Pääsiäinen

14.04.2014 21:34 - 14.04.2014 22:06 #1 : Hiistu
Pääsiäinen kirjoittanut Hiistu
Meinasin sanoa, että on pääsiäisviikko, mutta eipä olekaan, vaan hiljainen viikko, ja pääsiäisviikko tulee sitten vasta pääsiäisen jälkeen... hmm. Mutta epäilemättä sellainen aika vuotta, että pääsiäisjutut saattavat kiinnostaa.

Liittyykö pääsiäiseenne jotain perinteitä? Ovatko pääsiäispyhät teille jonkinlainen juhla vai "vain" pitkä viikonloppu vai ei sitäkään? Kylvättekö rairuohoa tai koristeletteko munia? Syöttekö mämmiä tai pashaa?

Ja mites eilen sunnuntaina, näkyikö virpoja? Saako teitä virpoa?

Olin vähän pettynyt, kun meillä ei käynyt eilen yhtään virpojaa, vaikka olisi suklaamunia ollut palkaksi ja muutoinkin... Odottelin aamusta puoli yhdeksästä iltapäivään puoli kahteen, josko joku tulisi. Kello kahdelta olisivat sitten yhdet lapset kyllä käyneet, mutta ei siihen aikaan enää oltu kotona. En minä mitään "ennen kuin talonväki herää" -hiipparointiperinnettä kannata (todellakaan), mutta joku roti... Harmi. :roll:

Itsellänikin on tapana tehdä isovanhemmille "virpomavitsat" pääsiäiskoristeeksi, he oletettavasti tykkäävät niistä. Tänä vuonna tuotti vähän hankaluutta, kun suurin osa katsomistani pajuista oli jo alkanut tai alkamassa kukkia, tai siis että pajunkissoista puskee keltaisia heteitä. Löytyi onneksi yksi pensaikko, josta sain mieluisia oksia. (Monihaaraisia, pitkät rivit sieviä pieniä kissoja.) Ja palkaksi koristeltujen oksien viemisestä isovanhemmat tietty antoivat suklaamunat, kuinkas muutenkaan. :wink: Ihmeen onnelliseksi sitä tuntee itsensä mutustellessaan jotain Transformers-yllätysmunaa... Kiinnitin Optimus-avaimenperän avainrenksuuni.

Muutoin pääsiäinen menee minulla nykyisin ohi oikein kummemmin noteeraamatta, viikonloppua vanhempien luona. Mämmiä varmaan tulee syötyä, pashaa myös. Lammasta tahtoisin, mutta kukaan muu ei kotona syö, enkä minäkään voi väittää erityisesti tykkääväni - olisipahan vain vaihtelua. Jonkinlaiseksi pääsiäisperinteeksi voisi kai sanoa, että parina viime vuonna olen tyhjentänyt kananmunia ja lakannut paperiserveteistä niihin kuvia. Niiden näpertely on mukavan rauhoittavaa puuhaa. Olisi taas pari uutta servettikuviota, mutta täytyy nyt katsoa, löytyykö tilaa munaprojektille.
Viimeksi muokattu: 14.04.2014 22:06 Hiistu.

14.04.2014 22:25 #2 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Pääsiäinen
Miulle pääsiäinen on kyllä ihan puhtaasti pitkä viikonloppu, ja tänä vuonna ei edes sitä, kun olen töissä perjantain ja maanantain (noh, sunnuntaikorvauksia, ei passaa valittaa).

Vuodenkiertoon pohjaava juhlaperinne on kyllä sinänsä lähellä sydäntä, että periaatteessa voisi luonnon heräämistä juhlistaakin... Toisaalta tekisin sen mieluummin ehkä kevätpäiväntasauksen aikoihin.

Virpojia ehkä yritti käydä sunnuntaina, mutta olin ollut iltavuorossa edellisenä iltana, niin olin vielä nukkumassa, kun ovikello soi. En sitten myöskään muistanut koko virpomiskuviota, niin vilkaisin vain ikkunasta, että ei näy ketään, ja jatkoin nukkumista. Myöhemmin tuumin, että liekkö olleet pienet virpojat asialla, kun ihan oven edustalle ei tuosta ikkunasta näe.

