Etsi kirjaa, löydä luettavaa

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
07.03.2014 18:53 #81

Epäilenpä, että suurin osa vaikkapa Forgotten Realms - kirjoja lukevista ei ole koskaan roolipelejä pelannut. Minä luin kyseistä sarjaa eniten joskus kasiluokalla enkä ollut edes tietoinen koko roolipelin olemassaolosta. Kyllä niistä kirjoista saa aika hyvän kuvan maailmasta, sillä ainakin Salvatore kuvailee paikkoja ja rotuja aika tarkasti. Ei niissä mitään niin monimutkaista ole etteikö mukaan pääsisi.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sparhawk

03.04.2014 13:26 #82

Ei sillä, että jättäisin viime tinkaan, mutta olisi äidinkielen viimeinen kirja-arvostelu tai vastaavaa maanantaina... Ja kirja luonnollisesti hankkimatta. Kirja on vapaavalintainen, mutta ehto on suomalainen kirjailija.

Itse hakisin inspiroivaa, fiksua, hyvin kirjoitettua ja koukuttavaa (= tai siis viikonlopussa luettavaa), josta olisi helppoa kirjoittaa. Apua? :wink:

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
03.04.2014 13:39 #83

Susi, miten olisi tämä: www.risingshadow.fi/library/book/6017-arra

Turtschaninoffilla on muutakin, mutta Arra on lyhyin ja rakenteellisesti selkeä. Lisäksi arvostelussa voi mainita, että se oli Finlandia Junior -ehdokkaana :wink: Koukuttavuudesta en osaa sanoa muuta kuin sen, että teki ainakin minuun tosi suuren vaikutuksen ja pääsi siksi Risingin kirjahyllyssä lyhyelle suosikkilistalleni.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 03.04.2014 13:43 : Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: The Big Bad Wolf

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
03.04.2014 13:54 #84

The Big Bad Wolf kirjoitti:

Nopeasti luettava = jo kertaalleen luettu. :tongue: Ei, tämä ei ollut nyt vastuullinen neuvo.. .

Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi voisi olla koukuttava, sivuja on mutta koostuu nopealukuisista lyhyistä luvuista. Siitä ainakin voisi olla helppo keksiä kirjoitettavaa tai itse ainakin koin puhuttelevaksi, monenlaista teemaa. Finlandia-voittaja.

Ei tähän hätään ehkä yhtä nopea lukea, mutta jos sudet ja ihmissudet sattumalta kiinnostavat, suosittelen myös joskus luettavaksi Kangasvuon kirjaa Sudenveri.

muoks. Ja vielä... Jos Suomen aluepolitiikka tai esim. sotakirjallisuusparodia (öh..) kiinnostaa, Heikkisen Terveiset Kutturasta voisi olla hauska. Sinähän kai jossain pohjoisessa asut? Voisi kommentoida, onko kirjan jutuissa mitään perää vai onko se vain hesalaisille kirjoitettua vitsiä hesalaisista itsestään.

Viimeksi muokattu: 03.04.2014 18:24 : Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: The Big Bad Wolf

03.04.2014 20:56 #85

^ Kiitos! Mennään sillä, mitä kirjastosta löytyy huomenna... Pari kirjaa löytyikin jo lukulistalta, lisäilin loputkin. :wink: Mielenkiintoiselle kuulostaa.

12.04.2014 20:23 #86

Miulla on nyt akuutti dystopian nälkä, mutta en jotenkin nyt ole onnistunut löytämään hetkeen mitään jännää. Mitä poikkeavampi yhteiskunta, sitä parempi, mutta jonkinlaista sosiaalista, yhteiskunnallista, psykologista tms. ulottuvuutta kaipaisin kirjaan näiden divergenttien, deliriumien ja vastaavien jäljiltä, mutta ilman ylitsepursuavaa julistamista ja osoittelua.

Thialfi
Thialfi vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
12.04.2014 21:29 #87

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
12.04.2014 22:26 #88

Cormac McCarthy - Tie

Erilainen kirja monelta osaa, juoneton, toivoton ja täydellisen armoton kirja. Ei sovi kaikille, mutta niille joille uppoaa, niin kolahtaa oikein kovaa.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

13.04.2014 00:11 #89

Tie ja monet Thialfin manitsemista on luettu, mutta listalla oli myös joitakin uusia tuttavuuksia! Eli kiitoksia, pitääpä tutustua noihin!

