Hiukset

• celeblith hahmo Kirjoittaja
  • celeblith
28.01.2014 22:18 #1 : celeblith
Hiukset kirjoittanut celeblith
Näitä keskusteluita on varmasti ollut vanhoillakin foorumeilla, muttei silmään osunut nyt täällä.

Minkälaisia päitä täältä löytyy? Löytyykö pitkiä silkkisiä haltiahiuksia, takkuisia peikonpehkoja, kenties jotain sähkön sinistä vai jotain aivan muuta?

Itselläni on perus vaaleat, suorat,´ohuet´ suomalaiset hiukset (vanhemmiten väri on kyllä hieman muuttunut hiekanvärittömäksi) Hiukseni ovat paksut ja varsin pitkät, hipovat pikkuhiljaa lanteita. Kesäisin usein leikkautan otsatukan ja talven annan hiusten kasvaa. Hiukset ehtivätkin kasvaa varsin hankalan pituisiksi, kunnes taas kesän alussa pohdin leikkaanko taas jonkin otsatukan vai antaisinko vain kasvaa. Aina sama ongelma..

Viime aikoina töissä ollessani, ohi kulkevat asiakkaat ovat ruvenneet tulemaan luo vain sanoakseen, että onpas sinulla upea letti! Pidän töissä hiuksiani yleensä yhdellä paksulla letillä. Itse en koe, että hiukseni nyt niin erityisen erikoisen pitkät olisivat, vielä saa kasvaa! Vastaankin aina näihin ´kehuihin´: juu onhan se. :roll:

Entä mitä mieltä ylipäätään hiuksista? Ovatko hiukset sinun aarteesi ja kruunusi? Vai ovatko ne aivan yhdentekevää? Ja aiheuttavat vain turhaa päänvaivaa. :wink:

Itse pidän hiuksistani ja olen yrittänyt viimevuosina opetella laittamaan niitä muutenkin kuin letille, en suurella menestyksellä mutta silti.

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
28.01.2014 22:46 #2 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Hiukset
Viime aikoina minulla on pitkään ollut jakaukseton otsatukka ja sivuilta korvien päälle ulottuva. Tukkani on paksu ja suora. Joskus se oli olkapäille asti mutta hui miten hirveältä tuon ajan kuvat näyttävätkään. Mutta hiljattain leikkasin sen siiliksi ja olen nyt pitänyt sen lyhyenä. Tiedä sitten mistä innoitus tähän tuli mutta tyylinvaihto tuntui mukavalta.

Hiukseni olivat muinoin kaunean vaaleat mutta nyttemmin tylsänharmaat.

Hiukset ovat tärkeä osa ihmisten ulkonäköä. Jos tukka on hyvin, jätkä on hyvännäköinen, jos taas hiustyyli ei sovi, niin komeakin näyttää rumalta. Tytöillä olen konservatiivisesti sitä mieltä että mitä pitempi sen parempi.

28.01.2014 22:50 #3 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Hiukset
Mulla on "aina" (yhtä hairahdusta ei lasketa) ollut pitkät hiukset. Olen opetellut laittamaan niitä poninhäntää ja lettiä kummemmille kampauksille vasta yliopistoaikoina, mutta nykyään taipuu puuhea pallonuttura ihan mukavan nopeassa ajassa. Nutturaa voi sijoitella hiukan eri kohtaan päälakea, hiukan eri muotoon ja toki hiukan eri hiuskoristeilla, saa äkkiä erinäköisiä juttuja aikaiseksi.

Latvojen tasoituksen jälkeen saatan jättää hiukset kokonaan aukikin tai vain puoliksi kiinni. Varsinkin pienet kiinnitykset edestä on nyt uusi juttu, niitä on nähnyt kadulla niin piti itsekin kokeilla. Kiinnitystä voi auttaa kunnon muotoilutuotteilla. Kampaajaltani olen saanut ihan kullanarvoisia vinkkejä. Otsista sen sijaan en ole koskaan pitänyt, ei ajatuksenkaan tasolla sovi kasvoihin. Muotoiluraudan ostan vielä joskus, aaltoileva kihara on kiva.

Mulla on myös 'tylsä suomalainen vaalea', jota olen viimeiset muutamat vuoden värjännyt eriasteisia sävyjä tummemmaksi. Nykyinen on jo aika tumman ruskea, mutta ei mielestäni liian - ja ennen kaikkea ei liian punainen, vaikka vähän ehkä joissain valoissa taittuu kupariin. Eipä siinä mitään, jos se oma väri olisi rehellisen blondi tai edes tasainen, eikä haalea yhdistelmä erilaisia mattavaaleita.

