Nylkky loi aiheen: Nylkky
25.09.2014 14:17 #1

Kato se on nääs morjes!

Joo nimimerkin takan. Mitäköhän tähän sanois????

Olen 22 vuotias kilpakävelijä Urjalasta, nykyisin asun Tampereella ja opiskelen Huittisissa XD Suurta huumoria aiheuttaa urheiluseura ja tampereen murteeni. Kattokaas nääs jätkä puhuu umpi mansee ja takis lukee TURUN weikot!!!

On kyl maailman kirjat sekaisin.

Fantasiaa pääosin luen ja lempisarjani on Kiekkomaailma. En tiedä olenko kuinka suuri poikkeus risingissa nimittäin en ole lukenut yhtäkään Harry Potteria. Risingin ansiosta kirjalistani on laajentunut paljon! Scifi on tullut listalle vahvasti mukaan ja kiitos kaikille jotka täällä ovat niitä suosittelevat.

Nyt tähtääminen kilpakävelyn maailmanhuipulle on alkamassa ja fantasia/scifi kirjallisuus tulee mukaani minne menenkin. Olen jopa saanut pari muutakin innostumaan fantasiasta ja scifi kirjoista.

Kiitos ja Anteeksi!!!

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

Emelie vastasi aiheeseen: Nylkky
06.10.2014 13:14 #2

Eeeh.... Mä tiedän kuka sä olet! :cheesy: Heipä hei, ollaan saman kunnan kasvatteja, näemmä. Mä olen vain 4 vuotta vanhempi. Hauska huomata, että Urjalasta löytyy ihmisiä, jotka ymmärtävät hyvän päälle. :)

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Nylkky
18.10.2014 23:42 #3

Minulla on kysymys. Pystyykö kilpakävelyä treenatessa kuuntelemaan samalla korvanapeista musiikkia? Vai meneekö siinä tekniikka tms. sekaisin? (Tämmöistä olen joskus miettinyt. :eek:)

Niittysalvia
Kaartilainen
Niittysalvia vastasi aiheeseen: Nylkky
22.10.2014 09:04 #4

Mahtavaa! :') Tuli mieleen tosta kävelystä, että kuinka kovaa aktiiviharrastaja pääsee kävelemään ja kuinka kauan sitä oikein jaksaa tehdä? Sen verran kun olen kuullut, että pikakävely (jos lajia voi noin kutsua) on tosi rankkaa...
Niin, ja onko pikakävelykilpailuja paljonkin Suomenmaalla vuosittain? :')

24.10.2014 10:48 #5

Hiistu

Pystyy kuunteleen musiikkia :D olis noi 40 km lenkki aikas tylsiä. Tai no voihan itensä kanssa aina jutella mut sit vaan tulee mietittyä koska on hullujen huoneen auto vastas ;) Ja tekniikka voi mennä sekasin iha millo vain (kokemusta on) ei se tarvitse kuin jonkin pienen häiriö tekijän.

Niittysalvia

Kuinka kovaa aktiiviharrastaja pääsee kävelemään ja kuinka kauan sitä oikein jaksaa tehdä ja onko pikakävelykilpailuja paljonkin Suomenmaalla vuosittain?

Mitäs toho ekaan vastais. Itse en pääse viel hirvee nopeesti. Perus lenkki vauhti on jossain 4.40 min/km mutta esimerkkinä tässä voi mainita Zurichin Em kisojen 50 km kisan. Yohan Diniz voitti Euroopan mestaruuden ja koko kilpailun keskivauhti oli 4.20 min/km. Itellä ei edes 20 km kilpailu vauhti oo tota. Vielä ;) ja kisoja suomessa ei oo hirveen montaa tai riippuu näkökannasta. Hyvällä tuurilla saattaa löytää 20 kisaa

Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Nylkky
24.10.2014 11:28 #6

Kävellen pääsee yllättävän kovaa. "Älä juokse", on usein kuulemani toteamus silloin, kun kävelen toisen seurassa. Nimenomaan kävelen lantiota kitkuttaen. Hidastusta pyytävälle sähähdän: tää on kävelyä. Tiedän, että tuomarit saattaisivat olla kävelyni puhtaudesta kanssani erimielisiä ja liputtaa minut kilpailussa radalta. Tiedän myös, että en kisassa malttaisi pitää kävelyä puhtaana vaan lehahtaisin juoksuun silloin tällöin. Ja sehän ei käy.
En kuitenkaan edes osaa kunnollisesti juosta, ainakaan kovin pitkälti. Taidan edetä sataa metriä pidemmän matkan nopeammin omintakeisine kävelyineni kuin juoksuaskelin. Ja kävellen pysyn pystyssä paremmin kuin juosten.
Mieli tekisi joskus osallistua kävelykilpailuun mutta tekniikkaa pitäisi hioa: siedän ajanoton kalenterein mutta inhoan ulosliputusta.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Nylkky, Ageha

• Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Nylkky
24.10.2014 13:16 #7

Nylkky kirjoitti:

Hillitöntä kävelyvauhtia. Muistan joskus kouluaikoina kävelleeni UKK-kävelytestin ja siinä meni 2 kilometrille aikaa joku 14 minuuttia. Tekniikkalaji selvästi.

Hetken aikaa sai harrastaa juoksuakin että pääsi tuohon vauhtiin pitkillä matkoilla. Hölkkääminen muuttuu jo juoksuksi tuossa vauhdissa.

Ps. omaksi 10 km ennätysajakseni jäi 37:40 jonka juoksin 39 vuotiaana. Puolimaratonin olen juossut vain vähän Nylkyn kävelyvauhtia lujempaa. Nykyään eivät polvet enää kestä juoksua joten se harrastus on melkein jäänyt pois.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, Nylkky

25.10.2014 21:29 #8

Piru Naiseksi
Ei muuta kuin kokeilemaan kisoihin ;) Jos totta puhutaan itseni on hylätty valitettavasti liian usein. Pahimpana muistona viime vuoden Tampereen U23-vuotiaiden EM-kisoissa. Mut jokin vie aina vain enemmän lajiin. Kuten tällä hetkellä valmentajan kanssa mietitään niinkin tärkeää asiaa kuin lantion pudotusta.

Koko liikkeen liikeradan suurus on huikeat 1 cm alaspäin. Ja jos on viimeiset kävely tutkimukset pitävät paikkansa niin tuo kyseinen 1 cm nopeuttaisi kävelyä noin 15 sek per kilometri.

Moonlord

Kuulostaa hauskalta et omalla ennätyksellä häviäisin Moonlordille 4 minuuttia :D ja puolimaratooni aikaan en voi muuta sanoa kuin kumartaa. Itse en ole juossut puolimaratonia moneen vuoteen mutta kai 20 km riittää kilpailuissa ;)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu

04.02.2016 10:42 #9

Anteeksi jos häiritsen. Loin facebookkiin urheilija sivut ja jos haluutte kuulla harjoittelu ja kilpailukuulumisia niin voi tykätä.

www.facebook.com/kilpakavelijaAleksiOjala/

Kiitos ja anteeksi

Train like second!

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

Dyn vastasi aiheeseen: Nylkky
04.02.2016 11:55 #10

Tykätty! Kerro kun olet taas telkkarissa näkyvissä kisoissa, niin muistetaan katsoa. :grin:

04.02.2016 12:05 #11

Kiitos :)

Epeli_88
Epeli_88 vastasi aiheeseen: Nylkky
04.02.2016 16:43 #12

Itse oon harrastanu "juoksua" nyt reilun vuoden. Alkuviikosta tein oman enkan 9.6 kilsan matkalla keskinopeudella 10,7 km/h ja olin helvetin ylpee itestäni. Aattelin koittaa syyskuussa tampereen puolmaratonia, jos pääsis siihen maagiseen kahteen tuntiin. Kaveri kävelis musta vihellellen ohi. Siitä saa vähän osviittaa miehen vauhdista. :)

P.S lue Alastair Raynoldsin tuotanto

04.02.2016 17:37 #13

Epeli_88 katsotaan ollaanko Tampereen puolimaratonilla samalla viivalla ;) Puhetta on alunperin ollut että olisin jäniksenä siellä.

• Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Nylkky
19.03.2016 16:47 #14

Onnittelut! Hieno suoritus Slovakiassa, hurja parannus ennätykseen. Menolippu Olympialaisiin taas lunastettuna \o/

Viimeksi muokattu: 19.03.2016 16:48 : Moonlord.

06.09.2016 15:40 #15

Kun lähdin 31.heinäkuuta lentokentältä kohti Rio De Janeiroa olin aivan ihmeissäni mihin olen menossa. Tässä sitä kävellään Helsinki Vantaan lentokentällä ja vastaan tulee Ylen toimittajia samoilla lennoilla. Kaikki tuntee ja toivottaa onnea kisaan. Kylmät väreet kun pääsee juttelemaan Hannu-Pekka Hännisen kanssa lentokoneessa urheilusta.
Ensimmäisen yön pääsin viettämään olympiakylässä ja olin aivan pihalla. Myönnän että 16 tunnin matkustus painoi kropassa joten 22.00 syömään ja 22.45 olin jo peiton alla nukkumassa. Seuraavana aamuna herätys 6.55, tämä herätys pysyi loppuun asti, ja aamupalalle muun olympiajoukkueen kanssa. Tuolloin olympiakylässä oli vain uimarit, joukkueen johto, minä ja Anne-Mari. Siinä tuli höpöteltyä kaikille jotain ja toivotettua onnea kisaan. Itselläni tehtävänä oli ihmetellä ja odottaa. Sillä illalla oli lähtö lentokentän kautta Penedoon. Siinä vain sattui mutka matkaan. Tuo ”suora” reitti olympiakylästä ei ollutkaan niin suora. Kuljettaja eksyi jonnekin eikä osannut sanaakaan englantia. Mahtavaa! Muut tuona päivänä tulevat yleisurheilijat odottivat meitä lentokentällä 2 tuntia vaikka suunnitelma oli erilainen. Lentokentälle löydettiin lopulta ja muukin joukkue saatiin kasaan. Nyt suuntana kohti Penedoa. Auto matka kesti vielä 4 tuntia.

Penedossa vietettiin 2,5 viikkoa valmistautuen kauden kohokohtaan. Olympiastarttiin ja 50 km matkalle. Ensimmäinen viikko vielä reenattiin kunnolla. Tehtiin kahta reeniä päivässä ja vielä yksi pitkä ennen kisaa. Kaikki meni suunnitelmien mukaan ja mieli korkealla. Penedo on 1920 luvulla perustettu suomalaisyhdyskunta jossa Juha Väätäinen ja Lasse Viren ovat olleet leirillä. Jotenkin meille kestävyysurheilijoille tuli nostalginen tunnelma.
Neljä päivää ennen kisaa siirryimme takaisin kisakylään. Enää ei paljoa reenata, käydään Reiman kanssa vähän vain kävelemässä tai siis Reima polkee pyörällä. Kisakylää ympäri kiertää 2,5 km tie ja siinä sitten kierrettiin viimeiset päivät. Toisia kävelijöitä tulee vastaan: Toth, Talent, Diniz ja Garcia.

Sitten tuleekin juhlapäivä. Herätys 3.00 jotta kerkeää syömään aamupalan rauhassa ja siirtymään ilman kiirettä Pontaaliin. Olin edellisenä päivänä vasta kuullut, etten kisaakaan Copacabaanalla. No on ainakin helpommin lausuttava paikka sillä en kuulemma koskaan sanonut Copacabaanaa oikein haastatteluissa. Kisa paikalle bussikyyditys vei 30 minuuttia ja bussi oli todella hiljainen. Urheilijat vain istuvat hiljaa ja muutama valmentaja voi keskustella, kunnes suomen joukkue saapuu bussiin. En tiedä montako vihaista katsetta saimme kun nauroimme heikoille vitseille tai kun Vallu/Reima selosti omia kisareissujen hauskoja hetkiä. Pontaalissa ei sitten muuta kuin odotella että kello on 7.15 jolloin pääsee callinggiin.

