16.02.2016 12:04 #61 :: Morgan Blood
Kevät
Kyllähän tämä kevät jo on! Ainakin Turussa. Tämä talvi oli siitä poikkeuksellinen, että täälläkin pääsi hiihtämään jopa puolentoista viikon ajan ja ilmakin oli niin kylmä, että pahoinpiteli naamaa. Pajukko on kuitenkin jo täysin kissoissa. Lisäksi lauantaina bongattiin kauriit kevätlaumassaan. Myös pienemmille eläimille on tullut kevätkiire. Katariinan fat ass orava on jälleen selvinnyt yhdestä talvesta. Sitä tosin toivon, että kunnon pakkaset vähensivät tappajaetanoiden määrää. Espanjansiruetanoiden kesäiltaiset liiskaussessiot eivät houkuta :D

Ihmettelen, jos tämä enää kylmemmäksi muuttuu. Tosin vähän pidempi talvi olisi mahdollistanut mielekkään jäidenlähdön. Nyt ei sillä mielellä pääse tuijottamaan kevätmerta. Korkeintaan pääsee todistamaan jonkun uhkarohkean himopilkkijän tipahtamista avantoon, joka on hiljalleen kasvanut viimeisen kuukauden. Se ei oikein ole verrattavissa yhtäkkiseen rätinään ja paukkeeseen.
Tykännyt: Piru Naiseksi, sinidean

20.02.2016 21:36 #62 :: Dyn
Kevät
Helsingissä on menossa tämä vuoden viides vuodenaika, joka ajoittain tuntuu kattavan jonkun 90% vuodesta: kutsutaan sitä nyt vaikka tällei kiltisti märäksi sääksi, vaikka rumempiakin sanoja varmasti löytyy. Onko kyse kurasta, vedestä, loskasta vai liejusta, hiukan vaihtelee, mutta tunnuspiirteinä ovat siis kosteus, jolta suojautuminen on lähes mahdotonta, ja kaikkialle pureva tuuli, joka viimeistään tekee edellä mainitulta kosteudelta pakoon pääsemisen toivottomaksi.
Tykännyt: Puolikuu, Piru Naiseksi

20.02.2016 21:51 #63 :: Emelie
Kevät
Hiukan mietin tänään ulos mennessä, että joko olin liian aikaisessa nostaessani tätä ketjua ylös, mutta eiköhän tuo lumi sula pois muutaman päivän päästä, varsinkin kun iltapäivien mahdollinen auringon esiintyminen vaikuttaa lämpötilaan nostavasti.

• kyty

20.02.2016 23:53 #64 :: kyty
Kevät
Jaa, vaikuttaa siltä että toiveeni toteutui ainakin päiväksi tai pariksi, jos tällaista inhaa märkyyttä nyt voi talveksi kutsua... Ainakin on valkoista.

03.03.2016 08:27 #65 :: Emelie
Kevät
Nyt mä keksin, miten määrittelen kevään alkaneeksi. Se alkaa varsinaisesti minulle siitä, että auringossa ollessa on lämmintä ja varjoon mennessä tulee hyytävän kylmä. Toinen kevään merkki on ympärillä olevien ihmisten niiskutus, syinä katupöly ja todennäköisesti Viron suunnalta kantautuva pähkinäpensaan siitepöly. Aurinko lämmittää jo, ehkä kohta alkaa myös niiskutus. :tongue:

03.03.2016 08:48 #66 :: Moonlord
Kevät

Nyt on ollut keväiset auringonpaisteet, eikä ulos ole ollut menemistä ilman aurinkolaseja. Lämpötilat eivät kyllä vielä ole olleet täysin keväiset. Vielä oli 15 asteen pakkanen aamulla muutama päivä sitten.

03.03.2016 14:32 #67 :: Dyn
Kevät

Moonlord kirjoitti: Minulla niiskutus taas lakkaa lämpötilan noustessa. Talvipakkasilla nenä vuotaa armottomasti. Allerginen kylmälle? :lol:

Ihan tuon hymiön takia piti kommentoida, sillä vaikka oireet eivät täsmääkään, kylmälle voi ihan oikeasti olla allerginen.