Kampaamolla käynti on aina pientä hemmottelua itselle, enkä ole erityisesti harkinnut värjääväni hiuksiani itse. Ammattilainen tekee nättiä ja kestävää jälkeä - tukka on kiiltävä ja tasaisen värinen seuraavaan värjäyskertaan asti. Samalla saa latvoista siistittyä turhat haituvat pois, ja pituus pysyy järkevänä. Sitä paitsi kampaaja hieroo päänahkaa ihanasti pesun yhteydessä. :heart:

• Scartti hahmo
  • Scartti
28.01.2014 23:38 #4 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Hiukset
Tummanruskeat hopeisilla radoilla :roll: Persauksiin asti, aina letti tai nuttura.

Ihan tenavana oli pari kertaa tosi lyhyet ja nyt olen muutaman vuoden haaveillut lyhyistä, mutta en vaan saa aikaiseksi mennä kampaajalle. Viimeksi olen käynyt kampaajalla.. en edes muista.. tais olla 2008. Mä en jaksais kuitenkaan tehdä hiuksille yhtikäs mitään, joten on helmpompaa pitää pitkinä ja aina kiinni.

Mun hiukset on luonnostaan aaltomaiset, joten mitä lie näille tapahtuis, jos leikkaisin lyhyiksi. Kaverilla ainakin kihartu kunnolla, ja mä en tykkää yhtään luonnonkiharoista.

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

• Skie hahmo
  • Skie
28.01.2014 23:53 #5 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Hiukset
Mulla on aiemmin ollut semmonen viha-rakkaussuhde hiuksieni kanssa. Hiukseni on luonnonkiharat, niitä on aika paljon, mutta hiuslaatu on todella hento. Väri on keskiruskea, kesällä aurinko vaalentaa sen hyvin vaaleaksi, mutta tiettyinä aikoina hiukseni ovat näyttäneet jopa punaisilta, ihan siis omalla värillä. Viidennelle luokalle asti mulla oli semmonen takapuolen päälle yltänyt tukka, mutta koska sen selvittäminen oli aina jokailtainen noin puolen tunnin mittainen taistelu, se napsaistiin pois. Mulla on siis erittäin herkästi takkuuntuva hius ja tuo leikkaus oli suuri huojennus, ei enää ikinä koskaan noin pitkää tukkaa.

Yläaste- ja lukioaikoina hiukset oli sellainen kokeilunkohde, ihan blondia tai mustaa mulla ei ole koskaan ollut mutta kaikenlaisia punaisen, ruskean ja vaalen sävyt on päässä olleet. Erityissuosikki oli tumma violetti. Jossain vaiheessa hiukset leikattiin aika lyhyeksi ja epäsymmetriseksi, mikä ei kyllä ollut paras ratkaisu luonnonkiharan kanssa. Sen jälkeen pituus on pyörinyt leukamittaisen ja lapaluiden alle yltävän välillä. Ekan yliopistovuoteni aikana mulla oli onni asua samassa kaupungissa kampaajaksi opiskelevan kaverini kanssa, joten pääsin aina näyttöpäivinä hänen tuoliinsa ja sain jotain uutta ja jännää hiuksiin. Hiusfilosofiani on aina ollutkin "kyllä se takaisin kasvaa", joten aika vapaasti on saaneet ihmiset rämpläillä tämän kanssa.

No, nytpä näiden kokeilullisten vuosien jälkeen olenkin kääntänyt kelkkani totaalisesta. Viimeiset kolme (vai neljä?) vuotta oon ollut värjäämättä, joten oma väri on koko letissä, enkä voisi olla tyytyväisempi. Edes se värin poiskasvatusvaihe ei ollut erityisen tuskaisa ja vaikka mietinkin noin puolen vuoden välein että pitäisikö värjätä, ainaki tähän mennessä oon mielummin pitäny tämän oman keskiruskean. Tämä luonnontila oli tosin päässyt jo siihen pisteeseen että tämä moppi oli puolitoista vuotta leikkaamatta, hups. :roll: Viime heinäkuussa työnsin vihdoin serkulle sakset käteen ja sanoin että saksi miten haluat. Taitais olla taas uusintaleikkauksen aika...

Koska olen maailman laiskin laittamaan tätä tukkaa, annan sen vaan roikkua mukana. Toki nyt harjaan ja silloin tällöin vähän suoristan, mutta minkäänlaisiin kampauksiin ei hermo riitä. Yksikin kaveri, jonka olen kymmenisen vuotta tuntenut, järkyttyi viime kesänä nähdessään minut ponnari päässä. Ei ollut kuulemma tätä näkyä aiemmin ollut todistamassa. Olen todella onneton tekemään minkäänlaisia lettejä omaan päähän, mutta vuoden alussa ostin valkin, jonka ansiosta olen nyt päässyt tutustumaan nutturoiden ihmeelliseen maailmaan.

Dyn kirjoitti: Sitä paitsi kampaaja hieroo päänahkaa ihanasti pesun yhteydessä. :heart:

En käy kampaajalla kun se on niin pirun kallista, mutta tuo on kyllä semmoinen elämys, josta voisin hiukan maksaakin.