Siinä vähän ennen tein pientä verkkaa ja Reima vain pysäyttää minut. Reima ottaa olkapäästä kiinni ja talluttaa minut Garcian viereen ja siinä hän juttelee Reimalle että muistaa katselleensa hänen Ateenan voittoaan. Vähän änkyttäen käännän Reimalle Garcian sanat ja en enää pysty pidättelemään itseäni. Ääni väristen kerron idolilleni kuinka hänen uransa on kannustanut minua eteenpäin. Garcia hymyilee ja kiittää. Ihan kylmät väreet menevät selkää pitkin. Sitten viheltääkin pilli ja on vain kasattava itsensä. Pian se alkaa oma olympia urakkani.

Callingissa vain istuen ja katsellen kun ne huiput joita vielä kaksi vuotta sitten katselin televiosta ja ajatuksissa mietin olevani tuolla joskus. Siirtyminen lähtöviivalle ja sitten se iskee. Meitä on tässä 84 maailman parasta 50 km kilpakävelijää ja yksi niistä mää… HUH HUH! Ei olisi itsekkään heti uskonut tähän jos olisin sen ääneen sanonut kolme vuotta sitten.

Startti tapahtuu ja nyt vain nauttimaan. Liikkeelle lähtiessäni oli sellainen terrieri olo. Täytyy varmaan selostaa tätä olotilaa. On hetki jolloin ei vain malta olla paikallaan ja sitten kun päästää kaiken sen irti niin sillin mennään vain 110 lasissa ja ei mitään anneta periksi. Niin mä tein!

Kisa ei mennyt lopulta niin kuin olin unelmoinut. Olisin halunnut päästä toisissa arvokisoissani maaliin. Antaa viimeisen 10 km tuskien siivittää olotilan nirvanaan ja vain päästä irti. Nyt kohdalleni tuli 27 km ja hylkäys. Siinä vaiheessa kun päätuomari tulee käännöksen jälkeen eteeni ja näyttää punaista merkkiä kohdalleni niin kaikki sumenee. Siihen hetkeen purkautui paljon. Viime vuoden arvokisa pettymyksen jälkeen päätin itselleni että Riossa sitten. Tällä kertaa tekniikkani pettää. Nojaan reitin ympäröimään aitaan ja vain olen. Sitten tulee se tyhjyys ja henkinen murtuminen. Jalat eivät kanna ja muutenkin vain haluaa pois. Sitten käsi tulee näköpiiriini. Tartun siihen ja toinen hylätty kävelijä nostaa minut ylös ja lohduttaa. Sanoo että olen vielä nuori ja arvokisoja tulee vielä. Siinä sitten pikku hiljaa kävelen kohti paikkaa josta pääsisin pois reitin varrelta. Jarkko tulee ohi ja taputtaa nopeasti selkään. Toinen murtuminen tapahtuu. Kausi jolloin tiesin olevani huippu kunnossa ja en vain saanut kesällä tehtyä työtäni ulos. Siinä kohtaa vahvinkin putoaa. Olen päässyt jo reitiltä ulos kuulen jonkun huutavan nimeäni mutta en tunnista ääntä romahdan vain tavaroideni eteen nurmikolle yksin. Kädet peittävät kasvoni ja vain kyynelet tulevat. Viimeinen kilometri hylkäyksen jälkeen on urani vaikein tähän astisista.

