Leikkinurkka
touko 05, 17:30
96 viestiä | LordStenhammar

06.04.2015 16:24 #41 :: Hiistu
Kevät
Eilen satoi aamusta vielä lunta ja muutoinkin ollut harmaata.

Tänään näin ensimmäistä kertaa tänä keväänä leskenlehtiä, sinivuokkoja(!), kimalaisen ja nokkosperhosen! Aurinkokin uskaltautui vähän paistamaan. Kovin kevyen keväinen olo. :heart:

Läheisen kosteikkojärven lisäksi myös pelloilla on tavallista enemmän joutsenia ja hanhia. Liekö sitten odottavat kevään etenemistä pohjoisemmaksi vai mitä täällä jumittavat... (Isän kommentti: Levittävät hukkakauraa. :tongue:)

• Lupus hahmo
  • Lupus

11.04.2015 18:26 #42 :: Lupus
Kevät
Näin ensimmäiset leskenlehdet aikaisemmin tällä viikolla. Kun tänään asiakseni jäin ihmettelemään, näin myös ihan pieniä koiranputken lehtiä ja marginaalisesti isompia voikukanlehtiä. Herää vain kysymys, mitä kaikkea löytyisi jos erikseen etsisi.

Tässähän pitää kohta alkaa pitää kasvikirjaa mukana ja sitten aina jonkin pörriäisen ihmetellessä harmitella, ettei tullut hyönteiskirja mukaan.

• Rinja

11.04.2015 18:39 #43 :: Rinja
Kevät
Kaveri bongasi tänään Turun Nummesta ihan täydessä kukassa olevia voikukkia :smile:Itsellä keväthavainnot ovat rajoittuneet tähän mennessä krookuksiin ja lähimetsikön sinivuokkomereen.

17.04.2015 15:48 #44 :: Morgan Blood
Kevät
Olen katsellut tässä noin viikon silmuja puissa. Tänään lounaskävelyllä huomasin, että ensimmäiset lehdet ovat jo aukeamassa! Myös sinivuokkkoja ja leskenlehtiä riittää.

17.04.2015 16:20 #45 :: LordStenhammar
Kevät
Se ei nyt ilmojen herra osaa oikein päättää, mitä tekisi. Välillä tulee vettä, välillä räntää, välillä paistaa aurinko. Mutta eiköhän tässä kesää kohti olla kovaa menossa. Se on uus mato-onki ja makkarapaketti taas kohta hommattava. :D
Tykkännyt: Piru Naiseksi

20.04.2015 16:49 #46 :: Hiistu
Kevät
Viikonloppuna näin valkovuokkoja ja sammakonkutua, toinen ihminen kertoi nähneensä västäräkin. Joten ajoittaisista palelupäivistä huolimatta suunta lienee kohti kesää. :tongue:

Tällä foorumilla ei taida olla keskustelua jäätelöistä... Sellainenkin aihe tullut jälleen kumman ajankohtaiseksi. :cool:

21.04.2015 17:38 #47 :: Mustelmann
Kevät
Kesän kehityskulku saisi pysähtyä puolestani tähän, nyt kun ollaan vielä kevään puolella. Sen verran voisin ehkä antaa myönnytystä, että lehdet ilmestyvät puihin, mutta en yhtään enempää. Vaikka päivät ovat vielä melko viileitä, on jo aistittavissa selkeitä viitteitä siihen, että lämpötila tulee nousemaan tasaiseen tahtiin. Soluni ovat jo alkaneet väristä näistä kauhun enteistä, sillä väistämätön helvetti eli tulistakin tulisemmat tappohelteet saapuvat riesaksemme tänäkin vuonna. Enkä valehtele, sillä ne ovat varmasti tulossa, sanokaa minun sanoneen! Minusta ainakin tuntuu, että joudun istumaan jäillä täytetyssä ammeessa ja ryyppäämään koko kesän ankarasti pelkästään selviytyäkseni tukahduttavasta kuumuudesta.

02.05.2015 17:18 #48 :: kyty
Kevät
Minä taas odotan kesää innolla, vaikka helteitä en niinkään... Yksi hyvä selviytymiskeino on pukea päälle märkä puuvillainen teepaita. Ja nukkua yö märän pyyhkeen alla. Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse selviytyä noilla keinoilla kolmea viikkoa...

Minäkin näin jo kimalaisen!