Always follow your doubts.

29.01.2014 00:09 - 29.01.2014 00:11 #6 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Hiukset

Skie kirjoitti: -- vuoden alussa ostin valkin, jonka ansiosta olen nyt päässyt tutustumaan nutturoiden ihmeelliseen maailmaan.

Mulla oli nuorempana valkki, mutta jotenkin alitajuinen pelko näkyykö se päästä, onko varmasti kampaus hyvin, sorkinko sen just esiin estää enää edes yrittämästä. Mun tukkani yltää reippaasti hartioiden yli mutta ei mitenkään erityisen kauas selkään (tasoitutan sitä kuitenkin säännöllisesti) ja vaikka se on ohut, sen saa tupeerattua hyvin helposti.

Jostain syystä tukka ei takkuunnu, mutta asettuu juuri sinne minne taivuttaakin (broidilla on samanlainen "ohut mutta jäykkä" hiuslaatu, mutta lyhyempänä, ja se osoittaa järjestään tiettyyn suuntaan eikä mikään kampa auta). Eli nutturan alle vaan pohjalle jotain kiinnikettä, ponnari pohjaksi sopivaan kohtaan, tupeerausta ja suoritusta kunnes tukka on sopivan kuohkeaa ja sitten vain pyöritellään ja asetellaan poninhäntä nutturalle. Kiinnitetään riittävän pitkillä pinneillä (ihan parhaat) ja tarpeeksi vahvalla lakalla.

Skie kirjoitti: Yksikin kaveri, jonka olen kymmenisen vuotta tuntenut, järkyttyi viime kesänä nähdessään minut ponnari päässä.

Mulla ihan päinvastoin. :cheesy: Pidin hiuksia niin pitkään päivittäin kiinni, että kun lopulta aloin silloin tällöin pitää niitä myös auki, sain "järkyttyneitä" kommentteja lähiympäristöstä.

Viimeksi muokattu: 29.01.2014 00:11 Dyn.

29.01.2014 00:20 - 29.01.2014 00:22 #7 : LongWalk
Vastaus käyttäjältä LongWalk aiheessa Hiukset
Veljen kaveri joskus kuvaili hiuksiani Hitler Jugend-tyylisiksi, taisi olla aika kuvaava. Klassinen miesten jakaus oikealta vasemmalle taitettuna. En ole koskaan värjännyt hiuksiani ja koen tosi epämiellyttäväksi tehdä mitään radikaaleja muutoksia. Parturit sanavat että minulla on paksut hiukset ja että ne tylsistyttävät saksien terän helposti. Ennen oli vaaleat ja nyt kai ruskean harmaat

Ei pimeys, vaan se mitä se kätkee sisälleen
Viimeksi muokattu: 29.01.2014 00:22 LongWalk.

• Jaragil hahmo
  • Jaragil
29.01.2014 00:39 - 29.01.2014 00:41 #8 : Jaragil
Vastaus käyttäjältä Jaragil aiheessa Hiukset
Itse olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että omien hiusteni suhteen ainut voittomahdollisuus on olla pelaamatta, eli pidän siis itseni täysin kaljuna. Onhan tätä tietysti etenkin perheen puolesta kummasteltu, koska koko sisarusparvelle on periytynyt äidiltä todella tuuheat ja paksut hiukset, joten siinä sitten miettivät, että no mutta kun sinulla olisi niin paksut ja kiiltävät hiukset.

Kalju nyt vain sattuu olemaan se kaikkein helppoin tapa ylläpitää säännöllistä ja vaivatonta hiustyyliä, joka silti näyttää hyvältä. Armeijassa vedin ensimmäisen kerran kokonaan pois, ja kun sitten ensimmäisenä yliopistosyksynä yritin kasvattaa hiuksia takaisin, kyllästyin lopulta niiden kanssa tappelemiseen ja vedin joulun jälkeen takaisin kaljuksi.

Sinällään ymmärtääkseni miehillä on suhteellisen helppoa pitää hiuksensa kurissa jo ihan vain sen takia, että miesten tyylit ovat yleensä varsin lyhyitä, mutta minulla se vaatisi jatkuvia parturireissuja, jotta hiukset eivät sojottaisi suoraan pystyssä. Tai sitten ne pitäisi kasvattaa pitkäksi, mikä nyt kun olen jälkikäteen katsellut esim. lukiokuvia, ei ole se kaikkein imartelevin tyyli meikäläiselle.

Kalju tietysti herättää tiettyjä ennakkoluuloja ihmisissä, etenkin jos pukeutumistyyli on vielä kaiken lisäksi hieman mustaan vivahtava, mutta viisi vuotta tässä on menty, ja vain pari kertaa on saanut selitellä, että ei, en kuulu mihinkään jengiin tai vastaavaan.

