• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 8 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 82 päivää sitten

Talvi ja siitä "selviytyminen"

27.02.2014 11:44 #21 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Talvi ja siitä "selviytyminen"
Helmikuu ahmi tammikuun ja pian on helmikuun vuoro päätyä maaliskuun kitaan.
Maaliskuu on ensimmäinen kevätkuukausi! Valoisuus lisääntyy, ilma on jo autereista.
Kevät tulee! Olemme taas selviytyneet yhdestä talvesta. Perummeko seuraavan maailmankaikkeudenlaajuisin yhteisvoimin?

27.02.2014 12:37 #22 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Talvi ja siitä "selviytyminen"
Kevät on saapunut pohjoiseen! Talvi pitää pintansa, tappelee vastaan. Kevät sulattaa lumen ja talvi jäädyttää loskasta luistinradan.

En innolla odota kevättä. Voisivat vuorokaudet puolta pidempiä... Ihan liikaa tekemistä ennen kesälomaa! Yhteishaku tehty, mutta linjojen pääsykokeet ja vielä pitäisi numeroita korottaa...

Eikä mitään, olisi jo kesä. :cheesy: Ennemmin loska kuin peilijää.

27.02.2014 15:51 #23 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Talvi ja siitä "selviytyminen"
Joo, kohta on talvi ohi. :smile: Hetkeksi jo luovuin pitkiksistäkin, mutta kun ei ihan pelkillä farkuilla sittenkään tarjennut, piti ottaa takaisin käyttöön... pah.

• Kuunliekki
  • Kuunliekki hahmo
  • Poissa
  • Puolet minusta liekkeihin tuijottaa,ne värini toistavat tanssissaan.Puolet rakastaa mustaa veden pintaaja mitä se syvyyteen piilottaa.
27.02.2014 16:31 #24 : Kuunliekki
Vastaus käyttäjältä Kuunliekki aiheessa Talvi ja siitä "selviytyminen"
Kyllä ainakin täällä veteläsuomessa on talvi ollut historiaa jo jonkin aikaa. :( On se välillä vähän yrittänyt, mutta aina on kevät vienyt voiton ja tehnyt lumesta vettä joka kastelee varpaani. Minun kohdalla kyse on pikemminkin talven puutteesta selviytymisestä. Se kun oli tällä kertaa surkuteltavan lyhyt ja vähäluminen. Alkoi tammikuussa ja loppui helmikuussa ja lunta oli parhaimmillaankin kymmenen senttä. :( Niin, minä rakastan talvea ja minulle talvi tarkoittaa lunta ja pakkasta. Jos on vettä ja plus-asteita se on joko syksy tai kevät. Perusteluna käytän termisiä vuodenaikoja ja sitä, että kuinka moni sanoo maaliskuun ensimmäisenä päivänä, että on kevät jos on 20 astetta pakkasta ja sataa lunta? No, osa taitaa sanoa koska on mukavas ja aurinko paistaa (ihan kuin se paistaisikin lumisateen läpi), mutta aika moni ei taida.

No hyvä on, ei ne yli 20 asteen pakkasetkaan kivoja ole. Parastahan olisi jos olisi n. -5 astetta ja lunta. Sitä lunta saa olla mieluummin vähän enemmänkin. Ennen kuin kukaan ehtii sanoa mitään voin vielä lisätä, että minullakin on matala verenpaine ja äärettömän huono ääreisverenkierto. Olen herkästi palelevaa sorttia kaikin puolin. Nytkin harkitsen hakevani villasukat jalkaan. Mutta kylmyys on pukeutumiskysymys hyvin pitkälle. Tarpeeksi vaatetta ja tarpeeksi lämpimiä vaatteita niin kyllä se siitä. :) Sitä paitsi talvi on loistava tekosyy käyttää pörrösukkia, korpinkynsikaulaliinaa ja muita kivoja lämpimiä vaatteita. Samoin sohvan nurkkaan viltin ja höyryävän kaakaokupin kanssa hautautumiselle eikä kesällä ole niin kiva polttaa kynttilöitäkään, kun on niin valoissaa. Puhumattakaan siitä, että valoisassa on vaikea nukkua. Pidä siinä sitten unirytmi kasassa kun joskus kahkden aikaan yöllä on sen verran pimeää että voi harkita nukahtamista.

