Kahvi makuelämyksenä

Sam Karpalosuo
Sam Karpalosuo vastasi aiheeseen: Kahvi makuelämyksenä
17.11.2014 21:49 #21

Tunnustaudun kahvihifistelijäksi, mutta olen pikkuhiljaa vieroittautunut siitä koska liika kofeiini aiheuttaa minulle oireita, ja huomasin mahdottomaksi olla saamatta sitä liikaa, koska hyvää kahvia tekee mieli juoda paljon kerralla. Joten vaihdoin kulutusjuomaksi teen, ja kahvi menee harvinaisempana herkkuna - tänään esim. tuli keiteltyä nuotiolla pannukahvit ja siitä ei kahvi parane millään. Jopa vaaleapaahtoinen suomalainen kahvi maistuu järkevältä nuotiolla.

Silloin kun vielä join kahvia päivittäin, tuli keitettyä useimmin pressopannulla - joka siis on aika samankaltaista kuin oikea pannukahvi mutta nuotio ja ulkoilma tuovat kahviin kuin kahviin oman säväyksensä jota ei voi keinotekoisesti tuottaa. Mutteripannujakin löytyy ja pidän niidenkin tuottamasta kahvista valtavast - paljon enemmän kuin "oikeasta" espressosta (jota tarjoillaan muutenkin ihan liian pienissä kupeissa aina...)

Jauhan myös kahvini itse ja suosittelen samaa kaikille kahvinystäville. Kunnollisia käsikäyttöisiä myllyjä saa halvimmillaan muutamalla kympillä, eivätkä ne pavutkaan hirveästi valmiiksijauhettua kalliimmaksi tule - esim. lidlistä saa jättimäisiä säkillisiä aika hyviä tummia papuja kohtalaiseen hintaan. (olen kyllä katkera ettei heillä ole enää pienempiä pakkauksia)

Paahtamista on tullut myös kokeiltua, mutta vain uunissa. Varsinaiset paahtimet kun maksavat vielä ihan tuhottoman paljon. Täytyy odottaa jos suomeen muodostuisi enemmän markkinoita niille ja hinnat järkevöityisivät.

Saki
Saki vastasi aiheeseen: Kahvi makuelämyksenä
17.11.2014 22:20 #22

En juo kahvia kovinkaan paljon, tee on enemmän meikäläisen makuun.. Varsinkaan pannukahvi ei oikein viehätä toisin kuin espressot, latet ja muut. Ja jos sellaisia ei saa niin vähän enemmän kaakaota ja vähän vähemmän kahvia samaan kuppiin niin hyvä tulee :cool:

poistettu
Pilotti
poistettu vastasi aiheeseen: Kahvi makuelämyksenä
18.11.2014 15:10 #23

Kahvi on hyvää. Ite tykkään tummista paahdoista. Tällä hetkellä keittelen iha purukahvista, ku kahvinkone pamahti, enkä ole löytänyt vielä sopivaa uutta keitintä. Lahdessa asustellessa mulla oli tollanen kahvilatasoinen kahvikone (espresso/cappuccino), mutta aivan kammo vaiva, että saa aamulla kahvit. Mä en ainakaan jaksa aamulla, ku on silmät ristissä, käydä höyryttelee maitoa. Aamukahvi on mulla aika kaukana nauttimisesta. Se on lähinnä sen takia, että saan itteni hereille. Oonki tässä jo pari vuotta haaveillu, jos lopettais kofeiniin kokonaan. Tai että vähentäis sen käyttöä vaan tosi vaikeisiin tilanteisiin, jolloin lisäpiriste on pakollinen. Kuulemma parantaa urheilusuorituksiakin, kun ei ole kofeiinia veressä.

Lempikahvit tällä hetkellä on ruotsalainen lila tummapaahto, ja se Pauligin sininen pussi. Tietysti sit jos lähtee herkuttelee, pitää käydä iha kahvikaupassa hakee papuja.

Clone Megan Fox!

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Kahvi makuelämyksenä
18.11.2014 18:22 #24

Kahvi :heart: :heart: :heart: :heart:

Elämäni rakkaus... eiku.... Jooo...

Kahvi on maailman paras keksintö. Itse olen vahva kahvin fiilistelijä ja sitä tulee kyllä juotuakin. Kotona on 9 eri kahvia et mielen mukaan voin totaa tumma, vaalea, pannu, portugalilainen, turkkilainen vai aamukahvi (normi kuppis pyysyy lusikka pystyssä)

Ja kaikki pitää juoda mustana. Maito pilaa kahvin maun paitsi jos ollaan kahvilassa ja on mahdollista saada kermaa niin se on poikkeus.

