äidiksi.

Eipä häävit vihjeet mutta kirjan lukenut varmasti tunnistaisi jo tästä. Olin yllättynyt kuinka paljon pidin kirjasta sillä Dragsvikissä ei ollut paljoa suomenkielisiä kirjoja...

Ei pimeys, vaan se mitä se kätkee sisälleen

Amppa
Amppa vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
30.01.2014 21:21 #65

Olen jo pitkään etsiskellyt kauan sitten muksuna lukemaani kirjaa. En oikein muista mikä mahtoi olla pohjimmiltaan tarinan aihealue, mutta jotain psykologista testiä tarinassa puuhattiin kovasti. Joukko nuorisoa päätyi paikkaan, jossa oli portaikkoa ylös ja alas, muttei lattiaa, kattoa eikä seiniä. Jossain päin portaikossa oli juotavaa vettä ja toisaalla taas semmoinen kone, joka antoi ruokaa. Kun kone vilkutti valoa, ihmisten oli keksittävä enenevästi monimutkaistuvia tanssikuvioita, jotta ruoka tuli. Jengi jakautui kahtia tanssijoihin ja toisiin, jotka eivät halunneet ”palvella konetta”. Lopulta testi loppui ja väki pääsi pois portaikosta. Tarina päättyi muistaakseni siihen, että koneelle tanssivat ihmiset tanssivat myös valoa vilkuttaville liikennevaloille portaikosta pois päästyään.

Muistan kirjan olleen kovinkin ahdistava – luin sen siis kovin nuorena parikymmentä vuotta sitten. Kirja lienee 70- tai 80-luvulta. Ajattelin, että uudempi lukukerta vähän avaisi fiksuuntuneelle minulle mitä tarinassa oikeasti tapahtui. Mutta tietääkö kukaan mikä kirja on kyseessä?

Kisu
Vintiö
Kisu vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
30.01.2014 21:31 #66

Hakusessa on varmaan William Sleatorin Sokkeloportaikko. Itse pidin siitä kovasti kun aikoinaan (monta kertaa) sen luin.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Xariel, Amppa

Thialfi
Thialfi vastasi aiheeseen: Etsin kirjaa jonka luin joskus armeijassa, scifiä, matkaamista suomalaisella ra
30.01.2014 23:50 #67

LongWalk kirjoitti: Scifiä. Ei suomalaisen kirjoittama vaikkakin tarinan päähenkilö päätyy mm. suomalaisen avaruusrahtialuksen miehistöön. -- Avaruusaluksen arvoasteikko perustui perheenjäsenten kutsumanimiin, vanhinta ja korkeinta naista kutsuttiin isoäidiksi tai äidiksi.

Robert A. Heinlein: Galaksin kansalainen.

LongWalk
31.01.2014 15:09 #68

Thialfi kirjoitti:

Robert A. Heinlein: Galaksin kansalainen.

Suuret kiitokset! Oikea :)

Ei pimeys, vaan se mitä se kätkee sisälleen

Veadela
Epäkuollut
Veadela vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
11.02.2014 19:44 #69

Etsisin suomalaisen kirjailijan hyvää nuortenkirjaa, jonka jaksaisi hyvällä innolla lukea alusta loppuun. Fantasia olisi plussaa, mutta kyllä muutkin käy :)

"The most important things are the hardest to say"
- Stephen King

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
11.02.2014 20:12 #70

Vea:

Ensimmäisenä tulee mieleen Annukka Salaman Käärmeenlumooja. ( linkki ). Hulvattoman hauskaa nuortenfantasiaa. Romanssikin löytyy. :lol: Itse ainakin tykkäsin paljon. Sarjan aloitus.

Elina Rouhiaisen Kesytön tulee myös mieleen. ( linkki ) Twilightiin verrattavissa, ihmisissusia, Suomi ja jne. Sarjan aloitus tämäkin. Todella koukuttava.

Lisäksi olen pitänyt myös J.S Meresmaan Mifonki-sarjasta. ( linkki ) Hiukan perinteisempää fantasiaa, ei ehkä niin nuortenkirja kuin edelliset, mutta itse pidin kovasti kahdesta ilmestyneestä osasta.

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Viimeksi muokattu: 11.02.2014 20:16 : Kirjaneito. Syy: lähetin vahingossa keskeneräisenä...

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
11.02.2014 20:16 #71

Itse rakastuin Siiri Enorannan Nokkosvallankumoukseen, rakkaustarina ja realistinen dystopia. Kaunista. :wink:

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
16.02.2014 18:00 #72

Tietääkö kukaan hyvää kirjasarjaa?