15.04.2014 08:46 #3 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Pääsiäinen
Pääsiäinen on tosiaan vain pitkä viikonloppu minulle(kin), ainakaan henkilökohtaisesti siihen ei liity mitään sen ihmeellisempää. Se mitä teen pääsiäisenä, vaihtelee vuodesta toiseen, oma elämäntilanne sanelee sitä aika pitkälti. Tänä vuonna on tiedossa ensin visiitti vanhempien luokse (lammasta!) ja sitten ehkä toinen vierailu kaverin luokse. Muuten ajattelin olla aika rauhassa ja ehkä mahdollisesti nukkua univelkaa pois (ja tehdä palapeliä ja lukea ja siivota ja....). Jos jaksaisi tässä viikolla tehdä sen verran asioita pois alta, että voisi hyvällä omalla tunnolla tehdä vain niitä asioita mitä haluaa.

Virpojia ei näkynyt, en ole koskaan saanut sellaisia oven taakse. Joko olen aina jossain muualla tai sitten ne eivät vaan käy oveni takana (ehkä ihan hyvä vaan, sillä ottaen huomioon sen kaupunginosan, jossa asun, se taitaa olla lapsien kannalta turvallistakin, että he eivät käy ovien takana virpomassa herkkuja itselleen, ties mitä saisivat.... ).

15.04.2014 11:46 #4 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Pääsiäinen
Minulle pääsiäinen tarkoittaa nykyisin talvesta pääsemistä. On aihetta riemuun, sillä taas yksin pimeänkalsea kuukausisto on kestetty, hiljaa kiroillen ja hampaita tyngemmiksi järsien mutta elämään virkoavana. Pitkät pyhät tuovat pulmiakin, sillä ne syövät työaikaani. Urakka pitäisi saada valmiiksi mutta sen kimpussa ei voi tai ei kannata uurastaa edes pyhärupeamien aattona.
Valmistauduin virpojien tuloon palmusunnuntaina: kävin vasiten ostamassa suklaalevyjä palkkioiksi vitsojen tuojille. Mutta minun ovikelloani ei kilautettu kertaakaan! Pikku noitia värikkäine vitsakimppuineen liikkui pihalla, useimmat aikuisen seurassa. Ilmeisesti he kuitenkin kävivät vain tuttavaperheittensä luona eivätka umpimähkään ovelta ovelle, väkimäärältään kylänkokoisessa kerrostaloyhtiössä.
Maistuvat ne virpomispalkkiot mullekin!

• punnort hahmo

• Lupus hahmo
  • Lupus
15.04.2014 16:42 - 15.04.2014 16:42 #6 : Lupus
Vastaus käyttäjältä Lupus aiheessa Pääsiäinen
En voi väittää etten ollenkaan väittäisi pääsiäisestä, mutta ei se minulle ihmeitä merkitse. Pitkä viikonloppu on kiva. Voi käydä kotona ja syödä suklaata. Virpojia en ollut muistanut edes ajatella, mutta ei kai semmoisia tällaiseen opiskelijakämppäryppääseen tulisikaan.

Oli kyllä loistava veto ruveta kasvissyöjäksi silloin aikoinaan. Sillä pääsi pääsiäislampaasta. En ikinä tykännyt lampaan mausta muutenkaan, mutta pääsiäislammas oli vähän kuin jonkinlainen rangaistus, kun piti lisäksi kuunnella, kun ihmiset ihastelevat että taas saa lammasta.
Viimeksi muokattu: 15.04.2014 16:42 Lupus.

• krakken hahmo
  • krakken
    Riiviö
15.04.2014 23:06 - 18.04.2014 22:04 #7 : krakken
Vastaus käyttäjältä krakken aiheessa Pääsiäinen
Tulee lämmin olo kun huomaa että hyväntahtoiset ihmiset edelleen varaavat makeisia virpojia varten. Tai ehkä on vain huonoa tuuria että vuosi toisensa jälkeen törmään juttuihin joissa kyseistä toimintaa kommentoidaan ironiseen tai ikävään sävyyn. Ymmärrykseni ei riitä.

Tänne opiskelijataloyhtiöön ei virpojia eksynyt.

Yötä vasten, yötä vastaan
Viimeksi muokattu: 18.04.2014 22:04 krakken.

• kyty
16.04.2014 14:32 - 16.04.2014 14:32 #8 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Pääsiäinen
Suklaamunat ja muut pääsiäiskarkit.

punnort kirjoitti: Minulla on perinteinen pääsiäisvitsi, jonka kerron joka vuosi pääsiäispöydässä. Se menee näin: Mielestäni pääsiäisruokien mämmi ja pasha nimet pitäisi vaihtaa keskenään.