"Here We Stand"
- Words of House Mormont
Viimeksi muokattu: 29.01.2014 00:41 Jaragil.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Dyn

• Mab hahmo
  • Mab
29.01.2014 09:14 #9 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Hiukset
Mun tukkani on yleensä olkapäämittainen plus/miinus jokunen sentti. Aina välillä haikailen pitkien hiusten perään - esimerkiksi jos olen lukenut tai katsonut tarpeeksi paljon pseudokeskiaikaista fantasiaa :D - mutta paljoakaan lapaluita pidemmälle en ole koskaan saanut kuontaloani kasvatettua. Viimeistään siinä vaiheessa kärsivällisyys pettää. Inhoan sitä, kun hiuksia tuntuu leijailevan joka puolella, kuinka ne jäävät jatkuvasti repun tai olkalaukun hihnojen väliin tai mitä kaikkea muuta harmia nyt keksivätkään. Sitten leikkaan tukkani lyhyemmäksi ja olen hyvin tyytyväinen siihen jonkin aikaa. Kunnes ajatus pitkistä hiuksista alkaa taas houkuttaa.

Nyt mulla on taasen vähän lyhyempi malli ja jos kohtalottaret suinkin ovat suopeita, niin pysyn siihen tyytyväisenä. Tämä on kaikin puolin helpompi ja kätevämpi. Tai no, jos haluaisi pitää just tämän pituisena, niin varmaan täytyisi rampata parturissa useammin kuin kerran vuodessa. Onneksi ei ole niin tarkkaa, vaan on tässä jokunen sentti kasvunvaraa. En siis nauti mitenkään erityisemmin parturissa käymisestä, mutta en nyt sitä varsinaisesti inhoakaan. Muutaman kerran olen leikannut itse tukkani tai antanut käskenyt siskoni tasoittaa.

Lyhyemmän mallin puolesta puhuu sekin, että sen voi antaa vain lojua päässä. En jaksa enkä viitsi kamalasti panostaa tukan laittamiseen, vaikka muiden hauskoja kampauksia on kyllä kiva katsella. Se tuntuikin hiukan rasittavalta pitemmässä tukassa, että sitä piti laittaa käytännön syistä ponnarille tai letille. Hiusten säännöllisessä pesemisessä ja kampaamisessa on ihan tarpeeksi virikkeitä meikäläiselle. Joskus jos olen oikein uskaliaalla tuulella, saatan vaihtaa jakauksen paikkaa. Kuluneen vuoden aikana mun hiustenhoitorutiinini on kuitenkin uudistunut sikäli, että olen alkanut käyttää hoitosuihkeita :D Sain sellaisen lahjaksi vitsinä - ei mulla varsinaista hermionetukkaa ole, mutta lähisukulainen - ja kun huomasin sen oikeasti vähentävän sähköisyyttä ja takkuisuutta, niin otin tavaksi käyttää. Etenkin kun en usko niiden mitään hirveitä myrkkyjä sisältävän. Tiedä millainen hiushirmu minusta vielä kehittyykään vanhoilla päivilläni. Ehkä ostan joskus vielä hiuslakkaa tai värjään tukkani :)

Toinen haaveeni pitkän fantasiatukan ohella on sellainen kohtalokkaan naisen sileä ja suora polkka. Mutta arvaatte varmaan, että ei mulla mitään suoristusrautoja ole ja jos olisikin, niin en jaksaisi käyttää.

Mä olen erilaisten hiusmallien suhteen aika sukupuolineutraali. Minusta se on ihan vain yksilöstä kiinni, onko pitkä vai lyhyt tukka paremman näköinen. Kiva, että molempia sukupuolia näkee eri mittaisilla hiuksilla.

29.01.2014 10:09 #10 : Morgan Blood
Vastaus käyttäjältä Morgan Blood aiheessa Hiukset
Päässäni on kamalasti karvoja, joita en jaksa leikkauttaa. Tällä hetkellä huitelevat tuossa lapaluiden alla. Koen silti, että pääsen helpommalla näin kuin säännöllisellä leikkauttamisella. Hiuslaatuni on myös sellainen, että ellei tukka ole aivan siili, se sojottaa kuin pölyisimmän stereotypiadosentin harvinainen "ulkona arkistoista" -kampaus. Näin siis lyhyellä hiustyylillä.

Hiuslaatuni on sen verran paksua juuttia, että kamman piikit katkeilevat sen sekaan ellen ennen kampaamista harjaa huolella. Silloin tällöin kysyn kavereiltani, joiden tulisi jotain tietää hiuksista, tekisivätkö jotain latvoille, mutta sanovat, että tarvetta ei ole. Ihan hyvin siihen nähden, että hiukset ovat saaneet kasvaa kesästä 2010 rauhassa ilman hoitoaineita. Suhteellisen tasaisenakin pysynyt.

Väri on oma, parhaillaan punertavanruskea, joka vaalenee kesäisin kovasti.

