Uudenvuodenvietto ja -lupauksia

• Dyn hahmo Kirjoittaja
27.12.2013 00:38 #1 : Dyn
Kohta on joulusta päästy, kinkut syöty ja sitä rataa. Mun kotikotona on ollut tapana, että viimeistään uutena vuotena viimeisistä kinkkuviipaleista tehdään pitsaa. ^^

Miten juhlistat vuodenvaihdetta? Teetkö uudenvuodenlupauksia?

• Dragonil hahmo
  • Dragonil
27.12.2013 18:36 #2 : Dragonil
Vastaus käyttäjältä Dragonil aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Meidän kinkku katoaa joulun jälkeisinä päivinä, mystisesti kuin tuhka tuuleen. Saattaa johtua suursyömäriveljestäni, joka tulee aina jouluksi kotiin. (Oikeasti, se tyyppi ei tiedä sanaa kylläinen!!)

Jokainen uusi vuosi on samanlainen. Mitä pidän hyvänä juttuna, koska meillä on aina hauskaa. Samat ruoat (perunasalaatti, tortillat monilla eri täytteillä, nakit, patongit, kasvikset, dipit, sipsit) ja samat tyypit (naapurustossamme on kolme lapsiperhettä me mukaan lukien, jokaiselle on oman ikäistä seuraa). Joskus ammumme omia raketteja viereisellä luistelukentällä. Viimeksi yksi iso raketti ei lentänytkään ilmaan, vaan räjähti maassa. Tilanne tallentui uskomattoman hienoon kuvaan, tosin itse tilanne ei ollut niin hieno.

Sitten potkimme itsemme potkureilla joen rannalla olevan tennispuiston varaston luokse, kipuamme sen päälle ja katsomme kaupungin ilotulituksen. Se on yleensä aika tylsä, mutta tunnelma on hieno.

Viime vuonna naapurini/yksi parhaista ystävistäni vietti vuoden vaihteen ystäviensä kanssa, joten tämä lohis oli yksin koneella aamu neljään asti, lähinnä katsoen Pewdiepieta. Tänä vuonna vietän taas uuden vuoden kyseisen tyypin kanssa, pelaten Mariokarttia.

Hyvä uusi vuosi tulossa, sen takaa mahtava seura.

Uudenvuoden lupauksia en ole tehnyt moneen vuoteen, koska unohdan ne viimeistään herätessäni vuoden ensimmäisenä päivänä. :lol:

There is no ignorance, there is knowledge.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

28.12.2013 08:30 #3 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Olen aikaisempina vuosina viettänyt uudenvuoden Tampereella siellä asuvan kaverini kanssa, mutta tänä vuonna jään Helsinkiin sitä viettämään. Mutta varmaan aika samalla kaavalla mennään kuin aikaisempina vuosina eli hyvää ruokaa, leffan katsomista ja sitten puolen yön tienoilla katselemaan ilotulitusta. Tampereella tällainen ehdoton katselupaikka oli Hämeenpuiston toinen päätypuisto, koska sieltä näki hyvin vastarannan ilotulitukset, mutta nyt vaan pitäisi löytää hyvä paikka missä katsella niitä täällä Helsingissä....

Uudenvuoden lupauksia teen aina, mutta tuskin koskaan pidän niitä. Vuosi kuluu aina niin nopeasti, että useimmiten ei ehdi edes aloittaa lupaamiaan asioita. :P

28.12.2013 11:18 #4 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Koetan tässä kohtapuoliin haeskella tanssipaikkaa, jonne pääsisin aatoehtoona vaivatta ja vähin taloudellisin uhrauksin ja joka sen lisäksi pursuaisi miehiä, jotka tahtovat nimenomaan pyörittää raajoin ja tahdoin varustettua löysähköä raakiletta Pääsiäissaaren patsaan pienoismallista. Ihan pian tiedän, montako vaihtoehtoa löydän. Jos en karkeloita löydä tai valitse, niin tallustelen aatoehtoona ikuistassa ilotulituksia alkeellisine filmi- ja kännykkäkameroineni. Toki voin yhdistää nämä molemmat halvat huvit. :wink:
Uutta vuotta varten on aika turhauttavaa lupailla mitään, koska jos luapukset ovat toteutuakseen, ne toteutuvat joka tapauksessa, ja mahdottomia lupauksia on hankala pitää, ovatpa ne miten ´uudenvuoden lupauksia` tahansa. Saatan silti luvata harjoitella tiettyä uimahyppyä uskaliaammin ja päättäväisemmin kuin tähän saakka, ja kenties palkinnoksi poimin hypyn haltuuni ennen Rio de Janeiron olympiakisojen miesten ponnahduslautakisan karsintaa. :roll:

• Sapfo hahmo
  • Sapfo
    Epäkuollut
28.12.2013 11:46 #5 : Sapfo
Vastaus käyttäjältä Sapfo aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Lupaan etten tee udenvuodenlupauksia!