Mutta mämmihän näyttää enemmän mudalta.
Viimeksi muokattu: 16.04.2014 14:32 kyty.

• Elenna hahmo
  • Elenna
17.04.2014 01:16 #9 : Elenna
Vastaus käyttäjältä Elenna aiheessa Pääsiäinen
Kuulun ilmeisesti niihin harvoihin(ko?), joille pääsiäinen on kaiken hauskan virpomis- ja suklaamunatouhotuksen sekä vapaapäivien lisäksi tärkeä hengellinen juhla. Pääsiäinen on minulle ilon aikaa; saa jälleen muistutuksen siitä, kuinka paljon minuakin, pientä parantumatonta töpeksijää, rakastetaan. En ole mitenkään erityisesti virsi-ihmisiä, mutta pääsiäisvirsillä on erityinen paikka sydämessäni. Ja tietysti pääsiäinen on myös merkki siitä, etteivät kesä ja lämpimät ilmat ole enää kaukana!

Palmusunnuntaina lähdin pikkusiskon kyyditsijäksi virpomisreissulle. Meillä on ollut perinteenä käydä virpomassa tuttujen vanhojen ihmisten luona ja viipyä kussakin paikassa vähän pidempään kyläilemässä. Hassua, että mummut varaavat edelleen yhtäläisesti suklaamunia kaikille kolmelle sisarukselle, vaikka meistä enää vain nuorimmainen on virpomisiässä! Suklaa toki maistuu edelleen kaikille.

It has long been an axiom of mine that the little things are infinitely the most important.

21.04.2014 17:05 #10 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Pääsiäinen

Elenna kirjoitti: Kuulun ilmeisesti niihin harvoihin(ko?), joille pääsiäinen on kaiken hauskan virpomis- ja suklaamunatouhotuksen sekä vapaapäivien lisäksi tärkeä hengellinen juhla.

Lasken tämän omaan tapaani olla hengellinen, sillä minulle pääsiäinen on aina ollut ensisijaisesti perheen juhla, vähän joulun tapaan. Varaan pääsiäisen lähes automaattisesti isovanhempieni tapaamiseen ja pidempään yhdessäoloon vanhempieni kanssa, samaan tapaan kuin joulunakin. Yhdessä syödään hyvin (mummon pasha :heart: ) ja jaetaan kuulumisia, joita ei aina arjessa ehdi vaihtaa, vaikka kohtuullisen lähellä asutaankin. Papan viimekesäisen kuoleman jälkeen yhdessäoloon liittyy myös hänen muistamisensa.

• Scartti hahmo
  • Scartti
21.04.2014 21:49 - 21.04.2014 21:49 #11 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Pääsiäinen
Virpojiin varaudutaan, joka vuosi heitä muutama kipale käy. Omat tenavat käyvät virpomassa yhdessä kavereidensa kanssa. Tai oikeastaan vain nuorin käy enää. Yleensä kasvatetaan ohraruohoa, mutta tänä vuonna se unohtui. Ruoka on ihan samaa perusmössöö mitä muulloinkin syödään, mutta jälkiruokana toki mämmiä, suklaamunia ja muita pääsiäiskarkkeja. Uskonnollista merkitystä näillä päivillä ei meidän perheelle ole.

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love
Viimeksi muokattu: 21.04.2014 21:49 Scartti.

• Aemilia hahmo
  • Aemilia
    Upseeri
22.04.2014 09:44 #12 : Aemilia
Vastaus käyttäjältä Aemilia aiheessa Pääsiäinen
Ei ollut käynyt virpojia moneen vuoteen, mutta nyt kävi. Eipä siis ollut herkkujakaan mutta kolikoita oli joten neuvottiin ostamaan ite. Pohjanmaalla kun kaiken lisäksi on tapana virpoa pääsiäislauantaina. Sinä päivänä kulki ennen trulleja sielläpäin.

Vähän oli näin vanhemmiten ikävä myös pääsiäsvalakiaa. Se oli vielä aikuisenakin harvoja tilanteita, jolloin tapasi koko naapuruston kanssa. Ehkä täältäkin olisi sellaisen löytänyt.