Race like first!
Train like second!

Huoleton
Huoleton vastasi aiheeseen: Kahvi makuelämyksenä
19.11.2014 13:30 #25

Ah, kahvi :heart:
Juon päivittäin. Sentään olen päässyt työpaikkaan, jossa on yhtä kahvista ihastuneita työkavereita kuin minä olen. Aamun parhaita hetkiä onkin istua porukalla kahvia hörppimässä ja turisemassa juttuja. Kuitenkin elämäni parhaimpia kahvihetkiä ovat olleet aamu- ja päiväkahvit notskilla. Jotenkin luonnon helmassa kaikki maistuu paremmalta.

Erittäin vaalea paahto on ollut viime aikoina mieleeni, mutta tumma paahto on hyvää vaihtelua. Juon kahvin mustana, joten maulla on väliä. Toisinaan tykkään kaataa kahviini maitopohjaista likööriä. Toisaalta kahvinmakuinen likööri maistuu mahtavalta kaakaossa.

Kahvin lisäksi olen hyvin tykästynyt kaikkeen kahvin oheisjuttuun. Oma muki on erittäin tärkeä ja tällä hetkellä lempparini on tumma Taru sormusten herrasta muki, joka täyttää kaikki tärkeimmät ominaisuudet mukista: oman näköinen, suuri vetoisuus, tukeva pitää kiinni ja tumma (vihaan tuijottaa kahvin tummentumia kupissa).

Oma kahvipannuni on äitini 30-vuotta sitten ostama kuuden kupin kahvipannu. Keittää parempaa kahvia kuin yleensä monesti kehuma moccamaster. Mutteripannua olen monesti harkinnut, mutta ei ole vielä tullut hankittua.

Kahvi sopii mielestäni hyvin moneen suklaaleivokseen esim mokkapalat ovat mielestäni oudon makuisia ilman kahvia.

Viimeksi muokattu: 19.11.2014 13:32 : Huoleton.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kattinka

Cafe Corsini

Maailmanherra
Maailmanherra vastasi aiheeseen: Re:Kahvi makuelämyksenä
21.11.2014 21:43 #28

Kotona juon kahvini turkkilaisittain. Blue mountain toimii siinä hommassa yllättävän hyvin. Kahvinkeitintä en omista.

Kahviloissa otan yleensä espresson tuplana tai quatrona. Puutteellisedti koulutettuja baristoja tuntuu löytyvän monesta paikkaa sillä aika usein kahvi on ylikitkerää. Lumihommissa tuli aikanaan ryystettyä myös sumppia kermalla aika paljon. Tai kermaa sumpilla, miten sen nyt ottaa...

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

31.01.2016 16:32 #29

Löysin tuossa ihan puolivahingossa uuden jännän paahtimon Kluuvista, jonka tuotteita samassa rakennuksessa oleva ravintola Armas myy. Ainakin winter blend oli sen verran hyvää, keskipaahtoista mutta silti aromikasta eikä liian hapokasta kuten monet vaaleat kahvit. Täytyy käydä sitä hakemassa tässä joku päivä pussillinen kotiinkin.

Viime aikoina olen ostellut espressoja ja parisien-paahdettuja kahveja Stockan Herkun uudesta kahvimyymälästä. Alkuun harmitti, että Robert'sin oma piste yläkerrassa on poistunut, eikä Stockalla juuri ole Robert'sin/Pauligin kahveja paitsi valmiiksi pakattuina ja jauhettuina. Sen sijaan Stocka on nyt ottanut valikoimiinsa Mokkamestarien kahveja, joita olen nyt kokeillut, ja muutamaan olen hyvin tyytyväinen. Koska harvoja kahveja - muutamia espressoja lukuun ottamatta - myydään suoraan mutterijauhatuksella, yleensä ostan papuni irtomyynnistä ja pyydän tämän jauhatuksen myyjältä. Irtomyynnistä ostamisessa on sekin hyvä puoli, että voi huoletta ostaa pienemmän määrän, kuten vaikka vain 100-150g, kalliimpaa kahvia vaikka muutamaakin eri lajia.

Aiemmassa parin vuoden takaisessa viestissäni mainitsin mutterin käyttöni olevan vielä satunnaista, mutta nykyään se on ensisijainen kahvinkeittimeni. Pitäisi vielä ostaa isompi, useamman hengen kahviin riittävä mutteri.