Viimeksi muokattu: 13.04.2014 00:12 : pihlajapuu. Syy: täsmennys

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
13.04.2014 01:01 #90

Niin, ja voisinhan suositella vielä yhtä kirjaa. (Luin sen muutama tunti sitten loppuun, mutta jotenkin en yhdistänyt tähän)

Siis Antti Tuomaisen Parantaja. Mielestäni hyvinkin keskinkertainen kirja, en oiken ymmärrä mitä järkyttävän hienoa tässä on, mutta miljöö on erinomainen. Suomi kaaoksessa, on myrskyä ja sekasortoa ja tuhoa. Tämä muuten tavallinen kaaos tuntui raikkaalta, kun se oli sijoitettu Helsinkiin: ilmastonmuutos on tullut ja pistänyt maailman sekaisin.

Ei kirjaa muuten kannatakaan lukea.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

29.04.2014 10:04 #91

Kesä lähenee uhkaavasti ja oma kirjahylly alkaa olla nii moneen kertaan luettu niin ajattelin kysyä teiltä apua?

Eli luettavaksi käy mikä tahansa fantasia ja scifi. Forgotten realms on tullu kahlattua läpi useampaan otteeseen.

Kiitos avusta jo etukäteen.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
29.04.2014 10:31 #92

Nylkky, joko kerkesit lueskella kaikki nuo, joita sinulle suositeltiin tämän ketjun edellisellä sivulla? Jos olet, niin tiedetään olla suosittelematta niitä enää, ja jos taas jokin noista ei iskenyt, niin kannattaa mainita jotta osataan vähän rajata suositteluita.

EDIT: No, jotta jotain uutta tulee sanottua, niin heitetään vaikka Philip Reeven Kävelevät koneet -sarja. Nuortensarjaksi luokiteltu, mutta aika vakavia teemoja.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 29.04.2014 10:38 : Rinja.

Lenora
Lenora vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
29.04.2014 23:01 #93

Minäkin tulen tänne etsimään uusia aarteita kirjahyllyyn. Tästä kejtusta tietämättömänä perustin jo uuden ketjunkin jossa haikailin kummitus-ja ihmissusikirjallisuuden perään. Ihmissusista nimenomaan sellaisten brutaaleiden ja "vanhanmallisten" tyyppien tarinoita joissa ei keskitytä ihmissusien kouluihastuksiin ja haaveisiin vaan siihen ihmisen pimeään puoleen ja myytteihin muodonmuutokseen kykenevistä olennoista. Ja kaikki ns. tositapahtumiin ja vanhoihin legendoihin perustuvat ovat tietysti kiehtovia. Kummitustarinoiden suhteen myös epätoivoiset ja vanhahtavat/vanhahkot/perinnehenkiset haamuilut kiinnostavat suuresti. Kiitokset jo etukäteen :)

01.05.2014 21:21 #94

Jatkoa edelliseen viestiini.

Nyt yritän tarkemmin. Yritän etsiä eräänlaista kirjasarjaa jota voisi alkaa lukea. Dragonlance, Forgotten realms ja Ajan pyörä kaltaista pitkää sarjaa.

Onko teillä myös tietoa hyvistä suomalaisista fantasia kirjailijoista. Itse en ole yhtäkään kotimaista fantasia kirjailijaa lukenut joten en osaa paremmin rajata toivettani.

Kiitos ja anteeksi.

Lenora
Lenora vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
01.05.2014 23:25 #95

Kotimaista fantasiaa on ainakin Helena Wariksen kolmiosainen sarja. Uniin piirretty polku, Sudenlapset ja Talviverinen. Itse tykkäsin, mutta saattaa vaatia ehkä totuttelua. Erityisen hienoa tässä sarjassa on se että kotimaisesta mytologiasta on ammennettu hienosti elementtejä tarinaan.

02.05.2014 00:15 #96

Wariksessa on se hyvä puoli, että voi lukea myös vain ekan kirjan, toimii sinänsä sellaisenaankin. Itse tykkäsin eniten juuri ykkösosasta, mutta kyllä ne kaksi muutakin ihan ok luettavia olivat. Makuasioita tietysti, eli ihan laadukkaita olivat kaikki, ei siinä mitään, ei vaan iskeneet ne kaksi viimeistä samalla tavalla.

