Marraskuu - lukemisen kuukausi?

• Sini hahmo Kirjoittaja
  • Sini
    Arkkivelho
    Tasolla 45
    15.58

02.11.2013 13:27 #1 :: Sini
Facebookissa ideoitiin NaNoWriMon rinnalle sellaisen kirjan lukemiskuukausi, joka on odottanut vuoroaan jo yli viisi vuotta. Koska emme kaikki kirjoita, niin voisimme vihdoin lukea sen jonkun kirjan, joka on pitkään pitänyt, mutta johon ei ole tullut tartuttua.

Itse ajattelin ottaa haasteen vastaan ja lukea viimein Gormenghastin. Ammoisesta tv-sarjan katsomisajasta lähtien on pitänyt ja jossain vaiheessa jo ostin muistaakseni Akan alesta itselleni pokkarina sarjan omnibus-version, ajatellen että omasta hyllystä se tulee varmemmin luettua. Mutta eipä ole tullut siihen tartuttua! Joten nyt, vihdoin, kyllä!

Facebookissa perustettiin asialle ihan ryhmäkin , mutta suomeksi voidaan jutella asiasta vaikka tässä :)
Muokannut 02.11.2013 13:27 Sini

• Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 66
    96.78

02.11.2013 13:50 #2 :: Dyn
Jos ei keksi mitään 'pitkään odottanutta' kirjaa, niin Lukupiirissä on kaksi erittäin hyvää kirjaa luettavana, mukaan vain. Kumpikaan ei ole edes erityisen pitkällä, joten eiköhän keskustelijoita riitä alkupäänkin lukuihin. :wink:

• Freyja hahmo
  • Freyja
    Pilotti
    Tasolla 38
    99.78

02.11.2013 14:14 #3 :: Freyja
Olen ilmoittautunut mukaan marraskuiseen haasteeseen sekä Twitterissä että blogissani, kun en ole Facebookissa. Hyllyssäni on odottanut ainakin kuusi vuotta Ursula K. Le Guinin Always Coming Home, jonka lukemista olen lykännyt, vaikka muuten olen viime vuosina kirjailijan tuotantoa läpi käynytkin. Alkuvuodesta Always Coming Home oli joka kuukausi lukusuunnitelmissa, mutta en saanut aloitettua, vaikka haluan lukea kirjan. 525 sivua + 13 mp3:sta + 30-sivuinen liitekirjanen musiikkitiedostoista, mikä tarkoittaa 18,5 sivua päivässä + musiikit. Näillä mennään.

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
    Teknovelho
    Tasolla 46
    24.17

02.11.2013 14:46 #4 :: Nafisan
Minulla olisi lukulistallani useitakin haasteeseen sopivia teoksia, mutta marraskuu menee pääosin kirjallisuuden kandin ja gradun kirjoittamiseen. 19.11. pitäisi esitellä valmis kandi* Leena Krohnin Hotel Sapiensista ja gradun ideapaperi Emmi Itärannan Teemestarin kirjasta. Lisäksi minun on opponoitava kandi, jonka primääriaineistona on Max Brooksin Sukupolvi Z. Loppukuulle olen varannut luettavakseni lukupiirikirjan Yrjö Kokon Pessi ja Illusian. Noh, noissakin on sellaisia teoksia, jotka olen halunnut pitkään lukea.

* Teen kandin siis vapaaehtoisesti, arkeologiasta olen tehnyt kandin jo pari vuotta sitten. Tahdon harjoitella tutkimuksen tekoa isoa G:tä varten. :wink:

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki
    Tasolla 50
    35.64

02.11.2013 15:48 #5 :: Pisania
Kuulostaa hyvältä. Aikomuksenani olikin lukea vielä tämän vuoden puolella Joseph Hellerin Catch 22. Nyt kun tarkemmin mietin en kuitenkaan pysty sanomaan onko se ollut listallani viittä vuotta. Tarkemmin tuota itkettävän pitkää listaa tutkailtuani päädyin John Fowlesin Jumalten naamioihin. Mieliteko sen lukemiseen syntyi jo toistakymmentä vuotta sitten kun isäni osti sen antikasta. Aloitin silloin jopa lukemaan sitä mutta jätin kesken vakaana aikeenani joskus viedä se loppuun. Kenties aika on vihdoin tullut.

• Emelie hahmo
  • Emelie
    Verivelho
    Tasolla 57
    98.45

02.11.2013 16:28 #6 :: Emelie
Tähän pitääkin osallistua, vaikken tiedäkään, että minkä kirjan valitsisin. Yksi hyvä kandidaatti olisi Michael Swanwickin Rautalohikäärmeen tytär, joka on nököttänyt kirjahyllyssäni oikeasti jo pitkään.
Tykännyt: Nafisan

• Hiistu hahmo
  • Hiistu
    Varjovelho
    Tasolla 61
    55.45

02.11.2013 17:10 #7 :: Hiistu

Sini kirjoitti: on pitänyt ja jossain vaiheessa jo ostin muistaakseni Akan alesta itselleni pokkarina sarjan omnibus-version, ajatellen että omasta hyllystä se tulee varmemmin luettua. Mutta eipä ole tullut siihen tartuttua!