14.04.2016 10:59 #68 :: Piru Naiseksi
Kevät
Kevään ihanuudesta löytyy pieniä harmin kokkareita - toisin kirjoittaen pölyä, joka lentelee kaupungin ilmassa. Kun kulkija saa sitä hengitysteihinsä ja silmiinsä, niin kumpaisetkin puolustautuvat erittämällä vierontanesteitään. Kulkijaa yskittää, ja silmät vuotavat.
Mutta tomun kestää, onhan sen keskellä valoa ja toivo lämmöstä.
Muokannut 14.04.2016 11:00 Piru Naiseksi Syy: korjaus ja pilkun lisäys

14.04.2016 14:32 #69 :: Dyn
Kevät
Englannissa on jo täysi kevät! :grin: Jo pääsiäisen aikaan kävelin kaverin kanssa Lontoon puistoissa ihastelemassa istutuksia, ja nyt on tullut näkyviin niiden lisäksi myös ihan luonnonvaraisia kukkia. Isossa osassa puita on pienet silmut varsinkin Folkestonessa, jossa asun - Lontoossa en ole nähnyt ihan niin paljon, toisaalta (istutetut) puulajit voivat olla eri. Sääkin on vähitellen keväisempi, sillä vaikka pääosa ilmamassasta on vielä kohtuuvilpoisaa (tarvitsee pitkähihaisen tai ohuen takin ulkona), niin auringon paistaessa välillä tulee ihan t-paitakeli.

14.04.2016 17:02 #70 :: sinidean
Kevät
Kevät on just nastaa aikaa ja nyt parhaimmassa loistossaan ainakin täällä E-Suomessa: silmiä viekoittelevasti kutitteleva katupöly, lumen alta paljastuneet ruskeat pommit, joiden hellät aromit viipyilevät nenässä vielä hetken kasan ohitettuasi, rastaat ja muut tirpat jotka herättävät suloisella ääntelyllään aamuisin jopa ennen kissojen aamiaisnaukunaa... ja mikä parasta aamulla on ihan saa****n kylmä ja päivällä roudaat takkeja/kaulaliinoja/pipoja mukana käsivarrella. Sitten kaikenlaiset mörriäiset mönkii esiin talviuniltaan ja ääntelevät puistoissa, pihoilla ja puutarhassa. Ah!

Puutarhasta tuli mieleen, että on mielenkiintoista seurata mitä kaikkea puskeaa pintaan tuossa meikäläisen pikkupihassa. Muutin viime syksynä, joten en tiedä mitä kaikkea tuonne on istutettu. Krookukset jo ilahduttivat esiintulollaan. :heart:

Lisäinspiraatiota kevään kulun tarkkailuun tästä

16.04.2016 15:21 #71 :: LordStenhammar
Kevät
Kevät se on tullut tänne Hollolan piiriinkin - ainakin väliaikaisesti. Vielä pari päivää sitten tuuli kylmästi. Nyt lämmittää.

Oma parvekkeeni on tällä hetkellä minulle maailman rakkain paikka. Sieltä näkyy pelkkä metsikkö ja samalla luonnon pikkuvipeltäjien koko kirjo. On perkeleesti oravaa, pikkulintua ja muurahaiskekokin pihapiiristä löytyy.

Täällä laulaa pikkulinnut nykyään yötäpäivää. Mutta se ei haittaa, sillä se on kaunista. Näkee parempia uniakin, kun niitä kuuntelee.
Muokannut 16.04.2016 15:22 LordStenhammar

18.04.2016 08:43 #72 :: Emelie
Kevät
Käytiin vkloppuna keskemmällä Suomea ja siellä näytti kevät olevan yhtä pitkällä kuin Helsingissä. Tai ainakin vehreyden määrä oli samoissa, lämpötilat taisivat olla jonkin verran matalammat.

Krookukset ovat ilmestyneet meidänkin minipihallemme, pitäisi jaksaa mennä siistimään se läntti, jotta se olisi hiukan kauniimpi katsella. Kissojen viihdyttämistarkoituksessa ostettu lintujen makkara ikkunan ulkopuolella on alkanut huveta melkosta tahtia, kun rastaat ovat löytäneet sen kevään tullen. Ja hyvä niin, ei tartte heitää pois ja kissatkin ovat täpinöissään talvisia pikkulintuja selvästi suuremmista haavesaaliseläimistä.

28.05.2017 20:22 #73 :: Dyn
Kevät
Kevät on täällä taas täydellä teholla, nimittäin nokka vuotaa solkenaan, aamulla ei saa silmiä auki ja kaikinpuolin puolitehoinen olo. Tupla-annos allergialääkettä ei tunnu auttavan mitään, silmätipat vähän. Toivonpa vaan, että tämä olisi jo pian ohi...

• Skie hahmo
  • Skie

29.05.2017 22:01 #74 :: Skie
Kevät
Täällä satoi taas tänään useampaan otteeseen lunta. Jopa niin isoja hiutaleita että hiukset olivat lumiset kun tuli takaisin sisään. Järvikin on vielä jäässä. Josko se kevät sitten heinäkuussa...