02.05.2015 18:10 #49 :: Puolikuu
Kevät
Minä tykkään lämpimästä! Edes viime kesä ei ollut liikaa… paitsi ehkä tekemäni 20 kilometrin pyöräretki keskipäivän auringossa. Vanhempieni sydänsairaan koiravanhuksen puolesta tosin surettaa. Viime kesänä innovoitiin vaikka mitä viilennyskeinoja, mutta ei niistä mikään oikein toiminut. :sad:En tosin usko, että näemme lämpimiä ilmoja vielä vähään aikaan.

• kharje hahmo
  • kharje

02.05.2015 18:13 #50 :: kharje
Kevät
Löytyi keväästäkin hyviä puolia; kyiden herääminen, ja luonnon ylipäätään.

03.05.2015 17:26 #51 :: kyty
Kevät
Juu, alkukesä on ihanaa aikaa kun kaikki alkaa vihertää ja tuoksua. Ja hetken aikaa kaikki on erityisen vihreää ennen kuin luonto alkaa taas "kulahtaa" loppukesää kohden, ja värit muuttuvat kirkaan vihreästä kellertävämpään.

Mutta muistinpa yhden asian mitä en kesässä voi sietää: punkit. :huh:Punkkisivuilta saa asiallista ja maltillista infoa, mutta kun lukee ihmisten kertomuksia, tulee olo ettei luontoon uskalla mennä enää ollenkaan. Sairaus on paha ja lääkärit eivät ota tosissaan ja Suomessa saa huonoa hoitoa ja vain rikkaat voivat vaatia kunnon hoitoa ja tarvittavia testejä... Itsekin tiedän pari pahasti sairastunutta joista toinen on kuollut, vaikka tiedän myös että tieto borrelioosista on lisääntynyt sitten 80-luvun. Ja kuulemma myös paarmat voivat levittää tautia.

Olisi ihanaa mennä samoilemaan luontoon, mutta ne punkit. En juurikaan ötököitä tai muitakaan pelkää, mutta jos puutiaisia ei olisi niin olisin hyvin paljon onnellisempi. Niin, jos joku ei vielä tajunnut niin pelkään puutiaisia. :eek:

03.05.2015 22:27 #52 :: Puolikuu
Kevät
Joo punkit! :angry:Vihaan niitä todella ja ne vievät osan luonnossa liikkumisen ilosta. Etenkin jos on pitkäkarvainen koira, sen turkista voi pahimmillaan löytyä kahdeksankin punkkia kiipeilemästä jonkun pienen saari-ekskursion jälkeen.

Löysin säärestäni punkin muutama vuosi sitten, enkä ollut ollut lähimaillakaan heinikkoja tms. Läheisen puiston lyhyellä nurmella olin tainnut kävellä. Äitini suhtautuu punkkeihin samalla vakavuudella (tai hysteerisyydellä) kuin minä ja lähdimme sitten Mehiläiseen punkkia poistamaan. Sain ruinattua vastentahtoisen lekurin kirjoittamaan antibioottikuurin vetoamalla siihen, että en saa huoliltani unta. Helppohan sen lääkärin on sanoa, että ei ole mitään hätää. Sitä borrelioosi-ihottumaa ei edes tule kaikille. Olen todella harvoin sairaana, joten ihan yksi hailee, jos tulee joku antibioottikuuri kerran kolmessa vuodessa syötyä.

Eräällä kaverillani on ollut punkkeja, mutta hän on vain itse nyppinyt ne pois ilman huolen häivää… :roll:

kyty kirjoitti: Ja punkkitarkastus pitäisi tehdä jonkun muun avulla, mutta entä jos ketään ei ole saatavilla?

Peilin avulla jotenkin. Tosin päänahkaa on tuolloinkin vaikea tarkistaa.

04.05.2015 08:18 #53 :: Morgan Blood
Kevät
Puutiaisilta kannattaa toki suojautua, mutta niin myös punkkihysterialta. Ainakin voi koittaa lievittää sitä jos keksii keinoja. Tsemppiä teille :) Oma bravuurini on kumpparit housunpuntit pidän varren sisässä. Monet, jotka käsien kanssa ähisevät maarajassa teippaavat hihansuut. Myös lahkeensuita teippaillaan ja hattukin on kätevä.