Joukkueen lääkäri tulee luokseni ja lohduttaa. ”Pystynkö hoitamaan median” hän kysyy, kun olen viisi minuuttia itkenyt hänen olkaansa vasten. Hengitän pari kertaa syvään ja totean ”Onpa nopeasti ohi”. Pikku hiljaa kävelen kohti median pistettä, katse viistää maata ja pähkäily on kova. Hengitän syvään muutaman kerran ja näen tutun tiedottajan kasvot. Suomen urheiluliiton tiedottaja tulee vierelleni taputtaa olkapäähän ja kysyy ”Olenko varma että haluan heti” nyökkään ja totean isolle HIFK fanille ”Ainiin Tappara on muuten mestari”. Tiedottaja hymähtää ja pyytää toimittajat paikalle.
Toimittajista selvittyäni vain seuraava tavoite on löytää äiti ja isä. Ne jotka ovat aina tukeneet, kannustanut ja potkinut eteenpäin. Kierrän paikan jossa olin kuullut heidän huutavan kisani aikana ei näy missään. No katsotaan toiselta puolelta. Kierrän käännöksen ja vain etsin vanhempiani. Sitten tulee vain jokun suomi paidan kanssa ja ottaa osaa hylkäykseen. Vastailen nätisti mitään reakoimatta henkilöstä hakien vain vanhempiani. Näen isän ja pyydän henkilöltä anteeksi. Halaan isää ja äitiäni kyyneleet vain tulevat. Hetken siinä itseäni kasatessa minut saattanut suomen joukkueen kisapappi ilmoittaa vain että en tainnut huomata että se joka minua kätteli ja otti osaa oli presidentti Sauli Niinistö. Ei sitä kaikkea voi huomata… Kisan jään tietysti katsomaan loppuun saakka. Onhan siellä Jarkko ja monet muut ystävät tekemässä sitä mitä itse niin rakastan.

Olympia reissun jälkeen katseet siirretään Ruotsi otteluun, joka on tänä vuonna Ratinassa. Melkein kotikisat! JEI!! Kävely tuntui verkatessa hyvältä ja pienet tekniikka muutokset pitäisi varmentaa tekniikka. Sitä tuli katseltua Ratinaa katsomoiden väliköstä. Ratina ääriään myöten täynnä ja tunnelma katossa. Startti perintein tuupinta. Lähden pitämään vauhtia koska haluan keskittyä omaan tekemiseeni. No toisin kävi ruotsalainen tulee väkisin ohi, kiilaa ja lyö jarrun pohjaan. No uusi ohitus ja yritän taas kasta oman kävelyni kasaan. No ei se onnistunut. Toinen DQ ja kausi päättyy erin lailla kuin ajattelin kauden päättyminen. Siinä hetken istun kisan varrella. Otan numero lapun pois ja ei voi siirtyä pois. Jarkko ja muut tarvitsevat kannustusta. Kierrän kenttää kannustaen suomalaisia kävelijöitä.
Nyt sitten voin todeta että Ruotsi-ottelu takana ja nyt on minun aika huokaista ja levätä. Kiitos kaikille Risinginshadowsissa minua kannustaneille.

Kiitos kaikesta kaudella 2016!

Train like second!

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kuurankukka, Piru Naiseksi, Moonlord, Jouni, Strato

24.02.2017 02:33 #16

Im back!

En tierä mitä tapahtu mut lukeminen loppui tykkänään olympialaisten jälkeen. Tuli vähä muuta ajateltavaa ja vähän uutta arkea.

Avaurun tänne vähän jos loukkaan jota kuta sanoillani niin olen pahoillani.

Rio meni itseltä päin honkia! Samalla mediasta saamani palaute oli isku murtuneellr jätkälle. Se kuinka paljon sain sähköpostiin/puhelimeen viestejä siittä kuinka huono olen kun itkin haastattelussa oli minulle yllätys. Se kuinka panostat vuoden tähän hetkeen ja toivot nauttivasi tekemisestä. Teet sen vaikka pettyneenä ja sitten minua haukutaan siittä että NÄYTÄN TUNTEENI! Sen ymmärrän että hylkäystäni haukuttaisiin yms. Juttelin asiasta joukkueen tiedottajalle ja halusin kertoa tästä yleisölle.