Olen huomannut, että kirjan ostaminen omaksi on tehokas tapa varmistaa, etten tule hetkeen lukeneeksi ainakaan sitä kirjaa. Aina on olevinaan kirjastosta lainassa jokin kirja, joka juuri silloin täytyy saada luetuksi, ja oman hyllyn kirjat jäävät odottamaan ja odottamaan... Mutta ei niistäkään mikään varmaan ihan viittä vuotta. Hmm.. täytyy miettiä.

muoks. Mätänevä velho olisi sopiva. Se oli minulla lainassa joskus aikoinaan (veikkauksella yli viisi vuotta sitten), mutten lukenut, ja nyt on omana. Sopinee myös marraskuufiiliksiin. Ja siinä on vähän tekstiä, joten ennätän lukea. En ilmoittaudu missään virallisemmalla häppeninkisivustolla, mutta näin meidän kesken.
Muokannut 02.11.2013 17:27 Hiistu

• Jewel hahmo
  • Jewel
    Ratsumestari
    Tasolla 28
    71.21

02.11.2013 17:49 #8 :: Jewel

Hiistu kirjoitti: Olen huomannut, että kirjan ostaminen omaksi on tehokas tapa varmistaa, etten tule hetkeen lukeneeksi ainakaan sitä kirjaa. Aina on olevinaan kirjastosta lainassa jokin kirja, joka juuri silloin täytyy saada luetuksi, ja oman hyllyn kirjat jäävät odottamaan ja odottamaan... Mutta ei niistäkään mikään varmaan ihan viittä vuotta. Hmm.. täytyy miettiä..

Juuri näin se on! Olen ihan kirjaston lainausjonon loukussa, ja samaan aikaan kaikkein himotuimmat ja odotetuimmat kirjat odottavat ikuisesti vuoroaan omana kirjahyllyssä.

Olen kuitenkin loppukuusta menossa Lontooseen serkun luo ja jouluostoksille, ja sinne aion ottaa mukaan jonkin jemmaamani ihanuuden. Vielä en tosin ole päättänyt minkä eli mitkä.

Yhteen tässä ketjussa mainituista kirjoista petyin viime kesänä, mutta lienee viisainta olla paljastamatta, mikä se on, ettei jää vieläkin lukematta ko. ihmiseltä. ;-)

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
    Teknovelho
    Tasolla 46
    24.17

02.11.2013 17:50 #9 :: Nafisan

Hiistu kirjoitti: Olen huomannut, että kirjan ostaminen omaksi on tehokas tapa varmistaa, etten tule hetkeen lukeneeksi ainakaan sitä kirjaa. Aina on olevinaan kirjastosta lainassa jokin kirja, joka juuri silloin täytyy saada luetuksi, ja oman hyllyn kirjat jäävät odottamaan ja odottamaan...

Olen huomannut saman! Kirjablogini vajaan kolmen vuoden aikana olen lukenut 68 kirjaa kirjastosta, eri paikoista saatuina/pyydettyinä arvostelukappaleina 28, omasta hyllystä vain 19 ja ystäviltä olen lainannut kolme kirjaa. Minulla oli jopa tämän vuoden tavoitteena lukea enemmän kirjoja omasta hyllystä...

03.11.2013 17:41 #10 :: Fantasyfan
Tämä kuulostaa hauskalta projektilta eteenkin kun muutenkin yrittänyt potkia itseä lukemaan noita vanhoja kirjoja pois. Vanhimmat ovat odottaneet lukemistaan jo jotain 15v. Ereineltä on ollut yksi kirja lainassa 8v ja Kaidolta sain suokissa 2001 tai 2002 Star Trek -kirjan joka on vieläkin lukematta. Ongelmana on lähinnä runsaudenpula.

Vielä yksi juttu Eoin Colferilta on suosikkina. Pratchettejakin on niin iso läjä, että en muista milloin olen ne hommannut ja missä järjestyksessä. Maguiren Noitaakin on kehuttu niin paljon (ja jatko-osakin on hommattu).

Pitää vielä miettiä mihin kirjaan olisi fiilistä tarttua...

04.11.2013 07:51 #11 :: Moonlord
Minulle tuli myös mieleen anti-NaNoWriMo jo viikko sitten, mutta ajattelin lukea määrällisesti vähän enemmän, että pääsee edes lähelle noita aikoja mitä kirjoittajat tekevät. Yli 5 vuotta lukematta olleita kirjoja minulla on satamäärin, joten sellaisia osuu kyllä näppeihin etsimättäkin. Vanhimmat ovat odottaneet lukemistaan jo varmaankin 25 vuotta, jolloin se lukemattomien kirjojen kasa pöydällä alkoi kasvaa niin korkeaksi että niitä piti alkaa tunkemaan hyllyyn.