Ars Longa Vita Brevis

• Rinja
29.01.2014 12:20 #11 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Hiukset
Tällä haavaa hiukseni ovat juuri ja juuri kaulan juureen ulottuvat ja omaa väriä, eli sellaista vaaleahkoa sävyä, joka ilmeisesti valosta riippuen näyttää väliin vaalealta ja väliin tummemmalta. Olen nyt harrastanut leikkuutuksessa käyntiä suunnilleen kerran vuoteen tai puoleentoista, koska leuan tasalle leikatut hiukset eivät ehdi siinä ajassa kasvaa aivan älyttömyyksiin. Pitkät hiukset eivät minulle sovi, se on vissi.

En kyllä ole vielä saanut selville, mikä minulle sitten sopisi. Vähintään kerran vuoteen saan yleensä jonkin ylitsepääsemättömän vision siitä, mitä voisin kokeilla, mutta eivätpä nuo mitään oikoteitä onneen ole olleet. Kotona asuessa äiti raahasi minut samalle kampaajalle kuin millä itse käy, ja kyseinen keski-ikäinen täti leikkasi hiukseni aina kutakuinkin siten kuin miten varmasti ikätovereilleen leikkaa. Viime syksynä sitten repäisin ja kävin jollakin juuri koulusta päässeellä likalla leikkuutuksessa. Hän leikkasi kyllä oikein nuorekkaan ja erittäin kivan kampauksen, mutta hiusteni pieni luonnonkiharuus ei valitettavasti näyttänyt siinä yhtään hyvältä. Muutaman viikon jaksoin leikkiä suoristusraudan kanssa, ja sitten tukka oli jo onneksi ehtinyt kasvaa mallista ulos.

Muutaman kerran kokeilin myös värjäyttämistä vähän vaaleammaksi. Suosikkejani on fitzmäinen/polgaramainen platinanvaalea (ihan valkoista ei saanut) raita etuhiuksissa. Ehkä sellaiseen taas jossain vaiheessa sorrun, jotta saisin ilmaistua edes jotenkin sitä, etten ole aivan tylsä tyyppi.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"

• max hahmo
  • max
29.01.2014 12:59 - 29.01.2014 13:03 #12 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Hiukset
Itsellä on tavalliset lyhyet miesten hiukset, helppoa kun kuka vaan voi leikata. Joskus vähän pidemmät päältä, mutta aamu-unisena ihmisenä yleensä ei koska sitten pitää laittaa hiusvahaa, kun taas lyhyemmillä ei tartte aamulla sitäkään asiaa miettiä.

Pitkät hiukset (sopii mielestäni vain tosi miehekkäille 'erämaatyypeille') ja takatukka (ei sovi melkein kellekään, mutta modernimmat versiot voi olla ok, kuten esim. Strömsön kokki Paulilla) on sellaiset kampaukset jotka näyttää joko ärsyttävältä tai ällöttävältä 98% miehistä, muuten en kauheasti mieti miesten hiuksia (omia tai muiden).
Naisten hiuksissa suosikkijuttu on otsatukka.
Viimeksi muokattu: 29.01.2014 13:03 max.

29.01.2014 18:42 - 29.01.2014 20:53 #13 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Hiukset
Mulla on tylsähköt huonovointiset hiukset... Pienenä tahdoin aina erittäin pitkät hiukset, ja koska en antanut leikata, nämä eivät vahvistuneet yhtään. Nyttemmin eivät kasva pidemmiksi kuin tuo vähän alle lapaluun ja siihenkin pituuteen mahtuu järkyttävästi heikkoja kaksihaaraisia latvoja.

En jaksa hirveästi näitä värkätä, pidän joko auki tai ponnarilla, joskus tunneilla letitän, kun tulee tylsää. Kun ei löydä renksuja, otan pannan pitämään hiukset kurissa. Pitäisi leikkauttaa nämä useammin, mutta ei vain saa aikaiseksi. "Mun täti on kampaaja, se voi sit kesällä..." Tekosyitä.

Kunto on huonompi juttu, mutta väristä pidän tosissaan. Tällainen kiva tummahko ruskea. Parissa valossa melkein punainen. Ihan hyvä siis, etteivät hiukseni reagoi valovaihtoihin niin aktiivisesti kuin silmäni. (Nimim. aamulla olen sinisilmäinen, ruotsin tunnilla vihersilmäinen ja ruokiksella kumpikin silmä on ihan erilainen.)
Viimeksi muokattu: 29.01.2014 20:53 The Big Bad Wolf.

29.01.2014 20:11 #14 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Hiukset
Suosin pitkää hiusmallia, koska näytän lyhyessa mielestäni vajakilta. Inttiaikoina huomasin, että täydellinen klanikin on aika tyylikäs, mutta tuulessa hulmuavaa hevilettiä se ei voita. Nyt pääkarvat yltävät jonnekin puoliselän tienoille ja omasta puolestani ne saavat venyä niin pitkiksi kuin vain kasvavat. Hiukan työläs tämä pehko tietysti on, kun harjaamiseen ja kampaamiseen menee pakostikin aikaa melko reippaasti. Mutta kun on tiensä kerran valinnut, siltä ei enää pois käännytä.