Martin, Sapkowski, Salvatore, Pratchett ja Hobb on tämän hetkisellä suomennetuilla tuotannoillaan luettu ja olisi hieno aloittaa uusi jokin räväyttävä sarja.

Olisiko teillä ehdotusta jostain mukaavansa tempaavasta sarjasta?

Race like first!
Train like second!

Emelie vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
17.02.2014 07:28 #73

^ Hmm, tuolla setillä mitä olet lukenut, voisin ajatella suosittelevani:

Joe Abercrombie: Ensimmäinen Laki -trilogia, jonka kaksi ensimmäistä osaa on suomennettu.

Tad Williams: Taru Kolmesta miekasta , josta en nyt tiedä kuinka "räväyttävä" tämä sarja on, mutta minä pidin siitä silloin kun sen aikoinani luin.

Gene Wolfe: Uuden auringon kirja , joka ei ole pelkkää fantasiaa. Kaksi ensimmäistä osaa on suomennettu, kaksi jäljellä.

Stephen King: Musta torni , jos King uppoaa ja tykkää lukea eri genrejä sekoittavaa tarinaa.

Ja jos suomennos ei ole välttämättömyys, tekisi mieleni suositella vielä
Naomi Novak: Temeraire , jota suomennettiin valitettavasti vain kaksi osaa.

Dyn vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
17.02.2014 10:39 #74

Ehkä myös Steph Swainstonin Nelimaa-trioligia tai Guy Gavriel Kayn Tigana (joka tosin ei ole sarja vaan puolitettu kirja).

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
03.03.2014 12:01 #75

Nyt etsitään vähän erilaista lukemista:

Eli haetaan käsikirjoituksia tai näytelmiä. Joku pakollinen klassikko, josta ei saa mitään selvää, on tullut lukiossa luettua, mutta haluankin nyt jotain nykyaikaisempaa. Jotain järkevää, jossa on oikea juoni eikä pelkkää aivopierusymboliikkaa. Oikeita tapahtumia. Syitä ja seurauksia eikä näytelmä joka vaatii täyden tiedon 1760-luvun Venäjän politiikasta, jotta sen voisi ymmärtää.

Amerikkalaisia käsikirjoituksia olen nähnyt ja vähän lukenutkin, mutta jos vain mahdollista, niin nyt haluaisin lukea suomeksi. Kenties jopa suomalaisilta. Näkisin vähän miten täällä päin tekstejä tehdään, tai ihan vain käännetään ne. Onko kukaan lukenut tai törmännyt mihinkään, joka ei olisi tehty ennen 1800-lukua? Genrellä ja formaatilla ei niin väliä, kunhan vain olisi ymmärrettävissä.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
03.03.2014 12:31 #76

Reko Lundán: koko tuotanto. Yksilöistä yhteiskunnalliseen yleistävää, kantaaottavaa.

Pirkko Saisio: 2000-luvun tuotanto plus vanhemmasta Maailman laidalla. Pieniä ihmiskohtaloita suuressa maailmassa, usein vähemmistön (maallejäävät, homot, tummaihoiset) näkökulmasta.

Hella Wuolijoki: Niskavuoren naiset sekä muu Niskavuori-sarja.

Toini Vuoristo: Noita Nokinenä -kuunnelmat.

Ylipäänsä kaikki muukin Radioteatterin alkuperäistuotanto.

Orvokki Aution Pesärikko-trilogian käsikirjoitusversio. Myös tv-elokuva on suositeltava.

Kristian Smedsin omat tai työryhmän käsikirjoitukset ovat myös erittäin suositeltavia.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Sparhawk
Kaartilainen
Sparhawk vastasi aiheeseen: Mitä Eddingsin jälkeen?
07.03.2014 03:50 #77

Moi

Olen juuri liittynyt tähän, toivottavasti tää tulee oikeeseen paikkaan.

Aloitin Fantsu-lukemisen, no tottakai, JRR:llä. Takana "Liftari-sarja", Maameret, Potterit ja Eddings-suomennokset, viimeisimpänä Nälkäpeli-sarja. Kaikista tykätty... Olisko kellään vinkkejä mitä vois olla helppo lähestyä Belgarionin ja Sparhawkin jälkeen?

T.
ritari Sparhawk

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
07.03.2014 04:33 #78

Hei, Sparhawk, ja tervetuloa Risingille :smile: Liitin viestisi tähän oikeaan ketjuun.