Tästä palopuheesta huolimatta pidän kyllä kesästä ja sen lämmöstäkin. Se oli vain puolustuspuhe rakkaalle talvelleni. Kevään ja syksyn voisin kyllä skipata hyvillä mielin.

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

27.02.2014 16:32 #25 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Talvi ja siitä "selviytyminen"

Nyt on kyllä ollut ihan minun makuuni sopiva sää täällä Turussa, ei sen puoleen. Missään ei näy lunta - eikä siis loskaa eikä jäätikkäitäkään - ja on mukavan lämmin. Kesällä on sitten liian kuuma, joten nautitaan tästä.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

• Elthadora
  • Elthadora hahmo
  • Poissa
  • Miten se nyt menikään... "Hiljainen, usein yksinäinen, pieni olento. Ei ikinä opi tietämään, mitä todella tahtoo, koska pitää melkein kaikesta, eikä halua menettää mitään." -Elthadora '06
27.02.2014 18:40 #26 : Elthadora
Vastaus käyttäjältä Elthadora aiheessa Talvi ja siitä "selviytyminen"
Tämä aihe on miulle ihan käsittämätön. Miten niin talvesta selviytyminen? Miten selviätte ilman talvea? Minulle ainakin tulee paha mieli, kun ei ole kunnolla lunta. Tänä talvena ei ollut oikeita pakkasiakaan kuin pari viikkoa ja lunta parhaimmillaan joku 30 cm... Olisi saanut olla vaikka kaksi metriä, jos minulta kysytään. Ei se haittaa, jos pitää varata vähän lisää aika koulu- ja työmatkoihin tai tarpoa syvässä lumihangessa. Pidän kiireettömyydestä, ja kylmästäkin pääsee eroon, kunhan laittaa lisää vaatetta päälle. Kuumasta taas ei tule viileämpää, vaikka olisi alasti. Palelen mieluummin kuin tukahdun.

Talvi on hiljainen ja kaunis. Ulkona on pimeää ja vallitsee tyhjyys. Siitä tulee rauhallinen ja tyyni olo. Oma elämä tuntuu pieneltä ja kevyeltä, ja voisin kaivautua johonkin lumikinokseen nukkumaan. Mm, ja mikään ei voita raitista pakkasilmaa.

28.02.2014 07:18 #27 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Talvi ja siitä "selviytyminen"

Rinja kirjoitti: Minä ennustan, että kylmiä säitä tulee vielä, koska tasapaino. Aina on sateisen loppukesän jälkeen tullut intiaanikesä ja aina on leudon lopputalven jälkeen tullut takatalvi, joten jo on maailmankirjat sekaisin jos se ei nytkin tule. Vähintäänkin luvassa on kolea kevät ja myöhään saapuva kesä tai muita vastaavia kompensaatioita.

Todennäköisyyksien puitteissa olisin itsekin taipuvainen ajattelemaan myös noin, mutta Ilmatieteen laitoksen pitkät ennusteet (tai no ECMWF:n ennusteet) ennustelevat kokonaisvaltaisesti lauhaa kevättä. Mikä ei tietystikään sulje pois lyhyitä kylmiä jaksoja tai takatalven tuloa. Koska nuo ovat vain ennusteita, eivät lupauksia.

Vaikka en talvesta pidä yhtään, voisi silti olla edelleen edes hitusen pakkasta ja olla sellaista vielä jonkun aikaa. Nyt se vaan tarkoittaa sitä, että siitepölykausi on pidempi.

Talvi on siedettävä silloin kun on vähäsen pakkasta, -5 asteen hujakoilla, sen yli mentäessä minulta loppuu huumorintaju. Lunta ei tarvitsisi tulla kuin vähäsen, sen verran että kasvit ja metsän eläimet saavat suojan, kaupungissa lunta voisi tulla vielä vähemmän. Se ei ole kaunista se liikenteen saastuttama lumi. Lapsen ja teininä keskellä metsää asuessa suurta määrtä lunta alkoi vihata, koska se tiesi aikamoista työtä ja miettimistä, että onko kukaan aurannut teitä ja miten sitä pääsee esim. kouluun jne. Kaupungissa se on helpompaa, koska joku auraa ne tiet sun puolesta (jos auraa.... kyllä sitä viime alkuvuonna tuli useammin umpihangessa töihin taivallettua).