30.05.2017 00:27 #75 :: Dyn
Kevät
Jos siellä Lapissa ei olisi talvella niin kylmä ja kesällä niin paljon hyttysiä, voisin muuttaa sinne ihan vain kevättä pakoon. :tongue:

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

07.05.2023 22:12 #76 :: Hiistu
Kevät
Tämän kevään luontohavaintona, että koivuissa on tuntunut olevan aivan valtavasti norkkoja, aivan keltaisenaan. Metsämaisema ollut kuin syysruskassa.    Nyt alkaa olla jo isot hiirenkorvat, joten ehkä kohta kesäisemmän vihreää. Osanottoni, kellä allergiaa.

Perjantaina näin ensimmäiset pääskyset. Satuin vilkaisemaan ikkunaan ja huomasin, että parisenkymmentä haarapääskyä lenteli ympyröitään parvekelasin takana. Pääskysten lentelyä voisi katsella vaikka ikuisuuden, kaunista.   Täällä on viime kesinä pesinyt tervapääskyjä, joten haarapääskyt ehkä jatkavat muuttomatkaansa vielä muualle, kunhan vain pyrähtivät "moikkaamaan".

Ei liity suoranaisesti kevääseen, mutta perjantaina oli myös hieno kullankeltainen kuutamo. Katselin, kun täysikuu nousi kaupungin ylle, kuuntelin musiikkia ja itkin. (Koska onnellisena joskus vaan itkettää. Loogista.  ) Muutoinkin on iltaisin ollut kaunista, kun rakennusten valot heijastuvat sulaan veteen. Talvella en edes muistanut, kuinka kivalta se näyttää.

• kyty

08.05.2023 15:57 #77 :: kyty
Kevät
Minä näin ekat valkovuokot, ja nyt näyttää siltä ettei mene montaakaan päivää kun puissa on jo lehdet. Viime päivinä oli todella kylmää mutta nyt ilmeisesti lämpenee. Jostain syystä inhoan hirveästi kevään alkua kun on pölyistä ja aurinko on jotenkin liian kirkas ja pistävä, mutta kohta alkaa tulla vihreää ja alkukesän paras aika kun kaikkialla on kukkia. Pääskysiä tai tervapääskyjä en ole vielä onnistunut näkemään. Tervapääskyjen ääni heittää jostain syystä aina suoraan lapsuuteen ja leikkipuistoaikoihin.

Ja kuten aina keväällä, tulee hinku lähteä reissuun, jostain syystä erityisesti risteilylle vaikka en ole varma onko se oikeastaan lentämiseen verrattava synti. Pitää katsoa antaako rahatilannekaan myöten, kallis reissuhan siitä tulee väkisinkin.

• Ageha hahmo
  • Ageha

14.04.2024 10:45 #78 :: Ageha
Kevät
Kuten jo randomiin jutusteluketjuun fiilistelin, sehän on jo taas täällä. Rakastan kevättä. Kesällä saattaa olla liian kuuma tai vaihtoehtoisesti niin masentavan viileä, ettei vaikkapa järviin viitsi mennä uimaan, eli sää on minulle helpommin pettymys. Keväällä ei yleensä ole kesän tappohelteiltä, mutta jos on, sekin tuntuu vasta ihanalta lämmöltä kun ei ole ehtinyt kyseiseltä vuodelta kyllästyä siihen, ettei ulkona voi päivänvalon aikaan tehdä mitään... Ja vastaavasti pieni viileys vielä kuuluu asiaan, ja siihenkin voi suhtautua ilolla kun tietää että kohta tämä on ohi ja on taas lämmin kesä. Ja luonnon herääminen, en koskaan kyllästy katselemaan sitä kun oksat alkavat vihertää, muuttolinnut palaavat, perhosia ja kukkia alkaa taas näkyä... Iso osa kevään riemusta onkin minulle siirtymän riemua, pois pimeästä ja kylmästä ja kohti valoa ja lämpöä.

Olin eilen ulkoilmatapahtumassa, ja äkkäsin yhtäkkiä nurmella tallautuneita leskenlehtiä, mikä sykähdytti – oli meinaan kevään ensimmäinen luonnonkukkahavainto. Tarkemmin kun jäin tarkastelemaan huomasin, että onneksi viereisessä risukossa oli niitä lisää, eli kaikki kukkaset eivät olleet välittömässä tallautumisvaarassa.
Tykännyt: Aulis