• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 3 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 110 päivää sitten)

Hiukset

22.02.2016 10:49 #81 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Hiukset
Hiukseni ovat aina kasvaneet pituutta mielestäni verkkaan mutta haaroittuneet sitäkin ahkerammin. Silloin kun minulla oli vielä varaa kampaamopalveluihin, harmistuin toistuvasti siitä, että kampaaja saksi innokkaasti pois kaikki kuluneet latvat, ja koko uusi hiusten pituuskasvu hävisi. Ymmärsin toki, että haarakkaat hiukset harottavat rumasti ja olin tyytyväinen hyväkuntoiseen lopputulokseen mutta silti olin pahoillani: enkö ikinä saa tosi pitkiä hiuksia.
Nykyään olen tyytyväinen siihen, että haiveneni ovat ohuet ja kuivuvat nopeasti. Kaikkea ei voi saada, hiusmaailmastakaan.

12.04.2016 08:46 #82 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Hiukset

kyty kirjoitti: Minulle annettiin joskus ohjeeksi, ettei hiuksia saisi pestä joka päivä, sillä ne rasvoittuvat silloin nopeammin kun päänahka yrittää korjata kosteustasapainoa tai jotain siihen suuntaan. Uusi ohje on ilmeisesti että saa pestä vaikka kuinka usein, mutta ainakin omalla kohdalla huomasin että rasvoittuminen väheni selvästi kun lopetin joka päivä pesemisen, silläkin uhalla että välivaihe oli aika kamala. Sitten huomasin, etteivät hiukset enää tarvinneetkaan pesua joka päivä. (Eikä tässä ollut kyse teini-iän ohittamisesta vaan ihan parikymppisyydestä.) Myös shampoissa tuntuu olevan eroja, ja en ole löytänyt vieläkään sitä itselle sopivaa. Usein pyrin käyttämään silikonitonta tai jopa lasten shampoota, sillä ne tuntuvat latistavan hiuksia vähemmän.

Mäkin harkitsin tätä (pesukertojen harventamista), mutta en ole vielä ainakaan pystynyt. Se on mulle vaan niin iso itsetuntojuttu, että joka päivä töissä hiukset on puhtaat ja kasvoilla siisti meikki. Jonkinlaisena ratkaisuna tähän hiusongelmaani kävin hankkimassa kampaamosta kunnolliset tuotteet. Olen tähän asti pessyt markettishampoilla, mutta nyt oli pakko hankkia paremmat aineet. Marssin kampaamoon, selitin ongelman ja henkilö tiskin takaa esitteli minulle sopivia tuotteita ja ostin jokusen. Olen nyt käyttänyt niitä pari viikkoa ja ero on ihan selvä. Hiukset näyttävät paremmilta ihan latvoja lukuunottamatta. Kuiviin latvoihin tehoaa enää vain leikkaus... En kyllä ymmärrä miksi en aiemmin tajunnut/saanut aikaiseksi käydä tosiaan kampaamossa hakemassa tuotteita.

12.04.2016 14:39 #83 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Hiukset
^ Mä pystyn käyttämään vain kampaamotuotteita (suosin Redkeniä ja Tigiä), markettishampoot jättävät hiukset kuiviksi ja takkuisiksi jo ihan yhdelläkin pesulla. Ja takkuisiksi tarkoittaa nyt vielä sellaista, että sitä ei oikein harjaamallakaan saa auki. Joskus on ollut pakko matkalla tai muuten käyttää markettituotteita tai hotellien omia sampoita, ja ero on ihan hirveä... Tosin hiuksiin jätettävä hoitoaine voi pelastaa vähän.

• kyty
12.04.2016 18:58 #84 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Hiukset
Kokeilin joskus kampaamotuotteita, mutta omalla kohdalla tuloksena oli lähmä. Kai suosittelivat jotenkin vääriä aineita, jotka sitten silottivat liikaa ja kertyivät hiukseen. Tosin en ole nyt kokeillut uusia aineita, nythän olisi saatavissa kaikenlaisia hienompia shampoita, joissa ei ole mukana (ainakaan huonoja) silikoneja ja muita lähmääviä aineita. Kampaaja kun sanoi minulle senkin että "hius ei kiillä jos ei siihen laita silikonia", minkä tiesin olevan väärin. :shock:

Oikeasti asiansa osaava kampaaja on todella arvokas löytö.

Kuivattava shampoo voi olla ihan sitä että se on liian pesevä. Kalliimmissa tuotteissa on yleensä kaikenlaista hiukseen jäävää ainetta, joka kai tavallaan "korjaa" shampoon aiheuttaman liian pesemisen. Itsellä on tosin toiminut ihan pelkkä Linna-shampoo kohtuullisesti, riippuu aika paljon merkistä millainen pesutulos tulee. Kai se on niin että lasten shampoissa pidetään tarkemmin huoli siitä ettei shampoo pese liian tehokkaasti ...tai jotain? Luin jotain siitä että on alettu varoitella liiasta pesemisestä, joka tuhoaa iholta suojaavaa kerrosta ja bakteerikantaa.