Mutta, ensi vuonna haluan käydä Turussa sukuloimassa ja säästää rahaa (jotta voin iloisena mennä tuhlaamaan tukun rahaa turhuuksiin). Ja haluan oppia tekemään uusia ruokia, joilla kestitsen kaikki haluavat (viiniä unohtamatta!).

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.

• Fere hahmo
  • Fere
    Kaartilainen
28.12.2013 12:06 #6 : Fere
Vastaus käyttäjältä Fere aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Itsellä ei ole sen isommin mitään perinteitä tullut uudenvuoden viettoon. Viimeiset 15v on ollut seurana koira (koiratkin vaihtunut) joka pelkää raketteja. Se on siis hiukan hillinnyt. Joskus paettu maaseudun rauhaan kaveriporukalla ja tirpastu kännit ja syöty hyvin (mässäilty). Toisinaan vuodenvaihde on ollut vain päivä muiden joukossa, poislukien sitä että stereot tai tv on pauhannu suhteellisen kovalla iltasella/yöllä.

Haluaisin ehkä alkaa kehittelemään perinnettä. Tyttö on nyt 2,5v ja olisi mukava saada jonkin sortin perinne aikaseksi. Vielä ei ihan täysin onneksi ymmärretä uudenvuoden päälle, että on vielä vuosi aikaa kehitellä. Raketteja tuskin koskaan hirmusesti tullaan ampumaan, mutta jotakin kuitenkin pitäisi kehittää. Siinä voisi olla uudenvuoden lupauskin, vaikka en niitä juurikaan harrasta.

• Scartti hahmo
  • Scartti
28.12.2013 12:51 #7 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Syödään hodareita tai tortilloita ja muita herkkuja. Katsotaan pari leffaa ja valvotaan myöhään(Yleensä joku klassikko ja sit hömppää. Hömppänä Pacific Rim, mut toinen vielä mysteeri. Ehdotin Tuulen viemää, mut ei saanut kannatusta :lol: ). Rahaa ei ammuta taivaalle. Ei lupauksia.

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

• Iivari hahmo
  • Iivari
28.12.2013 15:42 #8 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Me ostettiin Dynin kanssa Sotkamon Maxi-Makasiinista peräti kaksi pakettia tähtisadetikkuja uuttavuotta varten, kun olivat erikoistarjouksessa - euron paketteja sai kaksi eurolla!

Ensimmäiset kuusitoista uuttavuottani olivat sikäli helppoja, ettei ollut kuin yksi ainoa tapa viettää niitä - lapsuudenkotini naapurusto kerääntyi yhteisen järvenrantamme ympärille, jossa kaikki vuorollaan ampuivat rakettinsa ja myöhempinä vuosina avattiin skumppapullot.

Viimeiset kymmenen vuotta uudenvuodenvietto ei ole ollut itsestäänselvyys, ja joka vuosi tulee mietittyä, miten sitä tänä vuonna viettäisi. Erityisesti viettoa hankaloittaa se, että vaikka Helsingin seudun julkinen liikenne noin yleensä on erinomaista, jopa mahtavan kattavaa, jostain syystä uudenvuodenyönä ei ole mitenkään kätevää liikkua paikasta toiseen (joulusta emme puhu, se sattuisi liikaa). Siksi käytännössä pitää valita yksi paikka, jossa uuttavuotta viettää eikä asiaa auta, että jotkin paikoista ovat sen verran kissaisia (purr :heart: ) ettei niissä voi olla koko yötä.

"Kenellä on rohkeutta

• Sarantha
    Liejuvelho
28.12.2013 16:22 #9 : Sarantha
Vastaus käyttäjältä Sarantha aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Menen uudenvuodenaatoksi töihin, siihen saakka nämä pari päivää vielä lomailen. Illalla olen vain kotona, sillä yksin päivän viettänyttä koiraa ei voi jättää enää yksin. Eivätkä seuraavana aamuna kahdeksalta alkavat työtkään oikein houkuta juhlimaan. Todennäköisesti tulee sentään syötyä jotain hyvää.