Pakko vielä vähän marmattaa siitä mikä risoo talvessa eniten: se kylmyys. Joo, voihan sitä laittaa vaatetta enemmän päälle, mutta kun ei aina ole ihan niin yksinkertaista. Joskus voin vetää vaikka kuinka paljon vaatetta päälle ja silti on kylmä (joskus palelen kesälläkin vaikka olisin ihan tarpeeksi asteita). Suosin kävelyä, joten jos toppaan itseni muodottomaksi, on varmaan alkuun lämmin (paitsi sormet, ne nyt jäätyy ihan aina), mutta jossain vaiheessa matkaa tulee liian tuskainen olo, että on jopa ihan huono olo, kun verenpaine ei osaa päättää, että mitä se tekisi. Vaikeaa tämä elämä joskus.... :tongue:

• Kattinka
  • Kattinka hahmo
  • Poissa
  • "A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads, lives only one." George R.R. Martin
17.11.2014 12:38 #28 : Kattinka
Vastaus käyttäjältä Kattinka aiheessa Talvi ja siitä "selviytyminen"
Talvi on ihan ok, vaikka olen enemmän kesäihminen. Pimeys ja kylmyys kyllä ovat masentavia pidemmän päälle, joten siksi soisinkin talven olevan vaikka puolet lyhempi.

Tykkään hirmuisesti lenkkeilystä, pyöräilystä sekä luonnossa samoamisesta, joten talvella ne jäävät vähemmälle. Olen melkoinen vilukissa, joten kovilla pakkasilla en miellläni mene ulos. Täällä Pohjois-Karjalassa talvella on välillä todella kylmä, joten joskus voi olla parikin viikkoa, etten mene ulos kun pakon edessä. Onneksi on kuntopyörä, ettei ihan pääse pulkistumaan talvella lenkkeilyn jäädessä vähemmälle! :wink:

Talvessa on oma tunnelmansa. Talviaamut ja alkuillat ovat mielettömän kauniita! Lumi ja kuura puiden oksilla kimmeltävät hiipuvassa auringonvalossa tähtien syttyessä sametinsiniselle taivaalle. Parasta ovat aurinkoiset pakkaspäivät kun taivas on kirkkaan sininen ja sataa pieniä kimmeltäviä lumihiutaleita. Erityisesti Kainuun perukoilla, missä ei oel ollenkaan katovaloja, talvinen tähtitaivas on kaunis!

• Ageha
  • Ageha hahmo
  • Poissa
  • "And it's funny how I imagined /That I could win this, win this fight /But maybe it isn't all that funny /That I've been fighting all my life /But maybe I have to think it's funny /If I wanna live before I die"
12.11.2018 15:32 - 12.11.2018 15:32 #29 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Talvi ja siitä "selviytyminen"
Marraskuu on täällä taas. :|

Mäkin tykkään kyllä kovasti talvesta ajatuksena, lumi (jos sitä tähän maahan enää sataisi...) on aivan huikean kaunis asia, mutta käytännössä atopiaoireiluni pahenee jo heti syksyllä ja mitä kovemmat pakkaset, sitä pahempaa tuskaa on yrittää saada iho pysymään yhtään missään kunnossa. Myöskin kaamosmasennusoireeni ovat joka vuosi aivan järkyttävät, joten mun kohdallani todellakin "selviytyminen" on oikea sana kuvaamaan suhdettani talveen.

Tänä vuonna olen ottanut avukseni kirkasvalolampun, josta onneksi on ollut ainakin jossain määrin apua vireystilan ylläpidon kanssa. En ole yhtenäkään aiempana vuonna ollut marraskuussa ollenkaan hereillä päivisinkään, joten on ollut todella miellyttävä kokemus esimerkiksi pystyä keskittymään luennoilla vaikka ulkona on pilkkopimeää.

Kerran sammuvat kaikki tähdet,
mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.
Viimeksi muokattu: 12.11.2018 15:32 Ageha.

kyty, LordStenhammar
Uusin jäsen: sare