Viimeksi muokattu: 31.01.2016 16:33 : Dyn.

01.02.2016 07:37 #30

Dyn kirjoitti: Löysin tuossa ihan puolivahingossa uuden jännän paahtimon Kluuvista , jonka tuotteita samassa rakennuksessa oleva ravintola Armas myy.

Kappas, täytyykin käydä tuolla. :)

Nyt kun meillä on kahvimylly, niin pitää yrittää kokeilla erilaisia kahveja ja erilaisilla jauhatuksilla. Kahvimylly helpottaa siinäkin mielessä, että pystyy itse päättämään kahvin rakenteen aika pitkälti ja sitten hiukan myös leikkimään ja kokeilemaan erilaisilla rakenteilla sitä miten maku muuttuu (jos muuttuu) samojen papujen kanssa eikä tarvitse tyytyä siihen yhteen jauhatusasteeseen.

Mutta kylläpä siinä onkin todella suuri ero juoko kahvia, joka on tehty kaupasta ostetusta jo jauhetusta poroista vai jauhaako sen itse juuri ennen kuin keittämistä. Jossain vaiheessa pitäisi kokeilla suodatetulla vedellä, että vaikuttaako se makuun. :p

Onneksi olen aina aamuisin niin kofeiinin himoinen, että kaikesta hifistelystäni huolimatta työpaikan automaattikahvi uppoaa alas enempää miettimättä.

01.02.2016 10:45 #31

Emelie kirjoitti: Mutta kylläpä siinä onkin todella suuri ero juoko kahvia, joka on tehty kaupasta ostetusta jo jauhetusta poroista vai jauhaako sen itse juuri ennen kuin keittämistä.

Mullakin on mylly, mutta olen sen verran laiska sen kanssa, että yleensä tosiaan jauhatan valmiiksi kahvini. Joskus olen hifistellut ja ostanut espressoa papuina - osa elämystä kun on se tuoksu, mikä jauhamisen jälkeen täyttää kämpän. :tongue:

01.02.2016 11:41 #32

^ :D Tuosta tulikin mieleen, että joskus tekee mieli ostaa makukahveja ihan vaan sen takia, että niissä on niin hyvä tuoksu, joka jää ilmaan leijailemaan. Harvoin se tuoksu välittyy yhtä vahvasti makuun (joka on sääli). Yksi suosikeistani on kardemummakahvi, pussin avaamisen jälkeen koko keittiö tuoksui pullalta. Tosin tässä tapauksessa se kahvi myös todellakin maistui kardemummalta. :p

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Kahvi makuelämyksenä
01.02.2016 11:44 #33

Lipittelen kahvia ehtimiseen, niin ehtimiseen, että minulla ei mitenkään olisi varaa kustantaa itselleni erikois(kalliita) kahveja, ei edes kotiin kuiva-aineksina ostettuna saati kahvilassa. Joitain kertoja olen tilannut erityistä kahvia - minulle erityinen lienee espressoa :blush: - enkä ole nauttinut annoksesta niin paljon, että vaihtaisin huokeat normisumpit pysyvästi erityiseen kahvijuomaan. Mutta Reilun kaupan kahveja pyrin ostamaan ja siis pyykkäämään omatuntoani.

Tiedä häntä, koenko kahvin makuelämyksenä, hyvää se minusta yleensä kuitenkin on.

Viimeksi muokattu: 01.02.2016 11:45 : Piru Naiseksi. Syy: virheen korjaus

01.02.2016 11:53 #34

Emelie kirjoitti: Tuosta tulikin mieleen, että joskus tekee mieli ostaa makukahveja ihan vaan sen takia, että niissä on niin hyvä tuoksu, joka jää ilmaan leijailemaan.

Tähän tarkoitukseen suosittelen Pauligin suklaakahvia, siinä on hyvin vahva mokkaisen suklaan tuoksu joka on suorastaan huumaava. Harmi, että kahvi ei maistu läheskään niin suklaiselta eikä oikeastaan edes kovin hyvältä (harmittava ostos, mutta tulipahan kokeiltua). Lähes kaikki makukahvit tuppaavat olemaan vaaleapaahtoisia, joista en kitkeryyden takia pidä topikin mukaisesti makuelämyksenä ihan hirveästi - juon kyllä, kuten jo todettua, kofeiini on loppujen lopuksi kofeiinia.