Hiukset yleisesti ottaen eivät merkitse minulle erityisen paljoa. Siinähän roikkuvat, joskus siistimmässä järkestyksessä, joskus kaoottisemmassa. Palmikon opettelin joskus solmimaan, mutta muuten en ole hiuksiin liittyvää erityisosaamista hankkinut. Naisilla se on aika samantekevää, millaisen tukan omistavat, vaikka pidempi on ehkä hieman lyhyttä viehättävämpi.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

• Jupe hahmo
  • Jupe
30.01.2014 00:34 - 30.01.2014 00:42 #15 : Jupe
Vastaus käyttäjältä Jupe aiheessa Hiukset
Mulla on pitkät vyötärölle saakka ulottuvat hiukset, pikku hiljaa lähestyy alaselkään asti mikä on ollut tavoitteeni. :heart: Hiusten väri taas on..mustaa, ruskeeta, hunajan värisiä raitoja (alun perin pinkkejä jotka on haalistunut pois ja vaalennus raidat jäänyt jäljelle) ja TÖRKEÄ maantienharmaa tyvikasvu. :roll:

Viime toukokuussa/kesäkuussa sovittiin äidin kanssa (hänelle se on lupaus ja mulla taas haaste) olla vuoden värjäämättä hiuksia sekä en laita tuuhennuslisäkkeitä. En pidä itseäni turhamaisena ihmisenä mutta melkein päivittäin tekisi mieli värjätä hiukset mustiksi/tumman ruskeiksi, laittaa blondi raidat, latvoihin violettia & pinkkiä väriä, tehdä värinpoisto, värjätä blondiksi tai oranssiksi. :roll: Aloitin hiusten värjäämisen 11 vuotiaana ja en ole ikinä pitänyt "värjäys taukoja", paitsi en värjää hiuksia kesäisin koska ne haalistuvat ja vaalentuvat auringossa niin helposti.

Synnyin "peikkovauvana" ja pienenä mulla oli vaaleat hiukset jotka aika pian muuttuivat maantienharmaiksi. Omasta mielestäni mun on pakko värjätä hiukset, koska pukeudun enimmäkseen tummiin väreihin hiukset korostuvat vielä enemmän harmaiksi sekä näytän väsyneeltä. Luulen että kun oma väri tulee enemmän esille se on oikeasti keskiruskea eikä maantien harmaa.

Viimeksi hiukset värjättiin mustan ruskeiksi ja molemmille päänpuoliskoille yhdet leveät pinkit raidat. Olen yllättynyt että pinkki väriä värjättiin vain kerran ja käytin 1-3 kertaa viikossa color mask-värinaamiota (ei ole edes kallis) ja väri pysyi haalistumatta 8kk ja ollakseen shokkiväri.

Mulla on ollut useita kertoja punaiset hiukset, blondi raitoja, blondi hiukset, mahongin väriset hiukset vaaleilla raidoilla ja jämähdin 4 vuotta sitten tummanruskeaan.

Mulla oli paksut hiukset kun synnyin, muutaman kuukauden ikäisenä mulle laitettiin hiukset ponnarille kun oli niin pitkät ja yksi vuotiaana mulla oli jo olkapäille ulottuvat hiukset. :smile: Hiuksia ei leikattu kun siskon ja äidin mielestä oli niin kiva kun mulla oli pitkät hiukset. Koko ala-asteen aikana mulla oli pitkät hiukset ja muutaman kerran on leikattu olkapäille asti. Koko ylä-asteen aikana mulla oli olkapäille asti ulottuvat hiukset ja ysin jälkeen päätin kasvattaa pitkät hiukset takaisin katsottuani vanhoja valokuvia.

Kampaukset (yksi syy miksi kasvatin pitkät hiukset)..en vain osaa. Hiukset on melkein aina auki (aina on päässä hiuspanta, rusetti, solki tai kukkia), töissä on ponnarilla tai nutturalla (hiusdonitsia en ole vielä ikinä käyttänyt mutta hiuslassosta pidän) johon on tungettu kukkia. Olisi kiva osata tehdä kivoja lettejä sun muita mutta ohueet hiukset näyttää niin kamalilta ja ei oikein taivu koska ovat liukkaat. Game of thrones:ia katsellessa olen ihaillut Katelyn:in ja Sansan letti kampauksia. Kotona en voi sietää olla hiukset auki joten on aina pakko pitää ponnarilla, nutturalla tai ranskalaisella letillä. Otsatukkaa on ollut "tavallinen" sekä sivu, nyt vain sivujakaus.