Sulfaattien liiasta pesutehosta on ollut jonkin verran puhetta, mutta virallinen kanta siihen taitaa olla että hiukset voi huoletta pestä kuinka usein tahansa. Huomasin tosin tosiaan itse että pesukertojen harventaminen auttoi selvästi pitämään hiukset puhtaamman näköisinä. Ja olen huomannut että esimerkiksi sulfaatteja sisältävä käsisaippua kuivattaa selvästi enemmän kuin kasvipohjainen palasaippua, vaikka saippuasaippuoita pidetään iholle pahempina? Pelkkä kasvojen pesukin on hankalaa kun aina on väärä aine tai väärä veden lämpötila tai liian usein tai liian harvoin jne jne aina riippuen keneltä kysyy. Sekään ei auta että valitsee oikeaoppisen herkän ihon kasvojenpuhdistustuotteen kun se kuivattaa pahemmin kuin joku toinen epäoikeaoppinen. :huh: Kun viimein oppii mitä pitäisi tehdä, on jo tuhonnut ihonsa ja aiheuttanut ryppyjä ja tuhonnut kaikki bakteerinsa ja rastoittanut hiukset ja ties mitä. :cool:

13.04.2016 00:57 #85 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Hiukset

kyty kirjoitti: Kampaaja kun sanoi minulle senkin että "hius ei kiillä jos ei siihen laita silikonia", minkä tiesin olevan väärin. :shock:

En tiedä silikonista, mutta mun kampaaja sanoi joskus, että paras tapa saada hiukset kiiltämään on huuhdella ne pesun lopuksi kylmällä vedellä. Itse en kyllä ole huomannu mitään eroa. Toisaalta itselle tulee fiilis, että jos hiukset kiiltävät liikaa, ne kiiltävät lähinnä rasvasta... joten kiilto ei nyt ehkä ole mulla ihan prioriteettilistalla mitä tukkaan tulee.

Aiemmin ihmettelin, miten mulla on aina Briteissä ollessa likaisemmat hiukset kuin normaalisti, eihän ilma täällä nyt *niin* saastunut voi olla. Nyt selvisi sekin, maassa pitkään asunut kämppikseni nimittäin kertoi, että koska vesi on niin kovaa, shampoo ei toimi ihan niin kuin sen pitäisi ja pesukertoja tulee helposti useammin kuin Suomessa. Olen ryhtynyt käyttämään selvästi suurempaa määrää shampoota pesuun, se on jopa hiukan auttanut. Ei mua haittaa pestä hiuksia useammin, kunhan olen ihmetellyt tätä eroa. Veden laatukin siis ratkaisee paljon.

• kyty
13.04.2016 19:59 #86 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Hiukset
Joo, veden laatu vaikuttaa todella paljon. Olen ollut huomaavinani, että Suomessakin on vesijohtovesissä eroja.

Olen ymmärtänyt, että hius kiiltää jos se on ehjä ja hyvinvoiva, ja kiiltoa taas vähentää liika kuivuus ja rasitus tai huono terveydentila. Eläimissähän sanotaan että turkki kiiltää jos se voi hyvin, mutta toisaalta taas monilla eläimillä turkki ei luonnostaan kiillä ja monilla on karvoissa aikamoinen mähmäkerros. Ja sitten taas toisaalta eläimiä ei käsittääkseni saa pestä ihmisaineilla, ehkä sen takia ettei niiden luonnollinen suojaava rasvamömmökerros häiriinny? Monella elukallahan se suojaa ja auttaa pitämään turkin kunnossa, ja myös linnut levittävät sulkiinsa kastumiselta suojaavaa öljyä, josta liiat sitten poistetaan hiekkakylvyllä. Se pistää kyllä miettimään, että mikä ihmisestä tekee olennon, joka kestää jatkuvaa suojakerroksen poispesemistä, vaikka meillä onkin hiuksia lähinnä päässä... ja tekeekö se sitten hyvää hiuksille, ainakin ne monilla kärsivät liiasta kuivuudesta, jota sitten paikataan hoitoaineilla?

Mutta eipä sitä millään lähmäletilläkään voi nykypäivänä liikkua, ja voi sitä ihanuutta kun löytää hyvältä tuoksuvan shampoon jonka kanssa läträtä. :grin: (Siis jos ei haju ole liian voimakas, tietenkin.)

14.04.2016 03:20 #87 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Hiukset
^ No, kuten itsekin totesit, meillä on lähinnä karvaa päässä, eikä ihmisen karvoituksella muutenkaan ole ehkä enää ihan samanlaisia tehtäviä kuin jos olisimme kokonaan turkin peitossa. Me kun pysymme lämpiminä enemmän vaatteiden kuin karvojen ansiosta. :)

Lähinnä viittasin kiillolla ehkä siihen, että monet tuntuvat haluavan lähes luonnottoman kiillon, mitä näkee hiusmalleilla muotikuvissa... Siis sellainen oikein hohtava hius. Ei minusta mitään järkeä. Kuivan tukan ja 'sopivan' kiillon eron tuntee jo sormilla, mutta mitään ihmeempiä vippaskonsteja en tukan kiiltämiseksi ole harrastanut.

Dynierax, LordStenhammar, Tuomas Anttonen
Uusin jäsen: Tuomas Anttonen