Eli ajattelinkin ottaa tavoitteekseni lukea vaikkapa 300 sivua päivää kohti, eli 3+ tunnin urakka riippuu luenko suomalaista vain englanninkielistä joka on puolet hitaampaa. Olen pari kertaa aikaisemmin saanut luettua kuukaudessa vähintään tuon verran, eli ei pitäisi olla mikään mahdoton urakka. Pitää vaan järjestää aikaa sitä varten ja roikkua tietokoneen ääressä vähän vähemmän. Nyt äsken vasta pääsin aloittamaan, eli pitää vähän kiriä. Ensimmäisinä kirjoina mm.:

Sam Christer - Stonehengen perintö
Mario Reading - Nostradamuksen aikakirjat
Jennifer Lee Carrell - Shakespearen salaisuus
Kate Mosse - Krypta
Elainen Cunninghan - Kuninkaita ja neuvonantajia trilogia
Steve Alten - Mayojen testamentti
...

• Jussi hahmo
  • Jussi
    Arkkivelho
    Tasolla 62
    50.88

09.11.2013 23:52 #12 :: Jussi
Minä aloitin eilen Peter V. Brettin The Painted Manin lukemisen. Se on ollut listallani kirjan ilmestymisestä (elokuu 2008) lähtien. Pokkarinkin hankin jo yli neljä vuotta sitten. Eihän tämä ole mitään ketjussa mainittuihin klassikoihin verrattuna, mutta olin pitkään halunnut tutustua kehuttuun The Demon Cycle -sarjaan.

Hiistu kirjoitti: Olen huomannut, että kirjan ostaminen omaksi on tehokas tapa varmistaa, etten tule hetkeen lukeneeksi ainakaan sitä kirjaa. Aina on olevinaan kirjastosta lainassa jokin kirja, joka juuri silloin täytyy saada luetuksi, ja oman hyllyn kirjat jäävät odottamaan ja odottamaan...

Näin minullakin. Olin esimerkiksi innoissani saatuani muutama vuosi sitten Matthew Woodring Stoverin Blade of Tyshallen omaksi, mutta niin se vain jäi hyllyyn odottamaan, kun kirjastosta lainatut täytyi lukea ensin. Ja odottaa yhä... Sarjan ensimmäisen osan Heroes Die luin kirjastosta.

Sama juttu vaikka Steven Eriksonin Malaz-romaanien, George R.R. Martinin Fevre Dreamin, Jack Vancen The Demon Princes -sarjan, Glen Cookin The Black Companyn sekä Guy Gavriel Kayn ja J.V. Jonesin tuotannon kanssa. Näyttää pahasti siltä, että Lois McMaster Bujoldkin liittyy joukkoon. Seuraavana naisen Vorkosigan-sarjassa ovat lukuvuorossa Falling Free ja Barrayar, jotka molemmat omistan. Edellisen eli The Vor Gamen lukemisesta on nyt yli kaksi vuotta aikaa, ja kuten arvaatte, lainasin sen kirjastosta.

• Noora hahmo
  • Noora
    Hirviö
    Tasolla 24
    18.01

10.11.2013 00:07 #13 :: Noora
Minä aloitin taas Stephen Kingin Se kirjan lukemisen.
Olen aloittanut sen monia kertoja viimeisen 3 vuoden aikana,mutta en ole saanut sitä loppuunasti luettua. Yleensä se lukeminen on jäänyt siihen,että olen saanut 1 puolikkaan luettua ja siirtynyt 2 puolikkaaseen. Jospa sen saisi vihdoinkin luettua loppuun asti.

Anna Karenina olisi myös sopiva tähän haasteeseen ostin sen jopa omaksi,puolitoista vuotta sitten,että saisin sen luettua joskus,mutta aina sitä keksii jonkun muun kirjan jonka lukisi sen sijaan.

• Freyja hahmo
  • Freyja
    Pilotti
    Tasolla 38
    99.78

10.11.2013 00:25 #14 :: Freyja
Minä näköjään lainaan kirjastosta kirjoja, joita en saa luettua, kun on ostamiani kirjoja jonossa. Kesällä palautin kolme lainakirjaa ja nyt näyttää pahasti siltä että joudun palauttamaan kaksi kirjaa ilman, että olen ehtinyt lukea niitä, vaikka maksimi määrä uusintoja on täynnä. Tosin ostettuja kirjojakin on paljon, paljon enemmän lukemattomana.