Inhoan sitä että hiukset ovat niin ohuet, kun opiskelin ammattikoulussa, kävin kampaamopuolella värjäämässä hiukset sekä laittamassa kolme kertaa sinetti tuuhennuslisäkkeitä. Maksoin lisäkkeistä ja opiskelijat laittoivat harjoituksena ilmaiseksi lisäkkeet. Kaipailen niitä mutta päänahka kärsi lisäkkeistä.

En ole käynyt kampaajalla yli neljään vuoteen (kyllästyin huonoon palveluun, en saanut sellaiset hiukset mitä pyysin sekä kampaaja kieltäytyi värjäämästä tumman ruskeisiin hiuksiin blondi raidat koska näyttää halvalta). Olen värjännyt kotona sekä koulun kampaamossa hiukset. Äiti leikkaa silloin tällöin kuivat latvat (turha mennä muutaman cm takia kampaajalle).
Viimeksi muokattu: 30.01.2014 00:42 Jupe.

30.01.2014 00:47 #16 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Hiukset

Jupe kirjoitti: Inhoan sitä että hiukset ovat niin ohuet, kun opiskelin ammattikoulussa, kävin kampaamopuolella värjäämässä hiukset sekä laittamassa kolme kertaa sinetti tuuhennuslisäkkee. Maksoin lisäkkeistä ja opiskelijat laittoivat harjoituksena ilmaiseksi lisäkkeet. Kaipailen niitä mutta päänahka kärsi lisäkkeistä.

Mun kampaajani suositteli ompelupidennystä, jonka pitäisi sinettejä ilmavampi vaihtoehto päänahalle ja parempi myös omalle hiukselle. Käsityön hinta on sen verran kova, että vaikka tietäisi saavansa laatua, en uskaltanut lähteä vain kokeilun vuoksi kokeilemaan. Tukka on ohut, mutta pärjäillään. :)

• Jupe hahmo
  • Jupe
30.01.2014 02:34 #17 : Jupe
Vastaus käyttäjältä Jupe aiheessa Hiukset
^Oih, katsoin hinta listaa niin ei olisi varaa ja olen muutenkin pihi joten saa unohtaa tuon ompelutekniikka lisäke tekniikan.

Luulen kun sitten seuraavan kerran käyn laittamassa sinettilisäkkeet (jotka pitää huoltaa ennen laittoa), päänahka saattaisi voida paremmin kun harjaa hiukset tangle teezer harjalla (jonka hankin vasta kun mulla ei enään ollut lisäkkeitä päässä).

Olen miettinyt noita irto? lisäkkeitä, voisi tunkea päähän kun on joku kampaus ettei kampa/kiinnitys näkyisi ja pysyisi muutenkin paremmin kiinni. Aitoa hiusta tuskinpa ostaisin koska tiedän olevani laiska hoitamaan ne. Olen nähnyt kohtuu hintaisia epäaito hius lisäkkeitä.

14.02.2014 07:53 #18 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Hiukset
Minulla on noin suurinpiirtein olkapäille ulottuvat, värjäämättömät hiukset. Oma hiusvärini on tumman vaalean ruskea (aika hankala määritellä ja riippuu myös miten valo osuu niihin) ja epätasaisen värinen, mutta pidän todella paljon niistä. Latvoista hiukan kihartuva, joka taas ei ole niin kiva ominaisuus.

Kesällä ne vaalenee jonkun verran. Koska en juurikaan vaihda jakauksen paikkaan (en varmaan edes pystyisi siihen, minulla tuntuu olevan luonostaan tietty paikka jakaukselle ja sen siirtäminen on ihan tuskaa) niin vaaleahkon kerroksen alla on hämmentävän tummaa hiusta. Näkyy oikeastaan vain silloin kun olen salilla ja hiukset ovat ponnarilla. Talvella hiukset ovat ikävän sähköiset, mutta hiuslakka onneksi auttaa siihen. Ja olen oppinut, että saan hiuksistani tuuheammat kun kuivaan ne pää alaspäin - kuivauksen jälkeen hiukset ovat kuohkeat ja hyvännäköiset. Sen pienen hetken.

Värjäsin mustaksi, tummanruskeaksi tai tummanpunaiseksi 15-vuotiaasta yliopiston viimeisille vuosille asti. Joskus yläaste/lukio aikoina minulla(kin) oli vaalea Polgara-tyylinen raita etuhiuksissa. Kerran minulla oli hetken aikaa mustat hiukset, joiden latvat (~2-4 cm) oli blondatut (taisin saada idean Kuolemanportin Haplosta, jolla oli jokin variantti tuosta).

Minulla oli pitkät hiukset yliopistoon ensimmäiselle vuodelle saakka, jolloin iski halu muuttaa hiustyyliä. Joten lyhensin sen melko lyhyeksi, joka oli minulle ihan sopiva hiustyyli. Ja helppo, koska hiukset kuivuivat nopeasti ja niiden laittaminen oli vaivatonta.