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

22.04.2014 19:41 #13 : Valokaapeli
Vastaus käyttäjältä Valokaapeli aiheessa Pääsiäinen
Pääsiäine vois olla useemmin, ollu nyt 23 pv putkeen duunissa ja viikonloppusin ja pyhinä vääntäny 12h päivät. Vielä vappuun asti jatkuu tää putki. :cool:

30.03.2015 19:06 - 30.03.2015 19:10 #14 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Pääsiäinen

Hiistu kirjoitti: Olin vähän pettynyt, kun meillä ei käynyt eilen yhtään virpojaa, vaikka olisi suklaamunia ollut palkaksi ja muutoinkin...

Täsmälleen sama, ei käynyt ketään. Noh... Onneksi tuli itse koristeltua taas vitsoja maljakkoon pääsiäiskoristeeksi (kotiin ja isovanhemmille), eivätkä suklaamunatkaan varmaan jää nurkkiin homehtumaan. :tongue:

Mämmiä olisi viikonloppuna ollut tarjolla ja olisi tehnyt mieli, mutta.. unohdin syödä. Onneksi vielä ennättää. Muutoin ei pääsiäiseeni varmaan kuulu mitään ihmeempää ohjelmaa. Pari pääsiäiskorttia täytyy viedä postiin.

Näkyikö kellään virpojia? Onko pääsiäissuunnitelmia? Joko on mämmit syöty?
Viimeksi muokattu: 30.03.2015 19:10 Hiistu.

30.03.2015 19:22 #15 : Morgan Blood
Vastaus käyttäjältä Morgan Blood aiheessa Pääsiäinen
Kerroksessamme virpojat säikähtävät viimeistään naapurini sekoiluja, joten virpojia ei käynyt (enää kaksi päivää häntä, jee).

Odotan pääsiäispäiviä ja kokkojen polttamista. Kokot ovat minun juttuni. Niillä on upeaa juhlia vaihtuvia aikoja. Voi "polttaa talven pois". Myös mämmi maittaa.

Ars Longa Vita Brevis

• punnort hahmo
  • punnort
30.03.2015 19:23 #16 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Pääsiäinen
Virpojat ja -tytöt loistivat poissaolollaan. Pääsiäisaterialla aion taas kertoa perinteisen pääsiäisvitsin:

Mielestäni pääsiäisruokien mämmi ja pasha nimet pitäisi vaihtaa keskenään.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
30.03.2015 19:37 #17 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Pääsiäinen
Eipä näkynyt virpojia, vaikka ostin suklaatakin kaiken varalta. Pitää kai syödä itse sitten, voi harmi... (Itseasiassa joulultakin on vielä suklaata, joten olisivat nämä virpojille joutaneet)

Minulle pääsiäinen tuli vähän puun takaa. Keltaiset kivat pikkutiputkin ovat hukassa. :sad: Rairuohot eivät vielä ole kasvamassa, enkä ole ehtinyt pajunoksiakaan koristella. Aion prioirisoida lampaaseen ja Lieksan pashaan.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

01.04.2015 07:16 #18 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Pääsiäinen
Meilläkään ei käynyt virpojia, vaikka tänä vuonna oikein varauduttiin siihen. No, syötiin sitten suklaat itse pois (tai no lähinnä minä...).

Pääsiäisenä olisi tarkoitus vähän sukuloida ja sitten raivata kämppää. Perusteellinen tavaroiden järjestely olisi taas ajankohtainen, vähintäänkin kirjahyllyjen siivoaminen pitäisi tehdä. Olen todella huono koristelemaan mitään juhlapyhää varten, yleensä vain unohdan koristeet ikkunanlaudalle, jossa ne sitten nököttävät vuodesta toiseen. Raeruohon voisi vielä yrittää laittaa kasvamaan, vaikkei ehtisikään pääsiäiseksi. Kyllä kissat sen hävittävät ihan koska tahansa.

• Saki hahmo
  • Saki
01.04.2015 08:38 #19 : Saki
Vastaus käyttäjältä Saki aiheessa Pääsiäinen
Meillä kävi monta monituista virpojaa. Varmasti ainakin lähemmäs kymmenen. Noh, kun trulleja kerran kävi, kaikki suklaat meni enkä (voi harmi) saanut syödä niitä itse. :tongue:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu

01.04.2015 12:29 #20 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Pääsiäinen
Tänä vuonna on täällä Risingilläkin oikein pääsiäistapahtumaa, kun on: Pääsiäislohikäärmemunajahti! Jos osallistujia tulee paljon, voisi tuon ottaa ihan perinteeksi. :wink:

NoctilucA, LordStenhammar
Uusin jäsen: Ruska