Hopeakielo
Aseenkantaja
Hopeakielo vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
10.05.2014 15:58 #97

Nyt tarvittaisiin kirjaehdotuksia lähes epätoivoiselle lukutoukalle! Olen jo hyvän aikaa haeskellut mielenkiintoista kirjaa, mutta eipä kirjastoissa mitään näyttäisi olevan... Goodsreads:in sivuilta olen bongannut monia mielenkiintoisia kirjoja, mutta eihän niitä löydy edes englanniksi kirjastoista, saati suomeksi.

Haen siis mieluiten jotain historiallista romaania, joista Monte-Criston kreivi on yksi lempikirjojani. Myös kolme muskettisoturia + jatkot on luettu, mutta Dumaksen Pariisiin verihäät, ei enää kiinnostanut. Maurice Leblancin Arséne Lupin -romaaneja :heart: yli kaiken, joten sen tapainenkin kelpaa.
Jos jotain historiallista ei tule mieleen, niin jotain fantasiaa, kuten Tuulen nimi (Patrick Rothfuss) (jonka jatko-osaa odottelen!). Ei mitään, missä on örkki vastaan heppu -taisteluja (Forgotten Realms), vaan "rauhallisempaa". Hitsiläinen, kun vaikea kuvailla, mitä haluaisin :(

Yleensäkin olisi mieluista, jos kirjassa olisi jonkin verran romatiikkaa (Jane Austenin Emma ei kiinnostanut, mutta Ylpeys ja ennakkoluulo oli hyvä!). Ja nuortenkirjoja on turha ehdottaa! Haluan aikuisten kirjallisuustta eli "realistista". Ja kaikki puolifantasia, missä joku tämän maailman Maija menee peilin kautta Satumaahan, ei oikein saa kiinnostustani syttymään.

Don Quiotea (Cervantes) yritin lukea, mutta 93 sivua olen saanut luettua, eikä vieäläkään oikein kiinnosta.

Kirjahyllyssäni nyt on fantasiat joita olen lukenut, eli sieltä puuttuuvat muiden genrejen kirjallisuus, mutta kerroinkin jo niistä parhaimmat, jotka olen lukenut.

Toivottavasti,joku keksii jotain ehdottaa! vaikka kriteerini ovatkin aika kovat.

10.05.2014 17:17 #98

Tuulen varjo Zafonilta sisältää suunnilleen kaiken, mitä kirja voi sisältää. Historiallinen jossain määrin, romantiikkaakin löytyy ja fantasiaa. Sen jälkeen nuo muutkin sarjan osat, vaikka on sama aloittaako tästä Tuulen varjosta vai Enkelipelistä.

Klassikko Humiseva harju Emily Brontelta on myös suositeltavaa. Samoin Victor Hugon Kurjat, vaikken ihan vielä ole loppuun sitä saattanutkaan.

Tässäpä jotain. Toivottavasti oli apua. :wink:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hopeakielo

Hopeakielo
Aseenkantaja
Hopeakielo vastasi aiheeseen: Etsi kirjaa, löydä luettavaa
11.05.2014 17:32 #99

Kiitos ehdotuksesta! Taidanpa heti maanantaina käväistä lainaamassa Tuulen varjon :wink: Vähän kyllä pelottaa, kun kirjan tapahtumat taitavat liittyä tähän meidän maailmaamme ja siihen on sekoitettu magiaa. Mutta kirja on saanut hyvät pisteet, joten uskallan kokeilla :)

Tuulen varjon kuvauksesta tulee mieleen Clarken Jonathan Strage & herra Norrell , jota yritin lukea, mutta ehdin tylsistyä siihen, joten se jäi kesken. Toivottavasti tämä Tuulen varjo on parempi :)

Olen lukenut Humisevan harjun, mutta minun täytyy sanoa, etten oikein pitänyt siitä. Kyllä sen loppuun sai luettua, mutta jotenkin maku, mikä siitä jäi, ei ole kovin mukava. En kyllä lukisi uudestaan. Se on liian synkkä minulle.

11.05.2014 20:55 #100

Hei Hopeakielo.

Jos jotain historiallista kirjoja haet niin suosittelisin Conn Igguldenin Keisari sarjaa tai Valloittaja sarjaa. Itse olen lukenut molemmat sarjat voin sanoa että koukuttavia.

Perustuvat eri historia hamojen elämään Keisari sarja on Julius Ceasarista ja valloittaja Tsingish Khanista.

Igguldenilta tuli uusi kirja tässä vähän aika sitten joka perustuu Ruusujen Sotaan. Itse en ole kerennyt kyseistä lukea mutta ei se voi olla kuin priima edellisten tapaan.

FreakyMike, Nokka10
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson