- Lukuhaaste: Goodreads 2023
- Lukupiiri / HourglassEyes | 21.03.2023 08:19
- Lukuhaaste: Helmet 2023
- Lukupiiri / HourglassEyes | 21.03.2023 08:11
- Lukuhaaste: Popsugar 2023
- Lukupiiri / HourglassEyes | 21.03.2023 08:02
- Mitä unta näit viime yönä?
- Satama / kyty | 19.03.2023 17:36
- Risingin kirjoituspiiri etsii uusia osallistujia
- Ilmoitukset / Kuurakukka | 19.03.2023 10:01
Marraskuu - lukemisen kuukausi?
Itse ajattelin ottaa haasteen vastaan ja lukea viimein Gormenghastin. Ammoisesta tv-sarjan katsomisajasta lähtien on pitänyt ja jossain vaiheessa jo ostin muistaakseni Akan alesta itselleni pokkarina sarjan omnibus-version, ajatellen että omasta hyllystä se tulee varmemmin luettua. Mutta eipä ole tullut siihen tartuttua! Joten nyt, vihdoin, kyllä!
Facebookissa perustettiin asialle ihan ryhmäkin , mutta suomeksi voidaan jutella asiasta vaikka tässä :)
* Teen kandin siis vapaaehtoisesti, arkeologiasta olen tehnyt kandin jo pari vuotta sitten. Tahdon harjoitella tutkimuksen tekoa isoa G:tä varten.

Sini kirjoitti: on pitänyt ja jossain vaiheessa jo ostin muistaakseni Akan alesta itselleni pokkarina sarjan omnibus-version, ajatellen että omasta hyllystä se tulee varmemmin luettua. Mutta eipä ole tullut siihen tartuttua!
Olen huomannut, että kirjan ostaminen omaksi on tehokas tapa varmistaa, etten tule hetkeen lukeneeksi ainakaan sitä kirjaa. Aina on olevinaan kirjastosta lainassa jokin kirja, joka juuri silloin täytyy saada luetuksi, ja oman hyllyn kirjat jäävät odottamaan ja odottamaan... Mutta ei niistäkään mikään varmaan ihan viittä vuotta. Hmm.. täytyy miettiä.
muoks. Mätänevä velho olisi sopiva. Se oli minulla lainassa joskus aikoinaan (veikkauksella yli viisi vuotta sitten), mutten lukenut, ja nyt on omana. Sopinee myös marraskuufiiliksiin. Ja siinä on vähän tekstiä, joten ennätän lukea. En ilmoittaudu missään virallisemmalla häppeninkisivustolla, mutta näin meidän kesken.
Hiistu kirjoitti: Olen huomannut, että kirjan ostaminen omaksi on tehokas tapa varmistaa, etten tule hetkeen lukeneeksi ainakaan sitä kirjaa. Aina on olevinaan kirjastosta lainassa jokin kirja, joka juuri silloin täytyy saada luetuksi, ja oman hyllyn kirjat jäävät odottamaan ja odottamaan... Mutta ei niistäkään mikään varmaan ihan viittä vuotta. Hmm.. täytyy miettiä..
Juuri näin se on! Olen ihan kirjaston lainausjonon loukussa, ja samaan aikaan kaikkein himotuimmat ja odotetuimmat kirjat odottavat ikuisesti vuoroaan omana kirjahyllyssä.
Olen kuitenkin loppukuusta menossa Lontooseen serkun luo ja jouluostoksille, ja sinne aion ottaa mukaan jonkin jemmaamani ihanuuden. Vielä en tosin ole päättänyt minkä eli mitkä.
Yhteen tässä ketjussa mainituista kirjoista petyin viime kesänä, mutta lienee viisainta olla paljastamatta, mikä se on, ettei jää vieläkin lukematta ko. ihmiseltä. ;-)
Hiistu kirjoitti: Olen huomannut, että kirjan ostaminen omaksi on tehokas tapa varmistaa, etten tule hetkeen lukeneeksi ainakaan sitä kirjaa. Aina on olevinaan kirjastosta lainassa jokin kirja, joka juuri silloin täytyy saada luetuksi, ja oman hyllyn kirjat jäävät odottamaan ja odottamaan...
Olen huomannut saman! Kirjablogini vajaan kolmen vuoden aikana olen lukenut 68 kirjaa kirjastosta, eri paikoista saatuina/pyydettyinä arvostelukappaleina 28, omasta hyllystä vain 19 ja ystäviltä olen lainannut kolme kirjaa. Minulla oli jopa tämän vuoden tavoitteena lukea enemmän kirjoja omasta hyllystä...