Täälläpäin kimalaiset ovat jo hyvissä touhuissa. Punavarpusta en ole vielä bongannut. Vanhat tammet näyttävät tähän aikaan ihan enteiltä kun näkee vielä niiden koko varren. Vanhat saarnet ovat huorneja. Joku neropattifasaanipariskunta on löytänyt kutupaikkansa meidän terassilta :D
Tykkännyt: kyty

04.05.2015 17:08 #54 :: Puolikuu
Kevät

Morgan Blood kirjoitti: Oma bravuurini on kumpparit housunpuntit pidän varren sisässä.

No tuo on kyllä totta, mutta kumisaappat eivät ole jalkineista mukavimmat. :D Paitsi silloin jos on kovin märkää.

Näin tänään kevään ensimmäisen västäräkin! :heart:Oli todella rohkea ja urbaani tapaus.

04.05.2015 18:33 #55 :: kyty
Kevät
Minulla on aina kumisaappaat kun menen metsään, vaikka eiväthän ne kovin mukavat ole. Toisaalta suojaavat hyvin, varsinkin kun en omista kunnollisia vaelluskenkiä.

Puolikuu kirjoitti: Peilin avulla jotenkin. Tosin päänahkaa on tuolloinkin vaikea tarkistaa.

Hirvikärpäsen* hakeminen hiuksista ei onnistunut edes avun kanssa, ja punkit ovat vielä paljon pienempiä, olkoonkin että ne ovat myös hitaampia. :huh:Tietysti borrelioosin tarttuminen on hyvin epätodennäköistä jos punkin löytää muutaman tunnin sisään kiinnittymisestä, mutta nymfivaiheen punkit ovat niin kovin pieniä pieniä. Ja puutiaisaivokuumeeseenhan ei tietääkseni tehoa antibioottikuuri, vaikka suurimmalla osalla tauti on onneksi lievä. En ole ottanut rokotustakaan kun en ole aivokuumealueilla käymässä. Punkki.fi ja Punkki.net ovat mukavan rahoittavia paikkoja, vaikka netin kommentoijat ovat varmasti toista mieltä suomalaisen hoidon laadusta. Itseä aina pelottaa nuo jutut ja tosiaan se että tiedän ne pari borrelioositapausta.

*Hirvikärpäset ovat myös superärsyttäviä, mutta ainakaan niistä ei tarvitse huolehtia lähes vuoden ympäri, eikä lainkaan näin keväällä.

15.02.2016 08:34 #56 :: Emelie
Kevät
Ensimmäiset kevään merkit: harmaalokit saapuneet ja pöllöjen soidin alkanut kertoo YLE:n nettisivut. Mä kovasti toivoin, että nyt olisi ollut vielä kunnon hiihtokelit, mutta kai se on myönnettävä, että ainakin täällä etelässä rannikon tuntumassa talvi meni jo ja kevät on tulossa tilalle...

15.02.2016 10:38 #57 :: Hiistu
Kevät
^ Minäkin toivoin hiihtokelejä. En päässyt tänä talvena hiihtämään, ei ollut missään vaiheessa kylliksi lunta peittämään kyntöpeltoa. :sad:

Jonkin pöllön soidinhuutelua olen ehkä jo kuullut. Tai sitten jollain kissalla oli murheita, tiedä häntä. Viime viikolla pikkulinnut jo kovin livertelivät.

15.02.2016 11:02 #58 :: Piru Naiseksi
Kevät
Olen haistavinani ilmassa aavistuksen keväästä ja näkevinäni muutoksen luonnonvalon värissä: talven ja syksyn matta vivahde vaihtuu keväisen autereiseksi.

• Skie hahmo
  • Skie

15.02.2016 11:52 #59 :: Skie
Kevät
Lunta on reilut 80 senttiä, ei tunnu vielä oikein keväältä... Mutta satunnainen auringonvilahdus tuo kyllä lupauksen kauniista kevättalven keleistä.

15.02.2016 13:15 #60 :: kyty
Kevät
Sama juttu täällä, toivoin että talvi olisi tullut vielä takaisin etelään. En ole ihan valmis kevääseen vielä helmikuussa. Jotenkin sitä kaipaa kunnon talvea eikä tällaista lirutusta.

Mutta sellainenhan tämä talvi on ollut: ensin oli kevät, sitten oli talvi ja kylmä (ja Pohjoisnavalla taas omituisen lämmintä), sitten kevät, sitten talvi ja nyt taas ...kevät?