Jossain vaiheessa kyllästyin ihan totaalisesti värjäämiseen. Suosin kevytvärejä ja itsevärjäystä, mutta jokusen pesun jälkeen hiukset näyttivät elottomilta ja poltetun kuparin värisiltä. Ainoa hyvä puoli kevytväreissä on, että juurikasvu ei näy niin nopeasti (riippuen tietysti valitusta väristä ja omien hiusten väristä). Oman luonnollisen hiusvärin takaisin saaminen olikin vähän hankalampi juttu, minulla meni siihen noin 3 vuotta, koska välillä vain kyllästyin hiusten kauheaan värikirjoon ja oli pakko värjätä. Jossain vaiheessa sain kuningasidean ja värjäsin blondiksi. Ei ollut hyvä idea se, aivan kauhean näköiset. Kestin sitä kaksi viikkoa ja värjäsin sitten hiukseni tuurilla hyvin lähelle omaa hiusvärinäni. Juurikasvu ei ollut niin selvä ja kun hiukset olivat tarpeeksi pitkät, lyhensin niitä niin paljon, että kaikki värjätty osuus leikkautui pois.

Se jälkeen olenkin antanut hiusten kasvaa, aika pitkälti sen takia, että en ole ehtinyt/jaksanut/muistanut käydä parturissa. Tällä hetkellä olen tyytyväinen näihin, vaikka latvoja voisi taas siistiä.

Minulla ei ole varsinaisesti mitään suosikkia muiden ihmisten hiustyyleistä, vaikkakin miehillä pitkät hiukset (värillä ei väliä) saavat aikaan hyvän mielen.

• paanpa hahmo
  • paanpa
    Mekaanikko
14.02.2014 08:50 #19 : paanpa
Vastaus käyttäjältä paanpa aiheessa Hiukset
Myönnän, että hiusasiat ovat minulle tärkeitä ja että olen tarkka omista hiuksistani. Varsinkin parturoinnin jälkeen iskee yleensä jonkinmoinen kriisi. Silti, oma hiushistoriani on melko nolo.

Koululaisena minua kutsuttiin Beethoveniksi sekaisten, yleensä pystyssä olevien ja senikäiseksi melko pitkähköjenkin hiusten vuoksi.

Teini-ikäisenä kaikkien TV-sarjojen sotilas-/poliisihahmojen inspiroimana halusin semmoiset todella lyhyet hiukset, jotka pysyivät siististi pystyssä itsestään. Kiitos JAG, kiitos Babylon 5.

No, sittenpä löysin erään musiikkityylin, jonka keulahahmoja mukaellen kasvatin hiukset semmoiseksi moppitukan/peikkopojan sekoitukseksi, varmaan melkeinpä kymmenen vuoden ajan pidin niitä sellaisina.

Jossakin kohtaa sitten parin viime vuoden aikana tajusin, että näytän tuommoisissa hiuksissa lähinnä ylipainoiselta Ringo Starrilta. Nolotus siis vain lisääntyi.

Tänä päivänä pyrin pitämään hiukset muutaman sentin pituisina, mutta kieltäydyn kaikenlaisista geeleistä ja muista, sillä inhoan miehillä semmoista tietyssä kulmassa edestä sojottavaa hiusmallia (+ siihen usein liittyvää "seksyä" parransänkeä.)

Niin, ja hiukseni ovat näiden tarinoiden alun melko vaaleista muuttuneet ensin asfaltinvärisiksi ja tänä päivänä ne ovat ihan täysin tumman ruskeanharmaat.

Ensimmäinen romaanini, Pauli Myyrä, on nyt myynnissä: www.paanpa.net/paulimyyra

14.02.2014 10:23 #20 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Hiukset
Minun selkääni pyyhkii ohut vaalea haivenmatto, jota koetan tuuhentaa palashampoin. Lapsena haaveilin maahan asti ulottuvista hiuksista mutta päivähoitaja ei kunnioittanut utopioitani vaan leikkautti juuri ja juuri palmikolle yltävät kutrini "ihan poikatukaksi". Hän kyllästyi letittämään reumaisine käsineen liukkaita hiuksiani, ja parturiin mentiin niin, että hiekka kengänkannoista ropisi. Päästyäni tuon hoitajan hoteista kasvatinkin pitkät hiukset.
Myöhemmin on toki niin kiiremattoni väri kuin pituuskin vaihdellut mutta omasta tahdostani. Silti tukkani ei vain ota ulottuakseen puoliselkää pitemmälle. Olen selvittänyt syyn tähän: Ihmishiuksen elinikä on rajallinen ja yksilöllinen. Niinpä kaikkien hiukset eivät elä riittävän pitkään kasvaakseen edes kantajansa takapuoleen yltäviksi.
Onneksi on peruukit. Olisipa myös rahaa niiden ostamiseen!

LordStenhammar
Uusin jäsen: Ruska