Viimeksi muokattu: 01.02.2016 11:54 : Dyn.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Kahvi makuelämyksenä
01.02.2016 12:55 #35

Sitä tulee reissuilla maistettua erinlaisia kahveja, joten sitä on tullut maistettua aikas kuraa ja todella hyvää. Tässä nyt 2 kk espanjassa asuneena olen todennut että Pauligi kahvit ovat hyviä mutta liian vaaleita makuuni. Espanjassa löysin paikallisen Hacendado valmistajan ja heidän Intenso on suorastaan loistava tumma kahvi. Tummuusaste on 5 ja vahvuus sellainen että oksat pois. Jos keitän täyden pannun (4 kuppia) laitan suomalaista 4 lusikkaa. Tätä espanjan löytöä 1 lusikan, tämä kertoo varmaan paljon monille kahvin ystäville.

Maku on siis tumman hedelmäinen. Kahviin on lisätty persikan makua. En aluksi uskonut että voisi olla hyvää mutta tumman kahvin maku ja tuo persikka sopivat todella hyvin yhteen. Persikan maku siis tulee pienenä "viiveenä" jolloin tätä kahvia ei voi nauttia kiirussaa.

Suosittelen tutustumaan Espanjassa Hacendado Intenso

Race like first!
Train like second!

01.02.2016 13:44 #36

Suomestakin saa 4-5 paahtoasteen kahveja, tosin marketeissa en ole tainnut vitosta nähdä. Jotkut "tummana" suomalaisittain myytävistä kahveista ovat oikeasti paahtoasteeltaan 3, mikä on mun makuun ainakin vielä aika vaaleaa. Isoin ero tulee siinä, että vaikka vaaleassa paahdossa itse kahvin aromit maistuisivatkin paremmin, mukana on myös paljon hapokkuutta ja jopa kitkeryyttä, mikä taas tummasta paahdosta puuttuu. Tykkään tummista pehmeistä kahveista, ja tumma paahto on vatsallekin mukavampi kun se ei niin helposti närästä. Muutenkin kahvi saa mun makuun maistua paahteiselta, mikä tosin jotkut karkottaa pois tummista paahdoista.

01.02.2016 13:49 #37

Mä olen viime aikoina ihastunut Lucaffen Pulcinella -espressoon. Siinä on extramäärä kofeiinia, ja maku on suklaaseen häivähtävä. En ole tosin löytänyt sitä muussa muodossa kuin e.s.e. -podeina. Onneksi oma Handpresso-laitteeni tekee sujuvasti kahvia myös podeista.

23.04.2016 14:11 #38

Käytiin Helsinki Coffee festivaaleilla Kaapelitehtaalla ja meidän talous kahvihifistyi taas lisää.

Käytiin kuuntelemassa luento siitä, miten voi tehdä parempaa kahvia kotioloissa. Aika monta juttuja tuleekin jo tehtyä "oikein", kuten kylmän veden käyttö ja kahvin osto papuina, joista sitten itse jauhaa poroksi juuri ennen keittämistä (meidän kahvimylly tuntui olevan samanlainen kuin mitä barista suositteli). Uusi juttu minulle oli se, että suodatinpussit kannattaa huuhdella ennen käyttöä ja että kannattaa käyttää valkoisia suodatinpusseja.

Hämmästeltiin sitä, että melkein kaikki maistamamme kahvit, espressoja lukuunottamatta, olivat maultaan aika pliisuja ja osa jopa vetisiä. On vaan niin tottunut juomaan vähän makuisampaa/vahvempaa kahvia.

Ostettiin jonkun verran erilaisia kahvejakin ja samalla hankittiin uusi vedenkeitin, liedellä lämmitettävä. Ja metallinen suodatinastia (tjs), jonka avulla voi helposti suodattaa halutessaan vain yhden kupin kahvia.

Nyt on tullut juotua kahvia tämän päivän kiintiö täyteen ja ylikin, joten uusia hankintoja ei houkuta testata ihan heti. Ehkä huomenna sitten, kun taas kahvihammasta kolottaa.

23.04.2016 14:18 #39

Olen tehnyt viime aikoina omituisen havainnon: Starbucksin espressopavut ovat aika hyviä, ja olen pari kertaa ostanut niitä kotiin. Jotenkin tuollaisesta amerikkalaisesta ketjupaikasta ei uskoisi mitään hyvää saavansa. Paikanpäällä-espressoa en siellä ole vielä kokeillut.