Keskustelun jälkeen minulta vaaditaan salassapito velvollisuus ja poistettava sähköpostit/viestit.

Olen olympiaurheilija ja en saa näyttää voivani huonosti. Pitää vain hymyillä ja yrittää näyttää olevansa OK vaikka tekisi hypätä pimeyteen!

Nyt alkaa oleen jotenkin selvä näistä asioista. Aikaa kului vain neljä kuukautta.

Kiitos ja anteeksi.

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Nylkky
24.02.2017 10:18 #17

Tervetuloa takaisin ja voimia :heart: . Olet saavuttanut uskomattoman paljon, kestänyt valtavasti ja vielä kasassa. Olet voittaja!
PS. En tiedä mitä pyytelet anteeksi, ei ole mitään anteeksipyydettävää.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Nylkky
24.02.2017 10:50 #18

Tervetuloa takaisin! Ymmärrän tunteesi, ja nyt vielä paremmin, kun tiedän, millainen salassapito- ja tunteidenkätkeminvelvollisuus teillä oli/on. Hyvä, että kerrot asiasta täällä. Jokainen penkkiurheilija tietää - tai ainakin hänen pitäisi tietää - että huippunsa valmistautunut urheilija on ihminen, ei robotti, ja huono vire voi osua juuri pahimpaan mahdolliseen hetkeen. Pitkä suoritus on altis häiriöille, myös niin vakaville, ettei urheilija pysty niistä kyseisen suorituksen aikana enää selviytymään.
Vähän ihmettelen sitä, ettei esimerkiksi pettymystä saa näyttää. Ymmärrän, ettei esimerkiksi rankka kiroilu tai holtiton käytös haastattelun aikana ole toivottavaa, mutta asiallinen pettymyksen ilmaiseminen mielestäni vain tuo urheilijan lähemmäksi yleisöään, inhimillistää häntä. Mutta onko teitä ohjeistettu mitenkään esimerkiksi sen varalle, että joku toimittaja unohtaa journalistietiikan ja käyttäytyy itse törkeästi? Mielestäni ei esimerkiksi ole asiallista kysyä itkevältä urheilijalta kommenttia kisan kulusta ja tapahtumiin johtaneista syistä. Ilosta itkevä ihminen pystyy yleensä ilmaisemaan sen, että ei juuri nyt voi kommentoida kisan kulkua tms., mutta pettyneelle tämäkin on ylivoimaista.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Nylkky
25.02.2017 12:27 #19

Aika karua luettavaa. Näin aikanaan tämän kyseisen haastattelun ja mielestäni siinä ei ollut mitään noloa tai hävettävää. Samantyyppisiä tilanteita on nähty televisiossa lukemattomia: pettynyt urheilija kertoo parhaansa mukaan, mikä meni pieleen ja lupaa, että ensi kerta menee sitten paremmin. Sinä et ollut poikkeus.

Samaan aikaan Antero Mertaranta käy ohjelmassaan läpi urheilijoiden voittoja ja häviöitä ja tuotantotiimi on varmasti vaatinut jokaista osallistujaa näyttämään tunteensa. Se on ilmeisesti eri asia, kuin että näyttää tunteensa heti tuoreeltaan, kun tilanne on vielä päällä.

I'm just a normal everyday pervert.

Dyn vastasi aiheeseen: Nylkky
25.02.2017 18:13 #20

Tervetuloa takaisin! Julkisuus on vaikea hallita, ja näyttää vähän siltä, että teki niin tai näin, aina tekee väärin. Jos et olisi itkenyt, olisivatkohan valittaneet liian kivikasvoiseksi? Parasta, että kuuntelet pääasiassa lähipiiriäsi ja ulkopuolelta pelkästään positiivista kannustusta, niin pärjäät kyllä. :heart:

Uusin jäsen: Hilla Karjalainen