Saisiko olla mieluiten juuri Eddings-tyylistä luettavaa vai kelpaako kaikki muukin kiva? Jos haluat uppoutua johonkin maailmaan ja hahmoihin pitkäksikin aikaa, perinteinen roolipelifantsu voisi olla yksi vaihtoehto. Dragonlancen lukeminen kannattaa aloittaa Syyshämärän lohikäärmeistä , Forgotten Realmsin taas voi aloittaa omasta Salvatore-suosikistani Kotimaasta . Jos yhteen suureen henkilökaartiin keskittyvää mammuttisarjaa kaipaat, Ajan pyörässä riittää pureksittavaa. Tad Williams tuli myös mieleen; siinä olisi tarjolla herran vanhempaa tuotantoa eli Taru kolmesta miekasta tai uudempi ja kypsempi Varjojen marssi -sarja, jonka suomentaminen valitettavasti jäi kesken.

Omia suosikkejani taas ovat Robin Hobbin kirjat, jotka voi aloittaa Salamurhaajan oppipojasta . Uudempia suosikkejani on Steph Swainstonin Nelimaa-sarja, jonka aloitusosa on Kuolemattomien kaarti (muista tällä foorumilla paljon kiitellyistä uusista fantsukirjoittajista voisi mainita Joe Abercrombien, Patrick Rothfussin ja Scott Lynchin, mutta heidän sarjojensa suomentaminen ja kirjoittaminenkin on valitettavasti kesken). Sitten pitänee mainita George R.R. Martinin Valtaistuinpeli , joka on jo melkoisesti rankempaa meininkiä.

Nakataan vielä jokeriksi / sokeriksi pohjalle vaikkapa sellainen klassikko kuin Universumien tomu . Jos taas sarjoihin kyllästyy, voi kokeilla vaikkapa Neil Gaimania (esim. Unohdetut jumalat tai Pratchettin kanssa kirjoitettu kulttiklassikko Hyviä enteitä ).

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 07.03.2014 04:36 : Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sparhawk

Sparhawk
Kaartilainen
Sparhawk vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
07.03.2014 17:22 #79

Moi

Kiitos vastaksesta!

En tosiaan tiedä mikä voisi olla Eddingsin tyylistä...

Mutta ainakin Taru Kolmesta Miekasta ja Salamurhaajan oppipoika vois ottaa tarkasteluun ja selvitellä saatavuuksia.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
07.03.2014 17:48 #80

Sparhawk kirjoitti: En ole koskaan pelannut roolipelejä, joten vähän arveluttaa Dragonlance/Forgotten Realms vaikka kiinnostavilta vaikuttavatkit. Onkohan ne liian sekavia jos ei ole perehtyneisyyttä maailmaan, kirjoja näyttää olevan aika paljon :blush:

Roolipelifantasian nimike lähinnä viittaa siihen, että se sijoittuu maailmaan ja hahmoihin joista on tehty pelejä (ja usein hahmot ovat Tolkien-vaikutteisia haltioita/kääpiöitä/ihmissotureita/velhoja). Dragonlance ja Forgotten Realms ovat jo monta vuotta olleet sellaisia sarjoja, joista etenkin nuoret aloittavat fantsuharrastuksen, ja voin sanoa, etten tiedä tähänkään päivään mennessä niistä peleistä mitään ja silti kykenin verrattain hyvin lukemaan kymmeniä niistä kirjoista. Niistä ei tarvitse eikä oikein kannatakaan lukea kaikkia, mutta Dragonlancesta saa parhaat palat irti jo lukemalla Weisin ja Hickmanin kirjoittamat Kronikat (joiden aloitusosa siis mainittu Syyshämärän lohikäärmeet), Legendat (ensimmäinen osa Kaksosten aika) ja vaikka Sielujen sodat. Siellä välissä on sitten muutamia selventäviä yksittäisiä teoksia, jotka valottavat hahmojen menneisyyttä ja joidenkin tulevaisuuttakin.

Forgotten Realmsin taas voi ihan hyvin rajoittaa Salvatoren kirjoihin ja niitä voi lähteä lukemaan suomennosjärjestyksessä, ensin Musta haltia -trilogia (jonka ekan osan jo linkitin), sitten Jäätuulen laakso -trilogia jne.

Mikään ei toki estä hyppäämästä ns. roolipelifantsuvaihetta kokonaan yli :) Oman arvioni mukaan ne vain voisivat olla aika luonnollista jatkumoa Eddingsille.

Jäi muuten edellisessä viestissä mainitsematta viime vuosien yleinen supersuosikki eli Andrzej Sapkowskin Noituri-sarja (ensimmäinen osa on Viimeinen toivomus ). Niissä on vähän jännä kerrontatapa, joka on kyllä aika kaukana jo Eddingsistä mutta lähempänä sitten varmaan sitä, mitä Eddingseihin ja Tolkien-vaikutteiseen fantsuun jo kyllästyneet perinteisen fantasian ystävät etsivät.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sparhawk

LordStenhammar, Shadow, Ennike Lay, Louhikäärme, Freyja