Vielä yksi juttu Eoin Colferilta on suosikkina. Pratchettejakin on niin iso läjä, että en muista milloin olen ne hommannut ja missä järjestyksessä. Maguiren Noitaakin on kehuttu niin paljon (ja jatko-osakin on hommattu).
Pitää vielä miettiä mihin kirjaan olisi fiilistä tarttua...
Eli ajattelinkin ottaa tavoitteekseni lukea vaikkapa 300 sivua päivää kohti, eli 3+ tunnin urakka riippuu luenko suomalaista vain englanninkielistä joka on puolet hitaampaa. Olen pari kertaa aikaisemmin saanut luettua kuukaudessa vähintään tuon verran, eli ei pitäisi olla mikään mahdoton urakka. Pitää vaan järjestää aikaa sitä varten ja roikkua tietokoneen ääressä vähän vähemmän. Nyt äsken vasta pääsin aloittamaan, eli pitää vähän kiriä. Ensimmäisinä kirjoina mm.:
Sam Christer - Stonehengen perintö
Mario Reading - Nostradamuksen aikakirjat
Jennifer Lee Carrell - Shakespearen salaisuus
Kate Mosse - Krypta
Elainen Cunninghan - Kuninkaita ja neuvonantajia trilogia
Steve Alten - Mayojen testamentti
...
Hiistu kirjoitti: Olen huomannut, että kirjan ostaminen omaksi on tehokas tapa varmistaa, etten tule hetkeen lukeneeksi ainakaan sitä kirjaa. Aina on olevinaan kirjastosta lainassa jokin kirja, joka juuri silloin täytyy saada luetuksi, ja oman hyllyn kirjat jäävät odottamaan ja odottamaan...
Näin minullakin. Olin esimerkiksi innoissani saatuani muutama vuosi sitten Matthew Woodring Stoverin Blade of Tyshallen omaksi, mutta niin se vain jäi hyllyyn odottamaan, kun kirjastosta lainatut täytyi lukea ensin. Ja odottaa yhä... Sarjan ensimmäisen osan Heroes Die luin kirjastosta.
Sama juttu vaikka Steven Eriksonin Malaz-romaanien, George R.R. Martinin Fevre Dreamin, Jack Vancen The Demon Princes -sarjan, Glen Cookin The Black Companyn sekä Guy Gavriel Kayn ja J.V. Jonesin tuotannon kanssa. Näyttää pahasti siltä, että Lois McMaster Bujoldkin liittyy joukkoon. Seuraavana naisen Vorkosigan-sarjassa ovat lukuvuorossa Falling Free ja Barrayar, jotka molemmat omistan. Edellisen eli The Vor Gamen lukemisesta on nyt yli kaksi vuotta aikaa, ja kuten arvaatte, lainasin sen kirjastosta.
Olen aloittanut sen monia kertoja viimeisen 3 vuoden aikana,mutta en ole saanut sitä loppuunasti luettua. Yleensä se lukeminen on jäänyt siihen,että olen saanut 1 puolikkaan luettua ja siirtynyt 2 puolikkaaseen. Jospa sen saisi vihdoinkin luettua loppuun asti.
Anna Karenina olisi myös sopiva tähän haasteeseen ostin sen jopa omaksi,puolitoista vuotta sitten,että saisin sen luettua joskus,mutta aina sitä keksii jonkun muun kirjan jonka lukisi sen sijaan.
NeNoReMo-haastekirjassa olen edennyt lähes 180 sivua. Hidasta, mutta olen yhä kutakuinkin päivävauhdissa mukana. Ehdin välissä lukea yhden lyhyemmän kirjan ja toinen keskeneräinen kirja sekin etenee hieman haastekirjaa nopeammin.
JepHiistu kirjoitti: Olen huomannut, että kirjan ostaminen omaksi on tehokas tapa varmistaa, etten tule hetkeen lukeneeksi ainakaan sitä kirjaa.

p.s vai oliko tarkoitus valita Scifi- tai fantasiakirjoista
Marraskuu on jälleen ollut vuoden kiireisin kuukausi, joten sikäli ei minulla mitään parasta aikaa millekään haasteille.. Toisaalta kiireen saavuttaessa tietyn tason, eivät lisäkiireet tunnu enää missään.