NeNoReMo-haastekirjassa olen edennyt lähes 180 sivua. Hidasta, mutta olen yhä kutakuinkin päivävauhdissa mukana. Ehdin välissä lukea yhden lyhyemmän kirjan ja toinen keskeneräinen kirja sekin etenee hieman haastekirjaa nopeammin.

• Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki
    Tasolla 50
    66.56

10.11.2013 12:28 #15 :: Eija
Minulla puolestani on hirveä lista mitä pitäisi lainata kirjastosta, mutta ei ehdi kun pitää noita omiakin lukea. Olen pikkuhiljaa oppimassa siihen, että en jokaista eteen tulevaa genrekirjaa osta, vaikka olisi eurolla tyrkyllä. Jo hyllyssä olevissa on tekemistä ihan riittämiin. Ehkä joskus pääsen siihen kirjasto laina listallekin. Marraskuu- haasteeseen en nyt osallistunut. Pyrkimyksenäni on muutenkin kuukausittain lukea joku sellainen ikuisesti listalla ollut kirja, mutta viimeaikoina lukeminen on ollut minimaalista kaiken maailman muiden hommien takia.

16.11.2013 20:50 #16 :: Scartti
Juha Itkonen: Anna minun rakastaa enemmän on ollut lukulistalla jo vuosia, ja valitsin sen myös Koen 13 kotimaista kirjailijaa -haasteeseen. Aloitin eilen lukemaan ja huomenna saan sen luettua. Tykkään ihan mielettömästi ja taatusti tartun Itkosen muihinkin kirjoihin. Muita hyljeksittyjä kirjoja en tähän hätään ala lukeen, kun tuo K13KK-haaste on pahasti aikataulustaan myöhässä

Hiistu kirjoitti: Olen huomannut, että kirjan ostaminen omaksi on tehokas tapa varmistaa, etten tule hetkeen lukeneeksi ainakaan sitä kirjaa.

Jep :smile: Olen miettinyt, että vois alkuvuodesta repäistä ja jättää kirjasto hetkeksi rauhaan, keskittyä vain oman hyllyn teoksiin.

p.s vai oliko tarkoitus valita Scifi- tai fantasiakirjoista
Muokannut 16.11.2013 20:52 Scartti

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki
    Tasolla 50
    35.64

26.11.2013 16:26 #17 :: Pisania
Alkoi jo vähän epäilyttää ehdinkö edes aloittaa valkkaamani kirjan, eli Jumalten naamioiden, lukemista marraskuun puolella, mutta tulihan se lopultakin kirjapinon päällimmäiseksi. Sivuja tosin on viisi ja puoli sataa ja teksti on älyttömän pienikokoista, joten luku-urakka mitä todennäköisimmin venyy joulukuun puolelle ellei kirja nyt satu äitymään aivan vastustamattoman mielenkiintoiseksi.

• Freyja hahmo
  • Freyja
    Pilotti
    Tasolla 38
    99.78

26.11.2013 16:36 #18 :: Freyja
Olen saanut "suoritettua" NeNoReMo-haasteen eli Ursula K. Le Guinin Always Coming Home lisämateriaaleineen on tullut luettua ja kuunneltua. Kirja vaati enemmän keskittymistä kuin kuvittelinkaan, joten välillä en ollut varma saanko sitä loppuun ajoissa. Hyvin kuitenkin meni.

• Emelie hahmo
  • Emelie
    Verivelho
    Tasolla 57
    98.45

27.11.2013 07:22 #19 :: Emelie
En ole ehtinyt vielä aloittamaan tälle kuukaudelle valitsemaani kirjaa, vaikka kyllä sen varmaan vielä ehtisi, jos olisi aikaa. Mutta voinee olla, että jää lukematta.
Muokannut 27.11.2013 07:22 Emelie

• Hiistu hahmo
  • Hiistu
    Varjovelho
    Tasolla 61
    55.45

27.11.2013 18:33 #20 :: Hiistu
Luin Mätänevän velhon, mutta hetki täytyy antaa hautua, ennen kuin osaan arpoa edes mitään arvosanaa, saati muuta sanoa. Erikoisuuksia etsivälle kyllä kiitettävän erikoislaatuinen ja myyttien sekoittelu on minulle mieleen, joten sikäli osui. Merlinin ja Vivianen/Nimuen rakkaustarina on lisäksi puhutteleva aihe. Jollei olisi ollut haastekirjana, olisi lukeminen voinut venyä pitkäksi, koska olisin varmaan lueskellut aina pari sivua kerrallaan silloin tällöin, yrittämättäkään tajuta pahemmin mitään.

Marraskuu on jälleen ollut vuoden kiireisin kuukausi, joten sikäli ei minulla mitään parasta aikaa millekään haasteille.. Toisaalta kiireen saavuttaessa tietyn tason, eivät lisäkiireet tunnu enää missään.

Valvojat: RinjaEmelie