• Echramath hahmo Kirjoittaja
  • Echramath
    Baronetti

04.01.2014 17:16 #1 :: Echramath
Kielikukkasten kaatopaikalla

Kielikukkasten kaatopaikka saakoon sekin jatkaa uudessa inkarnaatiossa ( vanha säie ]. Tässä ketjussa siis ollaan samoilla jäljillä kuin vaikkapa Suomen Kuvalehden Jyviä ja akanoita -palstalla, eli mediasta löytyneitä silmään pistäneitä ilmaisuja.

Kansikuvamme on Tommi Musturin sarjakuva-albumista Toinen Toivon kirja .
Muokannut 20.04.2015 16:53 Hiistu

04.01.2014 22:09 #2 :: Dyn
Kielikukkasten kaatopaikalla
Rajan takana Karjalassa kannetaan huolta asiakkaiden alkoholijuomisesta - uudissana vai vanhussana vai ihana väännös?

05.01.2014 15:33 #3 :: Metusalem
Kielikukkasten kaatopaikalla
Tykkään tuon tyyppisistä sanoista. On olemassa kieliä, etenkin Pohjois-Amerikan monilla alkuperäiskansoilla, joissa on ihan oikeastikin mahdollista liittää verbiin jos jonkinlaista informaatiota: subjekti, objekti (kuten tässä alkoholijuomisessa), instrumentti, vastaanottaja jne. Käteväähän sellainen olisi ja tiivistäisi ja iskevöittäisi ilmaisua. Olen kuullut esimerkin sellaisesta rakenteesta, jossa merkitys "Hän leikkasi veitsellä heidän kaulansa poikki" ilmaistaan suunnilleen rakenteella "kaula-veitsi-leikkasi-hän-heidät", jossa on siis vain yksi sana.

Tulipa mieleen Simpsons-jakso, jossa Homer riemuitsi suunnilleen "Wohoo! I manhugged!" (Tekstityksessä luki "Halasin miestä kuin mies".) Muitakin esimerkkejä varmasti olisi, muttei tule nyt mieleen. Englanti on niin palikkakieli, että ehkäpä se lähtee seuraavaksi kehittymään tuollaiseen suuntaan.
Muokannut 05.01.2014 15:37 Metusalem