Uudenvuodenlupauksena aion yrittää vähentää sähkön ja veden kulutusta.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

29.12.2013 15:37 #10 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Vuoden viimeinen päivä menee töissä, illalla on todennäköisesti luvassa oluen nauttimista seurassa tai yksin. Raketteja en ammu, kuten en ole ampunut varmaan kymmeneen vuoteen. Naapurit varmaan pistävät pystyyn kunnon pommituksen, joten korvatulpat pitänee varata, jos aion nukkua yöllä.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

• wjeera hahmo
  • wjeera
    Otus
29.12.2013 21:07 #11 : wjeera
Vastaus käyttäjältä wjeera aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
En perusta uudenvuodenlupauksista, rakettien ampumisesta tai tinan sulattamisesta. Not for me. Ajattelin kuitenkin alkaa ensi vuonna syömään vähän terveellisemmin ja liikkumaan enemmän. Uudenvuoden viettopaikasta ei ole tietoa. Ehkä päädyn Pohjanmaalle, ehkä Hauholle. Tai jään vain kotiin itsekseni.

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
29.12.2013 22:57 #12 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Minulla ei ole perheen tai kavereitten kanssa uudenvuodenperinteitä, joten vuodenvaihdetta on tullut juhlistettua milloin mitenkin. Tai no, ei yleensä kovinkaan paljon juhlistettua. Useimmiten olen hengaillut koko illan kotona. :smile:

Viime uusi vuosi Rautatientorin taksijonossa oli sen verran ikimuistoinen etten suosittele kellekään taksin ottamista ainakaan siltä tolpalla. Aamutunnit ennen ensimmäisen metron lähtöä vietin uudella yotalolla. Tästä huolimatta uusivuosi oli kiva, mm. opettelin valssia. :cheesy: Tänä vuonna olen menossa syömään ja ravintolassa varmaankin myös odotellaan vuoden vaihtumista.

Viimeksi tein lupauksen etten olisi niin usein myöhässä tapaamisista ja olen pitänyt lupauksen mielestäni aika hyvin. Nyt voisin vaikka luvata etten ota kaikesta niin kauheita paineita.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

• Ansa hahmo
  • Ansa
30.12.2013 00:05 #13 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Tämä on nyt kolmas kerta, kun uuden vuoden vietän poikaystäväni ja ropekavereiden kanssa. Yleensä ammumme raketteja yhdessä, mutta tinaan emme koske. Sitä tuli tehtyä aiemmin, kun mummolassa uutta vuotta vietettiin. Tällä kertaa perinteisen roolipelaamisen sijaan pelaamme lauta- ja korttipelejä. Mm. Mansions of Madness ja juomapeli Bang!-nimistä korttipeliä tulee ainakin pelattua.

Uuden vuoden lupauksia en yleensä tee, mutta ainakin toivon, että saan itseäni niskasta kiinni ja rupean liikkumaan enemmän. Todennäköisesti aion käydä salillakin, jos vain pystyn. Työttömänä sellaiseen touhuun pitäisi löytää se kaikista halvin vaihtoehto...

• Strato hahmo
  • Strato
30.12.2013 00:44 #14 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Itellä vähän auki suunnitelmat vielä, pari kaveria on kyselly mun menoista mutta niiden kanssa ei oo mitään sovittu vielä.

Yleensä en oo ampunu raketteja, skumpan kanssa on tullu oltua tylsästi kotona ja sit joskus puolenyöntietämillä käytyä pienellä kävelyllä bongailemassa muiden raketteja. Sen jälkeen tulee yleensä valettua tinaa.

Lupauksia en yleensä tee, mutta nyt huomasin asioiden olevan hieman retuperällä joten on vähän pakko :blush: ruokailutottumuksia pitäis hieman parannella sekä liikuntaa lisätä, nyt on mies ihan luvattoman huonossa kunnossa...

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

• Laine hahmo
  • Laine
01.01.2014 21:11 #15 : Laine
Vastaus käyttäjältä Laine aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Normaalia elämää ihan jatkan, mummolassa tuli käytyä melkeen heti herättyä ja sitten olenkin vain ollut koneella. Eilenkään en tehnyt mitään maatamullistavaa, itseasiassa menin nukkumaan jo ennen vuodenvaihdetta.

Mitään uudenvuodenlupauksia en ole koskaan keksinyt, en kuitenkaan pysty pitämään niitä. :smile:

30.12.2014 14:19 #16 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Ajankohtainen ketju. :wink:

Onko suunnitelmia vuoden vaihtumiseen tai tulevalle vuodelle? Onko ilotulitteita, perunasalaattia tai muita perinteitä? Ennustuksia tai lupauksia?

Itse en varmaankaan erityisemmin vietä uutta vuotta. Varmaan tortilloja ja jonkin leffan voisi katsoa. Ja lukea hyvää kirjaa.

Tykkäisin katsella ilotulitusta, mutta kotona ei ole harrastettu raketteja enää pariin vuoteen (koska omat koirat jne.), eikä tule todennäköisesti mentyä minnekään etäämmäs sellaisia näkemään. Perinteiseen tapaan toivon selkeää säätä, jotta lähistöllä ammuttavat raketit näkyisivät... Tiedän kyllä, että ilotulitteet rahan haaskausta ja aiheuttavat melua ja eläimet pelkäävät ja ilmakehäkin saastuu jne. Mutta kun nätin näköistä ja komea meteli. :huh:

Olen ajatellut luvata itselleni, että nukun ensi vuonna enemmän. Aamuisin. :tongue: Ollut jokusen kerran tapana laittaa herätys soimaan johonkin naurettavaan aikaan aamuyöstä, jotta olevinaan ennättäisi tehdä jotain tekemättä olevaa. Käytännössä saanut useinkaan mitään tehdyksi, koska (yllättäen..) väsyttänyt liikaa, ja sitten vain muutaman tunnin torkuttanut ja potenut kaiken turhuutta ja muuta epähyödyllistä. :roll: Joten sitä laatua ei enää, kiitos.

• Strato hahmo
  • Strato
30.12.2014 15:47 #17 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Melkein samat suunnitelmat mitä tossa kaks postausta ylempänä :lol: Kavereiden kanssa on miitti päivällä, mutta ilta menee varmaan kotona lukiessa ja katsellessa muiden ampumia raketteja, jos kelit sallivat. Tinaa saatetaan valaa taas tänä vuonna, en ihan tiedä vielä.

Lupauksia en aatellut tehdä tällä kertaa. Olin unohtanut, että tein viimevuonna, mutta näköjään puolet siitä toteutui :cool:

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

• punnort hahmo
  • punnort
30.12.2014 15:51 #18 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia

Hiistu kirjoitti: Joskus pienenä tuli valettua tinaa, mutta nykyisin ei mitään "ennustusperinnettä". Jokin olisi kyllä ihan hupaisaa... Tietääkö joku jotain hauskaa, johon ei liity ongelmajätettä?

Luin jostain joskus ekovinkin, että sokeria pystyisi käyttämään tinojen tilalta. Luulisin myös, että samoja tinoja voisi sulattaa uudestaan ja uudestaan vuodesta toiseen.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

• Dyn hahmo Kirjoittaja
30.12.2014 17:43 #19 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Kutsuja on tullut muutamiinkiin bileisiin, joissa varmaan piipahdamme. Päivällä voisi käydä syömässä ulkona jotain. Yhden bilepaikan seurueen kanssa mennään oletettavasti puolenyön kieppeillä katsomaan kaupungin ampumia raketteja. Muuten mitään ihmeempiä suunnitelmia ei ole, eikä mun uudenvuoden viettoon liity sen kummempia perinteitäkään. Kun olin lapsi, kotona tehtiin yleensä pitsaa, ja perinne istunee sen verran tiukassa että sitä saisi tänäkin uutenavuotena vanhemmilta, jos piipahtaisi. Nyt varmaan kuitenkin helpomman logistiikan merkeissä menee ihan vain kavereita tapaillessa.

Lupauksia en tee kun eivät ne kuitenkaan pidä. :sad:

30.12.2014 18:34 #20 : Celestine
Vastaus käyttäjältä Celestine aiheessa Uudenvuodenvietto ja -lupauksia
Useampana vuonna on ollut tapana, että kummitätini tulee yökylään uutenavuotena, mutta viime vuonna hän ei päässyt, eikä ole tulossa nytkään. Ilmeisesti vietetään uuttavuotta omalla porukalla, teemana on brittiläinen High Tea. (Viime vuonna oltiin amerikkalaisia =hampurilaisia, inkivääriolutta/limsaa ja Singin' in the Rain)

Raketteja ollaan ammuttu viimeksi varmaan silloin, kun olen ollut kahdeksan tai yhdeksän. Mä pelkään raketteja ihan hulluna. Ikkunan takaa niitä on kiva ihastella, mutta ulkona en tykkää yhtään olla, kun niitä ammutaan. Meillä on tähtisadetikkuja!! Kolme pakettia lyhyitä ja yksi paketti pitkiä. Pitkien tikkujen polttamista odottaa aina koko vuoden. Pitää kokeilla, ehtiiko kirjoittaa uuden vuosiluvun ilmaan tikun palamisen aikana.

Naurettiin pikkusisarusten kanssa tähtisadetikkujen paketille, jossa lukee:
-Vain ulkokäyttöön. (Pikkutikkuja ollaan monesti poltettu olohuoneessa)
-Säilytettävä lasten ulottumattomissa lukitussa paikassa. (Paketit ovat olkkarissa yhden matalahkon kaapin päällä, jonne me kaikki yletetään)
-Ei alle 18-vuotiaille. (Sisarukseni ovat polttaneet tähtisadetikkuja ensimmäisen kerran noin neljävuotiaana...)

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

Uusin jäsen: Mona